One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Verwijderd
Sinds 3.0.3 heb ik de crash nooit meer gehad, en bovendien is het omslaan van de bladzijden sneller geworden en lijkt het lettertype scherper? Ook zal je zien dat je accu een stuk langer meegaatOMX2000 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:49:
[...]
Thanx! Het is gelukt om de update uit te voeren. Nu ff kijken of hij ook stabieler is geworden.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2010 12:27 ]
Verwijderd
Nee, je moet handmatig updaten, in ieder geval buiten de USA, met volgens mij als reden dat indien Amazon alle Kindles automatisch die 30Mb grote bin zouden moeten toezenden voor update, ze een roaming rekening krijgen van hier tot Tokio, want whispernet maakt geen verschil tussen Wifi en 3G.kmf schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:20:
[...]
Ik had begrepen dat de oudere versies kindles automatisch updaten als de wifi aan stond, maar blijkbaar is dat niet zo met de kindle3.
Wifi is uiteraard gratis, maar alle 3G Kindles zouden veel te veel geld kosten op die manier.
Ik schrik me altijd al de tandjes als ik in Houston uitstap en dat lieve SMS-je van KPN krijg met roamingkosten, a 10euro/Mb.... tel even uit wat een 30+ Mb bin bestand dan zou moeten kosten per Kindle met dergelijke roaming tarieven.
Hmmmm...dat zijn dingen waar ik dus niet voor ga rennen.Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 12:23:
[...]
Sinds 3.0.3 heb ik de crash nooit meer gehad, en bovendien is het omslaan van de bladzijden sneller geworden en lijkt het lettertype scherper? Ook zal je zien dat je accu een stuk langer meegaat
Crashes heb ik nog nooit gehad.
Nog sneller omslaan dan 0.5 seconde?Tja...als het 20% sneller is dan is het 0.4 seconde. Maakt me weinig uit. Het is alletwee 5 keer sneller dan met de hand een papiertje omslaan
Op Mobilread klagen de mensen dat de letters vager zijn geworden dus daar verschilt hier en daar nog wat. Ik heb in ieder geval geen klachten en het ziet er in ieder geval beter uit dan mijn Cybook.
Accu langer meegaan? Vast wel, maar ik krijg hem nu al niet leeg omdat hij voor hij leeg is allang weer even via de kabel aan mijn PC heeft gehangen om iets met mijn boeken te doen. Die 15 minuten eens in de 4-5 dagen zijn voldoende om het bij te houden.
Dus mijn gevoel is: If it ain't broke, don't fix it
Lijbrandt testgebruiker B&R
Ik woon ook in B&R maar glasvezel ho maar. Ze slaan hele stukken over.
[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 12-11-2010 13:09 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Er is niemand die je verplicht om te upgraden uiteraard, als je Kindle goed draait op 3.0.1 en je hebt geen last van random crashes die zo her en der gemeldt worden dan zou ik het lekker zo laten.Ortep schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:05:
[...]
Dus mijn gevoel is: If it ain't broke, don't fix it
offtopic:
De oude kern van B&R is op twee straten na voor 97% verglaasd, maar de nieuwbouwwijken zijn ze nu nog mee bezig, dus tenzij je in de oude kern woont kan je dus nog geduld moeten hebben.
Volgens de heren is B&R inclusief nieuwbouw ergens begin 2011 gereed.
Ik woon in de edelsteenbuurt, dus in het oudere deel, en daar ligt het glas al anderhalf jaar in de meterkast afgemonteerd. Vanaf 26 augustus is Lijbrandt begonnen met testen van hun pakketten, en daar was ik nummer twee van
Er loopt uiteraard een topic hier over Glas in Lansingerland...
[Glashart] Glasvezel in gemeente Lansingerland
Helaas, was het maar waar. Ik woon niet in de nieuwbouw maar ze hebben een complete wijk in Rodenrijs gewoon overgeslagen vlak naast het station. Toen ik er om vroeg was het huh? wonen daar mensen dan...Ja...dus, ik moest het ze op de kaart aanwijzen verbijstering al om...maar actie? Ho maar.[b]
offtopic:
De oude kern van B&R is op twee straten na voor 97% verglaasd, maar de nieuwbouwwijken zijn ze nu nog mee bezig, dus tenzij je in de oude kern woont kan je dus nog geduld moeten hebben.
Volgens de heren is B&R inclusief nieuwbouw ergens begin 2011 gereed.
Ik woon in de edelsteenbuurt, dus in het oudere deel, en daar ligt het glas al anderhalf jaar in de meterkast afgemonteerd. Vanaf 26 augustus is Lijbrandt begonnen met testen van hun pakketten, en daar was ik nummer twee van
Er loopt uiteraard een topic hier over Glas in Lansingerland...
[Glashart] Glasvezel in gemeente Lansingerland
Ik heb het er in dat topic ook al over gehad. En daar hoort dit off topic verhaal ook te blijven. Ik kon alleen even mijn frustratie niet voor me houden dat ze die 100 meter glas niet willen trekken
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Verwijderd
Laten we er vanuit gaan dat burgemeester van Vliet zijn ambitie van 100% glas in Lansingerland nastreeft, dan kan Glashart niet anders dan de gaten opvullen. Verder handig om hier niet off topic verder te gaanOrtep schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:18:
[...]
Ik heb het er in dat topic ook al over gehad. En daar hoort dit off topic verhaal ook te blijven. Ik kon alleen even mijn frustratie niet voor me houden dat ze die 100 meter glas niet willen trekken
Ik kan me de frustratie voorstellen, zeker als je in de kern B&R woont en toch geen glas hebt.
Verwijderd
Stel in je Amazon.com profiel je primaire adres op USA in en tada....het werkt!Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:46:
[...]
Huh... volgens mij is 3G beperkt tot amazon.com en wikipedia, althans op mijn twee weken oude Kindle DX Graphite... Als ik de browser opstart en wijs naar een willekeurige site krijg is netjes de mededeling dat de browser restricted is for my country.
Ben wel benieuwd welke firmware jij dan draait?
Verwijderd
Zo simpel? Kijken ze niet naar roaming partners dan, want de deal die ze hebben is met AT&T, en niet met KPN, dus lijkt me dat ze toch in ieder geval ook naar dat kijken.Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 15:20:
[...]
Stel in je Amazon.com profiel je primaire adres op USA in en tada....het werkt!
Ok, dat kan ik vanavond eens proberen, maar met een directe link naar mijn creditcard ben ik daar toch een beetje huiverig voor, want overal roepen ze op de site dat ze tranferkosten kunnen doorberekenen aan je.
Verwijderd
Maak anders een aparte Amazon account aan om het te proberen...Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 15:42:
[...]
Zo simpel? Kijken ze niet naar roaming partners dan, want de deal die ze hebben is met AT&T, en niet met KPN, dus lijkt me dat ze toch in ieder geval ook naar dat kijken.
Ok, dat kan ik vanavond eens proberen, maar met een directe link naar mijn creditcard ben ik daar toch een beetje huiverig voor, want overal roepen ze op de site dat ze tranferkosten kunnen doorberekenen aan je.
Verwijderd
Inmiddels even een adres van een van mijn vaste hotels in Houston gebruikt, en voila.. unrestricted internet op mijn DX... beetje domme beveiliging.Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:54:
[...]
Maak anders een aparte Amazon account aan om het te proberen...
http://www.bol.com/nl/m/n...tml?promo=e-readers_edban digitaal_0_link-ambiance
Een of andere,nog nooit van gehoorde ambiance.
Ze gaan hierbij duidelijk de concurrentie in met selexyz die ook al een eigen reader presenteerde,maar die was duurder.
Je kan dus nu al een reader,met 10 books,voor onder de 100 euro krijgen.
Wat nu de ambiance exact is,is nogal vaag.
http://www.ereaders.nl/01...oek_niet_zonder_problemen
Noemt zowieso al 3 "mogelijke" kandidaten..
Wat die reader van bol.com is,is inmiddels allang duidelijk. In het berichtje van ereaders waarnaar je linkt (en dat inderdaad nog wat vaag is) staat dat het om een Hiteker HDB-107 gaat, en als je de link in dat berichtje volgt vind je de inmiddels bijgewerkte specificaties op bol.com. En als je in dit forum een paar bladzijden teruggaat, zie je dat we het hier twee weken geleden al over hebben gehad.
Ambiance Technology is het bedrijf dat de Hiteker levert. Ditzelfde bedrijf zat begin dit jaar achter de Digibook die AKO toen zonder succes op de markt bracht. AKO leverde daar tegen een gering bedrag een pakketje e-boeken bij. Er was echter één probleempje: die boeken konden niet gelezen worden op de Digibook, omdat die geen DRM ondersteunde. Ambiance beloofde toen een firmware-upgrade, maar die is nooit gekomen. Er waren nog diverse andere problemen met de Digibook, en hij verdween met stille trom uit de AKO-winkels. Kopers die met hun Digibook teruggingen naar de winkel (waaronder ik) kregen zonder enige discussie hun geld terug.
Ik heb nog geen serieuze recensies van de Hiteker gezien, maar je begrijpt wel dat ik er weinig van verwacht. Ach, laten we optimistisch zijn en hopen dat Ambiance van die ervaring geleerd heeft.
De Hiteker en de Oyo van Selexyz hebben gemeen dat het allebei 'low end' readers zijn. De Hiteker heeft een LCD-scherm en een batterijduur die zich in uren ipv dagen laat uitdrukken. De Oyo heeft een Sipix-scherm, dat beduidend minder contrast biedt dan de E Ink schermen van de meeste andere readers. De Oyo schijnt ook behoorlijk traag te zijn.
't Is leuk dat de prijzen omlaag gaan tot onder de 100 euro, maar een groot deel van die prijsverlaging is schijn, omdat de kwaliteit van readers aan de onderkant van de markt ook omlaag gaat. De 'betere' readers zijn ook wel wat in prijs gezakt, maar nog lang niet genoeg!
