Zelfs gisterochtend met mijn zoontje op pad geweest. Hij waarschuwt me altijd als hij mooie luchten ziet, dus ik vroeg of hij zin het om mee te gaan, lekker foto's maken. Vond hij wel een goed plan.
We werden getrakteerd op super mooie zonsopkomst. Dus zijn voorspelling was prima. Paar mooie platen kunnen schieten en deze pano. Helaas iets te weinig lucht mee geschoten rechts dus daar heeft Photoshop me even moeten helpen. Als je het weet, kun je het zien maar ik vind het niet storend. En de focus ligt toch meer op de molen en het lichte deel.
@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Ik probeerde uit te vogelen wat die lichtende kringeltjes zijn, linksonder van de molen. Zeker iets van reflectie/lichtstreep?

(of je kunt ze wegpoetsen)
Een oudje, zowel de foto alsmede de gefotografeerde stenen:

BurgRotund02 by Erik Haak, on Flickr
(en ja, er zitten wat kleine stitch fouten in)
Als je op het origineel klikt, en dan vergroot @flickr, let dan eens op de rechthoekige markering in het beeld (onderaan, in het midden). Daar zwaait er iemand naar je!

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 18-01-2020 04:07]
Jouw foto is wel lekker high-res. Bij het inzoomen zie je daarom wel paar kleine schoonheidsfoutjes maar niks storends. En de zwaaiende dame is wel leuke toevoeging. Maar verder kijkt hij niet zo lekker weg en ik denk dat dat komt doordat ie omhoog geschoten is. Voor panorama's werkt horizontaal (oftewel: recht vooruit kijkend) gewoon beter.
Is een beetje lastig... zo'n kasteelruïne op een berghelling...sys64738 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:48:
Maar verder kijkt hij niet zo lekker weg en ik denk dat dat komt doordat ie omhoog geschoten is. Voor panorama's werkt horizontaal (oftewel: recht vooruit kijkend) gewoon beter.
En ik stond al op het randje van de helling. Hier iets naar rechts gedraaid:
BurgRotund04 by Erik Haak, on Flickr
Helemaal omgedraaid, kijk je in de diepte:
BurgRotund26 by Erik Haak, on Flickr
En aangezien ik geen drone had/heb om de beelden te maken.

Misschien een idee om een vast aantal pixels te gebruiken ipv een vaste breedte? Dan behoud je een redelijk constante beeldkwaliteit ongeacht de beeldverhouding.sys64738 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:48:
@ehtweak Ja ik verklein mijn foto's automatisch naar 2200px voor de lange zijde bij Flickr exports. Bij panorama's is dat misschien wat onhandig.
Zelf doe ik dat ook. Mijn foto's op Flickr (en eigenlijk alle andere online media) zijn altijd 2 miljoen pixels. Dat is bij iedere beeldverhouding genoeg detail voor een scherp beeld (ja, daar zit een idee achter) terwijl je het ruimtegebruik, de laadtijden en de mogelijkheden tot oneigenlijk gebruik beperkt houdt. Een standaard 3:2 foto is 1732x1155 pixels, jouw panorama zou dan 2400x833 worden, en 16:9 komt niet geheel toevallig in de buurt van FHD met 1886x1061 pixels.
Uiteraard hoef je die 2MP niet aan te houden, die waarde kan je zelf bepalen. De constante kwaliteit ongeacht beeldverhouding blijft.
Maar inderdaad met hetzelfde idee als jij: tonen op scherm, minder laadtijd en verminderen van misbruik/stelen.

En dan is het voor de kijker toch alleen maar leuk dat hij/zij ook kan meegenieten?
Dus waarom beperken?
Minder laadtijd? Platformen als Flickr zorgen toch voor het aanbieden van allerlei resoluties? Dus wil je het 'kleintje' zien, dan bekijk je die, wil de echte zien, dan kun je die ook bekijken.
Misbruik/stelen? Die discussies zijn er al zo vaak geweest; dat is een verloren race en imho al lang niet meer relevant.
In de tijd van de Nikon D200 vond ik de resolutie van de enkele opnames al beperkt. Maar je moest het doen met wat voorhanden was.
En pano stitchen gaf en geeft je toegang tot veel hogere resoluties:
WildseeloderPano by Erik Haak, on Flickr
Dus deze staat op flickr in 8k pixels breed.

https://www.flickr.com/help/forum/en-us/72157711364062311/
We’re tripling our maximum display size for Flickr Pros up to 6K so you can show your photos off in all their pixel perfect glory. The maximum display size of photos is increasing from 2048px on the longest side to 6144px (6K). Now you’ll be able to show off every single detail perfectly on the latest monitors and displays.
[Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 19-01-2020 13:31]

Veluwe-Renderklippen-Mist06 by Erik Haak, on Flickr
En ja, het was echt zo; die kleuren. Ik stond er zelf ook verbaasd van.
[Voor 23% gewijzigd door ehtweak op 16-09-2020 08:56]
Dank je. Bijzonder licht hè?
Ik heb al een aanvraag ingediend bij beheerders; of daar een beetje snel wat aan gedaan kan worden! Want het kan toch potverdikkeme niet zo zijn, dat die bomen in de weg staan voor nacht-en-ontij fotografen...Als de bomen rechts nog net wat meer solitaire hadden gestaan, was het helemaal af geweest.

Geen mistig bos, maar een 'Hollandse' wolkenlucht boven Groningen.
Vanaf het dakterras van het Forum in Groningen:
GroningenForum03 by Erik Haak, on Flickr
Het is wel lastig om die twee metere hoge glazen wand te omzeilen. Gelukkig was het niet zo druk en heb ik een stoeltje gepakt om daar op te gaan staan en snel ff wat rondblik foto's te nemen.
Heb eerst nog geprobeerd de reflecties in het centimeters dikke glas weg te nemen met een CPL; maar dat lukte niet zo goed. Ook was het glas nogal besmeurd.
Kadoelerveld05 by Erik Haak, on Flickr
Door het stitchen, ondanks dat PTGui dat op zich heel goed doet, zie ik toch nog, al is het maar heel flauwtjes, wat lichte/donkere banden (verticaal) in de luchtpartij.
Iemand een goede tip om dat met Photoshop weg te poetsen c.q. te vereffenen? Zonder dat daarbij (mogelijke) details verloren gaan?
Vooraf de vignettering goed weghalen. Normaal zou een lensprofiel dit moeten doen, tenzij het gaat om een lens waarbij dit niet volledig is of gewoon helemaal ontbreekt. Dan wordt het lastiger.ehtweak schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:54:
Voor het volgende panoramische landschap zoek ik eigenlijk nog een tip:
[Afbeelding]
Kadoelerveld05 by Erik Haak, on Flickr
Door het stitchen, ondanks dat PTGui dat op zich heel goed doet, zie ik toch nog, al is het maar heel flauwtjes, wat lichte/donkere banden (verticaal) in de luchtpartij.
Iemand een goede tip om dat met Photoshop weg te poetsen c.q. te vereffenen? Zonder dat daarbij (mogelijke) details verloren gaan?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
De reling rechtsonder zou ik er vanaf gecropt hebben Die leidt onnodig af in deze best goed gelukte plaat.ehtweak schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 10:16:
And now for something completely different...![]()
Geen mistig bos, maar een 'Hollandse' wolkenlucht boven Groningen.
Vanaf het dakterras van het Forum in Groningen:
[Afbeelding]
GroningenForum03 by Erik Haak, on Flickr
Het is wel lastig om die twee metere hoge glazen wand te omzeilen. Gelukkig was het niet zo druk en heb ik een stoeltje gepakt om daar op te gaan staan en snel ff wat rondblik foto's te nemen.
Heb eerst nog geprobeerd de reflecties in het centimeters dikke glas weg te nemen met een CPL; maar dat lukte niet zo goed. Ook was het glas nogal besmeurd.
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Die reling zat idd in de weg. Maar content-aware fill is/was niet slim genoeg om dat gedeelte er bij te fantaseren.BlaTieBla schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:43:
[...]
De reling rechtsonder zou ik er vanaf gecropt hebben Die leidt onnodig af in deze best goed gelukte plaat.

