Het eBookreader-ervaringentopic - Deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste
Acties:
  • 193.914 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee maanden geleden schoten jullie mij nog af toen ik aangaf dat de grens van 150 zou worden doorbroken in 2011 :o

Maar bij de aanschaf van 10 boeken dus een gratis ereader? Ik heb liever bij het kopen van 10 mp3'tjes uit de itunes store een gratis ipad O-)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2010 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-09 12:15
Als er bij 10 e-boeken een hele reader van af kan, bewijst dat eens te meer dat e-boeken veels te duur zijn.

En wat die prijsgrenzen betreft, Bebook zet z'n 'uitgeklede' reader nu op de markt voor maar liefst EUR 189. Kansloos! Op zichzelf is de Club een prima apparaat, maar voor veel minder geld heb je een ander prima apparaat met meer features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
zetmolm schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 12:51:
Als er bij 10 e-boeken een hele reader van af kan, bewijst dat eens te meer dat e-boeken veels te duur zijn.

En wat die prijsgrenzen betreft, Bebook zet z'n 'uitgeklede' reader nu op de markt voor maar liefst EUR 189. Kansloos! Op zichzelf is de Club een prima apparaat, maar voor veel minder geld heb je een ander prima apparaat met meer features.
Update: Boekblad meldt dat het niet om een ereader van 99 euro gaat, maar om een bundel van tien ebooks waar de koper vervolgens een ereader gratis bij krijgt. De prijs van de bundel komt uit op 99 euro. De ereader die je erbij krijgt, zit nu nog niet in het assortiment van Bol.com en zou normaal te koop zijn voor 149 euro.

Lijkt mij vooral een afzetmarkt creeeren. Overigens zijn ebooks inderdaad nog wel te duur, mede door het hogere btw tarief. Het is ook nog niet duidelijk of de reader een lcd of e-ink scherm heeft, een lcd scherm lijkt mij toch niet ideaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Een reader die nog niet in het assortiment zit, en normaal EUR 149 moet kosten? Laat me 3x raden.
1. De Oyo (onder dezelfde of een andere merknaam), die jammer genoeg een Sipix-scherm krijgt (minder dan Vizplex en dus een heel stuk minder dan Pearl) maar verder prima specificaties.
2. De Jetbook / Aluratek met LCD-scherm, die in Amerika inmiddels onder de 100 dollar is gezakt.
3. Een misschien vergezochte mogelijkheid is dat Bol een deal met Kobo heeft gesloten.

Edit: o, nee, het is veel erger. Hij staat inmiddels op bol.com. De Hiteker HDB-107, waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Een reader die ze bij Ambiance vandaan halen. En Ambiance is nu net de leverancier waar AKO eerder dit jaar het schip mee in gegaan is. De AKO reader had te kampen met diverse hardwareproblemen, en hopeloze firmware, die nooit ge-upgrade is, ondanks beloften.

Het is een 7-inch kleurenbeeldscherm. LCD dus. 10 uur batterijduur, claimen ze.

Nou ja, 10 boeken voor 99 euro is op zichzelf een aardige aanbieding. De gratis reader kun je altijd nog in de prullenbak gooien.

[ Voor 39% gewijzigd door zetmolm op 29-10-2010 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
zetmolm schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:57:
Een reader die nog niet in het assortiment zit, en normaal EUR 149 moet kosten? Laat me 3x raden.
1. De Oyo (onder dezelfde of een andere merknaam), die jammer genoeg een Sipix-scherm krijgt (minder dan Vizplex en dus een heel stuk minder dan Pearl) maar verder prima specificaties.
2. De Jetbook / Aluratek met LCD-scherm, die in Amerika inmiddels onder de 100 dollar is gezakt.
3. Een misschien vergezochte mogelijkheid is dat Bol een deal met Kobo heeft gesloten.

Edit: o, nee, het is veel erger. Hij staat inmiddels op bol.com. De Hiteker HDB-107, waar nog nooit iemand van gehoord heeft. Een reader die ze bij Ambiance vandaan halen. En Ambiance is nu net de leverancier waar AKO eerder dit jaar het schip mee in gegaan is. De AKO reader had te kampen met diverse hardwareproblemen, en hopeloze firmware, die nooit ge-upgrade is, ondanks beloften.

Het is een 7-inch kleurenbeeldscherm. LCD dus. 10 uur batterijduur, claimen ze.

Nou ja, 10 boeken voor 99 euro is op zichzelf een aardige aanbieding. De gratis reader kun je altijd nog in de prullenbak gooien.
Ok, dat klinkt inderdaad vrij rampzalig. Ook helemaal jammer dat mensen dan een verkeerd beeld krijgen van een e-reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:30
Cyleo schreef op woensdag 27 oktober 2010 @ 20:29:
[...]

Ik ben de trotse eigenaar van een PRS-650 dus als je er meer informatie over wilt, brand los ;) Voor mij werkt pdf support goed genoeg, plaatjes worden weergegeven, ik kan inzoomen en daarop locken (handig voor slides die maar de helft van de pagina gebruiken). In mijn review heb ik er ook het een en ander over geschreven pricewatch: Sony Reader Touch Edition PRS-650 (Zwart 6")
Ik heb zeker nog een vraagje.
We hebben de PRS-650 bij de Dixons even mogen bekijken.
Wat mij opviel is dat er bij het opstarten in het scherm Visplex staat. Lijkt me dat daar Pearl had moeten staan. Ik riep dan ook gelijk dat het een 600 betrof en niet de 650. Achterop stond 650 overigens.

Daarnaast viel mijn vrouw op de de vorige pagina er nog lichtjes doorheen te zien was. Heb jij dat ook? Of is dat gewoon een vernaggelde 650 van de Dixons uit de vitrine?
Blijkbaar is dat een soort ghosting.

Is de muziek functie (voor zover je dat gebruikt) ook nog een beetje aan te horen? Meer om een neutraal achtergrond muziekje te hebben tijdens het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Arunia schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:24:
[...]

Wat mij opviel is dat er bij het opstarten in het scherm Visplex staat. Lijkt me dat daar Pearl had moeten staan. Ik riep dan ook gelijk dat het een 600 betrof en niet de 650. Achterop stond 650 overigens.

Daarnaast viel mijn vrouw op de de vorige pagina er nog lichtjes doorheen te zien was. Heb jij dat ook? Of is dat gewoon een vernaggelde 650 van de Dixons uit de vitrine?

Is de muziek functie (voor zover je dat gebruikt) ook nog een beetje aan te horen? Meer om een neutraal achtergrond muziekje te hebben tijdens het lezen.
Voldoende voor achtergrondmuziek, niet echt vergelijkbaar met een goede audiospeler, maar met gewone dopjes merk je het verschil niet zeg maar ;).
Die ghosting zit er in het begin enigzins in, zeker als het koud is. Maar na 2/3 pagina's heb ik er bij mijn model geen last meer van. Je kan't wel zien als je snel door pagina's heenscrolled (omdat hij dan niet de hele pagina verfrist, maar op een soort snelverfrismodus gaat), maar als je dan de pagina hebt die je wilt krijg je de zwarte flits en is die ghosting verdwenen. Moet eerlijk zeggen dat ik er niet heel erg op gelet heb, zal binnenkort even kijken, maar dat betekent ook dat het mij, buiten het bovengenoemde, nooit is opgevallen.

@visplex:
The “Pearl” part is the marketing name for the screen
The Visplex V220 is the specific model of screen
(bron)

Edit: Net even gekeken, kreeg zelf het niet voor elkaar om mijn oude tekst op de nieuwe pagina te zien. Zowel met het apparaat koud als warm. Wel is de verfrissingstijd bij kou best wat langer.

[ Voor 12% gewijzigd door Cyleo op 30-10-2010 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 19:17
Heb ook wel een beetje ghosting op koud scherm bij mijn kindle 3 (zelfde scherm). Stoort verder niet imho.

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-01-2024
DexterBelgium schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 17:41:
Heb ook wel een beetje ghosting op koud scherm bij mijn kindle 3 (zelfde scherm). Stoort verder niet imho.
Scherm wordt overigens beduidend langzamer in de sauna, werkt echter nog prima. (wel met een diepvrieszakje erom uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
teddebraak schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 22:05:
[...]

Scherm wordt overigens beduidend langzamer in de sauna, werkt echter nog prima. (wel met een diepvrieszakje erom uiteraard)
Electrische apparaten in de sauna gebruiken lijkt mij nou écht een slecht idee... Welk apparaat je er ook voor kiest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helsie schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 22:57:
Electrische apparaten in de sauna gebruiken lijkt mij nou écht een slecht idee... Welk apparaat je er ook voor kiest...
De sauna kachel is ook elektrisch alsmede de verlichting ;)

Maar een ereader de sauna mee innemen, dat is zeer zeer onverstandig (zie ook de temperaturen waarin je de ereader kan gebruiken, staat vast in de handleiding). Net als het meenemen van een normaal boek. Ik heb in het mekka van saunaland gewoond (Finland) en daar kwam een keer een man de sauna in die een krant ging lezen, je had die Finnen moeten horen. Lezen in de sauna is geen onderdeel van de sauna cultuur en als de temperatuur juist is (dus niet maar 80 graden), dan is het ook zeer lastig.

In mijn bebook one manual staat dit:
Do not leave the product in direct sunlight for long periods and do
not use in extreme high or low temperature environments. This can
cause damage to the product and may damage electronic
components and/or the battery.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2010 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timv37
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-09 15:10
Arunia schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:24:
[...]

Gebruik zelf de muziek functie vrijwel niet, heb het geprobeerd werkte goed maar het heeft geen toegevoegde waarde voor mij. Heb alleen in het hoofdmenu last van hele lichte ghosting dit komt ongeveer 1 op de 20 keer voor. Als de reader in de standby stand staat en ik hem dan aanzet heb ik geen last van ghosting terwijl hij wel een full screen afbeelding laat zien dan. Al met al ben ik meer dan tevreden behalve over de belachelijk dure prijs van accessoires maar goed dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
WAARSCHUWING; Ga.nooit op je ereader staan... Vannacht slaapdronken met mijn hak het sherm te pakken genomen. Gevolg: alleen de bovenste helft leesbaar. Krak door het hoesje heen.. snif vanavond gelijk een nieuwe uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op woensdag 03 november 2010 @ 07:45:
WAARSCHUWING; Ga.nooit op je ereader staan... Vannacht slaapdronken met mijn hak het sherm te pakken genomen. Gevolg: alleen de bovenste helft leesbaar. Krak door het hoesje heen.. snif vanavond gelijk een nieuwe uitzoeken.
Doe hem ook niet in een rugzak in een hoes en zet die tas dan te hard neer, had hier ook een kapot scherm :X Gelukkig kreeg ik van het werk een vervangend exemplaar, maar ik zat wel te balen.