Grappige is dat de Hiteker toen een prima dvd speler had met net toegang en die was enorm goed,op Bol spreekt men elkaar wat tegen,7 inch terwijl elders 5 inch staat.zetmolm schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 16:09:
@Nick39
Wat die reader van bol.com is,is inmiddels allang duidelijk. In het berichtje van ereaders waarnaar je linkt (en dat inderdaad nog wat vaag is) staat dat het om een Hiteker HDB-107 gaat, en als je de link in dat berichtje volgt vind je de inmiddels bijgewerkte specificaties op bol.com. En als je in dit forum een paar bladzijden teruggaat, zie je dat we het hier twee weken geleden al over hebben gehad.
't Is leuk dat de prijzen omlaag gaan tot onder de 100 euro, maar een groot deel van die prijsverlaging is schijn, omdat de kwaliteit van readers aan de onderkant van de markt ook omlaag gaat. De 'betere' readers zijn ook wel wat in prijs gezakt, maar nog lang niet genoeg!
Het zou een kleuren reader zijn,en dat geeft al wel aan dat het idd geen e-ink is,maar als leek kan je niet zien hoe of wat,de hiteker staat ergens op bol voor 107 euro,en dan weer als Ambiance voor 99 euro.
De melding van 2 weken geleden heb ik idd gemist,ik was ook niet van plan hem te kopen maar ik vrees wel wat teleurgestelde mensen die uiteindelijk hier terecht gaan komen.
De digibook word/werd ook via neckermann verkocht,die nu een MPMAN verkoopt wat ook weer een tft scherm bevat voor 119 euro,wehkamp heeft een Difrnce en de Autovision,laatstgenoemde blijkt ook weer een Hiteker cloon te zijn,maar beiden zijn ook TFT.
Jammer dat de term e-reader niet "beschermd" is want de leek weet het verschil tussen de e-ink en lcd/tft niet,jammer !
En als je nu al 1 reader onder 4 namen tegen komt...
Verwijderd
De low-end 'reader's' blinken hierin allebei niet uit.
Iemand die bewust op zoek is naar een e-reader en zich dus ook heeft ingelezen zal zich hier waarschijnlijk niet snel aan wagen, maar mensen die het wel interessant lijkt en daarom op dergelijke aanbiedingen ingaan, kunnen daar slechte ervaringen mee opdoen. En dit kan leiden tot negatieve mond-tot-mond reclame, wat de reputatie van e-readers kan schaden. Ik vraag me af hoeveel nieuwe lezers dit op zal leveren, ik ben er bang voor...
Verwijderd
Hoe kom je erbij dat Amazon gesloten wordt? Het is zo'n beetje de grootste en succesvolste online winkel in de USA.Laudor schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 20:13:
Hoe zeker is het dat je ebooks kunt blijven kopen bij Amazon.com. Ik kan geen websites meer vinden (in US en UK) waar ik ebooks kan downloaden. Daarom zou een Kindle wel interessant zijn, maar als die site binnenkott ook gesloten wordt zou ik wel balen.
Je moet eens in de Kindle store kijken op www.amazon.com of amazon.co.uk, daar vindt je een miljoen boeken.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2010 21:29 ]
Ik kocht ebooks bij Waterstones.com, maar dat mag niet meer. Ik heb al diverse sites gezocht, maar allemaal alleen maar binnen US of UK. Amazon idd niet, maar hoe zeker is het dat dat binnenkort ook niet meer mag?Hoe kom je erbij dat Amazon gesloten wordt?
Je moet eens in de Kindle store kijken op www.amazon.com of amazon.co.uk, daar vindt je een miljoen boeken.
Verwijderd
Een paar maanden terug kreeg ik nog een mail van Amazon dat ik als Nederlander nu ook van de store en de kindle gebruik mag maken, dus zoal Amazon niet failliet gaat (bij wijze van spreken) is er niks aan de hand.Laudor schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 21:30:
[...]
Ik kocht ebooks bij Waterstones.com, maar dat mag niet meer. Ik heb al diverse sites gezocht, maar allemaal alleen maar binnen US of UK. Amazon idd niet, maar hoe zeker is het dat dat binnenkort ook niet meer mag?
Ken je http://bookdepository.co.uk trouwens niet, ook een heel mooie bron (bestel ik altijd mijn pockets, althans dat deed ik voordat ik een ereader had, inmiddels hebben ze ook ebooks).
Verwijderd
Je hebt een DM van meOrtep schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 13:05:
[...]
offtopic:
Verwijderd
Je hoeft geen raketkundige te zijn om te snappen dat Amazon meer verdient aan het verkopen van e-books dan met Kindles, maar er is zoiets kroms als auteursrecht, en distributie territoria.Laudor schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 21:30:
[...]
Ik kocht ebooks bij Waterstones.com, maar dat mag niet meer. Ik heb al diverse sites gezocht, maar allemaal alleen maar binnen US of UK. Amazon idd niet, maar hoe zeker is het dat dat binnenkort ook niet meer mag?
Gek voorbeeld:
Het eerste boek wat ik via amazon wilde kopen was de engelstalige versie van Dan Brown getiteld "The Lost Symbol", waarna ik vanuit de shop de melding kreeg dat ik vanwege auteursrechtelijke beperkingen als Europeaan dat boek niet kon kopen, terwijl ik er in Houston op het vliegveld meermaals mee in mijn handen heb gestaan in de papieren versie.
Het auteursrechten systeem, stammende uit begin 1900 is uiteraard nooit houdbaar, dus voorzie ik ruimere mogelijkheden, of de minder legale weg genaamd usenet, waar ik binnen 30 seconden de bewuste versie van Dan Brown alsnog kon downloaden zonder ervoor te betalen.
Lees me goed, ik wil absoluut betalen voor een boek, maar als men mij op betuttelende regels probeert dat te belemmeren, dan zijn er uiteraard minder legale manieren.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 01:26 ]
Voorheen kocht ik mijn boeken bij Waterstones.com, tot ik 2 weken geleden deze mail kreeg: "We see from our records that you have previously purchased an eBook from Waterstones.com whilst having a registered address outside of the UK and Ireland.
We regret that as of 20th October 2010, we are no longer able to sell eBooks to customers placing an order from anywhere outside of the UK and Ireland. We have had to take this action to comply with the legal demands of publishers regarding the territories into which we can sell eBooks.
Please accept our sincere apologies for any inconvenience that this may cause."
Op basis van ip lukt het al niet een boek in je mandje te doen. Bij WHSmiths (account aangemaakt met adres in UK) ging het mis met de credit card betaling, kennelijk zien ze dat het een niet-UK credit card is.
Ik vind dit wel een slechte ontwikkeling. Ook ik wil betalen voor mijn boeken. Ik lees graag Engelse detectives en die zijn bij bol.com maar mondjesmaat te vinden. Ik dacht dat binnen de EU de grenzen open waren. Dit lijkt er niet op. Het maakt mij huiverig om een Kindle aan te schaffen, omdat de meerwaarde van de Kindle amazon.com is. Mocht die ook de deuren gaan sluiten voor klanten van buiten de US/UK dan heb je weinig meer aan de Kindle.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Verwijderd
Het zijn de dode bomen uitgevers die met de globalisering door internet angstvallig hun territorium trachten veilig te stellen.Laudor schreef op zondag 14 november 2010 @ 10:05:
Ik vind dit wel een slechte ontwikkeling. Ook ik wil betalen voor mijn boeken. Ik lees graag Engelse detectives en die zijn bij bol.com maar mondjesmaat te vinden. Ik dacht dat binnen de EU de grenzen open waren. Dit lijkt er niet op. Het maakt mij huiverig om een Kindle aan te schaffen, omdat de meerwaarde van de Kindle amazon.com is. Mocht die ook de deuren gaan sluiten voor klanten van buiten de US/UK dan heb je weinig meer aan de Kindle.
Het is nu eenmaal zo dat een schrijver wereldwijd met verschillende uitgevers moet werken om de aarde af te dekken.
Er is op het internet overigens genoeg te halen op het gebied van Engelse detectives hoor, usenet is geduldig om er ettelijke duizenden te vinden. Overigens kijkt Amazon niet naar je IP adres, maar naar je primary adres in je account instellingen.
Dus als je persé een Amerikaanse bestseller wil kopen maak je een Amerikaans adres aan..
95% van de boeken die ik lees (voornamelijk Engelstalig) komen niet van Amazon af, maar van een van de vele andere leveranciers op internet die DRM vrije boeken verkopen, of vanaf Usenet.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 17:17 ]
Android fanboy
Verwijderd
Zelfs het aanbod voor Europeanen op Engelstalig gebied groeit met de minuut, dus Amazon doet zijn best.t-town schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:53:
Even duidelijk stellen dat Amazon zeker niet haar deuren gaat sluiten voor niet US/UK mensen. Amazon doet er namelijk alles aan (en als je Amazon heet, dan is alles heel wat) om de uitgevers te dwingen om regio-restricties af te schaffen, en dit lukt ze vrij goed. Natuurlijk is het nog altijd zo dat bepaalde boeken nog altijd iet verkrijgbaar zijn voor ons Europeanen, maar tegenover een paar jaar geleden is er wel een heel grote verbetering.
Als je persé een boek wilt kopen bij Amazon wat niet buiten de US geleverd kan worden is er nog altijd de adrestruc in je Amazon account. Je woont gewoon 5 minuten in Houston of zo
Amazon en de schrijver krijgen op die manier toch netjes betaald, en da's beter als hetzelfde boek gewoon downloaden op minder legale manier, dus een leugentje om bestwil.
Helaas is het voor Nederlandstalige lezers niet "de shop" voor Nederlandse boeken, maar je kunt in Nederland ook DRM vrije boeken kopen bij diverse internetwinkels, of je shopt eens op usenet, alhoewel ik gewoon liever betaal voor mijn boeken.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2010 22:21 ]
GefeliciteerdIvo NL schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:13:
Vandaag van mijn papa onverwachts een e-reader gekregen, en wel de PRS 650 in 't zilverDolgelukkig mee, eerste boek gekocht, foto's en mp3's opgezet. Wat ik geweldig vind is dat ik de studiemap van m'n studie die in pdf verkrijgbaar is, perfect te lezen is op dat ding. Die dikke map hoeft dus niet meer mee!
Super!
