Orangelights23 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 19:58:
[...]
Mooi verhaal van je natuurlijk, maar dit is g
een gevalletje ‘ik hoef g
een sterrenchef te zijn om te proeven dat jouw gerecht ruk is’

Puur commentaar leveren op iemands schrijfwijze zonder het zelf goed te doen, is natuurlijk hoogstens merkwaardig.
Wat werk betreft zit ik in
een internationale omgeving en daar zie je dat het gemiddelde niveau veel hoger is dan menig Nederlander die trots is op zijn of haar Engels. Collega’s die accentloos Engels spreken en zeer netjes schrijven is aardig inspirerend, zeker als zij aan mij en mijn collega’s in het bestuur moeten rapporteren en wij ons niet hoeven te ergeren aan kinderlijke fouten.
Hoogstens of hoogst merkwaardig?
Ik vind niet dat mensen foutloos hoeven te schrijven; dat doe ik zelf ook zelden. Al draai ik m'n hand niet om voor de vervoeging van de meest uitzonderlijke werkwoorden en zoek ik bij twijfel de spelling van woorden op, fouten zijn zelfs mij niet voorbehouden. Zinnen met "En" of "Maar" beginnen, komma's waar
een puntkomma wenselijker of zelfs verplicht zou zijn, zinnen die sowieso te lang doorlopen, en opsommingen beëindigen met
een komma voor het laatste item zijn natuurijk totaal "not done".
Mijn punt was: mensen die de Nederlandse taal
slecht beheersen, als in: doen (blijkbaar) g
een moeite om te bedenken of
een werkwoord op
een 't' of 'd' moet eindigen of zelfs allebei, weten niet of er nou wel of g
een apostrof voor de 's' moet, schrijven nog g
een hele zinnen en zijn niet
eens in staat om
een leesbaar verhaal van
een paar alinea's te schrijven, zijn wel verantwoordelijk voor het schrijven van offertes, instructies, documentatie en zelfs code.
Zeker in het MKB is dit gewoon schering en inslag, zowel tussen als binnen bedrijven.
En ík heb daar last van, als dat zorgt voor
een onleesbare brei letters. Dus ik word blij als ik merk dat mensen net als ik op z'n minst hun best doen om iets leesbaars neer te pennen.
Mijn "hot take" is dus het doortrekken van het adagium dat code de communicatie binnen
een bedrijf weerspiegelt: je kunt aan iemands code herkennen hoe goed diegene taal als geheel beheerst. Aandacht voor details gaat ook op voor dingen als de naamgeving van variabelen, klassen en functies, consistentie van whitespace en newlines, documentatie in en van code, enzovoorts.
[
Voor 11% gewijzigd door
CodeCaster op 14-08-2022 20:24
]