KPN snelheidsverhoging?

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:46
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads3/4c41d179536ea/4c41d17953303-yor.JPG

Die dingen heb ik allemaal al geprobeerd. Dit heb ik van iemand gekregen bij kpn. In de router staat ook 11mbit aangegeven, maar deze haal ik niet bij het downloaden van dingen en ook niet met een speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Ik zie dat je profiel op 11Mbit staat, en je dit ook krijgt op het modem, dus van de DLM wordt je modem ingetrained op 11. van het modem naar de uiteindelijke PC heb je dus snelheidsverlies, sluit de PC eens direct op de EB aan met een zo kort mogelijk kabeltje?

[ Voor 10% gewijzigd door kKaltUu op 17-07-2010 18:02 ]

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Net getest met een 1meter kabeltje. dit was een standaard kabeltje, dus deze heb ik niet zelf in elkaar gezet met de stekkers.

Ik haalde een download van 8.1mbit, dus dit kan het ook niet wezen.

edit: en waarom kakt de hele snelheid in als de tv ingeschakeld is ? Ik dacht dat iptv een bepaalde hoeveelheid van de band reserveert, en zoveel mogelijk buiten de normale bandbreedte, maar deze neemt een groot gedeelte van de normale verbinding in gebruik.

En aangezien ik nogal veel download, zou ik dit graag ook snel willen doen (bespaard me weer stroom etc) xD

[ Voor 49% gewijzigd door yniezink op 17-07-2010 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 16:50
Van die 16 Mbps die je volgens contract hebt, wordt idd nog de iTV afgesnoept. Per actieve stream wordt ergens rond de 4,5 Mbps gebruikt.

Dus als je naar een zender kijkt, en nog een tweede programma aan het opnemen bent, blijft er nog ongeveer 7 Mbps over voor internet.

Dit geldt overigens voor alle pakketten met iTV, behalve een paar hele oude. Daarbij werd achter de schermen de contract bitrate hoger ingesteld voor iTV pakketten, om iets meer over te houden voor internet, maar ook daarbij werd snelheid ingeleverd bij het kijken naar TV.

Dit is inherent aan het gebruik van IPTV overigens.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:29
Gameboy schreef op zondag 18 juli 2010 @ 16:12:
Van die 16 Mbps die je volgens contract hebt, wordt idd nog de iTV afgesnoept. Per actieve stream wordt ergens rond de 4,5 Mbps gebruikt.

Dus als je naar een zender kijkt, en nog een tweede programma aan het opnemen bent, blijft er nog ongeveer 7 Mbps over voor internet.

Dit geldt overigens voor alle pakketten met iTV, behalve een paar hele oude. Daarbij werd achter de schermen de contract bitrate hoger ingesteld voor iTV pakketten, om iets meer over te houden voor internet, maar ook daarbij werd snelheid ingeleverd bij het kijken naar TV.

Dit is inherent aan het gebruik van IPTV overigens.
Er wordt niets van de contractsnelheid afgesnoept als dat niet nodig is. Als jij extra hebt (16mbit down) en je kan 24mbit halen dan zal je modem hoger intrainen en gaat er niets van je 16mbit downstream af als je TV kijkt. Als je op een of andere manier maar 11mbit haalt dan gaat het er inderdaad wel vanaf.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Ehm, nee. Die 11 Mbit is alles bij elkaar al. Hij heeft dus 11 Mbit voor zowel internet als iTV. Als hij dus naar 1 iTV stream kijkt, a 4,5 Mbps, zal er maar 6,5 Mbps overblijven voor internet...neemt hij er ook nog een andere zender naast op, dan blijft er ongeveer 2 Mbps over voor internetten.

Contract-bitrate is voor het hele spul bij elkaar genomen, dus Internet en iTV (en ook Bellen als dat er bij zit, maar dat heeft maar heel erg weinig bandbreedte nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gameboy schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:04:
Ehm, nee. Die 11 Mbit is alles bij elkaar al. Hij heeft dus 11 Mbit voor zowel internet als iTV. Als hij dus naar 1 iTV stream kijkt, a 4,5 Mbps, zal er maar 6,5 Mbps overblijven voor internet...neemt hij er ook nog een andere zender naast op, dan blijft er ongeveer 2 Mbps over voor internetten.

Contract-bitrate is voor het hele spul bij elkaar genomen, dus Internet en iTV (en ook Bellen als dat er bij zit, maar dat heeft maar heel erg weinig bandbreedte nodig).
Dat zegt 'ie ook. Hij stelt dat als je 16mbit internet hebt en je lijn kan 20 aan, datj e modem daarop intraint en dan gaat er dus geen (of minder) bandbreedte verloren aan tv. Als je echter al minder haalt dan je contract bandbreedte omdat je lijn niet goed genoeg is kan dat natuurlijk niet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Gameboy schreef op zondag 18 juli 2010 @ 19:04:
Dat is dus niet waar, je contractbitrate slaat op de max bitrate die je contractueel krijgt voor het downloaden/uploaden over het internet, niet over de maximum snelheid voor het totale pakket. Als jij internet extra + ITV neemt en je lijn kan met gemak 22 mbit aan dan zul je, ook als je TV aan het kijken bent, gewoon kunnen downloaden op +- 16mbit.

In het geval van yniezink is er ergens iets mis met de lijn waardoor hij het inderdaad wel merkt als hij TV gaat kijken, dit komt omdat er maximaal 11mbit door zijn lijn komt. Als hij bijv. internet basis zou hebben dan zou hij nauwlijks iets aan zijn internet snelheid merken als hij TV gaat kijken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Het rare is, dat voor de "internet snelheid verhoging" ik ook gewoon kon downloaden met de huidige snelheid van 1mbit met newsleecher terwijl dat de tv aanstaat. Maar nu na deze "verhoging" is het dus 1mbit zonder de tv aan en met de tv aan +- 700kb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

* CyBeR is ondertussen overgezet op VDSL. Volgens de helpdesker die dat voor me regelde zou dat een dag duren. Nou, ik was om 7:30 wakker en toen was 't al gebeurd :P M'n modem herconfiggen voor spoofing duurde langer. Die config bestaat helaas niet in kant-en-klare vorm voor vdsl. Ik zou mijn config releasen maar daar moet nog wat aan gesleuteld worden...

Stats:

code:
1
2
DSL Type:   ITU-T G.993.2
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]:    3 403 / 33 023

Lijnlengte volgens kpn is 1.2km. Vraag me wel af in wat voor 'n loop ze die kabel gelegd hebben trouwens, zichtafstand tot mijn centrale is 500m...

Edit:
Sterker nog:
code:
1
06:35 -!- CyBeR [~marco@despina.v6.cyberhq.nl] has quit [Ping timeout]

Om 6:30 dus al.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 19-07-2010 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Zou ik kunnen vragen of ik overgezet kan worden op vdsl ? kan je zelf zien of dat mogelijk is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Volgens mij kun je daar gewoon de helpdesk voor bellen. Zo is 't bij mij geregeld iig, hoewel ik belde naar aanleiding van een snelheidshalvering (door DLM, zo bleek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Dan zal ik vanmiddag na het werk is even een belletje plegen met de helpdesk. Ik moet dan gewoon de technische dienst bellen of niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smashmint
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 20:31
Ik heb een 8Mbit lijntje van Hethet wat nu dus KPN is. Dus die snelheidsverhoging zou toch ook voor mij moeten gelden ? Ik heb nog een Speedtouch 546 waar het volgende instaat:

Bandwidth Up/Down (Kbit/sec)

907 / 7997

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Helaas, nieuwe snelheden gelden alleen voor de pakketten uit de nieuwste portefeuille van KPN, dus geen oude HetNet of Planet abonnementen. Wil je sneller, zul je over moeten stappen op een nieuw abonnement.

Kijk wel goed, of vraag na wat je max. haalbare snelheid uberhaupt is. Het zou zonde zijn om naar Extra of zelfs Premium over te gaan als je niet harder kan dan 8 Mbps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kijk ook even wel ADSL-lijntype erbij staat. Als dat geen adsl2 is dan komt daar ook nog een overzetting bij kijken, als dat überhaupt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Hoeft niet perse! Ook een ADSL2+ en zelfs een VDSL2 lijnkaart in de centrale kan op "ouderwets" ADSL intrainen als de omstandigheden slecht zijn. Daarmee wordt de stabiliteit verbeterd.

Het is net zoiets als de lijnafstand die in het overzicht van yniezink staat (zie post yniezink in "KPN snelheidsverhoging?"). Die lijnafstand is geenszins een echt nauwkeurige afstand, aangezien deze waarde uitsluitend wordt bepaald aan de hand van de attenuation. Is de lijn erg slecht (brakke/te lange bekabeling, corrosie etc.) dan zal daar ook een veel grotere afstand worden weergegeven dan de "werkelijke" lijnafstand, het is slechts een interpretatie van de meetwaardes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
dat schema wat ik had gepost kwam van kpn zelf, dus deze klopt denk ik wel toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smashmint
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-08 20:31
Gameboy schreef op maandag 19 juli 2010 @ 15:41:
Helaas, nieuwe snelheden gelden alleen voor de pakketten uit de nieuwste portefeuille van KPN, dus geen oude HetNet of Planet abonnementen. Wil je sneller, zul je over moeten stappen op een nieuw abonnement.

Kijk wel goed, of vraag na wat je max. haalbare snelheid uberhaupt is. Het zou zonde zijn om naar Extra of zelfs Premium over te gaan als je niet harder kan dan 8 Mbps...
Hoe kan ik checken of de lijn naar mijn huis meer dan 8 Mbit aan kan ? Ik heb dus nu: ADSL Snel Surfen oud 8 Mbit voor 24,95 / maand. Dan kan wel wat beter dan lijkt mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:55
Fijn, ons internet is na de upgrade weer langzamer geworden.
Had eerst 4Mbit, na de upgrade is dit 8Mbit geworden.
Maar sinds vorige week is het met stappen omlaag gegaan.
Eerst naar 6Mbit, en nu weer 4Mbit.

In ons modem (ST 780WL) staat dit:
DSL-type: G.992.1 annex A
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 512 / 4.096
Volgens Wikipedia heb ik dus nog ADSL ipv ADSL2.
Centrale = Nieuwleusen.
Moet ik de KPN hiervoor bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
yniezink schreef op maandag 19 juli 2010 @ 17:50:
dat schema wat ik had gepost kwam van kpn zelf, dus deze klopt denk ik wel toch ?
Die "afstand van de lijn" in dat overzicht is dus die geinterpreteerde waarde waar ik het over had, kan best zijn dat je "echte" afstand tot de centrale korter is. Hij kan ook ongeveer goed zijn als je bekabeling echt op en top in orde is (het hele stuk vanaf de centrale dan), maar zeker weten doe je dat niet.

