Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maar weinig meer dan dat je met een Mac Mini + Bootcamp al had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-07 12:49

mux

99% efficient!

Tsja, het is natuurlijk een manier om ernaar te kijken, wil je het meest ultieme of wil je het beste compromis? En uiterlijk, ja, dat is waar veruit het meeste geld in gaat zitten natuurlijk.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Toch zou ik liever nettops willen zien op basis van de Celeron G1101. Volwaardige Clarkdale, niet veel duurder dan een Atom D510/525.

[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 14-06-2010 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doutzen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 10:15
Hallo, bij deze mijn inbreng in dit geheel: de homemade caseless energy-efficient gaming-bak

werkzaamheden: internet + office en WoW-25's @ 1650*1080
actief: 24/7, standby na ...

CPU: AMD 235e

CPU-cooler: Arctic Freezer pro

Mainboard: ASRock K10N78M Pro

GPU: Club3d 9800GT green edition

Geheugen: 2*2gb kingston

HD: 250gb, gepartitioneerd in 2 gelijke delen

PSU: OCZ 500W modular

Casing: geen

Trekt rond de 10 watt @ standby

Met GPU @ idle: 90
Met GPU @ load: 120
Zonder GPU @ idle: 49
Zonder GPU @ load: 72

Met AMD 7750 ipv 235e (zonder GPU):
idle: 99
load: 132

Met oude mb EN mn 9800gt EN 7750:
idle: 107
load: 150

Met oude mb ipv Asrock (mocht m ff lenen):
idle: 51
load: 67

Met oude mb EN mn 9800gt:
idle: 87
load: 114

- 1*2gb ipv 2*2gb: -2w @ idle/load
- extra samsung 500gb / 7200: +1 á 3 watt @ idle/load
- stock koeler en Freezer pro leveren dezelfde waarden

@ ssj3gohan: mijn meet-apparatuur is deugdelijk, de notering was inderdaad incorrect

[ Voor 50% gewijzigd door Doutzen op 07-07-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb het sterke vermoeden dat ie dan in standby staat, of dat je een niet-true-RMS power meter gebruikt. 10W aan het stopcontact is marginaal meer dan wat de voeding zelf verbruikt onder no-load, dat zou betekenen dat je hele computer op een paar wattjes loopt.

Dus... trek ergens een betere power meter vandaan en probeer het nog eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:42
Omdat ik de meeste onderdelen toch had liggen heb ik ook iets in elkaar gezet:

Oude voeding (maar wel 1 met de P4 stekker)
E6750 teruggeklokt naar 2.4 @ 1.1V (lager voltage kan ik niet selecteren, speedstept naar 1.8)
Asus P5K
2GB ram
7600GT videokaart (ook teruggeklokt)
TV kaart, Terratec TValue
160GB schijf
DVD speler.

Ik heb m'n multimeter tussen de pc en het stopcontact gehangen en er loopt 0.34A bij idle. De powerfactor weet ik niet precies maar hij zal wel ergens tussen de 0.7 en 1 zitten. Ik vermoed dat het verbruik dus tussen de 0.34*230*0.7=55 Watt en de 0.34*230*1= 80 Watt zit.

Als iemand een grove fout ziet in m'n berekening hoor ik het graag maar op zich lijkt 70 Watt me niet eens zo'n raar getal voor zo'n systeem. :)

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 18:18

uppie8374

Sousousou

Ik ben aan het rondkijken voor een nieuw systeem dat 24/7 aan gaat staan als een soort van NAS, maar daarnaast ook mogelijkheden bezit om mijn films op te kijken en muziek af te spelen zeg maar. In eerste instantie zat ik te denken aan een systeem op basis van de atom D5XX.

Na het lezen van de startpost kwam ik op het volgende systeem:

mobo: MSI 785GM-E65 15.5 watt
cpu: athlon II X2 240e 4.4 watt idle, max 26 W
mem: Corsair ValueSelect 4GB (2x2GB) DDR3
psu: Corsair Power CMPSU-CX400W
case: Antec Veris Fusion Remote Max HTPC

Heeft iemand uit ervaring nog tips over welk onderdeel beter kan worden vervangen om de efficientie te verhogen?

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je geen bezwaar hebt tegen vreemde form factors is het het waard om de voeding door een exemplaar van 90-180W te vervangen, bijvoorbeeld een Seasonic 180W SFX cpu, of een PicoPSU + goede 12V adapter. Verder... Ja, mobo+proc vervangen door een core i3 of i3-derivative pentium en Intel DH55TC of intel mini-ITX-bordje, maar dit kost veel te veel geld en je krijgt er maar een paar wattjes minder verbruik voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-07 19:21
Dat vraag ik mij zelfs af. Ik wil wel eens een samenstelling van Intel zien die de 785G van MSI in combinatie met de zuinigere Athlon of Phenom aankan. Die 15.5W is namelijk niet alleen het moederbord, maar een complete set, moederbord, Athlon 240, 1 geheugenmodule en een PicoPSU.
Als er al een set is die hier voorbij komt (let op, de 15.5W is gewoon AC, niet DC waar er bij Intel waarden van zijn gepost) dan zal het verschil vast zo gering zijn dat je het inderdaad niet terug zult verdienen.

