Crazy D schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:49:
[...]
Wat misschien wel nog kan is doordat je meer afschrijft de autokosten hoger zijn, waardoor je bijtelling misschien hoger uit komt (tot uiteraard het bijtelling% van de cataloguswaarde, daar blijf ik bv met mijn Outlander nu ruim onder, als ik 'm naar 0 zou afschrijven zou me dat bruto zo'n 3000 euro meer autokosten dus hogere bijtelling kosten).
Het gaat in mijn geval om
een motor, daar zijn de bijtellingsregels
wat anders. Ik heb afgelopen jaar 0 prive KM's gemaakt, dus bijtelling betaal ik over afgelopen jaar sowieso niet. Dat is juist
een van de voordelen van nu afschrijven, want de komende jaren zijn de kosten dus lager, en dus ook minder bijtelling voor prive gebruik
Maar de vraag was eigenlijk meer algeheel over afschrijven naar 0, los van de bijtelling, want ik was van plan om dit jaar gewoon alles
wat op de balans staat af te schrijven, en dit jaar dus minder belasting te betalen. De meeste zaken zullen uiteindelijk ook wel gwoon de waarde van 0 bereiken, maar er zijn zaken die ik over X jaar mogelijk weer van de hand doe voor
een waarde hoger dan 0.
Enige voordeel die ik kan bedenken om niet versneld af te schrijven is als de belasting hoger wordt, dan kan het voordeel hebben om op dat moment af te trekken, maar dat is natuurlijk niet echt te voorspellen. Of natuurlijk als je niet genoeg omzet hebt om het gunstig af te kunnen schrijven, maar dat is bij mij niet aan de orde.
[
Voor 12% gewijzigd door
Woy op 18-03-2022 12:47
]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”