Van collega's weet ik dat je ze ook niet in het water moet laten vallen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Mijn moeder de reader geshowed (is dat een...? Nee mam, dat is geen iPad. >_<).
Legt ze hem op de hoek van de bank neer en wanneer ze achterover gaat zitten even met d'r elleboog op het hoesje. Gelukkig nog net op tijd voordat ze hem sloopte. :P
Hij doet het dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op woensdag 03 november 2010 @ 10:20:
Mijn moeder de reader geshowed (is dat een...? Nee mam, dat is geen iPad. >_<).
Legt ze hem op de hoek van de bank neer en wanneer ze achterover gaat zitten even met d'r elleboog op het hoesje. Gelukkig nog net op tijd voordat ze hem sloopte. :P
Hij doet het dus nog.
Gelukkig komen er readers aan met een flexibel scherm las ik.. hoewel deze acties....
Ach ik had mijn reader op mijn dekbed in het standaardje gezet,draait mijn partner zich om,trekt het halve dekbed mee en lanceerde mijn reader.Die kon ik nog net opvangen maar het standaardje van beukenhout kreeg ik wel op mijn knetter..
Los daarvan... schaam je moeders !! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Nou ik heb een bestelling geplaatst, morgen in huis als het goed is (stiekem met het wehkamp account van mijn vrouw hehehe)

Dit is 'm geworden:
pricewatch: MyBeBook BeBook One (Zwart 6") (laatste model)

Ik twijfelde eerst of ik nog een keer een foxit eSlick zou doen, maar omdat ik niet zeker weet of ze nog nieuwe firmware gaan uitbrengen toch maar voor een ander open merk gekozen. De foxit is bij mij namelijk een paar keer (ongeveer 5 keer op ongeveer 5000 blz) blijven hangen en als je dan niets scherps in de buurt hebt om de resetknop in te drukken dan zit je...

Nu zit ik wel een dik anderhalve dag zonder George R.R. Martin terwijl ik net lekker in A Game of Thrones zat... maar goed, de bladzijde waar ik was zal ook wel niet bewaard zijn en ik zal de boeken die op de foxit staat opnieuw moeten overzetten omdat die natuurlijk foxit specifiek zijn gemaakt.

Zijn hier ervaringen met output profiles in calibre en bebook one? Ik neem aan dat ik Hanlin V3 of V5 moet kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mar2zz schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:38:
Zijn hier ervaringen met output profiles in calibre en bebook one? Ik neem aan dat ik Hanlin V3 of V5 moet kiezen?
Dat is precies de ellende met ePub. En ze zijn er juist zo trots op dat ze een 'open standaard' zijn. Zo open dat iedereen het anders implementeert. Mijn standaard is: Sloop die stomme CSS file er uit die er in zit en plotseling is een boek overal leesbaar.
Of lees een boek als Mobi, dan heb je ook geen problemen. Veel readers kunnen dat perfect aan. Kindle natuurlijk, maar ook Cybook en Bebook en er zijn er nog veel meer

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Het is toch wel prettig dat je css gebruiken kunt het geeft je vrijheden die je met sommige andere formaten niet hebt. Je eigen lievelingsfont in elk boek gebruiken... heerlijk toch...

Maarreh, die Bebook is geweldig (hanlin V3 based-apparaat). Ik las dat ie unbrickable is en er tig firmwares voor zijn en dat het compatible is met OpenInkpot. Dat wordt leuk spelevaren. Een dualboot ereader hahaha wat fijn dat er nerds zijn die dat soort dingen kunnen maken. Nu nog nerds die iets verzinnen voor onbreekbare E-ink schermen.

http://wiki.mobileread.com/wiki/Openinkpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Mar2zz schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:55:
Het is toch wel prettig dat je css gebruiken kunt het geeft je vrijheden die je met sommige andere formaten niet hebt. Je eigen lievelingsfont in elk boek gebruiken... heerlijk toch...
Dat heb je niet nodig op bv een Cybook...daar kies je op jij reader het font dat jij wilt zien. Bij een ePub met een CSS die zegt BingBob Senserf zit je klem. Je moet A) Hopen dat dat font ook op de reader zit of B er voor zorgen dat het in je boek mee wordt gezonden. En als jij een boek prachtig vindt in Courier is dat jammer helaas kan je het zo niet zien. Maar als dat allemaal niet door je boek zelf wordt bepaald maar door je reader kan je lekker zelf kiezen op je reader. Jij leest het boek in Courier, ik lees het zelfde boek op dezefde reader in Oud Gotisch.

Je kan dat wel veranderen maar dan moet je die gekke CSS aanpassen en soms zijn die dingen honderden regels groot, je boek opnieuw compileren en dan weer laden. Ik heb liever de keuze om tijdens het lezen te zegge: Weet je wat...ik ga over op Times New Roman...Of Dingbat (leest erg slecht :) )

Een CSS heeft bij mij meestal het effect dat hij me beperkt in mijn mogelijkheden. Een beetje zoals een Ford in 1920 werd gebouwd. Je kon hem in iedere gewenste kleur krijgen als het maar zwart was. Keurig bepaalt door de fabriek

[ Voor 11% gewijzigd door Ortep op 03-11-2010 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Bedankt voor de uitleg. Ik kan inderdaad gewoon TTF-fonts op de bebook zetten dus ik moet gewoon ff uitzoeken wat het beste bevalt. Readers die dat niet kunnen zijn dan wel gebaat bij CSS en imbedded fonts neem ik aan als dat je voorkeur heeft? Hoe werk je dan met calibre en overzetten? gewoon default profile ofzo kiezen?

Openink kan (nog) niet op de hanlin V3+ apparaatjes zoals de bebook one 2010 is. Zijn hier mensen die Openink draaien op hun reader? Ben benieuwd naar ervaringen vs de default firmwares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddebraak
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-01-2024
Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 09:25:
[...]

De sauna kachel is ook elektrisch alsmede de verlichting ;)

Maar een ereader de sauna mee innemen, dat is zeer zeer onverstandig (zie ook de temperaturen waarin je de ereader kan gebruiken, staat vast in de handleiding). Net als het meenemen van een normaal boek. Ik heb in het mekka van saunaland gewoond (Finland) en daar kwam een keer een man de sauna in die een krant ging lezen, je had die Finnen moeten horen. Lezen in de sauna is geen onderdeel van de sauna cultuur en als de temperatuur juist is (dus niet maar 80 graden), dan is het ook zeer lastig.

In mijn bebook one manual staat dit:

[...]
Ik vind een hoofdstukje lezen in de sauna wel fijn, kindle in een diepvrieszakje tegen de vochtigheid is wel aan te raden denk ik. Zou het iig niet zonder proberen. De hitte is niet optimaal voor de batterylife, maar die is toch ruim voldoende. Tegen de tijd dat ik de kindle op deze manier versleten heb koop ik wel een nieuwe met pixel qi scherm! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren mijn Kindle 3 White ontvangen. Had hiervoor de iRiver Story. Qua uiterlijk lijken de apparaten erg op elkaar:

Afbeeldingslocatie: http://bebefore.com/ci/8313/iriver-story-1.jpg Afbeeldingslocatie: http://cultureshoq.com/wp-content/uploads/2010/07/big-viewer-3G-02-lrg._V188696035_.jpg

...maar qua mogelijkheden totaal niet. De iRiver story was traag en had geen draadloze verbindingsmogelijkheden. De Kindle 3 heeft WiFi en in mijn geval ook 3G. Ik heb nu Calibre zo ingesteld dat 's ochtends om 7 uur het laatste NRC en Elsevier nieuws wordt verstuurd naar de Kindle. Met de 3G-functie kan ik gratis internetten als ik onderweg ben, thuis pakt 'ie automatisch het WiFi-signaal op.

Echt een geweldig apparaat, enige minpunt: geen ePub-ondersteuning. Al heb je daar weer Calibre voor!

Ik heb 'm overigens gekocht via eBay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...&ssPageName=STRK:MEWNX:IT. 180 euro inclusief verzending. Om 16:00 besteld en betaald via PayPal, de volgende dag om 11:00 in huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:35

Shabbaman

Got love?

Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:50:
Ik heb nu Calibre zo ingesteld dat 's ochtends om 7 uur het laatste NRC en Elsevier nieuws wordt verstuurd naar de Kindle.
Cool, ik wist niet dat dat kon. Hoe doe je dat dan?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Grappig (vervelend) dat je de white kindle niet kan kopen bij amazon zelf.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijmus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-11-2021
kmf schreef op donderdag 04 november 2010 @ 14:08:
Grappig (vervelend) dat je de white kindle niet kan kopen bij amazon zelf.
Dat kan wel, moet je bij color kiezen voor white :) .

Edit: ahhh, op de internationale import site kan dat dus niet :X . Via de normale amazon site krijg je trouwens nergens een waarschuwing dat bestellen niet mogelijk is, wanneer je een nl shipment adres opgeeft...

[ Voor 31% gewijzigd door Tijmus op 04-11-2010 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shabbaman schreef op donderdag 04 november 2010 @ 13:23:
[...]

Cool, ik wist niet dat dat kon. Hoe doe je dat dan?
Via de optie 'Fetch news' aggregeert hij artikelen van Elsevier.nl en Nrc.nl. Dat zijn dus geen volledige kranten/tijdschriften, maar enkel de online artikelen die vrijbeschikbaar zijn op eerdergenoemde sites. Met calibre kun je ook je Instapaper.com automatisch laten bezorgen, zonder er voor hoeven te betalen (wat normaal gesproken wel moet).

Overigens zie ik net dat een enorm handige google reader beschikbaar is voor de Kindles en NOOK.:

http://nowsci.com/reader/kindle3/

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2010 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-09 17:42
Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:17:
[...] Met calibre kun je ook je Instapaper.com automatisch laten bezorgen, zonder er voor hoeven te betalen (wat normaal gesproken wel moet).
Kleine kanttekening, op de Kindle Wifi wordt instapaper ook automatisch bezorgt, maar dan zonder kosten. Daar heb je geen Calibre voor nodig.
De kosten zijn toch voor 3G gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

troftnom schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:29:
[...]