Mooi kado, is toch een duur ding,ik heb hem ook,en ben er dik tevreden mee !Ivo NL schreef op zondag 14 november 2010 @ 19:13:
Vandaag van mijn papa onverwachts een e-reader gekregen, en wel de PRS 650 in 't zilverDolgelukkig mee, eerste boek gekocht, foto's en mp3's opgezet. Wat ik geweldig vind is dat ik de studiemap van m'n studie die in pdf verkrijgbaar is, perfect te lezen is op dat ding. Die dikke map hoeft dus niet meer mee!
Super!
Of zoals Amazon.com twee kindle-versies verkoopt van Robert Jordan's Gathering Storm, zoals ik net toevallig zagVerwijderd schreef op zondag 14 november 2010 @ 01:20:
Gek voorbeeld:

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Verwijderd
Zo te zien alleen een andere voorkant? Vaag eigenlijk.Shabbaman schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:22:
Of zoals Amazon.com twee kindle-versies verkoopt van Robert Jordan's Gathering Storm, zoals ik net toevallig zag
Ik weiger zelf boeken met drm te gaan gebruiken. Heb ooit bij de Free Record Shop betaald voor 1 mp3'tje en dat heeft me zoveel ergernis gekost dat ik voorgoed verlost ben van het idee dat ik iets met drm wel kan proberen. Ik heb dat nummer nooit kunnen luisteren, ook niet na 10 keer hulpverzoeken indienen bij de shop.
Met ebooks zal het wel precies zo zijn, ik heb alternatieve firmware op mijn ereader (linux) en die kan geen drm boeken verwerken...
Verwijderd
Het is ook slecht uit te leggen, want mijn euro's zijn over de oceaan lijkt me net zo waardevol voor die uitgever dan de dollars die een Amerikaan voor dat boek betaalt?Shabbaman schreef op maandag 15 november 2010 @ 21:22:
[...]
Of zoals Amazon.com twee kindle-versies verkoopt van Robert Jordan's Gathering Storm, zoals ik net toevallig zagDit soort restricties zijn echt niet meer van deze tijd. Afgelopen weekend stond er een stuk in de Volkskrant over VPN, dus het begint zo langzamerhand ook bij het grote publiek door te dringen. Maar dat je iets vanuit de UK niet aan iemand in NL mag verkopen, het zou me niet verbazen als dat volgens het europees recht gewoon verboden is.
Ook heeft Amazon een hele rits gratis boeken, die als je ze vanuit Europa wilt downloaden ineens weer rond de 2-3 dollar moeten kosten?
Overigens heeft Amazon klaarblijkelijk zelfs vier verschillende Kindles van hetzelfde model: USA, Canada, Europa en Australie schijn elk een eigen "versie" geleverd te krijgen?
Maar door wat gefreubel met samenvoegen van orders kreeg ik dus gewoon de USA versie in Nederland geleverd (met de 110V usb lader) en met de melding dat het alleen maar administratief verschillende apparaten zijn.... of wel, omdat er ergens een paar pencil pushers zitten die in en uitvoerrechten willen zien zit je met papieren verschillen en verschillende boekenprijzen en voorwaarden.
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 12:08 ]
Precies de reden waarom sony (niets van sony) bij mij de huiskamer niet inkomt. Hacks om dit te omzeilen juich ik dan ook van harte toe. Mensen zouden er goed aan doen merken met zulke praktijken gewoon te boycotten. is toch consumentenpesterij...Helsie schreef op woensdag 17 november 2010 @ 09:57:
Ik heb zojuist per email mijn beklag gedaan over het gebruik van een software matige lader blokkering, waardoor reguliere microUSB laders niet werken op PRS-650. Belachelijke onzin.
Het is geen software matige blokkering,het gaat om een al dan niet volledige bedrading van de kabel tussen de 650 en de lader en de uitvoering van de lader zelf..Helsie schreef op woensdag 17 november 2010 @ 09:57:
Ik heb zojuist per email mijn beklag gedaan over het gebruik van een software matige lader blokkering, waardoor reguliere microUSB laders niet werken op PRS-650. Belachelijke onzin.
Het merendeel van de laders geeft alleen een plus en een min spanning af en dat geldt ook voor de kabel.
Er wordt bij de Sony een extra draad gebruikt,ook ter beveiliging.
Heb je een speciale lader met alle pinnen bezet en een dito kabel,dan werkt het wel.
Bij aansluiting met een pc wordt dat door de reader gezien.
Het gaat er dus om dat als een bepaald spanninkje op een ader aanwezig is dat dan de reader wel gebruikt kan worden.
De extra lader is niet zo duur,en wordt ook weer geleverd met een volledig bedrade kabel.
Zo hoef je niet steeds met die kabel te slepen.
Andersom is het ook zo dat als een lader niet gestabiliseerd is,deze gevaarlijk zijn voor de smd onderdelen in de reader.
Een niet gestabiliseerde lader van bv 6 volt kan wel 10 tot 12 volt afgeven als deze niet (zwaar genoeg) belast wordt.
Hierdoor kan als deze lader op je reader wordt gezet er teveel spanning lopen als de reader de lader niet genoeg belast en branden de smd onderdeeltjes door.
Het is dus niet zozeer een belemmering,maar meer een beveiliging.
Ik heb genoeg kapotte dingen gezien waar mensen een niet gestabiliseerd en afgevlakt ladertje op hebben aangesloten.
(bij een simpele lader zit er alleen een diode om van de wisselspanning gelijkspanning te maken maar wordt niet dmv een spanningsregelaar en gelijkrichter de wisselspanning correct omgezet in een constante gelijkspanning die belast of onbelast hetzelfde voltage geeft.)
Overigens is de extra lader op meerdere punten handig,ik laad er bv het blokker lampje mee op ( die deze week ook nog eens in de aanbieding is voor 2,95) .
Als een niet goed gestabiliseerde en afgevlakte universeel lader dingen opblaast in je reader ben je ook niet gelukkig.
Natuurlijk is het zuur dat die lader 30 euro kost,maar als je 225 euro voor een nieuwe reader moet dokken.. ik ondervind nu het gemak van het ladertje, ik heb het met klitteband bevestigd en de usb lampjes,ook de laptop verlichting brand er prima op,zo heb je een extra nachtlampje
Ook mijn usb ventilatortje op zwane halsje doet het er prima op en de bebook kan ik er ook mee laden.
Mooier zou het zijn als verkopers met een pakket zouden komen waar bv een oordopje,een lader,een hoesje al dan niet met lampje,in zou zitten voor een zacht prijsje gecombineerd met de reader.
De check of die ader aanwezig is, is softwarematig. Hij ziet namelijk wel meteen dat USB aangesloten is. Als het een hardwarematige check was, zou ie het totaal niet zien zolang het adertje ontbreekt.Nick39 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 12:45:
[...]
Het is geen software matige blokkering,het gaat om een al dan niet volledige bedrading van de kabel tussen de 650 en de lader en de uitvoering van de lader zelf..
Het merendeel van de laders geeft alleen een plus en een min spanning af en dat geldt ook voor de kabel.
Er wordt bij de Sony een extra draad gebruikt,ook ter beveiliging.
Verder mooi betoog over het belang van een duurdere lader ivm stabilisatie, maar ik ben van mening dat microUSB gewoon microUSB is. Dat is een industriestandaard en dus moet het gewoon werken.
De extra draad verbinding die gemaakt moet worden kan ook wel in een speciale kabel zelf geregeld worden. Zaken als boxwave en gomadic verkopen los vaak speciale charge kabels die dan wel met "gewone" laders werken.
Zelf koop ik mijn extra laadkabels altijd bij Gomadic. Alles wat met USB dient te werken heeft trouwens voldoende aan de 5 volt die daar voor staat. Een goede generieke lader is dan ook genoeg.
[ Voor 12% gewijzigd door troftnom op 17-11-2010 14:12 ]
Ik zie bij Gomadic geen specifieke aanduiding dat het geverifieerd is met de PRS650... Lijkt een reguliere microUSB.troftnom schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:09:
Dit heeft weinig met beveiliging te maken maar is gewoon een truuk om extra geld uit je zakken te kloppen, HTC, Apple, Novatel etc. maken daar ook vaak gebruik van. Softwarematig wordt dit op een PC wel vaak opgelost maar niet met een generieke lader.
De extra draad verbinding die gemaakt moet worden kan ook wel in een speciale kabel zelf geregeld worden. Zaken als boxwave en gomadic verkopen los vaak speciale charge kabels die dan wel met "gewone" laders werken.
Zelf koop ik mijn extra laadkabels altijd bij Gomadic. Alles wat met USB dient te werken heeft trouwens voldoende aan de 5 volt die daar voor staat. Een goede generieke lader is dan ook genoeg.
Het gaat niet om voldoende te hebben aan 5 volt maar meer aan teveel te krijgen.troftnom schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:09:
Alles wat met USB dient te werken heeft trouwens voldoende aan de 5 volt die daar voor staat. Een goede generieke lader is dan ook genoeg.
Begrijp me goed,ik werk niet voor sony,maar meet die goede laders maar eens.
De goede bijgeleverde lader voor mijn HTC Hero geeft onbelast bijna 12 volt op de 5 volt aansluiting.
Ik heb hier nog een "goede" USB universele lader die er 1400 mah uit gooit.
Ik weet zeker dat als ik die op mijn Sony kon aansluiten,ik hem gegarandeerd op zou blazen.
Daarmee wil ik niets verdedigen,maar bijna 1,5 ampere op printspoortjes van een paar mm dik daarmee zou ik bijna blij zijn dat die het niet doet op mijn sony.
Ik heb geen zin om een hele discussie aan te zwengelen want Sony voorkomt daarmee wel heel veel welles nietes gesprekken aan de toonbank van "nee ik heb er een gewoon ladertje op aangesloten".
Alleen vind ik wel dat Sony een actie had kunnen doen,dat je bij het tonen van de aankoopbon van de reader de lader voor 7,50 zou kunnen krijgen want aan onderdelen zit er beslist niet meer in en ben ik het beslist eens met de opmerkingen dat de lader veel te duur is.
Maar 5 volt met maximaal 100 mah doet iets heel anders met een printspoortje en smd onderdeeltjes dan dezelfde usb lader van 5 volt met 1500 mah.
