Bobbobbob schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:45:
Ik zit al meerdere jaren als freelance projectmanager bij
één opdrachtgever. Daar doe ik verschillende projecten, met
een gemiddelde doorlooptijd van circa
een jaar. Ik voel mij
een ondernemer, werk voor eigen rekening en risico en ben blij met de voordelen die ik geniet ten opzichte van werknemers (denk hierbij bijvoorbeeld aan hoeveelheid vrije tijd, de winst en vrijheid in aanpak van mijn werk).
In het licht van de VAR en de opvolger daarvan, de BGL, maak ik mij echter wel zorgen: zou de belastingdienst deze langdurige opdracht als verkapt dienstverband of schijnzelfstandigheid kunnen zien?
....
Ben benieuwd naar jullie visie hierop!
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie. Ik ben begin 2014 begonnen als zelfstandig software tester bij
een grote bank. Ik zit nu bijna 2 jaar later nog steeds op hetzelfde project en heb overwogen om begin volgend jaar
een andere klus te zoeken om g
een probleem met de Belastingdienst te krijgen. Mijn huidige opdrachtgever heeft mij echter zo'n goed aanbod gedaan om te blijven dat ik daarmee ingestemd heb. Dit betekent waarschijnlijk weer
een project met 2 á 3 jaar fulltime werk.
Er zijn in mijn netwerk diverse freelancers die al meer dan 5 jaar bij dezelfde klant zitten. De meesten maken zich totaal g
een zorgen over die situatie. Er zijn ook
een aantal die gecontroleerd zijn door de Belastingdienst en die daar zonder problemen doorh
een zijn gekomen op basis van hetzij het tarief (> €80 per uur) of door het kunnen aantonen dat het verschillende projecten betrof.
En tóch ben ikzelf er niet gerust over. De overheid wil het aantal schijnzelfstandigen terugdringen en hoewel ik onder die term eerder uitgeknepen timmermannen en PostNL-bezorgers versta, voorzie ik ook dat men zelfstandigen die bijna exact hetzelfde werk doen als mensen in loondienst en langdurig bij
één opdrachtgever werken hier ook onder wil laten vallen. Hoewel de afgelopen 10 jaar de Belastingdienst redelijk coulant is geweest verwacht ik dat men in de toekomst
een striktere norm gaat stellen. De ondernemersfaciliteiten (zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling, etc) zijn eigenlijk nooit bedoeld geweest voor deze categorie zelfstandigen. Ook de wet DBA verandert niets aan deze situatie maar maakt het zelfs complexer omdat bij de opdrachtgever er ook
een onderscheid zal moeten zijn tussen
een interne en externe medewerker (niet all
een op papier, maar ook in de praktijk).
Ikzelf heb besloten om voor mijzelf (en de opdrachtgever) de onzekerheid weg te nemen en de volgende alternatieven af te wegen: Payrolling, Uniforce of
ZZP-Vooruit.
Payrolling is relatief duur aangezien in mijn geval
een groot deel van mijn inkomsten tegen 52% belast zullen worden. Uniforce en
ZZP-Vooruit lijken veel op elkaar. Hoewel
ZZP-Vooruit iets goedkoper is heb ik
een beter gevoel bij het bewezen trackrecord van Uniforce en ga ik per 1/1/2016 volgens dat concept werken.