Er is maar 1 meting die duidelijkheid geeft over de echte afstand tot aan je modem, maar die is voor de 1e lijn niet uitvoerbaar, en is zeker niet die uit dat overzichtje...
Inktpotje schreef op maandag 19 juli 2010 @ 19:24:
[...]

Hoe kan ik checken of de lijn naar mijn huis meer dan 8 Mbit aan kan ? Ik heb dus nu: ADSL Snel Surfen oud 8 Mbit voor 24,95 / maand. Dan kan wel wat beter dan lijkt mij..
Dan kun je het beste even met de klantenservice bellen. Of je kijkt ergens of je kan vinden wat ongeveer de afstand tot jouw centrale is. 8 Mbps is tot op ongeveer 3 km (kabel)afstand te halen. Met goede bekabeling dan weliswaar.
Pino112 schreef op maandag 19 juli 2010 @ 20:27:
Fijn, ons internet is na de upgrade weer langzamer geworden.
Had eerst 4Mbit, na de upgrade is dit 8Mbit geworden.
Maar sinds vorige week is het met stappen omlaag gegaan.
Eerst naar 6Mbit, en nu weer 4Mbit.

In ons modem (ST 780WL) staat dit:

[...]

Volgens Wikipedia heb ik dus nog ADSL ipv ADSL2.
Centrale = Nieuwleusen.
Moet ik de KPN hiervoor bellen?
Ik zou toch eerst je binnenbekabeling nalopen. Aangezien de DLM de upload op 512 kbps zet, is er bijna gegarandeerd een probleem met je kabels. Alles boven de 512 / 4096 is dus niet stabiel...

[ Voor 51% gewijzigd door Gameboy op 19-07-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Als je kpn ''Extra'' abbonnement hebt van 16mb. is die 16mb dan het maximum haalbare.
Of moet je dan minimaal 16mb hebben. Omdat wel is gezegt is dat als je kort bij de centrale zit.
Je tot 21 of 22 ofzo kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
KPN verkoopt hun abonnementen als "tot xx Mbps". Extra is dus TOT 16 Mbps, en dat is ook echt het maximum wat je dan gaat krijgen. Officieel staat op de site "van 8 tot 16 Mbps"...alles daar tussenin wordt gezien als:"werkt naar behoren".

Heb je minder dan 8 Mbps als maximaal haalbaar, dan kun je terug naar Basis, want dat is "tot 8Mbps". Als je heel dicht bij de centrale woont (minder dan 1 a 1,5 km), dan kun je misschien Premium afnemen, met snelheden "van 16 tot 40 Mbps". Maar alleen als je op VDSL2 kunt worden gezet, anders is 24 Mbps de max. van Premium over ADSL2+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
jammer ik dacht, dan kan ik nog even gaan zeuren bij kpn voor die laatste mb's.
Ik woon 502meter van de kast. en zit nu op max 14mb en grabit zit op 1750kb/s. :P

[ Voor 10% gewijzigd door jbkappirossi op 19-07-2010 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Tot een kilometer vanaf de centrale moet je de volle 24 Mbps kunnen halen! Als je dat niet redt, is er wederom met redelijke zekerheid te stellen dat er het een en ander aan je binnenbekabeling mankeert. Altijd eerst die nalopen.

Bekabelingscontrole:
1. Welk ISRA heb je? (http://www.kpnadsl.com/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg)
2. Hoe is de kabel naar je modem aangesloten (hoeveel stekkers, splitters, aansluitdozen, koppelstukjes etc.)
3. Hoe lang is de bekabeling in zijn totaliteit vanaf ISRA naar je modem?
4. Is het een dunne, platte kabel of een ronde?

Dit zijn belangrijke vragen, en worden altijd vergeten of verkeerd beantwoord.

Goede bekabeling:
1. Geen splitter (tenzij je een shared line hebt)
2. Direct op ISRA aansluiten, hoe dat moet is afhankelijk van het type ISRA!
3. met een KORTE (max. 1 meter!!!), ronde Cat5 telefoon aansluitkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
ik neem aan dat die dikke blauwe(gekrulde) kabel de ingangs voedingkabel vanaf de weg is.
Afbeeldingslocatie: http://img834.imageshack.us/img834/8867/s0001.jpg
Hier tussen zit een ronde kabel (80 cm) naar het ronde ding, volgensmij is dat een splitter.
Afbeeldingslocatie: http://img829.imageshack.us/img829/9905/s0002m.jpg
Vanaf de splitter zit (10 meter) ronde kabel (dit is de bovenste kabel die uit de splitter komt) naar een telefoon stopcontact (zoals hieronder)
Afbeeldingslocatie: http://img826.imageshack.us/img826/339/43391.jpg
Vanaf dit stopcontact zit (10 meter) platte kabel naar de Thomson TG787v modem. En 2,5 meter draka 5e naar de computer. maar kan ik dus. volgens jou bij de 24mb in de buurt komen.

[ Voor 73% gewijzigd door jbkappirossi op 20-07-2010 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik die foto's zie jeuken mijn handen! Ik denk dat het 'ISRA-punt' hier onderdeel van het probleem is. Het zou zo moeten zijn dat KPN gratis voor een nieuwe ISRA zou moeten zorgen als de oude 'ISRA' de ADSL-snelheid negatief beïnvloedt. Ideaal zou zijn: de eerste generatie echte ISRA, met vijf schroefklemmen plus een RJ11-kapje aan de RA-zijde. De RJ11 gebruik je voor de aansluiting van de splitter, waarop ook de telefonie wordt aangesloten. Gebruik hiervoor een RJ11-kabeltje uit een KPN-installatiepakket. Het modem sluit je direct op de schroefklemmen aan via Cat5 of Norm88-telefoniekabel 2 x 2 + 1. De schroefklemmen werken met een vierkante moer. Als je twee draden op een schroefklem aansluit, zorg er dan voor dat de blanco uiteinden aan weerszijden van de schroef worden geplaatst, want anders is er geen goed contact.

GameBoy heeft recent in deze thread nuttige woorden gewijd aan de binnenbekabeling. Er is nog een beetje winst te halen als je het modem aan de IS-zijde van ISRA aansluit. Maar dat heb je niet van mij gehoord >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

Gameboy schreef op maandag 19 juli 2010 @ 23:06:
Goede bekabeling:
1, Maakt voor de snelheid niks uit. Het enige wat de splitter doet is het telefoonsignaal van het DSL signaal splitsen. Met de gewone KPN blokjes heb je hier geen snelheidsverlies.
2, Geen weerwoord
3, Maakt voor de snelheid ook niks uit. Want Cat5e/Cat6 heeft tot minstens 50m geen signaalverlies. (Mits de kabel van enige kwaliteit is) Daarnaat zou dit betekenen dat je router in de meterkast staat & je PC een meter er vandaan. Dit is ZEER slecht voor je signaal.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 20-07-2010 08:51 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
@jbkapirossi: Geen wonder dat je zo'n lage snelheid haalt!

Het ISRA punt is in dit geval niet het probleem, dat is het bijna nooit! Het probleem is ook in jouw geval de bekabeling tussen ISRA en modem!

Je schrijft zelf: "Vanaf de splitter zit (10 meter) ronde kabel [...] naar een telefoon stopcontact [...].
Vanaf dit stopcontact zit (10 meter) platte kabel naar de Thomson TG787v modem."

Je hebt dus al met al een dikke 20 meter (!!!) kabel tussen ISRA en modem, waarbij die kabel ook nog eens een aftakking heeft (in dat eerste ronde doosje)... bad, bad, bad :P

Hier valt echt heel veel te halen: dat eerst ronde doosje in de meterkast is NIET de splitter. Het is waarschijnlijk een "normale" telefoon-aftakking, en dat is uit den boze!

Wat je moet doen: knip de kabel die uit het ISRA komt op ca. 30 cm af. Sluit daar DIRECT die wandcontactdoos op aan (die uit je onderste plaatje). Kort de kabel vanaf de 4-polige stekker tot je modem in tot hooguit 1 meter, en sluit je modem daarmee direct aan op die wandcontactdoos die nu op 30 cm vanaf je ISRA zit. Je zult je modem in of naast de meterkast moeten ophangen (je hebt immers maar 1.3 meter aansluitkabel :), zorg dus ook dat daar een stopcontact te vinden is.

De UTP kabel(s) naar je PC's mogen in theorie tot 100m zonder kwaliteitsverlies, dus die moet je langer kopen of (laten) maken.

Ik gok dat je dan verbaasd zult zijn hoeveel sneller je modem intraint (ook al ga je nog steeds niet harder dan 16 Mbps met je abonnement halen)...

Dit is echt een klassiek geval slechte binnenbekabeling, met mooie foto's als bewijs bovendien :P

Succes ermee ;)
D4NG3R NL schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 08:50:
[...]

1, Maakt voor de snelheid niks uit. Het enige wat de splitter doet is het telefoonsignaal van het DSL signaal splitsen. Met de gewone KPN blokjes heb je hier geen snelheidsverlies.
2, Geen weerwoord
3, Maakt voor de snelheid ook niks uit. Want Cat5e/Cat6 heeft tot minstens 50m geen signaalverlies. (Mits de kabel van enige kwaliteit is) Daarnaat zou dit betekenen dat je router in de meterkast staat & je PC een meter er vandaan. Dit is ZEER slecht voor je signaal.
1. Jazeker maakt dit wel degelijk uit! Ieder contactpunt is een overgangsweerstand met bijbehorende demping/ruis. Splitter moet er altijd tussenuit voor het best mogelijke signaal.
2. :)
3. Ook hier is jouw opmerking niet juist. Iedere meter kabellengte die het DSL signaal moet afleggen door niet-afgeschermde kabels levert ruis/demping op. Alleen als je (hele dure) dubbel afgeschermde aansluitkabels gebruikt merk je daar zeer weinig van.

[ Voor 24% gewijzigd door Gameboy op 20-07-2010 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Gebruik daarom ook Cat6 kabel.. deze is afgeschermd & kost op dit moment ong~ netzoveel als cat5.

Nogmaals: Zoals jij het zegt staat de router in de meterkast, wat slechter is als dat je een kabel van 10m gebruikt geloof me :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

D4NG3R NL schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 10:06:
Gebruik daarom ook Cat6 kabel.. deze is afgeschermd
Dat is niet inherent aan cat. 6 bekabeling. Cat 6 UTP is net zo goed niet afgeschermd als cat. 5e UTP. Die U staat tenslotte niet voor niet voor 'unshielded'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
D4NG3R NL schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 10:06:
Gebruik daarom ook Cat6 kabel.. deze is afgeschermd & kost op dit moment ong~ netzoveel als cat5.