Het is beslist niet zo dat 5 volt standaard 5 volt is,daarom zijn de meeste hubs ook gevoed,die 5 volt zit wel goed maar de stroomsterkte,uitgedrukt in (milli) amperes is de boosdoener die het verschil kan betekenen tussen fijn letters lezen of fijn rooksignalen lezen.
- iPad
- Nook?
Persoonlijk vind ik dit er erg goed uitzien. (iPad):
Een ontzettend non-argument, no offense intended... het is pure geldklopperij. Als zo een beetje 90% van alle andere merken zich kan houden aan normale usb-standaarden zonder dat je huis affikt dan doet Sony toch echt iets verkeerd.
Je hebt een beetje last van merk-idolatie. het zijn ongetwijfeld hele goeie readers, die sony's maar dit soort zaken is een ongelooflijk minne manier van zaken doen en consumentenpesterij. Wellicht is het lastig je daarvan te overtuigen, zoals het lastig is om christenen te overtuigen van evolutie (ik laat het woord theorie achter evolutie bewust achterwege overigens, het is allang geen theorie meer, het zou evolutiepraktijk moeten heten.
Zolang mensen braaf en slaafs Sony volgen en voor elk sonyapparaat weer een ander kabeltje blijven kopen zal sony er echt niet mee stoppen. Als het aan sony lag zat je pc vol met rootkits, had je alleen maar muziek, films en boeken vol DRM die alleen werkt op hun apparaten of met hun licenties. Deze laatste alinea chargeer ik bewust zodat je dit kunt gebruiken om een tegenbericht op te stellen.
LCD gedeelte bij de Nook is toch heel klein, lijkt me niet van waarde? PDF en LCD dan kom je denk ik inderdaad bij een iPad uit het op het moment. Wel een stuk zwaarder dan een e-reader. Goodreader is trouwens een prima app.iBurger schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:52:
M'n nieuwe interesse ligt nu bij PDF magazines. Heb een aantal Economists en Time magazines in PDF gevonden en het is echt fantastisch om die te lezen. Heeft iemand misschien hier tips voor een goede reader? (liefst LCD scherm).
- iPad
- Nook?
Ben geen expert maar dit is volgens mij onzin. 5 Volt is 5 Volt, A moet voldoen zijn voor je apparaat, als het te laag is wordt je adapter erg heet en laad het voor geen meter. Maar als het te veel is gebeurt er niets, apparaat neemt niet meer op dan nodig is en laad netjes op.Nick39 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:40:
[...]
Maar 5 volt met maximaal 100 mah doet iets heel anders met een printspoortje en smd onderdeeltjes dan dezelfde usb lader van 5 volt met 1500 mah.
Het is beslist niet zo dat 5 volt standaard 5 volt is,daarom zijn de meeste hubs ook gevoed,die 5 volt zit wel goed maar de stroomsterkte,uitgedrukt in (milli) amperes is de boosdoener die het verschil kan betekenen tussen fijn letters lezen of fijn rooksignalen lezen.
HTC maakt prima apparatuur, die gaan je Hero echt niet met 12Volt laden ipv 5V. Die goedkope hong kong/deal extreme laders zijn niet altijd even goed, maar een beetje consumentenelectronica lader levert gewoon netjes 5V alleen het aantal Amperes dat gelevert kan worden verschilt. Met name een iPad lader gaat al tot 2A.
mAh is trouwens capaciteit, dat gebruik je bijvoorbeeld voor een accu/batterij, niet voor een lader bij mijn weten.
[ Voor 4% gewijzigd door troftnom op 17-11-2010 15:28 ]
Je realiseert je wel dat een adapter die hoge stroom levert geen probleem is?
Een adapter die 12V / 0,5mA levert voor een apparaat die 12V / 0,25mA vraagt is geen probleem. Die krijgt dan ook 12V / 0,25mA (de adapter blijft dan ook lekker koel).
Een adapter die 24V / 0,25mA kan leveren aan een apparaat die 12V / 0,25mA is funest.
Niet de hoge stroom die een adapter kan leveren is het probleem, maar de hoge spanning.
Je kunt een adapter die 5V / 1,5A kan leveren gewoon aansluiten op een apparaat die 5V / 0,5mA vraagt. Dat is geen probleem.
Klopt, tot er iets mis gaat en er sluiting o.i.d. ontstaat.Arunia schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:29:
[...]
Je realiseert je wel dat een adapter die hoge stroom levert geen probleem is?
Een adapter die 12V / 0,5mA levert voor een apparaat die 12V / 0,25mA vraagt is geen probleem. Die krijgt dan ook 12V / 0,25mA (de adapter blijft dan ook lekker koel).
Een adapter die 24V / 0,25mA kan leveren aan een apparaat die 12V / 0,25mA is funest.
Niet de hoge stroom die een adapter kan leveren is het probleem, maar de hoge spanning.
Je kunt een adapter die 5V / 1,5A kan leveren gewoon aansluiten op een apparaat die 5V / 0,5mA vraagt. Dat is geen probleem.
Dat deel was ik inderdaad vergeten.
Als je in mijn omschrijving kijkt staat er dat ik een bepaalde vorm heb van dyslectie,dan probeer ik iets uit te leggen en gaat het fout.
Nieuwe poging om het beter te zeggen:
Als een apparaat minder vraagt dan dat de voeding kan leveren is er niets aan de hand,mits er wel stabilisatie aanwezig is.
Ga je op een ongestabiliseerde 5 volt voeding een bepaalde stroom vragen dan is bij een lage voedingscapaciteit het punt waar de 5 volt bereikt wordt veel sneller dan op een hoge voedingscapaciteit.
Vaak wordt gezegd bij een ongestabiliseerde voeding dat de continue spanning wordt bereikt bij een belasting van 70%,vraag je minder,dan zal de aangeboden stroom een hoger voltage hebben.
Als je een 5 volt voeding hebt van 1500 mah,ongestabiliseerd, dan zal op ongeveer 1000 mah belasting de nominale spanning van 5 volt bereikt worden.
Als de reader maar 30% vraagt op die in mijn voorbeeld genoemde ongestabiliseerde voeding dan zal de reader dus al die tijd 8 tot 10 volt krijgen.
In een goede voeding zijn altijd 2 componenten aanwezig, een gelijkrichter om van wisselspanning gelijkspanning te maken en een stabalisator die er voor zorgt dat ongeacht de belasting,er altijd een vast voltage uit de voeding komt.
In de goedkope voedingen ontbreekt dat spannings regelaartje (meer is een stabalisator niet ) meestal zodat de uitgangsvoltage pas de opgegeven voltage bereikt bij 70% van het geleverd vermogen.
Stel dus dat de voeding ongestabiliseerd 2 ampere is, en de gevraagde laadstroom 100 milli ampere dan zal de voeding inderdaad niet meer geven dan de gevraagde 100 milliampere,maar omdat niet 70% van de capaciteit wordt gevraagd zal het voltage dat geleverd wordt hoger zijn dan de opgegeven 5 volt.
Ik hoop dat ik het zo duidelijker heb gezegd.
Ik neem het dus niet op voor Sony,want ik vind de speciale adapter dus ook veel en veel te duur.
Maar het is niet alleen bij Sony, ook de bebook laadt niet bij alle laders, ook al gaat het laadlampje branden.
Lees dit topic maar terug waar verschillende mensen ervaarden dat de bebook wel knipperde en het laadsymbool toonde,maar niet laadde op bepaalde losse laders.
Beter kan ik het niet uitleggen,het zit wel in mijn kop,maar wil er niet (goed) uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Nick39 op 17-11-2010 17:50 ]
uh, misschien kun je ook topics aanwijzen waar JIJ niet degene bent die laadproblemen heeft met een bebook, maar wellicht een ander? Ik heb ook gegoogled met bebook one not charging en bebook charge problem etc maar nee...Nick39 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:37:
[...]
Ik neem het dus niet op voor Sony,want ik vind de speciale adapter dus ook veel en veel te duur.
Maar het is niet alleen bij Sony, ook de bebook laadt niet bij alle laders, ook al gaat het laadlampje branden.
Lees dit topic maar terug waar verschillende mensen ervaarden dat de bebook wel knipperde en het laadsymbool toonde,maar niet laadde op bepaalde losse laders.
Beter kan ik het niet uitleggen,het zit wel in mijn kop,maar wil er niet (goed) uit.
En naast dat, ik vind het nogal een verschil als een bebook het met een paar brakke laders niet doet, en de sony alleen met een eigen lader. Dat hele voltverhaal kan me geen donder schelen eerlijk gezegd. Wat me wel kan schelen is dat het pure diefstal is. Ik ben blij dat Neelie Smit Kroes (of weet ik veel welke europarlementarier) ervoor gezorgd heeft dat er 1 oplaadstandaard gaat komen zodat praktijken zoals die van Sony steeds meer zwarte schaap-gelijkenissen gaat vertonen. Of het nou mini of micro-usb is, dat maakt me niet uit (lang leve converters uit china), als het er maar op zit en je niet je portomonnee hoeft te trekken voor zaken die normaal al bij de aanschaf geleverd hadden moeten zijn of waarbij je ervan uit mag gaan dat iemand die zaken allang heeft omdat het gemeengoed is.
Verwijderd
Als je geen kleur geen probleem vindt (PDF's zijn vaak in grijstinten net zo leesbaar) dan kan je denken aan de Kindle DX, goedkoper dan een iPad en ook 9,7" scherm, plus drie weken op één accu en gewoon via USB zonder dat f*cking Itunes alles erop kunnen zetten, ook lichter en dunner.iBurger schreef op woensdag 17 november 2010 @ 14:52:
M'n nieuwe interesse ligt nu bij PDF magazines. Heb een aantal Economists en Time magazines in PDF gevonden en het is echt fantastisch om die te lezen. Heeft iemand misschien hier tips voor een goede reader? (liefst LCD scherm).
- iPad
- Nook?
Persoonlijk vind ik dit er erg goed uitzien. (iPad):
[video]
Ik gebruik zakelijk een Kindle DX voor PDF's zoals normen, databladen en vakliteratuur... leest prima weg.
