Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-04 09:27
waarschijnlijk zal dat wel een andere dienst zijn(je wilt niet weten hoeveel glas er al in de grond ligt rond dat gebied, kwa werkzaamheden voor glas in bleis en berg is nog niet veel in gang gezet.

morgen is er overgrens wel een extratje in de glashart winkel in bleiswijk en bergschenhoek, je kunt hier kijken hoe glasvezel gelast word en wat voor kastje er in de meterkast komt....de opbouw van A tot Z zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Even samenvattend, als ik nu een aanvraag inschiet bij KPN, dan is hij ook al leverbaar? Of is het wachten totdat Berkel ontsloten wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
wicked1980 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 09:50:
Even samenvattend, als ik nu een aanvraag inschiet bij KPN, dan is hij ook al leverbaar? Of is het wachten totdat Berkel ontsloten wordt?
Waar woon je? Berkel leverbaar, bleiswijk en bergschehoek is het niet leverbaar. Daar is alleen inschrijving zitten op 26%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Peaky schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:18:
[...]

Waar woon je? Berkel leverbaar, bleiswijk en bergschehoek is het niet leverbaar. Daar is alleen inschrijving zitten op 26%
Ik woon in de vogelaarstraat te Berkel. Ben van de week ook even binnen gelopen bij informatique, daar zit de KPN tijdelijk met een glasvezel balie. Maar die kon geen 100% uitsluitsel geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
wicked1980 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 10:42:
[...]

Ik woon in de vogelaarstraat te Berkel. Ben van de week ook even binnen gelopen bij informatique, daar zit de KPN tijdelijk met een glasvezel balie. Maar die kon geen 100% uitsluitsel geven
als het goed is heb jij glasvezel binnen/of voor de deur liggen. als ik zo naar google maps kijk is er door jou straat zeker gegraven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Peaky schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 17:19:
[...]

als het goed is heb jij glasvezel binnen/of voor de deur liggen. als ik zo naar google maps kijk is er door jou straat zeker gegraven.
absoluut, het kastje hangt ook al binnen bij mij, dus dat is het probleem niet. Maar betekent dat ook automatisch dat er geleverd kan worden? (wijkcentrale (of de glastegenhanger daarvan) nog een factor??)

[ Voor 5% gewijzigd door wicked1980 op 15-10-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Zo, KPN glas besteld, pakket Zilver (internet en TV)

Nu afwachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 376876

Anoniem: 123028 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:49:In Berkel is het gratis aangeboden. Dat wil zeggen, we kregen een brief met uitleg "U kunt glasvezel krijgen". Dit was blijkbaar vanuit de gemeente geregeld. Iedereen kreeg het (volledig gratis), tenzij je aangaf het niet te willen.

Paar maanden na aankondiging hebben ze vrolijk alle woningen (voor zover ik weet) aangesloten op glasvezel en hebben we nu zo'n kastje in de meterkast.
Tijdens een Glashart/Lijbrandt voorlichtingsavond werd medegedeeld dat 97% van het initiele deel van B&R had gekozen om het te laten aanleggen (iets van 5296 aansluitingen meen ik me te herinneren).

Bij mij draait vanaf laatste week augustus een 50/50 compleet Lijbrandt verbinding (Edelsteenwijk) als tweede (test)gebruiker van Lijbrandt in B&R.
Inmiddels zijn (op één crashende Amino 130m na) alle delen van het pakket opgeleverd en ik moet zeggen dat het prima en stabiel draait, zelfs extra dingen als HD en Extra IPTV pakket.

Ik begreep van mijn contact tijdens het testen dat er inmiddels inderdaad zo'n 25-30 gebruikers volgens het reguliere systeem zijn ingeschoten en dat die eigenlijk probleemloos zijn opgeleverd.

En ach, na zeven weken intensief testen en veel contacten over en weer denk ik dat Lijbrandt hiermee inderdaad probleemloos kan gaan leveren wat ze (helaas een beetje te optimisch) al in juni hadden beloofd te kunnen doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-12-2021
momenteel zijn er zo'n ~40 actief in Berkel en Rodenrijs, dat klopt.
En levering is officieel sinds gisteren gestart. (duurt even voordat al deze mensen daadwerkelijk aangesloten worden/zijn natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
Yogoi schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:05:
En levering is officieel sinds gisteren gestart. (duurt even voordat al deze mensen daadwerkelijk aangesloten worden/zijn natuurlijk)
Niet te lang hoop ik :P

Nu ik eenmaal besloten heb de 50mb variant te kiezen vind ik mijn 20mb van Telfort gelijk te traag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
uurtje geleden gebeld door KPN en een afspraak gemaakt voor 9 november, dat schiet al aardig op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yogoi schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:05:
Ok, de 25-30 was ook info van vorige week, dus er zit voor de Berkelaren schot in lijkt het. Mijn lijntje staat volgens Mijn Lijbrandt op opleverdatum 14-10-2010 overigens.
Er zijn nog een paar kleine snekjes in het pakket (waaronder DVB-C wat er ondanks de mededeling van mijn Lijbrandt contact nog niet was voor de B&R gebruikers (ook niet in Dordrecht overigens).

En er zijn een paar softwaretechneuten zwaar aan het zweten over een van mijn Amino 130's voorzien van de laatste software, waardoor het ding in drie dagen al 8x gecrasht is, en soms ook tussen zenderwissels even een seconde of 30 pauze pakt om te plassen of zo. Maar dit is nog geen automatisch opgehaalde update, dus zouden nieuwe klanten (zolang ze niet zelf handmatig updaten) geen problemen mogen hebben hiermee. Mijn andere Amino 130 draait namelijk vlekkeloos.

Elders werd het ook al geroepen, maar de 4:3 of nog vreemdere beeldverhoudingen bij (voornamelijk) HD kanalen die oudere shows of sitcoms uitzenden blijft irritant. Zit je met een meter TV waarvan net iets meer dan de helft wordt benut, en de instelling Beeld 1080i altijd breedbeeld lijkt hiervoor dus niet te werken. De zwarte balken zitten dus bij het encoderen er al ingeplakt, dus ziet de Amino inderdaad "breedbeeld" signaal lijkt het.

Anyway.. ik ben tot nu toe happy met het pakket, en ook de communicatie met de bouwmanager die de test bij mij zo'n beetje onder zijn hoede heeft verloopt uiterst soepel en goed.

Ik denk dat Lijbrandt hier wel eens heel veel KPN klanten met een duurder/minder pakket gaat wegkapen over een jaartje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wicked1980 schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:38:
uurtje geleden gebeld door KPN en een afspraak gemaakt voor 9 november, dat schiet al aardig op!
KPN is in B&R als eerste aan de slag gegaan, en heeft de pakketten dus inderdaad panklaar. Lijbrandt moest nog heel veel dingen "voor het eerst" op het B&R glas gaan leveren en testen.
Mijn buurman heeft dan ook al veel langer glasvezel draaien via KPN dan ik via Lijbrandt... kwestie van het pakket en de afhankelijkheid van andere partijen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 22:50
De inschrijvingen in Bleiswijk en Bergschenhoek hangen momenteel op 28%, langzaam stijgt het percentage...
Ik denk dat zodra de echte succesverhalen uit Berkel overwaaien het misschien iets harder gaat lopen, nu zijn er tenminste echte referenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.NCK schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 18:18:
De inschrijvingen in Bleiswijk en Bergschenhoek hangen momenteel op 28%, langzaam stijgt het percentage...
Ik denk dat zodra de echte succesverhalen uit Berkel overwaaien het misschien iets harder gaat lopen, nu zijn er tenminste echte referenties.
Ik doe mijn best NCK... ;)
Meer als positief roeptoeteren met hier en daar een kritische noot indien dat van toepassing is kan ik er niet van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wicked1980 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 21:48:
[...]

absoluut, het kastje hangt ook al binnen bij mij, dus dat is het probleem niet. Maar betekent dat ook automatisch dat er geleverd kan worden? (wijkcentrale (of de glastegenhanger daarvan) nog een factor??)
Als het glas afgelast in je meterkast ligt aangesloten op de basis van het Genexis modem dan is de verbinding totaan het knooppunt al getest (omdat ze de gemaakte las nu eenmaal moeten testen) en kunnen alle drie de providers theoretisch dus nu ook leveren. Kwestie van het topdeel van het modem monteren en activeren van diensten. En uiteraard voor jou de nodige touwtjes naar dat modem (laten) trekken.
Van KPN weet ik zeker dat ze kunnen leveren, Lijbrandt inmiddels ook officieel, van Tweak durf ik het niet te zeggen, maar aangezien zij heel veel KPN diensten doorleveren mag dat eigenlijk ook geen probleem zijn.
wicked1980 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 10:42:
[...]

Zoals Yogoi schreef is men gisteren met Lijbrandt begonnen met officieel opleveren van pakketten, dus als je de kans hebt zou ik voor het betere Lijbrandt pakket gaan vergeleken met het dure en magere KPN pakket.
Maar ik zie zojuist dat je al besteld hebt bij KPN...

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 19-10-2010 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hehaaa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 16:27
Hier is zojuist het modem geplaatst en getest. heb hier nu een 100/100 abbo van Lijbrandt, de eerste speedtest kwam op 93/74 dat is nogal een verschil als je van een 6mbit lijntje afkomt.
Ook het feit dat we het analoge signaal kunnen houden is een groot voordeel ten opzichte van KPN.
Aangezien hier meer de helft van de tv's geen digitaal signaal kunnen verwerken.

Nu nog even wachten op de IPRTV box om die uit te gaan testen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door hehaaa op 21-10-2010 17:33 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
KPN is wel snel zeg :X

Zaterdag aangevraagd, dinsdag afspraak gemaakt voor de monteur. En vandaag pakketje met 2 decoders/recorders / 3com Switch / en nog wat losse info.

Geen modem erbij trouwens :?

Neem aan dat de monteur die meeneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hehaaa schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 17:33:
Hier is zojuist het modem geplaatst en getest. heb hier nu een 100/100 abbo van Lijbrandt, de eerste speedtest kwam op 93/74 dat is nogal een verschil als je van een 6mbit lijntje afkomt.
Ook het feit dat we het analoge signaal kunnen houden is een groot voordeel ten opzichte van KPN.
Aangezien hier meer de helft van de tv's geen digitaal signaal kunnen verwerken.

Nu nog even wachten op de IPRTV box om die uit te gaan testen ;)
Speedtest is op dat soort snelheden vooral met upload nogal conservatief.
Als je echt ruw wilt testen kan je bij bbnet.nl even een 1000Mb bin bestand downloaden, dan zou je zo rond de 9Mbyte/sec constant moeten kunnen halen.
Met FTP op een goede webserver heb ik 100Mb in exact 10 sec up en down gepompt, dus met de snelheid van het glas is niks mis. :-)
Je gaat pas echt verbaasd kijken als je via Usenet op de newsserver gaat downloaden, want dat start soms gewoon met 5 cijfers per sec :P

IPTV box is een kwestie van inpluggen en gaan.... veel plezier met je nieuwe touwtje en straks snaarstrakke HD uitzendingen ;)
Tip mijnerzijds is om je box niet direct te updaten naar de laatste versie software, want die heeft op een van mijn twee Amino's heel veel problemen gegeven, en nog steeds (ze zijn nog druk aan het zoeken waarin het zit).

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 21-10-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wicked1980 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 19:58:
KPN is wel snel zeg :X

Zaterdag aangevraagd, dinsdag afspraak gemaakt voor de monteur. En vandaag pakketje met 2 decoders/recorders / 3com Switch / en nog wat losse info.

Geen modem erbij trouwens :?

