com2,1ghz schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 13:02:
[...]
Wat zou dan wel geschikt zijn? Heb zelf nog nooit
een code assesment gehad maar ik word er ook niet warm van.
Ben tot nu toe altijd wel door mondelinge intakes geweest maar onder tijdsdruk
een game/algoritme maken dan gaat mijn imposter syndrome nogal van slag.
Lijkt me dat de assessment op hoogte moet staan met de kansen dat je de job krijgt. 4 uur assessment onder druk en dan zo respectloos behandelen is natuurlijk aso. Zijn ook zat bedrijven die je gerust
een dag aan huiswerk willen geven en vervolgens zeggen "sorry je bent het niet", en dat is toch echt
een dag omzet. Probleem met dit soort constructies is dat de werkgever/opdrachtgever al het risico vermijdt, en de beloning mogelijk niet bijstergeweldig is.
Een voorbeeld is misschien beter. Niemand zal klagen over Google US die je meerdere malen
een code asessment laat doen van 2 uur als ze je genoeg betalen om na 5-10 jaar met (riant) pensioen te gaan terug in Nederland. Flikt
een Nederlands bedrijf dat voor
een loon of opdracht op "marktconform" niveau terwijl ze nog bezig zijn met selecteren, dan zal menig persoon hier al vragen over stellen. Voor het Nederlands bedrijf is het dan eerlijker om dit te doen als bevestiging, wanneer de selectie al klaar is en er zwart op wit staat dat je de opdracht krijgt als je de assessment haalt, of helemaal niet / andere methode.
Wat betreft betere methodes, eerlijk gezegd, g
een idee. CV en portfolio zijn goed en meer in lijn maar niet ieder
een heeft de tijd om
een portfolio op te bouwen. Code assessments zijn handig maar zoals je zelf aangeeft, niet ieder
een presteert geweldig onder zo'n druk en de echt ruige code assessments (algoritmiek, datastructuren, enzovoort) zijn compleet niet in lijn met 99.99% van het werk dat menig programmeur doet, terwijl zaken als Fizzbuzz all
een handig zijn om te bevestigen dat degene niet bluft. Proeftijdconstructies zijn mogelijk nog het eerlijkst als je het mij vraagt, aangepast op de lengte van de opdracht. Dat neemt wel risico met zich mee voor de opdrachtgever. Het is lastig ,maar dat is deel van
een bedrijf hebben: zij willen de grotere winst, dan mogen ze ook de grotere risico's nemen, niet de arbeiders en kleine ondernemers.