fast_ray schreef op maandag 10 mei 2010 @ 12:49:
Hey,
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe laptop en heb mijn keus weten te beperken tot de volgende 2.
HP dv6 2120
Acer travelmate 5740 g434g50mn
De acer heeft een paar duidelijke voordelen zoals de core i5 processor ipv amd turion m520 en de ati 5650 ipv 4650. Nadeel is dan weer dat ie 200 euro duurder is, een tragere HD heeft en dat ik heel eerlijk gezegd geen fan ben van Acer, hebben in mijn ogen wat te vaak het nieuws gehaald met beroerde service.
Wat ik ermee ga doen is surfen, mailen en op zijn tijd een spelletje (mw1, mw2 en bfbc2).
De hp is voor zijn prijs een goeie deal alleen vraag ik me af in hoeverre de "mindere" cpu effect zal hebben op de prestaties in games van de GPU??
Weinig. De GPU is wel beperkend in alle gevallen. Wel moet je er rekening mee houden dat de AMD processor een stuk minder krachtig is. Ook de videokaart is een stukje trager, maargoed, de prijs is er ook naar. Die is iig wel erg sterk!
Ipv die Acer zou je ook naar de Sony Vaio E kunnen kijken, die heeft vergelijkbare specificaties.
Voor die 200 prijsverschil kan ik dan eventueel mooi een ssd in de HP stoppen, daar schijnt ie echt sneller van te worden(vooral opstarten) en de batterij heeft daar ook voordeel bij.
De accuduur wordt er amper beter van hoor, misschien 10 minuten. Daarbij is de accuduur van een AMD laptop beduidend minder dan die van een Intel. Verwacht er dus niet veel van, als je echt een lange accuduur wilt dan is het goed om goed de reviews te lezen.
Even off topic, weet iemand of de TRIM functie van een ssd ook ondersteund wordt onder windows 7 32bit? De acer heeft namelijk de 32 bit versie.....
Ja hoor. Daarbij kun je ook met dezelfde key een 64-bit variant installeren als je het wilt.
Wie heeft er een zinnig advies wat te doen......
Iemand toevallig ervaring met de bouwkwaliteit van deze Acer lijn?
Wil namelijk wel dat ie echt degelijk aanvoelt, mijn laatste laptop HP dv9313ea voelde zeer degelijk aan.
HP staat hoe dan ook dik boven Acer. Wel is Acer een stuk beter geworden de afgelopen jaren. Die laptops doen echt niet meer onder voor een Toshiba, Dell of Sony bijvoorbeeld (uiteraard wel allemaal de normale consumentenmodellen).
Ook zou je nog even kunnen wachten met de aanschaf. AMD zal naar verluid 19 mei nieuwe processoren introduceren. Die schijnen een stuk beter te zijn. Er is al een review gelekt:
Review. Die heb ik zelf nog niet gelezen, dus een oordeel van mij zul je even moeten afwachten.
Edit:
Even gekeken. De accuduur is niet echt geweldig, maar dit is slechts 1 review. Daarbij hebben Acers wel vaker korte een korte accuduur valt met op (laatst had een Asus met gelijke specs makkelijk 1 uur meer op 3 uur). Dat zegt nu nog niks, daarbij is dit de quadcore en zal een dualcore wellicht een stuk zuiniger zijn.
Jammer dat men geen CPU scores geeft verder, alleen wat nutteloze grafieken waarbij enkel Cinebench echt nut heeft.... Een voorzichtige conclusie met
http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html er bij:
* IPC van de nieuwe AMD's ligt net als bij de desktopbroertjes min of meer gelijk met de Core 2 Duo.
* Behoorlijke vooruitgang ten opzichte van de vorige generatie dus
* Ontbreken van Turbo zet de CPU flink op achterstand tegenover de Core i-series
De quadcores kan ik nog niet echt aanraden wegens de lage snelheid. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de triple cores. De snelste met 2,1GHz komt eigenlijk iets te kort in non multicore applicates.
Over de dualcores ben ik echter meer te spreken. De modellen tot 2,3GHz kunnen behoorlijk mooi meekomen met de budget T4xxx-serie van Intel. De 2,5 en 2,8GHz varianten kunnen tegelijkertijd goed meekomen met respectievelijk de i3 330M en i3 350M/i5 430M. Een 2,3GHz Phenom II X3 zou wenselijk zijn om de Core i5 5xxM-serie bij te benen.
Nu is het hopen dat we wat meer benchmarks gaan zien en of de accuduur van andere processoren wel goed in orde is. De Core i-serie is ook niet de zuinigste jongen van de klas overigens. AMD zet hiermee een hele goede stap en het is niet voor niets dat er 109 modellen met deze processors uit gaan komen.
[
Voor 32% gewijzigd door
GENETX op 10-05-2010 17:40
]