emre076 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:08:
[...]
nouja meer dan dat weet ik ook niet
hij werkt 4x9
maar mijn conclusie is dat ik nog te weinig werkervaring heb om als
zzp'er te starten.
ik heb nu 4.5j ervaring denk dat ik wel rond 8j wel zou moeten lukken dan kan ik ook wss meer vragen dan als ik het nu zou doen.
Ervaring is belangrijk, attitude (zelfstandig en pro-actief kunnen werken) is net zo belangrijk als zelfstandige.
Voor mij is
ZZP-ready zijn
een mix van ervaring in inhoud/skill, branches en jaren afgezet tegen de vraag in de markt naar jouw skill en hoe deze meestal wordt ingevuld.
Sommige niveau's aan (branche,skill, jaren) ervaring kom je bijna all
een tegen bij grote detacheerders en worden niet vaak apart of buiten zo'n partij om ingevuld. Meer ervaring is meer senior is lastiger te vinden is meer effort van de opdrachtgever om je te vinden is meer kansen op
een freelance opdracht

Voorbeeld: Als ik
een junior UX-er zoek dan bel ik eerder
een detacheerder dan ik die zelf ga zoeken, voor
een senior UX-er met ervaring in bepaalde techniek bel ik
een recruiter.
Gedetacheerd worden geeft nog
een goed voordeel voor verschillende branches die als freelancer vaak om ervaring vragen in die specifieke branche mee te pakken. Ik heb zo banken, zorgverzekeraars en telecom ervaring opgedaan en kom daar nu makkelijker binnen. Probeer dus ook
wat branches uit te spelen die je interessant vind of goed betalen voor je gaat freelancen.
Verder heeft het mij echt geholpen om te zoeken naar direct aangeboden opdrachten en te kijken of mijn skillset daarbij aansluit als
ZZP-er. Honderden heb ik er doorgespit, zo kwam ik er achter dat ik
een markt had die wel aansloot op mijn ervaringen en het bewustzijn dat er voldoende opdrachten waren. Daarnaast leer je
een beetje
wat de kern is van de functies en
wat er te veel gevraagd is voor 1 functie.
#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5