Neem aan dat de monteur die meeneemt?
Modem wordt door een installatiebedrijf apart geinstalleerd en opgeleverd (bij Lijbrandt maar ook bij KPN voor zover ik weet) zo vertelde de mannen die dat bovendeel van de Genexis bij mij kwamen opleveren.
Is 20 minuten werk, dummy eraf, modem erop, even de laptop eraan en klaar (als het goed is).
Het modem wordt overigens verzegeld na oplevering, dus kan je daar zelf niet in klooien, maar dat hoeft ook niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 21-10-2010 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik ben een bijzonder tevreden glasvezelklant van KPN (Glashart) in Berkel en Rodenrijs.

Als er al een puntje van commentaar zou zijn voor mij persoonlijk, dan zou het zijn dat de TV-zenders BBC 1 & 2 niet worden doorgegeven. Onbegrijpelijk.

Maar voor de rest: voor mij zelf geen problemen, afgezien van 2x vastgelopen TV-verbinding - 'toevallig' beide keren op zondagavond 8)7 - en 1x volledig down (maandag 11/10 dacht ik).

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ramzzz schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:28:
Ik ben een bijzonder tevreden glasvezelklant van KPN (Glashart) in Berkel en Rodenrijs.

Als er al een puntje van commentaar zou zijn voor mij persoonlijk, dan zou het zijn dat de TV-zenders BBC 1 & 2 niet worden doorgegeven. Onbegrijpelijk.

Maar voor de rest: voor mij zelf geen problemen, afgezien van 2x vastgelopen TV-verbinding - 'toevallig' beide keren op zondagavond 8)7 - en 1x volledig down (maandag 11/10 dacht ik).
BBC heeft heel idiote licentie eisen naar het schijnt, en er is buiten UPC, die een stokoude overeenkomst (en beroepen zich hierop) heeft met de BBC eigenlijk niet een kabelaar die BBC1/2 doorgeeft (UPC volgens mij ook alleen analoog).
Het heeft voor zover ik weet te maken met het in de licentie bepaalde feit dat men BBC alleen analoog mag doorgeven (dus letterlijk via koper) en voor glas geldt die overeenkomst niet.
Een en ander heeft te maken met het feit dat BBC1 en 2 staatszenders zijn waarvoor iedere Engelsman per TV een licentiefee moet betalen (vandaar dat de BBC zulke mooie dure programma's kan maken), en de BBC wil absoluut voorkomen dat hun mooie programma's "gratis" via digitale kanalen worden vermenigvuldigt lijkt het. Daarvoor heeft BBC de World en Entertainment versie, die mag wel wereldwijd getoond worden.

UPC zit, zoals ik het zie, dus al op het randje van wat mag volgens hun oude overeenkomst, want ook zij streamen totaan de verdeelkasten voor zover ik weet over glas, maar het laatste stukje blijft ouderwets koper.

Overigens bij Lijbrandt nog wel in het IPTV pakket... en ik weet dat ze daar nog steeds over stoeien met onze Engelse vrienden, dus hier nog digitaal F1 kijken ;) In het analoge pakket van Lijbrandt dus niet, daar heb je BBC World en Entertainment op die plek, maar KPN levert sowieso geen analoge TV/radio meer over glas.

Over jouw vastlopers... hier met Lijbrandt nog geen last van gehad, maar die streamen ook vanaf een andere bron (Glashart Media), terwijl KPN vanaf zijn eigen bronnen streamt.
Wel heb ik een STB die knifterig is na de laatste software update, maar KPN heeft geen Amino boxen voor zover ik weet, dus kan je daar geen last van hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 21-10-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hillegom, 25 oktober 2010

Betreft: werkzaamheden aan het netwerk d.d. 27 oktober 2010

Beste Lijbrandt klant,

Middels deze email willen wij u erop attent maken dat er op 27 oktober 2010 werkzaamheden gepland zijn aan het netwerk van Lijbrandt. Deze werkzaamheden zullen starten om 08.00 uur en deze zullen naar verwachting afgerond zijn om 10.00 uur. Gedurende deze werkzaamheden is het helaas niet mogelijk gebruik te maken van de diensten van Lijbrandt. Wij spannen ons maximaal in om deze werkzaamheden zo spoedig mogelijk af te ronden. Ons excuses voor het ongemak.

Met vriendelijke groeten,

Lijbrandt Servicedesk

088 - 555 2 522

info@lijbrandt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sinds gisteren is bij mij het analoge signaal verdwenen, RTV lampje op de Genexis is uit.
Dit is gedurende de afgelopen maanden al een paar maal eerder gebeurd, en meestal was het ergens een omgevallen bitje.

Gisterenmiddag even de Lijbrandt man verwittigd, die wist te melden dat het in B&R gelukkig maar een paar waren, dus ik ben benieuwd wanneer het signaal er (wellicht nu ook met DVB-C erop) weer is.

Ach ik kan altijd nog gaan dreigen zijn 06 nummer aan mijn dochter te geven, die was namelijk gisterenavond helemaal niet blij dat ze geen TV op haar kamer kon kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hehaaa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 16:27
Hier konden we ook geen tv meer kijken via lijbrandt. Gelukkig loopt het oude abonnement van upc nog, konden we de tv aansluiting weer daarop terug zetten. Maar het blijft natuurlijk wel erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hehaaa schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 08:40:
Hier konden we ook geen tv meer kijken via lijbrandt. Gelukkig loopt het oude abonnement van upc nog, konden we de tv aansluiting weer daarop terug zetten. Maar het blijft natuurlijk wel erg vervelend.
Afkloppen, het wegvallen van analoog is gelukkig meer uitzondering dan regel, dus niet echt een drama.
Zeker niet op plekken waar ook een Amino staat en er IPTV gekeken kan worden (dus alleen de kids zijn het haasje).

Terugsteken naar UPC is niet echt een optie, want de kanaalindeling is helemaal anders dan bij Lijbrandt, en om nu elke keer vijf televisies opnieuw te laten zoeken is uiteraard niet te doen.

Ik neem aan dat onze Lijbrandt mensen spoedig de juiste hendeltjes weer aanzetten, want dat was de vorige keren het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
We zijn bezig met het RTV issue inderdaad. (Berkel&Rodenrijs specifiek issue in dit geval)
Ik hoop dit zsm opgelost te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yogoi schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 10:03:
We zijn bezig met het RTV issue inderdaad. (Berkel&Rodenrijs specifiek issue in dit geval)
Ik hoop dit zsm opgelost te hebben.
Voorlopig duurt het al meer dan 24 uur en weet mijn Lijbrandt contact nog helemaal niets over een mogelijke oplossing.
Ik laat vanavond mijn heel pissige dochter hem wel even bellen, want die zal wel weer balen als ze geen TV op haar kamer kan kijken :P

Even wat anders... hebben zie die crashende Amino's ook op jouw bordje gemikt?
Op advies van jullie heb ik even de Netgear switch vervangen door een Eminent, en helaas... ook op die switch crashen de boxen regelmatig (met name op vermoedelijk het te traag reageren van gidsinfo?)

Ik kan de box bijna op commando laten crashen, mits ik toevallig net op een tijdstip zap als de gidsinformatie wordt ververst.
Als dat tijdens een uitzending (op de achtergrond vermoed ik) gebeurd dan crasht hij af en toe spontaan.
Overigens op zowel de laatste als de voorlaatste versie software, dus wellicht ook een specifiek B&R probleem, mits jij meer crashende boxen elders weet?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 28-10-2010 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313827

Goedeavond,

Zojuist stond op twitter van Ewald van Vliet (burgemeester)
"overeenkomst getekend met glashart voor aanleg glasvezelnetwerk in Bleiswijk en Bergschenhoek"
"overeenkomst getekend met reggefiber voor aanleg glasvezelnetwerk in bleiswijk en Bergschenhoek"

dus het komt er nu echt!

Ik zelf woon in berkel en in mijn meterkast is de glasvezel al gemonteerd.

Graag zou ik van mede berkelaren horen of zij met succes op glasvezel zijn overgegaan.
Is het allemaal vlekkeloos gegaan?
Geeft het echt de beloofde kwaliteit?
Zit jij bij Lijbrandt of bij KPN?
Heb je na de aanvraag lang gewacht voordat je aangesloten was?

Het voordeel van KPN lijkt mij dat ik het overal in huis kan aansluiten, mits er een stopcontact is.
Werkt dit ook echt goed via het stopcontact?
Lijbrand gaat via een UTP kabel, zijn beide manieren vergelijkbaar? Of is er kwaliteits verschi.

Ik hoor graag ervaringen!
Groet, Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313827 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:58:
Goedeavond,

"overeenkomst getekend met glashart voor aanleg glasvezelnetwerk in Bleiswijk en Bergschenhoek"
"overeenkomst getekend met reggefiber voor aanleg glasvezelnetwerk in bleiswijk en Bergschenhoek"

dus het komt er nu echt!

Ik zelf woon in berkel en in mijn meterkast is de glasvezel al gemonteerd.

Graag zou ik van mede berkelaren horen of zij met succes op glasvezel zijn overgegaan.
Is het allemaal vlekkeloos gegaan?
Geeft het echt de beloofde kwaliteit?
Zit jij bij Lijbrandt of bij KPN?
Heb je na de aanvraag lang gewacht voordat je aangesloten was?

Het voordeel van KPN lijkt mij dat ik het overal in huis kan aansluiten, mits er een stopcontact is.
Werkt dit ook echt goed via het stopcontact?
Lijbrand gaat via een UTP kabel, zijn beide manieren vergelijkbaar? Of is er kwaliteits verschi.

Ik hoor graag ervaringen!
Groet, Jeroen
Nou, een felicitatie op zijn plaats voor onze gemeentegenoten in Blijswijk en Bergschenhoek dan maar, want volgens mij hebben ze de 40% die nodig was niet gehaald.

Om op al je vragen in te gaan:

Ik zit bij Lijbrandt (50/50 compleet + HD + extra pakket) en ben volgens mij de tweede gebruiker in B&R (testgebruiker dus), met twee Amino 130m settopboxen (HD) via een switch vast bekabeld.
Samen met de bouwmanager en een aantal andere gebruikers van het eerste uur die als tester zijn benaderd hebben we de meeste kinderziektes er nu wel uit gehaald.

In een notendop krijg je bij een compleet pakket:

- Analoge TV (39 kanalen) en Analoge radio (40 kanalen) als enige van de drie aanbieders op glas.
Gewoon de antennekabel omsteken naar de RTV unit die in de Genesixbox in je meterkast wordt gemonteerd, de TV zenders even opnieuw laten zoeken en je hebt (voor analoog signaal) een beter beeld dan het gemiddelde van UPC hier in de buurt. (Let op Geen BBC1 en 2 zoals ten onrechte op de lijst staan)

- Symmetrisch supersnel internet
De beloofde snelheden worden zowel up als down gehaald, op elk tijdstip van de dag (dus ook als er geen reet op TV is en UPC klanten elkaar in de weg zitten met downloaden).
Je moet wel zelf een routertje aanschaffen als je meerdere PC's in huis hebt, en als je geen kabels wilt sleuren door je hele huis, uiteraard een draadloze (Een Sitecom heb je al voor een tientje of 5, bijv de X3 een prima N router). Houdt er rekening mee dat je met een 100/100 draadloos niet het maximale uit je verbinding haalt door alle overhead van draadloze verbindingen.

- IPTV 69 kanalen, waaronder er een stapeltje in HD kwaliteit, en voor 5 euro in de maand meer nog een hele berg HD versies, waaronder nu wel BBC1/2. Met de snelste settopbox zonder ventilator van de drie aanbieders.