Bedenk je overigens wel dat de MSI hier in het absoluut laagste verbruik draait, waardoor je HTPC misschien het niet optimaal zal doen, bijvoorbeeld ten aanzien van GPU decoding. Je zult dus waarschijnlijk wel wat hoger uitkomen in idle, maar dat is een kwestie van uitproberen.
En inderdaad de voeding zou ik ook aanpassen. Een PicoPSU kan, afhankelijk van het aantal schijven, je kunt inderdaad ook kijken naar de SFX van Seasonic, of anders een minder zware ATX voeding nemen, zoals de overbekende Be Quiet PurePower L7 300W of voor de Seasonic S12II 330 (lijkt behoorlijk op de Corsair).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 18:18

uppie8374

Sousousou

Dadona schreef op zondag 08 augustus 2010 @ 11:55:
Dat vraag ik mij zelfs af. Ik wil wel eens een samenstelling van Intel zien die de 785G van MSI in combinatie met de zuinigere Athlon of Phenom aankan. Die 15.5W is namelijk niet alleen het moederbord, maar een complete set, moederbord, Athlon 240, 1 geheugenmodule en een PicoPSU.
Als er al een set is die hier voorbij komt (let op, de 15.5W is gewoon AC, niet DC waar er bij Intel waarden van zijn gepost) dan zal het verschil vast zo gering zijn dat je het inderdaad niet terug zult verdienen.

Bedenk je overigens wel dat de MSI hier in het absoluut laagste verbruik draait, waardoor je HTPC misschien het niet optimaal zal doen, bijvoorbeeld ten aanzien van GPU decoding. Je zult dus waarschijnlijk wel wat hoger uitkomen in idle, maar dat is een kwestie van uitproberen.
En inderdaad de voeding zou ik ook aanpassen. Een PicoPSU kan, afhankelijk van het aantal schijven, je kunt inderdaad ook kijken naar de SFX van Seasonic, of anders een minder zware ATX voeding nemen, zoals de overbekende Be Quiet PurePower L7 300W of voor de Seasonic S12II 330 (lijkt behoorlijk op de Corsair).
Er komen 4 schijven in te hangen. Uit jouw openingspost maakte ik op dat de Corsair voeding een betere stabiliteit zou hebben. Of zit hier niet heel veel verschil in met de purepower of seasonic?

Rebuilding knowledge database

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Het gaat niet zo zeer om stabiliteit, maar om de 12V lijn. Er zijn voedingen met twee 12V rails en voedingen met één enkele (zwaardere) 12V rail. Het voordeel van een enkele is dat je niet de load hoeft te verdelen over beide rails. Dit speelt vooral een rol als je echt een stevige partij aan schijven eraan gaat hangen, misschien zelfs alleen dan. (Bij zware en dubbele videokaarten en zware voedingen, richting 1000W, gebeurt die splitsing automatisch door de connectoren. Bij harde schijven zou je, uit praktische overwegingen, veel verloopstekkers aan één van de meer dichtbijzijnde kabels hangen.)
Als je met vier schijven gaat werken dan zal het geen probleem zijn, de PurePower komt standaard al met drie SATA poorten. De Seasonic S12II 330 zelfs vier stuks. Je zoekt dus niet veel, of zelfs niets, meer dan de voeding standaard al aan SATA poorten levert. Echter, ga je net als sommige grootverbruikers zo'n twintig schijven eraan hangen (middels verloopstekkers) dan moet je echt in de boekjes gaan duiken. (Soortgelijk geval gaat op als je een voeding hebt die maar één SATA connector heeft. De PicoPSU bijvoorbeeld heeft er maar één, dus dan krijgt menigeen toch al bedenkingen bij vier (ik heb er vier WD10EADS schijven aan gehad) omdat het vermogen sowieso al beperkt is, bij meer dan vier dan ga je toch wel grenzen zoeken van de voeding op zich.
Maar zoals je bij de Seasonic al in de specificaties kunt teruglezen gaat het om een twee rails die elk 17A kunnen leveren (+12v1 en +12v2). Ga je dus met verloopstekkers aan de slag dan is het dus verstandig om de harde schijven over de beide 12V lijnen te verdelen. (Dus niet alles van één SATA connector aftakken.) Hetzelfde verhaal gaat op voor de PurePower, deze heeft twee rails. In diezelfde lijst kun je meteen ook mooi zien dat er weliswaar twee 12V rails zijn, waar 18A vanaf kan komen, maar de 12V op zich 21A biedt. Je moet dus sowieso balanceren om het maximale van de 12V te kunnen pakken.

Dat er in de startpost over Corsair wordt gesproken is omdat Corsair voedingen meerdere voedingen heeft met een enkele 12V rail, zoals de VX serie.
Unlike most power supplies in the market, the Corsair VX incorporates a single +12V power rail that
delivers continuous power under heavy loads.
(bron, pagina 4)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Paar dingen zo goed als elke voeding is single rail, er zijn echter voedingen die meerdere virtuele 12 voltlijnen hebben gescheiden door een OCP.
Single rail is niet beter, het wordt gedaan om kosten te besparen, alleen zoals je zelf al zegt voor mensen met hele rare verdeling veel HD's bijvoorbeeld kan het handig zijn.
En als laatste de Seasonic die je noemt (net zoals (ongeveer) alle Seasonic's) heeft naar mijn weten geen OCP's. Dus ook geen tweede virtuele 12 voltlijn zoals in de specs staat.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Tsja, Seasonic vind ik persoonlijk inderdaad wat raar in dit verhaal zitten. Per slot van rekening zitten zij achter een deel van de Corsair voedingen. Volgens mij zelfs één van de VX voedingen?
Ik had het overigens niet echt over dat een 12V lijn vanuit kwaliteit beter is, maar ik wil mij niet stoten aan wat nu echt een kwalitatief goede voeding is en wat niet. Daar ben jij voor -The_Mask- :) (Getuige ook het aantal bijdragen in het 'welke voeding moet ik nemen'.) Alleen al dat er een compleet topic loopt over welke voeding iemand moet nemen, los van de kwestie welk vermogen er nodig is, zegt mij al genoeg. Daarnaast heb ik geen fancy testapparatuur en heb ik geen voedingen tot mijn beschikking die ik mag testen tot ze (eventueel) kapot gaan. Het gevolg is dat ik mij beperk tot de specificaties van fabrikanten, het is helaas niet anders, maar het is tegelijk ook de manier waarop je een fabrikant kunt aanspreken als er iets fout gaat. Als je geheel volgens de specificaties te werk gaat en het gaat toch fout dan heb je in ieder geval nog een poot om op te staan.
Maar goed, als jij met zekerheid kunt zeggen dat iets niet klopt, onvolledig is, of wat dan ook, stuur maar een DM naar mij of Reinman. :) (Dat gaat overigens op voor iedereen, het doel was om een goede start te maken en dat deze zou worden aangevuld door mensen die zich meer dan gemiddeld bezig houden met efficiëntie, helaas is dat nooit echt van de grond gekomen.)

[ Voor 8% gewijzigd door Dadona op 08-08-2010 14:58 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Meestal bouw ik systemen voor anderen, maar ik zit er hard over na te denken om mijn slaapkamercomputer - nu een Sempron 2600+ met fx5200 en brakke voeding die idle 50W trekt - te vervangen door iets zuinigers dat wél HD video trekt. Nou zie ik vaak de MSI 785G-mobootjes langskomen maar het moederbord dat zo goed getuned schijnt te kunnen worden naar een ultralaag verbruik - de 785GM-E65, is niet meer te koop.

Hoe verhouden de 785GM-E51 en evt. andere goedkope alternatieven zich tot dit bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ik zou niet voor de E51 gaan...schokkend groot verschil! :P
Het verschil ligt tussen de 1 en 2 Watt (bron) Maar ehm...niet meer te koop? pricewatch: MSI 785GM-E65

[ Voor 20% gewijzigd door Dadona op 15-08-2010 11:35 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Hm, o wait, ik was ook op prijs aan het selecteren :D

Die valt per ongeluk buiten mijn budget. Ik ga nog even verder klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik ga het topic weer even oprakelen, want ik ben eigenlijk alleen in 'nieuwe zuinige server' aan het spammen, terwijl dit topic beter past.

Deze week nog ga ik weer gezellig proberen zoveel mogelijk (low-power, high performance) spul in een veel te klein kastje proppen, wederom voor iemand anders:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Momentus 7200.4 ST9500420AS, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 54,57€ 54,57
1Samsung SN-S083C€ 28,50€ 28,50
1In-win BM639 Zwart€ 50,50€ 50,50
1Scythe Scythe Slim-Line SATA Cable 45cm incl. power€ 5,77€ 5,77
1Scythe Big Shuriken€ 24,-€ 24,-
1Intel Core i3 530€ 95,11€ 95,11
1OCZ Agility 2 SATA II 3.5" SSD 180GB€ 306,-€ 306,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 148,81€ 148,81
1Eminent EM1059€ 8,25€ 8,25
1Gigabyte GA-H55N-USB3€ 94,09€ 94,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,60

(nog niet helemaal final)

De persoon waarvoor dit is heeft nu een E8200/4GB/500GB greenpower/XP 32-bit machine en loopt heftig tegen de traagheid van de HDD en het gebrek aan (bruikbaar) geheugen aan. De voornaamste eis is dus om een computer met SSD en 8GB geheugen te bouwen. Verder een algemene verbetering: eSATA en USB 3.0, en een stillere en kleinere kast dan hij nu heeft.

Volgens mij is dit zowat het meeste wat je in dit kastje kunt proppen. Ik vraag me vooral af of die big shuriken echt gaat passen als er een slimline dvd-drive, 3,5" SSD en 3,5" cardreader in de weg gaan zitten. Dit is in ieder geval de kleinste kast die zo veel inbouwmogelijkheden heeft! In principe ruimte voor 3 3,5" schijven (perfect voor een zo klein mogelijk servertje!), of als je een optical inbouwt ruimte voor 2 3,5" schijven, de optical en een 2,5" schijf. Ik heb de hele pricewatch doorgeworsteld en niks anders gevonden met deze mogelijkheden in dit formaat. De eerste kastjes die in de buurt komen zijn Spire kastjes, maar die zijn alweer een slag groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Wat gaat deze computer doen?
Een SSD van 300 euro?!!! Waarom dan nog een 7200 rpm schijf en niet een 5400 rpm exemplaar? Ik zou zelf overigens voor een mATX moederbord gaan. Als 4GB echt een probleem is en er sowieso al zo'n snelle opstelling moet komen, dan zou ik liever nog twee geheugenbanken open hebben. Daarnaast kun je dan voor een mobo gaan die wat zuiniger is.

[ Voor 51% gewijzigd door Dadona op 04-10-2010 22:15 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mja, iemand die een mysql-database en giga-mailbox (waar doorheen gezocht moet kunnen worden) op zijn SSD kwijt wil - 100GB bij elkaar. De HDD ernaast is niet eens nodig eigenlijk, maargoed, hij wilde het dus hij krijgt het. Die 2,5" schijfjes kosten werkelijk niks meer, dus dan kun je net zo goed 5 euro meer uitgeven en de stilste+snelste kiezen (afgezien van de momentus XT, dat zou pas overkill zijn).

De 7200.4 wordt als bijzonder stil getest. Ik verwacht dat dit allemaal fluisterstil gaat zijn. Zeker als de big shuriken past.

Ik zie verder weinig mensen deze case gebruiken, dus dit is wel een leuke showcase om te laten zien wat er allemaal in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Goed, ik ben nu eindelijk bovenstaand systeem aan het undervolten (of eigenlijk, windows is er nu nog op aan het installeren). Op zich ben ik al erg tevreden: in het BIOS trekt hij 55W max (gemeten met een energy monitor 3000), en het moederbord laat zich ontzettend goed underclocken. Een ding ben ik wel op teruggekomen: deze kast is NIET geschikt voor een server met veel schijven. Hij heeft weliswaar 3 3,5" bays of evt. 5 2,5" mogelijkheden (met een 3,5->2x2,5" adapter), maar het vereist veel te veel geknoei om dat erin te krijgen, waarna een beetje leuke koeler er ook niet echt meer in past. Zelfs het inbouwen van de scythe big shuriken was een gedoe.

Anyways, ik ga eens kijken hoever ik dit systeem kan pushen en zal dat hier of in een blog posten. Ik gok dat hij wel 20-22W idle moet kunnen, en 40-45W load....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ssj3gohan schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 11:23:
Meestal bouw ik systemen voor anderen, maar ik zit er hard over na te denken om mijn slaapkamercomputer - nu een Sempron 2600+ met fx5200 en brakke voeding die idle 50W trekt - te vervangen door iets zuinigers dat wél HD video trekt.
Zoiets met een Momentus XT is te weinig zelfbouw/tweakplezier voor je neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je quote iets dat inmiddels al obsolete is, hier staat het resultaat (laatste deel komt ergens deze of volgende week)

edit: ohja, en om je vraag te beantwoorden: nee, not way enough tweaking :P

[ Voor 16% gewijzigd door mux op 18-10-2010 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
ssj3gohan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:55:
Anyways, ik ga eens kijken hoever ik dit systeem kan pushen en zal dat hier of in een blog posten. Ik gok dat hij wel 20-22W idle moet kunnen, en 40-45W load....
Crosspost is bij deze toegestaan, mijn zege heb je :+ Hier misschien de basis zaken en dan de mad scientist kant in je blog? Of blijft het hier bij samenstellen, assembleren, installeren en tunen, met andere woorden, geen soldeerbouten?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ssj3gohan schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 19:44:
Je quote iets dat inmiddels al obsolete is, hier staat het resultaat (laatste deel komt ergens deze of volgende week)

edit: ohja, en om je vraag te beantwoorden: nee, not way enough tweaking :P
O ja tuurlijk dat is al van augustus :X Maar was ook omdat ik zelf aan het kijken ben of zo'n Zotac+Momentus XT niet handig voor mij is (HTPC voor sat-tv). Ik heb iets minder tweak-behoefte dan jij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Voor alle htpc-toepassingen blijven ik en vele anderen zeggen: atom kan het niet, dus je moet het van je chipset hebben. Een ION bordje kan in principe alles decoden wat je nodig hebt.

Maar daarin zit dus ook het probleem: zodra er in de nabije toekomst nieuwe codecs komen, denk aan WebM/VP8 en dat soort leuke geintjes, zal de atom niet genoeg kracht over hebben om dat af te spelen terwijl een computer met een krachtiger processor dit wel kan. Het is dus een risico, voor de casual HTPC'er is dat prima aanvaardbaar (vandaar ook het succes van atom), maar zeker op tweakers bouwt men dan toch liever een athlon II X2 of beter systeempje.
Dadona schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 21:12:
[...]
Crosspost is bij deze toegestaan, mijn zege heb je :+ Hier misschien de basis zaken en dan de mad scientist kant in je blog? Of blijft het hier bij samenstellen, assembleren, installeren en tunen, met andere woorden, geen soldeerbouten?
Het is een mislukking geworden. Veel te weinig tijd, een instabiel moederbord, twee reinstalls van w7 nodig. En dat niet alleen, die core i-processoren zijn niet zuinig in absolute zin. Onder load krijg ik het kreng niet onder 65-70W. Niet omdat hij dat niet kan, maar omdat er een combinatie van factoren is die het verhindert:
- RMClock werkt niet met dit moederbord
- In het bios kun je geen custom VID+FID combinaties ingeven, alleen maar een offset tov normaal
- het systeem moet absoluut stabiel zijn, want hij moet vandaag (ik typ dit vanaf deze pc) volledig werkend geinstalleerd zijn bij een zeer veeleisende klant

Dus... mja, epic fail. Uiteindelijke resultaten:
- 35W idle (27 is het beste wat ik gekregen heb, maar dat was met een permanente underclock+volt, en nog wat getweak aan de rest)
- 85W full load (OCCT+Furmark)

instellingen:
- Vcore -0.200V
- IGP voltage: 1.025V
verder geen andere spanningen

Basically is dit moederbord van zichzelf niet zuinig, en terwijl ik hoopte dat de verregaande BIOS-instellingen hier soelaas konden bieden bleek dat niet het geval. Het BIOS is redelijk brak wat betreft stabiliteit; na een failed POST kun je niet instellen dat hij op een ander profiel overgaat. Dat heeft kostbare tijd gekost.

Ik ben wel goed te spreken over het kastje; alles paste erin en het is daardoor een heel compact maar supersnel systeem. De voeding is prima (PF >0.85 bij 30W, 0.95 vanaf 60W). De combinatie van laptopschijf, ssd, big shuriken en het eruit slopen van alle andere fans zorgt ervoor dat hij stiller is dan de externe WD GP schijf die ernaast staat.

De soldeerbout is er wel aan te pas gekomen, maar niet op het moederbord zelf. Om het e.e.a. passend te maken moest ik de kaartlezer molesteren. Om de bekabeling goed weg te werken heb ik de ATX-stekker achter het moederbord langs geleid, waarvoor ik gaten moest dremelen en een platte kabel moest solderen. Er zitten te weinig SATA-power-aansluitingen op de voeding, dus dat moest ook gefikst worden en nog zo een paar kleine dingetjes. De kast is verbazingwekkend opgeruimd voor de hoeveelheid meuk die erin zit en ik denk dat er stiekum ook best nog wel een discrete GPU in zou kunnen, als je de bekabeling nog wat verder opkuist (low-profile uiteraard, maar daar bestaan ook wel krachtige varianten voor).

Conclusie:
- compact: JA
- krachtig: Hell yeah
- stil: zeker
- compleet: ja
- zuinig: nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
ssj3gohan schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:16:
Voor alle htpc-toepassingen blijven ik en vele anderen zeggen: atom kan het niet, dus je moet het van je chipset hebben. Een ION bordje kan in principe alles decoden wat je nodig hebt.

Maar daarin zit dus ook het probleem: zodra er in de nabije toekomst nieuwe codecs komen, denk aan WebM/VP8 en dat soort leuke geintjes, zal de atom niet genoeg kracht over hebben om dat af te spelen terwijl een computer met een krachtiger processor dit wel kan. Het is dus een risico, voor de casual HTPC'er is dat prima aanvaardbaar (vandaar ook het succes van atom), maar zeker op tweakers bouwt men dan toch liever een athlon II X2 of beter systeempje.
Daarom is het altijd wel aardig om een Atom te nemen met een pci-e insteekkaart. Op termijn zal er wel iets als een Broadcom HD decoder uitkomen voor die nieuwe codecs. (En ja, hierin scheiden onze paden, ik heb één htpc die als client draait en daarbij gaat het om een Zotac, dualcore Atom met HT en een ION chip erbij. Toch zorg ik ervoor dat er een pc is die eventueel de zaak kan encoderen in het juiste formaat, zodat de ION chip het kan afhandelen.)
Het is een mislukking geworden.
Maar dit komt dus vooral door het moederbord. Met met een i3/i5/.. kun je wel tot lage waarden komen alleen zijn ze niet zonder meer zuinig. En dat meer ontbreekt dus (opnieuw) bij Gigabyte.
Ik snap alleen niet waarom je twee reinstalls hebt nodig gehad. Was je zo tekeer aan het gaan met tooltjes, of was je aan het installeren met een te laag voltage?
Hoe is de voeding eigenlijk, qua efficientie, of is er nooit per ongeluk een picopsu het systeem in geslopen?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Eh, ja, onze wegen scheiden zich niet zozeer, ik beschouw de HTPC impliciet gewoon tegelijk als thuisserver, dus dat ding wat alles meteen doet. Jij gebruikt twee computers; de thuisserver en de client. Dat is natuurlijk een uitstekende optie.

Dat het een mislukking is is niet geheel te wijten aan het moederbord; die core i3 chips zijn ook gewoon een heel stuk minder zuinig in absolute zin (aantal watts) dan wat ik gewend ben, namelijk LGA775 spul. Ze zijn wel goed in performance/watt, maar ze zijn ook heel snel, waardoor ze meer verbruiken. Het is dan vervolgens een heel gepiel om ze op een verbruik te krijgen waarbij het veilig is om zo'n lieve kleine adapter en 60/80W picopsu te gebruiken.

Ik denk dat m'n volgende mITX-build voor mezelf dan ook geen i3 wordt, maar weer een lga775 ding. Genoeg performance, en ik weet tenminste zeker dat ik hem altijd veilig passief kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Even voor de duidelijkheid, je hebt het er dus over dat een i3 onder load teveel verbruikt. Ze komen namelijk terug in systemen die hele mooie idle waarden weten neer te zetten. Helaas moet je dan wel uitkijken met je PSU. Maar passief koelen moet toch kunnen met een zekere Scythe? :+

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 13:16:
Wie heeft t over Atom? Dat Zotac nettopje waar ik t over had heeft een volwaardige dual core Penryn CULV aan boord. Voor de prijs van een Atom.

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 19-10-2010 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Penryn CULV, oftewel 0,5 stap omhoog vanaf Atom. En eerlijk gezegd is atom dan een betere keuze puur om de kosten (voor zover je niet op de extreme tweedehandstoer gaat).

Anyway, @Dadona: ja, die PSU is dan de bottleneck. Ik kan dan niet meer met een zwaar gemodde onthoofde brakke china-adapter aan het werk. En die Orochi... die is 1,5 keer zo groot (in volume) en even zwaar als mijn hele mITX-contraptie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ssj3gohan schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:39:
Penryn CULV, oftewel 0,5 stap omhoog vanaf Atom. En eerlijk gezegd is atom dan een betere keuze puur om de kosten (voor zover je niet op de extreme tweedehandstoer gaat).
Hoho, minimaal 2x zo snel als een Atom D510, met hetzelfde verbruik en voor dezelfde prijs is lang niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
ssj3gohan schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 15:39:
En die Orochi... die is 1,5 keer zo groot (in volume) en even zwaar als mijn hele mITX-contraptie!
Sommigen zien de schoonheid van (hopeloze) overkill niet in
Afbeeldingslocatie: http://www.oshiete-kun.net/archives/images/OROCHI_on_miniitx.jpg
O+

Ik hoop dat er zeer spoeding toch een tooltje uitkomt, zoals PhenomMsrTweaker, voor de i3, op *nix. Ik begin toch wel echt te neigen naar een i3, vanwege de idle waarden. Maar ja, hoe vang je load op.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Underclocken. Niet mijn favoriete tactiek om stroom te besparen, maar zolang je de performance niet nodig hebt wel een optie. Klein beetje zonde op een proc van 100 euro natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doutzen
Btw mede-tweakers, is er toevallig iemand die mij kan vertellen hoe ik door middel van een druk op het toetsenbord mijn pc weer aan krijg? Deze feature zat op vorige moederbord, en aangezien ik niet tevreden ben met de stroomopname van de huidige zoek ik een nieuw mb, maar dan liefst wel weer met deze functie. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
ssj3gohan schreef op dinsdag 19 oktober 2010 @ 19:21:
Underclocken. Niet mijn favoriete tactiek om stroom te besparen, maar zolang je de performance niet nodig hebt wel een optie. Klein beetje zonde op een proc van 100 euro natuurlijk.
Erm, het is natuurlijk een combinatie van onderklokken en dan het voltage verlagen. Jij beperkt je alleen tot het laatste. Prima, alleen met performance on demand ben je natuurlijk veel mooier bezig. De enige plek waar ik een permanente onderklok doe is op op een computer waarop virtualisatiesoftware draait, in verband met de klok van de guest(s). (En als ik de performance echt nodig heb dan zou ik inderdaad niet onderklokken, maar tot op heden heb ik meer aan extra cores dan extra snelheid.)
Doutzen schreef op woensdag 20 oktober 2010 @ 09:53:
Btw mede-tweakers, is er toevallig iemand die mij kan vertellen hoe ik door middel van een druk op het toetsenbord mijn pc weer aan krijg? Deze feature zat op vorige moederbord, en aangezien ik niet tevreden ben met de stroomopname van de huidige zoek ik een nieuw mb, maar dan liefst wel weer met deze functie. Iemand?
Kwestie van in bios kijken. Daar kun je (meestal) ergens een optie vinden hoe de pc aan mag, soms kun je zelfs aangeven dat het alleen met de spatiebalk mag.
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/908/DS4H_BIOS_Power.jpg

De CSL/OT kroeg !

• Doutzen
Update-tje: na nog weken klooien heb ik het beoogde nog niet kunnen bewerkstelligen (wake on USB), alhoewel ik bijna alle bios-opties bij langs ben geweest.

Zeer veel rondsnuffelen op google leerde mij dat bij sommige moederborden de S3-fase soms niet goed wordt ingezet, d.w.z. dat met het ingaan van deze fase ook de stroom van de USB wordt dichtgeknepen.
Allicht dat een bios-update zou kunnen helpen, maar veelal zit het in het ontwerp van de PCB, zo heb ik begrepen. Tijd voor een nieuw MB dus :P

on a serious note: die Asus at5ion-deluxe is zeer aanlokkelijk, ook in de context van dit topic. Meer volgt...

• Doutzen
Meer van het zoeken en zo gedaan, heb een patch gevonden die bij bijna de meeste gebruikers werkzaam is, zo ook de pc bij mij op het werk. Alhoewel de patch op mijn moederbord nog steeds weigert te werken wil ik m toch met jullie delen, want naar bleek was ik niet de enige op internet met deze problemen. Ik vermoed dat mijn mobo het simpelweg niet ondersteunt.

ftp://ftp.aopen.ru/pub/xc...orted/usbkb_s3_wakeup.zip

Vooralsnog een tijdelijke oplossing gekozen dmv vervanging moederbord. Meteen ook maar PSU (bronze cert.) en DDR erbij gescoord.

EDIT: met een TDP van 9w ziet de nieuwe Fusion-lijn van AMD er veelbelovender uit. Check ook dit artikel.

[ Voor 82% gewijzigd door Doutzen op 18-02-2011 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doutzen
*schop*

t schijnt dat ik nog de enige hier ben, zit de rest op een ander topic? Anyway, m'n setje doet nu 33w idle, na aanschaf van een pico psu en een 2,5" hd. Kijken of ik nog ergens iets met de voltages kan doen in de toekomst, vooralsnog ben ik hier zeer tevreden over.

uiteindelijke setup:
msi 785-e45
amd 235e
2,5"hd 250gb (merk vergeten)
1*2gb ddr2
pico-psu 60w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Doutzen schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:10:
t schijnt dat ik nog de enige hier ben, zit de rest op een ander topic?.....
Ik denk hier; Nieuwe Zuinige Server (discussie)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-07 07:19
Of hier: Het grote DIY RAID NAS topic deel 3

Mijn server is niet zo energie zuinig meer... 100W idle :) (maar ik heb dan ook 12 Disks en een SSD :) )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doutzen
voor de nog aanwezigen hier, het verschil tussen m'n Fortron bronze-cert. PSU en m'n pico is structureel 7w @ idle (in t voordeel van de pico ofc, de iets duurdere aanschaf heb je er bij 24-7 dus ruwweg in een jaar uit)

de pico wordt geleverd met Seasonic adapter. Deze wordt zelfs @ piekvermogen niet echt warm, dus weinig verlies lijkt mij.

Let wel, ik draai op een 22" monitor, volgens mij trekt dit meer dan your average 17" (van het moederbord that is, scherm heeft eigen voeding welke niet wordt mee gemeten). Ik zal de monitor van m'n werk s mee snaaien om dit te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zeg je nu dat je denkt dat een 22" monitor meer verbruik veroorzaakt door de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doutzen
het lijkt mij (maar weet t dus niet zeker) dat de chipset die verantwoordelijk si voor de graphics (4250) harder meot werken? of zit ik er nu naast? ga t deze week nog uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mwah, niet echt. Als je beeld enkel 2D-content afspeelt is er niet zoveel resolutieafhankelijk verbruik. Ik denk niet dat je dat verschil kunt meten.

edit @ darkstone: Doutzen hier heeft het niet over het verbruik van het scherm zelf, maar van de computer. Om precies te zijn het verschil in het verbruik van de computer als je er een 22"er aan hangt in plaats van een 17". Dat verschil is nihil of onmeetbaar.

Het verbruik van een TN-paneel is ook ontzettend laag, veel minder dan een halve watt zelfs. Ik heb het op een van mijn 17"-panelen gemeten en daar wordt 5V/10mA getrokken. De rest van de elektronica in het scherm verbruiken veel meer, in de orde van een paarhonderd mW tot een paar W.

[ Voor 65% gewijzigd door mux op 03-03-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij gebruikt een scherm ongeveer 0,5w zonder backlight. Meetbaar, maar niet significant.

bron: een of ander presbericht over het pixel Qi display. De resolutie zou geen groot verschil maken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:35

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Doutzen schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 15:10:
t schijnt dat ik nog de enige hier ben, zit de rest op een ander topic? Anyway, m'n setje doet nu 33w idle, na aanschaf van een pico psu en een 2,5" hd. Kijken of ik nog ergens iets met de voltages kan doen in de toekomst, vooralsnog ben ik hier zeer tevreden over.

uiteindelijke setup:
msi 785-e45
amd 235e
2,5"hd 250gb (merk vergeten)
1*2gb ddr2
pico-psu 60w
Dan is het verschil met een Brazos toch groter dan ik dacht. Mijn set doet idle 14,0W.

- Antec ISK 300-65 Mini-ITX (met een soort van Pico PSU)
- MSI E350IA-E45
- Western Digital Scorpio Blue WD6400BPVT
- Kingston ValueRAM 4GB DDR3-1333

Edit: Er zit trouwens wel veel verschil tussen de diverse Brazos moederborden. De Gigabyte E350N-USB3 verbruikt bijna 10 W meer! (zie ook Dadona in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)")

[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 19-05-2011 10:50 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
De ASRock Core 100HT met (Arrandale) Core i3 mobile erin komt volgens de (al weer wat oudere) testjes op oa Anandtech ook uit op 14W idle. Da's inclusief een 500 GB schijf en 2 GB als ik het goed heb. Dat misschien ook een aardig alternatief, nu dat model in de uitverkoop gaat (is nu nog maar 400 euro, ik vermoed omdat een Sandy Bridge opvolger voor de deur staat). Nog altijd wat duurder dan zelfbouw, maar kant-en-klaar is wel praktisch. Heeft ASRock al een Brazos versie van die dingen?

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 19-05-2011 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als er weer wat leven in dit topic komt, ben ik ook wel bereid om weer wat tijd te steken in de TS. :)
antonboonstra schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:36:
[...]
Edit: Er zit trouwens wel veel verschil tussen de diverse Brazos moederborden. De Gigabyte E350N-USB3 verbruikt bijna 10 W meer! (zie ook Dadona in "Nieuwe Zuinige Server (discussie)")
Klopt, de MSI doet het, zoals gewoonlijk?, beter!

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:19
Mijn Sandy Bridge server met 120 watt voeding en picopsu doet 13 watt in idle met ubuntu server erop. Ik moet hierbij vermelden dat de gpu is uitgeschakeld in de bios. Als je die inschakeld komt er 5 watt bij. Onder windows 7 schijnt de gpu zelf uit te schakelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint MP4 HM500JJ, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 49,-€ 49,-
1Intel Core i3 2100€ 95,-€ 95,-
1Mini-box picoPSU 150€ 40,67€ 40,67
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 66,-€ 66,-
1Intel Desktop Board DH67CF (B3)€ 95,90€ 95,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,57

Nu heb ik er ook nog 3x3,5" schijven in en draai Proxmox als virtualisatie platform. Met 3 actieve linux VM's en de 3,5" schijven in standby neemt het systeem 18 watt.

[ Voor 82% gewijzigd door raven22 op 19-05-2011 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Raven22: Zou je de TS en dan het laatste stukje kunnen lezen? Dan kan ik je toevoegen aan de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Ook op Ubuntu kun je een laag idle verbruik neerzetten, met een ingeschakelde IGP ('GPU'). Je moet alleen wel de meest recente kernelversie draaien. (.37) Op dat moment komen er diverse features, waaronder betere IGP ondersteuning.

[ Voor 5% gewijzigd door Dadona op 19-05-2011 11:43 ]

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:42:
@Raven22: Zou je de TS en dan het laatste stukje kunnen lezen? Dan kan ik je toevoegen aan de TS.
ik zie dat ik al toegevoegd ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kan je post nog wel editen zodat hij netjes staat toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:16:
Je kan je post nog wel editen zodat hij netjes staat toch? :)
ok, done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 20:43
antonboonstra schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:36:

Dan is het verschil met een Brazos toch groter dan ik dacht. Mijn set doet idle 14,0W.

- Antec ISK 300-65 Mini-ITX (met een soort van Pico PSU)
- MSI E350IA-E45
- Western Digital Scorpio Blue WD6400BPVT
- Kingston ValueRAM 4GB DDR3-1333
Die 14W spreekt me zeker aan! Zo'n setje zou een mooi alternatief kunnen zijn voor mijn NAS. Welk OS draai je op die configuratie? Heb je nog iets speciaals moeten doen om die 14W idle halen? (Undervolten oid?). Is die CPU fan een beetje stil of heeft het de geluidsproductie die je van zo'n kleine fan kunt verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:35

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

tsjoender schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:26:
[...]
Die 14W spreekt me zeker aan! Zo'n setje zou een mooi alternatief kunnen zijn voor mijn NAS. Welk OS draai je op die configuratie? Heb je nog iets speciaals moeten doen om die 14W idle halen? (Undervolten oid?). Is die CPU fan een beetje stil of heeft het de geluidsproductie die je van zo'n kleine fan kunt verwachten?
Collega van mij heeft een NAS (weet even niet welke) die 14,5W verstookt wat hij heeft gemeten met mijn vermogensmeter. Zit dan ook een normale 3,5'' schijf in.

Ik draait Windows XP Professional met Apache+PHP. Ben nog niet bezig geweest met undervolten. Heb alleen in de bios de USB3.0 uitgeschakeld. De fan op het moederbord is nauwelijks hoorbaar. De casefan van de Antec ISK is op 3 standen schakelbaar. Op de laagste stand is deze vrij stil, maar dan nog komt ie boven de fan op het moederbord uit.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 20:43
antonboonstra schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:22:
[...]

Collega van mij heeft een NAS (weet even niet welke) die 14,5W verstookt wat hij heeft gemeten met mijn vermogensmeter. Zit dan ook een normale 3,5'' schijf in.

Ik draait Windows XP Professional met Apache+PHP. Ben nog niet bezig geweest met undervolten. Heb alleen in de bios de USB3.0 uitgeschakeld. De fan op het moederbord is nauwelijks hoorbaar. De casefan van de Antec ISK is op 3 standen schakelbaar. Op de laagste stand is deze vrij stil, maar dan nog komt ie boven de fan op het moederbord uit.
Dank voor de snelle update! Klinkt allemaal heel goed. Momenteel heb ik een NAS welke plm 20W verstookt, best wel rumoerig is, erg traag is en een sterk uitgeklede Linux omgeving heeft waarmee ik steeds allemaal scriptjes moet bedenken om mijn dingen te kunnen doen. Hiermee heb ik iets wat ongetwijfeld veel sneller moet zijn, een volledige distributie kan draaien en mogelijk dus nog minder stroom verbruikt! Erg interessant allemaal!
Pagina: 1 2 3 Laatste