Kleine kanttekening, op de Kindle Wifi wordt instapaper ook automatisch bezorgt, maar dan zonder kosten. Daar heb je geen Calibre voor nodig.
De kosten zijn toch voor 3G gebruik?
Het kan inderdaad ook gratis, maar ik heb geen creditcard en dus ook niet de mogelijkheid om uberhaupt iets te ontvangen op @kindle.com. Mocht je wel een CC hebben dan kun je je limiet instellen op $0,01, en dan worden alle documenten automatisch doorgestuurd naar je @free.kindle.com adres. Maar omdat ik dus geen CC heb gelinkt, gebeurt dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:17:
[...]

Via de optie 'Fetch news' aggregeert hij artikelen van Elsevier.nl en Nrc.nl. Dat zijn dus geen volledige kranten/tijdschriften, maar enkel de online artikelen die vrijbeschikbaar zijn op eerdergenoemde sites. Met calibre kun je ook je Instapaper.com automatisch laten bezorgen, zonder er voor hoeven te betalen (wat normaal gesproken wel moet).

Overigens zie ik net dat een enorm handige google reader beschikbaar is voor de Kindles en NOOK.:

http://nowsci.com/reader/kindle3/
Ah, ik dacht dat je de digitale editie van NRC bedoelde. Maar deze optie van Calibre was me nog niet opgevallen, ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Ik heb een uitgebreide review van de Bebook One 2010 geschreven. Wat een lekkere reader. Voor alle twijfelaars, ze zijn nu en de komende 3 dagen 179 euro bij de wehkamp omdat ze 10% op alle electronica hebben. Scheelt toch weer 20 euro.

Hier staat de review:
productreview: MyBeBook BeBook One (Zwart 6") review door Mar2zz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 19:49
Ik zit er zelf nu over te denken om de kindle 3 aan te schaffen voor 109 pond. maar ik heb veel boeken die niet DRM zijn en in epub of pdf formaat en ik vraag me af hoe ik die op de kindle zou krijgen ik hoorde Calibre voor bij komen maar kan iemand met een kindle mijn vertellen of dat helemaal goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
Vanavond de Sony PRS-650 gehaald (met hoesje met ingebouwd lampje), ben er erg blij mee! Nu aan het laden, en dan vanavond maar eens beginnen met lezen. Eigenlijk vind ik het gebrek aan internet op dat ding wel goed voor mij. Anders ben ik hele tijd afgeleid. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordsauron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 19:49
Ik heb nu even gespeeld met die calibre en het converteren van de boeken die ik heb naar wat de kindle dan zou kunnen weergeven en ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben van hoe de resultaten zijn. alinea's lijken te verdwijnen om over pdf's met een plaatje of twee maar te zwijgen. is het echt zo bedroeft of geeft de calibre viewer een vertekend beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Helsie schreef op donderdag 04 november 2010 @ 22:51:
Vanavond de Sony PRS-650 gehaald (met hoesje met ingebouwd lampje), ben er erg blij mee! Nu aan het laden, en dan vanavond maar eens beginnen met lezen. Eigenlijk vind ik het gebrek aan internet op dat ding wel goed voor mij. Anders ben ik hele tijd afgeleid. :P
Was ook voor mij een voordeel, daar ik er veel sheets opzet van colleges :+ ( <= concentratieboog van een hamster). Ben er ook nog steeds erg tevreden mee, en ik vind'm ook mooi om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Lordsauron schreef op donderdag 04 november 2010 @ 23:31:
Ik heb nu even gespeeld met die calibre en het converteren van de boeken die ik heb naar wat de kindle dan zou kunnen weergeven en ik moet zeggen dat ik niet onder de indruk ben van hoe de resultaten zijn. alinea's lijken te verdwijnen om over pdf's met een plaatje of twee maar te zwijgen. is het echt zo bedroeft of geeft de calibre viewer een vertekend beeld?
Het is een instelling in calibre om witregels te verwijderen en dan in plaats daarvan alinea's met inspringing te laten beginnen, dit kun je uitzetten. Je kunt ook bestanden die al indentatie (=inspringing) hebben, en geen witregels, omzetten naar bestanden zonder indentatie maar met witregels. Calibre kan het niet altijd even goed herkennen, helemaal vanaf pdf lijkt ie daar wel eens moeite mee te hebben. Converteren is uitproberen, maar vermijd het zoveel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PDF omzetten is voor mij nog steeds een kwestie van Mobipocket creator.
Die maakt een mooi HTML file en die zet je om met Sigil.
Maakt de opmaak je niet uit,gebruik dan Abbyy PDF creator of Abbyy PDF reader,die is ongelofelijk handig.
Ik gebruik calibre eigenlijk nooit voor het omzetten,ik vind het meer een handige tool om mijn boeken te beheren en naar de reader te sturen.(prs-650)
Het sony programma dat bij mijn reader hoort is daarvoor echt onvoldoende.
En de "label" naam in calibre is geliijk de naam van een "collectie" op de Sony.
Iemand al eens geprobeerd om die 2e partitie te slopen die op het flash geheugen staat ??
Meer dan het sony programma en de gebruiksaanwijzing staat er niet op,die trek ik liever bij het main geheugen..

[ Voor 6% gewijzigd door Nick39 op 05-11-2010 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Nick39 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:13:
PDF omzetten is voor mij nog steeds een kwestie van Mobipocket creator.
Die maakt een mooi HTML file en die zet je om met Sigil.
Maakt de opmaak je niet uit,gebruik dan Abbyy PDF creator of Abbyy PDF reader,die is ongelofelijk handig.
Ik gebruik calibre eigenlijk nooit voor het omzetten,ik vind het meer een handige tool om mijn boeken te beheren en naar de reader te sturen.
Ah jij hebt verstand van zaken zo te zien :)

Ik had een text file die ik wilde omzetten naar mobi. Calibre gooit er rare tekens in. Mobipockter creator dan maar?

Verder had ik een 20MB pdf, alle pagina's gescanned. Calibre maakt er een mobia van van 164MB, allemaal afbeeldingen, geen text. Welk programma moet ik hier voor hebben?

PS. dit is voor de Kindle 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
Ik wil binnenkort een eBook aanschaffen, maar twijfel een beetje tussen A5 en A4 formaat. Wat vinden jullie fijner? Mij lijkt A4 veeel relaxder maar die zijn ook een stukje duurder...

En internet/wifi/3g? Lijkt me niet echt nodig of wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 13:53
Het lijkt me vooral handig om te kijken voor wat je hem wil gebruiken. wil je gewoon romans lezen, dan is er geen enkel probleem, en neem je een 5 of 6 inch. Wil je wetenschappelijke documenten bekijken, dan zou ik zeggen, kijk eens verder en ga voor een laptop/tablet. Het grootste wat er is is 9 inch, en dat komt niet in de buurt van A4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Asus DR-900 video review, 1024 x 768 display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 15:37
t-town schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:44:
Het lijkt me vooral handig om te kijken voor wat je hem wil gebruiken. wil je gewoon romans lezen, dan is er geen enkel probleem, en neem je een 5 of 6 inch. Wil je wetenschappelijke documenten bekijken, dan zou ik zeggen, kijk eens verder en ga voor een laptop/tablet. Het grootste wat er is is 9 inch, en dat komt niet in de buurt van A4.
Ik wil hem gebruiken zodat ik niet alle studieboeken en readers meer hoef te komen: de helft is immers nutteloos om te kopen en/of gebruik je maar één kwartaaltje. Dat scheelt toch op de lange termijn.

Grootste wat ik zie is 9.7" (Kindle DX), even groot als de iPad. Dat vindt ik nog vrij klein... Ga denk ik maar eens proberen een paar van de PDF'jes van studieboeken die ik heb daarop te lezen.

Boeken is idd geen probleem, dat wil ik ook wel gaan doen maar dat kan sowieso, dus beinvloed mijn keuze voor ebookreader niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Philflow schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 11:16:
[...]

Ah jij hebt verstand van zaken zo te zien :)

Ik had een text file die ik wilde omzetten naar mobi. Calibre gooit er rare tekens in. Mobipockter creator dan maar?

Verder had ik een 20MB pdf, alle pagina's gescanned. Calibre maakt er een mobia van van 164MB, allemaal afbeeldingen, geen text. Welk programma moet ik hier voor hebben?

PS. dit is voor de Kindle 3.
Het ligt er een beetje aan wat de pdf bevat, tabellen die bewaard moeten blijven of niet ?

Je hebt ook programma's als A-PDF extractor, of cute pdf.
Cute PDF installeert zich als een soort van printerdriver,je kan een pdf file aanwijzen,zeggen hoe groot de output moet zijn en dan maakt ie netjes een nieuwe lay-out aan in het gewenste formaat.
Maar mobicreator kan ontzettend handig een pdf omzetten in html,weergeven in een browser, copyeren en plakken en je hebt alle tekst,er zijn zoveel methodes om de tekst er netjes uit te krijgen.
Kom je er niet uit,stuur me dan gerust een PB.

[ Voor 29% gewijzigd door Nick39 op 05-11-2010 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Nick39 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 17:38:
Maar mobicreator kan ontzettend handig een pdf omzetten in html,weergeven in een browser, copyeren en plakken en je hebt alle tekst,er zijn zoveel methodes om de tekst er netjes uit te krijgen.
Mobicreator is inderdaad de beste omzetter. Maar je hoeft de html niet te copy/pasten Je kan in Calibre rechtstreeks HTML inleven. Of als je hem nog wil bewerken: Gewoon inlezen in Word en bewerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 01:01:
[...]

