Toon posts:

[Verzamel] Panorama's - deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Zoek de verschillen! ;) Beide panorama's gemaakt vanaf ongeveer hetzelfde standpunt. In hetzelfde jaargetijde. 12 jaar tijdsverschil.

2 oktober 2002 (!), verse sneeuw rond het stuwmeer:

MooserbodenStausee05 by Erik Haak, on Flickr
Gemaakt met een Nikon D100, een simpel 17-35mm zoomobjectief @ 17mm, samengesteld met PTGui.

23 september 2014, wat verse sneeuw rond het stuwmeer:

KaprunStauseen9 by Erik Haak, on Flickr
Gemaakt met een Nikon D800E, een Tamron 24-70mm VC USD objectief @ 32mm , samengesteld met PTGui.

De getoonde panorama's hebben beiden dezelfde horizontale resolutie; 8192 pixels. (op Flickr)
In 2002 had ik 7 individuele opnames nodig om uiteindelijk een 9k breed resultaat te bereiken.
in 2014 heb ik 12 individuele opnames (portrait mode) gebruikt om een stitch van 26k breed te realiseren.

Kun je hier nou conclusies uit halen m.b.t. van b.v. DR ontwikkeling van de gebruikte DSLR's? Of niet? >:)
Qua resolutie van individuele beelden is er uiteraard een enorm verschil tussen de D100 en de D800E. Laat staan b.v. de nieuwe D850.
Maar vrijwel nergens/niemand gebruikt/toont die hoge(re) resolutie; waarom kopen we dan een nieuwe camera? :+

Er is in ieder geval wel één groot voordeel van de RAW files van de D100 t.o.v. de D800E; de verwerking gaat razendsnel! De bestanden zijn lekker klein; een NEFje amper 9MB, de afgeleide TIFF 17MB. Bij de D800E is een NEF vaak al tegen de 45MB, en de resulterende TIFF >100MB! Laat staan de gecompileerde panorama files.

[Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 13-09-2017 09:18]

Mooie Plaatjes   

• bla_bla
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:55
@ehtweak Ziet er echt mooi en scherp uit! Ik ben zelf ook nog aan het experimenteren met panorama's, gebruiken je ook een statief om foto's op gelijke hoogtes te houden?

Ik heb hier een poging gewaagd om een panorama te maken van de Vaticaanstad, hier had ik wel gehoopt dat ik een statief had meegenomen :/

Had niet verwacht dat dit zou uitkomen nadat ik alles aan elkaar heb geplakt :)

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-03 13:30

Acmosa

...no comment.

bla_bla schreef op woensdag 13 september 2017 @ 22:59:
Ik heb hier een poging gewaagd om een panorama te maken van de Vaticaanstad, hier had ik wel gehoopt dat ik een statief had meegenomen :/

Gave foto @bla_bla , Ik vind hem bijzonder sfeervol. Zou je, denk je, de gebouwen aan de uiteinden nog wat rechter kunnen zetten, of staan ze zo scheef? (Ben er nog nooit geweest)

But then again, I could be wrong..

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ehtweak Ziet er echt mooi en scherp uit! Ik ben zelf ook nog aan het experimenteren met panorama's, gebruiken je ook een statief om foto's op gelijke hoogtes te houden?
Statief? Nee hoor... Zeker met dit soort vergezichten is een statief helemaal niet nodig. Gewoon zorgen voor voldoende overlap en de stitching software doet z'n werk.

Is toch prima gelukt? d:)b
Het al dan niet gebruik van een statief zou weinig aan het eindresultaat hebben bijgedragen.
Welke stitching s/w heb je gebruikt? Ik zie ook vrijwel geen ghosting; m.a.w. prima gedaan.

Er zit nog wel een beetje vervorming in. Kijk maar naar dat gebouw achter de Vaticaanse Obelisk; dat 'bolt' nog enigszins. Aan beide uiteinden van de Dorische zuilenrij zie je ook die vervorming.
Kwestie van b.v. wat warping tools in PS en het is gefixed. Of, afhankelijk van de gebruikte stitching s/w, de projectie methode anders kiezen c.q. wat bijsturen.

Mooie Plaatjes   

• bla_bla
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:55
Acmosa schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:26:
[...]

Gave foto @bla_bla , Ik vind hem bijzonder sfeervol. Zou je, denk je, de gebouwen aan de uiteinden nog wat rechter kunnen zetten, of staan ze zo scheef? (Ben er nog nooit geweest)
Dankjewel voor je feedback, ze staan inderdaad scheef :P Ik heb het hieronder aangepast.
ehtweak schreef op donderdag 14 september 2017 @ 08:56:
[...]

Statief? Nee hoor... Zeker met dit soort vergezichten is een statief helemaal niet nodig. Gewoon zorgen voor voldoende overlap en de stitching software doet z'n werk.

[...]

Is toch prima gelukt? d:)b
Het al dan niet gebruik van een statief zou weinig aan het eindresultaat hebben bijgedragen.
Welke stitching s/w heb je gebruikt? Ik zie ook vrijwel geen ghosting; m.a.w. prima gedaan.

Er zit nog wel een beetje vervorming in. Kijk maar naar dat gebouw achter de Vaticaanse Obelisk; dat 'bolt' nog enigszins. Aan beide uiteinden van de Dorische zuilenrij zie je ook die vervorming.
Kwestie van b.v. wat warping tools in PS en het is gefixed. Of, afhankelijk van de gebruikte stitching s/w, de projectie methode anders kiezen c.q. wat bijsturen.
Dankjewel, Ik gebruik in Photoshop de Photomerge en dan op auto gezet. Verder heb ik bij deze nu wel de Geometric Distortion Correction aangevinkt. Denk dat het nou wel beter is, alleen de grond ziet er een beetje gebogen uit.

Ik heb verder nog een andere panorama, gemaakt in Grand Canyon :D

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

bla_bla schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 19:55:

[...]

Dankjewel, Ik gebruik in Photoshop de Photomerge en dan op auto gezet. Verder heb ik bij deze nu wel de Geometric Distortion Correction aangevinkt. Denk dat het nou wel beter is, alleen de grond ziet er een beetje gebogen uit.
Sorry dat ik het zeg, maar dit is echt niet fijn om naar te kijken. :|
Nu heb je juist veel meer (foute) vervorming geïntroduceerd.

Photoshop is nou niet bepaald het meest prettige en handige tooltje om panorama's te modelleren. Het duurt allemaal behoorlijk lang en je kunt de projectiemethode niet instant bijsturen/aanpassen en/of warpen. Wat b.v. bij PTGui wel kan.
Je zou ook b.v. Microsoft's ICE eens kunnen proberen.

[Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 18-09-2017 22:53]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Herfsttijd, tijd voor een herfst panorama.
Verticaal dit keer:

Tree90 by Erik Haak, on Flickr

Idian summer, maar dan gewoon in Flevoland. 8)

Mooie Plaatjes   

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 15:47

Deathchant

Don't intend. Do!

Er zit wel een dikke halo om de boomlijn heen. Dat zou ik wel ff corrigeren.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-05 22:47
@bla_bla mooie plaat, van de Grand Canyon. De aanwezigheid van mensen geeft nog wat meer indruk van de enorme schaal.

Zelf ook onlangs een panoramafoto gemaakt: In Ierland bij Killiney. Vond het resultaat wel geslaagd.

_██_
(ಠ_ృ)

• shreklich
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-04 17:20
@Atomsk Altijd lekker met mist en een laagstaande zon.

Afgelopen jaar op reis geweest en wat geëxperimenteerd met panorama's, hier een paar

Uitzicht op Lake Wanaka vanaf Isthmus Peak (Nieuw Zeeland)
Lake Wanaka

Uitzicht op Lake Wanaka vanaf Roys Peak (Nieuw Zeeland)
Lake Wanaka

Devils Staircase/Queenstown (Nieuw Zeeland)
Queenstown

Mount Batur, (Indonesië)
Indonesia

Bij twee foto's had ik eigenlijk de mensen moeten wegknippen, maar tijdens het bewerken van de foto's nooit tijd voor genomen. Ook veel nabewerking heb ik nooit gedaan. Misschien nog maar eens naar kijken ;)

en nog een 360 foto op youtube: Hookervalley walk

Meer 360's op het youtube kanaal. Ook hier nooit echt veel in de nabewerking gedaan dus zijn vaak erg donker.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
shreklich schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:31:
@Atomsk Altijd lekker met mist en een laagstaande zon.