En als ik dat stuk aan de rechterkant wegcrop, dan mis ik naar mijn idee toch teveel van het gehele panorama beeld. Dus heb ik het maar zo gelaten.

Dante's View Death Valley
[Voor 3% gewijzigd door _jero_813 op 14-01-2021 09:06]
Ik mis trouwens wel wat scherpte en grootte...

Wat bedoel je met scherpte en grootte?ehtweak schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:39:
@_jero_813 Tja... maar wat zien we nu eigenlijk, of beter gezegd waar is dit?
Ik mis trouwens wel wat scherpte en grootte...
Je staat hier bij het uitzichtpunt Dante's View boven Death Valley daar beneden. Je staat ongeveer 1700 meter hoger dan de vallei

Grootte: jouw getoonde plaatje is amper 2k pixels breed. Dat noem ik een pano-postzegel.

En is het een enkele opname die je gewoon afgesneden hebt, of het is 'echt' een high-res samengestelde pano-stitch?
Scherpte: beter gezegd; het gebrek eraan. Nogal veel 'haze' of diezig in normaal Nederlands. Uiteraard heeft dat te maken met de locatie (?), maar met wat slimme nabewerking is daar vast nog wel e.e.a. aan te verbeteren.
Plek was ik inderdaad vergeten erbij te vermelden, excusesehtweak schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:50:
@_jero_813 Da's nou de reden waarom ik vrijwel al mijn gepubliceerde foto's voorzie van GPS EXIF metadata. Dat vind ik wel zo prettig voor de kijker; dan weet hij/zij waar het is en wat je bekijkt.
Grootte: jouw getoonde plaatje is amper 2k pixels breed. Dat noem ik een pano-postzegel.![]()
En is het een enkele opname die je gewoon afgesneden hebt, of het is 'echt' een high-res samengestelde pano-stitch?
Scherpte: beter gezegd; het gebrek eraan. Nogal veel 'haze' of diezig in normaal Nederlands. Uiteraard heeft dat te maken met de locatie (?), maar met wat slimme nabewerking is daar vast nog wel e.e.a. aan te verbeteren.

Ahh, ik dacht ik verklein hem een beetje zodat het makkelijker te bekijken is. Het is een panorama van een foto of 6-7. De haze is inderdaad zoals de lucht toen was, zou niet weten hoe je dat moet aanpassen en de wel scherpere delen intact te houden, en of ie daar wel mooier van wordt.

zoals hier:
https://www.flickr.com/ph.../albums/72157632682673775
tip: als je het origineel (liefst RAW) ter beschikking stelt, kan ik wel eens kijken of ik er wat mee kan.

[Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 13-01-2021 22:47]
Binnen enkele seconden kan ik toch al heel snel wat wazigheid wegnemen:
Simpele receptuur:
Camera RAW filter toegepast; texture, dehaze, clarity
NIK plugin; polarization met wat control points
NIK plugin; Viveza; structure met wat control points.
En klaar.
Saven en uploaden duurt langer dan de aanpassingen d.m.v. PS CC 2021.
Uiteraard zie je dan ruis en verzadiging toenemen, maar dat kan ook niet anders gezien het ontbreken van fatsoenlijke beginkwaliteit.

[Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 14-01-2021 10:53]

Hierbij een recent voorbeeld uit eigen land van een succesje:
Posbank National Park by Mr. Zzzzz, on Flickr
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Ik heb je pano eens in volle resolutie bekeken; dan kan ik tenminste de wandelaars tellen!

Ook hier weer: ietsje dehaze zou ook wat mogen.
En persoonlijk zou ik de groentinten van de diverse solitaire bomen wat 'individualiseren'. Dat geeft iets meer variatie in het geheel.
En ik zie nog wat minieme sensor vlekjes en een repeterende andere 'spot' terugkomen in het panorama.
[Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 14-01-2021 10:48]
Dat klopt! Ik heb na deze trip de sensor schoon laten maken. Ik had altijd vanaf F5,6 vlekjes, maar die zijn nu weg!ehtweak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:46:
@zzzzz Kijk; da's leuk.
Ik heb je pano eens in volle resolutie bekeken; dan kan ik tenminste de wandelaars tellen!![]()
Ook hier weer: ietsje dehaze zou ook wat mogen.
En persoonlijk zou ik de groentinten van de diverse solitaire bomen wat 'individualiseren'. Dat geeft iets meer variatie in het geheel.
En ik zie nog wat minieme sensor vlekjes en een repeterende andere 'spot' terugkomen in het panorama.
Dehaze is inderdaad iets wat ik probeer toe te passen, maar ook weer niet in te grote mate. Thanks voor de feedback!

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Heb ff je maximale resolutie gepakt en die bewerkt.
(wel weer ff kleiner geresized voor hier @ tweakers)
Als je interesse hebt, heb ik de layered-TIFF voor je, zodat je kunt zien wat ik er mee gedaan heb.
BTW: op postzegelformaat in dit forum zie je idd niet veel verschil, maar zodra je 'm wat groter bekijkt, wel degelijk.

[Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 14-01-2021 11:15]
Hij is er wel van opgeknapt ja! Leuk om te zien.ehtweak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:07:
@zzzzz Sorry, ik kon het niet laten.
Heb ff je maximale resolutie gepakt en die bewerkt.
(wel weer ff kleinere geresized voor hier @ tweakers)
[Afbeelding]
Als je interesses hebt, heb ik de layered-TIFF voor je, zodat je kunt zien wat ik er mee gedaan heb.
BTW: op postzegelformaat in dit forum zie je idd niet veel verschil, maar zodra je 'm wat groter bekijkt, wel degelijk.
Ik heb momenteel geen prive-computer waar ik op kan bewerken, maar wel bedankt voor het aanbod! Ik zal zoiezo wanneer ik mijn PC terug heb van reparatie wat makkelijker door mijn catalogus gaan om oude foto's opnieuw te bewerken.
Verder een heel mooi vergezicht maar de balans is niet helemaal lekker. Ik had de camera liever iets naar rechts gedraaid gezien. Witte vlak iets meer naar links en meer van die heuvel rechts er op. Wel heel mooi punt om te staan, lijkt me.
@zzzzz Goed gelukt hoor. Enige punt is dat ie misschien paar highlights / eye-catchers mist. Egale exposure kun je bereiken met AE/AF lock. In een gemiddeld lichte plek van je landschap focussen en dan je exposure en focus locken. Daarna je pano schieten. En ja, pano's in LR zijn gewoon slow.
Klopt, dit is echt een fantastisch punt om te staan, veel mooier dan verwacht. Om een idee te geven, vanaf dit punt tot de iets groenere plek in de vallei wat meer rechtsboven is 30km. De haze hoort er inderdaad bij zoals het toen was maar er zit inderdaad nog een 'haze' over de foto die wel wat weg kan. De foto van ehtweak vind ik ook net te maar snap wel zijn bedoelingen. De foto was ook nog iets gecropped, hierbij de volledige panorama (nog steeds iets verkleint maar 4000 pixels breedsys64738 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:53:
@ehtweak en @_jero_813 Die haze hoort toch juist bij deze foto?!? Je kijkt kilometers ver het landschap in, dan verwacht je haze. Dat geeft ook mooi gevoel van diepte. Ik vind die de-hazed versie dan ook minder mooi. En die fluoriserend blauwe lucht helpt ook niet echt.
Verder een heel mooi vergezicht maar de balans is niet helemaal lekker. Ik had de camera liever iets naar rechts gedraaid gezien. Witte vlak iets meer naar links en meer van die heuvel rechts er op. Wel heel mooi punt om te staan, lijkt me.
...