Alleen bij het 100/100 abonnement krijg je de Amino 130m (de HD versie), maar je kunt bij bestelling van lagere abonnementen aangeven dat je tegen bijbetaling van het prijsverschil toch de HD box wilt in plaats van de Amino 110. (Ik zou je als je een leuke HD TV hebt zeker voor die 6 tientjes de HD versie adviseren).
De kwaliteit van de HD beelden is echt superscherp (vele malen scherper dan die zwaar gecomprimeerde meuk die KPN en KPN wholesale providers leveren).
Je kunt IPTV ook bij Lijbrandt via zgn power plugs over UTP naar je TV laten lopen, mits je wel een beetje kwaliteits adapters koopt (200Mb) en niet die goedkope meuk van o.a. de Lidl of andere groot grutters.
Wil je meer settop boxen dan zal je dit via een switch moeten regelen (mag een goedkope netgear (17 euri) of een Eminent zijn). De tip van Lijbrandt techneuten was, hoe goedkoper hoe beter vaak. Er zijn overigens ook power adapters met een ingebouwde switch, dus dat scheelt je voor alle TV's die IPTV krijgen een bos kabels trekken (kosten wel meer dan goedkope adapters zonder switch).

Ik ben niet zo'n fan van dit soort verbindingen (dan maar kabels trekken achter de plinten), maar het werkt, zolang je maar niet draadloos (WiFi) probeert IPTV te gaan kijken, want daar hebben weinig mensen echt goede ervaringen mee.

-Telefonie
Simpel je telefoon aan het modem in de meterkast aansluiten, en als je je nummer wilt behouden via mijn lijbrandt op de website het nummer porteren activeren.
Je krijgt totdat je nummer is geporteerd een tijdelijk 010 nummer.

Lijbrandt is inmiddels sinds 15 oktober officieel begonnen met opleveren (we zijn dus uit de testperiode), en volgens mij kan Lijbrandt vrij vlot opleveren. Het modem wordt door een installateur werkend opgeleverd, en daarna activeert Lijbrandt de door jouw bestelde diensten en extra's bijna direct.
Volgens mij draaien er op dit moment ongeveer 50 zgn automatisch ingeschoten Lijbrandt klanten, die allemaal goed werken (maar dat kan Yogoi mogelijk bevestigen?)

Ondanks dat er her en der nog wat kleine snekjes in het pakket zitten (maar het kan ook zijn dat alleen de testgebruikers hier last van hebben), maar het Lijbrandt aanbod is van de drie op het Berkelse glasvezelnet veruit het beste kwalitatief (beeld en snelheid).

En voor de goede orde, ik werk niet voor Lijbrandt (alhoewel het wel zo voelt na twee maanden testen :) )

Overigens.. als je het HD pakket erbij pakt, is de aanrader Discovery HD en voor liefhebbers van klassieke muziek Brava HD... zo scherp dat je er bijna hoofdpijn van krijgt :P

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 27-10-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
Ben benieuwd wat dan straks de bevindingen zijn van EDUTEL In bleiswijk en bergschenhoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen__online
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

jeroen__online

ook wel eens offline!

Anoniem: 313827 schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:58:
Goedeavond,

dus het komt er nu echt!
[...]
Bij toeval kom ik dit topic tegen, en ik ben blij verrast! Ik heb me in juni al aangemeld voor glasvezel in Bleiswijk, het zou wel heel erg leuk zijn als het er nu dus ook daadwerkelijk komt _/-\o_ Can't wait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of het er komt hangt volgens de door mij aangehaalde zin/alinea dus nog steeds af van die 40% inschrijvingen?

Van de Glashart site:

28-10-10

Burgemeester Van Vliet vindt glasvezelnetwerk een goede ontwikkeling
De gemeente Lansingerland en Glashart hebben een overeenstemming bereikt over de aanleg van het glasvezelnetwerk voor de kernen Bleiswijk en Bergschenhoek. De gemeente is verheugd met de overeenstemming en het initiatief van Glashart om te overwegen een investering te doen in de gemeente. Het glasvezelnetwerk kan alleen worden aangelegd als er voldoende inschrijvingen vanuit de inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek komen.

Ondertekening overeenkomst
Burgemeester Van Vliet ondertekende de overeenstemming met de woorden: "Ik vind het een goede ontwikkeling dat de inwoners van de kernen Bergschenhoek en Bleiswijk evenals die van Berkel en Rodenrijs nu ook toegang krijgen tot het glasvezelnetwerk. Helemaal omdat het netwerk tot in de woning wordt aangelegd. Door deze manier van werken kunnen onze inwoners hun eigen provider kiezen."

De huidige stand
Al 28% van de inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek heeft zich nu al aangemeld. We hebben er alle vertrouwen in dat we de 40% gaan halen.

Heeft u zich al ingeschreven? U kunt dit nog doen tot 15 november. Ga hiervoor naar één van de service providers KPN, Lijbrandt of Edutel en meldt u aan voor een abonnement naar keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 28-10-2010 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peaky schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 22:00:
Ben benieuwd wat dan straks de bevindingen zijn van EDUTEL In bleiswijk en bergschenhoek
Zo te zien bieden ze (als het doorgaat en het glas er ligt) ongeveer hetzelfde aan als Lijbrandt.
In ieder geval het TV/IPTV pakket van Glashart Media, dus hoge kwaliteit HD ongecomprimeerd, en niet de gecomprimeerde HD kanalen die KPN zelf encodeert.

Prijstechnisch bijten Edutel en Lijbrandt elkaar ook niet echt, zij het dat Lijbrandt alle prijzen afrondt op hele euro's, terwijl Edutel de supermarkt prijs eindigend op 95 eurocent hanteert.
De settopboxen zijn wel duurder dan bij Lijbrandt, echter ik heb geen idee of zij ook de Amino gebruiken (een van de snelste boxen) of een ander merk.
Opgeteld zou je dus bij Edutel als je alle pakketten pakt (los van de STB prijzen) ongeveer 30 eurocent per maand besparen :P

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 28-10-2010 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
Ja ik kende edutel(onsbrabantnet) niet, tot dat ik in de glashart winkel hun tegen kwam..maar gaat de goede kant op daar. Tijdens de demodag 25okt was het echt behoorlijk rustig toen zaten ze nog op 25% en dat al vanaf mei..hopelijk komt er meer schot in de zaak.
Veel mensen zeiden ook dat ze pas op glasvezel overstapte als het gelegd was...ja...dat schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peaky schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 18:04:
Ja ik kende edutel(onsbrabantnet) niet, tot dat ik in de glashart winkel hun tegen kwam..maar gaat de goede kant op daar. Tijdens de demodag 25okt was het echt behoorlijk rustig toen zaten ze nog op 25% en dat al vanaf mei..hopelijk komt er meer schot in de zaak.
Veel mensen zeiden ook dat ze pas op glasvezel overstapte als het gelegd was...ja...dat schiet niet op.
Tja onze burgervader heeft in ieder geval de benodigde zaken getekend voor het aanleggen ervan, nu maar hopen dat die 28% voor Bleiswijk en Bergschenhoek richting de 40 gaat, want anders blijft het, zoals ik het bericht nu interpreteer, een theoretische discussie.

Vreemd dat mensen pas overstappen als het gelegd is, want ik vrees dat ze bij Glashart ook niet achterlijk zijn en huizen die geen abonnement hebben aangevraagd dus ook niet kostenloos gaan aanleggen.
Dit soort mensen steken hun kop in het zand denk ik, en hopen zonder verplichting toch die aansluiting te krijgen als er maar 40% van hun dorpsgenoten wel die diensten gaat afnemen.

Ik had de mazzel dat ik in de kern van B&R woon, en dus eigenlijk zonder verplichtingen dat oranje touwtje de meterkast in kreeg.

Ik vrees dat dit soort mensen gewoon een rekening krijgen als ze achteraf ook glasvezel hadden willen hebben (kosten lagen tussen de 800 en 1500 euro per woning werd mij verteld), of wel... domme beslissing.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 28-10-2010 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

UPDATE!

Net een telefoontje gehad van de monteur van Reggefiber over RTV.
RTV (Analoog TV/Radio) van Lijbrandt in Berkel en Rodenrijs werkt weer.
Oorzaak: een gebroken glasvezel in een verdeelstation omdat iemand er een deur te hard tegen had dichtgegooid of iets van die strekking wat een fiber kan laten breken.
Nieuwe fiber erin en hoppa... het werkt weer... maar ik snap dat dit een hele berg zoekwerk is geweest.

Toppie dat ie de moeite nam om mij persoonlijk even te informeren hierover.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 28-10-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
Ja ligt er aan hoe reggefiber het wil uitvoeren, het kan in dit project weer heel anders aangepakt worden dan bijvoorbeeld b&r.
Het kan dus...wat nu al gebeurt, je de kabel niet standaard meer in de meterkast krijgt, maar deze gewoon voor de dam onder de stoep word gelegd.

Wat ik lees over je cattv dat de vezel gebroken was, het was gewoon een bugje in het systeem, een kapotte vezel op die manier is in geen enkele pop locatie in Berkel mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Anoniem: 376876 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 12:13:
[...]

Zo te zien bieden ze (als het doorgaat en het glas er ligt) ongeveer hetzelfde aan als Lijbrandt.
In ieder geval het TV/IPTV pakket van Glashart Media, dus hoge kwaliteit HD ongecomprimeerd, en niet de gecomprimeerde HD kanalen die KPN zelf encodeert.

Prijstechnisch bijten Edutel en Lijbrandt elkaar ook niet echt, zij het dat Lijbrandt alle prijzen afrondt op hele euro's, terwijl Edutel de supermarkt prijs eindigend op 95 eurocent hanteert.
De settopboxen zijn wel duurder dan bij Lijbrandt, echter ik heb geen idee of zij ook de Amino gebruiken (een van de snelste boxen) of een ander merk.
Opgeteld zou je dus bij Edutel als je alle pakketten pakt (los van de STB prijzen) ongeveer 30 eurocent per maand besparen :P
Bij OnsBrabantNet / OnsNetEindhoven / OnsNetNuenen waar Edutel ook achter zit als leverancier levert men in ieder geval ook gewoon de amino stb's. Dus dat zal dan daar ook ongetwijfeld gebeuren. Sowieso is IPTV gewoon een product wat ingekocht wordt bij Glashart Media dus als zowel lijbrandt als Edutel daar reseller van zijn zal er geen verschil in zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 22:50
Het is de laatste tijd erg druk in de brievenbus, UPC die je verteld dat je toch echt genoeg hebt aan 97% glasvezel... het is er tenslotte al, CAI Bleiswijk welke nogmaals aangeeft dat je bij hun goed zit en Glashart.

Het zal voor CAI Bleiswijk best een klap worden als de aanleg doorgaat, vermoed dat ze dan minstens 25% van hun klanten verliezen. (mits ze allemaal TV afnemen via glasvezel).

Wat betreft de overeenkomst tussen Reggefiber en Lansingerland, het lijkt me dat deze overeenkomst er niet voor niets is. Anders had men in een eerder stadium, voor het starten van de vraagbundeling, een dergelijke overeenkomst aan kunnen gaan.

Ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn op 15 november.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peaky schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:02:
Wat ik lees over je cattv dat de vezel gebroken was, het was gewoon een bugje in het systeem, een kapotte vezel op die manier is in geen enkele pop locatie in Berkel mogelijk
Dat lijkt me sterk gezien het feit dat analoog er ruim drie dagen heeft uitgelegen, en aangezien niemand van de ca 50 Lijbrandt gebruikers die nu in B&R actief zijn RTV hadden, en het dus niet alleen ondergetekende was die ze achter de broek aanzaten.
Daarbij heeft het ruim twee maanden feilloos gedraaid, dus is een bug niet voor de hand liggend.

Overigens belde de monteur mij vanaf de plek waar hij een fiber heeft vervangen (in Rotterdam), en dat kan goed kloppen daar Berkel en Rodenrijs qua RTV keihard achter de headend van Dordrecht hangt, en om van Dordrecht naar Berkel te komen zal je langs of door Rotterdam heen moeten met glas en POP's.

