Orangelights23 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 18:11:
Hoe komt het dat veel mensen over vrijheid en ondernemen praten als ze
zzp’er zijn? De meeste
zzp’ers gebruiken brokers om
een klus te vinden, en werken gewoon van 9 tot 5 op locatie voor
een aantal maanden tot
een jaar. Ik zie dus niet waarom het voelt dat ze ondernemer zijn en meer vrijheden hebben. Oprecht
een vraag, dus g
een verwijt oid. Ik snap natuurlijk wel dat de korte projecten en hoge uurtarieven leuk zijn, die kunnen leiden tot meer vrijheid en ruimte om te ondernemen.
Ik heb vele IT-projecten gedraaid en met veel
zzp’ers gesproken wereldwijd, ook omdat ik ooit de overstap wilde maken. Ondernemen en vrijheid staat altijd op plek 1 in hun antwoorden. Maar ik begrijp niet waar het stuk ondernemen naar voren komt, waarbij veel
zzp’ers in
een project van
een jaar met strakke deadlines zitten en overleg voeren om twee weken vakantie te nemen.
Er zitten natuurlijk ook
zzp’ers in dit topic die hun eigen netwerk gebruiken en eigen klussen regelen, dus mijn vraag is natuurlijk niet aan jullie gericht

maar aan de mensen die brokers gebruiken en 40 uur per week moeten werken omdat hun opdrachtgever dat verlangt.
Ik werk zelf in Zweden waar flexitime de standaard is: je hebt
een contract voor 40 uur, maar wanneer je die maakt (in mijn geval hoef je die per se niet te maken, zolang je werk maar af is, thanks Spotify!) maakt niet uit en je hebt heel veel soorten verlof hier. Dit voelt voor mij als vrijheid. In loondienst,
een woord waar vele
zzp’ers van kotsen haha.
Ik doe sinds ik met
ZZP-en begon zelf ook altijd maar 1 project tegelijkertijd (ok, af en toe
wat overlap en werk ik voor 50% bij klant tijdens afbouwen 1 en 50% voor klant 2). En ieder project duurt tussen 1-3 jaar. Dat deed ik als consultant voor diverse IT toko's daarvoor ook al.
Toch voel ik nu veel meer vrijheid. Als ik
een klus niet leuk vind ga ik op zoek naar iets anders en beeindig ik de minder leuke klus. Dat kon in loondienst wel enigszins, maar als je dat 2x achter elkaar deed werd er toch wel erg moeilijk gedaan. En dan neem ik nog niet
eens mee dat ik bijv bij IBM simpelweg naar
een klus in Duitsland gestuurd werd waar ik totaal g
een zeg in had (er was niets anders, dus ik had er maar genoegen mee te nemen). Was voor mij reden om net voor het begin van die klus ontslag te nemen, dikke doei.
Ook als
ZZP-er g
een enkele verplichtingen meer zoals performance reviews, 360 graden feedbacks, POPs, onzinnige bij
eenkomsten, verplicht schrijven van whitepapers en weet ik niet allemaal
wat voor andere tijdsrovende zaken. En vakantie of
wat vrije dagen neem je simpelweg door het mee te delen ipv eerst toestemming aan je manager te moeten vragen. Of wil je
een keer
een paar maanden even niets doen, dan doe je dat gewoon (ok, het is me nog niet gelukt, maar all
een het feit al dat ik me g
een zorgen hoef te maken over 'het zal toch wel mogen hopelijk?' maakt al heel
wat uit).
Nee, de stap van loondienst naar
ZZP is voor mij de beste keuze ooit geweest. Ik zou voor g
een goud meer terugwillen naar loondienst. Zelfs niet als mensen beweren dat ik misschien wel
eens 'g
een echte
ZZP-er' zou zijn

Hydra schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:07:
[...]
Voor mij voelde gaan
ZZPen
een beetje als toen ik voor het eerst bij m'n ouders uit huis ging. Op
eens ben je echt zelfstandig. Natuurlijk heb je als tiener
een hoop vrijheden enzo, maar je woont altijd nog in
een huis dat niet van jou is. De overstap naar
ZZP voelde voor mij ongeveer net zo; ik woon niet meer in het huis van