Wil je kleur dan is momenteel de iPad een van de beste tablets, want op E-Ink gebied is kleur nog nabije toekomst.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 20:04 ]
Verwijderd
Wat een gezever over die oplader, steek die tijd in het vinden van de oplossing. Afijn, bij deze:Mar2zz schreef op woensdag 17 november 2010 @ 19:29:
en je niet je portomonnee hoeft te trekken voor zaken die normaal al bij de aanschaf geleverd hadden moeten zijn of waarbij je ervan uit mag gaan dat iemand die zaken allang heeft omdat het gemeengoed is.
Ik heb een "power and data charging cable" voor PSP gekocht bij intertoys. Merk : Qware.
Usb stekker in een usb oplader, gele stekker in de e-reader, werkt 100%. (mini usb niet gebruiken)
Kosten voor de kabel 6.99 en voor de usb lader 4.00
Die werkt niet bij de 650 want die mist die "gele" stekker.Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:04:
[...]
Wat een gezever over die oplader, steek die tijd in het vinden van de oplossing. Afijn, bij deze:
[...]
Je kan alleen maar laden met de micro usb, er is geen aparte laad aansluiting meer.
Ze staan er want ik vond ze wel,maar er is een verschil tussen een discussie en of gelijk willen hebben,ik heb ook geen idee waarom je iets zo persoonlijks gaat maken alleen omdat ik de sony reader wel goed vind ,en jij niet omdat je met andere producten van Sony een nare ervaring hebt gehad.Mar2zz schreef op woensdag 17 november 2010 @ 19:29:
[...]
uh, misschien kun je ook topics aanwijzen waar JIJ niet degene bent die laadproblemen heeft met een bebook, maar wellicht een ander? Ik heb ook gegoogled met bebook one not charging en bebook charge problem etc maar nee...
Qua tv heb ik ook wat nare ervaringen gehad met sony,met de ijskast met LG.
Dus ik moet alles van deze merken maar gaan afkeuren ?
Anderen ergeren zich aan de discussie dus laten we er mee nokken.
Niemand dwingt je een sony te kopen,niemand die je dwingt een lader te kopen,en ik ben het roerend met je eens dat de lader (en ook het hoesje) te duur zijn.
Ook is het voor een ieder toch even om te kijken als je een reader koopt,ongeacht welk merk,wat zit er bij,wat zit er niet bij,wat kost het,heb ik dat er voor over en welk gemak heb ik er van.
Wil je er toch over door blijven gaan,doe dan een pb, dan ergeren anderen zich er niet aan.
[ Voor 64% gewijzigd door Nick39 op 17-11-2010 20:48 ]
Fuck, je hebt inderdaad helemaal gelijk die Nook heeft zo'n mini- lcd scherm. Misschien zou een Android tablet met een ''good-reader clone'' een mooie oplossing zijn. Maar ik denk dat ik hier niet echt mensen ga vinden die een tablet gebruiken als ereader. (e-ink fanboystroftnom schreef op woensdag 17 november 2010 @ 15:14:
[...]
LCD gedeelte bij de Nook is toch heel klein, lijkt me niet van waarde? PDF en LCD dan kom je denk ik inderdaad bij een iPad uit het op het moment. Wel een stuk zwaarder dan een e-reader. Goodreader is trouwens een prima app.
@spike
Die Kindle DX ziet er inderaad super vet uit. Maar, ik ben bang dat als ebook-piraat het zoomen-en trage scherm-refresh rates de ''user experience'' toch iets gaan hinderen. Neem aan dat je magazine subscriptions hebt van Amazon zelf? en niet handmatig met PDFs aan de gang bent.
Verwijderd
Je hebt gelijk. excuses. Sony roept bij mij evil feelings op. Niet omdat ik zelf slechte ervaringen heb met sony, maar om het gedrag van Sony. De apparaten van Sony zijn meestal prima. Als ik dan het idee heb dat sony verheerlijkt wordt ondanks hun gedrag dan gaat er bij mij een knop om. (heb ik met alle vendorlockin praktijken, dus niet alleen sony. ook apple doet dat met me).Nick39 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:21:
[...]
Wil je er toch over door blijven gaan,doe dan een pb, dan ergeren anderen zich er niet aan.
Op dealextreme kan je stekkers halen waar je usb-kabels in kan hangen. zo kun je met bijgeleverde usb-kabels prima opladen via het stopcontact. Bij mijn foxit zat zo een ding en ik gebruik het nu voor zo een beetje alle apparaten die usb opgeladen kunnen worden.
Back on topic:
Zullen we het weer over leeslampjes hebben? ;-)
Verwijderd
Nou. E-Ink fanboyzzzz valt wel mee hoor, maar e-readers zijn vanwege het lage stroomverbruik en het doel (boeken lezen) nu eenmaal meestal uitgevoerd in E-Ink en vergeleken met schermen als de iPad is E-ink scherper en rustiger om lange tijd te lezen. En omdat het niet backlit is benadert het het lezen van een papieren boek veel meer, maar de laatste Harry Potter divx erop kijken kan je uiteraard vergeten.iBurger schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:54:
@spike
Die Kindle DX ziet er inderaad super vet uit. Maar, ik ben bang dat als ebook-piraat het zoomen-en trage scherm-refresh rates de ''user experience'' toch iets gaan hinderen. Neem aan dat je magazine subscriptions hebt van Amazon zelf? en niet handmatig met PDFs aan de gang bent.
Overigens draaien de eerste prototypes in kleur al, en ook net zo snel als de LCD achtige schermen... doe er maar eens een googletje op. Er schijnt al een Chinees bedrijf (Hanvon) te zijn die een 9.7" E-ink achtig scherm met touchscreen gaat uitbrengen voor rond de 525$... alleen is ie er nog niet.
http://www.gizmoo.nl/2010...erste-color-e-ink-reader/
Ik gebruik op mijn DX onze eigen bedrijfs PDF's, en die van onze leveranciers, dus niet de subsciptions van Amazon, die overigens allemaal in Amazon's awz formaat worden aangeleverd (de propriety versie afgeleid van mobi).
Wat ik wel gebruik is de automatische subscriptions in Calibre voor de diverse kranten en bladen, en dat leest heel prettig weg.
Gewoon elke ochtend als ik hem aan mijn PC hang komt automatisch het AD en nog een paar internationale kranten mijn Kindle infietsen. Die lopen overigens automatisch als mobi formaat de Kindle in, dus lekker schaalbaar en tekst reflow.
Overigens is de refreshrate nog altijd vele malen sneller als het fysiek omslaan van een papieren bladzijde... Ik was daar ook bang voor dat het hinderlijk was, maar ik moet zeggen dat ik redelijk verslaafd ben geraakt aan mijn Kindles (de kleine 6" voor in het vliegtuig, waar ik zakelijk een keer of 20 per jaar minimaal 10 uur in zit, om een goed boek te lezen en de grote voor de krant en ook "zakelijk", zodat ik de factuur bij de baas kon leggen).
Het enige nadeel van de DX en de 6" Kindle wat ik zo snel kan ophoesten is dat PDF's (meestal gebaseerd op A4) op de 6" eigenlijk alleen bruikbaar zijn als je gaat inzoomen, maar dat is een erg omslachtig gedoe, en dat PDF's met veel graphics op de DX als je de auto-rotate aan hebt staan af en toe even een paar seconden nodig hebben om te roteren.
Maar ja, er ligt dan ook geen quad-core i7 processor in dat ding, maar het is niet hinderlijk. Daarbij is de DX in de breedte dus net zo breed als A4, en kan je met de pagina vooruit/achteruit knoppen gewoon door je PDF's in 1: 1 schaal bladeren.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2010 22:25 ]
Zijn in de aanbieding nu.. uiteraard weer NADAT ik er 2 heb bijgekocht, 2,95 nu bij Blokker..Mar2zz schreef op woensdag 17 november 2010 @ 21:56:
[...]
Zullen we het weer over leeslampjes hebben? ;-)
Heb ik altijd een abonnement op,in dit geval scheelt het niet veel maar altijd nadat ik wat gekocht heb is het 1 of 2 weken erna in de aanbieding.
Een ervan gebruik ik helemaal niet als leeslampje,zit in mijn zak,kan ik het sleutelgat beter vinden,ben nachtblind.
Het zou natuurlijk een logisch vervolg zijn als er e-readers uitkomen die een ingebouwd lampje hebben dat je met een of andere functietoets aan kan zetten.
Of houdertjes..lekker op je kussen liggen,readertje er op..net als met die notebook stands,mijn zoon heeft er een van hout voor me gemaakt,werkt prima maar het staat toch wat minder.
Zelf denk ik dat er dit jaar in elk geval weer heel wat readers over de toonbank gaan met de sint en de kerst.
Of I-pads..daar zijn bv weer wel cradles voor te krijgen waarmee je alle content ook op je tv kan afspelen.
Heb gisteren bij toeval ook de meest goedkope e-reader gevonden,een digitaal fotolijstje dat naast foto's ook txt en doc bestanden kan afspelen,giller..hangt aan de muur en met de afstandsbediening kan je bladeren in je boek,beetje onhandig in bed, dat wel
Voor de android bezitters, probeer eens wordplayer,een gratis app die kan syncen met Calibre.
Of ,ook gratis,de viewer van Aldiko,een I-Pad cloon boekenkast... werken prima op mijn Hero,alleen tis wat klein dus eigenlijk meer speelgoed maar wel heel goed uitgevoerd !
[ Voor 9% gewijzigd door Nick39 op 18-11-2010 09:18 ]
De 6inch is niet ideaal voor PDF, maar als je hem roteert vind ik een pdf in de breedte nog wel aardig te lezen. Dat is handiger dan met inzoomen.Verwijderd schreef op woensdag 17 november 2010 @ 22:03:
[...]
Het enige nadeel van de DX en de 6" Kindle wat ik zo snel kan ophoesten is dat PDF's (meestal gebaseerd op A4) op de 6" eigenlijk alleen bruikbaar zijn als je gaat inzoomen, maar dat is een erg omslachtig gedoe,
Verwijderd
Klopt, maar ik heb nogal wat normen op mijn Kindle staan die in twee kolommen stijl geschreven zijn met een fontje 10 px of zo, en dan is het lastig lezen met mijn al wat oudere oogjes, zelfs geroteerd, omdat je dan nog steeds op ca 0,7x de originele schaal zit. Vandaar ook voor dat werk de grotere DX (ook omdat de baas hem meefinancieert uiteraardtroftnom schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:25:
[...]
