@
Michael_OsGroot Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar de redenen voor je keuzes. Waarom kiezen voor maximaal tele? Je hebt een 200mm lens op een crop camera, dat is effectief 300mm. Want je camera benut alleen het centrale deel van je lens, dat doorgaans ook beste beeldkwaliteit heeft. Dat is mooi meegenomen, maar ook je andere keuzes beinvloeden de hoeveelheid detail die je kunt vastleggen
Het aantal mm brandpunt bepaalt je beeldhoek, niet je beeldscherpte. Heb je zelf al ervaren: de 300mm max. van je Tamron leveren een waziger beeld op dan de 200 mm van je Panagor.
Scherpte in de verte vraagt twee dingen: meer mm brandpuntsafstand en een scherpere lens. Voor dingen in de verte groot en scherp zou ik in de eerste plaats een zo scherp mogelijke lens nemen met een flink lange brandpuntsafstand, dan een diafragma waarop de lens op z'n best presteert, en daarna zou ik kijken hoeveel detail ik in mijn foto's terugvindt. Kom ik detail tekort, dan neem ik meer mm - via een teleconverter of een langere lens - met het risico dat die uiteindelijk ook niet het gewenste detail oplevert. Zo kan het gebeuren dat een panorama van 150 opnamen @ 400mm uiteindelijk minder detail heeft dan een panorama van 75 opnamen @ 200mm. Denk ik, maar de echte panoramisten zullen daar ongetwijfeld meer over kunnen zeggen.
De lmeeste lenzen zijn het scherpst zijn bij een diafragma rond f/8. Verder diafragmeren veroorzaakt onscherpte door diffractie. Als je een teleconverter voor je lens zet, heeft dat een nadelige invloed op je beeldkwalitiet, Dingen in de verte worden groter, maar minder scherp. En hoe verder je diafragmeert, hoe meer je stof op je sensor ziet. Diafragmeren is niet voor extra scherpte, maar voor extra scherptediepte.
Zelf smokkel ik tegenwoordig nog wel eens met software - Topaz Sharpen AI of Gigapixel AI, maar dat kost wel weer, en het is zeker geen toverstokje om van een jampotbodem een Leica lens te maken.
Nogmaals, zomaar wat nieuwsgierige vragen van iemand met vrijwel nihil panorama-ervaring, die zich soms afvraagt wat Mesdag bezield heeft om Scheveningen zo gigantisch te schilderen. En zich heel goed kan voorstellen de schilder geantwoord had "gewoon, omdat ik het leuk vind". Want misschien ging het Mesdag ook niet om de details, maar om de grootte.
[
Voor 5% gewijzigd door
bobcom op 15-03-2022 10:04
]