Wow de Kobo is nu erg populair aan het worden hier..

De mijne is ook binnen! YAY..
Afgelopen donderdag werd hij voor het eerst aangeboden (2.5 week na shipping), maar ik was een paar dagen weg (Zwarte Cross

).. Er lag een briefje van Netwerk Support _ Samenwerken in Pakketdistributie, met een 06 die ik op werkdagen tussen 17:00 en 19:00 moest bellen. Ik maandag dus gebeld, en een uur later had ik het ding in huis. Ze shippen het met DHL naar een lokale pakketjesdienst, ultra goedkoop, maar ik heb liever gewoon een tracking nummer. Er staat nadrukkelijk op vermeld wat het waard is, maar toch hoefde ook ik niks aan belasting bij te betalen. Totale kosten voor mij: €130,65.
Meteen maar de firmware upgrade gedaan, die wel erg nodig is als je epub leest. Ging heel vloeiend, goede grafische beschrijving op het scherm van wat je moet doen. Daarna 2 dagen uitgeprobeerd en nu een post hier.

Toevallig moest ik lang met de trein dus ik heb er al 350 pagina's opzitten. Eerste bevindingen:
Pro's:
* Ligt heerlijk in de hand: lekker licht, lekker dun, fijne achterkant
* Leest prettig: scherp (op leesafstand), goede schermgrootte, wit zonder afleidingen
* Lekker basic: daar hou ik nou eenmaal van
Con's:
* Kleine delay (halve seconde oid) tussen op knop duwen en daadwerkelijk refreshen. Dit is iets waar je na 40 pagina's zo aan gewend bent dat je het helemaal niet meer merkt en automatisch iets eerder drukt, maar ik vond het wel opvallen aan het begin.
* Firmware nog niet helemaal volwassen. Er kunnen bv nog wel wat fonts bij, die wellicht nog scherper zijn ook als je met je neus op het scherm zit.. Wat Sony kan moet hier ook kunnen want het scherm is ook gewoon vizplex.
* Je krijgt er dus helemaal geen hoesje bij. Dat is wel vrij storend, want onderweg wil je het ding toch enigszins beschermen. Ik heb zelf maar wat geklust van een DVD hoesje net zoals deze gasten:
http://kobo.zendesk.com/entries/165202-kobo-ereader-case
* Lange opstarttijd van uit-stand. Zoals eerder opgemerkt heb je twee uit-standen: de sleep mode en de off mode. In de sleep mode geeft hij de cover weer op het scherm en is hij snel weer terug in het boek. In de off mode duurt het wat lang (zie filmpje eerder gepost). Nu gaat hij na een bepaalde tijd (gok 5-10 min?) vanzelf van de sleep mode naar de off mode wat er dus op neer komt dat je eigenlijk altijd vanuit de off mode moet opstarten.
Een prettig ding aan de Kobo crew is dat ze niet extreem van de vendor lock-in zijn. Ze werken gewoon samen met Calibre om het ding gesupport te krijgen. En ze sturen het gewoon op naar NL wat met een Nook dus niet gaat lukken. Dat suggereert dat ze bij Kobo op de readers zelf ook nog winst maken. Het gaat ze nog wel even kosten om de software echt 100% op orde te krijgen, maar het is nu al een heel fijn ding om mee te werken.
Over PDFs trouwens, die kan de Kobo ook aan inderdaad, heb ik al even geprobeerd. Maar het heeft vrij weinig zin, want zoomen is er niet bij. Dus je PDF moet wel aangepast zijn op 1024x768 resolutie en een 6" scherm. Een A4 boek gaat dus niet werken. Andere readers doen PDF 'reflow' wat iets is waar PDF dus juist niet voor bedoeld is, PDF is juist een formaat waarbij je niet meer aan de opmaak moet willen komen. E-books moeten imho gewoon epub zijn, of anders PDF speciaal voor ereaders.
Hij kan inderdaad geen .cbr aan, maar comics lezen op een 6" schermpje met 8 grijstinten lijkt me sowieso ook niet wenselijk. Gewoon boeken lezen is het wel echt een heerlijk ding voor! Al met al ben ik zeer tevreden met de Kobo. Hij leest gewoon heerlijk. Ik zie mezelf met dit ding gewoon weer net als vruuger dagelijks voor het slapen gaan een half uurtje lezen, en dat heb ik dus jaren niet meer gedaan.