Ik ben redelijk ingeburgerd binnen Lijbrandt als testgebruiker in B&R en heb dus wat rechtstreekse contacten binnen de club, en die mannen hebben geen enkele reden om een bug te verdoezelen als een gebroken fiber, want daarvoor heb ik teveel kennis op het gebied van netwerken. (Of wel, ik kan een bullshit verhaal vrij simpel afschieten als ik het hoor).
Tenslotte ben ik voor Lijbrandt hier ook een visitekaartje als bughunter van het B&R netwerk, in positieve en negatieve zin, dus zijn ze voor zover ik nu weet eerlijk tegen me.

Het belangrijkste is dat het weer werkt, en ze hun best hebben gedaan het te fixen (de goede man belde me ruim na voor ons normale werktijd en was sinds 16:15 al aan de slag om de fout op te sporen).

Maar om je argwaan weg te nemen kan Yogoi de echte oorzaak mogelijk bevestigen? Ook hij kent mij en is bekend met het probleem wat we hier hadden.
.NCK schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:12:
Wat betreft de overeenkomst tussen Reggefiber en Lansingerland, het lijkt me dat deze overeenkomst er niet voor niets is. Anders had men in een eerder stadium, voor het starten van de vraagbundeling, een dergelijke overeenkomst aan kunnen gaan.

Ben benieuwd wat de resultaten zullen zijn op 15 november.
Ik weet dat de burgemeester er veel aan gelegen is, gezien eerdere uitspraken dat heel Lansingerland verglaasd zou worden, om ook Bleiswijk en Bergschenhoek aangelegd te krijgen, maar ook hij kan Glashart niet dwingen om een relatief dure investering te doen als het de investering niet in een aantal jaren terugverdient.
Tenslotte zitten die mannen er ook niet om muggen te vangen en van de lucht te leven.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 28-10-2010 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
Nou zo zit het niet helemaal in elkaar, als er daar een vezel kapot zou zijn, zou niet alleen jij er last van hebben. In de pop locatie is er een plekje voor jou op de switch. En die switch word gevoed door 1vezel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.NCK schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:12:
Het is de laatste tijd erg druk in de brievenbus, UPC die je verteld dat je toch echt genoeg hebt aan 97% glasvezel... het is er tenslotte al, CAI Bleiswijk welke nogmaals aangeeft dat je bij hun goed zit en Glashart.
Ach, UPC is overal waar glas komt erg agressief campagne aan het voeren om vooral klanten aan hen te binden.
Ze zijn overigens recent veroordeeld (kortgeding plus een hoger beroep tegen KPN en Ziggo) vanwege het voeren van reclame die tegen de regels is. (Google er maar eens op). Een van de zaken was onder andere het bashen van Digitenne, en het niet vertellen dat bij alle "alles in een" fiber power pakketten verzwegen werd dat het in combinatie met het analoge pakket was (a 17 euro in de maand).

Toen ik vorige week mijn UPC ging opzeggen kreeg ik ongevraagd ook een compleet lulverhaal over 97% glas van de man die mijn opzegging moest verwerken. En zelfs 97% glas is gezwam als de hele wijk vervolgens aan een fibertje moet delen over coax.

De laatste stuiptrekkingen van een club die een goed product levert, maar tegen het einde van de technologische mogelijkheden aanzit, daar waar glasvezel voor dekomende decennia weer technologiebestendig is, en dus de toekomst voor digitale diensten op alle gebied.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 28-10-2010 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Misschien kan ik ze in berkel en rodenrijs is een email sturen of ze in wijk 19 Zoetermer ook kunnen leveren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
Haha is UPC nog steeds bezig..tijdens de aanleg in Berkel kregen we ook regelmatig mensen naar ons toe die zeiden dat ze al glasvezel van UPC te hadden. En dat UPC zei dat ftth niets toevoegde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DJ-Visto schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:29:
Misschien kan ik ze in berkel en rodenrijs is een email sturen of ze in wijk 19 Zoetermer ook kunnen leveren :P
Ach, het ligt relatief "om de hoek" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Anoniem: 376876 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:32:
[...]

Ach, het ligt relatief "om de hoek" ;)
Zeker voor mij ;) Ik woon dicht op berkel en rodenrijs, vanuit mijn positie 3minuten trappen ;)

Fiberpoint is ook bezig, maar die schieten echt niet op, ik hoop dat een anderen maatschappij het oppakt en dat het gewoon van de grond komt (hint, hint hint Glashart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peaky schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:24:
Nou zo zit het niet helemaal in elkaar, als er daar een vezel kapot zou zijn, zou niet alleen jij er last van hebben. In de pop locatie is er een plekje voor jou op de switch. En die switch word gevoed door 1vezel...
Ik herhaal hier alleen wat mij verteld is, en waarom zou een monteur van Reggefiber een lulverhaal tegen mij ophangen? Voor bugs heb ik andere contacten die daar eerlijk over zijn, waaronder onze vriend Yogoi.
Hij sprak over Rotterdam, niet over een POP in Berkel, want die POP weet ik zelfs te staan (bij de rotonde naast de Windas, op de Oostersingel op het eind van het grasveldje daar).
En het waren alle B&R gebruikers, dus niet alleen mijn fibertje, want dan had ik ook geen IPTV en internet gehad. Ergens tussen Dordrecht en B&R was de verbinding voor RTV dood, en dan klinkt Rotterdam op die route niet zo onlogisch.

Hoe een en ander precies aan elkaar hangt zal mij overigens leverworst zijn, behalve dat ik weet dat alles op RTV gebied (analoog dus) van de headend van Dordrecht afkomstig is, en hoe Reggefiber dat aan elkaar getouwd heeft... dat weet alleen Reggefiber vrees ik ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 28-10-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DJ-Visto schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:34:
[...]

Zeker voor mij ;) Ik woon dicht op berkel en rodenrijs, vanuit mijn positie 3minuten trappen ;)
Ach, als je een haspeltje uitrolt... wie weet mag je hem bij iemand in B&R bijprikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Anoniem: 376876 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:42:
[...]

Ach, als je een haspeltje uitrolt... wie weet mag je hem bij iemand in B&R bijprikken :)
Haha.. Dat is iets te gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach de sales manager van Lijbrandt verkocht mij zes maanden geleden tijdens een bijeenkomst bijna een 1000Mbit verbinding, ok, voor iets van 285/mnd, dus ruimte zat op het glas zou ik zo roepen.
En wat kan een haspeltje van een km of 15 nou kosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Anoniem: 376876 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:53:
[...]

Ach de sales manager van Lijbrandt verkocht mij zes maanden geleden tijdens een bijeenkomst bijna een 1000Mbit verbinding, ok, voor iets van 285/mnd, dus ruimte zat op het glas zou ik zo roepen.
En wat kan een haspeltje van een km of 15 nou kosten :P
Alleen dan hem nog ergens ingegraven :X Ik denk niet dat de buurt happy is dat ik de stoep overal openhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Anoniem: 376876 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 22:37:
[...]

En het waren alle B&R gebruikers, dus niet alleen mijn fibertje, want dan had ik ook geen IPTV en internet gehad. Ergens tussen Dordrecht en B&R was de verbinding voor RTV dood, en dan klinkt Rotterdam op die route niet zo onlogisch.
IP diensten gaan wel over een andere fiber dan het rtv signaal hoor. Dus als er wat mis is met jou rtv fiber kun je nog prima telefoon, internet en IPTV hebben. Door die buis die bij jou binnen is gebracht lopen namelijk twee fibers die op een bepaald punt gescheiden worden waarna een fiber in een soort ip switch gaat en een in een rtv switch.

Maar als zoals je zegt alles in Berkel & Rodenrijs eruit heeft gelegen wat betreft rtv dan is het verhaal wat jij gehoort hebt waarschijnlijk gewoon de waarheid. Of in ieder geval is het een heel logische verklaring.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 28-10-2010 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik222 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 23:12:
[...]
IP diensten gaan wel over een andere fiber dan het rtv signaal hoor. Dus als er wat mis is met jou rtv fiber kun je nog prima telefoon, internet en IPTV hebben. Door die buis die bij jou binnen is gebracht lopen namelijk twee fibers die op een bepaald punt gescheiden worden waarna een fiber in een soort ip switch gaat en een in een rtv switch.
Er komt bij mij maar één fiber binnen, en ik heb er met mijn neus bovenop gestaan hoe die gelast, aangesloten en getest werd.
Als je de genexis site even bestudeert dan zie je ook dat het gebruik van twee verschillende lasers de truc schijnt te zijn om met één fiber toch bepaalde diensten te kunnen scheiden.

De kink in het analoge probleem zat dan ook niet in het stukje glas tussen mijn meterkast en de POP, maar ergens in de aanvoerleiding naar de POP toe, vandaar dat ook heel B&R zonder analoge TV/radio zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Probleem met RTV heeft wat lang gespeelt omdat de aansturing niet helemaal juist verliep.
Dit was de eerste keer dat er een CATV storing was met deze grote in het type netwerk dat B&R gebruikt.
Dus ik ben vandaag bezig geweest de aansturing mogelijk te maken en hierna was het redelijk snel opgelost.

Excuses dat het zo lang geduurt heeft het mogelijk gemaakt dat het vanaf nu gewoon weer snel kan :)

ps spikecity, 1000mbit is eigenlijk kinderspel om te leveren. Echter is het voor de markt nog totaal niet interessant. (particulieren met 1000mbit? whats the use?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
Ip/tv internet/telefoon en cattv kabel zijn 2 vezels, wie weet heb ik ze wel gelast bij jou thuis...dan heb je mij toch echt een 2 vezeligekabel zien aanstrippen.. Ik ben al enige jaren glasvezel monteur, en heb het b&r project van à tot z mee gemaakt. Dus weet precies hoe watwaar ;)
Maar goed maakt ook niet uit...verder o.t.

[ Voor 65% gewijzigd door Peaky op 29-10-2010 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
zoals Peaky zegt, het zijn altijd 2 vezels.
als dit niet zo was dan had je nu geen analoge televisie ;)
De ene fiber is voor de IP diensten (inet/iptv/voip) en de ander voor analoog/DVB-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yogoi schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 06:42:
zoals Peaky zegt, het zijn altijd 2 vezels.
als dit niet zo was dan had je nu geen analoge televisie ;)
De ene fiber is voor de IP diensten (inet/iptv/voip) en de ander voor analoog/DVB-C
Mmm, en die twee fibers zitten in één connector gelast? Ik heb er namelijk met mijn neus bovenop gestaan toen de goede man aan het lassen was (en zelfs meegegluurd door dat vergrootglas en me verbaasd hoe dun dat vezeltje eigenlijk was). Ik heb maar één las zien maken, of in ieder geval één handeling gezien met dat machtig dure lasapparaat? Maar ik geloof je op je woord als er toch twee fibers binnenkomen.

Anyway, aan het eind van de rit vind ik het een machtig interessant onderwerp want ik weet dat men ook over één fiber met de Genexis diensten kan scheiden.
Voor de liefhebbers hieronder van leesvoer over glasvezel het linkje naar het verhaal over single fiber solutions van Genexis.

http://www.genexis.nl/solutions.php?id=single

en hieronder een mooie whitepaper waarop de verschillen met dual en single fiber worden toegelicht (de Genexis kan namelijk beiden lijkt het)

http://www.genexis.nl/dow...single-fiber-solution.pdf

En ach, 1000 Mbit is inderdaad een kwestie van een andere bovenstuk van de Genexis en in de POP zal er ook wat hardware opgepiept moeten worden lijkt me zo. Maar inderdaad, wat mot je inderdaad ermee als particulier? Geen enkele host op het net kan je bedienen met zoveel bandbreedte.
Ook zakelijk is het uiteraard alleen maar leuk om meerdere vestigingen aan elkaar te knopen op intranet snelheden, maar dan moet wel bij alle vestigingen glas aanwezig zijn van dezelfde provider lijkt me.

