Ik loop al vrij lang mee in de freelance ICT wereld. Waar je vroeger zelf
een contract kon sluiten met
een opdrachtgever - gebaseerd op jouw specifieke kennis, kunde en ervaring - moet je nu dealen met 'brokers' die 'recruiters' in dienst hebben die vaak van toeten nog blazen weten. G
een ene clou hebben welke skills essentieel zijn in dit vak. Die met Ctrl-F CV's doorlopen.
De oorspronkelijke functie van deze tussenpartijen was om de opdrachtgever de last van het papierwerk uit handen te nemen en zorgen dat de contractuele verplichtingen in orde waren. Later zijn deze partijen zelf mensen aan gaan trekken uit de markt en nog later namen ze ook de betalingsverplichting over van de opdrachtgever.
En daar gaat het -grandioos- fout. De opdracht aan de broker is daarbij ook nog
eens om de uurtarieven laag te houden (mijn tarief in 2008 was 30% hoger dan het tarief dat ik nu krijg).
Een zichzelf respecterende partij als ING kan niet uit puur eigenbelang de diensten van
een broker aanvaarden waarbij zij met opzet het financiële risico geparkeerd hebben, en op het moment dat deze niet aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen (lees: na 4 weken pas betalen aan de
ZZP'er - ALS je geluk hebt) doodleuk zeggen 'ja maar ze zijn in dienst bij onze broker - niet bij ons'.
Dan geef je wel heel duidelijk aan dat je het wel en wee van jouw medewerkers - want dat zijn het - echt g
een ene donder interesseert. Shame on you ING!
Zo, dat moest even. Ik heb bij alle grote banken en verzekeraars gewerkt en ik stond vaak verbaasd dat zij in zee gingen met partijen wiens belang overal lag, behalve bij de
ZZP'er. Dus, aannemen dat ING goed kijkt met wie ze in zee gaan - dat doen ze dus niet.
Windoosch: techniek uit den voorigen eeuw.