-AzErTy- schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:31:
Het is wel iets te makkelijk om zo maar van verachtelijke praktijken te spreken van Nvidia's kant vind ik.
Nvidia houdt developers een zak met geld voor en zegt:" Kunnen jullie dit voor ons doen?" Als de developer daar dan op in gaat tja dan ligt de verantwoordelijkheid toch bij hun lijkt me. Kan je beter spreken van verachtelijke bedrijven als Rocksteady en Adobe en niets houdt AMD tegen hetzelfde te doen.
Dat is niet wat ik bedoelde, maar dahakon zegt het goed:
dahakon schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:19:
Voor wat mij bijstaat zal Adobe in de toekomst puur OpenCL gaan gebruiken, maar was de standaard nog niet beschikbaar tijdens het ontwikkelproces van CS5. De toekomst zou dus geen voordeel voor welke van de twee bedrijven (AMD danwel nVidia) opleveren
Ik vind de move van Adobe teleurstellend, maar ze hebben al aangegeven dat OpenCL gewoonweg niet op tijd klaar ging zijn. Dat heeft niets met voorkeur te maken maar vooral met je klanten zo snel mogelijk zo veel mogelijk geven. Adobe neemt hun klanten dus wel serieus, want ik denk dat Adobe net even te groot is en te veel te verliezen heeft om hier doelbewust en
onnodig een deel van hun klantenbestand uit te sluiten. Ik denk echter wel dat nVidia hier heel blij mee is in verder barre tijden.
dahakon schreef op maandag 24 mei 2010 @ 23:19:
Boven alles denk ik dat Camacha meer doelde op het bewust onmogelijk maken van het draaien van PhysX op een nVidia-kaart, wanneer er een AMD kaart in het systeem zit (al dan niet voor het renderen van de 3d beelden). Er zijn wel meer van dit soort voorbeeldjes te verzinnen. Daarbij denk ik al gauw aan het 3D Vision Surround gebeuren dat ze 'snel' even aankondigden nadat AMD Eyefinity had getoond. Al vrees ik dat de problemen met de drivers die ze tot nog toe hebben er voor zal zorgen dat ze wellicht uiteindelijk 'gedwongen' worden door de markt om eyefinity-compliant multidisplay te gaan ondersteunen.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde en er zijn zoals je zegt nog wel een paar andere voorbeelden te vinden van nVidia dat krampachtig tegen de concurrent aan het aanschoppen is. Ik vind het prima dat ze PhysX gesloten maken, al is dat uiteindelijk niet eens in hun eigen voordeel (want ontwikkelaars beginnen er nauwelijks aan) maar blijf dan in godsnaam van het Ati spul af. Zorg als bedrijf dat je eigen drivers je eigen apparaten aansturen en ga niet moedwillig de concurrentie saboteren. Dan neem je je klanten daadwerkelijk niet serieus, wat ik persoonlijk toch altijd wel belangrijk vind en bovendien laat het zien dat je als bedrijf blijkbaar bar weinig vertrouwen hebt in de selling points van je bedrijf.
Het zorgt er trouwens zelfs voor dat ík in ieder geval geen nVidia kaart koop. Als PhysX naast Ati had kunnen draaien zonder gedoe dan had ik er vrij zeker zo'n kaartje naast geprikt, maar omdat ik door hun moeilijke gedrag geen garanties heb wat betreft de werking hoeft het van mij niet meer. Voor mij persoonlijk is het het grote nieuwe ding naast tesselation dat een echte verbetering wat betreft spelervaring gaat brengen.
Wat mij betreft werken dit soort zaken alleen maar averechts: ontwikkelaars beginnen niet aan PhysX of passen het heel minimaal toe omdat ze maar een vrij klein deel van de mark ermee kunnen bedienen en mensen kopen hun kaarten niet omdat ze dan niets meer met Ati mogen doen. Ik snap best dat je niet zomaar dingen aan je concurrenten gaat geven, het zijn wel zaken, maar dit is in mijn ogen geen fatsoenlijke manier van concurreren.
Ik kan er echt een beetje boos over worden, merken jullie het
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 25-05-2010 00:26
]