Mobicreator is inderdaad de beste omzetter. Maar je hoeft de html niet te copy/pasten Je kan in Calibre rechtstreeks HTML inleven. Of als je hem nog wil bewerken: Gewoon inlezen in Word en bewerken
Je hoeft idd de html niet te copy en pasten voor calibre tenzij je gewoon txt wil hebben,en ik dacht dat het daar om ging.
Een HTML bevat toch nog code en pure tekst niet meer,en hoe minder code des te minder er fout gaat tijdens het converteren in calibre.
Gebruik je html als input voor Calibre om ergens naar te converteren dan gaat het vaak toch nog fout.
Copy je alles uit een html file en save je het als txt dan heb je een nog schonere "bron" voor calibre.
Probeer beiden maar eens, een html of alle tekst van de html als txt file saven en dan beiden als input te gebruiken voor Calibre,bij de html moet je vaak toch nog editen.
Maar zelfs dan (voor een epub) haal ik de html die mobypocket maakt liever Sigil in en maak er dan een epub (opslaan als) van dan dat ik dat door calibre laat doen.
Het lijkt de laatste tijd alsof men bij calibre meer de aandacht richt op de toeters en bellen dan op de conversie.
Converteren in word is helemaal erg, je krijgt dan tags als wp-plat, wp-head,je css is een meter groot om al die tags te omschrijven,een via word gemaakte epub is standaard bijna 2x zo groot als dezelfde epub gemaakt via Sigil.
Voor mij is het simpel, krijg ik een epub dan haal ik hem door sigil en haal de indents er uit, de boel moet links aanlijnen en maak ik wat aanpassingen in de css.
Krijg ik een pdf dan haal ik hem door moby, de html of de tekst gooi ik sigil in,maak de hoofdstukjes aan en klaar.
Ik snap dat je daar bij kindle niets aan hebt,maar calibre geeft bij het converteren het mooiste resultaat als je er gewoon platte txt in gooit,althans dat is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Nick39 schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 17:38:
[...]
Het ligt er een beetje aan wat de pdf bevat, tabellen die bewaard moeten blijven of niet ?
Nee alleen tekst. OK ik ga mobicreator proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Mijn vrouw heeft heel lang zitten dubben over de Sony PRS-650 of de Kindle 3 (Wifi).
We hebben de maten en het gewicht eens tegen elkaar weg gestreept en kwamen eruit dat de Kindle 2cm hoger is door het toetsenbord. Daarbij de leukere hoesjes. :P
De updates komen wat meer dan Sony. En nog wat voordelen. De prijs is ook een stuk lager en dat deze text-to-speech heeft, maar jammer genoeg alleen engels. Heb gevraagd of ze hier wel eens naar willen kijken. Ben benieuwd naar het antwoord.
Ze moet nu alleen nog een hoesje uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helsie
  • Niet online
Arunia schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:08:
Mijn vrouw heeft heel lang zitten dubben over de Sony PRS-650 of de Kindle 3 (Wifi).
We hebben de maten en het gewicht eens tegen elkaar weg gestreept en kwamen eruit dat de Kindle 2cm hoger is door het toetsenbord. Daarbij de leukere hoesjes. :P
De updates komen wat meer dan Sony. En nog wat voordelen. De prijs is ook een stuk lager en dat deze text-to-speech heeft, maar jammer genoeg alleen engels. Heb gevraagd of ze hier wel eens naar willen kijken. Ben benieuwd naar het antwoord.
Ze moet nu alleen nog een hoesje uitzoeken.
Yep, de Kindle is om meerdere redenen aantrekkelijker dan de Sony (goedkoper en toch meer features). Maar de conservatieveling in mij vindt het gewoon prettiger om electronica bij 'Dixons om de hoek' te kopen, zodat ik gewoon in een winkel herrie kan trappen als er iets niet goed mee is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Helsie schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:20:
[...]

Yep, de Kindle is om meerdere redenen aantrekkelijker dan de Sony (goedkoper en toch meer features). Maar de conservatieveling in mij vindt het gewoon prettiger om electronica bij 'Dixons om de hoek' te kopen, zodat ik gewoon in een winkel herrie kan trappen als er iets niet goed mee is. ;)
(ik gebruik ff jouw quote maar niet alles is op jou van toepassing,neem me niet kwalijk)
De sony heeft heel wat verborgen features,waarvan ik natuurlijk niet weet of de Kindle die heeft, voor mij moeten er juist zo min mogelijk knopjes zitten want die druk ik in mijn ijver dan toch weer in, 99% van de tijd gebruik je dat keyboardje toch niet en zit het alleen in de weg,en dat de Kindle groter is...ja bij mij telt juist,hoe kleiner hoe beter ( al kan je natuurlijk niet om dat 6 inch scherm heen) en leukere hoesjes..ja als ik het daarom deed liet ik mijn moeder er wel een breien,het hoesje van de Sony is zakelijk maar doet wat ie moet doen,het gaat om de reader niet om de trui die er omheen zit hoewel ik me bij een vrouw kan voorstellen dat die er een leuk schots ruitje omheen wil... :D En wat de updates betreft zou je het ook kunnen omdraaien,de Kindle heeft nog foutjes en daar moet een upgrade voor komen terwijl de sony gelijk goed is. Text to speech, engels of niet,dat klinkt niet,dan kun je beter een luisterboek nemen. Voordeel van de Sony vind ik de robuustheid,verborgen features zijn bv dat hij een "plakkertje"new over het boek zet zodat je weet dat die nog niet gelezen is. Gebruik je calibre dan kun je een collectie aanmaken per schrijver of genre,maar bij bv een serie kan je calibre dat ook aangeven en dan de boeken nummeren,ze staan dan op nummer volgorde ook in de Sony. Schrijven in het kladblock doe je gewoon met een virtueel toetsenboardje en zo overnemen op je pc en andersom, 2 verschillende soorten geheugenkaarten zijn ook wel lekker. Even op de hoek van een page tikken en je hebt een "ezels oortje" ten teken dat er met die page iets is. Hij onthoudt ook bij meerdere boeken waar je gebleven bent (hoewel ik het bij een boek hou) . Van een vriend had ik een kindle,raar licht en ergens in het midden als je las en je hield hem beet,kraakte het een beetje (niet kunnen ontdekken waar het vandaan kwam,misschien exemplarisch maar je hield hem toch met een oh god zometeen knijp ik um kapot gevoel beet..) ik vind hem goedkoop aanvoelend en er ook goedkoop uitzien,zonder mensen te willen beledigen,echt niet,maar het gevoel is net als bij mijn bebook one die ik heb een beetje een "my first little e-reader gevoel..." Moraal,mijn bebook ligt in een hoek,mijn prs 505 gebruik ik af en toe en van mijn 650 heb ik enorm veel plezier ( 100x beter dan mijn 600 die wilde haast niet bladeren als je over het scherm veegde..) En dan hoop ik het niet nodig te hebben maar de nederlandse support vind ik toch wel lekkerder. Bijna een review gemaakt zo,sorry :X

[ Voor 3% gewijzigd door Nick39 op 08-11-2010 11:40 . Reden: foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:05
Ik vind het toetsenbordje op de Kindle juist ideaal. Lig je lekker in bed te lezen, kun je nog even een site checken o.i.d..
Of je bent aan het lezen en je komt een naam tegen die je niet herkent, hup search en je tikt de naam in en vervolgens zie je waar deze eerder genoemd wordt.

En m.b.t. de stevigheid. Hij is al eens uit mijn binnenzak op de grond gevallen, zit deuk in het plastic maar hij doet het verder prima. Ook geen kraakjes en andere onvolkomenheden. Nu heb ik verder weinig referentiemateriaal maar ik vind de kindle echt niet een my-first-ebook ding, ook als je dan bedenkt dat dit al de 3e generatie Kindle is...

[ Voor 38% gewijzigd door Red devil op 08-11-2010 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Red devil schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:41:
Ik vind het toetsenbordje op de Kindle juist ideaal. Lig je lekker in bed te lezen, kun je nog even een site checken o.i.d..
Dat "mist" de sony,maar als ik een boek lees,wil ik niet nog even een site controleren,moet het toch perse dan ligt mijn telefoon er nog met al mijn favorieten gesynct vanaf de pc,maar ik lees en dan wil ik niet een page gaan kijken want dan is mijn concentratie gelijk pleite.
Of je bent aan het lezen en je komt een naam tegen die je niet herkent, hup search en je tikt de naam in en vervolgens zie je waar deze eerder genoemd wordt.
Kan bij de sony 650 ook, search knoppie indrukken en met de stylus of de vingers op het virtuele toetsenbordje je zoekterm intikken.
Nu heb ik verder weinig referentiemateriaal maar ik vind de kindle echt niet een my-first-ebook ding, ook als je dan bedenkt dat dit al de 3e generatie Kindle is...
Het gaat niet zo erom of het de eerste ,tweede of derde is, het is de look.
Mijn prs 505 is 3 jaar ouder dan mijn bebook one,toch pak ik liever de sony.
Nogmaals niet beledigend bedoeld :
Het is net of je met zo'n plastic ding met al die knopjes ook piano kan spelen,zo'n kinder keyboardje,nou moet ik toegeven dat ik dat veel meer met de witte dan met een zwarte heb.
Misschien is dat glimmende ijzer ook wel een schijnveiligheid en is mijn sony wel kapot als ie op de grond klettert en heeft ie geen deukje,het zal beslist te maken hebben met de persoonlijke voorkeur want uiteindelijk gaat het natuurlijk om het lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Nick39 schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:32:
[...]
(ik gebruik ff jouw quote maar En wat de updates betreft zou je het ook kunnen omdraaien,de Kindle heeft nog foutjes en daar moet een upgrade voor komen terwijl de sony gelijk goed is.

en van mijn 650 heb ik enorm veel plezier ( 100x beter dan mijn 600 die wilde haast niet bladeren als je over het scherm veegde..)
Tja, was die Sony met de 600 toch ook niet gelijk goed. ;) Mijn vriendin heb ik van het het voorjaar de 600 gegeven, heb nu zelf de Kindle3, verschil in contrast/scherpte is wel erg groot. Mede door de touchscreen laag uiteraard, maar Sony had eigenlijk wel een upgrade deal mogen regelen voor de 600 bezitters...

De Kindle3 heeft met zijn wifi een heel groot voordeel. Je kunt namelijk de locatie in je boek synchroniseren met Kindle clients op je iPhone/Android/PC, kun je daar naadloos op verder lezen. Daarnaast kun je met Instapaper en Kindlefeeder automatisch verse content op je ereader krijgen. Een zeer groot pluspunt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ja, waarom zou je een boek willen lezen op je iPhone/Android/PC ? Daar heb je juist een e-reader voor. Wifi verbinding kan handig zijn om nieuwsfeeds binnen te krijgen, maar als ik m'n laptop/pc toch al aan heb staan (altijd), is het gewoon een kwestie van even aan de kabel hangen, en Calibre doet de rest. Voor mij geen meerwaarde, de 505 roelt nog steeds :*) juist ook vanwege een eventueel schijngevoel van veiligheid.