Maar 200Mbit lijkt me dan wel weer leuk, al was het maar omdat je dan al die koperkabelaars een lange neus kan geven met hun niet gegarandeerde 120Mbit fiberpower verkoop BS, maar dan moet je ook al de Genexis top vervangen door de gigabitversie.

Ik las overigens ergens (of iemand met vakkennis van fiber heeft het me verteld, wellicht zelfs Peaky) dat de huidige generatie glasvezel een theoretische bandbreedte heeft van 18Gbit per fiber nu? Da's toch wel indrukwekkend hoor :)

@Peaky: Als jij B&R hebt aangelegd (of aangesloten op de terminator boxen) in de Edelsteenbuurt dan het goed zijn dat ik je nog een bak koffie heb aangeboden inderdaad ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 29-10-2010 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Normaal gezien gaat 1 vezel in een modulator voor het rtv signaal en een gaat er in de CPE. Maar dat moeten ook wel twee aparte vezels zijn aangezien de ene uiteindelijk in een soort rtv switch gaat en de andere in een soort ip switch. Dat zijn twee totaal verschillende apparaten / technieken dus dat kan nooit over een fiber lopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yogoi schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 00:20:
Probleem met RTV heeft wat lang gespeelt omdat de aansturing niet helemaal juist verliep.
Dit was de eerste keer dat er een CATV storing was met deze grote in het type netwerk dat B&R gebruikt.
Dus ik ben vandaag bezig geweest de aansturing mogelijk te maken en hierna was het redelijk snel opgelost.
Dus eigen zeg je dat de tijd dat het geduurd heeft lag aan het niet effectief kunnen aansturen van Reggefiber in dit geval.
In ieder geval goed dat het nu wel goed werkt en je direct dit soort mensen kan inzetten, want nu is het nog niet zo druk op het B&R glas qua gebruikers, dus is de druk niet zo hoog.

Wellicht een tipje om eens zo'n storing te simuleren als je nog in de testfase zit? Dan weet je in ieder geval of je procedures en werkwijzen kloppen vóórdat je live gaat met honderden of duizenden klanten ;)

Zeg maar waar ik een schop de grond in moet steken om iemand's fibertje door te jassen hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik222 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:22:
Normaal gezien gaat 1 vezel in een modulator voor het rtv signaal en een gaat er in de CPE. Maar dat moeten ook wel twee aparte vezels zijn aangezien de ene uiteindelijk in een soort rtv switch gaat en de andere in een soort ip switch. Dat zijn twee totaal verschillende apparaten / technieken dus dat kan nooit over een fiber lopen ;)
Ik wil niet met je strijden, maar lees de whitepaper van Genexis in mijn vorige post, want die spreekt je tegen.
Daar combineren ze fluitend CATV en Datadiensten in één fiber met exact dezelfde hardware als in mijn meterkast hangt, maar goed, dat hoeft bij mij in B&R niet zo te zijn.
Per slot van rekening kan het goed zijn dat Peaky de boel in mijn meterkast heeft aangesloten, en hij is de vakman en zou het moeten weten ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.spikecity.net/uploads/single_fiber.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 29-10-2010 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
Anoniem: 376876 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:25:
[...]

Dus eigen zeg je dat de tijd dat het geduurd heeft lag aan het niet effectief kunnen aansturen van Reggefiber in dit geval.

Wellicht een tipje om eens zo'n storing te simuleren als je nog in de testfase zit? Dan weet je in ieder geval of je procedures en werkwijzen kloppen vóórdat je live gaat met honderden of duizenden klanten ;)
Het proces voor aansturing is onlangs veranderd voor CATV. We hebben gewoon test gedaan tijdens de testfase maar dit was op de 'oude' manier. Sindskort dus veranderd en haddne we nog niet kunnen testen.
Dus opzich kwam deze live storing op een mooi moment. (niet voor de gebruikers natuurlijk)
Tussen aansturing en oplossing heeft maar enkele uren gezeten (langste tijd was de rit die de monteur moest maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yogoi schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 09:01:
[...]
Dus opzich kwam deze live storing op een mooi moment. (niet voor de gebruikers natuurlijk)
Tussen aansturing en oplossing heeft maar enkele uren gezeten (langste tijd was de rit die de monteur moest maken)
Ach ja, graag gedaan hoor, slachtoffer spelen :P

Maar die goeie man heeft er toch geen drie dagen over gereden, want zo oud was de melding/storing inmiddels? :?
Als ik het tijdstip tussen jouw PM van gisteren en het telefoontje van hem optel dan heeft de totale klus een uurtje of 4 a 5 geduurd, dus heeft het twee dagen geduurd voordat de man op pad gestuurd werd?

Enfin, doet er niet meer toe, als de volgende storing (die er hopelijk niet komt) nu maar effectief kan worden aangestuurd.
Sowieso denk ik dat er weinig mensen 's-avonds in de woonkamer CATV zitten te kijken, want die kijken uiteraard IPTV, dus moeten het kids zijn zoals bij mij die gaan miepen over een zwart beeld op hun eigen kamer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
Anoniem: 376876 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 08:48:
[...]

Ik wil niet met je strijden, maar lees de whitepaper van Genexis in mijn vorige post, want die spreekt je tegen.
Daar combineren ze fluitend CATV en Datadiensten in één fiber met exact dezelfde hardware als in mijn meterkast hangt, maar goed, dat hoeft bij mij in B&R niet zo te zijn.
Per slot van rekening kan het goed zijn dat Peaky de boel in mijn meterkast heeft aangesloten, en hij is de vakman en zou het moeten weten ;)

[afbeelding]
Was even zoeken, maar het klopt wat je zegt, ze hebben inderdaad een actief modem die met een enkele vezel alle diensten kan leveren, ze maken hier bij gebruik van verschillende "wavelengths" voor de up/down streaming en de cat tv, echter word dit niet gebruikt in Berkel. Dit is waarschijnlijk nog een test dingetje van hun....denk ik..het zal trouwens wel behoorlijk wat apparatuur en herrie schelen in de pop als er een singel fiber oplossing is.

Dat een vezel zon grote bandbreedte heeft zou zo maar kunnen, niet zo lang geleden heeft een persoon die werkt bij een grote provider mij verteld dat (als de apparatuur het toelaat) je heel bellend NL over 1 vezel kunt sturen. Maar goed dan moet je werken met verschillende pulsbreedte, om technisch te zijn. In Berkel is alles gemeten op 1550nm.

Spikecity misschien bedankt voor de koffie, ik heb niet veel Huizen aangedaan,(kreeg er altijd heerlijke koffie) was meer bezig in de pop etc. Nog steeds af en toe.....

Ik weet niet of ze bij reggefiber ook overstappen op de gig modem.ik hoorde dat ze Bij CIF de net opgehangen modems nu al vervangen voor een nieuwe gig Genexis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peaky schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:57:
[...]

Was even zoeken, maar het klopt wat je zegt, ze hebben inderdaad een actief modem die met een enkele vezel alle diensten kan leveren, ze maken hier bij gebruik van verschillende "wavelengths" voor de up/down streaming en de cat tv, echter word dit niet gebruikt in Berkel. Dit is waarschijnlijk nog een test dingetje van hun....denk ik..het zal trouwens wel behoorlijk wat apparatuur en herrie schelen in de pop als er een singel fiber oplossing is.

Dat een vezel zon grote bandbreedte heeft zou zo maar kunnen, niet zo lang geleden heeft een persoon die werkt bij een grote provider mij verteld dat (als de apparatuur het toelaat) je heel bellend NL over 1 vezel kunt sturen. Maar goed dan moet je werken met verschillende pulsbreedte, om technisch te zijn. In Berkel is alles gemeten op 1550nm.

Spikecity misschien bedankt voor de koffie, ik heb niet veel Huizen aangedaan,(kreeg er altijd heerlijke koffie) was meer bezig in de pop etc. Nog steeds af en toe.....

Ik weet niet of ze bij reggefiber ook overstappen op de gig modem.ik hoorde dat ze Bij CIF de net opgehangen modems nu al vervangen voor een nieuwe gig Genexis
Ik denk dat single fiber inderdaad de helft scheelt aan hardware in de POP's, en het ziet er naar uit dat ze dit gewoon verkopen, maar dat Glashart/Reggefiber voor dual fiber heeft gekozen.

En die koffie was graag gedaan, als jij het al was, of anders heeft een van je collega's een tof bakkie op :)

Ik denk dat indien men (gelijk bijv XMS) nu ook 200Mbit gaat aanbieden dat het uitwisselen van de Genexismodems voor het Gig model een must is, want anders ben je snel uitgepiest met de 100Mbit hardware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
En de router zal dan ook een gig modelletje moeten worden, in zeewolde heeft reggefiber wel weer de gig modems, zal wel vante voren bepaald worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:06

pinda powerrr

Slow down...

Ok, begin nu echt wat dieper te graven in de materie en de vergelijkingen. Maar ben er nog niet uit of ik nu beter Edutel kan nemen of Lijbrandt.

Ik ga uit in vergelijkingen van wat ik nu heb, Ziggo Alles-in-een-extra. Dus 120 Mbit (die ik ook netjes haal), bellen en tv via SD.
HDMI is nog niet aan de orde bij mij, ik kijk nog lekker op een grote glasbak :)

Bij Edutel kan je zelf pakketten samenstellen, maar de site is me nog niet duidelijk in de addertjes onder het gras. Zou ik nu het volgende pakket samenstellen, dan is me nog niet duidelijk of ik zelf nog tv-decoders moet aanschaffen.

Edutel:
-internet 100/100 €54,95
-TV basis € 9,95
-interactieve TV € 6,95
-bellen basis € 7,50 +
---------------------------------------------- =
€ 79,35
korting -€ 14,25
--------------------------------------------- =
€65,10 p/m
Eenmalige aanschafkosten van modems en decoders????

Lijbrandt geeft geen mogelijkheid tot zelf samenstellen zo te zien.

Lijbrandt Compleet 100 €84,95
Wel met een tv box interactieve tv.

Als jullie nog tips hebben, graag :P

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pinda powerrr schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:36:
Lijbrandt geeft geen mogelijkheid tot zelf samenstellen zo te zien.

Lijbrandt Compleet 100 €84,95
Wel met een tv box interactieve tv.

Als jullie nog tips hebben, graag :P
Bij Lijbrandt kan je je pakket ook helemaal samenstellen dus je kunt het zo dol maken als je wilt.
Een en ander kan je via mijn lijbrandt op hun website doen door vinkjes te zetten achter wat je wel en niet wilt.

Bij het 100 compleet zit de HD box inderdaad, maar die kan je ook bij een lager abonnement erbij vragen, dan betaal je het verschil bij met de gewone box.

Als je meerdere PC's op internet wilt hebben moet je wel zelf een routertje aanschaffen, want het genexis modem geeft je direct toegang tot je buiten IP adres.

Verschil tussen Lijbrandt, Edutel en KPN/Ziggo/UPC is de kwaliteit van de HD beelden.
De eerste twee leveren het pakket aan van Glashart Media (ongecomprimeerde HD), omdat ze niet over ADSL of de kabel hoeven, daar waar de laatste drie zwaar comprimeren, omdat het HD signaal nu eenmaal ook over een 20Mbit (15 in de praktijk) ADSL of 25/60Mbit kabelaansluiting moet, tegelijk met internetgebruik.

Daarom is glas ook zo lekker, want met een technische bandbreedte van 18Gbit kunnen ze makkelijk streams ongecomprimeerd verzenden en toch 100 of zelfs 200Mbit internet garanderen (ruimte zat).

Er staan hier nu twee HD boxen een HD zender weer te geven, en er loopt een 100Mbit download, zonder problemen. Dat ga je bij niet FttH providers nooit halen.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 29-10-2010 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

ok, thnx!

Dan gaan we ff rommelen met de opties.

Routertje leek me vanzelfsprekend, al was het maar voor het draadloos.

EDIT: Ik zie dat je voor "mijn Lijbrandt" eerst moet inloggen :-(
Of zie ik een linkje over het hoofd?

Anders morgen maar even naar de winkel in B'hoek.

[ Voor 39% gewijzigd door pinda powerrr op 29-10-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Yogoi:
Kan jij eens de frequentielijst van CATV in Berkel en Rodenrijs tevoorschijn toveren?
Ik heb met een wat oudere TV namelijk last dat hij bepaalde kanalen niet pakt, en die kan ik wel handmatig erbij zetten mits ik de frequenties weet.

De XMS lijsten zijn in ieder geval niet te gebruiken omdat ze niet alle kanalen op dezelfde frequentie lijken te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pinda powerrr schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:04:
ok, thnx!

Dan gaan we ff rommelen met de opties.

Routertje leek me vanzelfsprekend, al was het maar voor het draadloos.
Mijn Lijbrandt is alleen toegankelijk voor klanten uiteraard, maar je kunt in de pakketoverzichten grofweg al zien wat je erbij en eraf kunt halen.

EDIT:
Goed idee om even in B'hoek langs te waaien, daar kunnen ze je alles laten zien en vertellen.
Pas op voor de KPN boyz daar, die kunnen nogal aggresieve verkoop plegen, maar hun pakket is lang niet zo aantrekkelijk als dat van Lijbrandt of Edutel (voor B'wijk en B'hoek hopelijk).

EDIT2:
Overigens leveren Edutel en Lijbrandt multi media van dezelfde bron, namelijk Glashart Media, dus prima kwaliteit en zijn de pakket keuzes nagenoeg identiek.
De boxen van Edutel zijn duurder, maar voorlopig is Edutel in B&R geen provider, wel straks in de twee andere B's.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 29-10-2010 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pinda powerrr schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:36:
HDMI is nog niet aan de orde bij mij, ik kijk nog lekker op een grote glasbak :)
Dan zou je ook niets hebben aan de HD box, want die heeft alleen maar HDMI uit, en op een oud aquarium HD kijken gaat het ook niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-05 14:00
Anoniem: 376876 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:59:
Verschil tussen Lijbrandt, Edutel en KPN/Ziggo/UPC is de kwaliteit van de HD beelden.
De eerste twee leveren het pakket aan van Glashart Media (ongecomprimeerde HD), omdat ze niet over ADSL of de kabel hoeven, daar waar de laatste drie zwaar comprimeren, omdat het HD signaal nu eenmaal ook over een 20Mbit (15 in de praktijk) ADSL of 25/60Mbit kabelaansluiting moet, tegelijk met internetgebruik.
Dat is natuurlijk niet waar v.w.b. Ziggo en UPC. Die leveren geen TV over IP, maar gewoon via DVB-C en hebben dus bandbreedte genoeg om HD-zenders door te geven met de juiste bitrate.

Ik blijf voor m'n TV dan ook nog gewoon bij Ziggo, heb me ingeschreven bij Lijbrandt voor internet + telefonie. Al was het maar omdat de IP-TV-aanbieders blijkbaar BBC 1 en 2 niet (meer) mogen doorgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mr Magic schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:27:
[...]

Dat is natuurlijk niet waar v.w.b. Ziggo en UPC. Die leveren geen TV over IP, maar gewoon via DVB-C en hebben dus bandbreedte genoeg om HD-zenders door te geven met de juiste bitrate.

Ik blijf voor m'n TV dan ook nog gewoon bij Ziggo, heb me ingeschreven bij Lijbrandt voor internet + telefonie. Al was het maar omdat de IP-TV-aanbieders blijkbaar BBC 1 en 2 niet (meer) mogen doorgeven...
Je hebt gelijk voor wat betreft de kabelaars en DVB-C, maar de ADSL/VDSL providers leveren IPTV.
Maar om je een idee te geven over het verschil in kwaliteit tussen HD over DVB-C en IP glas, dat is ongeveer een factor 2 qua compressiefactor.
De bandbreedte van een DVB-C kanaal is slechts 8Mhz, dus ga je daar ongeveer max 8Mbit overheen zappen (tokenspeed van de meeste DVB-C netwerken is 6875Kbit), terwijl de bandbreedte HD over glas (van Glashart Media) tegen de 14-15Mbit aanzit. Het verschil is op zo'n grote platte HD plank goed zichtbaar.

Overigens (niet verder vertellen) geeft Glashart Media nog steeds BBC door en zijn ze erover aan het bakkelijen met de BBC. Ik kan dus nog steeds F1 en mijn favoriete kookprogramma's zien via IPTV (niet via analoog).

Overigens... mag Ziggo wel BBC doorgeven? Ik dacht namelijk dat UPC zo'n beetje als enige een stokoud contract met de BBC had, en alleen voor analoge distributie (via koper dus).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 29-10-2010 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Anoniem: 376876 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:07:

EDIT:
Goed idee om even in B'hoek langs te waaien, daar kunnen ze je alles laten zien en vertellen.
Pas op voor de KPN boyz daar, die kunnen nogal aggresieve verkoop plegen, maar hun pakket is lang niet zo aantrekkelijk als dat van Lijbrandt of Edutel (voor B'wijk en B'hoek hopelijk).
KPN is bewust al uit de optielijst gelaten...
Die kunnen lullen wat ze willen, maar ik wil ze niet eens horen :+
Anoniem: 376876 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:16:
[...]

Dan zou je ook niets hebben aan de HD box, want die heeft alleen maar HDMI uit, en op een oud aquarium HD kijken gaat het ook niet worden.
Dus is interactieve tv per definitie uitgesloten bij zowel Lijbrandt als Edutel?
Als ik zo ff snel lees, dan zou het wel kunnen toch?
Op de site van Lijbrandt staat iig een handleiding IPRTV met een "normale" aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

pinda powerrr schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:06:
[...]
Dus is interactieve tv per definitie uitgesloten bij zowel Lijbrandt als Edutel?
Als ik zo ff snel lees, dan zou het wel kunnen toch?
Op de site van Lijbrandt staat iig een handleiding IPRTV met een "normale" aansluiting.
Nee hoor, de gewone SD box (Amino 110) heeft gewoon scart uit en nog meer analoge gaatjes, dus interactieve TV kan je ook op een aquarium kijken, alleen niet in HD kwaliteit.
Je moet alleen wel aangeven dat je die box wilt en niet de HD versie (Amino130m) die standaard bij het 100 compleet pakket zit.
Wellicht krijg je dan het verschil wel in mindering gebracht ;)

Of je wacht nog een maandje, en dan kan je ook de PVR box aanschaffen (met HDD recorder erin), de M532 (160Gb/HDMI1.2) of begin volgend jaar de M540 (250Gb/HDMI1.3a), en die hebben beiden behalve HDMI ook SCART uit.

Wat voor boxen Edutel gaat leveren is mij niet bekend, dus bovenstaande geldt alleen voor Lijbrandt

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 30-10-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogoi
even 1 snel dingetje, het is een M532 en M540.
niet super anders dan de A varianten maar toch iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Anoniem: 376876 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:45:
[...]

Maar om je een idee te geven over het verschil in kwaliteit tussen HD over DVB-C en IP glas, dat is ongeveer een factor 2 qua compressiefactor.
De bandbreedte van een DVB-C kanaal is slechts 8Mhz, dus ga je daar ongeveer max 8Mbit overheen zappen (tokenspeed van de meeste DVB-C netwerken is 6875Kbit), terwijl de bandbreedte HD over glas (van Glashart Media) tegen de 14-15Mbit aanzit. Het verschil is op zo'n grote platte HD plank goed zichtbaar.
Van dit stukje klopt helemaal niets. UPC kan op een transportstream van 8Mhz tot 50Mbit aan zenders doorgeven indien ze gebruikmaken van Qam 256. De bitrates van HD zenders bij UPC / Ziggo zijn dan ook gewoon zo goed als gelijk aan die van IPTV dus daar zit weinig verschil in.

Het enige probleem van de kabel is dat de kabel bijna vol zit momenteel. Dat betekend dat UPC / Ziggo lastig nog nieuwe (HD) zenders kan toeveogen terwijl er via IPTV nagenoeg geen limiet is op het aantal zenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yogoi schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 02:58:
even 1 snel dingetje, het is een M532 en M540.
niet super anders dan de A varianten maar toch iets anders.
Sorry voor de typo... ik heb inmiddels zo vaak de A en de M gezien dat ik even fout gokte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik222 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 08:53:
[...]

Van dit stukje klopt helemaal niets. UPC kan op een transportstream van 8Mhz tot 50Mbit aan zenders doorgeven indien ze gebruikmaken van Qam 256. De bitrates van HD zenders bij UPC / Ziggo zijn dan ook gewoon zo goed als gelijk aan die van IPTV dus daar zit weinig verschil in.

Het enige probleem van de kabel is dat de kabel bijna vol zit momenteel. Dat betekend dat UPC / Ziggo lastig nog nieuwe (HD) zenders kan toeveogen terwijl er via IPTV nagenoeg geen limiet is op het aantal zenders.
Ik ben geen UPC specialist, dus kan je daar best gelijk in hebben, het enige wat ik weet is dat ze als enige gekozen hebben voor een niet standaard (DVB-C) eigen protocol, dus ben je volgens mij verplicht op UPC hardware te gebruiken, en kan je die als je buiten het UPC gebied gaat wonen dus achterlaten, verkopen of weggooien.
Dat zij daarmee kunnen afwijken van wat DVB-C gebruikt aan compressie en codering is hun relatieve voordeel.
De getallen die ik als rekenvoorbeeld gebruik komen uit de diverse DVB-C apparaten die ik bij diverse mensen heb gezien, en die ook voor DVB-C op het glas gelden hier, en die volgens de heren ervoor zorgen dat Ziggo settop boxen gebruikt kunnen worden op het glas in Berkel.
Maar 50Mbit is nog maar 4 HD zenders als ik van de Glashart Media streams, of van 6 KPN HD streams uit ga of reken ik nou verkeerd?

Beetje off-topic hier:
Je geeft eigenlijk zelf het grote probleem van alle kabelaars aan, het koper zit vol, dus zal men compromissen moeten sluiten om toch meer over hetzelfde touwtje te krijgen, en één van die compromissen is bijv een hogere compressie of propriety protocols met hogere efficienty zoals UPC dat doet. Het andere compromis is het analoge pakket zwaar terugsnoeien tot mogelijk alleen de basiszenders, om hiermee weer 8Mhz per geschrapt kanaal terug te winnen voor digitale diensten, iets wat clubs als Caiway onder andere heeft gedaan, die hebben per 10/10 iedereen gewoon zowat gedwongen om digitaal te gaan en hebben meen ik nog maar 15 zenders analoog.

Daarbij blijf je de totale bandbreedte van de coax altijd delen met de andere diensten die je er over afneemt en met je buren, dus je analoge pakket (35-40 zenders gemiddeld met een scheiding van 8Mhz elk, de blinde vlek voor videorecorders (rond kanaal 37) die ze nog steeds leeg houden, je internet en je digitale TV (DVB-C of UPC eigen). Om nog maar te zwijgen over de overboeking die men toepast.
Volgens mij kunnen ze overigens voor digitale diensten ook alleen maar gebruik maken van de UHF band, vanwege de hogere frequenties, maar hierin laat ik me graag corrigeren ;)

Overigens is UPC de laatste jaren uitgegroeid tot een club die een leuk en goed werkend pakket aanbieden in de triple play markt, en het is dus niet zo dat ik een UPC hater ben (dat was ik toen ze net met internet begonnen en het vaker niet dan wel werkte). Op hun misleidende marketing na niets slechts over ze.

Glasvezel en coax vergelijken is appels met peren vergelijken, want het enige wat ze gemeen hebben is de diensten die erover aangeboden worden. Die strijd lijkt langzaam verloren te worden vanwege de technische beperkingen, om nog maar te zwijgen over de ADSL/VDSL leveranciers, want die staan echt 3:0 achter inmiddels in deze markt. Maar eerlijk is braaf, niet iedereen heeft het geluk om een FttH aansluiting in zijn huis te krijgen, en dan is UPC ineens weer een serieuze speler in de markt die triple play aanbiedt. Nu nog even de kabelmarkt liberaliseren zodat clubs als Ziggo en UPC niet aan hun eigen territorium meer vastzitten en de concurrentie echt kan losbarsten.

Maar laten we hier on-topic blijven, Glashart in Lansingerland, want over UPC en andere kabelaars zal er vast een eigen draadje lopen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ja 50Mbit is per transportstream (die 8Mhz inneemt) dus in totaal is dat nogal wat ruimte. Maar je hebt gelijk dat momenteel het wel redelijk op is bij de kabel. Ze kunnen nog een paar zenders toevoegen misschien door alles naar Qam 256 om te zetten (nu zijn nog niet alle transportstreams dat) en daarna is het gewoon op. Enige mogelijkheid is dan nog analoog afschakelen zoals Caiway heeft gedaan inderdaad.

Maar eigenlijk het enige wat voor dit topic van belang is is de vergelijking. En dan in beeldkwaliteit is er nauwelijks verschil tenminste wat betreft bitrates. Alleen kan je met IPTV makkelijk steeds meer HD zenders toevoegen zonder dat je moet gaan knijpen op bitrate bijvoorbeeld, en bij de kabel is het gewoon bijna op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik222 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:27:
Ja 50Mbit is per transportstream (die 8Mhz inneemt) dus in totaal is dat nogal wat ruimte. Maar je hebt gelijk dat momenteel het wel redelijk op is bij de kabel. Ze kunnen nog een paar zenders toevoegen misschien door alles naar Qam 256 om te zetten (nu zijn nog niet alle transportstreams dat) en daarna is het gewoon op. Enige mogelijkheid is dan nog analoog afschakelen zoals Caiway heeft gedaan inderdaad.

Maar eigenlijk het enige wat voor dit topic van belang is is de vergelijking. En dan in beeldkwaliteit is er nauwelijks verschil tenminste wat betreft bitrates. Alleen kan je met IPTV makkelijk steeds meer HD zenders toevoegen zonder dat je moet gaan knijpen op bitrate bijvoorbeeld, en bij de kabel is het gewoon bijna op.
Het afschakelen of drastisch terugsnoeien van analoog (als ik even aan het analoge pakket van UPC denk) levert maximaal 35 maal 8Mhz op, en dat zou dus weer een aardige hap ruimte digitaal opleveren, als je al die analoge ruimte weer als datastreams zou hergebruiken.
Ik las ergens dat ze via koper de magische 120Mbit grens experimenteel ook al weer hadden doorbroken en rond de 300Mbit uitkwamen (ik gok door datastreams te stapelen en meer bandbreedte te pakken hiervoor).

Voor kabelaars blijft het dillema tussen kwaliteit en kwantiteit op het zenderpakket, en dat lijkt me een lastig parket om in te zitten. Ga je voor meer zenders van mindere kwaliteit of andersom. En dat terwijl TV's steeds groter en HD/3D zijn geworden en je dus alles ziet.

Hebben de kabelaars overigens niet de "verplichting" om de staatszenders en de lokale/regionale zender door te blijven geven analoog? Ik kan me zoiets nog herinneren uit mijn lokale TV tijd. Zo'n zelfde discussie was er toen al over DAB, en dat analoge radio aan zijn einde zou komen.

Maar in zoverre blijft het natuurlijk technologische hoogstandjes uithalen op een drager die eigenlijk hiervoor niet meer geschikt is, daar waar glas met iets van 18Gbit per fiber nu schier eindeloos breed lijkt te zijn de komende jaren. En dan te bedenken dat er bij mij twee van die glazen haren binnenhuppelen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 30-10-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Het gaat niet eens om pure bandbreedte maar ook om de efficientie van de techniek. Kijk bij een catv signaal staat continu alles op de kabel wat betekend dat die op een bepaald moment gewoon vol is. Maar bij IPTV wordt alleen het signaal verstuurt wat je ook daadwerkelijk kijkt. En dat in combinatie met de multicast techniek zorgt voor een enorme efficiente techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik222 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:42:
Het gaat niet eens om pure bandbreedte maar ook om de efficientie van de techniek. Kijk bij een catv signaal staat continu alles op de kabel wat betekend dat die op een bepaald moment gewoon vol is. Maar bij IPTV wordt alleen het signaal verstuurt wat je ook daadwerkelijk kijkt. En dat in combinatie met de multicast techniek zorgt voor een enorme efficiente techniek.
Mmm, je verhaal doet me denken aan mijn lessen telecom en modulatietechnieken op school (lang geleden in een vorig leven) en de meest efficiente manier om over een hoogfrequente drager geluid over te brengen.
De meest onvervormde methode was toen FM modulatie, maar de meest efficiente was SSB, omdat die laatste alle draaggolf energie ook effectief gebruikte voor het overbrengen van audio.
Het grootste verschil wat jij aangeeft is inderdaad continue op de kabel staan versus "on demand" multicast inhaken op een streaming server, ofwel, mijn STB's halen alleen die data over het glas die ze opvragen.

Zie jij nog veel spectaculaire verbeteringen voor de kabelaars, of gaan ze het daadwerkelijk afleggen tegen FttH aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Nou sowieso is er nog DVB-C2, daarmee krijgen de kabelaars nog flink wat ruimte erbij als ze dat invoeren. Echter vergt dat wel een flinke investering aangezien de huidige stb's daar niet meer overweg kunnen. UPC zou dan sowieso zijn mediaboxen moeten vervangen en Ziggo moet maar zien te verkopen tegenover de klanten dat ze weer een nieuwe ontvanger nodig hebben. Dus daar zitten nogal wat haken en ogen aan. En feit blijf dat ze dan welliswaar meer ruimte hebben maar dat die nog steeds beperkt is doordat alles continu op de kabel staat.

Als je kijkt naar IPTV dan is het mooie aan de multicast techniek dat een stream altijd maar een keer over een lijn moet, ook als daar meerdere apparaten achter hangen. Bijvoorbeeld met een 100Mbit CPE (wat ik nog heb) zie je dat als ik op beide amino stb's NED1 HD aan zet er maar 1 x 14Mbit van mijn internetsnelheid af gaat. Dat is dus het effect van multicast en je kunt je voorstellen dat dat effect nog veel meer winst oplevert bij bijvoorbeeld de uplink naar wijkrouters. Alles bij elkaar betekent dit dat het verkeer wat IPTV op het netwerk genereerd vrij beperkt is.

Maar goed, de kabelaars kunnen natuurlijk ook overstappen op IPTV, er is in principe geen reden waarom het niet zou kunnen.Al denk ik dat de infrastructuur daar flink voor verbouwd zou moeten worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 30-10-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peaky schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:23:
En de router zal dan ook een gig modelletje moeten worden, in zeewolde heeft reggefiber wel weer de gig modems, zal wel vante voren bepaald worden denk ik.
Mijn hele thuisnetwerk is gebouwd op Gigabit verbindingen, maar eigenlijk zie ik de noodzaak van een 100+ internetverbinding nu nog niet zo goed.
Alles wat hier nu binnenfietst komt voor mijn gevoel (vergeleken met 12Mbit ADSL) retesnel binnen, IPTV ziet er superstrak uit, en wat moet ik behalve downloaden nu met meer dan 100Mbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik222 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:13:
Maar goed, de kabelaars kunnen natuurlijk ook overstappen op IPTV, er is in principe geen reden waarom het
niet zou kunnen.Al denk ik dat de infrastructuur daar flink voor verbouwd zou moeten worden.
Ik denk dat dat simpelweg met geld te maken heeft.
Veel kabelaars als UPC hebben jaren geleden al gekozen voor een bepaalde structuur en hardware, en die hebben inmiddels vele duizenden klanten.
Zoals jij zegt moet je niet alleen al die klanten overtuigen dat al die HDD recorders en STB's moeten worden vervangen, waarmee je je klanten op kosten jaagt, maar ook alle hardware tussen de touwtjes zelf moeten worden vervangen.
De glasleveranciers zijn vergeleken met de kabelaars net uit de luiers, en kunnen op basis van nu beschikbare hardware en standaards kiezen, wat ze commercieel en qua kosten mogelijk een voordeel biedt.

Maar ja, 20 jaar geleden waren dieselauto's achterhaalde vervuilende rammelende trage monsters, en tegenwoordig zijn ze technologisch en qua milieubelasting beter dan alles wat benzine stookt. Het is dus maar wat de industrie erin wil investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peaky
Anoniem: 376876 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 23:40:
[...]

Mijn hele thuisnetwerk is gebouwd op Gigabit verbindingen, maar eigenlijk zie ik de noodzaak van een 100+ internetverbinding nu nog niet zo goed.
Alles wat hier nu binnenfietst komt voor mijn gevoel (vergeleken met 12Mbit ADSL) retesnel binnen, IPTV ziet er superstrak uit, en wat moet ik behalve downloaden nu met meer dan 100Mbit?
Ik ben het helemaal met je eens...meer kan ik er ook niet van zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Anoniem: 376876 schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:34:
BBC heeft heel idiote licentie eisen naar het schijnt, en er is buiten UPC, die een stokoude overeenkomst (en beroepen zich hierop) heeft met de BBC eigenlijk niet een kabelaar die BBC1/2 doorgeeft (UPC volgens mij ook alleen analoog).
Het heeft voor zover ik weet te maken met het in de licentie bepaalde feit dat men BBC alleen analoog mag doorgeven (dus letterlijk via koper) en voor glas geldt die overeenkomst niet.
Een en ander heeft te maken met het feit dat BBC1 en 2 staatszenders zijn waarvoor iedere Engelsman per TV een licentiefee moet betalen (vandaar dat de BBC zulke mooie dure programma's kan maken), en de BBC wil absoluut voorkomen dat hun mooie programma's "gratis" via digitale kanalen worden vermenigvuldigt lijkt het. Daarvoor heeft BBC de World en Entertainment versie, die mag wel wereldwijd getoond worden.

UPC zit, zoals ik het zie, dus al op het randje van wat mag volgens hun oude overeenkomst, want ook zij streamen totaan de verdeelkasten voor zover ik weet over glas, maar het laatste stukje blijft ouderwets koper.
Mag ik vragen waar je dit verhaal vandaan haalt? Het klopt in ieder geval niet. Nagenoeg ieder kabelbedrijf in Nederland geeft BBC 1 en 2 analoog door en digitaal geven ze meestal BBC 1, 2, 3 en 4 door. Verder geeft Caiway ook nog BBC HD digitaal door. Dat andere RTV providers in Nederland BBC 1, 2, 3 en 4 niet mogen doorgeven komt door een exclusiviteitsovereenkomst die de branchvereniging van de kabelbedrijven, NLkabel (voorheen Vecai), destijds is aangegaan met de BBC voor doorgifte van deze kanalen door de kabelbedrijven. Vandaar dus dat je deze kanalen alleen bij de kabelbedrijven aantreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 376876 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 21:59:
Huh? Waar baseer je deze uitspraken op? Hilversum biedt voor de HD kanalen bronsignalen via glasvezel aan die voor alle afnemers gelijk zijn en als zodanig ook gewoon bij de kabelbedrijven zonder nabewerking de kabel op gaan. Zo hebben Nederland 1, 2 en 3 HD dus gewoon de originele bitrate van 12 Mbps bij de kabelbedrijven. Wat de KPN doet kan ik niet beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 376876 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:45:
Je hebt gelijk voor wat betreft de kabelaars en DVB-C, maar de ADSL/VDSL providers leveren IPTV.
8 MHz is niet gelijk aan 8 Mbps. Afhankelijk van de symboolsnelheid, modulatie en foutcorrectie methodiek kan je stellen dat een 64-QAM modulatie met een symboolsnelheid van 6875 ongeveer een bitrate van 38 Mbps oplevert voor een Transport Stream waarin meerdere digitale RTV kanalen worden doorgegeven. Bij gebruik van 256-QAM gaat dat omhoog naar zo'n 50 Mbps per Transport Stream.

