Ik heb zo'n vermoeden dat dit precies is
wat de belastingdienst ook denkt. Veel
eenmans BV's zullen uiteindelijk geliquideerd moeten worden omdat de waarde van de BV vrijwel volledig bestaat uit de waarde van de contanten in de BV en verkoop dus g
een reele optie is. Ik ben er
een klein beetje ingedoken, maar zover ik het kan overzien kan liquidatie niet fiscaal vriendelijk. En dan moet je nog maar zien of het onder de streep zoveel oplevert.
Verder is het minimum DGA loon zo gekozen dat de pieken van de maximale marginale belastingdruk er binnen vallen. Bij
een hoger loon begint dat af te vlakken naar ongeveer 50% belastingdruk. Bij
een klein DGA salaris kom je bij controle misschien wel weg zonder boete, zeker de eerste keer, maar als je loon in die range wordt bijgesteld krijg je te maken met die hoge marginale belstaingdruk en kan er
een fikse naheffing volgen vanwege eventuele toeslagen.
En
wat als de BV
een hypotheek verstrekt heeft? iig is EUR 500.000 tegenwoordig de max zover ik weet. Maar kom je dan weg met
een verlaagd DGA salaris?
Wat ik begrijp is de hoofdreden om
een DGA salaris onder het gebruikelijk loon te laten zakken, als het voortbestaan van de BV in het geding is.
Ik ben het
wat dat betreft volledig met pirke
eens dat 'als je binnen 10 jaar minder wilt gaan werken kan al het voordeel snel verdampen'. Zeker als je niet je hele leven wil vullen met voltijds werken, dan zijn er
wat issues om rekening mee te houden en zou
een eenmanszaak wel
eens flexibeler kunnen zijn.
In engineering there is too much stick and not enough carrot.