M'n moeder heeft sinds gisteren een PRS-600, rood, van MP. Was gekocht in februari dit jaar, in Amerika, ze kon hem overnemen voor €140,- , en ondanks de lichte glare toch wel een mooie deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
troftnom schreef op maandag 08 november 2010 @ 14:47:
[...]

Tja, was die Sony met de 600 toch ook niet gelijk goed. ;)
Touche !! die is voor jou ! hoewel de 600 wel goed was,alleen bladert de 650 beter,ik blader graag met de vlakke vinger en de 600 bladerde beter als je je nagel heel lichtjes er overheen veegde,niet dat het ooit gebeurd is maar ik was altijd een beetje bang voor een kras..dat glare heb ik nooit hinderlijk gevonden.
Mijn vriendin heb ik van het het voorjaar de 600 gegeven, heb nu zelf de Kindle3, verschil in contrast/scherpte is wel erg groot. Mede door de touchscreen laag uiteraard, maar Sony had eigenlijk wel een upgrade deal mogen regelen voor de 600 bezitters...
De 650 heeft meer grijslevels t.o.v. de 600 dus dat verschil is nu bijgetrokken t.o.v. de Kindle.
En idd is die extra laag er nu tussenuit. Maar voor de rest is de 600 zelfs duurder bij BOL dan de 650 8)7 Hoewel je het ook kan vergelijken met de bebook one en de 2010 edition,laatstgenoemde heeft ook meer grijstinten en bladert ook sneller maar hele volksstammen zijn ook gelukkig met de "oude" bebook en zullen dat ook zijn met de 600.
De Kindle3 heeft met zijn wifi een heel groot voordeel. Je kunt namelijk de locatie in je boek synchroniseren met Kindle clients op je iPhone/Android/PC, kun je daar naadloos op verder lezen. Daarnaast kun je met Instapaper en Kindlefeeder automatisch verse content op je ereader krijgen. Een zeer groot pluspunt!
De wifi is een inderdaad behoorlijk pluspunt in de vorm van,je hoeft niet te stekkersteken.
Maar Calibre werkt samen met de android telefoons als je de wordplayer app gebruikt.
Die is zelfs speciaal voor Calibre gemaakt. (rare naam voor een e-reader app, wordplayer maar da's off topic) Aangezien al mijn boeken toch in calibre op mijn pc staan kan ik ze in wordplayer met mijn htc hero gewoon ophalen en lezen. (ook via wifi) Alleen zal ik dat in praktijk weinig doen want mijn ogen gaan toch wel achteruit en volgens mij gaan er dan 10 bladzijdes op een android schermpje en ik weet eerlijk gezegd niet eens of dan het display van de Hero aan blijft staan..zoals je ziet gebruik ik de app erg veel _/-\o_ Maar wifi is gewoon ruiterlijk een pluspunt,dat zou mijn 650 helemaal compleet maken want af en toe zit ik best te klooien met die micro usb. Aan de andere kant passen er 1600+ boeken op een sd kaartje en ook nog eens in het interne geheugen dus als ik het kaartje up to date zou houden hoef je het niet te gebruiken... en diezelfde micro usb heb ik toch ook nodig om te laden dus dat stekkersteken ondervang ik toch niet en draadloze stroom is er volgens mij nog niet.. Leuk,een discussie als deze waarin we wel elkaars gelijken blijven zonder gelijk p*ssed te worden.. dat zie je wel eens anders..

[ Voor 13% gewijzigd door Nick39 op 08-11-2010 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Verwijderd schreef op maandag 08 november 2010 @ 15:46:
Maar ja, waarom zou je een boek willen lezen op je iPhone/Android/PC ? Daar heb je juist een e-reader voor.
Voor die leesmomenten dat je de Kindle niet bij je hebt, en mijn iPad leest beter in het donker want geen lichtje nodig. ;) Maar serieus, overal verder gaan waar je gebleven was waarbij het niet uitmaakt wat voor apparaat je gebruikt is geweldig. Die strategie van Amazon/Kindle is vooralsnog uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

troftnom schreef op maandag 08 november 2010 @ 16:14:
[...]

Voor die leesmomenten dat je de Kindle niet bij je hebt, en mijn iPad leest beter in het donker want geen lichtje nodig. ;) Maar serieus, overal verder gaan waar je gebleven was waarbij het niet uitmaakt wat voor apparaat je gebruikt is geweldig. Die strategie van Amazon/Kindle is vooralsnog uniek.
Oh, ik geloof best dat voor sommige mensen het een meerwaarde kan zijn, maar voor mij niet. Als ik ergens naartoe moet dan zit het ding gewoon in m'n tas. En als het een kort tripje is, en ik heb m'n tas niet bij me, dan zet ik een luisterboek aan op m'n Hero ;) . Ik luister en lees over het algemeen toch meerdere boeken tegelijkertijd. Agree to disagree zullen we maar zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Dan blijft de keuze voor een ebook toch heel erg afhangen van je gebruik.
wil je touch dan heb je een paar varianten
wil je online dan heb je een paar varianten
wil je geen van bovenstaande dan kun alles in principe wel nemen en dan ga je voor een mooie of goedkope.

snelheid van bladzijden omslaan maakt geen zak uit, geen verschillen waar je wakker van ligt of met je geest kunt meten. je kunt niet sneller een pagina omslaan in een fysiek boek (ik heb 4 readers vergeleken overigens, alleen geen sony's daarbij).

verversingssnelheid in het menu kan wel een issue zijn als je veel boeken tegelijkertijd leest of veel door de menu's struint.

ik heb wel gemerkt dat meer grijslevels wel degelijk verschil maakt vooral met betrekking tot scherpe letters. zal wel betere antialiasing zijn ofzo. als je dan een nieuwe aanschaft ga dan wel voor zo hoog mogelijk aantal grayscales in vergelijking met de prijs. ook tijdschriften komen dan beter uit de verf, maar die zijn op een 6" scherm vrij waardeloos dus daar hoef je het niet voor te doen.

ondersteunde formaten maakt ook niet veel uit, je kan immers omzetten met calibre. al heb ik wel gemerkt dat conversie lossy kan zijn, je kan zo alle splitsingen van alinea's kwijt zijn, soms leestekens of af en toe een letter... altijd uitkijken en proberen te vermijden.

Volgens mij is dat toch wel in het kort een "hoe kies je een ereader uit-guide".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ik heb op mijn kindle nu firmware 3.0.3 (beta) staan en merk dat hij iedere pagina volledig ververst (dus zwart en dan weer wit). Heb dus nooit echt dat ghosting gehad. Dat is in mijn ogen ook wel een voordeel.
En hij is 30 dagen te gebruiken op 1 lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arunia schreef op maandag 08 november 2010 @ 20:35:
Ik heb op mijn kindle nu firmware 3.0.3 (beta) staan en merk dat hij iedere pagina volledig ververst (dus zwart en dan weer wit). Heb dus nooit echt dat ghosting gehad. Dat is in mijn ogen ook wel een voordeel.
En hij is 30 dagen te gebruiken op 1 lading.
Ik heb de prs 505, de prs 600, de prs 650,de bebook en de bebook one gehad en daar op geen enkel model ghosting gehad, over de kindle kan ik niet spreken.
Het is gewoon zo dat er nu voor bijna elke beurs wel een reder te koop is en dat bij de meesten de kinderziekten er wel uit zijn dus nu mag en kun je gewoon gaan kiezen op uiterlijk en functies en daar is iedereen toch weer anders in.
Dezelfde debatten zullen we straks bij kleur weer zien,gelukkig kan ik maar 1 ding zeggen, de e-reader is here to stay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-04 09:55
Als ik een Amerikaan was dan zou ik het wel weten, ik kocht een Kindle 3.
Ideaal om je boeken makkelijk bij Amazon te bestellen, goedkoop en een heel mooi scherm.
Ik ben echter een Nederlander en wil ook Nederlandse boeken lezen. Die zijn echter alleen verkrijgbaar in epub formaat, dus dan valt de Kindle al af. Ik heb geen zin om moeilijk te gaan doen met boeken converteren op een pc, ik wil gewoon via wifi boeken kunnen bestellen op selexyz of bol.com en ze dan rechtstreeks op m'n reader downloaden. Ook wil ik gemakkelijk een digitale versie van het NRC kunnen lezen (dus niet alleen de website artikelen, nee, de hele versie). Moeilijk moeilijk dit.

Edit: ik zie dat de ereader versie van het NRC ook te lezen is op de Kindle. Weer een argument om voor de Kindle te gaan. Hebben jullie ervaring met het omzetten van epub naar mobi voor Nederlandse boeken? Gaat dat goed en is het een simpel proces? Zo af en toe een keer een boek omzetten is geen enorme ramp, het is niet zo dat ik elke dag een boek uit lees natuurlijk...

[ Voor 22% gewijzigd door DUTCHSPiRiT op 10-11-2010 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Als je bij het converteren alle opmaaktechnische opties uitvinkt (zoals witregels toevoegen/verwijderen, indentatie, lettergrootte, kantlijnzaken en al die zaken meer in calibre, dit kun je vooraf instellen zodat het standaard wordt)en zo instelt voor de kindle dan hoef je er niet eens om te denken. als je dan met calibre een epubboek naar je kindle stuurt dan zal ie 'm automatisch converteren naar mobi zonder de opmaak perongeluk te vernaggelen en dergelijke.

mocht je toch van bepaalde css-styles houden kan je dat ook opgeven, of als je houdt van uitgevulde regels of zo min mogelijk witregels dan kan dat ook. Ik persoonlijk denk dat het verwijderen van witregels maar het gebruiken van indentatie veel boeken een stuk prettiger leesbaar maakt en je ook minder vaak bladzijden hoeft om te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

DUTCHSPiRiT schreef op woensdag 10 november 2010 @ 12:47:
Ook wil ik gemakkelijk een digitale versie van het NRC kunnen lezen (dus niet alleen de website artikelen, nee, de hele versie).
Volgens mij is het lezen van de digitale NRC op geen enkele manier makkelijk. Je moet handmatig de recente versie downloaden van een website (zonder rss-feed). Als je makkelijk de NRC wil lezen, dan moet je een ipad (of gewoon een laptop) nemen. Je kan via Amazon wel abonnementen nemen op verschillende kranten en tijdschriften (en vaak met flinke korting), en dan kan je via whispernet makkelijk nieuwe edities downloaden. Hopelijk slechts een kwestie van tijd voordat nederlandse uitgevers ook ontdekken hoe makkelijk dat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
Dankje, de laatste twee reacties hebben me er van overtuigd toch voor de Kindle te gaan. Kennelijk maakt het voor het NRC niet uit (is altijd vrij lastig) en het converteren van epub naar mobi is gewoon goed te doen als ik Mar2zz mag geloven. Ik zal mijn ervaringen later hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Het hek is van de dam (of hoe je dat zegt. :P).
Mijn vrouw heeft eergisteren haar Kindle 3 besteld met een roze hoesje. :)
Ze heeft die van mij een tijdje op proef gehad om te proberen en ging toch voor de Kindle vanwege de prijs en ooit misschien mogelijk dat er TTP Nederlands komt.
De toetsen overleeft ze wel zoals zij het zegt en het scheelt maar 2 cm in de lengte.