Afgelopen jaar op reis geweest en wat geëxperimenteerd met panorama's, hier een paar

Uitzicht op Lake Wanaka vanaf Isthmus Peak (Nieuw Zeeland)
[afbeelding]Lake Wanaka

Uitzicht op Lake Wanaka vanaf Roys Peak (Nieuw Zeeland)
[afbeelding]Lake Wanaka

Devils Staircase/Queenstown (Nieuw Zeeland)
[afbeelding]Queenstown

Mount Batur, (Indonesië)
[afbeelding]Indonesia

Bij twee foto's had ik eigenlijk de mensen moeten wegknippen, maar tijdens het bewerken van de foto's nooit tijd voor genomen. Ook veel nabewerking heb ik nooit gedaan. Misschien nog maar eens naar kijken ;)

en nog een 360 foto op youtube: Hookervalley walk
[video]
Meer 360's op het youtube kanaal. Ook hier nooit echt veel in de nabewerking gedaan dus zijn vaak erg donker.
Bekende plekken!
Bijna 1.5 jaar in NZ geweest (woonde er praktisch). Love Wanaka trouwens.
Panaroma's zijn altijd lastig, zeker wanneer je op reis bent en maar beperkte gear heb.
Zelfs met enkel een D7000 + driepoot heb ik af en toe moeten afzien en staan vloeken.
Veel mensen realiseren dat niet echt.

Ik zou ze iets meer 'oomph' geven. Ze zijn nu wat flets.
Ik heb ook nog wat (semi) panorama's ergens liggen. Kan ze wel weer eens boven water halen :)

One World Concepts

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:49

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Atomsk Inderdaad fraaie plaat. Geeft een mooi wijds gevoel. Takje onderin in het midden zou ik persoonlijk weg clonen. Leidt te veel af.

@shreklich Oh yes, NZ! 10 jaar geleden geweest maar daar wil ik zeker nog een keer naar toe nu ik iets meer verstand van fotografie heb... Fraaie platen. Vooral die van Lake Wanaka (goeie herinneringen aan). Maar ben het met B_Force eens dat ze wel iets meer pop kunnen gebruiken.

Zelf afgelopen weekend iets dichter bij huis lekker foto's geschoten. Met oa dit panorama als resultaat. Met zulke rustig weer en zulke luchten, kan iedereen het eigenlijk wel....

Clouds @ Flickr

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 De spiegeling is goed geslaagd, op een klein kritiekpuntje na. Door de rimpeling in het water (rechts van het midden), mis je daar de spiegeling.
M.a.w. >:) foei! Had je niet kunnen wachten tot dat die vervelende windvlagen ophielden? ;)
En naar mijn idee had je deze een ietsepietsie dramatischer kunnen aanzetten. Niet heftig, maar gewoon een klein beetje meer...

Panorama's zijn echt mijn ding. O-) :Y Maar zelden doe ik dat in het donker. Vind het toch lastig met die lange belichtingstijden. Gisterenavond, voor het eerst sinds jaren, maar weer eens eentje in het donker geprobeerd:

AsfaltcentraleLelystad01 by Erik Haak, on Flickr
De lokale asfaltcentrale.
Heel veel flare licht van sterke gelige lantaarnpalen en beveiligingslicht. Desondanks nog aardig aan elkaar kunnen stitchen. 5 opnames van ieder 15s belichtingstijd. Stitched met PTGui Pro en nabewerkt met PS CC 2018.

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Ja, ik heb daar 5 uur zitten wachten man! Maar die rimpels gingen maar niet weg :+ . Maar in die hoek van het meertje staat altijd de meeste wind. Dus wachten helpt niet. In tegendeel: de mooie witte wolken maakte half uur later plaats voor saaie grijze lucht. Maar vind het niet echt storend.

Jouw foto is technisch best een uitdaging volgens mij. Als dat verschillende licht helpt niet echt bij he tmaken van een pano. Technisch vind ik hem dan ook best knap (alleen de distortion niet echt) maar de fabriek vind ik niet zo fotogeniek. Dus je skills volgende keer toepassen op iets mooier onderwerp, if you ask me.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 dank voor de reacties.
ff vraagje, wat bedoel je precies met dat er iets mis is met de distortion?
Bedoel je dat het hek als het ware gekromd vanuit het centrum afbuigt?

Juist alle gebouwen staan recht en hun kromming is gecorrigeerd, ondanks de groothoekopname @ 32mm. Maar omdat je opnames maakt, en kijkt, vanuit een centraal punt is het imho waarheidsgetrouw dat het hek links en rechts verder weg is, gezien van het kijkpunt.
Of bedoel je iets anders?

In eerste instantie dacht ik zelf b.v. dat die gevlekte lantaarnpaal (iets links van die rode silo's) verkeerd gestitched was o.i.d. Maar ook op een individuele opname ziet die er zo uit. Het komt door de aparte schaduwwerking van de diverse lichtbronnen. En ja, die paal staat scheef.

Uiteraard kan ik een andere projectiemethode kiezen zodat ik het hek helemaal rechttrek op de voorgrond, maar dan gaan de gebouwen er heel bizar uitzien. Bovendien is nou eenmaal het hek, uiterst links en uiterst rechts, verder van de kijker weg.
Het enige wat ik kan bedenken om dit effect te niet te doen, is individuele opnames maken volgens de lineaire panorama methode; m.a.w. het standpunt van iedere individuele opname in een rechte lijn, tegenover het object, verschuiven.

Of bedoel je toch iets anders? :?
Want ik wil graag horen/zien/begrijpen hoe anderen mijn panoramavisie(s) betrachten. :)

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Ja ik bedoel inderdaad die kromming. Ik weet dat dit is wat je camera ziet en wat je dus ook ziet als je zelf ernaar kijkt. Maar onze hersenen corrigeren dat en op de foto zie je het zo duidelijk terug. Verder van je onderwerp af gaan staan helpt heel veel maar is niet altijd mogelijk.

Maar goed, dit is natuurlijk puur mijn smaak en niets meer dan dat.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sys64738 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 12:35:
@ehtweak Ja, ik heb daar 5 uur zitten wachten man! Maar die rimpels gingen maar niet weg :+ . Maar in die hoek van het meertje staat altijd de meeste wind. Dus wachten helpt niet. In tegendeel: de mooie witte wolken maakte half uur later plaats voor saaie grijze lucht. Maar vind het niet echt storend.
Die rimpels vind ik een beetje moeilijk doen over enkele details.
Naar mijn mening voegt het juist wat levendigheid toe.
Ik zou persoonlijk de foto nog wat meer croppen aan de boven en onderkant.

Wat ik mij ook afvraag is hoe je deze foto hebt genomen?
Ik heb het idee dat daar nog iets te verbeteren valt.

One World Concepts

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@B_FORCE Wat mij betreft zijn de wolken en de reflectie van die wolken het onderwerp. Dus zou het zonde zijn die verder in te croppen.

En hoe ik de foto heb genomen? Gewoon, door op de shutter te klikken (7 keer of zo zelfs). Volgens mij is de foto van hoek tot hoek haarscherp en nergens over- of onderbelicht. Maar hoor graag welke ideeen jij hebt om het nemen van deze foto te verbeteren.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vers pano materiaal.
Dit keer een lineair panorama; m.a.w. het standpunt van de camera is evenwijdig verschoven aan het te fotograferen beeld.
Was best nog wel lastig, want vrijwel alle stitching software gaat uit van één en hetzelfde standpunt, van waaruit de individuele opnames gemaakt worden.
Maar m.b.v. PTGui was het mogelijk, met wat specifieke instellingen, om toch een goed beeld overlappend beeld te creëren. Daarbij bedenkende dat de losse opnames dus eigenlijk vanuit een andere hoek genomen zijn.
Was toch wel tricky, vereiste nog het nodige maskeer werk.

MECDrontenPano05 by Erik Haak, on Flickr
Laatste rustplaats van een hoop strijkbouten. :)

Oh ja, en de opnames zijn gemaakt met een aloud Russisch objectief; een MF Helios 44M-4 f/2.0 8)

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 18-02-2018 10:40]

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Kijk, daar was ik ook al een paar keer tegenaangelopen. Je moet eigenlijk niet gaan lopen/schuiven als je een pano probeert te schieten maar mooi te horen dat het dus wel kan. De pano zelf is technisch heel goed gelukt maar vind het jammer dat je er rechts zo veel doorheen kunt kijken. En dat blauwe strijk-"ijzer" past er ook niet echt tussen. Ik ben geloof meer van de "klassieke" panorama's.

Tijdje terug dit "klassieke" panorama geschoten. Had rechts wel iets meer mogen gebeuren op de foto maar verder wel blij met de plaat.

Morning Meadow @ Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 idd, een klassiek, rustgevend, grazende-schaapjes-op-het-gras landschap. :)

Ok, volgens de 'klassieke' methode heb ik deze gisteren gemaakt:

LelystadHaven20 by Erik Haak, on Flickr
De aloude (maar wel gerenoveerde) oorspronkelijke huisjes van de arbeiders op het werkeiland van Lelystad-Haven.
Ooit het begin van de Flevopolder, gebouwd toen Lelystad-Haven nog een eiland in de voormalige Zuiderzee, toen het IJsselmeer, en nu het Markermeer, was..
https://www.lelystad.nl/Werkeiland
Wikipedia: Werkeiland Lelystad

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hmmm. Dr worden hier niet zo veel pano's geschoten. Voel me bijna schuldig dat ik er weer eentje ga posten.