Ja en nee; qua 'haze' versus strak blauw.sys64738 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:53:
@ehtweak en @_jero_813 Die haze hoort toch juist bij deze foto?!? Je kijkt kilometers ver het landschap in, dan verwacht je haze. Dat geeft ook mooi gevoel van diepte. Ik vind die de-hazed versie dan ook minder mooi. En die fluoriserend blauwe lucht helpt ook niet echt.

Soms is dat idd het geval; erg afhankelijk van de weerscondities c.q. je geografische locatie.
Maar er zijn wel degelijk situaties waarbij het echt zo blauw is, dat het bijna pijn doet aan je ogen.
Vandaar dat je vaak een zonnebril moet dragen...
Hike3 by Erik Haak, on Flickr
Daar kijk je ook kilometers ver, en dat kan wel degelijk zonder vertroebeling...
Maar als die haze er wel is geeft dehaze imo nogal snel slechte resultaten. Het werkt eigenlijk alleen als je het heel subtiel kunt toepassen. En over subtiel gesproken: de verscherping mag in jouw plaat wel ietsje minderehtweak schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:15:
[...]
Ja en nee; qua 'haze' versus strak blauw.![]()
Soms is dat idd het geval; erg afhankelijk van de weerscondities c.q. je geografische locatie.
Maar er zijn wel degelijk situaties waarbij het echt zo blauw is, dat het bijna pijn doet aan je ogen.
Vandaar dat je vaak een zonnebril moet dragen...
[Afbeelding]
Hike3 by Erik Haak, on Flickr
Daar kijk je ook kilometers ver, en dat kan wel degelijk zonder vertroebeling...

Uit uw onvrede hier:
LelystadBovenwaterIJs01 by Erik Haak, on Flickr
Dichtgevroren, maar wel een hobbelig parcour voor de ijszeilers.

Deze heb ik 3,5 jaar later gemaakt in oktober 2018 op dezelfde plek maar het verschil in grootte van de gletsjer is wel gigantisch in zo'n korte tijd.triplezimmie schreef op zaterdag 9 januari 2016 @ 15:52:
...
Hierbij een pano van 5 foto's van mij. Dit is de Svinafellsjokull (die Ijslandse namen word je gek van!), een gletsjertong van de Vatnajokull in IJsland. Zonder pano kreeg ik de gletsjer er niet helemaal op!
[Afbeelding]Coming through!, Svínafellsjökull, Iceland by Simon van Ooijen

Vanochtend vroeg op pad; ik dacht wel een gekleurde zonsopgang i.v.m. het Saharastof in de atmosfeer te kunnen vastleggen. Dat viel helaas tegen. Rond zonsopgang bleek het zo sterk bewolkt te zijn, dat alles alleen maar grijs en grauw was helaas.

Ruim een uur later zag je toch nog duidelijk bruinige halo's rond de zon:
Ketelmeer02 by Erik Haak, on Flickr
Mooi winters tafereel.ehtweak schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:30:
Vanmiddag zag het er bij ons, hier om de hoek, zo uit:
[Afbeelding]
LelystadBovenwaterIJs01 by Erik Haak, on Flickr
Dichtgevroren, maar wel een hobbelig parcour voor de ijszeilers.

_jero_813 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:02:
[...]
Deze heb ik 3,5 jaar later gemaakt in oktober 2018 op dezelfde plek maar het verschil in grootte van de gletsjer is wel gigantisch in zo'n korte tijd.
[Afbeelding]
Google Earth heeft tegenwoordig een timelapse functie waarmee dat pijnlijk inzichtelijk gemaakt wordt: https://earth.google.com/...DUyOTciDG1haW5Ob1JhbmRvbQ
Heh, hoe vaak ik niet vol verwachting met de camera op pad ben gegaan om een zonsondergang vast te leggen om te constateren dat er een wolk voor de westelijke horizon hangt (terwijl het hoger aan de hemel (wat ik van huis uit kan zien) wel helder is).ehtweak schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 12:36:
Vanochtend vroeg op pad; ik dacht wel een gekleurde zonsopgang i.v.m. het Saharastof in de atmosfeer te kunnen vastleggen. Dat viel helaas tegen. Rond zonsopgang bleek het zo sterk bewolkt te zijn, dat alles alleen maar grijs en grauw was helaas.![]()
Ruim een uur later zag je toch nog duidelijk bruinige halo's rond de zon:
[Afbeelding]
Ketelmeer02 by Erik Haak, on Flickr

Oeh, dat is een hele fraaie plaat met mooie sprekende kleuren en een fraaie Hollandse wolkenlucht! Enigste minpuntje vind ik dat (voor mij) de lijnen in het tulpenveld mijn ogen heel sterk naar de rechterbovenhoek van de foto trekken, weg van (het leeuwendeel van) de mooie wolkenlucht.ehtweak schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:03:
Eindelijk! De tulpenvelden staan nu pas goed in bloei!
En met de regenbuien van de afgelopen dagen, lekker frisse kleuren:
[Afbeelding]
Tulips101 by Erik Haak, on Flickr
Typisch de Flevopolder; strakke lijnen, wolkenluchten, keurige rijtjes met tulpen, A6 + Ketelbrug (rechts op de foto).
Dan tot slot eentje van yours truly:

Klikbaar voor groter, want inline is het een miniatuurtje omdat hij zoveel breder is dan hij hoog is.

Hedenochtend, net na zonsopgang. Een bijzondere zweem van mist op de Veluwe:

HulshorsterzandPano03 by Erik Haak, on Flickr
Hm, die vind ik persoonlijk wat minder, if I might be so frank.ehtweak schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 16:00:
Hedenochtend, net na zonsopgang. Een bijzondere zweem van mist op de Veluwe:
[Afbeelding]
HulshorsterzandPano03 by Erik Haak, on Flickr

Tuurlijk mag dat. Het viel juist zo op; dat die boom al wat meer 'belicht' was door het opkomende licht en de wegtrekkende mist. Terwijl in de verte die mistbanken bleven hangen.NMH schreef op vrijdag 28 mei 2021 @ 22:06:
[...]
Hm, die vind ik persoonlijk wat minder, if I might be so frank.Vooral die boom links valt een beetje uit de toon; de rest van de pano heeft gedempte kleuren en een vrij distopische look en feel, en dan staat daar opeens een fris groene boom.
de boom staat ook wat hoger
Vandaar dat ik die andere url ook al aangaf:
HulshorsterzandPano02 by Erik Haak, on Flickr
Net een paar minuten eerder, en een paar honderd meter verderop, en toen zag het er nog anders uit.
Wil je dat alsjeblieft niet meer doen! Zulke jaloersmakende beelden!

't Moest verboden worden.

Wel druk trouwens aldaar, fraai overzicht.

Goed uitgevoerde stitch!
En, is het nog steeds zo duur om een kaartje te kopen voor het treintje?
[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 06-08-2021 17:13]
Druk inderdaad, zeker als je bedenkt dat deze foto om 10:10 in de ochtend al gemaakt is 😃ehtweak schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:12:
[...]
Wil je dat alsjeblieft niet meer doen! Zulke jaloersmakende beelden!![]()
't Moest verboden worden.![]()
Wel druk trouwens aldaar, fraai overzicht.![]()
Goed uitgevoerde stitch!
En, is het nog steeds zo duur om een kaartje te kopen voor het treintje?
Kaartjes zijn inderdaad duur, maar wij hadden een top of europe pass voor 3 dagen a 239CHF pp, kinderen 6 t/m 15, 30CHF. Daarmee kan je onbeperkt alle liften/treinen in die regio pakken incl Jungfraujoch mocht je daar meerdere keren heen willen.
Gisterenmiddag dreven er ineens mistbanken vanuit het IJsselmeer/Markeer richting mijn woonplaats. Ik dacht dat er misschien kans zou zijn op een mogelijke mistboog of anderszins interessant atmosferische taferelen.
Voordat ik goed en wel buiten was, trok het al weer weg. Maar dan toch, de grote oneindigheid in de polder:
IJsselmeerWindmill04 by Erik Haak, on Flickr
Hier staat tekst

Maar ff alle gekheid op een stokkie. Hoeveel 'onregelmatigheden' is gewenst/ongewenst om digitaal weg te poetsen tijdens pp? Moet dan het hele wateroppervlak verstoringsvrij gemaakt worden? Iedere bird-in-the-sky digitaal afgeknald?
Of mag er toch nog wat natuurlijks blijven zitten?

BTW: wel een goede manier om ff te checken of die vlek nou op je scherm zit of niet.

En ik zit m'n scherm maar te poetsen. Voordeel is wel dat op mijn scherm nu ineens een stuk minder 'vogels' te zien zijn op de fotoSjaak_Afhaak schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:59:
Mooie plaat hoor. Zo uitgezoomd lijkt het net alsof m'n scherm een kapotte pixel te hebben. ingezoomd blijkt het een gans/aalscholver te zijn. Om één of andere reden leidt het mij best wel af, oftewel, m'n ogen worden telkens weer naar dat punt getrokken.

Het nadeel van die ene vogel is wel dat hij pontificaal in het midden zit. Formaat van de foto doet ook veel in deze, want bekijk ik 'm op een groter formaat op Flickr, dan vind ik 'm al een stuk minder storend omdat het veel meer watervogel en minder zwarte stip is.
Maar een terechte vraag: hoe ver ga je met oppoetsen in PP. Bekijk ik de foto op een groter formaat
Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...
- jullie je scherm poetsen
- de foto meer aandacht krijgt
- (on)wenselijkheid van vergaande pp besproken wordt

Veluwe-ErmeloscheHeide30 by Erik Haak, on Flickr
Maar wel een spectaculaire luchtpartij, net een paar minuten na zonsopkomst.

met een beetje hulp van een CPL filter

[Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 12-12-2021 00:08]

Veluwe-ErmeloscheHeide36 by Erik Haak, on Flickr
Als je goed kijkt (full highres), dan zie je ook de andere fotograaf op het heuveltje in de verte, midden in het beeld.

Graag had ik hier een supervette pano neergezet maar helaas werk ik nog aan de fijne details. Ik merk dat het stitchen niet helemaal lekker gaat:
Het kost me steeds een uur om verder te komen. Ik ben er dus nog even mee bezig om dit allemaal strak te krijgen, maar zou volgens mij moeten kunnen

Gebruikte hardware:
Nikon D3300
2x teleconverter
200mm telelens
Gebruikte software:
Autokolor Gigapano
Het gaat hier denk ik mis op een aantal zaken.
1) De overlap tussen frames staat op 30%. Dat is te laag, met name op gebieden als gras en lucht
2) 200mm, afgestopt op f/22 en dan ook nog een teleconverter is teveel
3) Halverwege heb ik de exposure van 1.6 naar 4 seconden gezet
4) De software lijkt aan te slaan op stof op de sensor en daar op te stitchen
5) Ik houd geen rekening met het feit dat de foto's daadwerkelijk kolom voor kolom worden geschoten. Volgens mij is daar eea te winnen.
6) Het kost steeds ruim een uur om de frames te stitchen. Komt omdat ik goedkope hardware uit het jaar kruik gebruik. Dat beperkt mijn mogelijkheden om combinaties van settings te proberen.
Deze post is dan ook (nog) geen vraag om hulp, maar vooral ook om te laten zien wat de struikelblokken zijn van iemand die nieuw is in deze wereld.
De komende tijd ga ik kijken naar het oplossen van de eerdergenoemde problemen, maar ook op zoek naar manieren om het eindresultaat verder te tweaken: het gelijktrekken van belichting, corrigeren van witbalans, zorgen dat het resultaat zo scherp mogelijk is
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Been there, done that...

Dan ben ik toch maar wat blij met s/w pakketten zoals PTGui. Stitchen van pano's is secondenwerk.

https://www.flickr.com/photos/chasa-imago/
Werkt wat mij betreft prima. Heeft behoorlijk wat opties en kan zelfs delen 'aanvullen' als de overlap niet helemaal lekker is. Al geeft dat wel een wisselend resultaat als het niet om lucht of een grasveldje gaat (of iets dergelijks)
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Dankje! PTGui had ik al even gebruikt, maar die struikelde ook. Met name omdat ik weet dat het een gestructueerd 27 bij 7 grid van foto's is wil ik eigenlijk weg blijven van stitching methodes op basis van SIFT etc (5 jaar geleden mn master gehaald, daar moest ik dat voor lerenehtweak schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:57:
@Michael_OsGroot Sukses met je stitch avonturen!
Been there, done that...![]()
Dan ben ik toch maar wat blij met s/w pakketten zoals PTGui. Stitchen van pano's is secondenwerk.![]()
https://www.flickr.com/photos/chasa-imago/

Uiteraard ga ik er nog een keer goed voor zitten met een kop koffie, als jouw ervaringen positiever zijn dan moet ik er naar kijken.
Klinkt goed. Eventueel zou ik ook nog content-aware kunnen gebruiken in photoshop. Met name het aanvullen van luchten vind ik prima, dat is toch niet het spannendste gedeelte van de pano. Dank voor de feedback. Ik knal met de lunch even PTGui en Microsoft ICE aan, hopelijk kan ik na het eten dan aan de slagTripl3 D schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:47:
@Michael_OsGroot heb je al eens Microsoft Image Composite Editor geprobeerd voor het stitchen?
Werkt wat mij betreft prima. Heeft behoorlijk wat opties en kan zelfs delen 'aanvullen' als de overlap niet helemaal lekker is. Al geeft dat wel een wisselend resultaat als het niet om lucht of een grasveldje gaat (of iets dergelijks)