Misschien is de volgende informatie interessant voor je:
http://www.digitalekabeltelevisie.nl/techniek/dvb.shtml

[ Voor 5% gewijzigd door ArChie op 31-10-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 376876 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 13:00:
Ik ben geen UPC specialist, dus kan je daar best gelijk in hebben, het enige wat ik weet is dat ze als enige gekozen hebben voor een niet standaard (DVB-C) eigen protocol, dus ben je volgens mij verplicht op UPC hardware te gebruiken, en kan je die als je buiten het UPC gebied gaat wonen dus achterlaten, verkopen of weggooien.
UPC past gewoon DVB-C toe, ze hebben er alleen voor gekozen om via het Nagravision Conditional Access System (CAS) af te dwingen dat hun smartcard alleen mag worden gebruikt in de digitale ontvanger waarin hij is geactiveerd. De smartcard is dus gekoppeld aan de ontvanger en kan daarom niet worden gebruikt in andere DVB-C ontvangers. Verder huur je de ontvangers bij UPC en moet je die ontvangers dus weer inleveren als je het digitale RTV abonnement opzegt.
Dat zij daarmee kunnen afwijken van wat DVB-C gebruikt aan compressie en codering is hun relatieve voordeel.
DVB-C is een transport protocol om bitjes van de ene naar de andere kant over een coax verbinding te krijgen. Heeft verder niets met compressie van doen.
De getallen die ik als rekenvoorbeeld gebruik komen uit de diverse DVB-C apparaten die ik bij diverse mensen heb gezien, en die ook voor DVB-C op het glas gelden hier, en die volgens de heren ervoor zorgen dat Ziggo settop boxen gebruikt kunnen worden op het glas in Berkel.
Maar 50Mbit is nog maar 4 HD zenders als ik van de Glashart Media streams, of van 6 KPN HD streams uit ga of reken ik nou verkeerd?
Er is op de coax kabel plaats voor ongeveer 95 plekken met een bandbreedte van 8 MHz die worden gebruikt voor:
  • Analoge TV kanalen
  • Digitale RTV Transport Streams
  • Digitale VOD Transport Streams
  • Kabel Internet Downstreams
Het andere compromis is het analoge pakket zwaar terugsnoeien tot mogelijk alleen de basiszenders, om hiermee weer 8Mhz per geschrapt kanaal terug te winnen voor digitale diensten, iets wat clubs als Caiway onder andere heeft gedaan, die hebben per 10/10 iedereen gewoon zowat gedwongen om digitaal te gaan en hebben meen ik nog maar 15 zenders analoog.
Caiway geeft juist helemaal geen analoge TV kanalen meer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 376876 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:04:
Ik las ergens dat ze via koper de magische 120Mbit grens experimenteel ook al weer hadden doorbroken en rond de 300Mbit uitkwamen (ik gok door datastreams te stapelen en meer bandbreedte te pakken hiervoor).
Bij EuroDOCSIS 3.0 is er helemaal geen "magische" 120 Mbps grens. De maximale snelheid is afhankelijk van het aantal Kabel Internet Downstreams van zo'n 55 Mbps elk en het aantal gebruikers dat gelijktijdig die gecombineerde snelheid moeten delen.

Zie ook:
Wikipedia: DOCSIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ArChie: Dank voor alle leesvoer... Zo zie je maar dat zelfs een ouwe bok als ik af en toe nog wat kan bijleren.
Overigens komt veel van de info die ik hier heb geschreven van mensen uit het vak, dus kan het af en toe ook aan mijn interpretatie van hun uitleg liggen.

Caiway heeft inderdaad per 10/10/2010, met een heel positieve reclamecampagne, het hele analoge pakket geschrapt, daarvoor waren het nog 15 kanalen, althans bij mijn ouders thuis in Schiedam, die ervan balen dat de Duitse (Schlagerfestival) zenders hiermee gesneuveld zijn.
KPN heeft dat om mij wazige redenen op het glas hier ook gedaan, tot woede van mensen die het glaspakket hadden genomen vanwege ook analoge TV, terwijl daar geen technische redenen achter lijken te liggen, behalve de kosten voor het onderhouden van een analoog zenderpakket?

De magische 120Mbit grens die ik bedoel is in mijn optiek voornamelijk een commercieel verhaal en wat ze technisch halen zal vast hoger liggen.
Als iemand die zich zoals ik voornamelijk op het commerciële vlak begeeft vallen de getallen 25/60/120 bij UPC me steeds op in hun Fiberpower campagne, hogere of andere getallen noemen ze niet.
Bij glas providers zie je bijna gelijke getallen.

Markante voorbeelden:
KPN: 30/50/100 Mbit volgens hun drie pakketten
XMS/Lijbrandt/Edutel: 25/50/100/200*Mbit: Volgens hun pakketten waarbij 200 momenteel alleen *XMS is volgens mij.

HD televisie zit bij KPN overigens alleen bij het Gold pakket, wat na een jaar gewoon 100 euro/mnd moet gaan kosten (alleen het eerste jaar zitten ze op 85/mnd, gelijk aan de andere aanbieders)
HD TV zit bij alle andere providers in ALLE pakketten, je moet alleen de HD STB tegen meerprijs aanschaffen.

XMS gaat, later gevolgd door Lijbrandt die 120 Mbit verkoopgrens voorbij door met de Gigabit versie van de Genexis ook al 200Mbit aan te gaan bieden, en voor mensen met teveel geld zelfs 1000Mbit.
Niet dat die snelheid nu echt nuttig is, gezien het aanbod van dergelijke snelheden op het internet, maar marketing technisch is het natuurlijk wel een prima verkoopargument.

Overigens zijn HD streams van KPN maar 8mbit, en dus zwaarder gecomprimeerd dan de 12-15Mbit Glashart HD streams, en KPN is volgens mij ook de enige provider hier die zijn eigen digitale TV pakket over de volledige breedte van hun leveringsprogramma aanbiedt. (ADSL/Glas en Digitenne).
Bijna alle andere providers hier op het glas bieden het Glashart Media pakket aan.

Maar laten we in dit draadje maar weer on-topic gaan, Glashart in Lansingerland.
Wellicht dat een mod deze overigens zeer interessante neven-dicsussie kan afsplitsen?

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 376876 op 31-10-2010 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
Anoniem: 376876 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 11:57:
Maar laten we in dit draadje maar weer on-topic gaan, Glashart in Lansingerland.
Wellicht dat een mod deze overigens zeer interessante neven-dicsussie kan afsplitsen?
Er is op zich niets op tegen om vergelijkingen te maken tussen providers zolang de informatie waarop die vergelijkingen gebaseerd zijn maar correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked1980
1 ding is mij nog niet helemaal duidelijk over de werking van een glasvezelverbinding.

Wordt het verkeer verdeeld en geprioriseerd (QoS?? ) over de 50mb die ik heb?
Met andere woorden, als ik download van de nieuwsgroepen, dan zal bijvoorbeeld Alt.Binz alle beschikbare bandbreedte pakken om te downloaden.

Merk ik dat vervolgens op mijn TV / Decoder? Of zit er naast die 50mb nog een kanaal / vezel apart aangesloten voor de TV diensten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
ArChie schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 09:42:
[...]

Huh? Waar baseer je deze uitspraken op? Hilversum biedt voor de HD kanalen bronsignalen via glasvezel aan die voor alle afnemers gelijk zijn en als zodanig ook gewoon bij de kabelbedrijven zonder nabewerking de kabel op gaan. Zo hebben Nederland 1, 2 en 3 HD dus gewoon de originele bitrate van 12 Mbps bij de kabelbedrijven. Wat de KPN doet kan ik niet beoordelen.
Nou dat is ook niet helemaal waar, bij IPTV is de bitrate van bijvoorbeeld NED1 HD meestal tussen de 13 en 14Mbit terwijl die bij UPC en Ziggo altijd 12Mbit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
ik222 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 16:36:
Nou dat is ook niet helemaal waar, bij IPTV is de bitrate van bijvoorbeeld NED1 HD meestal tussen de 13 en 14Mbit terwijl die bij UPC en Ziggo altijd 12Mbit is.
De vraag is dan waar die hogere bitrate vandaan komt. Ik neem aan dat men in Hilversum niet speciaal voor Glashart Media uitvoeringen gaat maken van Nederland 1, 2 en 3 HD die een paar Mbps hogere bitrate hebben, en ik hoop maar dat men bij Glashart Media niet het 12 Mbps bronsignaal aan het hercoderen is naar een 13 á 14 Mbps want dat heb je als klant liever niet.

Hoe meten/bepalen jullie die bitrate eigenlijk? Is dat de bitrate van de complete stream of alleen de bitrate van de video Elementary Stream (ES)? Als ik het heb over 12 Mbps, dan is dat dus alleen de bitrate van de video ES. De IP Stream capture die Alexander01 bijvoorbeeld laatst van de SD uitvoering van Nederland 1 had gemaakt had bijvoorbeeld een bitrate van iets meer dan 8.8 Mbps waarbij 8.2 Mbps voor de video ES was. De rest was voor de overige componenten, zoals de audio ES, teletext ES en de DVB ondertiteling ES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wicked1980 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 14:26:
1 ding is mij nog niet helemaal duidelijk over de werking van een glasvezelverbinding.

Wordt het verkeer verdeeld en geprioriseerd (QoS?? ) over de 50mb die ik heb?
Met andere woorden, als ik download van de nieuwsgroepen, dan zal bijvoorbeeld Alt.Binz alle beschikbare bandbreedte pakken om te downloaden.

Merk ik dat vervolgens op mijn TV / Decoder? Of zit er naast die 50mb nog een kanaal / vezel apart aangesloten voor de TV diensten?
Je bandbreedte internet is los van de bandbreedte nodig voor IPTV.
Men capped dus je internetaansluiting op die 50 (+ een beetje om zeker te weten dat je 50 haalt) en geeft IPTV alle ruimte die het nodig heeft op het glas.
Het Genexis modem splitst internet en IPTV over twee hardware poorten (VLAN), waardoor je hardwarematig 2x 100Mbit ter beschikking hebt, waarvan er een al dan niet gecapped als je lager hebt dan 100Mbit internet.

Als je uitgaat van streams van 12-14 Mbit, dan zou je dus met de niet Gigabit versie nog altijd vijf HD decoders aan je IPTV poort kunnen hangen zonder tegen hardware of bandbreedte restricties aan te lopen.

De nu haalbare technische bandbreedte van 18Gbit per vezel ga je in geen geval vol krijgen, zelfs niet als je de Gigabitversie van de Genexis zou hebben, met tien STB's en 1000Mbit internet... of wel... het ruimtegebrek wat de kabelaars nu hebben ga je op glas voorlopig nog niet tegenkomen de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ArChie schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 12:56:
[...]

Er is op zich niets op tegen om vergelijkingen te maken tussen providers zolang de informatie waarop die vergelijkingen gebaseerd zijn maar correct is.
Eens, ik heb in twee pagina's een nog duidelijker beeld van de verschillen en overeenkomsten gekregen, met dank aan mensen met kennis op de diverse gebieden.
Pagina: 1 2 ... 15 Laatste