@ehtweak Leuk origineel onderwerp voor een panorama. Vind alleen die lantaarnpaal rechts wat jammer. 1 stap naar links en je had het hele eerste huis er netjes op kunnen krijgen zonder die paal in beeld. En dat rechter huisje had sowieso wel iets meer ruimte mogen hebben van mij.

Gister was ik "even" naar de duinen (uiteindelijk bijna hele dag geweest) en het was super mooi en helder weer. Daarom kon je vanaf de uitkijktoren bij de Kruisberg in Heemskerk echt heel ver kijken. De windmolens in de Noordzee (13 km uit de kust) waren prima te zien.

De foto is een panorama van 6 portrait foto's op 300mm (equiv) geschoten. Door de telelens krijg je behoorlijk veel compressie en lijken de windmolens veel dichterbij te staan. Maar de onscherpte door de trillingen in de lucht (vooral goed zichtbare op de grote foto) kun je duidelijk zien dat de molens toch wel redelijk ver weg staan.

Greener and Greener @ Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:04:
Hmmm. Dr worden hier niet zo veel pano's geschoten. Voel me bijna schuldig dat ik er weer eentje ga posten.
Nee hoor, gewoon blijven posten. Ik maak al heel wat jaartjes pano's, maar dan nog merk je, later thuis bij de bewerking, dat het net ff beter/handiger/nauwkeuriger, kon. M.a.w.er is altijd ruimte voor meer oefening en verbetering.

@ehtweak Leuk origineel onderwerp voor een panorama. Vind alleen die lantaarnpaal rechts wat jammer. 1 stap naar links en je had het hele eerste huis er netjes op kunnen krijgen zonder die paal in beeld. En dat rechter huisje had sowieso wel iets meer ruimte mogen hebben van mij.
Ja (en nee). Er zitten nog meer 'dingen' in de weg. Maar als het voorjaar weer wat verder onderweg is, zal ik 'm nog eens een keertje op die locatie maken.
Gister was ik "even" naar de duinen (uiteindelijk bijna hele dag geweest) en het was super mooi en helder weer. Daarom kon je vanaf de uitkijktoren bij de Kruisberg in Heemskerk echt heel ver kijken. De windmolens in de Noordzee (13 km uit de kust) waren prima te zien.
Idd het is een beetje 'blurry' als ik de grote uitvoering op Flickr (2800x900) bekijk. :-(
En nog iets, ja ik weet dat de aarde rond is, maar je horizon kromt weg, zowel links als rechts.
Oh ja, en nog ff zagen over het weer/de lucht; een iets enerverende wolkenpartij (desnoods clone je die erin ;) ) had de boel wat opgeleukt.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:00
Ik maak zelf ook honderden pano's per jaar, maar ik plaats eigenlijk veel te weinig foto's hier...

@sys64738 mooie sfeervolle pano hoor met die schaapjes
@ehtweak gewoon door blijven gaan, ik bekijk ze en vind het altijd mooi om te zien dat jij van de meeste "normale dagelijkse dingen" interessante foto's maakt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

ehtweak schreef op zondag 1 april 2018 @ 11:06:
[...]

Idd het is een beetje 'blurry' als ik de grote uitvoering op Flickr (2800x900) bekijk. :-(
En nog iets, ja ik weet dat de aarde rond is, maar je horizon kromt weg, zowel links als rechts.
Oh ja, en nog ff zagen over het weer/de lucht; een iets enerverende wolkenpartij (desnoods clone je die erin ;) ) had de boel wat opgeleukt.
Links valt de horizon inderdaad een beetje weg. Rechts valt het wel mee (net nog even in LR gecheckt). Maar ja, hij is dan ook 'lekker' uit het losse handje geschoten. Op statief en alles netjes waterpas zou ie strakker geweest zijn. Maar vind het niet echt storend. Mooiere lucht had ook welkom geweest maar ik was er gewoon met mijn kinderen en dat is niet de beste recept om rustig te wachten op mooiere luchten (of zelfs de zonsondergang).

Die molens zijn inderdaad blurrie. Op de volledige versie kun je dat nog beter zien (hele mooie golfjes :P ). Maar ja, das iets waar niemand wat aan kan doen. Die 15 km lucht tussen mij en die molens hakt er gewoon lekker in en vertekent de boel flink....

Maar ik ga zeker nog een keer terug voor een nieuwe poging met mooiere lucht en statief. Helaas komt het niet zo vaak voor dat je zo ver kunt kijken. Geduld hebben dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@sys64738 Wellicht een tip, maar met warp/distort tool zet je die krommende horizon zo weer recht.
Ik trek altijd ff een tijdelijke rechthoek (als referentiekader), slinger distort/warp aan, trek voorzichtig aan de hoekjes en voila de boel staat recht.
Dat heeft niks te maken met of je al dan niet een statief hebt gebruikt. Wat ik overigens zelf nooit doe voor panorama's. En mijn individuele opnames voor een pano zijn zelden waterpas. Helemaal niet zo belangrijk. ;)

Uiteraard in de stap daarvoor, tijdens het stitchen, wat ik doe met PTGui, kies ik de gewenste projectiemethode en kan ik nog het nodige rechttrekken, opbollen, uitbollen, vervormen, [whatever bewerking], maar het fijne ont-distorten (wat een uitdrukking ;) ) doe ik dan nog ff met PS CC 2018.

[Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 01-04-2018 17:43]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Bedankt voor de tips. Heb hem inderdaad even gewarpt in CC 2018 en ziet er stukken beter uit. Oh en je hoeft geen rechthoek te tekenen he. Heb je smart guides voor. Links klikken in ruler en zo je photo inslepen.

Hier de gewarpte versie:

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Een oudje! :) Opnames gemaakt in december 2008 (!) met een Nikon D200 en een 80-400mm @ 185mm objectief.
Opnieuw samengesteld met de meest recente PTGui Pro en nabewerkt met PS CC 2018:
https://farm1.staticflickr.com/816/41270774531_3d5f544dc4_c.jpg
HighVoltage2 by Erik Haak, on Flickr

Het origineel is maar liefst 64k pixels breed en 7k6 pixels hoog.
Samengesteld uit 3 rijen van ieder 16 opnames. Stitchen en warpen van dit enorme panorama doet PTGui in enkele seconden. Heb het wel eens geprobeerd in PS om te stitchen, maar dan heb ik na een kwartier nog geen resultaat... En o wee, als je de verkeerde projectie hebt, dan kun je weer opnieuw beginnen. :-(

Willen alle plugins in PS CC 2018 goed functioneren, dan werk ik meestal met een (max) 30k pixels breed origineel in Photoshop.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Fleurige tulpjes in panorama look:

Tulips76 by Erik Haak, on Flickr

tip: voor diegene die zich afvraagt waar dit gefotografeerd is; het origineel op Flickr is voorzien van GPS EXIF data.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Bijna 3 maanden later...ehtweak in "[Verzamel] Panorama's - deel 3"
En nu ziet het er zo uit:

LelystadHaven30 by Erik Haak, on Flickr
Een stuk groener!

Iets ander standpunt, zonder die lantaarnpaal. ;)

Mooie Plaatjes   

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:24
ehtweak schreef op maandag 11 juni 2018 @ 08:55:
[...]

Bijna 3 maanden later...ehtweak in "[Verzamel] Panorama's - deel 3"
En nu ziet het er zo uit:
[afbeelding]
LelystadHaven30 by Erik Haak, on Flickr
Een stuk groener!

Iets ander standpunt, zonder die lantaarnpaal. ;)
Wel erg krap, weinig ruimte boven het pand. Kijkt daardoor niet zo heel lekker vind ik.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Ja beter zo. Maar ik ben het wel met Robbie eens: iets te weinig ruimte rechts waardoor ie wat claustrofobisch overkomt. Misschien een content aware fill/resize in PS?!?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RobbieHifi , @sys64738 Krap?

Tja. De individuele opnames zijn in portrait mode en ik heb slechts één rij gemaakt.
Anders zou het betekenen dat linksboven er een enorme hoeveelheid (loze) lucht in beeld zou komen.
En rechts, vlak nadat het beeld is afgekapt, staan al weer lantaarnpalen en, haaks hierop, weer een rij bebouwing. M.a.w. het is wat het is... :|

Klik maar eens naar de GEO location in Flickr; dan kun je precies zien waar ik stond.

[Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 11-06-2018 23:29]

Mooie Plaatjes   

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
ehtweak schreef op maandag 11 juni 2018 @ 22:35:
@RobbieHifi , @sys64738 Krap?

Klik maar eens naar de GEO location in Flickr; dan kun je precies zien waar ik stond.
Ik beoordeel de foto....en het pand loopt echt net tot het kader. Een randje lucht (voorkeur met wolkjes ofzo) maakt het aangenamer.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 23:09

Isniedood

nee, echt niet!