Nogmaals: Zoals jij het zegt staat de router in de meterkast, wat slechter is als dat je een kabel van 10m gebruikt geloof me :9
Erm, volgens mij heb jij het over ethernet UTP kabel. Die tussen modem en PC's moet. En dat is nu juist niet onderdeel van de binnenbekabeling waar ik het over heb. Dat gaat alleen over het stuk tussen ISRA en modem.

Ook daarvoor bestaat er Cat5 aansluitkabel, maar dat is NIET hetzelfde als standaard Cat5 UTP netwerkbekabeling.

Als je echt perse je modem niet in de meterkast wilt of kunt plaatsen, zul je inderdaad volledig afgeschermde aansluitkabels (voor telefonie dus, en geen ethernetkabels) moeten gebruiken om signaalverlies te voorkomen. Maar die zijn niet goedkoop.

En ja, modem in de meterkast is in sommige opzichten niet de ideale plek, maar 10 meter onafgeschermde kabel heeft meer invloed op je haalbare snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ethernetkabel voor tussen je is/ra en modem is prima. Je houdt alleen drie aderparen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:55
Gameboy schreef op maandag 19 juli 2010 @ 23:06:
Tot een kilometer vanaf de centrale moet je de volle 24 Mbps kunnen halen! Als je dat niet redt, is er wederom met redelijke zekerheid te stellen dat er het een en ander aan je binnenbekabeling mankeert. Altijd eerst die nalopen.

Bekabelingscontrole:
1. Welk ISRA heb je? (http://www.kpnadsl.com/support/Uitvraag/stekkerdoos.jpg)
2. Hoe is de kabel naar je modem aangesloten (hoeveel stekkers, splitters, aansluitdozen, koppelstukjes etc.)
3. Hoe lang is de bekabeling in zijn totaliteit vanaf ISRA naar je modem?
4. Is het een dunne, platte kabel of een ronde?

Dit zijn belangrijke vragen, en worden altijd vergeten of verkeerd beantwoord.

Goede bekabeling:
1. De 2e van links:
Afbeeldingslocatie: http://i28.tinypic.com/t68kle.jpg
Blauwe kabel komt uit de grond, zwart kabeltje gaat naar de LIJN-ingang van de splitter:
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/dgnpfr.jpg
Het DSL kabeltje is gemaakt door een monteur van de KPN, heb totaal geen idee of dit juist is :?
3. Deze kabel is 10m lang naar het Speedtouchmodem :+
Dat is dus het eerste wat ik ga veranderen na mijn vakantie; ST780WL in de meterkast, en dan een UTP5/6 kabeltje naar de router.
2. Na de 10m zit er een wandcontactdoos/aansluiting, hierna een KPN-kabeltje van ong 0.8 a 1.0m.
4. Ronde kabel.

Kan wel wat verbeterd worden neem ik aan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 15:57:
Ethernetkabel voor tussen je is/ra en modem is prima. Je houdt alleen drie aderparen over.
Ik zou twee aderparen overhouden, aangenomen dat de modemaansluiting via een RJ11 verloopt: een aderpaar op de binnenste twee punten voor het signaal en een tweede aderpaar op de buitenste twee punten als extra trekontlasting.

In deze thread komt weer eens het gebruik van afgeschermd kabel tussen ISRA en modem aan de orde. Hiervoor is een betrouwbare KPN-aarde nodig, die sinds het afschaffen van kostentellers overbodig is. De straatkabel zoals in de foto's van jbkappirossi heeft een afscherming. Ik heb wel eens allerlei metingen tussen deze KPN-aarde en de lokale aarde (van Nuon etc) gedaan. -> onbruikbaar als afscherming.

Als je voor 'the last mile' tussen ISRA en modem dezelfde quad (=Norm88) gebruikt als die in de verbinding met de centrale (rangeerdraden in verdeelkasten uitgezonderd), waarborgt dat het beste de continuïteit van de totale verbinding.

Dan weer eens het misverstand splitter. Dit is geen splitser maar een aftakker (voor telefonie). Naast de filterwerking mitigeert deze aftakker in het geval van POTS de effecten van belwisselspanningen en DC-polariteitswisselingen die bij het telefonieprotocol behoren. Alleen in het geval van VDSL2 met de zwarte splitter van KPN (alleen voor POTS) moet in verband met nuttige filterwerking het modem op de splitter worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pino112. Ik zie iets heel raars op de foto: de kabel (door een KPN-monteur gemaakt?) met een witte en blauwe draad. Als dit dus officiële KPN-kabel is neemt hij twee draden van verschillende helften van de quad. Beter is om bijvoorbeeld blauw en rood als signaal te nemen (binnenste 2 van RJ11) en wit en oranje als extra trekontlasting (buitenste 2 van RJ11).

Ik weet eigenlijk niet of die ISRA met een of twee RJ11-aansluitingen tevens schroefaansluitingen heeft. Maar dat weet Gameboy vast wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Hee!!! jongens hardstikke bedankt allemaal. ik denk dat ik binnenkort de boel maar is opnieuw aan ga leggen.
Want ik weet nu hoe ik dat moet doen!! _/-\o_

Edit kan ik niet rechtstreeks die dikke blauwe kabel (waar die witte dildo op zit) aansluiten op mn modem.
Of mag dit niet, want dan zit de modem recht streeks op de lijn.

[ Voor 36% gewijzigd door jbkappirossi op 20-07-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:27:
@Pino112. Ik zie iets heel raars op de foto: de kabel (door een KPN-monteur gemaakt?) met een witte en blauwe draad. Als dit dus officiële KPN-kabel is neemt hij twee draden van verschillende helften van de quad. Beter is om bijvoorbeeld blauw en rood als signaal te nemen (binnenste 2 van RJ11) en wit en oranje als extra trekontlasting (buitenste 2 van RJ11).
Dat is gewoon een cat5 utp kabel waarvan alleen het blauwe paar gebruikt is. Overigens is er zat KPN kabel die alleen blauw en wit is. Meestal zijn dat kruisdraden.
Ik weet eigenlijk niet of die ISRA met een of twee RJ11-aansluitingen tevens schroefaansluitingen heeft. Maar dat weet Gameboy vast wel.
Nope. Die IS/RA's hebben alleen RJ-11's. De eerdere versie heeft weer alleen schroefaansluitingen.
Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:14:
[...]

Ik zou twee aderparen overhouden, aangenomen dat de modemaansluiting via een RJ11 verloopt: een aderpaar op de binnenste twee punten voor het signaal en een tweede aderpaar op de buitenste twee punten als extra trekontlasting.
Dat doet voor je signaal niets in ieder geval. Als trekontlasting mischien inderdaad, maar ook dat is niet nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 20-07-2010 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Pino112 schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 21:07:
[...]

1. De 2e van links:
[afbeelding]
Blauwe kabel komt uit de grond, zwart kabeltje gaat naar de LIJN-ingang van de splitter:
[afbeelding]
Het DSL kabeltje is gemaakt door een monteur van de KPN, heb totaal geen idee of dit juist is :?
3. Deze kabel is 10m lang naar het Speedtouchmodem :+
Dat is dus het eerste wat ik ga veranderen na mijn vakantie; ST780WL in de meterkast, en dan een UTP5/6 kabeltje naar de router.
2. Na de 10m zit er een wandcontactdoos/aansluiting, hierna een KPN-kabeltje van ong 0.8 a 1.0m.
4. Ronde kabel.

Kan wel wat verbeterd worden neem ik aan :+
Als ik de aansluiting zo zie is de kabel die op de dsl uitgang van de splitter is aangesloten gewoon een UTP kabel. Als ik jou was zou ik een nieuw goed klein telefoniekabeltje kopen en het modem bij het ISRA punt plaatsen en gewoon een RJ45 connector op de UTP kabel plaatsen (beide zijden). Eventueel kun je dan aan de andere kant van die UTP kabel een switch oid plaatsen als je daar meerdere UTP aansluitingen nodig hebt.

Edit: hm, dat zei je dus zelf ook al ... nevermind.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
jbkappirossi schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 22:37:
Hee!!! jongens hardstikke bedankt allemaal. ik denk dat ik binnenkort de boel maar is opnieuw aan ga leggen.
Want ik weet nu hoe ik dat moet doen!! _/-\o_

Edit kan ik niet rechtstreeks die dikke blauwe kabel (waar die witte dildo op zit) aansluiten op mn modem.
Of mag dit niet, want dan zit de modem recht streeks op de lijn.
Die dikke blauwe kabel is je hoofdtelefoonlijn, en daar zitten nog meer aderparen in. Niet aankomen, is van KPN. Je kunt wél het dunne witte kabeltje dat uit die dildo komt direct op je modem aansluiten. Niet nog een contactdoos ertussen, dat is weer onnodige ruis erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
ja ik denk dat ik dat maar ga doen. ik red het wel met 30cm vanaf de dildo direct in de modem.
En dan een hoogwaardige utp 5e erachter of is 6e nog beter. zou ik dan de 16 mb halen.

[ Voor 7% gewijzigd door jbkappirossi op 21-07-2010 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De tweede foto van Pino112 toont een splitter. Ik heb er ooit zoeentje open gezaagd en het schema getekend. Er lopen printsporen van LIJN naar DSL MODEM. Inderdaad, gewoon een doorverbinding. Straight, geen twisted pair.

De ISRA heeft twee RJ11-uitgangen. Een uitgang is al in gebruik voor de verbinding met de splitter. Gebruik de andere uitgang voor de verbinding met het modem. Gebruik zo'n kort kabeltje uit een KPN-installatiepakket. (Schijn je ook los bij KPN te kunnen regelen.) Dit spaart twee RJ11-verbindingen uit.

Ad trekontlasting. Ik ben een voorstander van betrouwbare verbindingen, ook waar het effect van mechanisch trekken en duwen betreft. Bovendien: als je alle vier punten van een RJ11 aansluit en vervolgens knijpt heb je de draden meteen goed op zijn plaats.

De kwestie wit en blauw. Als het UTP is: OK. Ik zie een rood stompje en een blauwe draad met daaromheen een witte draad gedraaid. Een KPN-monteur zou toch ook dat laatste stukje twisten. Maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 09:56:
De ISRA heeft twee RJ11-uitgangen. Een uitgang is al in gebruik voor de verbinding met de splitter. Gebruik de andere uitgang voor de verbinding met het modem. Gebruik zo'n kort kabeltje uit een KPN-installatiepakket. (Schijn je ook los bij KPN te kunnen regelen.) Dit spaart twee RJ11-verbindingen uit.
Als het ISRA punt 2 RJ11 uitgangen heeft dan kun je niet de telefonie op uitgang 1 doen en het adsl op uitgang 2. Als er twee uitgangen op zitten dan is de ene uitgang voor aderpaar 1 en de ander voor ..... aderpaar 2. In 99.9% van de gevallen staat zowel het dsl signaal als de PSTN telefonie op hetzelfde aderpaar, wat jij wil gaat dan dus absoluut niet werken, dit gaat alleen werken als PSTN op aderpaar 1 wordt geleverd en DSL op aderpaar 2.