De 6inch is niet ideaal voor PDF, maar als je hem roteert vind ik een pdf in de breedte nog wel aardig te lezen. Dat is handiger dan met inzoomen.
Plus dat de 6" geen auto rotate kent, waardoor je elke PDF via het Aaa knopje handmatig weer moet roteren, en dat is wat omslachtig vergeleken met het auto rotate in de DX.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2010 11:31 ]
@LCD/e-Ink. E-Ink geeft een veel rustiger beeld, totaal niet vermoeiend, en met lcd heb ik dat persoonlijk nog wel. Neemt niet weg dat een tablet best een mooi apparaat is. Maar wat hier al eerder gezegd is, als je twijfelt is er binnenkort een topoplossing onderweg: De Notion Ink. Maar gezien je naam zie ik je toch wel voor de iPad gaan
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Als je grotere PDFs wil lezen lijkt me een tablet eigenlijk toch logischer. Het zoomen- kan super smooth door een snelle refreshrate, en je hebt ook een kleuren scherm te pakken. Persoonlijk denk ik dat die iPad echt ideaal is als je veel met grote PDF files werkt. Magazines, academische artikelen etc etc.
@boeboe
PixeliQ kan het inderdaad worden. Neem aan dat de refreshrates ook meer richting LCD gaan als ze het in smartphones willen gooien.
Met de Sony lader voor de prs-650 kan je ook tegelijk lezen,dus laden en lezen tegelijk.Cyleo schreef op donderdag 18 november 2010 @ 12:29:
Zojuist mijn e-reader (Sony PRS-650) succesvol opgeladen met de lader die bij mijn Sony Ericsson MW-600 kwam. Volgens mij werkt de HTC Desire lader + Kabel combo ook (gaf hetzeflde symbooltje)
Mogelijk ontstaat hierdoor ook het misverstand met wat de ene lader wel of niet kan doen discussie.
Als je de speciale sony lader koopt,komt er rechtsonder een klein laad symbooltje in beeld maar kan je gewoon doorlezen.
Of je dat ook echt nodig hebt hangt ook van jezelf af want de melding dat de accu bijna leeg is,komt vrij snel,ik heb het laatst voor de grap uitgeprobeerd maar ik kon nog 2 uur doorlezen voor ie echt de geest gaf..
[ Voor 14% gewijzigd door Nick39 op 18-11-2010 14:02 ]
En ik had exact hetzelfdeNick39 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 13:59:
[...]
Met de Sony lader voor de prs-650 kan je ook tegelijk lezen,dus laden en lezen tegelijk.
Mogelijk ontstaat hierdoor ook het misverstand met wat de ene lader wel of niet kan doen discussie.
Als je de speciale sony lader koopt,komt er rechtsonder een klein laad symbooltje in beeld maar kan je gewoon doorlezen.
Of je dat ook echt nodig hebt hangt ook van jezelf af want de melding dat de accu bijna leeg is,komt vrij snel,ik heb het laatst voor de grap uitgeprobeerd maar ik kon nog 2 uur doorlezen voor ie echt de geest gaf..
Mythe software beveiliging dus "BUSTED" .Cyleo schreef op donderdag 18 november 2010 @ 14:05:
[...]
En ik had exact hetzelfdeKon gewoon doorlezen en een symbooltje rechtsonderin.
Zoals ik al zei.
Ik kon het niet bewijzen,omdat al mijn telefoons en laders een mini usb hebben en geen micro usb.
Het is een bepaalde spanning of aanwezigheid van een bepaalde draad in de kabel en ik heb daar een heel artikel over gelezen,alleen kan ik dat met mijn dyslectie niet meer terug vinden.
Dank je !
Het getoonde symbooltje is een soort van batterij'tje ala penlite met een pijltje wat daar naartoe wijst,helemaal rechts onderin.
edit: //
En oh wat ben ik ongelofelijk stom geweest ook... na het lezen van jouw bevindingen...bij mijn HTC hero zat een aparte USB lader,met dus een contra usb stekker,waar je een losse usb kabel in kon steken.
Die heb ik nooit gebruikt,zat nog in de doos,want ik had ook een motorola lader met een usb kabel van mijn kapotte motorola telefoon,weggewerkt achter mijn buro en die laadde de HTC Hero ook op.
USB is USB... jaja.. en ik heb ook nog zo'n ding voor mijn aeg dual sim telefoon.
Ik stop dus de bij de prs 650 bijgeleverde kabel in de motorola usb.
Wel laden, niet lezen,reader wil niet aan.
Idem dito met de AEG lader.
Dus haal ik de lader van mijn HTC Hero uit de doos.
Stop de bij de reader bijgeleverde kabel er in en ja hoor: laden en lezen met het symbool.
Ik ben een ongelofelijke domme eikel... ik heb het hele artikel wat ik nu niet meer kan vinden,toen 3 keer gelezen,het verdedigd dat die software beveiliging onzin is en nu blijkt dat ik al die tijd gewoon al een lader in huis had en dat ik de dure sony lader dus voor niets heb gekocht.
Dus van de 3 zogenaamde universele usb laders doen het er 2 niet,en de derde HTC lader doet het prima.
Het heeft dus puur te maken met het al dan niet aanwezig zijn van een bepaalde spanning op de uitgang van de usb lader,mogelijk in combi met de kabel... ach misschien kan ik die speciale lader nog verkopen.
[ Voor 61% gewijzigd door Nick39 op 18-11-2010 15:18 ]
ben een maandje of twee van dit forum weg geweest omdat mijn psc 600 via verschillende instanties gerepareerd moest worden. ik heb nu bericht dat ik hem weer kan ophalen
heeft iemand een idee (bv halogeen of zo)//
ik hoor het graag
Omdat de spanning in Griekenland nogal eens varieert ( in elk geval op Rhodos ) heb ik toen op aanraden van een verkoper bij de Dixons een wat duurdere usb adapter besteld bij de Conrad.
Met angst en beven ... en ja hoor... mooie universele usb adapters... 2 doen het niet, de bij de HTC Hero geleverde doet het wel,de bij de Conrad gekochte HAMA USB lader ( 2 jaar geleden) doet het ook !
De stand is nu:
USB adapter geleverd bij de motorola telefoon werkt niet met de prs-650.
USB adapter geleverd bij de AEG telefoon doet het niet met de prs-650
USB adapter die bij de HTC Hero zat en nog in de doos zat,werkt WEL met de prs-650
USB adapter van het merk HAMA,gekocht voor een oude creative Zen player,werkt WEL met de prs 650.
4 "universele" usb laders, 2 doen het wel, 2 doen het niet.
Ik heb nu dus 3 laders voor mijn prs 650, incl dat dure sony ding
[ Voor 20% gewijzigd door Nick39 op 18-11-2010 17:46 ]
Waarschijnlijk dat een iPhone lader ook wel gaat werken, want Apple haalt ook soortgelijke truckjes uit met hun laders.
Verwijderd
Mirasol displays zouden ook een goed alternatief kunnen worden, er zwerven al live beelden van een Qualcom reader met dit scherm op het internet rond.Boeboe schreef op donderdag 18 november 2010 @ 12:06:
De notion ink lijkt inderdaad het ideale compromis te zijn tussen een tablet en een e-reader. Volledig te danken aan het pixelQI-scherm natuurlijk, heb er al wat filmpjes van gezien en zonder backlight geeft het echt een e-paper gevoel, inclusief de kijkhoek en weergave in zonlicht.
Full color en full multimedia qua specs als ik de verhalen mag geloven.
Het filmpje ziet er goed uit met full color bewegende beelden op iets wat duidelijk op een reader/tablet lijkt, en ook zonder achtergrondverlichting.
http://www.mirasoldisplays.com/
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2010 20:37 ]
Idd de laders in dit geval,want een gewone net bij mycom gekochte micro usb kabel geeft exact het zelfde resultaat,de raad is dus,heb je meerdere laders,probeer die dan,voordat je zo'n dure koopt,dikke kans dat er een tussen zit die het doet,maar van een softwarematige beveiliging die je dwingt de sony lader te gebruiken is dus geen sprake zoals werd gesuggereerd,want daar voldoet mijn 3 jaar oude Hama echt niet aan,ik heb geen i-phoney of een Bolextroftnom schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:33:
Dit komt terug op een extra verbinding in de usb kabel die gemaakt moet worden. Dit kan of door de lader, of door een aangepaste kabel gebeuren. De aangepaste kabel zal ook werken met de laders die het nu niet doen bij jou. De correct uitgevoerde laders zullen het ook doen met een gewone (sync) usb kabel.
Waarschijnlijk dat een iPhone lader ook wel gaat werken, want Apple haalt ook soortgelijke truckjes uit met hun laders.

Sorry dat ik er dus toch uitgebreid op terug kom,ik zal wel weer mensen ergeren met mijn "gezeur" over zo'n lader,was het zeker niet van plan maar werd erdoor getriggerd door Cyleo.
Nogmaals excuus ik kom er nu echt niet meer op terug,beloofd.
[ Voor 21% gewijzigd door Nick39 op 18-11-2010 17:47 ]
Verwijderd
Samsung flikt ook zoiets dergelijks met zijn telefoonladers...troftnom schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:33:
Dit komt terug op een extra verbinding in de usb kabel die gemaakt moet worden. Dit kan of door de lader, of door een aangepaste kabel gebeuren. De aangepaste kabel zal ook werken met de laders die het nu niet doen bij jou. De correct uitgevoerde laders zullen het ook doen met een gewone (sync) usb kabel.
Ik had in de auto een imitatieladertje cheapo bij mobile-fun.co.uk gekocht, die wel wilde laden, maar niet als ik ook bijv navigatie aan had op mijn Omnia. Daarna een originele Samsung carlader gekocht... hoppa wel werken dus... had ook iets met spanning en stroom te maken waardoor de Omnia af en toe kapte op de imitatielader.
Natuurlijk is dat wel een software matige beveiliging. Het is in de software geregeld hoe de reader op bepaalde hardware reageert. Het is wel duidelijk dat je het met de juiste kabel (met de juiste verbindinkjes) kunt omzeilen, maar dat neemt niet weg dat ze het ding niet zo kunnen programmeren dat het gewoon werkt...Nick39 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 17:36:
[...]
Idd de laders in dit geval,want een gewone net bij mycom gekochte micro usb kabel geeft exact het zelfde resultaat,de raad is dus,heb je meerdere laders,probeer die dan,voordat je zo'n dure koopt,dikke kans dat er een tussen zit die het doet,maar van een softwarematige beveiliging die je dwingt de sony lader te gebruiken is dus geen sprake zoals werd gesuggereerd,want daar voldoet mijn 3 jaar oude Hama echt niet aan,ik heb geen i-phoney of een Bolexen nu echt closed want ik heb geen zin in boze mensjes.
Sorry dat ik er dus toch uitgebreid op terug kom,ik zal wel weer mensen ergeren met mijn "gezeur" over zo'n lader,was het zeker niet van plan maar werd erdoor getriggerd door Cyleo.
Nogmaals excuus ik kom er nu echt niet meer op terug,beloofd.
Hij moet tenslotte zelf het verschil maken tussen:
a) lader met kabel met verbinding en met USB data (meegeleverde kabel aan PC)
b) lader met kabel zonder verbinding en zonder USB data (meegeleverde kabel aan algemene USB lader)
c) lader met kabel met verbinding zonder USB data (kabel van bijv HTC Desire)
Gezien de tijd die het duurt voor hij vaststelt dat een type b is, en niet a (dan komt de melding pas), vertelt mij dat het softwarematig is.
Naar mijn mening laadt de Sony op elke goede usb lader mits deze volledig op alle pootjes de juiste spanning krijgt.
Ik heb de laders even gemeten en wat blijkt,de laders die het wel doen zijn gestabiliseerd en geven netjes 5 volt ook onbelast, de laders die het niet doen geven onbelast een veel hogere spanning af,de AEG gaf zelfs 12 volt onbelast op de 5 volt pin.
Maar ik wil zoals gezegd deze discussie stoppen want het ontaard in een welles nietes discussie en daar heeft niemand wat aan en ik wil iedereen in zijn waarde laten.
Wat anders,want dit vind ik veel zorgelijker, Sony PRS-650:
Vanochtend zit ik nog wat te lezen op de 650,volle batterij.
Ineens faded langzaam de tekst weg,en wordt de achtergrond opeens langzaam zwart.
Nadat ik de 650 even naar de standby had gezet,en weer terug,was de pagina weer leesbaar.
Echter toen ik om wilde slaan werd de pagina wit en stond er PAGINAFOUT .
Hij wilde daarna niet meer terug of vooruit bladeren.
Dus ik met de home knop terug naar het mainscherm en ik open een ander boek.
Niets aan de hand.
Probeer ik het boek weer te openen dat ik al die tijd gelezen had en waar dat rare gedrag ontstaat,komt gelijk weer PAGINAFOUT in beeld.
Ik haal dit boek zometeen er even af en verwijder/leeg even het cache geheugen,maar wie heeft dit gedrag eerder gezien ?
De hack geeft een zooi extra opties,calibreren van de touch screen en het laden van nieuwe en andere fonts en geeft ook een klokje onderin het beeld.
De software wordt volledig vervangen (ook hierna blijft de ene lader het wel doen en de andere niet hetgeen bewijst dat het niet in de software zit) en een aantal verrekte handige opties zijn toegevoegd.
Het enige nadeel is dat de Nederlandse menu taal hierna volledig verdwenen is en er alleen nog een keuze is tussen engels en russisch.
Het back knopje werkt nu ook zodat je in menu's ook terug kunt zonder eerst home aan te moeten klikken en opnieuw naar de betreffende page te gaan bij functies waar dit normaal niet aanwezig was en werkt nu ook door het ingedrukt houden van de back knop.
Doe dit alleen als je zeker weet wat je doet,je verspeelt mogelijk je garantie en als je een fout maakt bestaat de mogelijkheid dat je een niet meer werkende 650 hebt en er is geen mogelijkheid om net als met de 505/600 via de "usb truuk" alsnog een nood firmware te laden.
Aangezien ik niet wakker lig van Engelse of Nederlandse taal (hoewel ik wel gevraagd heb of de Nederlandse taal behouden kan worden in een update) kun je het verhaal en de links hier vinden:
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=99361
Let op, dit is geheel op eigen risico en er is geen enkele manier om je originele firmware te saven of te behouden.
Er zijn screenshots zodat je kan zien hoe je nieuwe menu en de toegevoegde menu's er uit gaan zien.
/Edit, heb de hack gedaan,is goed gegaan,maar voor vragen moet je in dat andere forum zijn.
Wel is opeens de paginafout error verdwenen "laderprobleem" blijft ook na volledig vervangen van de software en is dus gewoon een kwestie van een goede lader kopen.
[ Voor 7% gewijzigd door Nick39 op 19-11-2010 11:45 ]
Heb een goedkope winkel gespot waar ze die hebben: http://www.mytrendyphone.nl/shop/htc-dc-m400-35812p.html (wel veel verzendkosten)
Je hebt toch ook de Nook Color? Die is wel gewoon LCD met het hele scherm in kleur...iBurger schreef op woensdag 17 november 2010 @ 20:54:
[...]
Fuck, je hebt inderdaad helemaal gelijk die Nook heeft zo'n mini- lcd scherm. Misschien zou een Android tablet met een ''good-reader clone'' een mooie oplossing zijn. Maar ik denk dat ik hier niet echt mensen ga vinden die een tablet gebruiken als ereader. (e-ink fanboys)
http://www.barnesandnoble.com/nookcolor/index.asp
[ Voor 48% gewijzigd door Helsie op 19-11-2010 13:20 ]
Idd dat vraag ik me dus ook af, een mod die een beetje zat te slapen of zo.Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:26:
Waarom is dit topic in vredesnaam verhuisd naar Telecommunicatie >> overige mobiles????

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Maar ontopic, ben benieuwd naar de nieuwe 1.5 update voor de (m'n) Nook, blz omslaan zou sneller gaan maar ben vooral benieuwd naar de verbeterde zoekfunctie, is nu veel pageturns voordat je bij een boek bent. Heb er zo'n 270 boeken opstaan en je blijft bladeren....
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Ik ben ook erg benieuwd naar de 1.5 update voor de NookWobcat schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:59:
Maar ontopic, ben benieuwd naar de nieuwe 1.5 update voor de (m'n) Nook, blz omslaan zou sneller gaan maar ben vooral benieuwd naar de verbeterde zoekfunctie, is nu veel pageturns voordat je bij een boek bent. Heb er zo'n 270 boeken opstaan en je blijft bladeren....
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Verwijderd
Barnes en Noble levert niet buiten de USA, dus erg leuk dat je hem op internet kunt bekijken, maar je kunt hem alleen kopen als je een Amerikaans leveradres hebt.Helsie schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:17:
[...]
Je hebt toch ook de Nook Color? Die is wel gewoon LCD met het hele scherm in kleur...
http://www.barnesandnoble.com/nookcolor/index.asp
@Wobcat & Pierre61: Hoe zijn jullie in vredesnaam aan een Nook gekomen?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 14:40 ]
Ik heb hem hier gekochtVerwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:38:
[...]
Barnes en Noble levert niet buiten de USA, dus erg leuk dat je hem op internet kunt bekijken, maar je kunt hem alleen kopen als je een Amerikaans leveradres hebt.
Je kunt eenvoudig pakketjes in america bestellen en naar europa laten sturen door reshipping services zoals myus.com, myusabox.com & shipito.com etc..Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:38:
[...]
Barnes en Noble levert niet buiten de USA, dus erg leuk dat je hem op internet kunt bekijken, maar je kunt hem alleen kopen als je een Amerikaans leveradres hebt.
Kost wel iets extra omdat het 2x verzonden wordt, maar je hebt dan in ieder geval geen beperkingen meer
Verwijderd
Wat ik van de B&N site begreep is dat die zgn Amerikaanse postadres/doorstuuradressen niet worden geaccepteerd als geldig afleveradres.Helza schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 15:50:
[...]
Je kunt eenvoudig pakketjes in america bestellen en naar europa laten sturen door reshipping services zoals myus.com, myusabox.com & shipito.com etc..
Kost wel iets extra omdat het 2x verzonden wordt, maar je hebt dan in ieder geval geen beperkingen meer
Anyway veel te omslachtig, vandaar ook voor de Kindle gekozen, gewoon met de CC betalen, en drie dagen later met UPS thuisbezorgd zonder dubbele kosten, en Amazon zal tzt ook wel met kleuren E-Ink zullen komen op de DX vermoed ik (de geruchten gonzen in ieder geval al).
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2010 16:53 ]
Verwijderd
Aha, jammer dat hij wel veel duurder is dan in de USA, want daar kost hij 149$, dus iets van 110 euro tegen de huidige koers ex verzenden en invoerrechten (ca 30 euro in totaal).
Overigens is de color nook zoals ik de spec zie wel een leuke iPad killer, iets kleiner maar wel veel leuke features, alleen jammer van een backlit screen, waardoor de accu maar 8 uur meegaat. Dat maakt hem voor veel van de vluchten die ik maak al te kort van speelduur.
Ook is hij nog niet bij die .nl shop te koop, en ik vrees dat die 249$ waarvoor hij bij B&N staat richting 400 euro gaan in die winkel?
Ik heb 'm mee laten nemen door een kennis die in de vs op vakantie was, had 'm voor ~ €115Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:38:
[...]
Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.
Verherbouwing hoofdgroep TelecommunicatiePierre61 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:31:
[...]
Idd dat vraag ik me dus ook af, een mod die een beetje zat te slapen of zo.
Op of aanmerkingen mogen in Nieuwe indeling telecom, niet in dit topic
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Verwijderd
Da's inderdaad de prijs die je als je hem zelf zou meenemen vanuit de states ook zou betalen, zelfs nog iets lager met de huidige dollarkoers... Mazzel dat je die kennis daar had, scheelt toch serieus geld met die .nl shopWobcat schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:45:
[...]
Ik heb 'm mee laten nemen door een kennis die in de vs op vakantie was, had 'm voor ~ €115
Ik zit ook heel regelmatig aan de overzijde van de plas, dus wellicht toch eens een Nook Color gaan scoren daar
Maar wat is de meerwaarde van de color..tenzij je er studieboeken op wil gaan kijken..maar kan dat niet net zo goed op een netbook ?Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 22:37:
[...]
Ik zit ook heel regelmatig aan de overzijde van de plas, dus wellicht toch eens een Nook Color gaan scoren daar
Verwijderd
Voor bedrijfsdocumentatie, kinderboeken en stripboekfans kan kleur meerwaarde hebben. Waarom geen netbook? Eigenlijk met dezelfde reden als waarom geen iPad of een Color Nook. 8-10 uur accutijd is gewoon niet praktisch, en veel netboeks halen nog niet de helft hiervan. Bovendien vind ik lezen vanaf backlit schermen vermoeiend.Nick39 schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 11:37:
[...]
Maar wat is de meerwaarde van de color..tenzij je er studieboeken op wil gaan kijken..maar kan dat niet net zo goed op een netbook ?
Ik denk dat met de ontwikkeling van echte color e-inkt (zie o.a. mirasol) die bovendien ook nog eens de snelheid van LCD schermen gaat benaderen, maar met het stroomverbruik van e-ink, dat je dan pas serieus moet gaan kijken naar een kleuren e-reader/multimediaplankje.
Wat dat betreft heeft Apple met de iPad de markt wel in de hoogste versnelling gekregen qua ontwikkelen van alternatieven, en dan bedoel ik niet zo zeer de rip-offs, look-alikes en klonen, gebaseerd op LCD technieken, maar de ontwikkelingen op kleur gebied in e-readerland, op e-ink basis.
Mijn Kindles halen 4 weken (6") en 3 weken (DX) op één lading, en dat is toch wel lekker werken ermee, wetende dat je rustig een week of langer op reis kan zonder na te denken over de verplichte lader meenemen en die dingen gewoon altijd werken tijdens die trip.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 11:53 ]
Goed betoog alleen zou ik dan wel een e-reader willen met een groter formaat want bij 6 inch heb je toch erg weinig aan ruimte voor dergelijke documentaties.
Ik heb werkelijk geen idee hoelang een i-pad het doet op 1 lading.
Mijn lader moet toch wel mee,want mijn telefoon redt het niet zo lang.
Ik heb 2 asus netbookjes.. een van de eerste versies..eepc 900 of iets dergelijks en die haalden 5 uur...
Toch,welke kleur ik ook zou kopen,voor de gewone boeken zal ik altijd een reader gebruiken.
En op vakantie neem ik de bebook mee.. in de hoes van de 600 die ik nog had.. liggen ook nog beschermhoezen met vakjes voor sd kaarten voor de bebook,past de sony ook al niet in.. een mens koopt anders een hoop..
pricewatch: Sony Reader Touch Edition PRS-650 (Zwart 6")
Nou een goede vraag: Kan je zonder problemen gebruik maken van een polarized zonnebril terwijl je aan het lezen bent op zo'n E-Ink apparaat?
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Nou, met een tft scherm heb je de kans dat je niets ziet. Maar als het goed is zou dit met het E-Ink scherm niet zo moeten zijn. Ik kan het echter nergens bevestigt zien. En als je buiten in de zon met een zonnebril (gepolariseerd) wilt kunnen lezen hopen we dat dit geen probleem zal zijn.
In het kader van het cadeauseizoen hier ook. Het oog is gevallen op de pricewatch: Sony Reader Pocket Edition PRS-350 (Blauw 5") . Moet wel zeggen dat als je nog nooit zo'n ding echt hebt gebruikt - zoals ik - dat features en grootte behoorlijk arbitrair zijn. Dat een Sony, BeBook of Onyx de voorkeur verdient is op basis van dit topic wel duidelijk (Kindle niet ivm NL content).Equator schreef op zondag 21 november 2010 @ 12:59:
Wij zijn aan het kijken naar een e-reader, en na een beetje rondgekeken te hebben, viel het oog op de:
pricewatch: Sony Reader Touch Edition PRS-650 (Zwart 6")
Aangezien er eigenlijk maar drie Ebook readers zijn met Wifi die elk zo hun nadeel hebben (BeBook Neo: prijs en (touch)screen, Oyo: algemene kwaliteit, Kindle: Amazon lock-in) denk ik toch maar aan een Sony met alleen USB.
De vraag is of het mogelijk is om min of meer automatisch nieuwe content op zo'n E-book met USB te krijgen? Ik heb hier een Linux server staan met USB aansluiting in de woonkamer waardoor het ideaal zou zijn als ik de E-reader 's avonds aan kan koppelen en er 's ochtends verse content op staat om bij het ontbijt te nuttigen. Is het mogelijk om niet-interactief content op de reader te plaatsen, bijvoorbeeld met Calibre of een andere tool?
Ben er al wel achter dat onze kranten (VK, ED) helaas geen digitale edities in E-book formaat aanbieden. Helaas.
Lijkt met een korte Google zoekopdracht positief uit te vallen: http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=99420 . Wellicht dat je het nog even voor het specifieke eInk variant wil checken, maar in principe is dat gewoon een doorontwikkeling.Nou een goede vraag: Kan je zonder problemen gebruik maken van een polarized zonnebril terwijl je aan het lezen bent op zo'n E-Ink apparaat?
Calibre heeft de mogelijkheid om van een aantal webpaginas de content om te zetten naar een mooi ereader formaat, zelfs de Tweakers.net frontpage kan je krijgen als je dat wilt. Ik zit even voor je te kijken en ik zie staan AD, Volkskrant, Elsevier, Fokke en Sukke, Joop, NRC, Nu.nl, Trouw, Tweakers en Vrij Nederland. Dit alles met een scheduler zodat het er 's ochtends gewoon op kan staan.Rukapul schreef op zondag 21 november 2010 @ 14:19:
[...]
De vraag is of het mogelijk is om min of meer automatisch nieuwe content op zo'n E-book met USB te krijgen? Ik heb hier een Linux server staan met USB aansluiting in de woonkamer waardoor het ideaal zou zijn als ik de E-reader 's avonds aan kan koppelen en er 's ochtends verse content op staat om bij het ontbijt te nuttigen. Is het mogelijk om niet-interactief content op de reader te plaatsen, bijvoorbeeld met Calibre of een andere tool?
Dit is allemaal natuurlijk wel van de webpagina en geen digitale versie van de "krant" zelf
Verwijderd
Klopt, 6" en bedrijfdocumentatie en normen in kolomstijl geschreven gaan niet lekker (qua bedienen, zoomen scrollen etc, maar op de Kindle 3 kan het wel), vandaar ook de 9,7" DX die ik daarvoor nu gebruik.Nick39 schreef op zondag 21 november 2010 @ 12:43:
@spikecity,
Goed betoog alleen zou ik dan wel een e-reader willen met een groter formaat want bij 6 inch heb je toch erg weinig aan ruimte voor dergelijke documentaties.
Ik heb werkelijk geen idee hoelang een i-pad het doet op 1 lading.
Mijn lader moet toch wel mee,want mijn telefoon redt het niet zo lang.
Ik heb 2 asus netbookjes.. een van de eerste versies..eepc 900 of iets dergelijks en die haalden 5 uur...
Toch,welke kleur ik ook zou kopen,voor de gewone boeken zal ik altijd een reader gebruiken.
Als ik ooit een kleur e-reader aanschaf zal het dan ook een 9,7" moeten zijn, juist vanwege de documenten die ik erop zet.
Maar de eerste prototypes met e-ink kleur lijken eraan te komen, en de ontwikkelingen lijken razend snel te gaan. Het zou mij niets verbazen als de grote e-readerfabrikanten medio 2011 met grote maten e-reader in kleur komen, mede omdat ze hier natuurlijk direct in de iPad markt kunnen gaan meegraaien.
Een i-Pad doet volgens Apple 10 uur met een accu.
Als ik al een kleurplankje zou kopen dan moet ie minimaal 9,7" zijn, grafisch ook multi-media aankunnen, gebaseerd zijn op e-ink vanwege het stroomverbruik en aanmerkelijk goedkoper zijn dan een i-Pad.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 19:57 ]
Ik mis de metro..da's wel jammer.. die is wel in PDF formaat van de site te halen,maar niet scheduled (voor zover ik kan zien) en toevoegen kan alleen op css basis.ZanielGa schreef op zondag 21 november 2010 @ 14:50:
[...]
Calibre heeft de mogelijkheid om van een aantal webpaginas de content om te zetten naar een mooi ereader formaat, zelfs de Tweakers.net frontpage kan je krijgen als je dat wilt. Ik zit even voor je te kijken en ik zie staan AD, Volkskrant, Elsevier, Fokke en Sukke, Joop, NRC, Nu.nl, Trouw, Tweakers en Vrij Nederland. Dit alles met een scheduler zodat het er 's ochtends gewoon op kan staan.
Dit is allemaal natuurlijk wel van de webpagina en geen digitale versie van de "krant" zelf
@spikecity, 10 uur is natuurlijk een lachertje,ik wacht netjes op een behoorlijk kleuren e-ink plankje.
Afaik niet per direct in NL leverbaar... tevens krijg ik toch een beetje het idee dat dit een net-niet-af product is, maar dat kan ook aan de gare websites, featurelijsten en beperkte verkrijgbaarheid liggen waar ik tot op heden op gestuit ben bij het nazoeken. Het product moet echt goed zijn en ook af aanvoelen.zetmolm schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:06:
@Rukapul: Kijk ook eens naar de PocketBook Pro 602 en 603
Verwijderd
Dat is natuurlijk relatief goed, vergeleken met andere tablets en netbooks, want die halen meestal de helft nog niet, en bovendien is een i-Pad eigenlijk gewoon een op Mac OSx draaiende tablet PC met de userinterface van de iPhone/iPodNick39 schreef op zondag 21 november 2010 @ 16:33:
@spikecity, 10 uur is natuurlijk een lachertje,ik wacht netjes op een behoorlijk kleuren e-ink plankje.
Ten opzichte van e-ink tablets is het uiteraard beroerd kort
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 19:59 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is niet bedoeld voor:
-Je bestelstatus
-Ervaringen met winkels
-Garantie-afhandelingen