@ehtweak nette compositie, weinig mis mee. Vind het persoonlijk niet zo'n boeiend onderwerp, maar de uitvoering vind ik goed. Zit wel wat vertekening nog in volgens mij.

Lake Louise Panorama by J. van Kessel, on Flickr

LAke Louise Canada

[Voor 73% gewijzigd door Isniedood op 30-07-2018 10:17]

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Isniedood Vertekening; hoe/waar dan volgens jou?
Want ik let er juist op om alle rare krommingen en/of andere misvormingen te corrigeren/vermijden.

@Isniedood ? Ik zie geen foto???
Volgens mij gaat er iets mis met de share link naar je Synology? (als je dat al zou willen)

Mooie Plaatjes   

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 23:09

Isniedood

nee, echt niet!

ehtweak schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:52:
@Isniedood Vertekening; hoe/waar dan volgens jou?
Want ik let er juist op om alle rare krommingen en/of andere misvormingen te corrigeren/vermijden.

@Isniedood ? Ik zie geen foto???
Volgens mij gaat er iets mis met de share link naar je Synology? (als je dat al zou willen)
Ik dacht dat hij bol stond, maar met een lineaal er langs lijkt dat toch echt niet zo te zijn.. Ik heb niks gezegd!

Mijn foto's met mijn lieve Pentax K200d

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:43

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

ehtweak schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 22:27:
Fleurige tulpjes in panorama look:
[afbeelding]
Tulips76 by Erik Haak, on Flickr
Die tulpjes staan er erg netjes bij. Ik vind het jammer dat er linksboven een stuk (wei)land met paaltjes te zien is. Dat leidt erg af. Waren een aantal passen naar rechts niet mogelijk?

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 21:25

Karel V

Een simpele ziel

@isniedood Zeker in het groot zien de sneeuwwitte bergen er in het midden fascinerend uit. De reflectie van de besneeuwde bergen en de lucht in het water zou je in het midden van je foto sterker kunnen aanzetten zodat het doorkijkje extra geaccentueerd wordt. De stenen op de voorgrond links vind ik niet passen in het lijnenspel van je foto. Voor de rest netjes belicht en duidelijke scherpte over je hele foto. Prima plaat, kijkt in het groot fijner weg.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Isniedood Heerlijk verfrissend; zo'n alpine landschap. 8)
De paar steentjes, links vooraan, passen prima erbij; geeft een idee van waar je stond.
Wel vind ik de naaldbomen erg donker. Het sneeuwrestant, recht in het midden, had je in de pp wat meer kunnen laten oplichten/'witten', dan trekt dat je blik er nog meer naar toe.
Het enige storende vind ik nou juist die rode (kano's?), voor dat houten gebouw. :-(

En zoals altijd, maar dat is mijn persoonlijke tick, ;) had ik graag echte panorama (=hoge) resolutie gezien. Want dan kun je die personen bekijken (helemaal rechts) of de details rond het huisje bekijken. Of, nog beter, een eenzame hiker spotten, ergens in het landschap. :Y
BlaTieBla schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 12:13:
[...]

Die tulpjes staan er erg netjes bij. Ik vind het jammer dat er linksboven een stuk (wei)land met paaltjes te zien is. Dat leidt erg af. Waren een aantal passen naar rechts niet mogelijk?
Er stond een windturbine, net ff verderop; die wilde ik niet in beeld... ;)

Maar je zoekt heel veel tulpen in panorama look? Alstublieft:

Tulips32 by Erik Haak, on Flickr
:+

Mooie Plaatjes   

• E-clips
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 29-05 10:06
@ehtweak jammer dat die tulpen niet op hoge resolutie te zien zijn, ik zoek graag naar eenzame tuinkabouters, maar dat is een persoonlijke tick :)

12 Augustus 2026 weer proberen

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

E-clips schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:03:
@ehtweak jammer dat die tulpen nietwel op hoge resolutie te zien zijn
imho is 8192x1179 toch aardig qua (hoge)resolutie... :)

Mooie Plaatjes   

• E-clips
Da's beter ja :)

Dus als ik het goed begrijp is de tip als je flickr gebruikt om een linkje naar het originele format te posten? anders zie je alleen max 2048 x ... (295 in dit geval)

Tegelijkertijd ook jammer, weer geen tuinkabouters...

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-05 20:23
Isniedood schreef op maandag 30 juli 2018 @ 09:02:
@ehtweak nette compositie, weinig mis mee. Vind het persoonlijk niet zo'n boeiend onderwerp, maar de uitvoering vind ik goed. Zit wel wat vertekening nog in volgens mij.

[afbeelding]Lake Louise Panorama by J. van Kessel, on Flickr

LAke Louise Canada
Leuk om een panorama te zien van een plek waar we dit jaar ook op vakantie zijn geweest, ziet er mooi uit.
Bij ons lag er al een stuk minder sneeuw en was het jammer genoeg nog bewolkte.

Op de een of ander manier heb ik het idee dat de foto iets gedraaid moet worden, het kan bedrog zijn maar voor mijn gevoel moet de rechter kant wat omlaag, al is het minimaal.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

E-clips schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 10:44:
Dus als ik het goed begrijp is de tip als je flickr gebruikt om een linkje naar het originele format te posten? anders zie je alleen max 2048 x ... (295 in dit geval)
Ik plaats altijd de link naar het origineel op Flickr.

Hangt er natuurlijk ook vanaf wie/waar precies is ingelogd c.q. en/of je toegang hebt tot alle 'sizes' versies van iemands foto's.

Bij sommige Flickr accounts zie ik bij 'View all sizes' diverse keuzes qua resolutie, bij anderen slechts max 2K.
"The owner has disabled downloading of their photos "

Het punt wat ik wilde maken is:
We hebben allemaal mooie camera's met fraai glaswerk. Enorme resoluties. We doen ons best om gedetailleerde opnames te maken. Velen kopen weer het nieuwste van het nieuwste high tech gear. We steken tijd in nabewerking, zoals het stitchen van een panorama. En dan mogen/kunnen we het resultaat slechts aanschouwen in ansichtkaartformaat in een slechte drukwerk resolutie. :?
Vind ik gewoon jammer, heel spijtig. :-(
Een indrukwekkende omgeving, zoals een majestueus berglandschap, is het toch alleen maar waard om in volle glorie te bekijken?

Mooie Plaatjes   

• E-clips
Hi @ehtweak

Mee eens dat het veel leuker is om op de details in te kunnen zoomen!

Echter, als ik op die eerste link van je klik (https://www.flickr.com/ph...lbums/72157633457241888), krijg ik ook de 2k max, owner has disabled download.
Deze link is naar je publieke album, hier ligt het aan je instellingen of je anderen je originelen wil laten zien. Meesten (inclusief mezelf en ook jij zo te zien) hebben dit disabled zodat alleen jezelf of je vrienden kunnen downloaden.

--> Settings, Privacy & Permissions en dan:
Who should be able to view and download your original image files and other sizes without deterrents?
Only you
Your friends and family
People you follow
Any Flickr member
Anyone (Recommended)

De tweede link die je plaatste is direct naar het origineel, is ook duidelijk een ander adres:
https://c2.staticflickr.c...95257240_feb0d03294_o.jpg

Met deze tweede link kan ik wel het origineel zien, met de eerste link kom ik op geen mogelijkheid hierbij, of doe ik iets verkeerd?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Is het urbex? Is het een alpine panorama? Is het (niet zo fraaie) architectuur? Is het geschiedenis?
Van alles wat! :Y

Een muilezel stal uit WO I, hoog gelegen (2634 m.), op de grens tussen Oostenrijk en Italië:

Hike16 by Erik Haak, on Flickr

HighRes versie alhier.

De muilezels werden gebruikt om proviand, materialen en munitie, voor de in de bergen gelegerde soldaten, te transporteren.
Vanaf de dalbodem is het bijna een kilometer hoogteverschil.

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Mooi stukje geschiedenis. En beste stallen voor die beesten. En zit overal beetje tussenin inderdaad maar kan prima door als mooie pano plaat hoor!