Daarnaast splits een splitter wel degelijk iets (whats in the name ...). Zie onderstaand plaatje. Als jij geen splitter zou gebruiken maar bijvoorbeeld eerst de telefoon aan zou sluiten en dan gewoon de lijn zou doorlussen naar het modem dan zal het dsl signaal eruit vliegen als je gaat bellen.
Afbeeldingslocatie: http://nl.wiki.edpnet.be/images/8/83/Adsl-graph-annex-a-b.png

[ Voor 22% gewijzigd door IceM op 21-07-2010 10:10 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IceM, je hebt een punt als het gaat om de signaalparen 1a/2a en 1b/2b, die beide op een RJ11 zijn afgewerkt. Had ik ff niet aan gedacht. Maar ook met één RJ11 gaat het. Weliswaar het betere knutselwerk, maar toch. Neem een RJ11 en gebruik aan één kant een aderpaar voor de middelste twee (2 & 3) EN eentje voor de buitenste twee (1 & 4). Maak extern een doorverbinding tussen 1 & 2 en tussen 3 & 4. Monteer aan beide andere kanten een RJ11 (2 & 3). Een kabeltje gaat naar het modem, de andere naar de splitter. En er is niks esoterisch aan als je twee RJ11-verbindingen kunt besparen. Less is better!

Ik weet niet hoe je daarop komt, maar ik heb nooit beweerd dat je telefonie EN ADSL kunt bedrijven zonder splitter. Lees mijn bijdrage van 20 juli 21:14, laatste alinea er nog maar eens op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 11:39:
IceM, je hebt een punt als het gaat om de signaalparen 1a/2a en 1b/2b, die beide op een RJ11 zijn afgewerkt. Had ik ff niet aan gedacht. Maar ook met één RJ11 gaat het. Weliswaar het betere knutselwerk, maar toch. Neem een RJ11 en gebruik aan één kant een aderpaar voor de middelste twee (2 & 3) EN eentje voor de buitenste twee (1 & 4). Maak extern een doorverbinding tussen 1 & 2 en tussen 3 & 4. Monteer aan beide andere kanten een RJ11 (2 & 3). Een kabeltje gaat naar het modem, de andere naar de splitter. En er is niks esoterisch aan als je twee RJ11-verbindingen kunt besparen. Less is better!
Ik snap niet wat je hier nou wilt doen. De IS/RA heeft op die RJ-11 slechts één aderpaar aangesloten, namelijk het middelste. Zo werkt analoge telefonie: twee aders (een paar) zijn genoeg. Dat extra aderpaar op posities 1 en 4 is dus gewoon nutteloos koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 11:39:

Ik weet niet hoe je daarop komt, maar ik heb nooit beweerd dat je telefonie EN ADSL kunt bedrijven zonder splitter. Lees mijn bijdrage van 20 juli 21:14, laatste alinea er nog maar eens op na.
Ik snap absoluut niet wat je hier mee wil bereiken maar het is inderdaad prutswerk. Wij jij wil komt als ik je goed begrijp op de volgende situatie uit:
code:
1
2
[isra]-----|----[modem]
           |----[splitter]---[pots telefonie]

Ik heb hier nog nooit van gehoord en als het gaat werken dan kun je nogal wat storing op je telefonie verwachten. Jij wilt de binnenste twee aders in de RJ11 connector op een of andere manier doorverbinden met de buitenste 2 aders op de RJ11 connector zodat je alle 4 aders op je RJ11 connector ergens op hebt aangesloten en daarom maar 1 RJ11 connector hebt.... ofzoiets. Gewoon lekker niet doen, als het werkt dan wordt het er denk ik enkel slechter op. Gewoon zo aansluiten als je PSTN/ISDN telefonie + adsl hebt op 1 aderpaar:
code:
1
2
3
4
5
         [isra]
            |
       [splitter]
        |       |
      [TEL]    [MODEM]

[ Voor 18% gewijzigd door IceM op 21-07-2010 12:11 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sowieso is RJ11's besparen nogal een kansloos idee. Die dingen geven echt geen storing op je lijn, of je moet er 200 hebben, met oxidatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er geen moeite mee als men het nut van zo min mogelijk RJ11's niet inziet. Niet goed lezen is iets anders. Er is een aderpaar op 2 & 3 aangesloten en eentje op 1 & 4. Direct buiten de connector verbind ik 1 & 2, en 3 & 4 door, en wel uiteraard zo dat er geen kortsluiting ontstaat. Er gaat een aderpaar naar een RJ11 voor het modem, en er gaat een aderpaar naar een RJ11 voor de splitter. Op deze twee RJ11's worden gewoon 2 & 3 gebruikt. 1 & 4 op die ene RJ11 hebben een parkeerfunctie, omdat ik nou eenmaal niet twee draadjes in één gat van een RJ11 kan plaatsen.

Op de (POTS) splitter van jbkappirossi (en overigens ook andere POTS-splitters) is LIJN (verbonden met ISRA) direct met DSL doorverbonden. Ik kan het modem dus net zo goed met LIJN doorverbinden, dus met ISRA. Volgens mij vereist dit inzicht geen rocket science.

(Verder: Als je de KPN-helpdesk belt wordt in voorkomende gevallen gevraagd om de splitter ertussenuit te halen en het modem direct op ISRA aan te sluiten.)

Your Honor, I rest my case.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2010 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

correcties alsnog in oorspronkelijk bericht, dus deze bijdrage vervalt

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:05
offtopic:
Misschien kunnen we beter een apart topic openen over het op de juiste manier/zo goed mogelijke manier aansluiten van de ADSL.... het gaat hier over "KPN snelheidsverhoging"

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Je hebt inderdaad gelijk, die splitter doet enkel wat met het PSTN signaal als dit schema klopt:Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/s4c0me.jpg

Lijkt me overigens makkelijker om dan het aansluitdoosje te gebruiken met de RJ11 uitgang. Kabeltje aansluiten op RJ11 uitgang voor PSTN en in het aansluitdoosje gewoon een extra kabel verbinden die naar het modem loopt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stimpy001 schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:59:
offtopic:
Misschien kunnen we beter een apart topic openen over het op de juiste manier/zo goed mogelijke manier aansluiten van de ADSL.... het gaat hier over "KPN snelheidsverhoging"
Op zich gaat het hier om pure hardware, maar er is ook dit: de KPN is een verre van vlekkeloze organisatie en heel veel kritiek over niet gehaalde en al dan niet beloofde snelheden zal terecht zijn. Er zijn echter ook gevallen waarbij de klant de hand in eigen boezem zou moeten steken, getuige met foto's geïllustreerde bijdragen in alleen al de laatste 24 uur van deze thread.

In mijn persoonlijke geval hebben zaken als RJ11-reductie zeker 5 a 6 dB v.w.b. de uploadparameters opgeleverd. (Zie de webinterface van het modem. Met F5 verversen, dan zie je kleine fluctuaties.) En de oorspronkelijke situatie was zo slecht nog niet.

Minimale aantallen RJ11s (inclusief trekontlasting met dummy-aders) is net zo'n voorzorgsmaatregel als remmen, olie en koelvloeistof controleren voordat je met je sleurhut naar de Aubisque gaat. En inderdaad, ik ben zo'n type dat zijn schoonmoeder begraaft, cremeert en invriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 12:49:
Ik heb er geen moeite mee als men het nut van zo min mogelijk RJ11's niet inziet. Niet goed lezen is iets anders. Er is een aderpaar op 2 & 3 aangesloten en eentje op 1 & 4. Direct buiten de connector verbind ik 1 & 2, en 3 & 4 door, en wel uiteraard zo dat er geen kortsluiting ontstaat. Er gaat een aderpaar naar een RJ11 voor het modem, en er gaat een aderpaar naar een RJ11 voor de splitter. Op deze twee RJ11's worden gewoon 2 & 3 gebruikt. 1 & 4 op die ene RJ11 hebben een parkeerfunctie, omdat ik nou eenmaal niet twee draadjes in één gat van een RJ11 kan plaatsen.

Op de (POTS) splitter van jbkappirossi (en overigens ook andere POTS-splitters) is LIJN (verbonden met ISRA) direct met DSL doorverbonden. Ik kan het modem dus net zo goed met LIJN doorverbinden, dus met ISRA. Volgens mij vereist dit inzicht geen rocket science.
Ok. Fair enough voor de simpele, passieve splitters. Niet dat dit ook maar enig nut heeft verder.

Overigens: de nieuwe modellen splitters (zwart) voor VDSL doen toch echt wel meer dan het bovenstaand schema. Daar zit beduidend meer hardware in.
(Verder: Als je de KPN-helpdesk belt wordt in voorkomende gevallen gevraagd om de splitter ertussenuit te halen en het modem direct op ISRA aan te sluiten.)

Your Honor, I rest my case.
Dat is alleen om uit te sluiten dat je splitter kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IceM schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:44:
Je hebt inderdaad gelijk, die splitter doet enkel wat met het PSTN signaal als dit schema klopt:[afbeelding]

Lijkt me overigens makkelijker om dan het aansluitdoosje te gebruiken met de RJ11 uitgang. Kabeltje aansluiten op RJ11 uitgang voor PSTN en in het aansluitdoosje gewoon een extra kabel verbinden die naar het modem loopt.
Er zijn natuurlijk vele RJ11-wegen die naar Rome leiden.

IceM, als het goed is heb je via via toegang tot mijn profiel, inclusief mijn emailadres. Geef je emailadres aan mij door en ik stuur je wat scans van splitterschema's door. De meeste splitterschema's zijn nog veel gecompliceerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
CyBeR schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 13:48:
[...]
Dat is alleen om uit te sluiten dat je splitter kapot is.
Dat is dus het vreemde, de splitter zorgt wel voor verstoring. Toen ik nog adsl had (zit nu op fiber) heb ik het signaal met en zonder splitter getest (heb geen pstn telefonie). Dit scheelde 1 tot 2 mbit in download snelheid. Ik kan mij dus niet goed voorstellen dat mijn splitter werkte volgens het geposte schema, ik heb dat ding echter niet meer dus ik kan hem niet open halen. Daarnaast weet ik ook niet of die componenten die er voor de PSTN telefonie inzitten nog enig effect hebben op het signaal ... van de electronica snap ik niet veel.

