pirke schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:15:
[...]
Dat ligt aan je definitie van rijk. Iemand die in de schulden zit vind iemand die - op
een hypotheek na - g
een schulden heeft en 10k op de bank al rijk, terwijl die persoon naar iemand met
een afbetaald huis en 100k op de bank kijkt en denkt dat die ander rijk is.
Een hoger inkomen zorgt - mits je het niet direct allemaal uitgeeft - voor rijkdom die relatief vanzelf komt. Als je 40k netto
verdient en op jaarbasis 40k uitgeeft, blijf je arm. Ga je 50k verdienen zonder extra uitgaven, ga je spontaan 10k per jaar sparen:
een oneindige groei. Groei je door naar 60k, dan verdubbelt je spaarcapaciteit. Als je dat geld slim inversteert, dan helpt het rente op rente effect om je vermogen steeds harder te laten groeien. Daarom wordt rijk rijker en blijft arm arm.
Spijker op de kop. In toenemende mate wordt er geroepen dat de rijken
eens
wat meer belasting moeten betalen. Maar de rijken, dat zijn consequent de anderen. Ik ben niet rijk, ik ben gemiddeld. Wie meer heeft is rijk
Als je goedverdienende werkenden "off the hook" wil laten, dan kom je bij
een zeer klein groepje uit en dan resteert vooral symboolpolitiek.
pirke schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:10:
[...]
Ook zet ik echt mijn vraagtekens bij de standaardisatie.
Een gezin met twee kinderen onder de 18
wat 100k netto binnenhaalt
verdient gestandaardiseerd slechts 53k netto. Dat vind ik
een erg grote factor... I
Die factor van ongeveer 2 klopt echt wel. Het zoekt pariteit qua levensstandaard. Om met
een gezin op dezelfde voet te leven als solo moet je diep in de buidel tasten.
Denk aan:
* aanzienlijk groter huis
* tweede auto
* levensoverhoud partner
* zorgkosten partner
* levensonderhoud kinderen
* kosten van scholing en kinderopvang
* veel hogere kosten voor vakanties of zelfs maar
een avond uit
Natuurlijk zijn er grote synergievoordelen, maar dat is de reden dat de factor op ongeveer 2 ligt en niet op 4. Persoon 2, 3 en 4 leven van 1 inkomen zonder aan welvaart in te boeten. Dat is de synergie.
Deveon schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:01:
[...]
Het schrappen van al die zinloze commissies

Het is de ultieme marktwerking van de arbeidsmarkt, in theorie dan. Het geeft daarnaast alle macht aan de werknemers en dat staat totaal haaks op het kapitalisme.
Een compleet flexibele arbeidsmarkt heeft macro-economische voordelen. Zo heb je bijvoorbeeld nauwelijks werkloosheid als de waarde van arbeid vrijelijk kan fluctueren. Als
zzp-ers in de ICT hebben we wel
eens forse tariefdalingen gezien (die door de structureel sterke vraag gelukkig redelijk vlot herstelden). Zowel in de .com bust als in de bankencrisis zijn inhuurtarieven gedaald. Denk aan 20-25% in de vroege jaren van de eeuw en 10-15% in 2009. Maar dat is natuurlijk productiever dan
een situatie waarin mensen langdurig thuis op de bank zitten. De noodzaak voor werkloosheidsbescherming is ook minder omdat je in
een bear market nog steeds
een redelijk deel van je inkomen zelf kan verdienen.
Die voordelen worden dooe die commissies vaak
een beetje over het hoofd gezien. We hebben
een skill gap en
een structurele werkloosheid van enkele honderdduizenden Nederlanders. Dat lijkt
een belangrijker aandachtspunt dan de contractvorm hoe mensen werken.
GrooV schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:05:
Heeft iemand zich al verdiept in de nieuwe regels voor de fiets van de zaak per 1-1-2020? Ik lees overal dat er g
een KM verplichting meer is voor zowel zakelijk als prive en dat daar voor in de plaats de 7% bijtelling is gekomen.
Nu wil ik
een nieuwe MTB kopen en waar voorh
een dit aangemerkt werd als g
een zakelijke fiets lees ik nu op meerdere plekken dat met de nieuwe bijtellingsregels dit niet meer uitmaakt. Eigenlijk gewoon het zelfde als
een lease auto
Zelfs RTLZ heeft het expliciet over
een MTB
https://www.rtlz.nl/life/...zaak-bijtelling-1-januari
Mijn vraag is of ik mijn MTB op deze manier zakelijk kan aanschaffen.
Ik ga overigens ongeveer 2x per maand met de trein waarbij ik 20minuten naar het station moet fietsen. Eventueel met achterspatbord zodat ik niet vies wordt

De nieuwe regeling lijkt interessant, maar reken het toch even na.
Een fiets is
een vervoersmiddel met betrekkelijk lage kilometerkosten. Het voordeel van "fiets op de zaak = kosten uit de belastbare winst" is dus bescheiden. Prive rijden en 19 cent/km schrijven is ook winstgevend. Wie behoorlijk
wat kilometers fietst , is wellicht beter af met
een prive-fiets. Wie niet veel kilometers maakt, telt beter bij.