Zelf na lang uitzoeken eindelijk mijn vakantiefoto's uitgezocht en de meeste bewerkt. Bretagne is zo fotogeniek! Vooral veel pano's geschoten dus zal hier zo nu en dan wat posten. Deze is genomen bij Le Gouffre bij Plougrescant. Mooie kliffen en (na enig wachten) mooi weer. Prima ingredienten voor lekkere pano.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sys64738 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 23:17:
Deze is genomen bij Le Gouffre bij Plougrescant. Mooie kliffen en (na enig wachten) mooi weer. Prima ingredienten voor lekkere pano.
Niet verkeerd. d:)b

Wat opmerkingen:
-Ik weet niet of je het al dan niet met opzet hebt gedaan/zo gelaten, maar je horizon is aardig gekromd.
-En, dat euvel merk ik zelf ook vaak; de lichtere plekken in de horizontale luchtpartij. In principe inherent aan het feit dat je een sweep maakt van de lichtbron zijde richting de 'donkere' zijde.
Maar helemaal links is het wel erg licht.
-Jammer dat er geen GPS EXIF metadata gekoppeld is. Nu kun je niet ff de kaart aanklikken en zien waar het precies was. (maar dat zeg ik, als geografische freak >:) )

In je omschrijving staat "... On the far right you can even see the House between the Rocks if you look carefully.". Maar de maximaal zichtbare resolutie op Flickr is 2200 pxls wide, en dan look ik carefully, maar dan zie ik 'm eigenlijk niet. ;)

BTW: je "The cliffs of Le Gouffre de Plougrescant covered in a veil of mist." vind ik ook geslaagd! Leuk die 'vaagheid'. 8)

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 20-08-2018 08:22]

Mooie Plaatjes   

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Dank je. Ja die horizon is beetje luiheid. Misschien trek ik hem nog wel een keer recht. En die lichte linker kant vind ik niet zo storend eigenlijk. De zon staat daar, dat snapt de kijker ook wel. Wat ik lelijker vind (en zelf ook soms heb) zijn die blauwe cirkels die je krijgt met pola filters...

Locatie is makkelijk te vinden. Zoek op "Le Gouffre Plougrescant" en kind kan de was doen. Het huis is op de 80MP versie beter te zien inderdaad. De laatste grote rots aan de rechterkant staat een autootje en die staat voor het huis. Je kunt het wel zien als je heel goed kijkt.

• JelleMan
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:31
Hierbij wat panorama's vanaf Kauai, Hawaii. De Na Pali kust is echt een ongelooflijk mooi gebied.

De eerste foto is vanaf een bootje, wel lastig om een goede panorama te krijgen door de golven. De 3e poging lukte.
Na Pali Kauai, the cathedral by Jelle, on Flickr

Ook erboven gewandeld, 1200 meter hoge kliffen recht naar beneden en smalle steile paadjes met super uitzichten. Het is wel één van de natste gebieden op aarde, maar we hadden redelijk geluk met het weer.
Na Pali kauai red top by Jelle, on Flickr

Hiking the Na Pali coast Kauai, Hawaii by Jelle, on Flickr

We zijn er ook nog met een helikopter overheen gevlogen, maar een panorama vanuit de helikopter was niet te doen :P

Panorama's gemaakt met Microsoft ICE, blijft wel mijn favoriete programma.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:25
Ik blijf bitchen tegen m'n vrouw die ABSOLUUT niet met me in de helicopter wilde gaan daar. In m'n eentje had ik er ook geen zin in, dus uiteindelijk niet gedaan. Aan de foto's te zien een grote misser :(

Mooie shots! d:)b

Hier staat tekst

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@JelleMan Super mooie platen! Vooral die eerste is erg fijn. Mooie compositie, super mooie kleuren en wat een landschap!

Zelf afgelopen weekend eentje geschoten bij Petten. De wolken en het licht waren zo mooi. Perfect voer voor een pano. Nadeel van dit soort Pano's is wel dat als je ze in Lightroom met 'perspective' stitched, de buitenste foto's (logischerwijs) heel erg uitgerekt moeten worden om het perspectief te kunnen behouden. Daardoor zijn de buitenkanten behoorlijk onscherp wat op het scherm nog niet zo erg is maar een grote print zou ik hiervan liever niet maken. Maar als iemand tips heeft over hoe dit beter kan, hoor ik het graag,

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@JelleMan Bijzondere landschappen! Het lijkt net de omgeving waar de Jurassic films zouden kunnen worden opgenomen. 8)

@sys64738 Fraai, hoe die wolken(banen) convergeren in de verte. In eerste instantie dacht ik, grappig die paaltjes in het zand, maar bij het bekijken van de grotere versie blijkt dat het flinke palen zijn; gezien de mensen die er tussen lopen. ;)

Dat het niet altijd zonnig hoeft te zijn (zie de pano van @sys64738 ), blijkt maar weer.
En omdat bij het simpele zonnig plaatje ehtweak in "[Verzamel] Landschappen deel 2" blijkbaar (?) het schaalgevoel ontbreekt, hier wat weidser uitzicht:
Speciaal voor @MattiB en @Hahn :)

Zelfde locatie als de eerdere (zonnige) foto, maar dan 4 jaar eerder.

In oostelijke richting:

PWiechenthalerHuette1 by Erik Haak, on Flickr
Highres versie

In zuidelijke richting:

PWiechenthalerHuette2 by Erik Haak, on Flickr
Highres versie

In westelijke richting:

PWiechenthalerHuette3 by Erik Haak, on Flickr
Highres versie

Het slechte weer kwam er aan. Gelukkig was ik nog voor de nattigheid weer veilig beneden.

Mooie Plaatjes   

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Recent een weekje in Zweden doorgebracht, vlak boven de pool cirkel, en ik denk dat dit toch wel de beste tijd is om daar te zijn. Prachtige herfstkleuren overal. Een aantal panorama's geprobeerd te maken. Niet echt vooropgezet en de tijd voor genomen, maar gewoon vlot vanuit de hand even rondgedraaid.

De power lines doen wat af van de hele plaat, maar aan de andere kant, dit is hoe het was. En ja, de paal lijkt flink scheef te staan. Volgens mij is dat ook echt zo, gezien de extra steun-draden die eraan bevestigd zitten. De rest van de lijnen lijken redelijk netjes.

Dit is in Stora Sjöfallet, een nationaal park richting de grens met Noorwegen. Hoe verder je het park ingaat, hoe spectaculairder het gebergte wordt. Ik had helaas niet de tijd om compleet door te rijden. Er zit helaas wat onscherpte in deze plaat, ik schoot met een oude manual focus lens en ik denk dat ik tijdens het schieten de focus wat heb aangeraakt. Het was al flink fris met 4C en flink harde wind, windchill rond 0C :P.

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@ehtweak Nee die "paaltjes" varieren van 1,5 tot 7 meter of zo. Is "rebuild" van het oude dorp Petten dat vroeger westelijker lag maar door de zee verzwolgen is. Leuke plek om heen te gaan als je keer in Noordholland bent.

En mooie platen hoor. De zuidelijke richting vind ik er bovenuit steken. Mooi vergezicht en die "Berghof" rechts maakt het mooi af.

@Propane Misschien is het leuk om volgende keer ook op je voorgangers te reageren. Neem aan dat jij het ook leuk vind om te horen hoe mensen over jouw foto's denken...

Vind bij je eerste foto die powerlines inderdaad afbreuk doen aan de foto. Je doet er weinig aan want die dingen staan er nou eenmaal maar daarmee is deze locatie (vanuit deze hoek) gewoon niet zo fotogeniek.

Je tweede foto is beetje ergg leeg in het midden. Links en vooral rechts gebeurt het een en ander maar als je oogg dan naar het midden gaat en het meer over steekt, had ik gehoopt/verwacht daar ook iets moois te zien (zoals die bergpiek die nu rechts staat of spectaculaire wolken).

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Propane je 'Stora Sjöfallet' pano geeft idd de leegte aan, die je in dat soort omgevingen aantreft.
Wat dat betreft had het net zo goed een verlaten loch in Schotland kunnen zijn. ;)

In de nabewerking had je 'm wel iets spannender kunnen maken.
Maar als het de bedoeling is/was om de eenzaamheid en so(m)berheid van dat landschap/moment uit te drukken, is dat wat het is... :|

Gooien we er gelijk maar een iets minder sombere pano tegenaan. :)

Glemmtal35 by Erik Haak, on Flickr
HighRes exemplaar alhier.
(alle details @ flickr)
Genomen aan de vooravond van de komende regenbuien.

Mooie Plaatjes   

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

ehtweak schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:32:
Gooien we er gelijk maar een iets minder sombere pano tegenaan. :)
[Afbeelding]
Glemmtal35 by Erik Haak, on Flickr
HighRes exemplaar alhier.
(alle details @ flickr)
Genomen aan de vooravond van de komende regenbuien.
Ik vind je foto wat krap aan de onderkant. Het gras is natuurlijk ook niet zo interessant maar je mist nu wel een deel van de vallei precies in het centrum van je foto. Zeker vergeleken met de eerste foto van je vorige upload. Sowieso vind ik daarvan de eerste twee foto's toppers van je, kijkt erg lekker met dat huisje en die vallei aan de rechterkant van je foto's. Wel lijkt de tweede foto met de huisje wat naar rechts te hellen/scheef te staan. Ook die is wat krap aan de onderkant, maar dat stoort daar veel minder doordat de donkere voorgrond wegvalt tegen de oplichtende vallei.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Karel V schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 13:27:
[...]

