Cash ruins everything around me.
Als we goed kijken naar de persgeschiedenis van Crytek/EA over deze reeks, zien we dat Crysis 1 vooral een product was die veel potentieel had in verhouding met profit. Gezien de PC-only platform erg gevoelig is voor
piracy, besloten de mensen van Crytek/EA gebruik te maken van Crysis 1 als "trendsetter" en de PC platform te markeren als "
teleurstellend" als het gaat om verkooopcijfers.
Dus als "bedrijf" (wetende dat winstmaken je enigste doel is, en daarmee een balance moet creeeren tussen product, marketing en wat de Gaming Markt "wil"), kiest Crytek/EA er voor om Crysis 2 niet als technologisch hoogstandje te presenteren (Console hardware limit -vs- PC hardware limit) maar een arcade/popi-jopi game van te maken die over de toonbank kan vliegen, mits de marketing goed is. Hoe bereik je de console gamers? Volgens Crytek/EA is dat aansluiten op de successen van andere studios/uitgevers. En dit is toch wel zo klaar als een klontje als we kijken naar de Multiplayer van Crysis 2. Elementen uit COD zijn bijna schaamteloos "gejat" tot de achievements en dog tags aan toe.
Origineel?
Nee. En dat dames en heren is waarom ik zo uitermate teleursgesteld ben in Crysis 2.
Toen FarCry uitkwam, en we voor het eerst kennis konden maken met Crytek en de Cryengine was er iets betoverends. Een FPS op zo'n manier was nog niet gedaan. Dat je overal door en langs kon en je eigen weg kon vinden was gewoon fantastisch. Het verhaal van FarCry:

. Maar lekker boeiend, het was een geslaagde shooter. Ook de Multiplayer zorgde op LAN's voor de nodige LOLz.
Crytek en EA namen de successen uit FarCry (omgeving, gevoel) en zette daar een ijzersterk sci-fi verhaal in, met innovatie van hier tot gunter: The suit. Maak het spel naar je eigen wensen, cloak hier, assault daar, snipe hier, grenade daar: je was vrij.
Maar ja. Het verkocht niet. En dat is natuurlijk veel belangerijker dan de
lovende reviews en zijn welverdiende plek in the top 50 games of all time. Nee da's lekker boeiend als je game geen winst oplevert.
Dus we gaan naar Consoles toe! Yeuh. We laten daarom alle technische hoogstandjes achter, gezien die niet zo goed uitpakken console-breed. We halen ook het hele idee weg dat je rond kan zwerven op een eiland en je eigen gang kan gaan, want andere (verkopende) shooters hebben dat niet. We gaan iets doen wat we (Crytek) nog nooit gedaan hebben. We gaan level's ontwerpen

. Luister dames en heren: Er is een HUGE verschil tussen Level Design en Environment Design. Het maken van levels zorgt er voor dat je de character "begeleid" door een enkele of in sommige gevallen, een tweetal aan verschillende routes door een environment heen. In plaats van: Take out the Korean Camp (I don't care HOW) is het: Walk this way. Walk that way. Oorah! Ramirez! Shoot the helicopter (COD

) .
De onervarenheid van Crytek in Level Design, de geforceerde veranderingen die van Crysis 2 een
product maken in plaats van een
belevenis (of zelfs: kunstwerk), zijn voor mij de zure pruimen. Het verhaal is matig, de innovatie is er uit, en de COD factor is daarvoor teruggekomen.
Is het daarom een "slecht" spel? Nee zeker niet. Ik heb er plezier mee gehad (singleplayer). Maar ik vrees dat het een titel is die me zal blijven doen herinneren aan de verneukende krachten van de "markt" in plaats van een stukje kunst zoals de eerste Crysis.