Edit @hierboven: ik snap niets van zulke schema's, ik weet ook niet wat die componenten doen en wat voor invloed ze hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door IceM op 21-07-2010 14:05 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:55
Hier ook wat "problemen" met de snelheid van KPN :/

We hebben jaren lang het premium pakket gehad (denk ik) waar we eigenlijk ook minimaal 2 jaar teveel geld voor hebben betaald omdat de snelheid + prijs hetzelfde bleef terwijl de "internetsnelheidenwereld" wel veranderde :F Daarom zijn we redelijk kort geswitched naar KPN Extra, die gaan tegenvoordig tot maximaal 16Mb.

In de vorige situatie haalde ik hier tot ongeveer 10Mb, was allemaal wel best. Maar tegenwoordig downloaden we met maximaal 350 KB/s. Een kijkje in het modem geeft ook aan dat de maximale download snelheid 3520 Kbit/s is :X

Hier klopt dus iets niet... :Z

Vooral het feit dat we vroeger (veel) hogere snelheden hebben stabiel gehaald vat ik niet :N Ik heb net gebeld met de klantenservice (kreeg een erg vriendelijk persoon aan de lijn, mag ook weleens gezegd worden) en die zei dat het abonnement klopt en dat er aan de verbinding ook niets vreemd te zien is. Ook zitten we op een prima afstand van de centrale. Dan moet het probleem dus hier zitten. Al is hier in al die tijd niets veranderd... :? We gebruiken nog altijd de good-old Speedtouch 580 en alle kabels zit ook nog op dezelfde manier in elkaar.
Wel wees hij mij op het feit dat een ronde kabel die "vanuit de muur naar het modem gaat" soms tot (veel) betere resultaten kan leiden. Op dit moment zit daar een platte "twee aan elkaar" kabel in. Geen idee of die goed of slecht is.

Mijn vraag is nu eigenlijk wat ik moet doen? Moet ik een andere kabel kopen (hoe heet dat type kabel trouwens?) of kan het probleem daar niet zitten. En waar dan wel? :?

Nog een ander vraagje, is er een andere manier om contact met ze op te nemen buiten het 0900-nummer? Ik betaal me daar i.c.m. m'n mobiele telefoon helemaal scheel aan ;(

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

IceM schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 14:04:
[...]

Dat is dus het vreemde, de splitter zorgt wel voor verstoring. Toen ik nog adsl had (zit nu op fiber) heb ik het signaal met en zonder splitter getest (heb geen pstn telefonie). Dit scheelde 1 tot 2 mbit in download snelheid. Ik kan mij dus niet goed voorstellen dat mijn splitter werkte volgens het geposte schema, ik heb dat ding echter niet meer dus ik kan hem niet open halen. Daarnaast weet ik ook niet of die componenten die er voor de PSTN telefonie inzitten nog enig effect hebben op het signaal ... van de electronica snap ik niet veel.
In principe is 't zo dat als je zonder splitter een hogere snelheid haalt dan met, je splitter kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, je moet een splitter zien als een extra hobbel: je heb 2 extra contactpunten waar verlies in op kan treden, en interne, onafgeschermde paden lopen. Daarnaast blijkt er uit het schema dus spoelen te zitten in de splitter, die nooit volledig afgedekt zullen zijn, en dus voor lichte verstoring kunnen zorgen.
Daarom word altijd geadviseerd bij problemen de splitter te verwijderen (zeker bij IPB, in mindere mate bij ADSL only, alhoewel iemand zonder vaste tel lijn ook beter de splitter kan verwijderen wegens boven genoemde redenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Hallo iedereen,
Het is ondertussen bijna eind Juli, maar mijn internet zit nog steeds vast op 150kb/s. Gaat hier ooit nog wat aan veranderen? Zoniet dan zeg ik vandaag bij KPN op, leugenaars.. Eerst allemaal verdubbeling beloven en dan uit stellen uitstellen uitstellen, heb nog niks gezien..
Begin behoorlijk pissed te raken zoals jullie wel merken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47

FlipFluitketel

Frontpage Admin
GWTommy schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 12:21:
Hallo iedereen,
Het is ondertussen bijna eind Juli, maar mijn internet zit nog steeds vast op 150kb/s. Gaat hier ooit nog wat aan veranderen? Zoniet dan zeg ik vandaag bij KPN op, leugenaars.. Eerst allemaal verdubbeling beloven en dan uit stellen uitstellen uitstellen, heb nog niks gezien..
Begin behoorlijk pissed te raken zoals jullie wel merken ;)
Lekker veel info geef je. ;)
Welk abonnement heb je en bij welke provider zit/zat je? Als je eerst bij Hetnet zat en je hebt verder nooit contact met KPN opgenomen heb je inderdaad kans dat er niks voor je gaat veranderen aangezien je dan waarschijnlijk nog gewoon met je "Hetnet-abonnement" zit.
Dus neem gewoon met KPN contact op en vraag het ze, de snelheidsverhoging zou ondertussen wel overal afgerond moeten zijn lijkt me (uitgezonderd centrales die niet adsl2+/vdsl geschikt zijn).

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 13:01
Een aantal maanden geleden zijn wij van Online overgestapt naar KPN wegens hun slechte service. Eenmaal bij KPN beland was onze download snelheid op usenet ong 350 kb/s. Toen kwam de snelheid verhoging en liep deze op tot ong 700kb/s. Net voor de verhogen hadden we al problemen met de experiabox en na lang zeuren en klagen uiteindelijk een nieuwe gekregen welke wel naar behoren werkt. Maar nu is onze download snelheid weer gezakt naar 400 - 450 kb/s.

Voor zover ik weet hebben we thuis het basis abonnement welke volgens hun website 8 Mb/s down en 1 Mb/s Up zou moeten zijn. ( en bellen zit ook mee in het pakket maar niet belangrijk op dit moment) Echter in het modem geeft hij 4 / 0.5 aan. Nu las ik dat een aantal pagina's terug iemand hetzelfde probleem had en waarschijnlijk aan zijn bekabeling binnen lag. De laatste keer dat wij met KPN gebeld hebben zeiden hun dat onze lijn goed was.

Hier de pagina van het modem welke aangeeft welke snelheid en de signaal verzwakking, waarvan ik geen idee heb of deze goed of slecht is.

Koppelingsinformatie

Actief: 2 dagen, 1:47:11
DSL-type: ITU-T G.992.1
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 512 / 4 096
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]: 566 / 210
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]: 11,9 / 19,6
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 23,0 / 42,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]: 21,0 / 14,9
Leveranciers-ID (lokaal/extern): TMMB / 2D2D2D2D
Frameverlies (lokaal/extern): 9 / -
Signaalverlies (lokaal/extern): 1 / -
Voedingsverlies (lokaal/extern): 0 / -
Verbindingsverlies (extern): -
Foutseconden (lokaal/extern): 261 / -
FEC-fouten (verzenden/ontvangen): 81.248 / 0
CRC-fouten (verzenden/ontvangen): 158 / -
HEC-fouten (verzenden/ontvangen): 0 / 0

Edit modem is nu de Thomson TG789vn

[ Voor 3% gewijzigd door Flupke123 op 29-07-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CyBeR schreef op maandag 19 juli 2010 @ 09:55:
* CyBeR is ondertussen overgezet op VDSL. Volgens de helpdesker die dat voor me regelde zou dat een dag duren. Nou, ik was om 7:30 wakker en toen was 't al gebeurd :P M'n modem herconfiggen voor spoofing duurde langer. Die config bestaat helaas niet in kant-en-klare vorm voor vdsl. Ik zou mijn config releasen maar daar moet nog wat aan gesleuteld worden...

Stats:

code:
1
2
DSL Type:   ITU-T G.993.2
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]:    3 403 / 33 023
Never mind that. Begonnen daarmee, maar daarna is 'ie dankzij mijn gekloot met m'n modem config in een aantal stappen naar 25 mbit gegaan (resets -> dlm -> reset nodig want deed 't niet meer -> dlm, etc.). Na een paar dagen weer naar 33 mbit zoals hierboven, en net keek ik om dit te zien staan:

code:
1
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]:    4 098 / 40 152

En dat op een lijn die met adsl2+ de 20 mbit niet haalde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]: 992 / 8 000

Ik snap dat ik nooit de "volle" 8MB zal halen.. maar kunnen ze hem dan op zijn minst wel laten inspelen op 1024/8192.

Drie speedtests direct na elkaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/897616087.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/897616684.png
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/897617220.png
Ik ben gek op mn nieuwe ping, is nu rond de 18 - 20 VS 30 - 40 eerder :D.

Ik heb tevens wel een k*t probleem.. zo af en toe valt de verbinding gewoon compleet weg (Verbinding tussen de PC/Router vliegt dan ineens eruit). Dit gebeurt zowel op de PC (Bedraad) Xbox-360 (Bedraad) als Laptop (WiFi) en DS/PSP (WiFi). De ene keer als de PC net aan staat, de andere keer pas na een dag.. Ik word er strontziek van en als het vanavond/morgen weer gebeurt bel ik KPN, want het is leuk dat de verbinding nog moet inspelen ect ect. Dit hoeft geen 7 - 10 dagen te duren :z. Dit gebeurt niet als ik de oude router er tussen gooi.. maar dit is ook geen optie omdat we dan niet kunnen bellen (Die router heeft geen telefoon plug)

* D4NG3R denkt dat de problemen komen door het bovenstaande.. ook Speedtest zegt dat de lijn nogsteeds onder "planet" staat

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 30-07-2010 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 16:57
Ok, hier maar weer is een post in dit topic, want qua internet is het er alleen maar slechter op geworden :|

Ca. 2 jaar geleden in de zomervakantie kregen we dus een verhoging van 3 Mb naar 8/1 Mb (InternetPlusBellen)
Dit heeft misschien 1 jaar redelijk fatsoenlijk gewerkt, maar sinds vorig jaar begon de snelheid steeds minder te worden..
Het modem (SX551) trainde in op snelheden van 5 Mb tot 6 Mb down (en ca. 700 kb up), en geregeld viel het internet (+ telefoon) voor enkele minuten weg (ADSL Media Up error verscheen in de log)

Nu heb ik lang gedacht dat het aan of de bekabeling kon liggen (onze fout dus) of het modem.
Hierdoor KPN bellen toch lang uitgesteld, en gewoon met 6/7 Mb internetten, en af en toe wegvallen voor lief nemen :|

Een maand geleden heeft internet + telefoon er 3 dagen volledig uitgelegen.
De ExperiaBox gaf ook constant aan: Cable disconnected

Nu is het zo dat de laatste maanden de ExperiaBox niet hoger intraind dan 4.096/.512 Mb
rebooten/resetten, echt niets helpt om deze snelheid anders te krijgen..