Ik vind je foto wat krap aan de onderkant.
...
De reden waarom er 'krapte' is aan de onderzijde; omdat zich daar simpelweg begroeiïng bevindt (vlak voor me), die het zicht op wat er verder weg is, ontneemt. Niks meer, niks minder.
Als ik dan een extra rij beeldmateriaal zou vastleggen, dichter bij de fotograaf, krijg je nog veel meer 'irrelevante' pixels. Dan laat ik die liever weg. ;)

Mooie Plaatjes   

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

ehtweak schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:23:
[...]

De reden waarom er 'krapte' is aan de onderzijde; omdat zich daar simpelweg begroeiïng bevindt (vlak voor me), die het zicht op wat er verder weg is, ontneemt. Niks meer, niks minder.
Als ik dan een extra rij beeldmateriaal zou vastleggen, dichter bij de fotograaf, krijg je nog veel meer 'irrelevante' pixels. Dan laat ik die liever weg. ;)
Duidelijk ;)

Wel tof trouwens, die hike van je naar de Peter Wiechenthaler Hütte. Op je foto 17 is niet helemaal duidelijk te zien waarom je eerst langs die stijle wand richting links omhoog klimt/loopt om vervolgens weer uiterst rechts via trappen af te dalen. Lijkt nu net alsof je door de gruisbedding direct rechts omhoog zou kunnen klauteren, wat waarschijnlijk veel te gevaarlijk is met al die losse stenen ;) Het ziet er uit als een bijzonder avontuurlijke tocht/klettersteig daar in de bergen. En dat bepakt met rugzak en uitrusting eventjes vier liter vocht er doorheen jakkeren :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Achteraf vond ik het ook heel tof en cool van mezelf dat ik heelhuids was aangekomen (met tig kilo rugzak + gear). ;)
Maar ter plekke dacht ik er anders over... O-) :Y
Karel V schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:30:
[...]
Op je foto 17 is niet helemaal duidelijk te zien waarom je eerst langs die steile wand richting links omhoog klimt/loopt om vervolgens weer uiterst rechts via trappen af te dalen. Lijkt nu net alsof je door de gruisbedding direct rechts omhoog zou kunnen klauteren, wat waarschijnlijk veel te gevaarlijk is met al die losse stenen ;) Het ziet er uit als een bijzonder avontuurlijke tocht/klettersteig daar in de bergen. En dat bepakt met rugzak en uitrusting eventjes vier liter vocht er doorheen jakkeren :)
Het was eigenlijk nog schlimmer... je kon kiezen, of over die roodbruine puinhelling, je optrekken aan het touw, of naar de metalen Leiter strompelen en daar omhoog gaan.
Ik koos voor de puinhelling; vond ik wat dichter bij de vaste (losse) grond.

PWiechenthalerHuette15 by Erik Haak, on Flickr

BTW: regelmatig hoor en zag ik het nodige gruis en kleine blokjes onder m'n voeten in de afgrond verdwijnen... Geeft een geruststellend gevoel. :+

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Meestal maak ik mijn Alpine panorama's zonder mensen/zonder menselijke constructies in beeld.
Maar dit keer een uitzondering. :)

Tauernmoossee38 by Erik Haak, on Flickr
Bijna 180o beeld van zuidwest - noordoost. De Rudolfshütte, Weisssee, stuwdam, kabelbaan, (in de diepte) de Grünsee, en helemaal rechts de Tauernmoossee.
HighRes exemplaar: https://c2.staticflickr.c...17658854_fbc510a33c_o.jpg

Wetenswaardig detail m.b.t. de Tauernmoossee; deze wordt geëxploiteerd door de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) t.b.v. elektriciteitsopwekking voor het treinverkeer.

Meer van deze lokatie is te zien in dit album: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157671887549307

Mooie Plaatjes   

• Universal Creations
Aangezien ik tegenwoordig regelmatig in Antwerpen te vinden ben, heb ik pas geleden nog 2 panorama's gemaakt vanaf het MAS museum:

View of Antwerp from MAS 1 by Universal Creations, on Flickr

View of Antwerp from MAS 2 by Universal Creations, on Flickr

Gemaakt met de Sony A7R3 met Sigma FE 50mm f/1.4 Art op f/8. Lightroom kreeg het niet voor elkaar om te stitchen, Kolor Autopano Giga had er geen problemen mee.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Universal Creations Dank voor de hoge resolutie versies!
Heerlijk om daar in rond te struinen.
Vind die eerste trouwens geen mooie plaat, maar wel een interessante. Weersomstandigheden zijn een beetje zo-zo. Maar al die details; heerlijk gewoon.

Alleen de tweede heeft wat merkwaardige vervormingen er in zitten. (?) De auto's rechts van die ophaalbrug zijn op een vreemde manier vervormd.
Ook de geparkeerde auto's bij DelHaize zien er een beetje raar uit. :?

Wellicht dat deze hoge(re) locatie een prachtig punt voor een avondopname zou zijn. (indien mogelijk)

[Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 11-10-2018 20:09]

Mooie Plaatjes   

• Koelman87
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-12-2022
Mooie platen hierboven, vooral berglandschappen zijn altijd dankbare onderwerpen voor panorama's.

Zelf onderstaande laatst na een nachtdienst gemaakt. Geschoten met een Galaxy S9 en bewerkt met Snapseed. Mist daarom mogelijk de/wat scherpte van een DSLR en heeft er wat rariteiten in zitten (fietser, taxi) maar vond hem toch zeker het delen waard!

Sunrise above Amsterdam, The Netherlands by Stefan Koelman, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Koelman87 Bekeken op klein (postzegel)formaat oogt het best wel ok.
Maar idd, op fatsoenlijk formaat, vallen de beperkingen van zowel de gebruikte camera en/of stitching software wel op.
Zoals die gekloonde ghostfietser ;) , en de bomenrij op de voorgrond krijgt een nogal vreemde blurry look.
Aan de andere kant moet ik zeggen dat de stitching van de huizen goed gelukt is.

Tegenover het urban geweld, dit natuur fenomeen.
https://www.sn.at/wiki/Triafnfall
Een gordijn van water. Over een afstand van bijna honderd meter druipt hier water naar beneden. Doordat het op het laatste moment tegengehouden wordt door een ondoordringbare laag, komt het uit de bosbodem tevoorschijn.

Triefen05 by Erik Haak, on Flickr
Hogere resolutie: https://c2.staticflickr.c...15627552_8e3abb30e4_o.jpg
In dit album meer details en foto's + exacte locatie: https://www.flickr.com/ph.../albums/72157699388681342
De weerstomstandigheden waren niet ideaal; grauw/grijs weer en best wel veel uitgebeten reflecties op de natte rotsblokken. Maar ja, dit zijn van die lokaties, als je er eenmaal bent, dan ben je er en ga je niet zo gauw weer ff terug. ;)

Mooie Plaatjes   

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:06
Vanochtend weer eens op pad geweest vanwege de verwachtte mist. Het was niet zo geweldig als 2 weken geleden, maar toch nog steeds genoeg voor een mysterieus effect. Ik was eigenlijk op zoek naar een witte reiger, maar kwam onderweg dit tegen. Misschien dat ik de foto's nog wat moet tweaken, zodat de schaduwen nog even iets donkerder zijn (de locatie is minder fotogeniek dan ik had gehoopt en oogt her en der wellicht wat rommelig). Toch vind ik het geen lelijke plaat en aangezien het 11 foto's zijn, valt het onder een panorama.

• Coolyo_Lars
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:28
Heb me gisteren ook voor het eerst ondergedompeld in de wonderen wereld van de panoramafoto's. Best eff wennen, je moet overal net even anders naar kijken. Zeker niet ontevreden met het eindresultaat.
Vind de eerste het mooiste, misschien een cliché maar vind het toch een mooie foto.
Tweede vind ik opzich wel oké, orgineel was andersom maar vond hem zo beter weg kijken. Had hem liever recht van voren gemaakt, heb het geprobeerd maar toen stond ik met mijn nieuwe schoenen 30cm lager en had natte voeten dus operatie rechte foto werd maar even afgebroken :-(.

Nikon D7200 | Nikon 18-55 | Nikon 55-200 | Sigma 50-500

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
@LA-384, mooie foto! Lekkere sfeer en goede compositie, niets op aan te merken. Het enige wat je misschien weg zou kunnen poetsen is de bushalte rechts.
@Coolyo_Lars, een eenzame boom op een vlakte (zeker in zwart wit) kan een heel krachtig beeld zijn, maar voor mij "klikt" deze foto niet helemaal. Ik kan er echter niet helemaal de vinger op leggen waarom.
Je tweede foto heeft mooie warme herfstkleuren in de bomen, maar je hebt de pech dat het licht vrij vlak en koel is. Als je hier zou staan bij een zonsop- of ondergang en je krijgt licht op de bomen, dan zou de foto net wat extra krijgen.

• Koelman87
Slechte eigenschap voor een (hobby)fotograaf, maar ik ben niet zo'n ochtendmens. Voor een ochtenddienst moet ik echter wel... Met als voordeel dat je dit soort dingen ziet gebeuren. Daarnaast hebben we vanaf het 'rokersterras' een mooi uitzicht over de Jordaan en het centrum van Amsterdam.