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Het aantal mm brandpunt bepaalt je beeldhoek, niet je beeldscherpte. Heb je zelf al ervaren: de 300mm max. van je Tamron leveren een waziger beeld op dan de 200 mm van je Panagor.
Scherpte in de verte vraagt twee dingen: meer mm brandpuntsafstand en een scherpere lens. Voor dingen in de verte groot en scherp zou ik in de eerste plaats een zo scherp mogelijke lens nemen met een flink lange brandpuntsafstand, dan een diafragma waarop de lens op z'n best presteert, en daarna zou ik kijken hoeveel detail ik in mijn foto's terugvindt. Kom ik detail tekort, dan neem ik meer mm - via een teleconverter of een langere lens - met het risico dat die uiteindelijk ook niet het gewenste detail oplevert. Zo kan het gebeuren dat een panorama van 150 opnamen @ 400mm uiteindelijk minder detail heeft dan een panorama van 75 opnamen @ 200mm. Denk ik, maar de echte panoramisten zullen daar ongetwijfeld meer over kunnen zeggen.
De lmeeste lenzen zijn het scherpst zijn bij een diafragma rond f/8. Verder diafragmeren veroorzaakt onscherpte door diffractie. Als je een teleconverter voor je lens zet, heeft dat een nadelige invloed op je beeldkwalitiet, Dingen in de verte worden groter, maar minder scherp. En hoe verder je diafragmeert, hoe meer je stof op je sensor ziet. Diafragmeren is niet voor extra scherpte, maar voor extra scherptediepte.
Zelf smokkel ik tegenwoordig nog wel eens met software - Topaz Sharpen AI of Gigapixel AI, maar dat kost wel weer, en het is zeker geen toverstokje om van een jampotbodem een Leica lens te maken.
Nogmaals, zomaar wat nieuwsgierige vragen van iemand met vrijwel nihil panorama-ervaring, die zich soms afvraagt wat Mesdag bezield heeft om Scheveningen zo gigantisch te schilderen. En zich heel goed kan voorstellen de schilder geantwoord had "gewoon, omdat ik het leuk vind". Want misschien ging het Mesdag ook niet om de details, maar om de grootte.
[Voor 5% gewijzigd door bobcom op 15-03-2022 10:04]
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Dat soort foto's staat een beetje haaks op met wat hier verder wordt gepost: jullie plaatsen hier grote panorama's met mooie composities en goede belichting. Dat is niet waar ik zelf naar streef. Leuk meegenomen, maar ik vind het wow effect waarbij je in kan zoomen op een vliegtuig en het staartnummer kan zien weer leuk.
Reden voor mijn keuze lens is budget. Ik vind dit soort panorama's leuk voor de leuk, een goed scherpe telelens kost een flinke zak geld. Nu heb ik gewoon gebruik gemaakt van wat ik al had. Het liefst had ik inderdaad een 200mm f/2.8 bazooka gehaald maar ik ben op dit punt nog niet bereid meer dan een paar tientjes uit te geven.
ik ging voor f/22 omdat ik ad hoc langs schiphol kwam en even geen zin had precies uit te zoeken waar mijn hyperfocale punt lag. Gewoon even run and gun om met tenminste iets van resultaat te hebben. Ik kan me 10x inlezen maar soms moet je ook gewoon beginnen. Een eerdere foto die ik maakte had een mooi bokeh maar dat was precies wat ik nu niet wilde. Ik stopte af om maximale scherptediepte te pakken wat met name bij dichtbij focussen erg krap komt, scherptedieptes van een paar meter zit je zo op.
En tot slot heb ik geen echt wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken kunnen vinden naar de 2 telelenzen die ik nu heb en wat hun oplossend vermogen is. Dan vind ik het ook gewoon als hobby leuk om het zelf uit te vinden en mijn resultaten hier te delen.
Precies, gewoon lekker hobbyen. Professioneel worden dit soort gigapixel panorama's geloof ik met 400/2.8 lenzen geschoten die ook wijdopen super scherp zijn, maar dat is niet betaalbaar.Michael_OsGroot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:10:
Nouja je slaat de spijker wel redelijk op zijn kop. De tl;dr is dat ik gewoon maximaal formaat wil voor de leuk en dan wel zien waar ik tegenaan loop.
De oplossing is dan inderdaad om met legacy-glas op f/8 of iets te schieten. Volgens mij ben je dus ook op het juist pad, en zal oefening en extra nabewerking tot beter resultaat gaan leiden. Ik vond de resultaten tot nu toe eigenlijk al best prima en de volharding die je toont zal dat alleen maar beter maken.
Ik ben zelf ook heel simpel hoor; gewoon wat foto's aan elkaar draaien middels Lightroom die geschoten zijn op bijvoorbeeld 40mm en dan daarmee een panorama maken. Misschien dat ik later dit jaar ook eens tele-panorama's ga maken als we daar op een geschikte plek voor zijn. Ik heb natuurlijk het voordeel dat de individuele foto's bij mij al van hoge resolutie zijn en daardoor misschien wat minder platen hoef te maken om er 1 panorama van te stitchen.
[Voor 7% gewijzigd door zzzzz op 15-03-2022 10:25]
BTW; ik lees hier dat PTGui geen gebruik zou maken van SIFT?!Michael_OsGroot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:55:
[...]
Dankje! PTGui had ik al even gebruikt, maar die struikelde ook. Met name omdat ik weet dat het een gestructueerd 27 bij 7 grid van foto's is wil ik eigenlijk weg blijven van stitching methodes op basis van SIFT etc (5 jaar geleden mn master gehaald, daar moest ik dat voor leren)
http://nl.allreadable.com/4081dQUx
Je kunt altijd contact opnemen, via het support forum, met de softwaremaker. Ik heb af en toe contact met Joost Nieuwenhuijse en hij is vrijwel altijd bereid om mee te denken c.q. wijzigingen door te voeren.

Heb je PTGui nog recentelijk gebruikt, of al wat jaartjes geleden?Uiteraard ga ik er nog een keer goed voor zitten met een kop koffie, als jouw ervaringen positiever zijn dan moet ik er naar kijken.
Want met iedere versie worden er weer behoorlijk wat verbeteringen doorgevoerd. Zowel op cosmetisch gebied, performance, en op de 'moeilijke-stitch-projectjes' gevallen.

Sinds versie 12 is er imho een nieuw algoritme gebruikt:
https://ptgui.com/versionhistory.html
https://ptgui.com/whatsnew.html?version=120000
Vooral de GPU ondersteuning versnelt het align en stitch gebeuren enorm.
En ja, ik heb ook ervaring met meer enorme stitch projecten:

ehtweak in "F&V community topic"
ehtweak in "F&V community topic"
[Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 15-03-2022 17:17]

Als ik panorama's schiet, dan hanteer ik eigenlijk altijd een overlap van ongeveer 1/3. Persoonlijk ben ik daarbij eigenlijk nog nooit tegen problemen aangelopen. Het kan zijn dat het in specifieke omstandigheden niet genoeg is, maar het zou niet mijn eerste verdachte zijn.Michael_OsGroot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:51:
1) De overlap tussen frames staat op 30%. Dat is te laag, met name op gebieden als gras en lucht
Dit zou ik persoonlijk niet doen, want dan wordt het blenden in mijn ervaring lastig. Indien mogelijk zou ik 1 belichting kiezen en daarmee het hele panorama afwerken (dus de camera op M). Als dat niet lukt doe ik belichtingstrappetjes, maar dan wederom identieke trapjes voor elk onderdeel van het panorama, dus dat betekent 3 of 5x zoveel foto's.3) Halverwege heb ik de exposure van 1.6 naar 4 seconden gezet
Wat je kunt overwegen is om tijdens het experimenteren met een kopie van je foto's met lage resolutie te werken. Dan gaat het stitchen waarschijnlijk een stuk vlotter. Als je dan het gewenste resultaat heb kun je de stitch overdoen met de full-res versies.6) Het kost steeds ruim een uur om de frames te stitchen. Komt omdat ik goedkope hardware uit het jaar kruik gebruik. Dat beperkt mijn mogelijkheden om combinaties van settings te proberen.
Voor de rest zou ik je adviseren om (als je dat nog niet doet) een statief te gebruiken en daarbij het statief goed waterpas neerzetten, dus niet alleen de camera, maar het statief zelf ook. Als je dan de camera draait, blijft hij altijd recht staan. Als je alleen de camera waterpas zet maar het statief niet dan gaat je camera scheef op het moment dat je gaat pannen.Deze post is dan ook (nog) geen vraag om hulp, maar vooral ook om te laten zien wat de struikelblokken zijn van iemand die nieuw is in deze wereld.
De komende tijd ga ik kijken naar het oplossen van de eerdergenoemde problemen, maar ook op zoek naar manieren om het eindresultaat verder te tweaken: het gelijktrekken van belichting, corrigeren van witbalans, zorgen dat het resultaat zo scherp mogelijk is
Disclaimer: ik ben beslist geen pro, ik doe het ook maar voor de lol, dus doe met de adviezen wat je wil.

Voor dit specifieke probleem is een relatief goedkope oplossing te verzinnen, namelijk het aanmaken van een dikke virtuele machine, met GPU support, bij een cloud provider naar keuze.Michael_OsGroot schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:51:
6) Het kost steeds ruim een uur om de frames te stitchen. Komt omdat ik goedkope hardware uit het jaar kruik gebruik. Dat beperkt mijn mogelijkheden om combinaties van settings te proberen.
Ik ben vooral bekend met Microsoft Azure, maar neem aan dat AWS & GCP ook vergelijkbare machines hebben.
Wanneer ik zware videobewerkingen moet doen, of het gewoon snel wil afhandelen, dan start ik daar een van de dikste VM's op. Die kosten best veel geld, maar als je die machines maar een paar uur per maand aan hebt staan zal het totaal maar enkele euro's zijn.
Een dikke 16-core CPU met 56GB aan geheugen & GPU-support kost ~1,71 per uur, wat nog geen 14 euro is voor 8 uren werk.
Het is trouwens niet een heel goed idee om een VM aan het publieke internet te koppelen met de RDP poort open. Idealiter zet je ook een VNet & VPN op voor de meest basic bescherming, maar dat is wel meer 'gedoe'.
[Voor 10% gewijzigd door Jan_V op 17-03-2022 08:38]
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Ny Carlsberg Glyptotek, Copenhagen by Alan Parker, on Flickr
Copenhagen Bay Area by Alan Parker, on Flickr
SMK – Statens Museum for Kunst by Alan Parker, on Flickr
Copenhagen boat tour by Alan Parker, on Flickr

Nu eens een super lelijk panorama:
TagebauGarzweiler03 by Erik Haak, on Flickr
TagebauGarzweiler05 by Erik Haak, on Flickr
Dit is wat RWE aanricht; een gigantisch gat in het Duitse landschap.
Duidelijk zichtbaar vanaf grote hoogte.
't Is zelfs zo erg dat de Autobahn A61 onderbroken moest worden en het gat werd uitgebreid, daar waar vroeger de A61 liep. Nu loopt de A46/A44 er omheen aan de oostzijde en in 2017/2018 werd de A61 afgebroken.
https://rp-online.de/nrw/...et-erst-2018_aid-19057733
Wikipedia: Tagebau Garzweiler – Wikipedia
De schaal van de machinerie is gewoonweg gigantisch.
[Voor 26% gewijzigd door ehtweak op 07-05-2022 21:12]
Wel langsgereden maar wil daar ooit ook nog eens stoppen. Imposant om te zien maar zonde van het landschap en de dorpen die ze vernietigen.ehtweak schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:01:
@zzzzz Gewoon leuke vakantiepano's.![]()
Nu eens een super lelijk panorama:
[Afbeelding]
TagebauGarzweiler03 by Erik Haak, on Flickr
[Afbeelding]
TagebauGarzweiler05 by Erik Haak, on Flickr
Dit is wat RWE aanricht; een gigantisch gat in het Duitse landschap.
Duidelijk zichtbaar vanaf grote hoogte.
't Is zelfs zo erg dat de Autobahn A61 onderbroken moest worden en het gat werd uitgebreid, daar waar vroeger de A61 liep. Nu loopt de A46/A44 er omheen aan de oostzijde en in 2017/2018 werd de A61 afgebroken.
https://rp-online.de/nrw/...et-erst-2018_aid-19057733
Wikipedia: Tagebau Garzweiler – Wikipedia
De schaal van de machinerie is gewoonweg gigantisch.
Beetje off topic maar hier zijn 2 museums om die machines te bezoeken. Wel beide in het voormalige Oost-Duitsland.
https://www.ferropolis.de/
https://www.f60.de/
Floriade 2022, Almere in the Netherlands by Alan Parker, on Flickr
[Voor 7% gewijzigd door zzzzz op 23-05-2022 21:07]

Vooral i.c.m. een Helios objectief; weer eens wat anders dan anders.
Wat betreft de Floriade zelf.

Laten we het daar maar niet over hebben.
Ben er nu al twee keer geweest (vanwege mijn werkomgeving) en volgende week maandag hebben we aldaar een congres:
https://www.schoneluchtjaarcongres.nl/
Dit gaat, vooral de gemeente Almere, nog jaren van financiële hoofdpijn opleveren ben ik bang.
Ter afwisseling dan maar een spiksplinternieuwe hangbrug in een echt natuurlijke omgeving:
Manderscheid02 by Erik Haak, on Flickr
De vorige was weggespoeld tijdens de heftige overstromingen in 2021. Net één week in gebruik.
Als je inzoomt op het panorama kun je nog de fundering van de oude brug terugvinden.
https://www.swr.de/swrakt...scheid-eroeffnet-100.html
[Voor 42% gewijzigd door ehtweak op 23-05-2022 22:50]
Tja, wat kun je er van zeggen. Het idee is leuk, maar als 'Expo' vond ik het toch echt wel tegenvallen. Qua kwaliteit en diversiteit van de beplanting vond ik het ook minder.ehtweak schreef op maandag 23 mei 2022 @ 22:06:
Wat betreft de Floriade zelf. Laten we het daar maar niet over hebben.
Het moet echt iets zijn met internationale allure, en nu was het gewoon een 5,5. Ik ben zelf ook wel benieuwd wat er dan straks van de nieuwe wijk op die plek terecht gaat komen; want als ik de sfeerimpressies moet geloven word het een soort 1% enclave

Abbaye Notre-Dame de Sénanque [Explored] by Alan Parker, on Flickr
Gordes valley panorama by Alan Parker, on Flickr

Het is haast een onwerkelijk beeld van die abdij.

Wat mij betreft had je lavendelstruiken nog iets mogen aandikken (iets meer paarse saturatie).
Paar kleine zeurpuntjes:
- dat gezinnetje met de bruine zak had wat mij betreft digitaal weggepoetst mogen worden.
- ik heb het idee dat de vertekening/kromming aan de rechterzijde van het beeld nog een ietsiepietsie meer naar rechts had gemogen.
- De cypressen aan de linkerzijde zijn wat donker dichtgelopen, daar mis ik nog een beetje detaillering.
- Oh ja, en dat vage muurtje op de voorgrond mag er wel afgesneden worden.

Ik weet niet of je daar nog in de buurt bent, maar dit vraagt gewoon om ochtend- of avondlicht.

BTW: jeetje zeg, wat heb je in korte tijd veel bekijks @ flickr met deze foto!?
[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 22-07-2022 16:46]
Thanks! Het was allemaal onderdeel van een toer door de regio, dus het was een kwestie van knallen en dagen later thuis de stitch draaien en hopen dat het er allemaal oke uit zag. Persoonlijk vind ik het niet de meest karaktervolle plaat, maar soms is dat niet anders. Hij had er met ander licht in ieder geval anders uitgezien.
Men heeft daar net de abdij gerevoneerd, dus vandaar de clean look die hij heeft en de wat minder paarse lavendel. Dat was allemaal nog vers. Ik was al lang blij dat het niet meer in de bouwstelling stond!
Met Flickr is het inderdaad af en toe heel apart hoe snel het gaat. Deze werd gelijk de dag na posten opgenomen in de Explore pagina en daarna gaat het meestal als een trein. Het is wel grappig om te zien dat de abdij veel te zien is op die pagina; dus blijkbaar is dat iets wat bij het algoritme van Flickr goed boert.

Leuk hè, om dat thuis nog een keer alles weer opnieuw te beleven als je beelden gaat sorteren/uitzoeken/bewerken.
Dan denk ik altijd met genoegen terug aan de tochten die ik gemaakt heb.

Zelf moet ik nog ff wachten, pas over een paar weken ga ik richting de Alpen (grensgebied A/I/CH)
Zo heb ik de afgelopen jaren al heel wat klimaatverandering in het Alpenlandschap vastgelegd.
Maar dit jaar is het nog extremer.

Gezien dit artikel:
https://science.orf.at/stories/3214237/
en deze simulaties:
https://interaktiv.tagesa...2022/gletscher-prognosen/
is het best wel ernstig.
[Voor 28% gewijzigd door ehtweak op 22-07-2022 17:01]
180 graden blik:
Vernagt16 by Erik Haak, on Flickr
Alle details staan bij het desbetreffende panorama @ flickr.
Veel kijk- en ontdekplezier (als je inzoomt)
Zeer fraai panorama hoor! Ben het met @ehtweak eens dat de bomen links een beetje dichtgelopen zijn (wellicht is dat in PS nog wat op te halen) en dat het randje muur onderaan waarschijnlijk beter weg had kunnen blijven. Dan nog een persoonlijke nitpick: de lavendel vormt mooie leading lines de foto in, maar voor mijn gevoel zit er een draai in. Ik had het persoonlijk denk ik mooier gevonden als de lavendelstruiken rechte lijnen hadden gevormd in de foto; beetje dit idee: /|\. Nog een vraagje trouwens, de foto lijkt scherp van de voorste lavendel tot en met de abdij. Heb je een focus stack gedaan?
Ook een fraai panorama. Paar dingetjes:
- Ik zie sensorvlekken in de lucht en de verre heuvels, daar zou ik in de toekomst even de spot healing overheen halen.
- Voor mijn gevoel eindigt het panorama links vrij abrupt, midden in het dorp op de heuvel.
- Ik had denk ik persoonlijk het blauwe ronde zwembad op de voorgrond weggepoetst, aangezien het een beetje uit de toon valt met de rest qua kleur.
Mooi panorama weer.

- Er hangt rechts een kabel in beeld; die zou ik persoonlijk weggehaald hebben.
- Ik vind de kleuren aan de linkerkant vrij hard; hard groen onder in het dal, hard blauw in de lucht en hard wit in de wolken. De kleuren in de rechterhelft zijn wat gematigder en voor mij persoonlijk mooier.
- Het panorama voelt aan de onderkant vrij krap gekaderd, daar had nog wel een stukje bijgekund denk ik.
Gudbrandsdal by Niels Hageman, on Flickr
Het Gudbrandsdal in Noorwegen op mooie zondagmiddag. Dit is trouwens dezelfde rivier waar een paar weken later en twintig kilometer zuidelijker een brug ingestort is: https://nos.nl/artikel/24...rt-twee-bestuurders-gered
Thanks! Geen focus-stake an zich voor de foto's, maar wel een compilatie van een groot aantal foto's op f/11.
De lavendel was helaas zelf niet recht, waar ik dan weer weinig aan kon doen. Men heeft daar een jaar of wat terug de boel flink opgeknapt, maar de lavendel zelf had daar niet de hoogste prio.
De tweede panorama had inderdaad wat kleine foutjes, zeker de sensor-vlekken. Achteraf bleek dat er vlekjes op het achterste element van de lens zaten. Zo gaat dat soms. Ik had inderdaad meer foto's gemaakt, maar ze sloten qua stitch niet goed op elkaar aan dus vandaar die uitwerking.
Het is lang niet altijd makkelijk om voor ca. 200 MP te zorgen dat nergens sensorvlekjes zitten en dat alles goed aansluit zoals je in het veld bedenkt. Ik schiet deze foto's altijd los uit de hand en daardoor heb je gewoon minder controle als anders.
Reflective forest lake by Niels Hageman, on Flickr
Deze ben ik behoorlijk dubbel over. Enerzijds vind ik hem vrij saai, want het is een rij bomen langs een meertje; niets "spannends" dus. Anderzijds vind ik de bijna perfecte reflectie wel bijzonder fraai. Ik ben benieuwd wat een ander er van vindt.
Idd; lekker saai. Maar daar is, op z'n tijd, toch ook niks mis mee?NMH schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:33:
...vrij saai, want het is een rij bomen langs een meertje; niets "spannends" dus. Anderzijds vind ik de bijna perfecte reflectie wel bijzonder fraai. Ik ben benieuwd wat een ander er van vindt.
't Straalt rust & ruimte uit.
Wat mij betreft had je er in de nabewerking nog een iets meer dromerige look aan mogen geven.
(of op een moment vastleggen dat er wat mistflarden omheen hangen)
't Was idd een beetje schrikken hoe weinig bedekte toppen er nog waren.NMH schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:31:
[...]
Mooi panorama weer.Je kunt goed zien hoe weinig sneeuw er afgelopen zomer in de Alpen lag. Ook voor de foto jammer; ik denk dat een paar witte toppen het goed hadden gedaan.

10 jaar geleden was ik voor 't laatst in die regio en toen was, rond dezelfde tijd in de zomer, de sneeuwbedekking heel wat meer.
Aangezien de foto's genomen zijn vanaf de top/Gipfelkreuz, heb ik juist gekozen om dat intact te laten.• Er hangt rechts een kabel in beeld; die zou ik persoonlijk weggehaald hebben.
Goed opgemerkt! Als je een 180 graden draai maakt, varieert het contrast/intensiteit nogal. Zeker midden in de zomer.• Ik vind de kleuren aan de linkerkant vrij hard; hard groen onder in het dal, hard blauw in de lucht en hard wit in de wolken. De kleuren in de rechterhelft zijn wat gematigder en voor mij persoonlijk mooier.
Er zat een stuk berg in de weg, op die voorgrond.• Het panorama voelt aan de onderkant vrij krap gekaderd, daar had nog wel een stukje bijgekund denk ik.

Paar meter verderop had ik dan wel weer een doorkijkje, richting het dal, maar ontbrak weer het zicht op de bergketens in de verte. En helaas had ik geen dynamiet bij me om het blikveld wat te vergroten.

Vernagt17 by Erik Haak, on Flickr
Thanks, ik denk dat dat inderdaad het "probleem" is.ehtweak schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:50:
Wat mij betreft had je er in de nabewerking nog een iets meer dromerige look aan mogen geven.
(of op een moment vastleggen dat er wat mistflarden omheen hangen)

Mijn bijdrage: Verona in Italie, gemaakt vanaf het Castel San Pietro.
Met hugin panorama stitch gemaakt uit meerdere fotos. Camera: Canon m50 met 15-45mm (kitlens)
edit: de horizon even rechtgezet

[Voor 13% gewijzigd door Arthur23 op 24-10-2022 20:17]
Op zich een interessant blikveld; zeker kandidaat voor een panorama.Arthur23 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:03:

tip: zet wel ff je horizon recht, anders stroomt de stad/rivier leeg, één kant op.

Was er niet de mogelijkheid om nog een stukje dichter bij de rand te komen?ehtweak schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:01:
Er zat een stuk berg in de weg, op die voorgrond.![]()
Paar meter verderop had ik dan wel weer een doorkijkje, richting het dal, maar ontbrak weer het zicht op de bergketens in de verte. En helaas had ik geen dynamiet bij me om het blikveld wat te vergroten.![]()
[Afbeelding]
Vernagt17 by Erik Haak, on Flickr

Verder heb je ooit net niet de ideale positie. De originele panorama was een mooi Alpen plaatje waar je heel vaak de schaal gewoon niet van ziet op een foto.
Lijkt bijna alsof het met een fish-eye gemaakt is, maar geeft mooi de schaal van de stad weer.Arthur23 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:03:
Laat ik zelf ook maar eens een foto toevoegen aan dit topic. In plaats van alleen maar te kijken naar de mooie platen. @ehtweak ik vind de laatste goed gelukt. Die steenman geeft een gevoel van schaal en diepte.
[Afbeelding]
Met hugin panorama stitch gemaakt uit meerdere fotos. Camera: Canon m50 met 15-45mm (kitlens)
edit: de horizon even rechtgezet
Er zit overigens iets wat lijkt op een vlieg net langs de linker kerk toren.
Zelf vorige maand in IJsland geweest wat natuurlijk een goede plek is voor wat foto's. Daar oa ook de Laugavegur Trail gelopen en op een van de vroege koude ochtenden kwam de mist dusdanig de vallei intrekken dat ik zo snel als mogelijk de nabij gelegen heuvel op geklommen ben om dat van bovenaf te bekijken. Soms moet je een beetje geluk hebben met de condities als je foto's maakt tijdens multi-day hikes.
https://500px.com/photo/1...augavegur-by-rob-van-loon
In het Sony E-mount topic vroeg ik advies voor panorama-software, ik heb inmiddels een eerste panorama in PS gestitched. Het is gemaakt met de kitlens die berucht is vanwege de (on)scherpte, maar dat zie je gelukkig niet terug in het eindresultaat. Dit is dus een meer met bootjes in Zwitserland.
[Voor 21% gewijzigd door Johan1995 op 09-11-2022 02:30]
Idd. IJsland blijft een zeer fotogeniek stukje aarde!Hogader schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:54:
Zelf vorige maand in IJsland geweest wat natuurlijk een goede plek is voor wat foto's. Daar oa ook de Laugavegur Trail gelopen en op een van de vroege koude ochtenden kwam de mist dusdanig de vallei intrekken dat ik zo snel als mogelijk de nabij gelegen heuvel op geklommen ben om dat van bovenaf te bekijken. Soms moet je een beetje geluk hebben met de condities als je foto's maakt tijdens multi-day hikes.

jammer van de lage resolutie, ik had graag e.e.a. wat groter bekeken en lekker digitaal rondgestruind in dat landschap
Beetje saai & flauw (qua beeld dan). Heeft uiteraard te maken met de atmosferische omstandigheden. Maar soms is het niet anders.Johan1995 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 02:22:
...Dit is dus een meer met bootjes in Zwitserland.

BTW: waar in CH is dit?
[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 21-11-2022 22:16]
Vlak voor de Oostenrijkse grens bij Reschen:
Reschensee5 by Erik Haak, on Flickr
't Was prachtig afscheidsweer, toen we naar huis reden!

SchludernsWaale07 by Erik Haak, on Flickr
Een soortement van kruispunt van waterwegen. Dit zijn de aloude irrigatiesystemen. Sommige daterend uit de 13de eeuw!
Wikipedia: Waal (Bewässerung) – Wikipedia
Tot op de dag van vandaag zijn deze systemen nog in gebruik. Uiteraard ondersteund door zaken als moderne pompsystemen en beregeningsinstallaties. Maar de wateraanvoer, vanuit de omliggende bergen en smalle dalen geschiedt veelal nog steeds via dit soort gootsystemen.
Hier hier nog meer beelden:
https://flic.kr/s/aHBqjAeuFN

Afgelopen zomer, zo'n beetje de laatste forse hike van onze zomervakantie. Af en toe vielen er een paar druppels regen en was het flink bewolkt. Maar dat leverde wel spectaculaire wolkenpartijen op!

Vernagt22 by Erik Haak, on Flickr
Alle EXIF info, inclusief de GPS data, vind je bij het origineel @ flickr.
Veel kijkplezier.
Miste ook een kerktorentje , maar dat staat in een ander stuwmeer, 50 km verder westwaarts, weet ik inmiddels.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Nou, ik dacht, dit lezende:bobcom schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 10:46:
@ehtweak Bedankt, al weet ik niet waar ik deze wijding aan te danken heb.
bobcom in "F&V feedbacktopic"
tijd voor weer wat beeldmateriaal om te bespreken.

't Is toch echt zo. E.e.a. natuurlijk afhankelijk van de lichtinval en andere atmosferische condities. Maar dat gletscherwater kleurt nou eenmaal op die manier.Mooi panaorama, vooral dankzij het feit dat er zowel in de hoogte als de breedte veel te kijken valt. Wat mij wel als vreemd trof is het lago di Vernago in de diepte - alsof er iemand een blik verf van een verkeerde kleur heeft leeggegoten. Maar ik zie dat ook elders alpenwater op foto's dat rare groen heeft, en zelf heb ik er geen ervaring mee. Al blijft de afwezigheid van textuur mij op het verkeerde been zetten. Rimpeltjes ja of nee, dat is de vraag.
Zie hier of hier bijvoorbeeld.
Zelfs kleine poeltjes een stuk hogerop vertonen deze kleurstelling:
Grawand07 by Erik Haak, on Flickr
De Reschensee met de oude kerktoren van Graun, bedoel je?Miste ook een kerktorentje , maar dat staat in een ander stuwmeer, 50 km verder westwaarts, weet ik inmiddels.
Reschensee1 by Erik Haak, on Flickr
Saarschleife01 by Erik Haak, on Flickr
't Was weliswaar een grijzige, enigszins bewolkte dag. Maar dan nog blijft het een bijzonder schouwspel.
Wikipedia: Saarschleife – Wikipedia

Fraaie plaat.

Ook hier een fraaie plaat.

Dan eentje van mezelf:
Tulip Fields by Niels Hageman, on Flickr
Geen bergen, maar een Hollandsch landschap. Dit is mijn eerste keer experimenteren met focus stacking om alles van begin tot eind scherp te krijgen (door het gebruik van een telelens was de DoF nogal beperkt). Eerste les is dat ik de volgende keer meer slices moet doen; ik had er nu vier voor mijn stack, maar dat is te weinig. Op de resolutie zoals hij op Flickr staat valt het niet echt op, maar op de volle resolutie kun je "golven" van scherpe en onscherpe tulpen zien.
Danku. Maar het is wat het is. Op een windstille dag is het gewoon een egaal gekleurd vlak.NMH schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:53:
Fraaie plaat.Ik ben het met bobcom eens dat het water er een beetje "raar" uitziet; nog niet eens zozeer de kleur, maar het oogt heel vlak, alsof het een geschilderde betonvloer is.
Vond de lucht nogal 'heftig'; m.a.w. onderdeel van het indrukwekkende landschap. Maar je hebt gelijk, het is een keuze.Qua uitsnede had ik er persoonlijk denk ik voor gekozen om iets van de bovenkant af te croppen zodat het landschap wat prominenter wordt.
Goed gezien en achteraf twijfelde ik ook. Maar het landschap loop daadwerkelijk af naar rechts. Ik had 'm recht kunnen trekken, maar dat vond ik eigenlijk niet juist.Ook hier een fraaie plaat.Paar dingen die me opvallen: volgens mij loopt de horizon iets scheef (rechts lager dan links)
't Was nog veel erger; compleet grijze massa met nauwelijks te onderscheiden details. Ik heb zelfs er nog een beetje wolkjes in gefantaseerd (dankzij PSen de lucht is wat uitgebeten. Aan de reflectie in het water te zien had je best een mooi lucht, maar die komt jammer genoeg niet echt mooi uit op de foto.

En ja, dat was het enige zonnetje wat te zien was; die felle blob in het water.
Niet verkeerd toch? Maar de resolutie @ flickr is slechts 2k breed; m.a.w. dat valt toch niet op.Dan eentje van mezelf:
[Afbeelding]Tulip Fields by Niels Hageman, on Flickr
Op de resolutie zoals hij op Flickr staat valt het niet echt op, maar op de volle resolutie kun je "golven" van scherpe en onscherpe tulpen zien.

Of wil je wel de hogere resolutie laten zien?
Ook hier is feedback op je voorgangers welkom