Rutix schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:53:
[...]
Ja maar in die tarieven zit ook
een marge van die recruiter + marge. Als je die marge eraf haalt kan het nog steeds prima 85 zijn. Daarnaast vind ik het wel interessant dat je er vooral vanuit gaat dat tarief = skills. Zijn ook zat prutsers die bluffen. Maar inderdaad n=1, wij vragen nooit tarief uit maar wij werken ook meer met directe
ZZP-ers dan recruiters / tussenpersonen.
Eens.. Maar de marge wist ik vaak ook van de partij. Omdat ik er zelf ook als
ZZP'er mee werk, of ik vroeg aan de klant
wat de precieze afspraken zijn. De meeste zitten er tussen rond de 10 a 20 euro, dus die kan je gewoon van het tarief aftrekken. Dan weet je het
ZZP tarief. En natuurlijk vis je wel
eens hier en daar als "mede
ZZP'er"
Als je
een senior zoekt, en je kent iemand niet, dan moet je ergens aan vast houden. Ik overleg uiteraard met de klant
wat we zoeken. Als we zien dat
een senior de beste fit zou zijn (of dat denken we), dan stem ik altijd tarief af om de verwachtingen te alignen. Waar moet ik anders op richten? Ik wil voorkomen dat ik straks
een enorm scala aan cv's krijg die ik allemaal moet doorspitten. Daarom heeft de klant juist
een over
eenkomst met
een dergelijke partij (als we niet zelf iemand kunnen vinden).
Hoe ik het zie: je moet je als
ZZP'er vooral afvragen hoe jij je wilt profileren in de markt. Als je op medior tarief gaat zitten, dan profileer je je als medior. Denk jij dat je veel te bieden hebt, dan ga je in het hogere segment zitten. Zo werk ik zelf in ieder geval, dus ja, dan ga je er ook zo naar kijken. Maar again: dat ben ik

mannowlahn schreef op donderdag 15 december 2022 @ 07:20:
[...]
Maar dan vergelijk je appels met peren toch? Als er
een tussen partij tussen zit kan die developer 85 krijgen en koste het jou misschien wel 100 a 110? Kreeg jij toen die 85 euro toen je net uit de schoolbank kwam of je werkgever. Ik snap even je punt niet helemaal?
Maar ben met je
eens hoor, 85 is echt bare minimum. Maar laten we ook nou niet doen als of 5 jaar developer
een dikke senior is. Dan praat ik persoonlijk eerder over 10 jaar. Maar goed, jaren is ook niet altijd bepalend. Ik heb developers van 25 meegemaakt die beter waren dan developers van 40, incl mijzelf

Wat ik bedoelde is: ik had 1 jaar werkervaring en zat al bij de klant voor 85 euro per uur. Ik had nog nooit Jira/Confluence gezien en wist net
wat SCRUM was. Verder had ik nog nooit echt in projecten gewerkt, en toch koste ik al 85 euro.
Wat ik wilde zeggen is: 10 jaar geleden was 85 euro al gewoon voor
een junior. Anno 2022 met 5 jaar werkervaring 85 euro vragen vind ik persoonlijk erg weinig. Het zal idd aan de markt en branche liggen, maar de elektricien vroeg hier
een paar maanden terug 70 euro per uur.. Dat kan toch bijna niet dat jij dan als geschoolde IT-er met 5 jaar ervaring op 75 of 85 gaat zitten?