Uiteraard de camera niet mee, dus ben je weer aangewezen op de camera van je telefoon. 9 losse foto's gemaakt met de Pro Mode van de Galaxy S9, geïmporteerd op m'n laptop en in Lightroom gestitched en verder bewerkt (voor zover dat kan met JPEG's uit een telefoon).

Net zoals mijn vorige panorama in dit topic mist ook deze scherpte, maar het kleurenspektakel was dusdanig dat ik hem jullie niet wilde onthouden.

One of those mornings by Stefan Koelman, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Koelman87 De kleuren zijn idd opvallend en zeer zeker de moeite van het registreren waard. d:)b

En nu nog een panorama timelapse; compleet van donker Amsterdam --> het blauwe momentje --> het volledig ontwaken van de stad. :+

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 04-02-2019 09:18]

Mooie Plaatjes   

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Op zich mooie kleuren in de lucht, maar ik vind het persoonlijk wat jammer dat er nu ook een paarse gloed over de stad ligt. Hierdoor smelten de lucht en de gebouwen een beetje samen, in plaats van dat er een mooi contrast is tussen de twee. :)

En in je description op Flickr staat sunset ipv sunrise. :)

• Koelman87
@ehtweak Thanks! Vond ik ook, was een heel mooi gezicht. Wel jammer dat ik tijdens de mooie zonsop- en ondergangen meestal aan het werk ben. Leuk idee van die timelapse, wie weet... :-)

@NMH Thanks voor je feedback! Tekst is aangepast, foto ook. Vind hem zelf ook beter zo,

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Koelman87
Laat ik er weer eens één posten! Ziet er wellicht meer uit als een UWA, maar het is toch echt een pano. 2 in de breedte en 2 in de hoogte, totaal 4 foto's. Zoals gebruikelijk, gestitched en nabewerkt in LR.

Saarburg waterfalls by Stefan Koelman, on Flickr

• LA-384
@Koelman87 Bijzondere foto van een bijzondere locatie. Ik zag em op m'n tablet, waar ie al scrollend langzaam in beeld kwam. Dat maakte het zeer interessant, omdat ik naarmate ik meer van de foto zag, telkens werd verrast. Ik dacht eerst dat het om een cliché pleintje/straat zou gaan. Op deze manier was het een soort ontdekkingsreis. De foto in zijn geheel gezien maakt het nog steeds interessant vanwege de ongewone locatie.

Er wordt wel iets afgekapt rechtsboven, maar dat is niet direct storend, omdat het net donker genoeg is.

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 21:00
Mooie sfeervolle plaat! Slim om er een UWA pano van te maken. En mooi gestitched. Een paar putjes ter verbetering: Van mi had er rechtsboven wat meer ruimte mogen zijn. Daarnaast vind ik het bij dit soort foto's ook wel mooi als de lantaarnpalen van de starburst effecten hebben.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Koelman87 Heerlijk om weg te kijken! Goed idee om je camera eens een sweep te laten maken. Zo zou je immers zelf ook vaak (rond)kijken als je daar ter plekke bent.
Dank voor het plaatsen!

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tulpentijd!
Verplicht :+ nummertje; het tulpenpanorama:

Tulips70 by Erik Haak, on Flickr
highres alhhier: https://live.staticflickr...90693533_89c34d2042_o.jpg

Nog veel meer kleurengeweld Tulipa:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157633457241888

Mooie Plaatjes   

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
offtopic:
Koffietijd!
Op zich een mooi pano, maar persoonlijk had ik hem denk ik liever symetrisch gezien (dit idee, excuseer de crappy ASCII art: /|\). Nu voelt het voor mij een beetje ongebalanceerd, maar dat is natuurlijk persoonlijk. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

NMH schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 20:27:
[...]

Op zich een mooi pano, maar persoonlijk had ik hem denk ik liever symetrisch gezien ...
U vraagt, wij draaien, :) oh pardon, wij pano-stitchen:

Mooie Plaatjes   

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
ehtweak schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:23:
[Afbeelding]
U stitcht, wij appreciëren. :)

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 21:35
ehtweak schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 23:23:
[...]

[Afbeelding]
Hele gave plaat.
Misschien een open deur, maar het lijkt alsof ik de bovenkant "mis". Je volgt het lijnenspel en dan .... crop/leeg/op. Alsof de lucht nooit bestaan heeft. Of mis ik iets :X

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
CuBras schreef op woensdag 24 april 2019 @ 19:43:
[...]

Hele gave plaat.
Misschien een open deur, maar het lijkt alsof ik de bovenkant "mis". Je volgt het lijnenspel en dan .... crop/leeg/op. Alsof de lucht nooit bestaan heeft. Of mis ik iets :X
Ik heb precies hetzelfde. Ik heb sowieso al zelden tot nooit dat een panorama op een scherm me echt wat doet, omdat het effect van een extra brede foto op een scherm gewoon niet goed tot z'n recht komt. Maar nu voelt het net alsof ik naar de onderste kwart van een foto zit te kijken.

The devil is in the details.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@CuBras Tja... Ik begrijp de opmerking. Maar dat is nu juist het tulpen pano; een tulpen pano!
Geen luchten pano o.i.d.
De achtergrond bij dit soort landelijke omgeving is vaak wat bomen, een weg, of een boerderij, of windmolen, of een combinatie van al die dingen. En dat vind ik alleen maar afleiding. Dus die fotografeer ik niet. Het gaat om de enorme zee aan tulpen.

Dit soort dingen:
https://live.staticflickr.com/7374/8726371598_a9c311248c_c.jpg
TulipPano2 by Erik Haak, on Flickr

Weet je wat het is? Als er een strakblauwe lucht achter zit, zoals op fraaie dagen in de Alpen; dan is het commentaar van "de lucht is zo saai blauw", "veels te veel contrast" o.i.d.
Bij een Nederlands landschap "goh, had die snelweg of die irritante windmolen niet weggekund?" ;)

@Hahn Moet je een breder scherm gebruiken... ;)
Maar idd, je kijkt naar slechts tulpen; niks meer, niks minder. De rest is allemaal afleiding. :+

Mooie Plaatjes   

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-05 21:35
ehtweak schreef op woensdag 24 april 2019 @ 20:36:
@CuBras Tja... Ik begrijp de opmerking. Maar dat is nu juist het tulpen pano; een tulpen pano!
Geen luchten pano o.i.d.
De achtergrond bij dit soort landelijke omgeving is vaak wat bomen, een weg, of een boerderij, of windmolen, of een combinatie van al die dingen. En dat vind ik alleen maar afleiding. Dus die fotografeer ik niet. Het gaat om de enorme zee aan tulpen.

Dit soort dingen:
[Afbeelding]
TulipPano2 by Erik Haak, on Flickr

Weet je wat het is? Als er een strakblauwe lucht achter zit, zoals op fraaie dagen in de Alpen; dan is het commentaar van "de lucht is zo saai blauw", "veels te veel contrast" o.i.d.
Bij een Nederlands landschap "goh, had die snelweg of die irritante windmolen niet weggekund?" ;)

@Hahn Moet je een breder scherm gebruiken... ;)
Maar idd, je kijkt naar slechts tulpen; niks meer, niks minder. De rest is allemaal afleiding. :+
Je weet wat ze zeggen over Nederlanders hè :+

Je uitleg verhelderd een heleboel. Het gaat natuurlijk ook het perspectief van de fotograaf. Diegene die er naar kijkt heeft altijd wel een mening klaar staan.

• LA-384
@ehtweak Je tweede pano is idd een stuk beter, omdat het symmetrisch is en niet uit 1/3e zwarte zand bestaat. Echter ben ik het ook eens dat er wel iets van lucht boven had gemogen. Waarom? Het geeft meer diepte en besef van werkelijkheid (of hoe ik het ook moet noemen). Alleen de tulpen geeft het voor mij een gevoel van krapte/weinig ruimte en dat past niet bij een panorama of bij het onderwerp. Een tulpenveld zou in mijn ogen juist weidsheid uit mogen stralen.

Als je dan toch nog voor enkel tulpen zou gaan, zou het denk ik, juist weer mooier zijn door een wat hoger perspectief te gebruiken (ladder?), zodat de tulpenrij nog verder door lijkt te lopen.

Dat geeft dan ook meteen een andere verhouding, wat ik als positief zou zien. 3:1 wordt volgens mij gezien als de standaard voor panorama. Persoonlijk vind ik jouw pano's wat breed. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om wat je zelf wilt, maar ik zie in mijn huis nergens een geschikte plek voor zo'n brede foto :)

• Hogader
  • Registratie: April 2009
@ehtweak alhoewel ik ook de symmetrische pano het beste gelukt vind, ben ik van mening dat het lijkt alsof de Tulips70 pano een verhaal verteld. Van links naar rechts lijkt het net alsof het van niets tot een veld vol tulpen gaat, wat ik toch (misschien onbedoeld) een leuk effect vind geven.