Nu heb 2 weken geleden gebeld met KPN, en deze hebben een monteur deze kant op gestuurd
(uiteraard op hun kosten, behalve als het aan onze bekabeling lag.... nouja, hier stemde ik dan maar mee in)

Deze heeft de ISRA doos open gemaakt en alles nagemeten.
Alle kabels van hieruit opnieuw gelast.
En deze verbonden aan een nieuw modem (Thomson TG789vn)

Hierna is hij naar de centrale gegaan, en heeft hij daar de boel nagekeken of alles goed was.
Hier heeft hij een en andere aangepast (oude kaart eruit i.v.m. (oude) telefonie oid) en alles zou nu perfect moeten werken)

Ik heb dus hierna alles getest, en wat blijkt.... NIETS MEE OPGESCHOTEN :|

Alles draait nog mooi op steentijd snelheden van 4096/512 Mb, en KPN boeit het allemaal weinig volgens mij..

Ik heb er nu inmiddels meerdere malen achteraan gebeld, en heb maar gezegd dat de technische dienst mij terug moet bellen want ik ben het zat om hier steeds voor te gaan betalen (laat staan de wachtrij van 10 a 15 minuten waar je steeds in komt)
Dit hebben ze vorige week vrijdag toegezegd (ik zou z.s.m. teruggebeld worden, dus dat zou dus maandag worden)

Tot op heden niets van hun gehoord :|

Echt, Als ik van iemand de zekerheid kan krijgen dat Ziggo (kabel) bij ons wel fatsoenlijk werkt, dan twijfel ik echt geen dag langer meer.... ik ben er helemaal klaar mee :S
KPN zou ons inmiddels 16Mb moeten leveren (hier betalen we dus voor)
Maar Ziggo kan voor dezelfde prijs 20Mb leveren..

Wat ik denk wat er aan de hand is?: KPN loopt gewoon te knijpen :|
Hoe toeval kan het zijn dat een modem op PRECIES 4.096 Mb = 212 en .512 Mb = 29 intraint, dat kan gewoon niet aan brakke bekabeling liggen..

[@ Flupke123:]
Hier mijn ExperiaBox waardes (wss wil je ze vergelijken met iemand die WEL goede resultaten krijgt, maargoed, misschien heb je er wat aan :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    Koppelingsinformatie

Actief: 4 dagen, 13:13:34
DSL-type:   ITU-T G.992.1
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]:  512 / 4 096
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]:   3 924 / 2 387
Uitgangsvermogen (verzenden/ontvangen) [dBm]:   11,9 / 19,8
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 5,0 / 9,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]:    19,0 / 19,3
Leveranciers-ID (lokaal/extern):    TMMB / 2D2D2D2D
Frameverlies (lokaal/extern):   0 / -
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / -
Voedingsverlies (lokaal/extern):    0 / -
Verbindingsverlies (extern):    -
Foutseconden (lokaal/extern):   0 / -
FEC-fouten (verzenden/ontvangen):   0 / 0
CRC-fouten (verzenden/ontvangen):   0 / -
HEC-fouten (verzenden/ontvangen):   0 / 0

[ Voor 22% gewijzigd door SmiGueL op 30-07-2010 23:22 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
SmiGueL schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 22:30:

[@ Flupke123:]
Hier mijn ExperiaBox waardes (wss wil je ze vergelijken met iemand die WEL goede resultaten krijgt, maargoed, misschien heb je er wat aan :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
    Koppelingsinformatie

Actief: 4 dagen, 13:13:34
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]:  512 / 4 096
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]:   3 924 / 2 387
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 5,0 / 9,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]:    19,0 / 19,3
Frameverlies (lokaal/extern):   0 / -
Signaalverlies (lokaal/extern): 0 / -
Foutseconden (lokaal/extern):   0 / -
Hmm jij hebt negers verliezen en fouten in tegenstelling tot mij. Zal toch de bekabeling een keer gaan nakijken alhoewel hij het met dezelfde bekabeling een tijdje terug wel werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Flupke123 schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 22:47:
[...]

Hmm jij hebt negers verliezen en fouten in tegenstelling tot mij. Zal toch de bekabeling een keer gaan nakijken alhoewel hij het met dezelfde bekabeling een tijdje terug wel werkte.
Gevalletje 'waar het hart vol van is…'? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

^ Als je het vergelijkt.. Ik heb een vrij goede verbinding (afstand wijkcentrale is ~ 40 - 50m).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Koppelingsinformatie

Actief: 6 dagen, 21:02:54
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]:  992 / 8 000
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]:   1 957 / 3 171
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,0 / 12,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]:    6,0 / 15,9
Frameverlies (lokaal/extern):   18 / -
Signaalverlies (lokaal/extern): 2 / -
Foutseconden (lokaal/extern):   22 / -

Bij jouw kan hij niet eens lezen wat het signaalverlies ect is :S. Hoe ver zit je van de wijkcentrale af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Ik?

Ik Kwam via een internetmeting een keer op ca. 600 a 900 meter oid.
Via KPN heb ik het gevraagd (2 week geleden) en die zeiden nog geen 900 meter
En de monteur zei dat het 700 meter was :)

Ik weet waar onze centrale zich bevindt (bevestigd door monteur) en dat is hemelsbreed nog geen 700 meter.

Maargoed, komt ook niet zooo precies.
Volgens Deze grafiek moet tot 24MB dus zat te halen zijn, laat staan de 16Mb die we zouden moeten krijgen..

[ Voor 21% gewijzigd door SmiGueL op 30-07-2010 23:26 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Welke verbinding heb je dan? Want zij sturen 8MB door (en niet 12MB zodat je uiteindelijk 8MB overhoud) , 16MB van 24MB = 66%. 66% van 8MB = 5.5MB. Met alle overhead ect erbij kom je dan hooguit op 5MB uit 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke123
D4NG3R NL schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 22:51:
^ Als je het vergelijkt.. Ik heb een vrij goede verbinding (afstand wijkcentrale is ~ 40 - 50m).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Koppelingsinformatie

Actief: 6 dagen, 21:02:54
Bandbreedte (verzenden/ontvangen) [kbps/kbps]:  992 / 8 000
Overgebrachte gegevens (verzonden/ontvangen) [GB/GB]:   1 957 / 3 171
Signaalverzwakking lijn (verzenden/ontvangen) [dB]: 7,0 / 12,0
SN-marge (verzenden/ontvangen) [dB]:    6,0 / 15,9
Frameverlies (lokaal/extern):   18 / -
Signaalverlies (lokaal/extern): 2 / -
Foutseconden (lokaal/extern):   22 / -

Bij jouw kan hij niet eens lezen wat het signaalverlies ect is :S. Hoe ver zit je van de wijkcentrale af?
Volgens speedtest.nl ong 2280m, kan ook wel kloppen aangezien wij in het buitengebied wonen. Volgens de grafiek moeten wij toch dicht bij de 8 mbps kunnen halen. En wij hebben hier ook hogere snelheden gehaald.
CyBeR schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 22:50:
[...]

Gevalletje 'waar het hart vol van is…'? :P
Nee aantal pijnlijke vingers van het werk, welke ik normaal gebruik met typen waardoor mijn vingers soms niet typen wat ik bedoel :D

[ Voor 14% gewijzigd door Flupke123 op 30-07-2010 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verkeerd begrepen/gelezen ooit denk ik, ik d8 40m gehoord te hebben:

http://www.speedtest.nl/a...478XK&cmdZoek=Zoek+%3E%3E

400m, tot aan de 1KM is er vrij wel geen verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-12-2019
Aan een ieder met KPN ADSL of VDSL.
Wanneer er een verschil is in de afstand naar de centrale tussen wat een internetpagina aangeeft en wat KPN aangeeft heeft dat in 99% van de gevallen te maken met brakke binnenbekabeling. Iedere centimeter binnen is een meter buiten. Reken uit je winst (of verlies). Verder, de afstand van ISRA tot modem mag voor de goede orde en werking maximaal 2 meter zijn en dan geen platte kabel met slappe kern maar een ronde kabel met vaste kern. Alles na het modem mag tot 100 meter zijn wat eerder al werd aangegeven. Vervolgens, Siemens boxen kunnen niet goed overweg met DLM. Bel de THD en vraag een nieuw modem aan. DLM intrainen duurt ongeveer 12 dagen dus ga niet na 2 dagen al bellen met de THD dat je internet nog niet snel genoeg is.
In alle gevallen is WLAN minder snel dan een bekabelde verbinding.
Voor IPB abo's die al langer dan een maand actief zijn, haal altijd de splitter er tussen uit. Deze kan soms voor rare storingen zorgen. Zorg ook dat de kabel naar het modem NOOIT een platte kabel is (deze is alleen om telefoontoestellen aan te sluiten). Zorg ervoor dat er vóór de aansluiting met de Experiabox geen splitsingen in de kabel zitten en zeker geen telefoons.
Speedtouch 546 en 580 modems kunnen de snelheden van ADSL2+ niet aan, bel de THD voor een nieuw modem.
SN-marge verzenden moet liggen tussen 6.0 en 13
FEC en HEC fouten zorgen ervoor dat de lijn steeds opnieuw opstart en dus wegvalt. Is bijna altijd te wijten aan gebruik van verkeerde of te lange kabels

[ Voor 7% gewijzigd door Sircam op 30-07-2010 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
D4NG3R NL schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:35:
Welke verbinding heb je dan? Want zij sturen 8MB door (en niet 12MB zodat je uiteindelijk 8MB overhoud) , 16MB van 24MB = 66%. 66% van 8MB = 5.5MB. Met alle overhead ect erbij kom je dan hooguit op 5MB uit 8)7.
Eeeeeuhm, ik snap niet wat je bedoelt :P

Die grafiek die ik stuurde ging alleen om de blauwe lijn, de postcode 1111AA die ik gebruikte is niet van mij ;))
Deze geeft gewoon aan wat de max haalbare is via ADSL.
Waar haal je ineens 12 Mb vandaan?

We zouden sinds de nieuwe update gewoon 16Mb moeten krijgen, maar als de centrale nog niet is omgezet nog gewoon de oude 8Mb.
We halen maximaal 4 Mb :'(

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 31-07-2010 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik D8 dat je 8MB/s had. In iedergeval, met alles erop en eraan zou je op 900m afstand toch zeker 12-13MB/s mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Sircam schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 23:52:
Fout, met een goede Wireless N router en een afstand van minder dan 10m zonder muren heb je echt absoluut geen verlies in de DL/UL snelheid.. mogenlijk wel in pingtijden.
Voor IPB abo's die al langer dan een maand actief zijn, haal altijd de splitter er tussen uit.
Als je de splitter er tussenuit haald hoe wil je dan in godsnaam nog kunnen bellen :X
Zorg ervoor dat er vóór de aansluiting met de Experiabox geen splitsingen in de kabel zitten en zeker geen telefoons.
Zie bovenstaande :X
Gemiddelde marge die ik zie is 6.0 - 17, en ikzelf haal 6.0 - 16.2 bekabeling is optimaal (Alle kabels zijn shielded + Rond, alles is Cat6a (Behalve voor de xbox-360). Alleen zit er nogsteeds 8m kabel tussen de splitter & router. (Ik ga morgen even testen hoe het is als ik maar 1m kabel ertussen heb zitten)

Dubbelpost :X foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
Wanneer er een verschil is in de afstand naar de centrale tussen wat een internetpagina aangeeft en wat KPN aangeeft heeft dat in 99% van de gevallen te maken met brakke binnenbekabeling. Iedere centimeter binnen is een meter buiten. Reken uit je winst (of verlies). Verder, de afstand van ISRA tot modem mag voor de goede orde en werking maximaal 2 meter zijn en dan geen platte kabel met slappe kern maar een ronde kabel met vaste kern.
Heeft de monteur aangelegd (zelfs rechstreeks vanuit de ISRA kabels gelast.
Alles na het modem mag tot 100 meter zijn wat eerder al werd aangegeven.
Dit heeft geen invloed op de intrainsnelheid, maargoed, het netwerk is gewoon goede bekabeling met 3Com switch en Linksys Accespoint (ja, dat is omdat die ExperiaBox daar ook niet in uitblinkt idd ;))
Vervolgens, Siemens boxen kunnen niet goed overweg met DLM. Bel de THD en vraag een nieuw modem aan. DLM intrainen duurt ongeveer 12 dagen dus ga niet na 2 dagen al bellen met de THD dat je internet nog niet snel genoeg is.
Speedtouch 546 en 580 modems kunnen de snelheden van ADSL2+ niet aan, bel de THD voor een nieuw modem.
Heb een TG789vn, dus daar ligt het niet aan :)
FEC en HEC fouten zorgen ervoor dat de lijn steeds opnieuw opstart en dus wegvalt. Is bijna altijd te wijten aan gebruik van verkeerde of te lange kabels
SN-marge is dus te hoog.... maar ligt dus aan KPN?

Ben een beetje radeloos.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircam
D4NG3R NL schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:13:
[...]
Fout, met een goede Wireless N router en een afstand van minder dan 10m zonder muren heb je echt absoluut geen verlies in de DL/UL snelheid.. mogenlijk wel in pingtijden.

[...]
Als je de splitter er tussenuit haald hoe wil je dan in godsnaam nog kunnen bellen :X

Je Experiabox is de splitter bij een InternetplusBellen abo :z

[...]
Zie bovenstaande :X

[...]
Gemiddelde marge die ik zie is 6.0 - 17, en ikzelf haal 6.0 - 16.2 bekabeling is optimaal (Alle kabels zijn shielded + Rond, alles is Cat6a (Behalve voor de xbox-360). Alleen zit er nogsteeds 8m kabel tussen de splitter & router. (Ik ga morgen even testen hoe het is als ik maar 1m kabel ertussen heb zitten)

Dubbelpost :X foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee? Ik heb twee aansluitingen (DSL en PTSN), in de ene moet de DSL kabel, en in de ander de Telefoon.. (en dan zijn er daarnaast nog 2 Telefoonaansluitingen) Hiervoor moet er volgens de handleiding wel een splitter zitten :S

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 31-07-2010 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircam
Wat voor abo heb je en wat voor modem?

Splitter zit er alleen tussen tijdens de nummerportering (de eerste twee weken van je abonnement) daarna kan de splitter er tussenuit en sluit je de kabel vanuit je ISRA rechtstreeks aan op de DSL poort van je modem en je telefoontoestel op Tel1 van de box en dan nog je ethernetkabels uiteraard. Meer is echt niet nodig

[ Voor 81% gewijzigd door Sircam op 31-07-2010 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Pakket: 8MB Internet + Bellen basis (Internet + bellen basis)
Router: TG789vn
http://www.speedtouchdslshop.nl/products/printdisplay/9064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 06:27
WTF. Zit ik net voor de gein eens te kijken of er inmiddels een snelheidsverhoging is doorgevoerd zie ik dat de snelheid alleen maar minder is geworden. Voorheen had ik waarden van ongeveer 6.90 Mb/s down en 0.82 Mb/s up. Nu is dat opeens 4.57 Mb/s down en 0.65 Mb/s up. En het modem staat opeens ook op 5308 kbps (downstream) / 773 kbps (upstream). Terwijl dit voorheen ook anders was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-08 13:14

Flame17

Captur EDC 130

Mensen, alle info net weer even gelezen maar in mijn geval ben ik snel klaar.

Volgens meting zit ik op 2.9 km van de centrale vandaan en dus zal mijn snelheid nooit hoger komen dan de standaard abbo van KPN namelijk 8mbit.

Heb ondertussen ook alles getest maar schoot daar geen moer mee op, dus korte kabel ISRA tot Experia, Experia staat nu in woonkamer ivm Interactieve TV.
Ronde kabel etc....etc....

Ik vertik het voorlopig om over te gaan op kabel en wacht met smart op Glasvezel, als dat er ooit komt in onze wijk, anders rest niks anders om over te gaan op de nieuwe kabel aanbieders.....blehhh.. ;)

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hoezo overgaan op een nieuwe kabel aanbieder... Die kunnen nogsteeds geen hogere snelheden behalen :P Want de afstand tot de wijkcentrale blijft gelijk...

Gemeente Hof van Twente wou uiterlijk begin 2012 glasvezel in heel't Hof hebben.. Waarschijnlijk zijn de kleine dorpjes pas als laatste :z

[ Voor 4% gewijzigd door D4NG3R op 31-07-2010 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
D4NG3R NL schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:45:
Hoezo overgaan op een nieuwe kabel aanbieder... Die kunnen nogsteeds geen hogere snelheden behalen :P Want de afstand tot de wijkcentrale blijft gelijk...
Ik neem aan dat kabel (COAX) wel iets anders gaat als ADSL :)
(Hoogstwaarschijnlijk ook een andere locatie van de centrale, maar het is natuurlijk sowieso ook een ander soort kabel)

[ Voor 47% gewijzigd door SmiGueL op 31-07-2010 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

SmiGueL schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:52:
[...]

Ik neem aan dat kabel (COAX) wel iets anders gaat als ADSL :)
(Hoogstwaarschijnlijk ook een andere locatie van de centrale, maar het is natuurlijk sowieso ook een ander soort kabel)
Dus jij zegt dat ik met kabel ook afhankelijk ben van de afstand centrale tot mijn huis?.....ADSL is toch over telefoonkopertje.
Misschien ook nog wat meer snelheid als ik geen oud ISDN gebruiker was geweest, dit schijnt ook 1 mbt te schelen zeggen ze.

Kabel is hier in de buurt het meest in trek, man aan de telefoon kon dat ook bevestigen omdat er heel veel opzeggingen zijn geweest het laatste jaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Flame17 op 31-07-2010 01:01 ]

Windows10 Ultimate 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 5 1400, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 8 gb. OC,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47

FlipFluitketel

Frontpage Admin
D4NG3R NL schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 00:19:
Nee? Ik heb twee aansluitingen (DSL en PTSN), in de ene moet de DSL kabel, en in de ander de Telefoon.. (en dan zijn er daarnaast nog 2 Telefoonaansluitingen) Hiervoor moet er volgens de handleiding wel een splitter zitten :S
De splitter is bij IPB niet noodzakelijk. Je binnenkomende lijn sluit je op de Experiabox aan op de DSL-poort en je telefoons op de Tel1/Tel2-poort(en). Als je niets op Tel1/Tel2 hebt zitten maak je ook geen gebruik van het bellen via de Experiabox.

[ Voor 3% gewijzigd door FlipFluitketel op 31-07-2010 09:36 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik maak dus wel gebruik van bellen. Dus de splitter er tussenuit trekken is geen optie :') .

NVM! Telefoon kabel uit de splitter/router getrokken, en ik kon nogsteeds bellen op de telefoon die op de router was aangesloten!

[ Voor 43% gewijzigd door D4NG3R op 31-07-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
SmiGueL schreef op vrijdag 30 juli 2010 @ 22:30: ... heel verhaal over nieuwe lassen e.d. en toch nog 4096kbit snelheid ....
Jij hebt zoveel fouten op jou lijn gehad dat de DLM jou op een ander profiel heeft gedropt. Heeft de monteur die bij jou was naar de 2e lijn gebeld met het verzoek een DLM reset uit te voeren? Waarschijnlijk niet. Bel gewoon even op naar de servicedesk en vraag of ze een DLM reset uit willen voeren omdat je alle bekabeling e.d. aan hebt gepast. Duurt +- 10 dagen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
IceM schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 16:05:
[...]
Jij hebt zoveel fouten op jou lijn gehad dat de DLM jou op een ander profiel heeft gedropt. Heeft de monteur die bij jou was naar de 2e lijn gebeld met het verzoek een DLM reset uit te voeren? Waarschijnlijk niet. Bel gewoon even op naar de servicedesk en vraag of ze een DLM reset uit willen voeren omdat je alle bekabeling e.d. aan hebt gepast. Duurt +- 10 dagen.
Gezien de Technische Dienst alleen op werkdagen+tijden beschikbaar is kon de helpdesk mij nadat de monteur geweest was (het was inmiddels avond, de beste man kwam een paar uur later dan gepland..) niet doorverbinden met de TD, en dus zouden ze mij terugbellen. (hebben ze nog niet gedaan)
Maargoed, dat van dat profiel had ik nog nergens gelezen, en is mij ook nooit verteld.
(Ik heb ze al gezegd dat een 4.096/.512 Mb limiet voor 99% wel aan hun kant moet liggen, dus hier moeten ze toch gewoon zelf wel aan denken? :S)

Komt bij de de bekabeling gewoon goed was? Althans, er is niets veranderd aan de noise waarden enz.

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 03-08-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer er een verschil is in de afstand naar de centrale tussen wat een internetpagina aangeeft en wat KPN aangeeft heeft dat in 99% van de gevallen te maken met brakke binnenbekabeling. Iedere centimeter binnen is een meter buiten. Reken uit je winst (of verlies).
Waar is dat op gebaseerd? Heel veel info over afstand tot centrale is waardeloos omdat die is gebaseerd op hemelsbrede afstanden. In het echt lopen kabels door straten en zijn er straatkasten, ook al omdat die ene stergroep op je ISRA met vele andere tot steeds dikkere kabels wordt gecombineerd. Een verlenging met een stergroep tussen ISRA en modem (met KPN-Norm88-kabel, inderdaad, met vaste kern) van 10 tot 20 meter is geen enkel probleem. Ben benieuwd waar die factor 1 op 100 op is gebaseerd.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2010 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
SmiGueL schreef op zaterdag 31 juli 2010 @ 17:07:
[...]

Gezien de Technische Dienst alleen op werkdagen+tijden beschikbaar is kon de helpdesk mij nadat de monteur geweest was (het was inmiddels avond, de beste man kwam een paar uur later dan gepland..) niet doorverbinden met de TD, en dus zouden ze mij terugbellen. (hebben ze nog niet gedaan)
Maargoed, dat van dat profiel had ik nog nergens gelezen, en is mij ook nooit verteld.
(Ik heb ze al gezegd dat een 4096/512 Mb limiet voor 99% wel aan hun kant moet liggen, dus hier moeten ze toch gewoon zelf wel aan denken? :S)

Komt bij de de bekabeling gewoon goed was? Althans, er is niets veranderd aan de noise waarden enz.
De helpdesk (e.g. 1e lijns technische dienst) kan jou nooit doorverbinden met de 2e lijn. De monteur heeft een direct nummer van de 2e lijn, hij kan die wel bellen. Daarnaast kan de 1e lijn gewoon een DLM reset uitvoeren voor je en deze zijn 7 dagen per week van 8:00 tot 22:00 beschikbaar.

Edit: de lijn kan wel goed zijn, als het modem er elke dag een paar keer uitklapt (geen idee wat er bij jou gebeurde) dan ziet de DLM dit ook gewoon als een brakke lijn.

[ Voor 7% gewijzigd door IceM op 31-07-2010 17:43 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 06:27
Ik kreeg vanochtend dit mailtje binnen:

Op dit moment maakt u gebruik van het KPN SnelSurfen&Bellen abonnement. Veel van onze klanten profiteren al van onze snellere internetverbinding. Daarom bieden wij u nu ook de mogelijkheid om voordelig over te stappen naar het snellere KPN InternetPlusBellen Extra abonnement. Daarmee kunt u bijvoorbeeld sneller foto’s versturen via e-mail, meerdere internetpagina’s tegelijkertijd openen en sneller internetbankieren. En als u binnen 1 week beslist, profiteert u van het speciale aanbod waarbij u de eerste 6 maanden slechts €35,- betaalt. U ontvangt hierbij een nieuw en sneller modem dat u eenvoudig installeert. Zo profiteert u al snel van uw nieuwe jaarabonnement.

Ontdek de voordelen • Sneller internet: stap nu over van 8 Mb/s naar maximaal 16 Mb/s
• U betaalt de eerste 6 maanden slechts €35,- per maand, daarna het normale tarief van €40,- per maand. Uw voordeel: €30,-
• Gratis snel draadloos internet op meer dan 950 Hotspots door heel Nederland

Ik dacht dat de snelheidsverhoging voor bestaande abbo's gold?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De snelheidsverhoging is allang doorgevoerd, als zij zeggen dat je "SnelSurfen" hebt zou je 16Mb/s moeten hebben, en niet 8Mb/s... Dat heb ik nu met Basis surfen :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D4NG3R NL schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 11:30:
De snelheidsverhoging is allang doorgevoerd, als zij zeggen dat je "SnelSurfen" hebt zou je 16Mb/s moeten hebben, en niet 8Mb/s... Dat heb ik nu met Basis surfen :S.
Basis Surfen bestaat niet (let op de hoofdletter) het is "KPN Internet Basis" of "Hetnet Snel Surfen" (en Bellen in dit geval), Herrick heeft blijkbaar nog een Hetnet abo en daar gelden de snelheidsverhogingen niet voor.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2010 12:39 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze draad gaat weliswaar primair over de door KPN beloofde *gratis* snelheidsverhoging, maar toch is denk ik het volgende relevant:

Sinds kort zie ik op website van KPN dat er voor hun abo's rond internet (al dan niet met bellen & tv) andere specificaties gelden:

Basis d/u tot 8 - 1
Extra d/u tot 16 - 2
Premium d/u tot 40 - 3

Volgens mij zijn de uploadsnelheden voor Extra (en wellicht ook Premium) verhoogd.

KPN is zich kennelijk goed bewust van concurrentieverhouding. (Gaan ze nog net als Tele2 de kabel op? 8)

Er is verder een verband tussen de uploadparameters en brakke bekabeling achter het ISRA-punt. Kennelijk is KPN optimistischer over de huidige situatie bij hun klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 12:41:
Deze draad gaat weliswaar primair over de door KPN beloofde *gratis* snelheidsverhoging, maar toch is denk ik het volgende relevant:

Sinds kort zie ik op website van KPN dat er voor hun abo's rond internet (al dan niet met bellen & tv) andere specificaties gelden:

Basis d/u tot 8 - 1
Extra d/u tot 16 - 2
Premium d/u tot 40 - 3

Volgens mij zijn de uploadsnelheden voor Extra (en wellicht ook Premium) verhoogd.

KPN is zich kennelijk goed bewust van concurrentieverhouding. (Gaan ze nog net als Tele2 de kabel op? 8)

Er is verder een verband tussen de uploadparameters en brakke bekabeling achter het ISRA-punt. Kennelijk is KPN optimistischer over de huidige situatie bij hun klanten.
Heb jij überhaupt iets gelezen in dit topic of pleur je maar lukraak wat neer? Dit topic gaat over de nieuwe snelheden..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame17

Flame17

Captur EDC 130

Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 12:41:

Basis d/u tot 8 - 1
Extra d/u tot 16 - 2
Premium d/u tot 40 - 3

Ik hoop op glasvezel hier in de buurt anders ben ik inderdaad genoodzaakt om per 2-2011 over te stappen op de kabel ( Tele2 of Online.nl of KPN als ze toestemming krijgen )

Tot die tijd zit ik op een basis abbo te klooien omdat ik gewoon te ver van de centrale woon ( 2,9 km ), alleen ik ga ze morgen weer even bellen want nu is me snelheid nog minder dan het basis zou moeten zijn.

Ik ga ze dus voorstellen om de snelheid behorend bij het Extra abbo te leveren voor de prijs van Basis.

Zelfs de interactieve tv vertoont nu haperingen en storingen met deze basis abbo.

Is natuurlijk ook logisch omdat je van de 8 mbit ook de nodige verlies hebt van de afstand centrale.

Eens kijken of KPN zo schappelijk is naar een klant die al vele jaren diensten afneemt van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb jij überhaupt iets gelezen in dit topic of pleur je maar lukraak wat neer? Dit topic gaat over de nieuwe snelheden..
['Bijdrage' van IceM]
IceM, niet zo aangebrand! Ik maak duidelijk een verschil tussen de gratis snelheidsverhoging van april en een snelheidsverhoging als gevolg van een gewijzigd abonnement. (Ook dat laatste is overigens een 'nieuwe snelheid'. Maar allah!) Tenminste: als je mijn eerste zin goed hebt gelezen. Vele bijdragen in deze thread gaan over beperkingen in de snelheid als gevolg van (a) je eigen hardware achter je ISRA; (b) gedrag van de KPN, zowel geschreven en ongeschreven beleid; (c) gedrag van de DLM-software.
Zoals velen geef ik de voorkeur aan bijdragen die er iets toe doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

Wanneer er een verschil is in de afstand naar de centrale tussen wat een internetpagina aangeeft en wat KPN aangeeft heeft dat in 99% van de gevallen te maken met brakke binnenbekabeling. Iedere centimeter binnen is een meter buiten. Reken uit je winst (of verlies). Verder, de afstand van ISRA tot modem mag voor de goede orde en werking maximaal 2 meter zijn en dan geen platte kabel met slappe kern maar een ronde kabel met vaste kern. Alles na het modem mag tot 100 meter zijn wat eerder al werd aangegeven. Vervolgens, Siemens boxen kunnen niet goed overweg met DLM. Bel de THD en vraag een nieuw modem aan. DLM intrainen duurt ongeveer 12 dagen dus ga niet na 2 dagen al bellen met de THD dat je internet nog niet snel genoeg is.
Voor IPB abo's die al langer dan een maand actief zijn, haal altijd de splitter er tussen uit. Deze kan soms voor rare storingen zorgen. Zorg ook dat de kabel naar het modem NOOIT een platte kabel is (deze is alleen om telefoontoestellen aan te sluiten). Zorg ervoor dat er vóór de aansluiting met de Experiabox geen splitsingen in de kabel zitten en zeker geen telefoons.
no offence hoor, maar wat een onzin, waarom zou ik binnen niet dezelfde kwaliteit kabels gebruiken als dat er in de grond gefrot wordt.
Ik snap best dat telco's het liefst het modem naast het isra punt zitten, maar het kan ook prima anders, mijn modem zit op 200m van het isra punt, en dit is geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
Verwijderd schreef op zondag 01 augustus 2010 @ 14:33:
['Bijdrage' van IceM]
IceM, niet zo aangebrand! Ik maak duidelijk een verschil tussen de gratis snelheidsverhoging van april en een snelheidsverhoging als gevolg van een gewijzigd abonnement. (Ook dat laatste is overigens een 'nieuwe snelheid'. Maar allah!) Tenminste: als je mijn eerste zin goed hebt gelezen. Vele bijdragen in deze thread gaan over beperkingen in de snelheid als gevolg van (a) je eigen hardware achter je ISRA; (b) gedrag van de KPN, zowel geschreven en ongeschreven beleid; (c) gedrag van de DLM-software.
Zoals velen geef ik de voorkeur aan bijdragen die er iets toe doen.
Dat is hetzelfde. De abonnementen zijn aangepast, vandaar dat bestaande klanten die dit abonnement al afnemen een "gratis snelheidsverhoging" krijgen. Het gevolg hiervan is uiteraard dat een X aantal klanten hun nieuwe snelheid niet halen waardoor er over zaken als bekabeling etc gepraat wordt omdat dit de beperkende factor vaak is.

Mijn reactie op jou eerste post zal inderdaad niet veel bijdragen. Nofi, maar dat doet jou post evenmin.

Edit: jij lijkt mijn post ook niet goed te interpreteren. Wat ik met mijn post bedoel is dat jij iets post als ware het "nieuws" is. Dit hele topic gáát over de aangepaste abonnementen met de daarbij behorende aangepaste snelheden.

[ Voor 8% gewijzigd door IceM op 01-08-2010 15:02 ]

...

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste