Je maakt g
een gebruik van werknemersverzekeringen (WW, WIA/WGA/WAO) en niet van pensioenfondsen.
Eerst het pensioen.
Een pensioenfonds is niet perse beter of slechter af met minder deelnemers. Er vindt in enige mate
een geldstroom van jong naar oud plaats vanwege de uniforme premie in klassieke (midden/eindloon) pensioenen. Dus bij massaal afhaken van jonge deelnemers, hebben oudere deelnemers van pensioenfondsen wel
wat pijn. Maar, ik zie helemaal g
een plaatje van
ZZP-ers die als jongere
ZZP-er zijn en op latere leeftijd in loondienst gaan en in
een pensioenfonds instromen. Als er al
een leeftijdspatroon is, is het andersom. Jonge deelnemer in pensioenfonds, op latere leeftijd zelfstandige. Pensioenfondsen hebben dus niet te klagen.
Dan de werknemersverzekeringen. G
een premie afdragen, g
een recht op uitkering, dus principieel altijd in balans.
ZZP-ers die als jongere in loondienst zijn en later zelfstandig worden, helpen de WAO zelfs
een handje door in de winstgevende jaren premie te betalen en in de verliesgevende jaren g
een recht op uitkering te hebben. Dus per saldo is je opbrengst positief.
Maar: misschien is dit wel de olifant onder het vloerkleed. Hoogverdiende kantoorwerkers hebben
een laag risico op WW en WAO en wel
een aanzienlijk premievolume. Als je je leven lang in die verzekeringen blijft, ben je
een nog grotere netto-betaler dan iemand die
een aantal jaar premie betaalt en daarna uitstroomt richting ondernemerschap. Ik kan me voorstellen dat er met
een scheef oog wordt gekeken naar deze portenommee. Maar niemand zal het hardop zeggen omdat je iemand die nooit
een uitkering krijgt niet als "uitzuiger" kunt aanmerken.