Zelf ook maar weer eens een bijdrage leveren aan dit topic. Recentelijk teruggekomen uit Nepal en vooral als je aan de wandel bent leent het land zich uitstekend voor weidse panorama's.

Forgotten Mustang by Rob van Loon, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Net panorama, verder weinig op aan te merken. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
@Hogader Die plaat komt enkel op max resolutie volledig tot zijn recht, omdat je dan pas alle details ziet, zoals dat dorpje. Hoewel hoofdzakelijk bruin, zijn het toch erg mooie, warme kleuren. En natuurlijk een beetje een surrealistische setting met die bergen op de achtergrond.

Vanochtend het wekkertje om 5.00u gezet en lekker 2 uur door de nabijgelegen peel gewandeld. Diverse dingen weer geprobeerd, waaronder deze panorama om een sfeerimpressie te krijgen.

Panorama Medium by LA-384, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
LA-384 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 09:35:
Vanochtend het wekkertje om 5.00u gezet en lekker 2 uur door de nabijgelegen peel gewandeld. Diverse dingen weer geprobeerd, waaronder deze panorama om een sfeerimpressie te krijgen.
Panorama Medium by LA-384, on Flickr
Allereerst respect voor het vroege opstaan. :) Qua foto heb je de mooie warme kleuren van het golden hour en een nagenoeg perfecte reflectie, maar voor mijn gevoel doet het karrepad rechts eerder wat afbreuk aan de compositie dan dat het wat toevoegt. Ik vraag me af wat het beeld een paar stappen verder en een stukje naar links gedraaid was geweest. Dan verdwijnt het pad en krijg je meer water met perfecte reflecties. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
@NMH Ik moet mezelf telkens weer gigantisch motiveren als de wekker gaat (ik kijk altijd even naar buiten en op wolkenradar, als de zon er niet door komt, trek ik de dekens weer over me heen ;) ), maar tot op heden is het nog elke keer echt de moeite waard geweest. Is het niet voor de foto's dan is het wel vanwege de rust en gewoon het niet-alledaagse tafereel wat er zich voordoet. Ik kan het iedereen aanraden, want het geeft je energie tot en met.

Qua compositie kon je nog wel eens gelijk hebben. Veelal kijk ik gewoon al lopende wat rond en schiet ik foto's wanneer ik denk dat iets 'werkt'. Op dit moment kwam net de zon weer achter de wolken vandaan en zag ik de warme kleuren (de foto is in de richting waar ik vandaan kwam). Het pad leek mij een leuke toevoeging, maar het lijkt idd niet echt een doel te hebben. Daarentegen is het links (buiten de foto) ook gewoon meer van hetzelfde, plus het stukje water is niet zo heel groot. Veel meer dan wat je hier ziet is het niet. Volgens mij is het iets van 20-30 meter wat je ver kunt kijken, door de 35mm lens lijkt het groter.

[Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 12-05-2019 18:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@LA-384 Inderdaad respect voor het vroege opstaan alleen zie je dat in de foto niet terug. Ik had mooi warm licht van de zonsopgang willen zien.... En ik ben het ook met NHM eens dat deze compositie niet zo lekker uit de verf komt. Als het karrenpad het midden van je foto was geweest met rechts nog zo'n watertje had het perfect gewerkt maar nu zit het zo in het hoekje gepropt. En dan zie ik dat vlakke water en die mooie rij bomen een de overkant. Gewoon dat als onderwerp, iets meer inzoomen en je hebt een heerlijke rustige plaat. Nu gebeurt er net iets te veel maar weet ik niet waar ik op moet focussen. Less is nog steeds more.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
@sys64738 Reden om nog eens terug te gaan denk ik dan :) vandaag en gisteren weer de wekker gezet, maar helaas gooide wolken roet in het eten. Overigens had ik vorige week nog wat foto's gemaakt van de daadwerkelijke zonsopkomst (met rode tinten), maar ik vond die foto's niet goed genoeg om te delen. Ik ga tegenwoordig ook met een iets andere insteek de zonsopgang tegemoet, aangezien ik vorig jaar al erg mooie foto's ervan gemaakt heb.

Overigens gaat dat vroege opstaan mij ook niet altijd van een leien dakje (het scheelt dat ik voor m'n werk ook vroeg op moet). Als de lucht omstandigheden niet minimaal bijna perfect zijn, duik ik ook m'n bed weer in. Maar het is echt elke keer weer een ervaring op zich. Ik kan het iedereen aanraden, want zo vroeg in de natuur heerst een sfeer die je bijna niet in woorden kunt uitdrukken.

[Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 19-05-2019 23:18]

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Even dit topic nieuw leven inblazen. :) Feedback op mijn voorgangers heb ik al gegeven in eerdere posts, so without further ado:
View from the Brocken by Niels Hageman, on Flickr
Zelfkritiek: niet mijn mooiste panorama. Het midden is een beetje leeg, er is niet echt een eyecatcher zoals een berg daar. Wat andere kleuren dan blauw en groen was ook leuk geweest. :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@NMH Je 'Brocken pano' is idd niet je fraaiste. Maar op zich wel een interessante luchtpartij, zeker als je 'm op wat groter formaat bekijkt.
Voor mij had je de wolken wat mogen aandikken en een tikkeltje 'dehazen' in de verte.
Alleen dat enorme zandpad op de voorgrond verstoort het geheel eigenlijk. Ik zie trouwens dat je deze plek gewoon met de trein kunt bereiken. :+

Nog eentje uit de Alpen, maar dan met somber weer. Vorig jaar september. Die dag was het een paar graden boven nul en de eerste sneeuw was hogerop al gevallen:

Hinterthal19 by Erik Haak, on Flickr

link naar highres: https://live.staticflickr...38586931_78c1736877_o.jpg

Mooie Plaatjes   

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
ehtweak schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 18:41:
@NMH Je 'Brocken pano' is idd niet je fraaiste. Maar op zich wel een interessante luchtpartij, zeker als je 'm op wat groter formaat bekijkt.
Voor mij had je de wolken wat mogen aandikken en een tikkeltje 'dehazen' in de verte.
Alleen dat enorme zandpad op de voorgrond verstoort het geheel eigenlijk. Ik zie trouwens dat je deze plek gewoon met de trein kunt bereiken. :+
Ik heb overwogen om de wolken wat witter te maken, maar ik had het blauw van de lucht ook al een duwtje omhoog gegeven qua saturation en een duwtje omlaag qua lichtheid en ik wou het niet te gortig maken. Dat zandpad heb ik juist nog een beetje minder flets gemaakt om wat tegenwicht te bieden aan de grote groen/blauwe massa.

En ja, de plek is per trein bereikbaar en zo ben ik ook boven gekomen. Een jaar of twintig geleden was ik er ook en toen ben ik te voet gegaan. Ik voelde geen dringende behoefte om die ervaring over te doen, dus de trein. :+
Nog eentje uit de Alpen, maar dan met somber weer. Vorig jaar september. Die dag was het een paar graden boven nul en de eerste sneeuw was hogerop al gevallen:
[Afbeelding]
Hinterthal19 by Erik Haak, on Flickr

link naar highres: https://live.staticflickr...38586931_78c1736877_o.jpg
Ah, bekende omstandigheden. Ik was in september 2017 in de Alpen en dan wil het inderdaad al wel sneeuwen op hoogte. :) Mooie foto, jammer van de weersomstandigheden. Met een heldere lucht was hij een stuk beter tot zijn recht gekomen denk ik. Maar ja, ook dat is september daar. :)

• Universal Creations
@ehtweak Prima compositie met een gebalanceerde belichting. Beetje warmer licht had denk ik niet misstaan.

Een HDR Panorama van mijn kant. Genomen in Luxemburg toen ik onderweg van Strasbourg naar huis was:

Luxembourg HDR Panorama by Universal Creations, on Flickr

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Universal Creations Zeer nette pano. Die bebouwing rechts is klein beetje jammer maar daar doe je weinig aan.

En stel je deze plaat eens voor in de herfst met mooie gouden licht van een zonsondergang.... aka: je moet over een maand nog even terug ;-)

• Universal Creations
Dank je! Ja, een keer in de herfst terug gaan, zou op zich wel een goed idee zijn.

• NMH
  • Nu online

NMH

Moderator General Chat
Universal Creations schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 15:29:
@ehtweak Prima compositie met een gebalanceerde belichting. Beetje warmer licht had denk ik niet misstaan.

Een HDR Panorama van mijn kant. Genomen in Luxemburg toen ik onderweg van Strasbourg naar huis was:

[Afbeelding]Luxembourg HDR Panorama by Universal Creations, on Flickr
Mooie plaat! Alleen jammer dat de lucht rechts zon de zon overbelicht is. :)
Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Let op:
Ook hier is feedback op je voorgangers welkom

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee