Toon posts:

[Verzamel] Panorama's - deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:22
@Daywalk3r jeeeeeeetje die naam in de foto is echt overdreven verder is het wel mooie winterlandschap.
@inquestos Ik zie een hoop maar het onderwerp is niet duidelijk dus ik weet niet helemaal wat ik erover moet zeggen.
@Jan_V Mooi onderwerp dat schip en de achtergrond, alleen zou de foto wellicht beter zijn als je die redelijk moderne huizen aan de zijkant eraf zou halen.

Gezien het sh*t weer, een oude foto uit de doos gehaald.
Campina pano by phone by Marijn_, on Flickr
Hoop binnenkort nog een keer deze fotoshoot te herhalen, moet wel even het weer mee gaan werken!!

• ToyotaMR2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:08
Daywalker: Tekst leidt inderdaad erg af. De 1e foto vind ik iets teveel zwart/donker bevatten. De 2e vind ik daarom een stuk beter, al lijkt het groene (van de bomen) daar weer heel gek.

Jan: Jammer dat het inderdaad onscherp is.
Zou het niet bewegingsonscherpte kunnen zijn? Lijkt me sterk dat het aan f/8 ligt (gebruik ik ook gewoon). Anders wellicht een verkeerde focus? Probeer het anders eens via liveview.
Vind het wel een leuke plek. Als het kan (met afstand of lens) een stuk wijder nemen zodat je de gehele reflectie van de schepen erop krijgt.

Inquestos: Geschoten op 10mm is toch al aardig UWA? Uit hoeveel shots bestaat deze foto dan? Voor de rest wel een aardige foto, maar doet mij weinig.

Haas: Dacht dat ik wel al wat kwaliteit mistte, maar zag toen 'phone' staan. Geeft wel mooi dromerig effect.

Weer eens eentje van mij.
Nu nog wachten op een mooie roze/paarse ondergang (blue/golden hour) of mooie onweersbuien.

Untitled by Ren0W, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ToyotaMR2
Bij deze dus:

Untitled by Reno, on Flickr

Die eerste was trouwens een test van 7 (5x)HDR shots.
Dus 35 foto's in totaal. Vrij aardig gelukt vind ik zelf.
Is wel wat donker aan de onderkant, kon ik best nog omhoog halen, maar het was ook vrij donker dat moment. Zou er anders wat raar uitzien.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ToyotaMR2: die donkere bui is lekker dreigend. d:)b
En dat 'sneaky' regenboogje wat net uit die wolk steekt; opmerkelijk detail!
Beetje jammer dat je al je beelden 'Untitled' noemt; ze mogen toch best een naam hebben? >:)
Ook dacht ik op flickr hoge(re) resolutie beelden te kunnen bewonderen, maar helaas. :-(

In navolging op wat analoog beeldmateriaal: [Testcase] Uit de oude doos (analoge scans) 1996
vond ik zelfs nog 4 opnames die ik (blijkbaar?) ooit gemaakt heb met de bedoeling er een panorama van te maken. Maar destijds had ik niet de technische middelen daarvoor om dat ook uit te voeren.

Wederom scans van analoge kleurennegatief film. Gescanned door Kodak Photolab en opgeslagen op gouden PhotoCDs in .PCD formaat.
View from Kitzsteinhorn, Kaprun, Austria by Erik Haak, on Flickr

Zoveel mogelijk de meegescande krassen en stofjes digitaal verwijderd. Wat ruis en spikkels uit de lucht gemaskeerd en gestitched met PTGui. Valt niet tegen voor 18 jaar (!) oude beelden.
Als je goed kijkt is rechts zelfs het topje van de Zugspitze (Duitsland) te zien.

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 04-08-2015 09:09]

Mooie Plaatjes   

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:40
Serieus lekkere plaat. Mooie diepte in de foto :)

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10
Wow, gaaf gedaan ehtweak. Knap dat je zulk materiaal goed hebt weten te stitchen. Op zich zou ik nog wel nóg meer diepte in de plaat willen zien.

@Toyota: bizar mooie wolken die tweede. Is dit nabij Eijsden?

Djemaa el Fna, Marrakesh, Morocco by Ferdinand van Oostrom, on Flickr

Als je goed kijkt zie je de bergen op de achtergrond. Wel jammer van het takje links. En eigenlijk had ik liever de markt wat meer op de voorgrond gehad, maar dat ging uiteraard neit.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• ToyotaMR2
ehtweak schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 08:56:
@ToyotaMR2: die donkere bui is lekker dreigend. d:)b
En dat 'sneaky' regenboogje wat net uit die wolk steekt; opmerkelijk detail!
Beetje jammer dat je al je beelden 'Untitled' noemt; ze mogen toch best een naam hebben? >:)
Ook dacht ik op flickr hoge(re) resolutie beelden te kunnen bewonderen, maar helaas. :-(
Jawel toch?
https://www.flickr.com/ph...@N08/16831820103/sizes/o/
En die naam, tja... ik ben niet zo creatief en geef geen naam.
Flickr maakt er dan 'Untitled' van.
Verder dan #Wolk1, #Wolk2 of #Gouden Wolk etc kom ik niet :+

Jouw foto:
Op groot formaat wat ruis, maar dat is ook het enige (in mijn ogen) dat het oud materiaal zou prijsgeven.
Voor de rest mooi uitzicht en dito foto!
inquestos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:29:
@Toyota: bizar mooie wolken die tweede. Is dit nabij Eijsden?
Bijna... Is de andere kant, Gulperberg richting Aken.

Jouw foto:
Leuke foto, veel te zien... alleen jammer van dat beetje vertekening en onscherpte in de linkerhoek.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ToyotaMR2: wat ik bedoelde met highres pano's bekijken:
een 1,2megaminipixel plaatje (2048x677) kan ik geen hoge resolutie noemen... :-(
Dat vult nog niet eens m'n beeldscherm. ;)

@inquestos: kijk, now we are talking. :Y Bijna 15K pixels breed; heerlijk.
Kun je prachtig zien hoe er vervormde mensen op de markt rondlopen. >:)
Vooral linksboven is je pano wel erg licht. Daar valt in de PP vast nog wel de nodige winst te behalen!

En die talloze schotelantenne's op de daken; wow. Ze doen daar niet aan schotelsharing... :)
"Salon de Thé" "Glaces Maison" Heerlijk gewoon.

[Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 06-08-2015 23:51]

Mooie Plaatjes   

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10
Over die vertekening: ik gebruik Microsoft ICE, je kan daar verschillene manieren aanklikken om tot een 'optimale vertekening' te komen (mercator, cilinder, perspective, e.d.) ik denk dat ik daarbij voor perspective heb gekozen. Ik zal eens kijken of een andere idealer is.

Over het licht aan de linkerkant: je hebt gelijk, inderdaad dichtgelopen. Ik stoor me er zelf niet echt aan omdat het zo geleidelijk gaat, en het is ook moeilijk aan te passen* . Tips welkom.

* (ik bewerk eerst in Lightroom een losse foto, kopieer de settings naar de rest. Exporteer naar JPG (100%), stitch in ICE, exporteer naar JPG (100%), importeer in Lightroom. Niet volledig zonder kwaliteitsverlies, maar in ICE exporteert enkel 24-bits naar mijn weten, dus achteraf aanpassen zit er niet in. En vooraf is erg moeilijk, want dan kan ik maar één afzonderlijk beeld aanpassen, en dat kan vreemde dingen opleveren met stitchen

edit:
Foto aangepast, vertekening moet nu beter zijn :)

[Voor 3% gewijzigd door inquestos op 07-08-2015 01:02]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik wil niet zeggen dat mijn manier om pano's te maken de beste is, maar ik bereik daar zelf imho gewoon prima resultaten mee:

De RAW files worden minimaal aangepast (m.b.v. ViewNX2). Zaken als belichting gelijktrekken, als de onderlinge opnames van een panoreeks teveel verschillen en/of niet compleet op [M] stand genomen zijn. Eventuele WB aanpassingen, CA + LoCA correctie en dan een export naar ongecomprimeerd TIFF formaat.

Die TIFF files zijn de source van PTGui Pro voor het stitchen.
(ja, PTGui kan ook RAW files lezen, maar gebruikt daarvoor dcraw, en dat is toch minder)
PTGui zorgt voor razendsnelle blending en projectiekeuzes (dankzij GPU support)

Het resulterende pano TIFF file (vaak enkele honderden MBs of zelfs GB) laad ik dan in PS CS6 voor de finale PP. Waarbij de Google NIK plugins zeer handzaam zijn.
En uiteindelijk 'Save for Web' in hoge resolutie en die komt op flickr te staan. M.a.w pas de allerlaatste stap is een JPEG file, niet eerder!

BTW: de lichte plek in je marokkaanse pano is redelijk makkelijk weg te werken door b.v. wat control points te zetten en 'Viveza' plugin te gebruiken (mits je die hebt natuurlijk)

Mooie Plaatjes   

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 14:03
Met de nieuwe Lightroom kun je gewoon een panorama renderen en heb je nog gewoon de raw bewerkingscapaciteit, dus geen gedoe meer met tiff-bestanden en los bewerken van foto's.
Tot nog toe kon lightroom bijna al mijn pano's renderen en soms beter dan Kolor autopano giga. Helaas heb ik laatst een pano gemaakt met wat bewegingsonscherpte erin en daar kon lightroom geen goede pano van maken. Kolor kon dat gelukkig wel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:33
@Inquestos grappig, maar ik weet niet echt waar ik naar moet kijken. Ook is de linker rand bovenaan wel héél fel belicht.

Ik heb gelijk even met de nieuwe pano feature van Lr 6 gespeeld! Werkt uitstekend. Hij maakt er een DNG van, zodat je inderdaad nog de foto kan bewerken als een RAW.

IMG_1469-Pano.jpg

Helpt heel erg voor mij, denk dat ik nu wel met het hoofdpunt van de kritiek op mijn vorige heb afgerekend.

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 08:52
@BeefHazard: mooi beeld. Persoonlijk vind ik het jammer dat de onderkant van het stadje afgesneden is, maar ik weet natuurlijk niet hoe makkelijk je dat anders had kunnen doen.

Eentje van mij vorig jaar in IJsland. Is een grid van 3x7 of 8 foto's (klikbaar)

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:39:
Met de nieuwe Lightroom kun je gewoon een panorama renderen en heb je nog gewoon de raw bewerkingscapaciteit, dus geen gedoe meer met tiff-bestanden en los bewerken van foto's.
Tot nog toe kon lightroom bijna al mijn pano's renderen en soms beter dan Kolor autopano giga. Helaas heb ik laatst een pano gemaakt met wat bewegingsonscherpte erin en daar kon lightroom geen goede pano van maken. Kolor kon dat gelukkig wel.
Ook een HDR panorama is geen enkel probleem. Simpelweg even de shots samenvoegen tot losse HDR DNG's en die vervolgens door de panorama molen halen. Voila, nog steeds -10 tot +10 EV bereik :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Daywalk3r
  • Laatst online: 07-09-2022

Daywalk3r

Walks at night 2

In januari ook al een soortgelijke gepost met sneeuw in 't landschap. Nu eentje bij mooi weer gemaakt.

[Voor 37% gewijzigd door Daywalk3r op 23-08-2015 10:11]

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Anoniem: 451632

@BeefHazard, ik ga met Bio mee, het was misschien mooi geweest iets meer stad en iets minder lucht. verder wel een hele schone foto.

@Bio die lucht :9~

@Daywalk3r, Mooi gelukt wel! vind hem alleen wat vlakjes in kleur en die uitgeblazen lucht is jammer.

Dan zal ik ook maar eens wat van mezelf posten.
Het Newyork
IMG_3053-IMG_3059 by robert v.m., on Flickr
inmiddels al weer 3 jaar geleden (dus zat punten van kritiek), maar vind hem zelf toch altijd wel weer mooi. :)

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:59

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@Beefhazard: Is dat kroatie? Vind het een fijne plaat en lekker zomerse kleurtjes, mooie lucht. Enige kritiekpuntje is dat ik wel zou willen weten hoe de stad rechtsonder verderloopt.
@Bio: voor mijn gevoel gebeurd alles ver weg, weet niet of ik hier uberhaupt een panorama voor gemaakt had. Wel een mooie lucht en bergen op de achtergrond
@Daywalk3r, naast de sneeuw is ie leuk. Nu nog een keer in de lente en herfst terugkomen en noem het de 4 seizoenen. Als serie zouden ze sterker zijn, vind ze namelijk nu een beetje saai; veel gras en weinig contrast.

@rovertwt: Jammer van die te ver teruggehaalde hooglichten op het vrijheidsbeeld en de kromming. Probeer eens een andere programma, met PS CS6 had ik ook soms zulke kromme horizonnen terwijl ICE het wel goed deed. Verder wel een leuk plaatje, ik houd wel van nacht en lichtjes.

Panoramaatje van mijn kant. Na een flinke wandeling bijna de top bereikt, helaas was het weer niet zo mooi als ik gehoopt. Toch kijkt deze panorama wel lekker weg, vind ik.
Panorama Glockturm(3356m) by Karsten, on Flickr

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 12 Pro Max

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:37
@Bio: Wat een heerlijke kleuren in die lucht. Wat is IJsland toch onbeschrijfelijk mooi.

@MrPingu: Dat moet inderdaad een flinke klim geweest zijn! Mooi panorama; bergen zijn altijd fijn. Het kruis op de voorgrond vind ik zelf erg fijn detail maar ik had graag meer berg en net wat minder lucht gezien. Bewuste keus?

Ik ben laatst in Bulgarije geweest, in de Rila bergen waar net op die dag een hippie verzameling was (Danovites, erg druk). Daar ook wat fijne panoramaatjes kunnen maken waarbij een CPL ook erg fijn is. Enige waar ik over twijfel of ik nu de kleuren teveel aangezet heb of niet. Ben zelf wel happy ermee maar toch beetje twijfel. De foto is meer zoals ik het me herinner dan het echt was...

[Voor 13% gewijzigd door KleineAap op 27-08-2015 15:49]

The intersection of technology and creativity

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-05 15:47

Deathchant

Don't intend. Do!

@KleineAap: De foto is té verzadigd als je het mij vraagt. Vooral het gele. Dit komt zo over, omdat meer dan 50% van je foto geel is en als je dat téveel verzadigt, dan oogt dat onprettig. Probeer eens het volgende:

- shadows +15
- verzadiging geel op -15 of -20
- verzadiging blauw op -15 of -20
- luminance van blauw op -20
- met lokale brush de grijze wolken op +0.7eV bewerken
- rechts croppen tot aan waar de heuvel begint
- onderaan croppen tot ongeveer waar de witte steen rechts begint (beetje ruimte nog overlaten)

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Eens met DC, te veel verzadiging. Je zou alleen lokaal wat verzadiging kunnen doen en ik zou wat van de onderkant kroppen.

Geen bewuste keus eigenlijk. Dacht dat 10mm op APS-C in portrait-stand wel genoeg voorgrond zou geven als ik de horizon op 1/3 hield. Nu ik er op terugkijk ben ik het wel met je eens, had ook wel iets meer bergjes willen zien.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 12 Pro Max

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:56

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Heel iets minder geel had wel gemogen, dan trek je de aandacht meer naar de prachtige blauwe lucht. Die is overigens prima zo :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• KleineAap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:37
@Deathchant, Mr Pingu: -33 saturatie geel lijkt genoeg, maar ik twijfel of het niet gewoon de WB is die beter zou kunnen zijn. Denk dat het inderdaad vooral komt omdat er zoveel van het geel is. Deze foto heeft exact dezelfde development settings en heeft veel minder last van de Wizard of Oz.

Gaan we fixen, thanks voor de input!

The intersection of technology and creativity

• Deathchant
  • Laatst online: 22-05 15:47

Deathchant

Don't intend. Do!

KleineAap schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 16:42:
.... en heeft veel minder last van de Wizard of Oz.
_O-

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
@robertw: De kadering is voor mij een beetje krap, daardoor komt de foto druk over.

@Mr Pingu: Ik zou liever iets meer bergen hebben gezien dan zoveel lucht. De bergen zijn specialer dan de lucht lijkt mij?

@KleineAap: Ik vind je uitsnede wel prima, maar de kleuren/nabewerking is gewoon te overdreven. Dat doet voor mij afbreuk aan de foto.

Panorama van Sorrento, Italië:
https://drscdn.500px.org/...7ccfe3ef7dc77440244829fc7

[Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 29-08-2015 19:10. Reden: Plaatje graag verkleinen naar 800pixel breed]

• Marsje536
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:45
@Beefhazard: Mooie foto met veel detail. Had zelf meer foto’s gemaakt naar onder maar goed waar stop je met zo’n foto of was de mogelijkheid er niet?

@Bio: Erg mooie lucht maar had er zelf een stukkie afgehaald om meer een breedte gevoel te krijgen.

@Daywalk3r: Voor mooi weer mis ik een beetje een mooie (blauwe) lucht.

@robertwt: Kan alleen maar zeggen dat ik hem heel cool vind en ook zelf wil maken ooit.

@Mr Pingu: Inderdaad jammer van het weer. Had je niet ff terug kunnen lopen de volgende dag :P

@KleineAap: Voor mij zijn de kleuren in de eerste iets over de top en heb ik dat gevoel minder bij de tweede.

Nu eentje van mij (mijn eerst post en panorama)

Dit is het meer van Landal ’t Loo uit het handje. Het zijn 23 foto’s met photomerge van Photoshop.

Had meer scherpte in gemogen.

[Voor 16% gewijzigd door Marsje536 op 02-09-2015 20:38. Reden: nabewerking tekst verwijderd, kunnen jullie vast beter]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@KleineAap: auw; doe zeer aan m'n ogen, die kleuren. Lijkt wel alsof je nogal kwistig met de digitale potten blauw in de lucht en de rood/geeltinten op de grond hebt gestrooid (?) :?

@Mr Pingu: Glockturm! Dat brengt herinneringen boven. :Y
Stond ook ooit op de top. Ruim 20 jaar geleden. Wel sneeuwbedekt en een lastige klim + afdaling met al die sneeuwvelden. Op jouw pano ziet het er allemaal een stuk kaler uit.
Hier de oude analoge (gescande negatief film) topfoto van het Gipfelkreuz:
IMG0012 by Erik Haak, on Flickr
Wij daalden destijds af dmv van een vuilniszak onder ons achterwerk. d:)b Gewoon glijden...
Zo dus:
IMG0002 by Erik Haak, on Flickr

Hier eentje met een prominent Gipfelkreuz in beeld:
Tristkogel7 by Erik Haak, on Flickr
Tja, de lucht had nog ietsie meer geëffend mogen worden, maar dat vind ik altijd lastig, want dat ga je vaak zo zien (of ik doe het niet goed). Nu zie je nog wat donkere/lichtere plekken door het gebruik van een CPL filter op de individuele opnames.
Foto is afkomstig uit dit album: https://www.flickr.com/ph...albums/72157647240749004#

[Voor 32% gewijzigd door ehtweak op 01-09-2015 11:16]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

We zullen de plaatjesverblindende stilte eens doorbreken met een vers panorama. Dit keer geen obligaat landschapspanorama, maar een stadspanorama.
Of liever gezegd een trampano: 8)

AmsterdamNDSM01 by Erik Haak, on Flickr

Op het terrein van de voormalige NDSM werf in Amsterdam Noord.
Klik op het origineel om heerlijk door de details te scrollen. :+

Mooie Plaatjes   

• Sleehond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:29
Leuk gedaan, leuke sfeer op de plaat!

• Dennis_sla
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-04 16:56
ehtweak - Lekkere foto met mooie kleurtjes!

Doe zelf ook maar even een duit in het zakje om het topic nieuw leven in te blazen.

Reykjavik gezien vanaf het topje van de kerk

Reykjavik City by Dennis Sla, on Flickr

D810 | 24-70 f/2.8 | 70-200 f/2.8 | SB900 |

• Bio
Mr Pingu schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 14:29:
@Bio: voor mijn gevoel gebeurd alles ver weg, weet niet of ik hier uberhaupt een panorama voor gemaakt had. Wel een mooie lucht en bergen op de achtergrond
Klopt, alles is ver weg. Maar het landschap is het mooist rechts, en de lucht het mooist links. Hoe had ik dit dan zonder panorama moeten doen?

[Voor 13% gewijzigd door Bio op 28-09-2015 19:24]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 11:00

Gutteguttegut

CEO of TFD

@ehtweak Leuke afwisseling inderdaad en netjes uitgevoerd ook!

@Dennis_sla Nette foto, mooie stad zo te zien alleen mis ik een beetje het echte panorama effect.

Enige tijd geleden al gemaakt maar verder niet meer aan gedacht, niet perfect maar wel aardig gelukt.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Bio
Gaaf, maar jammer van de pier rechts, die doorbreekt de symmetrie een beetje. Verder toffe plaat!

• Bart[Spiral]
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 18:25
ehtweak: Je panorama komt wat blauwig op mij over en is onoverzichtelijk druk (wat niet geholpen wordt door het harde licht.) Het linker trammetje(?) ziet er wel interessant uit om meer foto’s van te maken.

Dennis_sla ook jouw foto is erg blauw. Verder mis ook ik een beetje het panorama-effect wat ik vooral ook bij deze verhoudingen wel zou verwachten. De bergen en bewolking aan de rechterkant van de foto zien er eigenlijk veel interessanter uit dan die huizen.

Gutteguttegut: Gemaakt met een drone? Mooi overzicht van het evenement en laat natuurlijk goed zien hoe groot het onderwerp is ;). Vanuit een fotografisch standpunt vind ik ‘m iets minder interessant, aangezien alles eigenlijk te klein is en er niet echt een punt is waar je naar toe getrokken wordt.

Ik heb zelf afgelopen vakantie ook een poging gedaan om wat panoramas te schieten in Griekenland. De eerste drie zijn vanuit de hand geschoten bij afwezigheid van een statief.

Athens by SpiXal, on Flickr
360 graden panorama in Athene, waar ook de Akropolis te zien is.

Untitled by SpiXal, on Flickr
Photoshop vindt het niet zo leuk om een rechte horizon te stitchen waar dus nog behoorlijk wat handwerk aan te pas is gekomen. Golven zijn natuurlijk ook niet zo handig, maar met wat meer handwerk is daar hopelijk ook nog iets van te maken.

Untitled by SpiXal, on Flickr
Poging tot een HDR panorama. Bestaat uit telkens 3 opnames met 1,5 stop er tussen. Iemand die een fatsoenlijke workflow hiervoor heeft bedacht?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Bart[Spiral]: blauwig en druk, die trams? Ja, dat klopt als een zwerende vinger! :Y
Da's nou juist het leuke eraan, het is zo'n rommeltje, je weet gewoon niet waar je moet kijken. :+
En tja, het was afgelopen zondag erg zonnig, juist daarom springen al die kleurtjes er zo uit.

Hier trouwens de rode tram van wat dichterbij:
AmsterdamNDSM03 by Erik Haak, on Flickr
dan is nog beter te zien wat voor een allegaartje het daar is. >:)

Wat betreft HDR pano; bijvoorbeeld PTGui Pro kan rechtstreeks HDR panos stitchen, maar het eindresultaat vind ik niet echt je-van-het.
Dan maak ik liever eerst van iedere individuele drievoudige opname(s) een samengestelde HDR (16 bit TIFF) en die HDRs gebruik ik dan als basis voor een stitch met PTGui Pro. Dat gaat op zich prima. (wel zorgen voor flink wat CPU + GPU power en veel RAM ;) )

Mooie Plaatjes   

• ToyotaMR2
Of gewoon met LR6?

Heb ook ergens een 7shots (3xHDR) pano.
Inderdaad eerst HDR maken en daarna de pano.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En om het setje 'Trammeland' compleet te maken, hier nog een pano van het blauwe exemplaar: :+
AmsterdamNDSM05 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• ToyotaMR2
ehtweak schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 23:49:
@ToyotaMR2: wat ik bedoelde met highres pano's bekijken:
een 1,2megaminipixel plaatje (2048x677) kan ik geen hoge resolutie noemen... :-(
Dat vult nog niet eens m'n beeldscherm. ;)
Is 45MB (24517 x 5175) beter dan?

Geen spannend verschijnsel, maar wel genoeg onderwerpen.

• Universal Creations
Voor de volledige versie moet je wel je profielinstellingen veranderen, want anders zien we niet groter dan 2048pixel breed, of je stuurt de rechtstreekse link naar de originele versie op flickr.

• ToyotaMR2
Huh, wat is dan het max wat jullie te zien krijgen?
Of kunnen anderen om de 1 of andere reden niet doorklikken bij mij?

De directe link iig:
https://c2.staticflickr.c...47699664_b07dabfa46_o.jpg

-
Aha, Who can access your original image files?
Opgelost.

[Voor 14% gewijzigd door ToyotaMR2 op 29-10-2015 13:09]

• Universal Creations
Als wij op "view all sizes" klikken, dan gaat dat lijstje maar tot 2048pixel breed.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ToyotaMR2 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:39:
[...]

Is 45MB (24517 x 5175) beter dan?

Geen spannend verschijnsel, maar wel genoeg onderwerpen.
Idd; da's pas pano resolutie. Danku. :)

Beetje jammer van het sombere weer; alles is nogal grauw/grijs.
Leuk om al die wandelende mensen langs de waterlijn te bekijken. En de boorplatformen op de achtergrond zijn ook altijd 'leuk' bij zo'n vakantieoord. ;)
Waar is het trouwens? Ik zie nergens een locatieaanduiding bij de flickr plaat?
"La Dolcevita, Bar Ristorante zona spiaggia 34" ?
Is dat Rimini?

Mooie Plaatjes   

• ToyotaMR2
Rimini inderdaad.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is een nautische plaat, een zonsondergang landschap en ook nog een panorama: ;)
Vlissingen1 by Erik Haak, on Flickr

En nee, de kleuren heb ik niet aangedikt of zo heftig bewerkt als dat @adros dat doet, dan maar geen tig hits op flickr... >:) WYSIWYG

Wat schepen in de verte, gezien vanaf het talud, onder aan de boulevard van Vlissingen.
Op het origineel (hoge resolutie) kun je zelfs de containerkranen van Zeebrugge zien! 8) Meer recht aan de overkant, Breskens en het strand in de richting van Cadzand.

Mooie Plaatjes   

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49
Op vakantie in Amerika heb ik de panormama stand van mijn Sony Alpha 6000 weinig gebruikt en dat terwijl er genoeg mooie landschappen waren voor panorama's. De Sony plakt de foto's prachtig aan elkaar. Alleen de zon heeft ie wat moeite mee.

Onderweg naar de Hickman Bridge. Best een pittige wandeling bij 28 graden.

Goblin Valley. Ik heb zelf maar 1 zon gezien.

Bryce Canyon. Jammer van de overbelichting links.

Beide San Fransisco.

[Voor 12% gewijzigd door rimave op 04-11-2015 10:18]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 20:30

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Een 180 graden panorama van het doel van mijn reis naar Nepal; Gokyo Ri

Gokyo Ri by Vishari Beduk, on Flickr

Hier zie je de acht-duizenders Cho Oyu, Lhotse, Sagarmatha en Makalu.

deepin linux addict

• Royz
  • Laatst online: 00:35

Royz

Kleurenblind!!

@Dennis_sla jammer inderdaad dat je het panorama effect zo niet voelt. Zou ook een gecropte normale foto kunnen zijn :)
@Gutteguttegut bijzonder dat je er op die hoogte aan dacht om een panorama te schieten!
@Bart[Spiral] interessante foto's, bizar al die mensen! (wel herkenbaar)
@rimave mooi, jammer dat sommige elementen er niet in zijn geheel op staan (zoals die berg waar de top vanaf is)
@ehtweak mooie lucht, mooie zonnestralen :)
@Vishari Beduk Super! Erg mooie omgeving ook!

Een panorama langs de weg in Kroatië:
Beautiful landscape in Croatia by Roy Poots, on Flickr

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

• triplezimmie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-09-2022
@ ehtweak: prachtige wolken met prachtige zonnestralen! Ik vraag me alleen af of een panorama hier meerwaarde had, wellicht had je hetzelfde beeld kunnen vangen met een 'gewone' shot. Ook mag de foto van mij iets lichter.

@ rimave: Mooie pano's, de USA blijft enorm fotogeniek! Minder vind ik harde licht en dat er hier en daar een deel afgesneden wordt, zoals de berg op 1. Bij 4. mis ik een stukje van de jachthaven.

@ Vishari: Mooi! Nepal en de Himalayas lenen zich natuurlijk perfect voor een pano, om de grootsheid te vangen :)

@ Royz: prachtige toning! Ik had alleen zelf de weg aan de rechterzijde niet in beeld genomen, maar dat heb je denk ik voor het perspectief gedaan.

Hierbij een pano van 5 foto's van mij. Dit is de Svinafellsjokull (die Ijslandse namen word je gek van!), een gletsjertong van de Vatnajokull in IJsland. Zonder pano kreeg ik de gletsjer er niet helemaal op!
Coming through!, Svínafellsjökull, Iceland by Simon van Ooijen

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 00:55
Eens je die Ijslandse namen wat kan ontleden, valt het vaak nog mee, want de meeste plaatsnamen zijn vernoemd naar hun geografische eigenschappen ;)
Fell/fjall is bv berg, jokull ("jukkutl") is gletsjer.
Bv Eyjafjallajokull is dan ook "maar" "gletsjer van de bergen van het eiland" :p

Spijtig van de overbelichte lucht aan de rechterkant. Misschien was het ook mooier geweest als je de gletsjer aan de linkerkant (waar hij van Svinafell afstroomt) er ook nog had opgezet; had je de volledige flow.

@Vishari Beduk & Royz: heel mooi.
@rimave: heel wat prachtige locaties natuurlijk, maar de meeste pano's vind ik wat onderbelicht. Let ook op je horizon, die is niet overal recht.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-05 16:31

Lex2

Fotografieliefhebber

@Vishari Beduk: Prachtig landschap! Bergen lenen zich altijd goed voor panorama's :-)
@Royz: Prima foto en zoals al gezegd is: prima toning!
@ehtweak: Zo heb ik de zonnestralen nog nooit in beeld weten te krijgen!
@rimave: Die laatste 2 komen mij heel bekend voor! Zelf ook op die plekken geweest afgelopen oktober!

En om dan maar in California blijven: we gaan even een stukje naar het Oosten: Yosemite National Park om precies te zijn. Gelegen aan de Tioga Pass vind je Tenaya Lake, een prachtig meer midden in een fantastisch natuurpark:

Tenaya Lake, Yosemite National Park by Lex Emmens, on Flickr

Gestitched met Kolor Autopano. Resultaat is ruim 150 megapixels en bestaat uit 23 foto's.

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Lex2: Heerlijk dit soort beelden. Wel lastig om blauwe lucht geëffend te krijgen (ik worstel daar zelf ook altijd mee). Vooral aan de rechterkant zit er nogal een glow rond de bergrug en donkere plekken in de lucht daarboven.
Ook leuk om jouw pano op 100% te bekijken. Zit een groepje van 4 mensen lekker op de rotsen van het uitzicht te genieten. En de naaldboompjes te tellen op de gladde rots in het midden. 8)

Zucht, ik blijf verlangen naar IJsland. 8) Het blijft een 'cool' landschap (zowel letterlijk als figuurlijk). Helaas nog te ver van m'n bed. (om diverse redenen)

Ok, iets dichter bij huis. Slechts 1000km vanuit ons Kikkerlandje. En dan nog een paar uurtjes lopen:

Hike3 by Erik Haak, on Flickr

We waren hier op weg naar de grens tussen Oostenrijk en Italië. In de verte zie je Confœderatio Helvetica.
Meer beelden van deze hike alhier: https://www.flickr.com/ph...albums/72157631211805300#
Alle beelden zijn voorzien van GPS metadata, m.a.w. je kunt precies zien waar de fotograaf zich bevond. ;)

[Voor 21% gewijzigd door ehtweak op 05-10-2016 10:03]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog steeds weinig activiteit alhier. Dan ga ik maar weer wat in m'n zelf l*llen. >:)

Voor de verandering eens een panorama in zwart/wit omgezet.
Aan het einde van de dag, na een heftige onweersbui, de optrekkende wolken en wat dampflarden in het dal, was dit het uitzicht vanaf het balkon van ons appartement. (Schlinig, zomer 2010)

SchlinigPano02BW by Erik Haak, on Flickr

Helaas wel wat uitgebeten wolken. Dan zie je dat een Nikon D700 toch wat beperkingen heeft qua DR. Maar op zich op niet zo gek met dit soort heftige contrasten.
Zoveel mogelijk geprobeerd de erge uitgebeten wolken te verzachten, maar zonder heftig klonen krijg ik dat niet weg.

Mooie Plaatjes   

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 22:40

Karel V

Een simpele ziel

Ik vind het best lastig om commentaar te geven op mijn voorgangers. Vooral omdat ik pano's eigenlijk standaard minder mooi vind. Je krijgt zo'n smal balkje die, als je fatsoenlijk naar de foto wil kijken, in uitvergrote versie helemaal van links naar recht gescrolled moet worden.

Qua kadering vind ik de pano van Royz wel mooi, met de weg aan de rechterzijde en het meer als blikvanger in het midden.
De foto van Lex2 vind ik ook geslaagd omdat er een kadering is tussen twee bergen aan de zijkant die niet al te veel domineren. Een rustgevend beeld.
Sorry ehtweak, normaal kies ik voor geen commentaar, maar dat wordt hier niet gewaardeerd ;)
Ik vind je laatste pano foto aanzienlijk beter dan die van de kust bij Vlissingen. In die eerste pano valt het scheepje in het niets en vind ik de horizon ook weer niet spannend. Het wolkendek in je laatste foto is prachtig en voegt veel dramatiek toe. Het wolkendek is eigenlijk je onderwerp en die wordt een beetje geblokkeerd door het zwart van de in de hoeken overheersende bergen. Ik vind die combinatie iets minder uitpakken. Begrijp me niet verkeerd, dit is slechts mijn mening van een n00b in pano's en dat zegt eerder iets over mijn smaak dan over de kwaliteit van jou foto.

Van mij ook een poging tot een panorama in Kreta van Agia Galini. De foto's, zo'n 17 stuks, zijn al anderhalf jaar oud. Alleen was ik er tot nu toe nog niet aan begonnen om met panorama's te experimenteren. Nu dus toch eens wat geprobeerd in Hugin. Niet het meest eenvoudige programma om mee te oefenen. Zeker met de bulk aan data die ik had. De detailfoto is 150 Mb en het was al lastig genoeg om hem te comprimeren naar 5 Mb GoT-formaat. Om nog een fatsoenlijke compressie over te houden moest ik de gedetailleerde afbeelding in lengte en breedte formaat 4x verkleinen.
Als je goed kijkt zie je dat het bootje links niet geheel fatsoenlijk samen te voegen was. De trostouwen zien er wat vreemd uit, halverwege. De rest van het scheepje werd ondanks de golfbeweging netjes door Hugin aan elkaar geplakt. Valt eigenlijk ook niet tegen. Daarnaast had ik op deze locatie het geluk om op het uiterste punt van de havenarm te kunnen staan. Dankzij het scheepje wordt je als het ware van links naar het midden gedeelte mee genomen waar ik recht tegenover sta. Dat is al een draaicirkel van 90 graden. De totale draaicirkel is minstens 180 graden.

http://static.tweakers.net/ext/f/TrwpwQ6bAUPIObnQcXDGZyZL/full.jpg

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Karel V: (vrijwel) niks mis mee hoor, dat Kretapano. Idd, ietsie ( ;) we moeten wel wat te zeveren hebben) rare kink in de kabels bij het bootje. Maar dat valt met cloning en/of masking (afhankelijk van de gebruikte pano s/w) heel goed te corrigeren. En rechts van het bootje, links van de bergketen, een wat lichte(re) plek in de lucht. (?)

En wat betreft de grootte, of liever gezegd, de miniatuurtjes, die hier vaak getoond worden. Tja, dat is wel een beperking van deze manier van viewen. Maar we hebben toch niet voor niks onze tig megapixel camera's en krachtige stitching software en breedbekschermen? Juist om dit soort fantastische, detailrijke, altijd-iets-nieuws-te-ontdekkken, panos te bekijken. Vind het juist heel verbazend hoe je vaak thuis, voor het beeldscherm in je pano veel nieuwe dingen/details ontdekt, die je ter plekke vaak niet eens gezien hebt. M.a.w. veel nagenieten. :)

Als we uitgingen van de 800 pixel limiet die hier nog geldt, dan zouden al de huidige camera's zwaar overkill zijn. Toch? Daarentegen ben ik maar wat blij dat er de afgelopen jaren zo'n fraai technische ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Zowel in DR als in resolutie. Zo heb ik een paar jaar geleden de stap van een D700 naar een D800E gemaakt en ik was heel blij met EN de hogere resolutie EN het verbeterde dynamische bereik.

Uiteraard is eea wel afhankelijk van wat voor een soort foto's je het algemeen maakt. Kan me voorstellen dat bij 'simpele' nieuwsfoto's dit veel minder van belang is.

[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 20-03-2016 13:06]

Mooie Plaatjes   

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 22:40

Karel V

Een simpele ziel

@ehtweak: bedankt voor je commentaar. Ik denk dat ik met je bovengenoemde punten nog eens ga nabewerken en dan bovenstaande afbeelding vervang. Het valt me nu ook pas op dat er in het frame van de mast een paar knikken zitten die er niet horen. Die vlek zie ik ook terug in de originele foto en kan ik niet echt verklaren. Alsof de camera de kleuren heeft aangepast? Ik weet het niet, maar het kan wel een eind verholpen worden.

De details maakt deze plaat wel bijzonder, wat je zegt. Op internet kan ik niet zo'n detailrijke foto van dit vakantieplaatsje vinden. Het geeft ook veel van de sfeer weer zoals die in de vakantieperiode daar was.

De 800 pixellimiet is voor dit soort topics wel een beperking, zeker gezien de stand van de techniek. Doet een beetje afbreuk aan de foto's die hier geplaatst worden, zeker bij breedbeeld schermen.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Tijd voor weer eens een verse pano. >:)
Gisterenmiddag in Amsterdam, een van de vele toeristische trekpleisters. De Westerkerk:

Westerkerk by Erik Haak, on Flickr

Het is een multirow pano. Uit de hand geschoten, met een 105mm MF objectief en een D800E. Samengesteld met PTGui Pro en nabewerkt met PS CS6.
Voor zover ik heb kunnen zien, geen geestverschijningen of anderszins rare stitcherrors. ;)
Het lastigste waren de kabels van de trambovenleiding en verlichting; om te zorgen dat daar geen rare knikken inzaten. Maar zelfs in de 'beperkte' highres versie op flickr kun je parels op de kroon van de toren tellen. :Y
Originele stitch was maar liefst 18k x 28k pixels groot. 8) Daar had CS6 af en toe wel moeite mee...

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 16-05-2016 11:23]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Hallo zeg, dat is me nog eens een panorama. Hoeveel shots heb je moeten nemen? Hij is wel netjes recht, ook knap dat er geen losse armen of benen over straat lopen :+ Fijne kleurtjes in de lucht en bomen. Wat is de reden dat je hier een panorama van hebt gemaakt? Moet 'ie groot afgedrukt worden?

Eentje van mij in Rotterdam afgelopen vrijdag:

Of in zwart-wit.

Gestitched met de panoramafunctie van Lightroom. Die laat dus nog wel wat steken vallen...

[Voor 6% gewijzigd door tobiasvs op 16-05-2016 12:12]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

tobiasvs schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:05:
Hallo zeg, dat is me nog eens een panorama. Hoeveel shots heb je moeten nemen? Hij is wel netjes recht, ook knap dat er geen losse armen of benen over straat lopen :+ Fijne kleurtjes in de lucht en bomen. Wat is de reden dat je hier een panorama van hebt gemaakt? Moet 'ie groot afgedrukt worden?
"niet omdat het moet, maar gewoon omdat 't kan!" *O*
Het is een multirow 3 x 5 opnames. 3 rijen, 5 x van boven naar beneden.
Gewoon voeren aan PTGui Pro en die ziet zelf wat de juiste volgorde is. Daarna de prettigste projectiemethode kiezen, nog ff wat warpen en schuiven, croppen, en voila stitchen maar.
Tegen afgehakte ledematen en andere bewegende geestverschijningen kun je de 'mask' functie i.c.m. de detailviewer uitstekend gebruiken. Je gumt een vermoedelijke probleemzone uit een individueel frame weg en je ziet live wat het effect hiervan is in de detailviewer. M.a.w. tijdens het gummen wordt simultaan het resulterende stitchbeeld bijgewerkt.
[afbeelding]
Of in zwart-wit.

Gestitched met de panoramafunctie van Lightroom. Die laat dus nog wel wat steken vallen...
Tja... :| ik zie ze wel vaker voorbijkomen dit soort psychedelische kleurbeelden (of de extreme tonemappings). In eerste instantie lijkt het leuk, maar uiteindelijk zie ik liever irl kleurtjes. Maar op 500px of flickr zal het vast goed scoren. ;)
Het is juist zo'n mooi Rotterdams maaspanorama; gewoon jammer van de kekke kleurstelling.
Ook jouw luchtgedeelte heeft last van vlekvorming. En de tuidraden van de brug worden nogal rafelig op vol formaat. Hoe ziet deze stitch eruit in 'gewone' kleurstelling?

De Westertoren apart als vertikale pano is ook wel leuk. (maar liefst 3840 x 15k pixels hoog!)
Gewoon verbazingwekkend hoeveel details er vastgelegd zijn! Dingen die je met het blote oog, vanaf de grond absoluut niet kunt zien. Maar later, al scrollende van boven naar beneden, op je beeldscherm, wel. :Y

Westertoren by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30

mrc4nl

Procrastinatie expert

[afbeelding]
Of in zwart-wit.

Op mijn scherm is ie wel wat aan de paarse kant, maar ik vind m gaaf!

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 07:58

Don Quijote

El Magnifico

@ehtweak de eerste vind ik persoonlijk leuker. Bij de tweede is het inderdaad wel leuk om alle fijne details te kunnen zien, maar sec als foto is het niet echt een spannend beeld.

@tobiasvs Hele prettige plaat. Dit is een plaat die zo aan de muur kan bij een hoop van mijn familie uit Rotterdam (ze zijn nogal trots op de stad, iedereen heeft wel ergens een plaat van de skyline of Erasmusbrug aan de muur hangen) Ik vind hem ook goed gelukt. Had wellicht nog iets meer beeld aan de linkerkant willen hebben. De brug wordt nu iets te vroeg afgesneden naar mijn smaak.

Zelf ook eens panaroma geprobeerd. 72MP voor Flickr verkleind naar 5000x1000. Ik ben er nog niet bepaald bedreven in, van de vier panorama's die ik heb geprobeerd hadden er drie gaten in de foto :). Dit was de enige zonder gaten, maar heeft wel weer een verschil in scherpte...

[] by Ravnoss, on Flickr

[Voor 10% gewijzigd door Don Quijote op 17-05-2016 08:00]

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-05 07:58

Don Quijote

El Magnifico

En welja. Nu ik toch bezig ben.

[] by Ravnoss, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@DivWhis: "Gaten in je pano"? Zijn je individuele beelden wellicht niet overlappend genoeg? C.q. sluiten ze niet voldoende aan?
En welke s/w gebruik je om pano's te maken en/of wat is je workflow? Misschien dat daar nog wat te winnen valt.

ps: je foto's hebben geen namen :? beetje lastig om ze te benoemen... ;)
ps2: locatieaanduiding c.q voorzien van GPS EXIF metadata is ook prettig.

Maar die eerste groene oogt in z'n geheel nogal fuzzy. Net alsof er een glow filter oid overheen gegooid is(?)
En die blauwe tropische cityscape oogt nogal, tja, hoe zal ik het zeggen, blauw... te blauw imho. :/ En helemaal rechts, de lucht boven die palm, is nogal gebleekt.
De flats aan de rechterzijde dreigen allemaal om te vallen, richting het midden...lijkt me ook niet de bedoeling. >:)

Een heel ander pano, stuk dichter bij huis. In Beieren, Bad Kissingen, de 'Fränkische Saale':

BadKissingenPano2 by Erik Haak, on Flickr

[Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 10-06-2016 23:44]

Mooie Plaatjes   

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:18

qless

...vraag maar...

Dan weer een stukje verder, Horseshoe bend, Page, AZ

4 x 3 foto's (HDR) met de Pano functie van Lightroom.

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@qless: fraai en veel vastgelegd stukje USofA. Je luchtpartij is wel erg verlopend van donker, naar licht en weer naar donker. Daar valt vast nog wel wat aan te doen tijdens nabewerking.

Weer eens wat anders. Een vertikaal pano. Palm in de Hortus in Amsterdam.
Stond gisteren lekker in het zonnetje:

Palmtree in greenhouse @ Hortus Amsterdam by Erik Haak, on Flickr
Deze noemen ze de 'Reizigerspalm/Ravenala madagascariensis'. Want de vorm van de bladerenwaaier zou een grof kompas kunnen zijn. Die groeivorm komt waarschijnlijk omdat de plant zoveel mogelijk zonlicht probeert te vangen en de zon van oost --> west beweegt, en de bladeren zich richten op die voorbijdraaiende zonnestralen.

8 opnames uit de hand. Met Nikon D800E + 60mm macro objectief. Stitched met PS CS6. Dit was één van de weinige keren, die ik meegemaakt heb, dat PTGui Pro moeite had om dit netjes aan elkaar te stitchen.
Duurde wel een eeuwigheid met PS CS6. Wat normaliter bij PTGui een kwestie van seconden is (dankzij GPU support), duurde met PS CS6 ruim 10 minuten... :-(
Originele stitch is ruim 16kx7k pixels groot. :)

[Voor 15% gewijzigd door ehtweak op 07-12-2016 10:32]

Mooie Plaatjes   

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:18

qless

...vraag maar...

@ehtweak Dat is van de toegevoegde vignettering in nabewerking, orgineel heeft dat niet.

Apart trouwens dat PTGui het niet lukte en PS wel, heb meestal het omgekeerde

Website|Mini 3 Pro|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-05 23:01
@qless: Gave plaat! Ooit hoop ik ook hier weer eens heen te gaan en de mogelijkheid te krijgen om dit soort panorama platen te schieten! Heel mooi met dat typische blauw/groene water onderin!

@ehtweak: Niet het soort panorama wat ik zou verwachten. Op welke afstand sta je hier? En hoe groot is die palmboom eigenlijk! Persoonlijk vind ik het jammer dat die plant erachter een beetje de palmboom laat vervagen in het midden. Het lijkt alsof één geheel is.

Voor mij nu dan ook de eerste panorama die ik gemaakt heb uit 3 platen. Ik heb de NEF-bestanden met behulp van Photoshop laten stitchen(?). Ik had gehoopt dat ik hierna nog wat aan de schuifjes kon trekken maar dat is niet gelukt. Ik ga nog de originele bestanden wat aanpassen en dan nog eens proberen.

https://c1.staticflickr.com/8/7347/27246456424_1a70dda53b_z.jpgSunset over The Hague by Thijs de Jong, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

kalekat schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 17:42:

@ehtweak: Niet het soort panorama wat ik zou verwachten. Op welke afstand sta je hier? En hoe groot is die palmboom eigenlijk! Persoonlijk vind ik het jammer dat die plant erachter een beetje de palmboom laat vervagen in het midden. Het lijkt alsof één geheel is.
Bedankt voor de reactie.
Maar waarom zou je dit niet verwachten? Het is een vertikaal pano. Eigenlijk om één simpele reden: die palm is zo hoog, die kun je nooit in één keer, redelijk vervormingsvrij en scherp in beeld brengen. >:)

Ik sta op een paar meter afstand.
En hoe groot? Nou kijk maar naar die deur die je er achter ziet. Standaard deur is ca. 2m hoog. M.a.w. deze reizigerspalm steekt een meter of zes de lucht in.

Mooie Plaatjes   

• kalekat
ehtweak schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:51:
[...]

Bedankt voor de reactie.
Maar waarom zou je dit niet verwachten? Het is een vertikaal pano. Eigenlijk om één simpele reden: die palm is zo hoog, die kun je nooit in één keer, redelijk vervormingsvrij en scherp in beeld brengen. >:)

Ik sta op een paar meter afstand.
En hoe groot? Nou kijk maar naar die deur die je er achter ziet. Standaard deur is ca. 2m hoog. M.a.w. deze reizigerspalm steekt een meter of zes de lucht in.
Hahahahaha dan snap ik dat je er een pano van gemaakt heb. Ik had die deur op de achtergrond niet gezien!

Nogmaals de zonsondergang maar nu met wat bewerking voor het stitchen van de foto's
Sunset over The Hague by Thijs de Jong, on Flickr

[Voor 20% gewijzigd door kalekat op 23-06-2016 19:41]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@kalekat: 'Zonsondergang over Den Haag'? Ik zie nauwelijks Den Haag, het zijn meer weilanden en heel veel groen... ;)
Wanneer ik je pano wat groter bekijk, zijn er links en rechts fors wat kleurartefacten te bespeuren. Vooral blauw/groenige halo's rond de boomgroepen.
En er is iets vreemds met de originele versie qua scherpte. Op 100% is 'ie nogal vaag en korrelig. :?
Geen idee waar dat aan ligt. Zijn je originele, individuele opnames ook zo korrelig op ware grootte?

Iets heel anders.
Deze week is het Mechanisch Erfgoed Centrum in Dronten geopend. Het is een uit de hand gelopen hobby van een lokale bewoner, die heeeeel veeeel >:) oud ijzer verzameld heeft.
Hier een indruk van een rijtje motoren:

MECDrontenPano1 by Erik Haak, on Flickr

Op zich zeker de moeite waard om een fotografisch bezoekje te brengen. De verlichting in de loodsen is nogal beroerd, maar daar wordt nog aan gewerkt. Dus lastig (en uitdagend) om te fotograferen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kalekat
ehtweak schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 22:53:
@kalekat: 'Zonsondergang over Den Haag'? Ik zie nauwelijks Den Haag, het zijn meer weilanden en heel veel groen... ;)
Wanneer ik je pano wat groter bekijk, zijn er links en rechts fors wat kleurartefacten te bespeuren. Vooral blauw/groenige halo's rond de boomgroepen.
En er is iets vreemds met de originele versie qua scherpte. Op 100% is 'ie nogal vaag en korrelig. :?
Geen idee waar dat aan ligt. Zijn je originele, individuele opnames ook zo korrelig op ware grootte?
Ik zie wat je bedoelt. Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe het komt. Zou het kunnen komen doordat ik mijn statief op 1 vaste plek heb laten staan en dan de camera gedraait heb? Het is de eerste keer dat ik dit probeer en ik snap niet zoveel van de informatie in de beginpost.

Ik heb overigens de JPEGjes vanuit de camera ook online gezet. Misschien dat je daar wat uit kan halen?
https://flic.kr/s/aHskyUF25X

[Voor 7% gewijzigd door kalekat op 26-06-2016 00:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 20:30

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

ehtweak schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 22:53:
De verlichting in de loodsen is nogal beroerd, maar daar wordt nog aan gewerkt. Dus lastig (en uitdagend) om te fotograferen.
Juist niet. Een goede TL verlichting geeft een klinisch beeld; weg sfeer.
Nee, slecht licht is juist sfeervol. Dus statief mee, diafragma vol open en nu snel foto's maken voordat het te laat is. ;)

deepin linux addict

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik zei ook niet dat er goede of slechte TL bakken >:) hingen, maar er is gewoon beroerd weinig licht. Of soms hard licht door de ramen, en slechts plekken in je eigen schaduw.

En ja, ik had een statief mee. Regelmatig belichtingstijden van 1 seconde of zelfs soms langer. :Y
Ben bezig met een aantal opnames te bewerken. Maar door dat flickr geneuzel, verliep het uploaden ook al zo beroerd.

[Voor 17% gewijzigd door ehtweak op 26-06-2016 23:52]

Mooie Plaatjes   

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-05 19:49
Een kleine bump :9

Ik ben nog aardig nieuw in de wereld van panaroma en stitchen. Hier een van mijn eerste redelijk gelukte versies. Geschoten met een 50mm.

Nuuksio Panorama by MattiB, on Flickr

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@MattiB: is idd goed gelukt.
50mm is eigenlijk altijd een heel 'veilige' brandpuntafstand om een pano mee te maken. Nauwelijks vervorming die je hoeft te corrigeren en/of andere rare optische foutjes. Ook handig bij dit soort landschappen; weinig kans op ghosting door voorbijvarende bootjes, langslopende hikers o.i.d.
M.a.w. stitched lekker weg. :)

Mag ik ook weten hoeveel opnames je in totaal gemaakt hebt? En wat de uiteindelijke resolutie was van je resulterend pano? En, LR gebruikt om te stitchen?

Want wat ik zelf altijd zo leuk vind aan pano's is dat je, mits een hoge resolutie beschikbaar hint, hint is, heerlijk kunt inzoomen en scrollen door allerlei details. Vaak ontdek je dingen, die je in irl ter plekke, helemaal niet gezien hebt. Zo kan ik me voorstellen dat je bij deze opname, bij bestudering van de details, plotseling een paar mensen of dieren aan de overzijde ziet. Of anderszins verrassende zaken.
Heb al diverse malen meegemaakt met mijn alpine pano's; soms staan er mensen een paar kilometer verderop te zwaaien die ik ter plekke helemaal niet zag. 8)

Bij onderstaand panorama moest ik goed opletten dat al die hikers die de gletsjer overstaken, er niet dubbel of half op kwamen. ;)

PanoHikeOberwalderH02 by Erik Haak, on Flickr
(origineel is bijna 30k pixels wide, high res op Flickr slechts 8k)

Mooie Plaatjes   

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-05 19:49
Het is een stitch van 'maar' 5 horizontale opnames en in photshop gestitched. De breedte van de foto is zo'n 12k pixels.

Ik stond redelijk op afstand en had alleen een 14mm en een 50mm bij me, daarom was een panaroma de uitkomst. Het maken van zulke panorama's is eigenlijk makkelijker dan ik dacht. Moet alleen nog een L-bracket kopen zodat verticale/portret shots makkelijker te doen zijn.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

MattiB schreef op woensdag 5 oktober 2016 @ 19:30:
...
Moet alleen nog een L-bracket kopen zodat verticale/portret shots makkelijker te doen zijn.
Altijd doen; zo'n L-beugel. Ik vind het ideaal. Doet zelfs dienst als een soort van bull-bar rond m'n DSLR-body. d:)b . Het is vooral handig omdat ik de body dan veel makkelijker, zowel in portrait- als landscape positie, op het statief kan klikken.

L-Plate fits Nikon D800(E) by Erik Haak, on Flickr
Heb destijds een 'goedkope' van Sunwayfoto voor m'n D800E gekocht. Werkt/past prima.

Tijd voor weer eens wat zonnigere beelden in deze donkere dagen: :)

OedenwinkelkeesPano02 by Erik Haak, on Flickr
[gemaakt met een D700. 10 opnames in portrait mode uit de hand, met een 24-70mm (@ 42mm) objectief]
We waren op weg naar de gletsjertong, die je in de diepte ziet. Samen met m'n 12 jarige dochter als gids voorop. ;)

Mooie Plaatjes   

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-05 09:34

Chiron

Moderator Tweakers Discord
ehtweak@PanoHikeOberwalderH02: heel gaaf! Die hikers geven goed aan hoe groot het allemaal wel niet is. Mooi hoe de berg op de voorgrond een soort sinus/S vorm maakt ten opzichte van de achtergrond.

ehtweak@OedenwinkelkeesPano02: Lijkt me net iets te hard gesharpened, doet wat 'korrelig' aan en de bergtoppen hebben wat halo's. Ook deze heeft wel weer een mooie diagonale vlakverdeling, van linksmidden onder naar rechtsmidden boven :)

Nu mijn debuut in dit draadje dan:

Tebing Keraton by René Gesink, on Flickr

Experimentje met de panostitch functie in Affinity Photo van 4 foto's met de bejaarde 20mm F3.5 Ai-S uit het handje, achteraf bezien had ik beter de 50/1.4G ervoor kunnen pakken met meer shots; maarja heat of the moment (ik stond buiten de hekken letterlijk op de rand van die honderden meters diepe klif, tussen de selfie-stick-wieldende chinezen/indonesiers :+).

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Chiron schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:57:
ehtweak@PanoHikeOberwalderH02: heel gaaf! Die hikers geven goed aan hoe groot het allemaal wel niet is. Mooi hoe de berg op de voorgrond een soort sinus/S vorm maakt ten opzichte van de achtergrond.
Idd. Ik weet zelf heel goed hoe groots alles is, maar voor 'onschuldige' toeschouwers kan het lastig zijn om dat juist in te schatten. En dan helpen poppetjes in zo'n landschap. ;)
ehtweak@OedenwinkelkeesPano02: Lijkt me net iets te hard gesharpened, doet wat 'korrelig' aan en de bergtoppen hebben wat halo's. Ook deze heeft wel weer een mooie diagonale vlakverdeling, van linksmidden onder naar rechtsmidden boven :)
Ik snap wat je bedoelt, maar er is absoluut geen sprake van over-verscherpen. De resize actie (kleiner maken t.b.v. Flickr) is zelfs uitgevoerd volgens de 'bicubic smoother' optie.
Het heeft imho vaak te maken met het heldere zicht, de grote contrasten, de schone lucht, waardoor het vaak veel scherper lijkt dan in onze omgeving (of in de tropen).
En die halo's? Ja, vooral bij de kleinere Flickr versies zie je dat. Maar het origineel (ware grootte) heeft er naar mijn idee geen last van. Misschien door resizing artefacts?
Nu mijn debuut in dit draadje dan:

[afbeelding]Tebing Keraton by René Gesink, on Flickr

Experimentje met de panostitch functie in Affinity Photo van 4 foto's met de bejaarde 20mm F3.5 Ai-S uit het handje, achteraf bezien had ik beter de 50/1.4G ervoor kunnen pakken met meer shots; maarja heat of the moment (ik stond buiten de hekken letterlijk op de rand van die honderden meters diepe klif, tussen de selfie-stick-wieldende chinezen/indonesiers :+).
Nou, kan prima toch? Maarre, heb je niet iewat meer resolutie te tonen dan die schamele 2k pixeltjes? >:) De D700 met Ai-S glas erop is op zich niks mis mee hoor! Alleen qua kleurstelling heb ik wat twijfels... wellicht wat meer pp aandacht?

Mooie Plaatjes   

• Chiron

Chiron

ehtweak schreef op woensdag 7 december 2016 @ 19:07:
Ik snap wat je bedoelt, maar er is absoluut geen sprake van over-verscherpen. De resize actie (kleiner maken t.b.v. Flickr) is zelfs uitgevoerd volgens de 'bicubic smoother' optie.
Het heeft imho vaak te maken met het heldere zicht, de grote contrasten, de schone lucht, waardoor het vaak veel scherper lijkt dan in onze omgeving (of in de tropen).
En die halo's? Ja, vooral bij de kleinere Flickr versies zie je dat. Maar het origineel (ware grootte) heeft er naar mijn idee geen last van. Misschien door resizing artefacts?
Flickr sharpened zn resized versies zelf ook nog een keer, wellicht dat dat het ook vertekent. Heb ik zelf ook altijd gezeik mee, wat dat betreft vind ik 500px fijner, die oversharpenen niet.
[...]

Nou, kan prima toch? Maarre, heb je niet iewat meer resolutie te tonen dan die schamele 2k pixeltjes? >:) De D700 met Ai-S glas erop is op zich niks mis mee hoor! Alleen qua kleurstelling heb ik wat twijfels... wellicht wat meer pp aandacht?
Mn flickr account stond op een of andere oude 'recommended' instelling, blijkbaar was de max 2048px lange zijde. Nu zou ie goed moeten zijn?

Wat kleur betreft vond ik hem ook wel lastig, dit benaderde wel redelijk hoe het er met blote oog uit zag voor mijn gevoel, het licht was sowieso compleet anders dan wat we hier in NL gewend zijn. Helemaal zo vlak na zonsopgang. Wat zou jij qua kleuren aanpassen?

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Chiron schreef op woensdag 7 december 2016 @ 20:28:
[...]

Wat kleur betreft vond ik hem ook wel lastig, dit benaderde wel redelijk hoe het er met blote oog uit zag voor mijn gevoel, het licht was sowieso compleet anders dan wat we hier in NL gewend zijn. Helemaal zo vlak na zonsopgang. Wat zou jij qua kleuren aanpassen?
Idd, een veel 'interessantere' resolutie. Gewoon leuk dat je nu wel de details kunt zien. Gebouwen, masten, de bossen, e.d. d:)b

Ok, ik heb ff wat aanpassingen gedaan aan de JPEG die ik van Flickr geplukt heb (voor zover een JPEG bewerkingsruimte toelaat)
  • Het blauw van de lucht heb ik wat aangepast. (remove colour cast)
  • Sky filter/Dfine 2 in de lucht.
  • Wat Tonal Contrast + Pro Contrast van de voorgrond.
  • Contrast van de voorgrond wat verhoogd.
De witte laaghangende wolkenflarden zijn wat uitgebeten. Wellicht dat er uit de RAW (NEF) files nog wat winst te behalen valt. (?)

BTW: op klein formaat zijn de verschillen nauwelijks te zien. Pas @ hogere resolutie zie je wat beter mijn aanpassingen van jouw pano.

[Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 12-12-2016 09:38]

Mooie Plaatjes   

• Chiron

Chiron

Ah thanks! Die voorgrond is zo te zien nog wel wat winst op te behalen, moet ook zeggen dat ik behalve de lucht (die was in het origineel vrijwel egaal wit) nog niet heel veel aan local edits gedaan heb.

Ik heb de NEF's nog, dus binnenkort eens spelen met de layers en masks in C1.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Één van de redenen waarom ik altijd blij ben dat ik de oorspronkelijke RAW (NEF) files heb bewaard! :Y

Bijna 10 jaar geleden... anno 2007:
  • Oud(e) wannabe panorama beeld(en).
  • Belegen DSLR (Nikon D200) die problemen had met DR, zeker met fors tegenlicht.
  • Crappy, met zoomcreep behept 18-200m zoomobjectief.
  • Uitgebeten luchten.
  • Midden op dag, hoog zomer.
  • Weinig ervaring met panorama stitching.
Kortom; receptuur voor een niet zo goed gelukte panorama stitch. :'(

Anno 2017:
  • Vlottere en betere stitching tools en PP software.
  • Meer handigheid in samenstellen en prepareren t.b.v. pano beelden.
  • Opgedane ervaring in hoe beeldmateriaal te gebruiken.
  • Snelle PC.
Resultaat: toch een acceptabel panorama, :) met materiaal van bijna 10 jaar oud:

HoheTauernView01 by Erik Haak, on Flickr
(op de oorspronkelijke beelden is de lucht zwaar overbelicht en de bergtoppen in de verte zijn behoorlijk fuzzy)

Uitzicht op de Hohe Tauern, vanaf de 'Alexander Enzinger-Weg', richting zuiden, recht tegen de zon in.
Kapruner Tal, Pinzgau, Salzburg, Oostenrijk.
De piramide vormige berg is de Kitzsteinhorn; met daaronder het welbekende gletscherskigebied.

Mooie Plaatjes   

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@Chiron, prachtige opname :) Zoals ehtweak liet zien is er nog wel wat winst te behalen door wat lokale edits.
@ehtweak: Heb je nog een voorbeeld hoe die panorama er destijds uitzag? Lijkt me leuk om de progressie te zien.
Krijg altijd de kriebels als ik jouw beelden zie. Verlang dan terug naar de mooie bergen. Die Oberwalder pano is gaaf!

Afgelopen zomer in Oostenrijk geweest en af en toe een bergtopje bedwongen waaronder deze Furgler. Om nog even na te genieten en jullie mee te laten genieten.

Panorama Furgler by Karsten, on Flickr

Interactief linkje of VR: http://sky.easypano.com/p...anoramic-Image-78307.html

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mr Pingu schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:32:

@ehtweak: Heb je nog een voorbeeld hoe die panorama er destijds uitzag? Lijkt me leuk om de progressie te zien.
Helaas, die heb ik uit schaamte gedelete... :')
Bovendien is die Hohe TauernView01 nog lang niet van de kwaliteit die ik eigenlijk zou willen. Wat dat betreft hebben nieuwere DSLRs (ik ben zelf ooit van een D100 --> D200 --> D700 --> D800E gegaan), en betere software EN meer ervaring in de workflow, flink wat vooruitgang opgeleverd.
Mr Pingu schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:32:
Krijg altijd de kriebels als ik jouw beelden zie. Verlang dan terug naar de mooie bergen. Die Oberwalder pano is gaaf!
Da's leuk om te horen!
Ook al lijkt het zo makkelijk om ff wat aan elkaar te stitchen... in de praktijk valt het toch nog wel eens tegen. Vooral de enorme contrasten in de bergen, oneven blauwe luchtpartijen, kleurzweem, grote belichtingsverschillen als je een grote (180 graden) zwaai maakt, etc.
Oefening baart kunst.

Ik heb je Furgler ff op vol formaat bekeken en op zich, nicht schlecht, nicht schlecht. >:)
Leuk, dat groepje mensen bij het Gipfelkreuz. Alleen vraag ik me af of het Gipfelkreuz echt scheef staat of dat je nog wat PP te doen hebt met je pano? ;)
En je luchtpartij heeft ook wat last van oneven blauwe lichte/donkere plekken (CPL effect?)

[Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 07-02-2017 23:27]

Mooie Plaatjes   

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ehtweak schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 23:08:

Helaas, die heb ik uit schaamte gedelete... :')
Bovendien is die Hohe TauernView01 nog lang niet van de kwaliteit die ik eigenlijk zou willen. Wat dat betreft hebben nieuwere DSLRs (ik ben zelf ooit van een D100 --> D200 --> D700 --> D800E gegaan), en betere software EN meer ervaring in de workflow, flink wat vooruitgang opgeleverd.
Ja dat is ook wel te zien. De kwaliteit van die Hohe Tauern haalt het niet bij je nieuwere panorama's en daar speelt gear inderdaad wel een rol in. Dat zie je wel. Welke lens gebruik je voornamelijk voor je pano's?
Da's leuk om te horen!
Ook al lijkt het zo makkelijk om ff wat aan elkaar te stitchen... in de praktijk valt het toch nog wel eens tegen. Vooral de enorme contrasten in de bergen, oneven blauwe luchtpartijen, kleurzweem, grote belichtingsverschillen als je een grote (180 graden) zwaai maakt, etc.
Oefening baart kunst.
Ja klopt, het is niet zo makkelijk als het lijkt.
Ik heb je Furgler ff op vol formaat bekeken en op zich, nicht schlecht, nicht schlecht. >:)
Leuk, dat groepje mensen bij het Gipfelkreuz. Alleen vraag ik me af of het Gipfelkreuz echt scheef staat of dat je nog wat PP te doen hebt met je pano? ;)
En je luchtpartij heeft ook wat last van oneven blauwe lichte/donkere plekken (CPL effect?)
Ehm.. }:O Dat gipfelkreuz was niet zó scheef afgaande op andere foto's. Weet niet waar het fout gegaan is want mijn horizon lijkt wel gewoon te kloppen. Denk maar even oplossen met liquify O-)

Betreft de lucht, nee heb geen CPL gebruikt maar lijkt inderdaad wel beetje op een polakegel. Betreft mijn pano, heb je nog wat PP-tips om deze pano wat beter te krijgen. Met name de lucht, ben wel benieuwd hoe je zoiets goed aanpakt. Grote clone-stamp? Of content-aware z'n ding laten doen?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Mr Pingu schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 17:02:
[...]

...
Welke lens gebruik je voornamelijk voor je pano's?
Niet. >:)
Van alles; 60mm macro objectief, 24-70mm zoom, 105mm MF, soms zelfs een 135mm MF.
Slechts zelden iets <24mm. (veels te veel vervorming om mee rekening te houden/corrigeren)

Ja klopt, het is niet zo makkelijk als het lijkt.
Ach, na 15 jaar oefenen, gaat het steeds beter. :+

Betreft mijn pano, heb je nog wat PP-tips om deze pano wat beter te krijgen. Met name de lucht, ben wel benieuwd hoe je zoiets goed aanpakt. Grote clone-stamp? Of content-aware z'n ding laten doen?
Ik heb geen standaard receptuur voor een geëffende luchtpartij. Immers, de situatie ter plekke, gewoon door je eigen ogen bekeken, levert ook lang niet altijd een gelijkmatige intensiteit/helderheid als je rondkijkt. Zeker niet op wat grotere hoogtes.

Meestal doet PTGui Pro heel goed werk in het gelijk trekken van luchtpartijen. Stukken beter dan menig andere stitching software.
En met zaken als lokaal gezette control points (Google Nik Plugins zoals Viveza) kom je ook een heel eind. En/of de luchtpartij selecteren en daar een gradiënt (deels transparant) overheen zetten die verloopt van het ene (licht)blauw uit diezelfde lucht, naar het andere (donker)blauw. En dan wat lokale controlpoints polarisation filter uit diezelfde Google Nik plugins. En dat alles gecombineerd met elkaar. Met daarbovenop nog wat content-aware cloning/copying en/of een extra wolkje her en der, uit diezelfde lucht.
En dat nog eens door elkaar gehusseld. 8)

Zoiets dus...

Mooie Plaatjes   

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:39
https://c1.staticflickr.com/6/5030/29320652513_84789716cf_t.jpg20150528144224-Pano.jpg by Lennart , on Flickr

https://c1.staticflickr.com/9/8737/29946924405_433525d603_t.jpg20150525100153-Pano.jpg by Lennart , on Flickr

https://c1.staticflickr.com/9/8485/29320629593_e020056280_t.jpg20150522173652-Pano.jpg by Lennart , on Flickr

Alle 3 gemaakt in Lightroom. Ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken.

• Universal Creations
Welkom op ons forum en in dit topic. Leuk dat je meteen wat foto's laat zien, maar wij vinden het ook leuk als je wat commentaar geeft op anderen.
Over jouw foto's:

1. Goed qua scherpte, maar de lucht is echt veel te blauw en je onderwerp (de bergen) is te klein in de foto.
2. f/22? Veel te ver afgestopt, waardoor de foto onscherp is. Beetje erg bruinig. Hier had je best wat meer contrast in mogen stoppen.
3. iso250 en 1/400sec zijn vreemde instellingen. Hier is juist teveel contrast, althans de donkere delen zijn iets te donker.

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:39
lekker snelle reactie :-) Die F22 had ik al geconstateerd ja, ik zie dat hier bijna alle opnames met F8-F11 zijn genomen. Mijn verdere panoram's (zie flickr) zijn ook rond de F8 genomen.

(inzake de reacties op andere: ga ik zeker doen!)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Weer eens tijd voor wat vers materiaal:

MarkerWaddenSand03 by Erik Haak, on Flickr

Het zijn de 'verse' zand klipjes van de Marker Wadden.
Kijk maar naar de persoon die helemaal rechts in beeld, boven op de zandvlakte ligt... deze klippen zijn amper 20-50cm hoog. >:)

Mooie Plaatjes   

• Anoniem: 93248
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 23:59:
Weer eens tijd voor wat vers materiaal:

[afbeelding]
MarkerWaddenSand03 by Erik Haak, on Flickr

Het zijn de 'verse' zand klipjes van de Marker Wadden.
Kijk maar naar de persoon die helemaal rechts in beeld, boven op de zandvlakte ligt... deze klippen zijn amper 20-50cm hoog. >:)
Heel leuk gedaan, voordat ik je tekst had gelezen dacht ik eigenlijk dat die persoon een graafmachine was :P

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

http://www.henkvanheerde....oomgemaal/stoomgemaal.htm

Weer eentje voor de panorama collectie. :)
Watergemaal A.F. Stroink.

GemaalStroink01 by Erik Haak, on Flickr
10 opnames uit de hand met een MF 135mm f/2.8 AI-s objectief. Gestitched met PTGui Pro, PP met PS CC 2017.
Oorspronkelijk pano file is ca. 25k x 8k pixels groot.

Wel een apart gezicht; die joekels van buizen die als een soort van stofzuigerslang het water wegpompen.
Maximaal 3200m3/minuut.
Ook duidelijk te zien, dat in eerste instantie het gemaal met twee pompen gebouwd is, en later nog eens uitgebreid is met een derde pompunit.

[Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 28-04-2017 11:54]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:16
@ehtweak
1. Hoe vaker ik naar de afbeelding kijk, hoe meer ik ga denken dat het echt veel hoger was dan 50cm. Beetje een mindfuck foto zo.

2. Het gemaal staat er lekker scherp op, maar buiten grote afdrukken zie ik niet gelijk het nut van een panorama voor dit ene gebouw.

Ook maar eens een toevoeging aan dit topic doen. Sinds februari een nieuwe camera en daarmee nu ook de panorama mogelijkheden aan het onderzoeken. Vooral aan het kijken wat wel en wat niet werkt in combinatie met de stitching van Lightroom CC.

Hier een panorama bestaande uit 7 foto's, welke afgelopen zaterdag genomen is tijdens een wandeling door National Park Eifel.

Exif:
F8.0
1/125
23mm
Iso 100

National Park Eifel by Rob van Loon, on Flickr

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hogader: Die met water gevulde vulkaankrater staat er lekker op, maar buiten grote afdrukken zie ik niet gelijk het nut van een panorama voor dit stukje landschap... >:)
Flink groothoekobjectief, platte uitsnede maken en voila, klaar.

Snap je? ;) Zo'n panorama heeft wel degelijk nut, of eigenlijk heeft het helemaal geen nut. 't Is maar hoe je het bekijkt.
(hogere resolutie, weinig vervorming van WA glaswerk, kunnen inzoomen op details, rondblik 'souvenir' creëren, etc.)

ff Een kleine zijsprong: ik blijf erbij, we hebben de laatste jaren een enorme vooruitgang gezien in de fotografie- en computer-gear om hoge resolutie beelden vast te leggen en te reproduceren, in een goede, bijna realistische kwaliteit. En we beperken onszelf vaak met het bekijken van postzegelplaatjes. :-( Waarom de mogelijkheden die we tot onze beschikking hebben, niet zo goed mogelijk benutten? Daar is het toch voor bedoeld?

Wat betreft jouw Eifel panorama; de blauwverzadiging is iewat doorgeschoten. En in de wolken rechtsboven zitten hele 'vreemde' sensorvlekken.
Links van het midden, in de lucht, zit een wat donkere blauwe plek (last van het oneven CPL effect?) en net rechts van het midden is de lucht wat vlekkerig. Op zich allemaal niet onoverkomelijk en goed aan te passen met wat PP werk.
En qua beeldvulling zou ik geprobeerd hebben een stuk water, vlak voor je, ook mee te nemen in de opname. Ik weet het, als je ter plekke bent, wil dat er nog wel eens bij inschieten. Been there, done that. :|

Voor de rest heeft LR een goede stitch job uitgevoerd. Alleen in het water (op originele resolutie) zie ik wat scheidingslijnen lopen.
Leuk dat je dit panorama gebeuren oppakt! Ik ben er inmiddels aan verslaafd. 8)

Laatste toeristische tip voor je Eifel pano; voeg GPS EXIF Metadata toe! Altijd informatief & interessant om te kunnen zien waar het vastgelegd is.

[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 02-05-2017 12:16]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In aanvulling op deze eerdere posting: ehtweak in "[Verzamel] Panorama's - deel 3"

Wederom een oudje. Jaren geleden (2008) toen ik de opnames maakte had ik, en een beperkte body (Nikon D200) en beperkte kennis/ervaring met het maken en verwerken van panorama's. Desalniettemin toch een serie opnames gemaakt, met het idee dat ik later er nog wel iets van zou kunnen maken...

Tegen de avond, erg veel damp in de lucht en flink uitgebeten bergen aan de overzijde van het Loch (Lochgoilhead, Schotland).
Een individuele opname zag er dan zo uit:

_DSC3525 by Erik Haak, on Flickr
Alles bruinig en rozig. Verdwenen details in de verte, kortom niet-je-van-het. :-(
Meer het bruine uurtje dan het gouden uurtje. ;)

Door wat creatief geknutsel met PTGui Pro en PS CC 2017, uiteindelijk dit resultaat:

LochgoilheadPano by Erik Haak, on Flickr
9 opnames handheld met Nikon D200, 18-200mm VR objectief @ 32mm

Altijd leuk, om jaren later, de herinneringen nog enigszins te kunnen 'redden'. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Panorama's hoeven niet altijd landschappen te zijn, en panorama's zijn ook wel eens verticaal. ;)
Zoals deze; de vuurtoren op Urk:

Visserijdagen2017-12 by Erik Haak, on Flickr
7 opnames uit de hand, met een 135mm AI-s MF objectief + D800E

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Twhomp
  • Laatst online: 22:35

Twhomp

Unngg!

ehtweak schreef op woensdag 7 december 2016 @ 09:50:
[...]

Altijd doen; zo'n L-beugel. Ik vind het ideaal. Doet zelfs dienst als een soort van bull-bar rond m'n DSLR-body. d:)b .
Nou, daar sla je de spijker op de kop.

Ik had het laatst op een klus. Camera achterin de auto gelegd, op mijn cameratas. "Kan ik meerijden?" vraagt één van de acteurs. Sure.

Bij aankomst stap ik uit, hij ook en hij pakt mijn tas om te helpen, maar ziet niet dat de camera niet in de tas zit (ohjee).

Zie ik de lensdop van mijn Oly 12-40 langsschieten over het asfalt. Nou ja, no big deal, die valt makkelijk van de lens inderdaad. Zie ik zijn hoofd :|

Daar lag dan mijn E-M5ii. Verdorrie.

Maar: alle butsen en putten op mijn € 18 Arca-Swiss L-bracket. En flinke butsen ook :X Niks op de lens en body. Alles werkt nog perfect.

Beste aankoop ooit. Acteur was ook opgelucht. Afgezien van de potentiële 2/2.5k schade: zonder die cam was de klus snel afgelopen (silent shutter = ideaal op filmset). Ik had wel een E-P5 als backup, maar toch.

“Rats, I missed! Oh, I hate it when I miss!”

• seacat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-05 16:59
Mooi panorama's komen ik hier tegen!

Ook maar eens een panorama van mijn hand:

10,2 Gigapixel Deventer. 9 juli 2017.

https://www.360p.nl/images/gigapixels/Deventer10.2.jpg

Om deze beter te kunnen bekijken:

http://www.360p.nl/portfo...-deventer-10-2-gigapixels

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@seacat : niet verkeerd! Niet verkeerd! 8) Goed gedaan beste plaatsgenoot!
Idd, zeer hoge resolutie en heerlijk dat je zo kunt inzoomen!
Maar 1680 opnames (?) da's wel erg veel.

Wat kleine opmerkingen (aangezien je er veel aandacht aan besteed):
  • Ik weet niet of die kerktoren in het echt ook een beetje krom is, maar op je pano is 'ie enigszins krom; neigt naar rechts.
  • De lucht boven de IJssel(brug) is nogal uitgebeten; wellicht dat je met wat lokale control/U-points de helderheid/fletsheid daar wat kunt terugschroeven?
Zo te zien ben je ook fan van PTGui. Ondergetekende ook. Bevalt me prima. Ben benieuwd naar de nieuwe versie 11. Joost en kornuiten zijn al geruime tijd druk met testen en debuggen.
https://groups.google.com/forum/#!forum/ptgui

Mooie Plaatjes   

• seacat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-05 16:59
@ehtweak: Bedankt voor de opmerkingen. Ik zal nog eens kijken of het kan gebruiken om nog een nieuwe versie te maken. Is wel veel tijd en dat heb ik aankomende weken niet.

Deze gigapixel panorama is gemaakt met Kolor Autopano Giga, maar PTGui ben ik ook niet vies van. Momenteel gebruik ik ook regelmatig de versie 11. Deze is nog wel wat trager en loopt soms uit het niets vast (vooral de beta1). Sinds kort heb ik beta2, maar deze heb ik nog niet zoveel gebruikt.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het hoeft niet altijd mooi weer te zijn om een alpine panorama te schieten: :)

PanoSamnaun1 by Erik Haak, on Flickr

Alweer wat jaartjes geleden, zomer 2010, in Samnaun, Graubünden, Confoederatio Helvetica.
Ondanks dat het hoog zomer was, was het behoorlijk koud, zo rond het vriespunt en kille wind.
Hike vanuit Samnaun Dorf, door Val Maisas, via Stammerjoch @ 2.688m, weer terug door Val Chamins, richting Samnaun Dorf.
De met sneeuw bedekte piramide is de Muttler @ 3.294m.

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Let op:
Ook hier is feedback op je voorgangers welkom

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee