com2,1ghz schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:15:
[...]
Omdat het niet op productie staat. Het idee van agile is incrementeel werkende functionaliteit opleveren. Niet functionaliteit
wat niet af is.
Er is niets puristisch aan TDD. Dat hoort gewoon bij de basics als je kwalitatief software wilt leveren. E2E testing en integration testing hoort daar ook bij. Je opmerking gaat wel richting het uiterste. Zo zwart wit is het niet.
Tuurlijk hoef je niet alles dicht te timmeren in processen, maar het is wel heel gemakkelijk om te zeggen dat "puristen" oogkleppen op hebben. De methodiek is zo ontwikkeld om ons werk makkelijker te maken.
Anders zitten we weer met managers die om de haverklap bellen en vragen of je even
een wijziging kan doen en vragen wanneer het af is. Krijgt ieder
een weer
een hoekje met hun eigen projectjes. Gaat diegene
een keer op vakantie en staat de boel stil. Meetingen die uitlopen.
Ik werk nu aan applicaties waarvan
een aantal 0% coverage hebben en
een paar rond de 40% zaten. En dat waren "tests" zonder asserts. Ik vroeg aan de gene die het had opgezet om
een verklaring. "Ja het draait al
een paar maanden op productie en manueel test ik het zo nu en dan"

Je kan al raden
wat mijn review commentaar wordt.
Bij ons staat "niet af" features ook gewoon op productie

dus het is maar net
wat je verstaat onder productie. Feedback loops zijn gewoon essentieel, ik vind echt pas erachter komen dat je het verkeerde ding aan het maken bent na
een poos omdat het nog niet 100% af is
een doodzonde. Dus als iets na 2 dag in de sprint al af is, dan ga je toch niet wachten tot de sprint review om het voor het eerst te demo-en? Tuurlijk laat je dingen die echt nog niet af zijn (omdat er nog veel bugs zijn, hij helemaal nog niet werkt etc) niet zien.
Ik vind TDD
een methodiek en echt niet "de basic".
Een goede test coverage is de basic, of dat door TDD word behaald of door
een andere techniek (omdat je meer BDD doet) is maar net
wat werkt in de omgeving waarin je zit.
Voor de duidelijkheid, ik vind niemand in dit topic en die aan deze discussie mee doet
een purist

. Het feit dat je al in discussie gaat is al meer dan de puristen die ik bedoel die gewoon zeggen "alles
wat je niet op deze manier doet is fout".
Hydra schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:32:
[...]
Nouja, het is natuurlijk gewoon niet 'af'. En ik ken wel situaties waarbij de sprint demo niet op de laatste dag van de sprint was, en dat er nog
wat losse eindjes afgerond moesten worden daarna. Dat is an sich g
een issue. Het probleem is vaak in zulke situaties dat het werk als 'af' wordt gezien en er uberhaupt vrijwel g
een tests meer geschreven worden. En dat is meestal waar zulke projecten hard af beginnen te glijden.
Dat zegt meer iets over hoe de organisatie/project/team ermee om gaat dan iets anders

.
Hydra schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:32:
[...]
Ik vind dit
een erg zwart-witte redenatie. Ik zie @
com2,1ghz vooral
een stukje vertellen over
een project waar zaken hard misgingen. Iemand die
een anekdote deelt waar zaken duidelijk misliepen met
een een purist noemen gaat wel erg ver.
Komt nog
eens bij dat ik zelf vrij allergisch ben voor developers die mensen die proberen zaken te verbeteren met
een een 'purist' gaan noemen. Ik weet wel dat je het zo niet bedoelt hoor. Maar het ging hier over
een vrij extreme case (waarbij stories als 'af' werden gezien terwijl er nog g
een test geschreven was), niet over developers die gewoon goede software schrijven.
Zoals ik al zei; ik gebruik zelf
een TDD-ish approach die ik ook graag deel met m'n teamgenoten. Maar als deze het anders aanpakken en toch tot hetzelfde resultaat komen; helemaal prima. Ik verwacht dat ze iets inefficienter werken, maar dat ze het werk leuk vinden en dus gemotiveerd zijn, vind ik belangrijker.
Misschien was het niet duidelijk overgekomen maar ik had het over puristen in het algem
een niet in deze topic

. Ik wilde vooral mijn ervaring delen dat ik meerdere puristen hebben meegemaakt die niet de situatie/skill of enige andere variabele m
eenamen maar of scrum (of andere methodiek) regels door wilde drukken welke gewoon niet werkten in die omgeving.