Even nog wat technisch. Net een conversie Harry Potter 7 van epub naar mobi gedaan, maar krijg af en toe zo'n hokje met een vraagtekentje erin. Lijkt me niet dat dit iets is waardoor ik tekst mis. Zal wel zo'n custom css ding zijn. Moet nog wel bekijken wat er nu eigenlijk dat vraagtekentje geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUTCHSPiRiT
Was dat een DRM-beveiligde epub Arunia?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Niet dat ik weet. Hij doet het gewoon, maar heeeeel soms komt er een blokje met een vraagteken. Alsof hij een teken niet herkend. Dus lijkt me niet een DRM beveiligd bestand.

Via Kindle for pc krijg je het wel te zien als normaal.

Het stoort ook niet, maar viel me ineens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Btw: wat ik niet verwacht had, is hoe leuk ik het hele "kindle overal" gebeuren vind (en dan vooral whispersync). Op mijn Blackberry, op mijn Ipod Touch.

En je kan je afvragen: hoe vaak heb je dat nu nodig? Maar gewoon je hele bib op je Blackberry kunnen accessen, en dan gewoon je boek dat je aan het lezen was uit je binnenzak kunnen trekken als je ergens een kwartiertje moet wachten, dat is gewoon geniaal!

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
Epubs van Harry Potter zijn nooit met DRM beveiligd om de doodeenvoudige reden dat mevrouw Rowling de digitale uitgave van haar boeken tegenhoudt. Andere bronnen dan de officiele uitgever zullen niet de moeite nemen er DRM op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-09 13:53
Ik denk dat je het moet opslagen als een ascii tekst. Maar ik heb het eigenlijk zelf nog niet geprobeerd, ook al ben ik al een paar keer het probleem tegen gekomen.

AANDACHT!
Volgens mij is het tijd voor een nieuwe startpost. Daarom wil ik jullie vragen om via PM eens een paar dingen door te sturen:
- Mis jij nog een e-reader?
- In welke winkels koop jij je boeken
- Welke software gebruik jij voor je boeken?

OF heb je nog andere suggesties?
PM mij dan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een vraag die je kan stellen: koop je je boeken voornamelijk, of download je ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Arunia schreef op woensdag 10 november 2010 @ 14:17:
Even nog wat technisch. Net een conversie Harry Potter 7 van epub naar mobi gedaan, maar krijg af en toe zo'n hokje met een vraagtekentje erin. Lijkt me niet dat dit iets is waardoor ik tekst mis. Zal wel zo'n custom css ding zijn. Moet nog wel bekijken wat er nu eigenlijk dat vraagtekentje geeft.
heb ik laatst ook meegemaakt, in een bestand waarbij er gewoon vervelend veel zaten. ik weet niet hoe je een tekenset veranderd maar ik heb het als volgt opgelost:
conversie naar rtf zodat het in openoffice geopend kon worden en de opmaak behouden blijft en daarna met zoeken en vervangen alles ok gemaakt.

in openoffice zag ik dat de ' en ? en - van die vraagtekentjes waren, maar in openoffice waren ze een klein vierkantje met een nummer erin (bv 093). dit vierkantje plakte ik bij vervangen en dan het teken wat er hoort. daarna opgeslagen en weer terug naar epub geconverteerd. Je kan met de nieuwste calibre ook de epub zelf tweaken, maar aangezien een epub uit veel files bestaat is het makkelijker om het met 1 rtf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2010 @ 19:46:
Nog een vraag die je kan stellen: koop je je boeken voornamelijk, of download je ze
Inderdaad, omzetten van een drm beveiligde ebook is toch wel een beetje meer werk dan alleen calibre gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

troftnom schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:57:
[...]

Inderdaad, omzetten van een drm beveiligde ebook is toch wel een beetje meer werk dan alleen calibre gebruiken.
mwah, valt wel mee hoor :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Calibre kan dat wel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, is wel iets meer voor nodig, maar niet veel, als je alles eenmaal goed geïnstalleerd hebt. Google het maar eens, genoeg over te vinden

• Arunia
Ja, ging om de minder legale HP7. Maar goed, ik heb de boeken in veelvoud thuis liggen. Tuurlijk is het nog steeds niet legaal, maar goed.
Het viel me op. Als het er weinig zijn, vind ik niet dat het iets is om me erg druk om te maken. Mijn vrouw gaf aan het maar 1 keer voorbij te hebben zien komen.
Ze mag lekker vandaag gaan proberen. Wellicht zelfs dat het aan de 3.0.3 update ligt. Maar dat kan zij vanavond zien wanneer hij binnen is. (ligt nu in R'dam en is ingeklaard e.d.)
Als je de oude sigil ophaalt (1.9) kan je een epub in zijn geheel openen,alle tekst selecteren,copyeren en saven als txt file.
Daarna kan je hem naar elk gewenst formaat converteren zonder hinderlijke blokken ipv letters die ie mist.
Doe ik op zich met bijna alle boeken,omdat er vaak al het e.e.a. is verpest.
Vooral de gescande boeken die in word worden omgezet naar epub zijn een ramp.
Krijg je allemaal van die wp-wit, wp-kop enz tags en worden de formaten van de fonts niet in em; gedaan maar in punten.
Calibre gaat daar heel vaak de fout bij in.
Zit ik vanochtend een baantjer epub te lezen, staat het normale font op 0.5em; dan moet je verdorie 3 keer inzoomen wil je normale tekst krijgen...,recent is er een boek van Tanith Lee op usenet gezet.
Wat de maker/scanner daarmee gedaan heeft weet ik niet,maar daar staan meer witregels in als tekst.. en elk hoofdstuk heeft kleurcodes..leuk in Calibre of een IPAD,maar bv de bebook breekt er volledig zijn nek over.
Justify on is ook zo'n leuke, dan wordt de tekst uitgerekt tot ie links en rechts aansluit.
Heel leuk bij volle regels,maar als er maar 3 woorden in een regel voorkomen worden die met spaties er tussen over die hele regel verdeeld dan is het geen gezicht.
En er staat een hap van die puinzooi op usenet... I ) als D, of () als O... brrrr...
Ik scan mijn eigen boeken ook,omdat ik ze als epub hebben wil,maar ben met een gemiddeld boek een week bezig.
Er zijn scangroepjes met sheetfeed scanners die hele boeken in puin snijden die 5 boeken per dag doen.. rug er af, sheetfeeder in,automatische spellingscontrole van word er overheen,epub en klaar.
En iedereen in de fora maar dank je wel zeggen.. tot je het boek wil gaan lezen op je reader en merkt welke puinzooi het is..jammer..

Verwijderd

Ik neem vooral boeken in .lrf formaat mee en converteer die naar epub, dat is bijna altijd kwaliteit. Zijn ook altijd originele ebooks zeg maar. Werkt alleen voor nieuwe boeken trouwens, oudere boeken ben je inderdaad afhankelijk van de scanners.
In het begin zette ik ook wel eens een scan op usenet,vooral boeken die dus niet meer te koop zijn,maar daar ben ik mee gestopt,iemand ziet hem,meld hem aan in 20 fora en krijgt de bedankjes voor mijn monnikenwerk, ik heb nu zo'n 700 boeken gescand in de loop van de jaren,maar die staan netjes in de digitale boekenkast met het echte boek in een bananendoos op zolder.
Grijs gebied...je mag een boek niet copyeren,maar een dvd voor eigen gebruik weer wel..en ik lig lekkerder in bed met mijn sony dan met een stephen king boek van 1100 bladzijden in mijn hand..

• Mar2zz
Wat maakt het uit wie hem aanmeld? Je maakt genoeg mensen blij met je scans ook al laten ze geen bedankje achter.

dat het veel werk is ben ik met je eens. ik lig dus niet liever in bed met een boek waar ik een week scantijd nodig voor had dan met mijn ereader. in die scantijd kan je het halve boek al lezen...

Een boek mag je overigens wel kopieren. thuiskopierecht geld voor muziek, films, drukwerk en afbeeldingen. De heffing wordt betaald via de kopieermachine. Met een scanner heb je daar dus geen last van, daar draag je niets mee af, maar dat doe je met een cdbrander ook niet. Feitelijk mag je ook alle boeken die je kunt vinden downloaden, ook als deze nog niet rechtenvrij zijn. Het Gutenberg-project is bijvoorbeeld gericht op alle vrij verspreidbare boeken, en verspreiden, daar gaat het om, dat is illegaal om te doen buiten de huiselijke kring met werken waar nog rechten op zitten (bij gutenberg-boeken zijn die rechten komen te vervallen wegens ouderdom of zijn er nooit geweest).

Dus zolang jij je scans voor jezelf houdt, of alleen in de nabijheid verspreid (vrienden etc) dan is dat niet illegaal. De grens van huiselijke kring is met internet echter wel enorm vervaagd. Je zou bijvoorbeeld kunnen stellen dat een community waar je deel van uitmaakt, zoals tweakers of FTD, ook huiselijke kring is. Een rechter zal het daar niet zo gauw mee eens zijn, maar je kunt het zelf wel zo ervaren (zie de Tweakers HK bijvoorbeeld...)

• Mar2zz
Leuk nieuws voor alle bebook bezitters, or is it only me? De consumentenbond heeft de Bebook One als beste koop getest!

http://mybebook.com/p54/t...-bebook-models/pages.html

Wat lees ik trouwens voor goors...
Adobe Edition werkt prima in linux via Wine. Echter, als je DRM beveiligde boeken koopt dan kun je daar maar 6 reinstalls of 6 OS-upgrades mee doen, dan zit je aan de max van die file en kun je vergeten dat je het nog lezen mag.

Dit schijnt volgens die thread ook te gelden voor herinstalls met windows en upgrades van windows.

Kan iemand dat bevestigen? Deze verschrikkelijk perverse gore consumentenpesterij?

[ Voor 56% gewijzigd door Mar2zz op 11-11-2010 19:33 ]

• zetmolm
Dat bericht van de test van de consumentenbond staat er al een week of zes. Geen 'nieuws' dus.

Niets ten nadele van de Bebook - het is een prima reader - maar als je kijkt welke belangrijke concurrenten de consumentenbond allemaal niet heeft getest, is het niet zo moeilijk om nummer 1 te worden. Geen nieuwe Sony's, geen Kindle, geen Pocketbook, om er maar een paar te noemen. Wel vonden ze het nodig om 3 readers in de test mee te nemen van inmiddels failliete leveranciers.

[ Voor 11% gewijzigd door zetmolm op 11-11-2010 20:05 ]

Verwijderd

Nick39 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 12:09:
ik heb nu zo'n 700 boeken gescand in de loop van de jaren,maar die staan netjes in de digitale boekenkast met het echte boek in een bananendoos op zolder.
Ik heb mijn boeken weggegeven, creëerde weer wat ruimte :P

Is het niet handiger om in het Engels te gaan lezen? Veel meer boeken zijn dan in digitaal formaat voorhanden en die keuze heb ik gemaakt. Voor de genres die ik lees (SF en Fantasy) was dat trouwens al een idee dat ik veel langer had (omdat ze goedkoper waren in het papieren formaat en sneller uitkwamen en op SF gebied werd er amper vertaald).

Het was wel even wennen, maar nu wil ik niet anders meer.
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 21:04:
[...]
Voor de genres die ik lees (SF en Fantasy) was dat trouwens al een idee dat ik veel langer had (omdat ze goedkoper waren in het papieren formaat en sneller uitkwamen en op SF gebied werd er amper vertaald).

Het was wel even wennen, maar nu wil ik niet anders meer.
Het is wel het genre dat ik graag lees maar ook een genre dat naar mijn idee wel wat moeilijk leest in het engels,er zijn vaak toch specifieke termen, sommigen zijn wat "universeel" zoals warpdrive en zo.. maar ik wil het liefst lekker ontspannen met het boek in bed,dan is engels voor mij toch wel wat minder,ik denk dat ik me dan toch wat teveel moet inspannen.

Verwijderd

Ik heb hier een Kindle 3 Graphite Wifi en een Kindle DX Graphite 3G.
De 6" versie leest lekker weg, is licht, dun en handzaam, doet 4 weken met een accu, heeft als voordeel de Wifi aansluiting, maar met PDF's is het wat minder omdat je een A4 normaal net niet kan lezen, en gezoomed je een beetje zit te pielen.

De 9,7" DX daarentegen is uitstekend geschikt voor PDF's, wat zwaarder maar nog steeds niet lomp, doet 3 weken met een accu, maar heeft als nadeel dat er geen Wifi op zit, en de Free 3G dus alleen maar in de USA werkt in de zin van onbeperkt toegang tot het internet. (logisch dat Amazon niet de roaming kosten voor Europeanen wil betalen).
Wel kan je met de 3G verbinding gewoon de Amazon shop in en kopen, en wikipedia werkt ook.

Zolang je onbeveiligde boeken kan krijgen is het gemis van epub geen enkel probleem omdat Calibre ze keurig omzet naar mobi formaat.

In combinatie met Calibre twee van de beste e-readers die ik in mijn bezit heb gehad, zeker ook omdat de gebruikte Pearl schermen ontzettend veel contrastrijker zijn dan oudere readers met VizPlex schermen.

Daarbij is 104 euro voor een 6" reader (156 incl invoerrechten en verzendkosten) natuurlijk vergeleken met de prijzen van andere merken buitengewoon aantrekkelijk, voor privégebruik, zakelijk is met 379$ de DX een handig ding om bijvoorbeeld als je bedrijfsdocumentatie, normen en specificaties mee te verkassen.

Is het overigens al iemand gelukt om een Nook gewoon vanuit Europa te bestellen?
Beetje een gemiste kans van B&N om de toch niet onaanzienlijke Europese markt te negeren door niet buiten de USA te leveren, want ik had er graag een gekocht om eens mee te spelen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2010 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
zetmolm schreef op donderdag 11 november 2010 @ 20:04:
Dat bericht van de test van de consumentenbond staat er al een week of zes. Geen 'nieuws' dus.

Niets ten nadele van de Bebook - het is een prima reader - maar als je kijkt welke belangrijke concurrenten de consumentenbond allemaal niet heeft getest, is het niet zo moeilijk om nummer 1 te worden. Geen nieuwe Sony's, geen Kindle, geen Pocketbook, om er maar een paar te noemen. Wel vonden ze het nodig om 3 readers in de test mee te nemen van inmiddels failliete leveranciers.
Dat ze de Kindle niet testen is logisch. Het is een NL consumentenbond en de Kindle is niet praktisch voor de gemiddelde nederlander. Je moet immers van Amazon boeken aanschaffen of boeken omzetten. Stel dat je een DRM-boek koopt van bol.com dan zit je met je kindle als je niet weet hoe je drm moet verwijderen of om moet zetten naar mobi. De kindle is een topreader maar voor het gemiddelde NL publiek niet handig. die zou daarom laag scoren.

Dat nieuwe sony's er niet bij zitten is inderdaad een misser. Ik zag een youtube filmpje van tros radar waar de bebook juist als laagste scoort omdat ie lastig navigeert. Veel mensen verwachten toch een touchscreen bij zo een reader, dat merk ik ook als ik mijn bebook (en eerder de foxit) aan mensen laat zien, ze gaan het scherm aantikken in plaats van knoppen gebruiken.

Echter, ik ben zelf anti-sony. Sony gaat er vanuit dat elke consument uit is op piraterij en hebben in het verleden zelf rootkits gebruikt om dit tegen te gaan. Sony vermijd ik daarom waar ik kan en gezien de vele sony-haters op het internet (zijn meestal opensource liefhebbers overigens) ben ik niet de enige. Ik ben de sonyspullen in mijn huis aan het uitfaseren ;-)

Zoals ik al eerder opmerkte, er zit niet zoveel verschil in de uiteindelijke leeservaring/batterijduur. Die schermen lijken allemaal op elkaar. Je gaat voor touch en/of extra verbindingsmogelijkheden en als je dat niet interesseert kun je het beste gewoon kijken waar je goedkoop een reader kunt scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe defineer je batterijgebruik..
Totaal uit en weer helemaall opstarten ?
Ik zie hier wel eens gebruik 30 dagen staan maar dat zegt zo weinig als er niet bij staat hoe.
In mijn geval: ik lees ongeveer een uurtje voor het slapen gaan, dan gaat de prs 650 op standby ( heel even aan en uit schakelaar) en de volgende avond herhaalt dat ritueel.
90% van de dag, of ongeveer 23 uur,ligt ie standby op het nachtkastje,en dan herhaalt bovenstaand zich.
Ik red het dan 2 weken.
Zet ik de prs 650 helemaal uit,dan duurt het langer voor ie opstart maar dan heb ik een levensduur die zo lang is dat ik hem niet kan meten ( zolang heb ik hem niet eens) dus wat is batterij levensduur als je niet weet hoeveel leesuren en standby uren tegenover staan ?
Als ik 10 uur per dag zou lezen..wat is dan het gebruik.. kortom de dagen die ik voorbij zie komen zeggen me zo weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterBelgium
Batterij levensduur is bij een e-reader bijna niet correct in te schatten, omdat je verschillende zaken moet optellen:
- batterijverbruik van het scherm. Hangt ALLEEN af van het aantal page refreshes (dus pagina's omgeslagen)
- batterijverbuik van een touch-laag (gaat gewoon door de tijd, maar kan door standby/hard afzetten verminderd/gestopt worden)
- batterijverbuik van wifi (alleen van de tijd maar kan afgezet worden)
- batterijverbuik van 3G (hangt ook van de plaats af, en ook van de tijd).

Dus zou je al een protocol moeten ontwikkelen als
"gebruik om 100 blz. per dag te lezen, met WiFi en 3G aan (if available), waarbij 50% vd tijd WiFi verbinding beschikbaar is, en 50% van de tijd 3G, en waarbij de reader getest wordt met "telkens hard afzetten (ook touchscreen uit" en "gewoon standby"...

Onmogelijk dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 08:08:
dat merk ik ook als ik mijn bebook (en eerder de foxit) aan mensen laat zien, ze gaan het scherm aantikken in plaats van knoppen gebruiken.
Dat is ook mijn ervaring. Nadeel van de bebook is ook dat je niet kan sorteren op naam in het overzicht, maar dat die domme firmware sorteert op toevoegdatum.

Wil je dus dit hebben:

- Lord of the Rings - Book 1
- Lord of the Rings - Book 2

Dan moet je goed nadenken bij het erop zetten. De bebook plaats er zelf nummertjes voor (omdat er geen touchscreen is en op zo'n nummer moet je via het toetsenbordje klikken op dat document te openen) en ik merk dat bijna iedereen daarmee in de war raakt.

Vreemd genoeg gaat hij wel weer sorteren op naam als je nummers hebt in de bestandsnaam. Ik vind het niet erg, maar voor gebruikers is het zo onlogisch als wat.
Nick39 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 21:29:
[...]

Het is wel het genre dat ik graag lees maar ook een genre dat naar mijn idee wel wat moeilijk leest in het engels,er zijn vaak toch specifieke termen, sommigen zijn wat "universeel" zoals warpdrive en zo.. maar ik wil het liefst lekker ontspannen met het boek in bed,dan is engels voor mij toch wel wat minder,ik denk dat ik me dan toch wat teveel moet inspannen.
De eerste 2 a 3 maand kost het zeker veel meer inspanning, maar daarna niet meer (neem aan dat je engels wel op basisniveau is). SF is trouwens veel makkelijker in het Engels dan Fantasy. Fantasy heeft namelijk veel meer lastige Engelse termen (bijv. klassieke wapens en familiestructuren die je niet op een gemiddelde middelbare school zeg maar leert).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2010 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:27

OMX2000

By any means necessary...

Ik weet niet of jullie ook zoveel last hebben van een crashende Kindle 3. Ik heb regelmatig dat als ik de Kindle aanzet hij reboot, en ik een boot progress bar krijg te zien. Beetje irritant, want op deze manier kan ik heel vaak niet even een boek erbij pakken.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DexterBelgium schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:11:
Batterij levensduur is bij een e-reader bijna niet correct in te schatten, omdat je verschillende zaken moet optellen
Daar heb je dus buiten de opgave van de fabrikant dus gebruikersforums als dit voor, om ervaringen hier omtrent met elkaar te wisselen.
Ik heb als voorbeeld de hierboven genoemde twee Kindle readers (de 6" Wifi en de 9,7" 3G) en uiteindelijk gaat het erom hoe vaak je die dingen moet opladen om normaal te kunnen blijven lezen, 8000 pagina's accuduur, Wifi/3G verschil bij aan en uit, allemaal relatief.

De functionaliteit van Wifi en 3G is bij de meeste readers beperkt tot het kopen en wisselen van boeken, en veel minder om zoals bij bijv. de iPad een internetsessie te doen. Het surfen op een e-reader is sowieso niet de meest rijke ervaring, dus 50% Wifi/3G aan is geen realistisch getal. Sowieso gaat elke vergelijking tussen e-readers en een iPad mank op vele gebied. Het enige wat ze echt allebei kunnen is een boek tonen om te lezen, voor de rest zijn het totaal verschillende platforms.

Ik denk dat indien ik op de Kindles ééns per week een paar minuten Wifi/3G gebruik, meestal om een boek wat ik niet elders vandaan kan halen netjes bij Amazon te kopen, dat dat veel is voor wireless gebruik.
De door Amazon opgegeven levensduur van de accu's voor beide types haal ik dan ook met gemak, waarbij ik een bovengemiddeld snelle lezer ben, dus ook het aantal paginaomslagen (die inderdaad stroom verbruiken) ligt boven het gemiddeld.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2010 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMX2000 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:21:
Ik weet niet of jullie ook zoveel last hebben van een crashende Kindle 3. Ik heb regelmatig dat als ik de Kindle aanzet hij reboot, en ik een boot progress bar krijg te zien. Beetje irritant, want op deze manier kan ik heel vaak niet even een boek erbij pakken.
De nieuwe 3.03 firmware er al opgezet? Nadat ik de originele 3.01 versie had vervangen door 3.02 en pas nog 3.03 heb ik geen crash meer gehad, op 3.01 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:34:
De nieuwe 3.03 firmware er al opgezet? Nadat ik de originele 3.01 versie had vervangen door 3.02 en pas nog 3.03 heb ik geen crash meer gehad, op 3.01 wel.
Ik heb nog steeds de 3.01 firmware..Crash? Welke crash? Ik heb er nog nooit een gehad. Ik neem niet enes de moeite om te upgraden. Waarom zou ik. Het is blijkbaar voor iedereen anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:34:
[...]

Nee en op de Kindle heb ik is "Update Kindle" grijs. Andere manier om te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar2zz schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 08:08:
[...]
Dat ze de Kindle niet testen is logisch. Het is een NL consumentenbond en de Kindle is niet praktisch voor de gemiddelde nederlander. Je moet immers van Amazon boeken aanschaffen of boeken omzetten. Stel dat je een DRM-boek koopt van bol.com dan zit je met je kindle als je niet weet hoe je drm moet verwijderen of om moet zetten naar mobi. De kindle is een topreader maar voor het gemiddelde NL publiek niet handig. die zou daarom laag scoren.
Het argument dat Kindle geen DRM aankan is natuurlijk een beetje overrated, want zoveel DRM beveiligde boeken zijn er gelukkig niet, en in combinatie met Calibre is de Kindle een reader die gewoon alles aankan, al dan niet met een kleine conversie naar .mobi. Je kunt dus ook boeken bij andere leveranciers kopen, mits ze DRM vrij zijn.
Plus dat er natuurlijk zat auteursrechtenvrije boeken op het internet te vinden zijn op bijv . manybooks.net of het Gutenberg project, alleen zijn dat allemaal boeken van vóór 1923, maar een hoop voor iedereen bekende titels en schrijvers.

Sowieso zou iedereen boeken met DRM moeten boycotten, want dit betekent dus letterlijk dat je je uitgelezen boek nooit kunt weggeven aan een vriend of vriendin (gelijk een echt boek of welke andere fysieke drager van media dan ook). Nu is de gebruikte DRM bijna altijd van Adobe, maar de epub standaard is al aan het kijken of er geen alternatieve soorten DRM van andere softwarehuizen (zoals Amazon's eigen DRM) kan worden geiimplementeerd.
Dat betekent dus voor nu DRM ondersteunende readers dus ook firmware upgrades.
Zoals ik al eerder opmerkte, er zit niet zoveel verschil in de uiteindelijke leeservaring/batterijduur. Die schermen lijken allemaal op elkaar. Je gaat voor touch en/of extra verbindingsmogelijkheden en als je dat niet interesseert kun je het beste gewoon kijken waar je goedkoop een reader kunt scoren.
Ik hoop dat je met "alle schermen lijken op elkaar" niet de VizPlex en Pearl schermen op één grote hoop gooit, want readers met een Pearl scherm hebben 50% meer contrast dan de VizPlex readers en benaderen nog veel meer echt papier doordat ze veel witter zijn.

Voor de rest is het wat je zegt, ga je voor een gewoon goede reader met de beste schermtechnologie in E-Ink voor weinig geld (zonder touch) zoals de Kindle 3, die qua prijs door niemand verslagen wordt, of wil je touch en allerlei toeters en bellen extra die aan het uiteindelijk lezen niet echt bijdragen. Over het algemeen kan je stellen dat hoe meer niet leeservaring/bedieningsgemak gerelateerde extra's, des te meer accuverbruik.

Als je de beginpost van dit draadje kijkt, zie je in het zeer complete en actuele overzicht van e-readers ook de Nook staan van B&N, die qua prijs de Kindle 3 op 10$ na aankan, echter die in op een forum dat met name voor de Nederlanderse markt is, totaal niet relevant is omdat je hem, zonder zelf naar de USA te vliegen of hem via een vriend of vriendin daar te laten bestellen en versturen, niet buiten de USA verkrijgbaar is. Toch wordt hij vaak in vergelijkingen met de Kindle als concurrent genoemd.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2010 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMX2000 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:43:
[...]

Nee en op de Kindle heb ik is "Update Kindle" grijs. Andere manier om te updaten?
Je kunt de firmware downloaden via onderstaande link:

http://www.amazon.com/gp/...lay.html?nodeId=200529680

De juiste versie Kindle kiezen, dan even naar het serienummer kijken om de juiste firmwareversie te kunnen downloaden.
Zodra je het bin bestand binnen hebt, dit met USB in de root van je Kindle zappen, en dan kan je wel updaten via de menuoptie, die dan wel kiesbaar wordt als er een bin bestand in de root staat.

De instructies staan er op die pagina heel goed bij en zijn eigenlijk meer dan duidelijk.
Ik heb er inmiddels drie geupgrade en eigenlijk allemaal zonder problemen, het duurt alleen voor je gevoel soms erg lang voordat er wat gebeurd.

Succes met updaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2010 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 04 november 2010 @ 12:50:
Gisteren mijn Kindle 3 White ontvangen. Had hiervoor de iRiver Story. Qua uiterlijk lijken de apparaten erg op elkaar:
Met de 3G-functie kan ik gratis internetten als ik onderweg ben, thuis pakt 'ie automatisch het WiFi-signaal op.
Huh... volgens mij is 3G beperkt tot amazon.com en wikipedia, althans op mijn twee weken oude Kindle DX Graphite... Als ik de browser opstart en wijs naar een willekeurige site krijg is netjes de mededeling dat de browser restricted is for my country.
Ben wel benieuwd welke firmware jij dan draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Verwijderd schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:05:
[...]

Je kunt de firmware downloaden via onderstaande link:

http://www.amazon.com/gp/...lay.html?nodeId=200529680

De juiste versie Kindle kiezen, dan even naar het serienummer kijken om de juiste firmwareversie te kunnen downloaden.
Zodra je het bin bestand binnen hebt, dit met USB in de root van je Kindle zappen, en dan kan je wel updaten via de menuoptie, die dan wel kiesbaar wordt als er een bin bestand in de root staat.

De instructies staan er op die pagina heel goed bij en zijn eigenlijk meer dan duidelijk.
Ik heb er inmiddels drie geupgrade en eigenlijk allemaal zonder problemen, het duurt alleen voor je gevoel soms erg lang voordat er wat gebeurd.

Succes met updaten.
Thanx! Het is gelukt om de update uit te voeren. Nu ff kijken of hij ook stabieler is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ortep schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 10:43:
[...]

Ik heb nog steeds de 3.01 firmware..Crash? Welke crash? Ik heb er nog nooit een gehad. Ik neem niet enes de moeite om te upgraden. Waarom zou ik. Het is blijkbaar voor iedereen anders
De crash is zeldzaam, in mijn geval slechts tweemaal gezien op een origineel gekocht boek "The Hunt for Red October".. gewoon tijdens het lezen ineens het opstartscherm met de boom en het kruiplatje, en daarna land je in het hoofdscherm en ben je je laatste punt in het laatste boek ook kwijt.

Er is overigens een goede reden om te upgraden, want sinds 3.0.2 is de refreshrate van het scherm een stuk sneller geworden en ook andere functies zijn verbeterd.
3.0.3 is inmiddels de officieel laatste firmware voor de Kindle 3, maar het is uiteraard niet verplicht op te upgraden. Alleen al het verversen van het scherm versnellen is uiteraard qua gebruikerservaring al een prima reden om dit even te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2010 12:21 ]

Pagina: 1 ... 17 ... 25 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet bedoeld voor:
-Je bestelstatus
-Ervaringen met winkels
-Garantie-afhandelingen