Gebruikers Glasvezel Houten

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driftspin
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 14:49
Komen we weer terug op het begin van het topic.

Heeft iemand een pasklare oplossing om de iptv en de internet poort in 1 apparaat te stoppen en dat je niet naar elk vertrek 2 utp kabels moet trekken.

Ik las er ergens anders iets over, maar dat was vrij vaag nog voor mij.

Misschien heeft iemand wat voorbeelden met een plaatje ofzo want ik snap hem nog niet helemaal.
D`r is iets met multicast en wifi aan de hand ook. gaat niet goed samen in goedkope routers ofzo.

Zaken die ik graag zou zien zijn:

Playlist voor de HTPC de liefhebbers
Welke routers met een uitleg hoe in te stellen.

Tips n tricks enz...

Iemand :-)?????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 16:09

BdB

Wat ik in andere topic lees over IPTV op de HTPC is dat meer en meer mensen op zwart komen te staan.
Kennelijk zijn de glasvezelproviders de boel aan het dicht timmeren.

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Wat betreft Modem of Router: grappig dat mensen niet lezen wat ik postte over van Lijbrandt al per mail had ontvangen en zich nog steeds blijven afvragen hoe het zou zitten... :F

Dan wat betreft IPTV:
Zoals ik het begrijp werkt de IPTV bij de meesten niet meer over de internet ethernet poort. Maar nog wel over de TV ethernet poort. Eigenlijk is het nu precies zoals het bedoeld was.

De CPE (Genexis, doorgaans) heeft meerdere ethernet poortjes.
Eentje is voor internet, daarop sluit je dus je routertje en je pc's aan.
Een andere is voor TV, daarop sluit je de Amino aan.

Op de TV poort wordt het TV signaal als UDP stream aangeboden.
Tot voor kort kon je diezelfde stream ook op de andere poort, die voor het internet, ophalen.
Dat schijnt nu niet meer te kunnen.
(er waren zelfs mensen die konden internetten over de TV poort)

Degene die nu problemen hebben, maakten gebruik van het feit dat de IPTV streams niet alleen over de TV poort, maar ook over de internet poort werden gestuurd. Nu moet je dus het netwerkkabeltje van je HTPC aansluiten op de TV poort, degene waarop ook het Amino kastje zit.

Dat is iets lastiger, maar niet onmogelijk (want het werkt gewoon bij degene die het zo hebben aangesloten).
Als je je HTPC zowel voor de TV streams wilt gebruiken en ook erop wilt internetten zal er wat "lastige" routering nodig zijn...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 12:07

RVW

Vandaag schijnt er een monteur langs te komen om het kastje in de meterkast te installeren. Ik ga er voorlopig nog geen gebruik van maken omdat ik nog tot begin volgend jaar prepaid TweakDSL heb.

Overigens waren de graafwerkzaamheden wel erg komisch: ze hadden een blik Bulgaren oid opengetrokken, en die liepen elke dag vanaf een uur of 8 heel druk gebarend ruzie met elkaar te maken. Maar alles is blijkbaar toch goedgekomen...

Edit: mocht ik overstappen, dan ga ik qua router waarschijnlijk voor de Draytek Vigor 2130:

http://www.draytek.com/us...ction=LoadData&Typeid=283

Deze heeft Gigabit ethernet poorten (zowel WAN als LAN), en kan tot maximaal 800 megabit routeren.

(gebruik al sinds de prille ISDN tijd Draytek-spullen, altijd erg tevreden over geweest)

Edit 2: Blijkbaar is dus niet alles goedgekomen met die Bulgaren, want tot verbazing van de inmiddels gearriveerde monteur is ons huis overgeslagen met aanleggen. M.a.w: de laatste meter van de straat naar de voordeur is niet aangelegd. 8)7 Monteur is nu aan het bellen met z'n baas, en ik heb Glashart ook maar even gebeld. Ben benieuwd! :O

[ Voor 46% gewijzigd door RVW op 08-05-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
RVW schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:33:
...
Edit: mocht ik overstappen, dan ga ik qua router waarschijnlijk voor de Draytek Vigor 2130:

Deze heeft Gigabit ethernet poorten (zowel WAN als LAN), en kan tot maximaal 800 megabit routeren.

(gebruik al sinds de prille ISDN tijd Draytek-spullen, altijd erg tevreden over geweest)
Ik las dat je het beste een router kan zoeken die multicasting en IGMP proxy ondersteunt...
Niet dat mij dat op dit moment veel zegt. :?
(Dat is in ieder geval erg nuttig als je de TV streams wilt gaan "gebruiken".)
...
Edit 2: Blijkbaar is dus niet alles goedgekomen met die Bulgaren, want tot verbazing van de inmiddels gearriveerde monteur is ons huis (en dat van de bovenburen) overgeslagen met aanleggen. M.a.w: de laatste meter van de straat naar de voordeur is niet aangelegd. 8)7 Monteur is nu aan het bellen met z'n baas, en ik heb Glashart ook maar even gebeld. Ben benieuwd! :O
Da's wazig... Bij een koophuis kan ik me nog indenken dat je hebt aangegeven dat je geen aansluiting wilt, maar bij een huurhuis moet dit een fout zijn! Maarja, mij ontging de logica bij het graven ook regelmatig, wij hadden bijna VOOR en ACHTER een aansluiting. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW

RVW

haha, wel zo makkelijk met het bekabelen toch? Kun je tenminste kiezen! :+

Anyway, over die 2130, bij de featurelijst zie ik wel 'IGM Proxy V2' staan, dus ik neem aan dat dit ok is (heb ook geen flauw idee wat het precies is, maar goed)

http://www.draytek.com/user/PdInfoDetail.php?Id=98#PdInfo en dan Features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Die 2130(n) is inderdaad een mooi ding, qua specs. Ook IPv6 support in ieder geval.
Alleen bedenk ik net dat dat hele verhaal met IGMP proxy, multicasting, enzovoorts alleen van toepassing was in de tijd dat de TV streams nog mede over de Internet/DATA poort werden gestuurd. Nu dat er niet meer in zit, zal je ofwel een pc met 2 NICs nodig hebben, ofwel een router met 2 WAN poorten. :'(

Edit: Hmm, in geval van Draytec zou dat minstens de 2920n zijn (denk ik), die is nog ff 90 euro duurder.

[ Voor 12% gewijzigd door sjimmie op 26-04-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

sjimmie schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:20:
Wat betreft Modem of Router: grappig dat mensen niet lezen wat ik postte over van Lijbrandt al per mail had ontvangen en zich nog steeds blijven afvragen hoe het zou zitten... :F
Hihi, ik had over een edit heen gelezen. Nou ja, in ieder geval is het nu helemaal duidelijk.

Edit 2: Blijkbaar is dus niet alles goedgekomen met die Bulgaren, want tot verbazing van de inmiddels gearriveerde monteur is ons huis (en dat van de bovenburen) overgeslagen met aanleggen. M.a.w: de laatste meter van de straat naar de voordeur is niet aangelegd. 8)7 Monteur is nu aan het bellen met z'n baas, en ik heb Glashart ook maar even gebeld. Ben benieuwd! :O
800 mbit routeren? In principe is 100mbit genoeg toch? Aangezien de maximale snelheid die je kan krijgen in momenteem 100/100 is?
Ik vond dit apparaatje:
Een TP-link WR1043ND. Onbekend merk, maar na het lezen van de reviews en comments lijkt het mij een tof ding.
Zie: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
Kan 144mbit routeren, dus genoeg voor Lijbrandt. Ik lees in de review dat hij uitstekend gebruikt wordt icm een 120mbit internetaansluiting.

Hoe is het afgelopen met je aansluiting? Moet de straat nog een keer open?

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:35

beany

Meeheheheheh

Ach, gisteren hebben ze bij mij in de straat de boel open getrokken. Alle huizen om mij heen heeft bij de gevel een gat waar de kabel opgepakt gaat worden. Behalve bij mijn huis. Vanochtend even gevraagd of daar een reden voor was. Antwoord 'eh, wij vergeten zijn meneer. Wij oplossen!!'. Is goed, veel plezier vandaag....

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVW

RVW

BdB schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:39:

800 mbit routeren? In principe is 100mbit genoeg toch? Aangezien de maximale snelheid die je kan krijgen in momenteem 100/100 is?
Ik vond dit apparaatje:
Een TP-link WR1043ND. Onbekend merk, maar na het lezen van de reviews en comments lijkt het mij een tof ding.
Zie: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND
Kan 144mbit routeren, dus genoeg voor Lijbrandt. Ik lees in de review dat hij uitstekend gebruikt wordt icm een 120mbit internetaansluiting.

Hoe is het afgelopen met je aansluiting? Moet de straat nog een keer open?
Ik heb nog niks gehoord of gezien, de straat moet in ieder geval wel weer open (dat zei de monteur al), maar wanneer dat is weet ik ook niet helaas.

100 megabit is inderdaad momenteel genoeg, maar je weet hoe dat gaat met snelheidsverhogingen e.d. Ik koop liever iets waarmee ik nog een tijdje voort kan. Als er bijvoorbeeld 200 megabit aangeboden gaat worden dan heb je alweer een te trage router als die TP-Link neemt. En er zijn al gemeentes met 200 megabit glasaansluitingen (Zeewolde geloof ik) dus wie weet heb je dit in Houten over een paar jaar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnie5
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:01
Ik zal je het nog sterker vertellen.

Bij de informatieavond van 15 April werd mij verteld dat 200 megabit nog dit jaar
doorgevoerd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Goed punt! Ik had niet verwacht dat ze op zulke korte termijn de snelheden omhoog zouden gooien.
Maar waarschijnlijk is dat (200mbit) alleen voor de duurste abonnementen? Voorlopig neem ik de 25 mbit variant, heb ik meer dan genoeg aan. Maar voor mensen die sneller willen is een andere router waarschijnlijk beter!

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Puur alleen internet met 25mbit kost nu 45 euro en 100mbit is 70 euro. Als je die lijn doortrekt dan zal 200mbit zeker 95 euro per maand gaan kosten. En dat is dan dus zonder TV en telefoon.
Neuh, doe mij voorlopig maar 25mbit...

Maargoed, ik zou ook wel graag een dual-WAN router met gbit poortjes willen die >100mbit aankan voor de toekomst.
Eerder genoemde TP-Link TL-WR1043ND lijkt daar aardig op, maar die ondersteunt geen IPv6 en over IGMP proxy/snooping kan ik niets vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is het € 44,95 voor 50/50 Mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:47
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 16:59:
Volgens mij is het € 44,95 voor 50/50 Mbit.
Yep en €49,95 voor 50/50 internet + telefonie
en €54,95 voor 50/50 internet + radio/TV + IPRTV + IPRTVbox

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:55

TVL

Nico Klus schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:37:
[...]

Yep en €49,95 voor 50/50 internet + telefonie
en €54,95 voor 50/50 internet + radio/TV + IPRTV + IPRTVbox
50/50 internet + radio/TV + IPRTV + IPRTVbox kost geen 54,95 maar 59,95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
TVL schreef op woensdag 28 april 2010 @ 19:50:
[...]

50/50 internet + radio/TV + IPRTV + IPRTVbox kost geen 54,95 maar 59,95
Voor 59,95 heb je het internet compleet 50 pakket en dat is met ook nog telefonie er bij. Zonder telefonie is het 5 euro goedkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oh, ik zie dat ik 25mbit zei in plaats van 50mbit...

Ik probeerde alleen uit te leggen hoe de kostenopbouw ongeveer is en wat dus op basis van die lijn een toekomstige 200mbit verbinding zou kunnen gaan kosten.

Laat ik het anders zeggen: zie voor de prijzen de site van lijbrandt. Op basis daarvan zou 200mbit ergens tussen de 90 en 100 euro kunnen worden.

[ Voor 52% gewijzigd door sjimmie op 29-04-2010 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Wellicht voeren ze de snelheid op in de loop der tijd.
Vroeger begon ik met een snelheid van 256/64 op ADSL. Over de jaren werd dit steeds gratis verhoogd.
Ik kom nu op 60 euro per maand uit. 25mbit compleet pakket met onbeperkt bellen (5E) en HD pakket (5E)
Dat laatste leek me wel leuk, en dat eerste is voor de vriendin :)
Zit nu op 38,50, dus ga best omhoog. Hopelijk is het het waard, maar het is allicht beter dan de instabiele lijn van Alice :P

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:20
BdB schreef op donderdag 29 april 2010 @ 09:58:
Wellicht voeren ze de snelheid op in de loop der tijd.
Vroeger begon ik met een snelheid van 256/64 op ADSL. Over de jaren werd dit steeds gratis verhoogd.
Ik kom nu op 60 euro per maand uit. 25mbit compleet pakket met onbeperkt bellen (5E) en HD pakket (5E)
Dat laatste leek me wel leuk, en dat eerste is voor de vriendin :)
Zit nu op 38,50, dus ga best omhoog. Hopelijk is het het waard, maar het is allicht beter dan de instabiele lijn van Alice :P
mijn Alice werkt prima, maar ik wil wel overstappen ja. Zit nu op 30(alice)+15(ziggo) dus 60 zou een verhoging zijn, maar ook veel mooier pakket gelijk.
Jammer genoeg duurt het nog wel ff zowel waar ik nu woon als waar ik kom te wonen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Het is alweer een tijdje stil hier :D
Zit iedereen al te genieten van zn dikke internet?
De kabel ligt hier nu alweer een week of twee/drie voor de deur, maar heb nog niets gehoord over het maken van de huisaansluiting.
Ik zag dat op de ruitercamp veel huizen inmiddels aangesloten zijn, daar is het beroemde oranje pijpje namelijk verdwenen.

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helaas nog geen werklui hier in de buurt gezien, maar het zou volgens het plaatje van de planning toch wel binnenkort moeten gaan gebeuren (Weides).

Ik zag touwens dat KPN wat in z'n pakketten heeft gewijzigd, want alle 3 de pakketten zijn nu synchroon: 30 Mb/s down en up cq. 50 Mb/s en 100 Mb/s en de actieperiode is geen 6 maanden, maar 12 maanden.
En bij het zilver en goud pakket zit een harddisk recorder erbij plus standaard HD ontvanger. Bij Lijbrandt moet je zelf voor een harddisk recorder zorgen, want zij leveren er geen en de HD ontvanger kost extra.
En als ik het goed begrijp van hun site heb je bij KPN geen aparte (wireless) router nodig zoals ik uit de voorgaande discussie heb begrepen over Lijbrandt.
Het zijn een aantal pluspunten. Blijft natuurlijk nog wel de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ik las in de krant dat Lijbrandt van glashart is, en dat dat dan weer van KPN is, klopt dat?
Dan zou het wel fijn zijn als er nog een niet KPN concurrent bij komt in de mix, hoewel Lijbrandt iig niet het standaard simpele zielen (lees weinig keuze is makkelijk) KPN product is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijbrandt is van Glashart. En dat is weer een dochteronderneming van Reggefibber, waar KPN grootaandeelhouder in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 00:47:
Lijbrandt is van Glashart. En dat is weer een dochteronderneming van Reggefibber, waar KPN grootaandeelhouder in is.
ach ja..KPN heeft sowieso al superveel ISP's. Het zou voor de echtere concurrentie misschien wel goed zijn als Tele2 ook hier op het glas zou komen, of Alice, of dat Plinq in ieder geval wat van zich laat horen

[ Voor 1% gewijzigd door datadevil op 06-05-2010 07:46 . Reden: verkeerde woord, sochtens vroeg he ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Tsja, zo gaat het vrijwel(!) overal hoor. Als de aanleggende partij onderdeel van KPN is dan komt er zeker het eerste jaar geen partij op die geen onderdeel van KPN is. Dat vind ik logisch en begrijpelijk. De ophef daarover snap ik ook niet zo, zelf zit ik bij bij xs4all en die is al jarenlang erg goed en toch ook onderdeel van KPN. Jammer dat xs4all hier niet op glas komt! ;)

Overigens vertelde iemand van KPN mij net (en het staat ook op de site) dat hun brons-pakket nu het eerste jaar geen 65 euro maar 55 euro per maand is én dat je de digitale harddisk recorder ook bij het "goedkoopste" brons-pakket krijgt als je tijdig bestelt. KPN levert, in tegenstelling tot Lijbrandt, wel een router (met wireless-N) dus je hoeft ook geen eigen router meer aan te schaffen. De router is qua inkomende NAT en wireless zelf te beheren. Enige minpuntje daaraan is dat ie maar 2 ethernet poortjes heeft, maar een switchje kost niet zoveel.
In het brons-pakket zit ook onbeperkt bellen naar vaste nummers. Al met al best uitgebreid!
(oja, en KPN biedt 53 TV zenders, een stuk meer dan Lijbrandt met 30 zenders)

[ Voor 49% gewijzigd door sjimmie op 07-05-2010 18:33 . Reden: KPN eigenschappen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-08 09:13

krouwen

Hardware Enthusiast

De abonnementen zijn dus eigenlijk nog vergelijkbaar, begrijp ik dan goed dat Lijnbrandt geen router mee levert? Hoe zit dat dan, moet je dan zelf een router aanschaffen die geschikt is voor een glasvezel modem?
Weet iemand verder trouwens wat de maximale routering speed van de meegeleverde KPN router is?

Op de site van Plinq staat trouwens dat de door hun geleverde abonnementen helaas nog maar tot maximaal 50mbit gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door krouwen op 08-05-2010 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
krouwen schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 16:51:
De abonnementen zijn dus eigenlijk nog vergelijkbaar, begrijp ik dan goed dat Lijnbrandt geen router mee levert? Hoe zit dat dan, moet je dan zelf een router aanschaffen die geschikt is voor een glasvezel modem?
Vergelijkbaar is wel heel ruim genomen. Er zitten heel wat verschillen in waardoor ik het toch wel moeilijk vind om het goed te kunnen vergelijken. KPN is meer geschikt voor wie zelf geen aangepaste dingen wil doen (wat ook niet kan als je het zou willen) en Lijbrandt is eigenlijk toch leuker voor de tweaker/hobbyist...

Een detail wat vergelijken al lastiger maakt is bijvoorbeeld dat je bij Lijbrandt probleemloos een eigen mailserver kan draaien die rechtstreeks benaderbaar is, bij KPN is poort 25 afgesloten en MOET het via een relay server van KPN gaan. Op zich werkt dat in de praktijk wel, maar je moet het wel willen...

Een ander detail is dat je bij Lijbrandt TV op 3 manieren krijgt: analoog, ongecodeerde DVB-C en TV over IP (via de Aminet box op scart of HDMI, of onofficieel op een eigen HTPC computertje). Bij KPN krijg je het puur via hun Experia-box op hun digitale ontvanger en anders niet.

Het zenderpakket is niet vergelijkbaar. KPN levert weliswaar meer zenders in het basispakket, maar bij Lijbrandt krijg je BBC 1 en 2, die KPN niet levert. In het IPRTV pakket van Lijbrandt zitten echter weer meer zenders dan in het pakket van KPN. En neem je bij Lijbrandt een HD Aminet kastje dan heb je Ned1/2/3 standaard al in HD.
Het HD pakket is bij KPN 10 euro/mnd voor 14 zenders en bij Lijbrandt 5 euro/mnd voor 12 zenders.

Bellen is bij KPN standaard gratis naar alle vaste NL nummers (behalve betaalde 08x en 09x), bij Lijbrandt kost dat 5 euro/mnd extra (anders betaal je gewoon de "tikken").

Enzovoorts...

Wat betreft wel of geen router:
Op de internet aansluiting die Lijbrandt levert zit je rechtstreeks op internet. Het apparaat wat je aansluit krijgt dus een extern IP adres. Wil je meerdere apparaten aansluiten dan heb je een routertje nodig. Voordeel daarvan is dat je zelf kan bepalen welke router je neerzet EN dat je die volledig in eigen beheer hebt. Nadeel is dat je er eenmalig minstens zo'n 3 tientjes voor neertelt.

De router die KPN levert "bespaart" je dus 3 tientjes, maar omdat daarop maar 2 aansluitingen zitten zal je al snel een switch nodig hebben en die kost dan 2 tientjes, dat maakt het verschil dus nog maar 1 tientje in de eenmalige kosten. En dan heb je een router die niet van jezelf is (bruikleen) en waarvan KPN een deel beheert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
ik vind het maar vaag lopen.. heb in moeten vullen waar ik het connectie punt wil in de meterkast, er zijn bulgaren in de straat geweest, maar verder niets meer gehoord.. we zouden versneld aangelegd worden omdat de straat toch al open moest , maar volgens glashart duurt het nog 3 maanden.. bizar.

ik heb me iig wel aangemeld bij tweak. zit nu bij tweakdsl, en afgezien van de administratie een fijne provider.

tis een wholesale leverancier, duis wanneer KPN kan leveren, kunnen zij dat ook..

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
sjimmie schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 19:27:
[...]

Vergelijkbaar is wel heel ruim genomen. Er zitten heel wat verschillen in waardoor ik het toch wel moeilijk vind om het goed te kunnen vergelijken. KPN is meer geschikt voor wie zelf geen aangepaste dingen wil doen (wat ook niet kan als je het zou willen) en Lijbrandt is eigenlijk toch leuker voor de tweaker/hobbyist...

Een detail wat vergelijken al lastiger maakt is bijvoorbeeld dat je bij Lijbrandt probleemloos een eigen mailserver kan draaien die rechtstreeks benaderbaar is, bij KPN is poort 25 afgesloten en MOET het via een relay server van KPN gaan. Op zich werkt dat in de praktijk wel, maar je moet het wel willen...

Een ander detail is dat je bij Lijbrandt TV op 3 manieren krijgt: analoog, ongecodeerde DVB-C en TV over IP (via de Aminet box op scart of HDMI, of onofficieel op een eigen HTPC computertje). Bij KPN krijg je het puur via hun Experia-box op hun digitale ontvanger en anders niet.

Het zenderpakket is niet vergelijkbaar. KPN levert weliswaar meer zenders in het basispakket, maar bij Lijbrandt krijg je BBC 1 en 2, die KPN niet levert. In het IPRTV pakket van Lijbrandt zitten echter weer meer zenders dan in het pakket van KPN. En neem je bij Lijbrandt een HD Aminet kastje dan heb je Ned1/2/3 standaard al in HD.
Het HD pakket is bij KPN 10 euro/mnd voor 14 zenders en bij Lijbrandt 5 euro/mnd voor 12 zenders.

Bellen is bij KPN standaard gratis naar alle vaste NL nummers (behalve betaalde 08x en 09x), bij Lijbrandt kost dat 5 euro/mnd extra (anders betaal je gewoon de "tikken").

Enzovoorts...

Op de internet aansluiting die Lijbrandt levert zit je rechtstreeks op internet. Het apparaat wat je aansluit krijgt dus een extern IP adres. Wil je meerdere apparaten aansluiten dan heb je een routertje nodig. Voordeel daarvan is dat je zelf kan bepalen welke router je neerzet EN dat je die volledig in eigen beheer hebt. Nadeel is dat je er eenmalig minstens zo'n 3 tientjes voor neertelt.

De router die KPN levert "bespaart" je dus 3 tientjes, maar omdat daarop maar 2 aansluitingen zitten zal je al snel een switch nodig hebben en die kost dan 2 tientjes, dat maakt het verschil dus nog maar 1 tientje in de eenmalige kosten. En dan heb je een router die niet van jezelf is (bruikleen) en waarvan KPN een deel beheert.
interessant. ik heb meerdere malen met lijbrandt gebeld, om de volgende punten:

FUP = onzin. er is altijd ene harde limiet, FUP betekend gewoon dat ze je die niet vertellen.
na 12 man te hebben gesproken blijkt dat deze limiet op 2 TB per maand ligt..
men hoeft niet te waarschuewen, maar mag meteen geld in rekening brengen oor excessief data verkeer..

eigen servers draaien is, volgens meerdere helpdeskmedewerkers, niet toegestaan.

vond het maar een vage tent...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
freak1 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 09:14:

ik heb me iig wel aangemeld bij tweak. zit nu bij tweakdsl, en afgezien van de administratie een fijne provider.

tis een wholesale leverancier, duis wanneer KPN kan leveren, kunnen zij dat ook..
Maar ze staan niet vermeld als een van de mogelijke aanbieders toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
freak1 schreef op zondag 09 mei 2010 @ 09:14:

Hmm, da's vreemd, ik zit aan de noord-kant, dus bij de "eerste" serie opleveringen, maar ik zie bij tweak:
tweak.nl postcode check
Helaas
Op de door u opgegeven postcode en huisnummer zijn onze producten niet beschikbaar. Probeert u het later nog eens.
Ik kan me dus niet aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
sjimmie schreef op maandag 10 mei 2010 @ 08:00:
[...]

Hmm, da's vreemd, ik zit aan de noord-kant, dus bij de "eerste" serie opleveringen, maar ik zie bij tweak:

[...]

Ik kan me dus niet aanmelden.
klopt. komt omdat tweak een wholesale provider is, zij lopen bijzonder achter met de postcode check. bel eens met de helpdesk, dan kunnen ze je het formulier opsturen en je aansluiten.

ze hebben mij in ieder geval verteld dat wanneer KPN kan leveren, zij ook kunnne leveren.

de postcodecheck van KPN laat zien dat je kan worden aangesloten wanneer je binnen nu en 6 maanden aangesloten kan worden. de check van tweak laat zien wanneer je "echt" aangesloten kan worden.

heeft iemand bij je in de straat al een werkende aansluiting, of enkel de graafwerkzaamheden gehad?

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pCOW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 17:13
Vanochtend was er bij mij in de straat (hoenderhoeve) een mannetje bezig met de grote lus kabels. Hij vertelde mij dat deze getest gaan worden en over +/- 2 weken de aansluitingen in huis gemaakt gaan worden.

Mocht TweakDSL trouwens diensten gaan leveren ben ik daar wel erg in geinterresseerd. Zit nu al 4 jaar bij tweak voor mijn ADSL en dit bevalt erg goed qua snelheid en service. Dus wie weet.

mijn signature is bewust leeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
freak1 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 08:04:
[...]
ze hebben mij in ieder geval verteld dat wanneer KPN kan leveren, zij ook kunnne leveren.
Als ik het goed begrijp dan krijg je met TweakFiber technisch hetzelfde als bij KPN, alleen dan met Tweak als tussenpersoon. Je krijgt hetzelfde abonnement, diezelfde "lastige" Experia box waarover iedere tweaker klaagt (niet zelf te beheren enzo) en Tweak biedt net als KPN tijdelijk een harddisk-recorder aan.

Maarja, als je KPN niet wilt, waarom zou je dan wel Tweak willen?
freak1 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 08:04:
[...]
heeft iemand bij je in de straat al een werkende aansluiting, of enkel de graafwerkzaamheden gehad?
Graven is alweer even geleden, maar ik heb eigenlijk helemaal geen idee waar ze nu al de binnen-aansluiting hebben gemaakt. Iemand anders?

EDIT: Ik lees overigens een fundamenteel verschil tussen de techniek van Lijbrandt en KPN (+Tweak)... Bij Lijbrandt is internet en TV geheel gescheiden, dat gaat over 2 aparte netwerken. Bij KPN (Tweak) gaat dat over 1 poortje: de bandbreedte die nodig is voor TV legt op die manier een beperking op de bandbreedte die overblijft voor internet (geen probleem bij 30 of 50mbit, maar wel bij 100mbit)...

[ Voor 17% gewijzigd door sjimmie op 10-05-2010 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
sjimmie schreef op maandag 10 mei 2010 @ 09:58:
[...]

Als ik het goed begrijp dan krijg je met TweakFiber technisch hetzelfde als bij KPN, alleen dan met Tweak als tussenpersoon. Je krijgt hetzelfde abonnement, diezelfde "lastige" Experia box waarover iedere tweaker klaagt (niet zelf te beheren enzo) en Tweak biedt net als KPN tijdelijk een harddisk-recorder aan.

Maarja, als je KPN niet wilt, waarom zou je dan wel Tweak willen?
tweak:
goedkoper
wel poort 25
wel eigen servers
geen datalimiet (ook geen fup!!!!)
geen experiabox, ze gebruiken zelf de Zyxel

sowieso alweer 5 redenen.. en met een 100mbit een 50 redenen in de maand ;)
[...]

Graven is alweer even geleden, maar ik heb eigenlijk helemaal geen idee waar ze nu al de binnen-aansluiting hebben gemaakt. Iemand anders?

EDIT: Ik lees overigens een fundamenteel verschil tussen de techniek van Lijbrandt en KPN (+Tweak)... Bij Lijbrandt is internet en TV geheel gescheiden, dat gaat over 2 aparte netwerken. Bij KPN (Tweak) gaat dat over 1 poortje: de bandbreedte die nodig is voor TV legt op die manier een beperking op de bandbreedte die overblijft voor internet (geen probleem bij 30 of 50mbit, maar wel bij 100mbit)...
klopt. volgens mij zijn ze hiermee bezig dit aan te passen, weet dat niet zeker. kpn gebruikt vlans, lijbrandt zou poortjes gebruiken, maar zol;nag lijbrandt nog niet levert, weten we dat niet zeker.

qua telefonie gaat het om 500kb, tv is volgens mij 5 mbit, dus echt schokkend is dat niet..
volgens mij is sowieso dat poortje maar 100mbit, ook als je hem verdeelt over meerdere poortjes. zeker weten doe ik dat niet.

ik geloof ook niet zozeer dat lijbrandt ,meerdere poortjes gaat gebruiken, dat zou dus beteken dat afhankelijk van je provider, het wijkcentrale op de schop moet. meerdere poortjes is meerdere fibers aanspreken zoals ik het aansluitpunt heb begrepen. dat lijkt me redelijk ondoenlijk worden.

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
meerdere poortjes is gewoon een glasvezel die gesplitst wordt in 2 utp netwerk poortjes in je huis. Is om het even hoe je dat doet, zolang je maar genoeg bandbreedte naar je huis brengt, en de netwerk apparatuur daarna ook maar genoeg heeft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
freak1 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:53:
[...]
geen experiabox, ze gebruiken zelf de Zyxel
Is dat inmiddels rond dan? Op de site staat helemaal niets over welke router ze leveren en verder lees ik alleen dat ze steeds verder vorderen met allerlei tests.
volgens mij zijn ze hiermee bezig dit aan te passen, weet dat niet zeker. kpn gebruikt vlans, lijbrandt zou poortjes gebruiken, maar zol;nag lijbrandt nog niet levert, weten we dat niet zeker.

ik geloof ook niet zozeer dat lijbrandt ,meerdere poortjes gaat gebruiken, dat zou dus beteken dat afhankelijk van je provider, het wijkcentrale op de schop moet. meerdere poortjes is meerdere fibers aanspreken zoals ik het aansluitpunt heb begrepen. dat lijkt me redelijk ondoenlijk worden.
Overal staat dat Lijbrandt Internet en IPTV gescheiden op 2 poortjes levert, ik zie geen reden waarom ze dat bij ons anders zouden doen.
freak1 schreef op maandag 10 mei 2010 @ 11:53:
[...]
qua telefonie gaat het om 500kb, tv is volgens mij 5 mbit, dus echt schokkend is dat niet..
volgens mij is sowieso dat poortje maar 100mbit, ook als je hem verdeelt over meerdere poortjes. zeker weten doe ik dat niet.
Mensen komen bij Tweak met hun 100mbit abo niet boven de 85 uit. Maargoed, ik ga toch maar voor 30 dus voor mij zeker niet schokkend.

Een dikke min voor Tweak is dat ze al heel lang slepen met telefoon problemen die ze niet opgelost krijgen.
Verder wel heel veel plussen voor Tweak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Is er gisteravond nog iemand naar de KPN meeting geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al twee weken geleden is door glashart een zo’n lijlek dosje (zo te zien geen modem) in mijn meterkast geplaatst.
Weet iemand wanneer Lijbrand daadwerkelijk woningen aan het netwerk gaat aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
als je zo'n aansluitpunt hebt kun je je aanmelden voor zover ik weet...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
freak1 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:51:
als je zo'n aansluitpunt hebt kun je je aanmelden voor zover ik weet...
Lijbrandt, KPN, Plinq en Tweak doen niets zolang je niets hebt aangevraagd.
Volgens mij kon je die aanvraag al versturen voordat je dat "lelijke" kastje had, maar nu kan het uiteraard ook.
Of er al werkende aansluitingen in Houten zijn weet ik niet, ik heb er nog niemand over gehoord. (ik ben wel erg benieuwd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
overigens stond in de krant nu dat ze verwachten in april 2011 klaar te zijn, dat is een stuk sneller dan de oorspronkelijke planning toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 14:36

Rincewind

Take me in your arms tonight

datadevil schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:04:
overigens stond in de krant nu dat ze verwachten in april 2011 klaar te zijn, dat is een stuk sneller dan de oorspronkelijke planning toch?
Niet echt want in het kaartje aan het begin van dit topic staat dat ze in Houten-Zuid in jan 2011 nog druk bezig zijn. Plus dat het artikeltje waar jij waarschijnlijk aan refereert een antwoord was op een vraag van iemand uit 't Goy (ja, ik het dorpssufferje ook gelezen ;) ). En dat is het buitengebied van Houten waar überhaupt nog niets over gezegd is. Eerst alles binnen de rondweg en dan gaan ze kijken naar de rest.

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Rincewind schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:24:
[...]
Niet echt want in het kaartje aan het begin van dit topic staat dat ze in Houten-Zuid in jan 2011 nog druk bezig zijn. Plus dat het artikeltje waar jij waarschijnlijk aan refereert een antwoord was op een vraag van iemand uit 't Goy (ja, ik het dorpssufferje ook gelezen ;) ). En dat is het buitengebied van Houten waar überhaupt nog niets over gezegd is. Eerst alles binnen de rondweg en dan gaan ze kijken naar de rest.
ja dat had ik ook inderdaad gelezen, maar dacht dat ik elders had gelezen dat eind 2011 ze nog in Zuid bezig verwachten te zijn, valt me dus mee.
Heb een huis wat daar nu nog gebouwd wordt, dus zou mooi zijn als dat beetje op elkaar aan sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het inschrijfformulier had ik al aan Lijbrandt terug gestuurd met de optie de abonnement in te laten gaan op het moment dat mijn woning op glasvezel werd aangesloten.
Gisteren heb ik en postcode check gedaan op de site van Lijbrandt. Dat zegt “Op uw adres kan een aansluiting op het Lijbrandt glasvezelnetwerk geleverd worden”. Ik heb mij alsnog ook op hen site aangemeld.
Meteen daarna kreeg ik ter bevestiging en slordig bericht via de mail (hier met copy en paste):
“Uw bestelling van is bij ons in goede orde ontvangen. Hierbij ontvangt u alvast de gegevens om in te loggen op de zelfservicepagina van Lijbrandt.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 22:01:

Meteen daarna kreeg ik ter bevestiging en slordig bericht via de mail (hier met copy en paste):
“Uw bestelling van is bij ons in goede orde ontvangen. Hierbij ontvangt u alvast de gegevens om in te loggen op de zelfservicepagina van Lijbrandt.”
klinkt meer alsof er na 'van' nog een variabele niet ingevuld is, bv. "Uw bestelling van 'glasvezel 50' is..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Flauw, op de informatieavonden legde Lijbrandt uit dat je bij het pakket met IPRTV de HD box kon krijgen in plaats van de "standaard" IPRTV box tegen bijbetaling van het prijsverschil. Nu is dat volgens mij 150-89=61 euro. Op de avond noemde men ook 61 euro. Maar als ik nu de aanmelding doorloop dan staat er dat je 89 euro extra moet bijbetalen voor de IPRTV HD box. :(

Glasvezel Compleet 25 €44.95/mnd
Eerste twee maanden gratis

Nieuws
Nieuwsserver 25Mbps + €7.00/mnd
nieuwsserver 512Kbps Gratis

Televisie
Digitale Televisie (IPRTV) + €5.00/mnd
Digitale Televisie IPRTV box(normaal €89.00) gratis
Digitale Televisie IPRTV box HD (normaal €150.00) Eenmalig €89.00

Plus pakket + €10.00/mnd
Talen pakket + €8.00/mnd
Eredivisie Live pakket + €12.00/mnd
Digitale Televisie HD pakket + €5.00/mnd

Telefonie
Onbeperkt bellen naar vaste nummers in Nederland + €5.00/mnd
Extra telefoonlijn + €5.00/mnd

Overig
Installatie door monteur Eenmalig €99.95

Overigens heb ik ze vandeweek 2x een mail gestuurd met een vraag rondom IPRTV en ik krijg geen antwoord van ze. Ik zal ze hier ook over mailen, maar ik heb het gevoel dat ze verkeerd bezig zijn. Niet slim, nu er al 3 concurrenten bekend geworden zijn! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
sjimmie schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 10:19:
Overigens heb ik ze vandeweek 2x een mail gestuurd met een vraag rondom IPRTV en ik krijg geen antwoord van ze. Ik zal ze hier ook over mailen, maar ik heb het gevoel dat ze verkeerd bezig zijn. Niet slim, nu er al 3 concurrenten bekend geworden zijn! 8)7
welke 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
KPN, Tweak en Plinq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
ok. Maar nog niks van Plinq gehoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

sjimmie schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 19:27:
[...]

Enzovoorts...

Heel duidelijk verhaal, bedankt, ik heb me er nog niet zo in verdiept. Wij hebben thuis een server draaien voor voornamelijk privé gebruik en wat zakelijke websites. Het verhaal dat je geen servers mag draaien vind ik toch apart trouwens (zkr met juist die snelle upload, de belangrijkste reden dat wij willen overstappen) en die datalimiet van 2 TB staat me ook niet zo aan. Op dit moment vind ik met de bovenstaande argumenten Lijbrandt de beste keuze.

Btw, zijn er nu dus 4 aanbieders? Plinq, KPN, tweak en Lijbrandt. Over een maand of 2 maar eens even alles op een rijtje zetten om een weloverwogen keuze te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 14:36

Rincewind

Take me in your arms tonight

Btw, zijn er nu dus 4 aanbieders? Plinq, KPN, tweak en Lijbrandt.
Hmm.. Het FUP-verhaal is inderdaad een onderdeel waar ik niet aan gedacht heb.

Tweak = geen FUP
Lijbrand = 2TB (bevestigd ?)
Plinq = ?
KPN = ?

Tijd dat ik eens een tabelletje ga maken met de +-en en --en van de diverse aanbieders. Ik wil gaan voor een alles-in-een pakket met zoveel mogelijk vrijheid qua router/switch keuze en geen FUP (als dat kan).

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krouwen

krouwen

Hardware Enthusiast

Rincewind schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:20:
[...]

Tijd dat ik eens een tabelletje ga maken met de +-en en --en van de diverse aanbieders. Ik wil gaan voor een alles-in-een pakket met zoveel mogelijk vrijheid qua router/switch keuze en geen FUP (als dat kan).
Zet je hem dan hier neer? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Ik zat er ook over te denken, maar nu wacht ik even af 8)7.

Voor zover ik in kan schatten heb je bij KPN geen vrijheid om dingen in te stellen op je modem.

Bij lijbrandt heb je alle vrijheid qua instellingen, want je moet een eigen router kopen. Daarnaast heb je een fup van 2TB wat voor sommigen een probleem lijkt te zijn? 2.000 gigabyte! }:O Tenzij het dataverkeer van TV kijken er bij komt, lijkt me dit meeeeer dan voldoende voor 90% van de mensen.
Bij lijbrandt werkt de coax aansluiting op het modem en ook oude dvb-c apparatuur van ziggo schijnt te blijven werken (niet hd).

Bij tweak heb je ook vrijheid qua instellingen (tenminste, dat haal ik uit dit topic) en geen fup die stiekem toch een datalimiet is. Qua kosten ontloopt het lijbrandt niet veel.
In mijn geval let ik op onbeperkt bellen, HD-tv en een eventuele set-top box. Het verschil in snelheid (30/30 of 25/25) vind ik verder niet zo spannend. Over het gebruik van coax en/of dvb-c heb ik niet gelezen, of ik heb het over het hoofd gezien. :? Maar het lijkt me dat dit niet het geval is. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Plinq is duurder en ondersteunt geen coax (info uit dit topic) en laat vooralsnog niet veel van zich horen in houten. :/

[ Voor 22% gewijzigd door BdB op 17-05-2010 16:52 ]

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 21:55

TVL

Hoe komen jullie erbij dat Tweak glasvezel diensten gaat leveren in Houten? Ik heb nog nergens iets van Tweak gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Ik heb het een keer voorbij zien komen. Volgens mij riep jvdmast er iets over.

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
staat in dit forum, maar op een of andere manier kan ik totaal niet op tweak zoeken in dit forum, krijg allerlei onzin resultaten, zal wel met 'tweakers' te maken hebben.
Er was iemand die zei dat Tweak overal kon leveren waar KPN glas had, maar of dat nu echt op gaat hier vraag ik me nog af, aangezien dit Glashart is en niet KPN..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Heeft iemand ook niet geroepen dat Glashart een onderdeel is van KPN?

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-08 17:17
Xiquena schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:31:
Wat ik wel interessant vind is of je je huidige decoder kan gebruiken bij Lijbrandt. Heb nu een CI+ card van Ziggo. Kan ik die straks nog steeds gebruiken? Heb je ook een smartcard nodig in je decoder en hoeveel kan je er krijgen bij Lijbrandt?
Weet je hier al meer over.
Zou super zijn als je een CI+ kaart zou kunnen gebruiken.
Panasonic bied HDD recording over usb, dus zou een mooie combinatie zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
BdB schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:14:
Heeft iemand ook niet geroepen dat Glashart een onderdeel is van KPN?
dat is wat vaag ja; http://webwereld.nl/nieuw...ber-project-glashart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
MikeT80 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:04:
[...]

Weet je hier al meer over.
Zou super zijn als je een CI+ kaart zou kunnen gebruiken.
Panasonic bied HDD recording over usb, dus zou een mooie combinatie zijn
staat elders op dit forum: sjimmie in "Gebruikers Glasvezel Houten"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
TVL schreef op maandag 17 mei 2010 @ 19:27:
Hoe komen jullie erbij dat Tweak glasvezel diensten gaat leveren in Houten? Ik heb nog nergens iets van Tweak gezien.
Tsja, dat begon eigenlijk hier:
http://gathering.tweakers...message/33966675#33966675
Maar ik heb voor de zekerheid net Tweak maar even een mail gestuurd (jammer, telefonisch waren ze tot 21 uur bereikbaar, net een half uurtje te laat). Zodra ik een antwoord heb zal ik dat hier neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
En nu al antwoord van Tweak:
quote: Joost van Tweak
Uw postcode is momenteel nog niet beschikbaar voor glasvezel. Wij krijgen rechtstreeks van KPN te horen als het mogelijk is op een bepaald adres, voor een glasvezelverbinding.
Wij krijgen een lijst van alle beschikbare adressen voor glasvezelverbindingen. Echter hebben wij waarschijnlijk van de KPN nog geen een geupdate lijst gekregen. Wellicht zal deze spoedig volgen.
Daarop was mijn vraag dan:
Is het dan wel zo dat, in principe, Tweak overal kan leveren waar KPN levert?
Waarop Tweak direct uitlegde:
quote: Amanda van Tweak
Tweak kan overal leveren waar een actieve glasvezelverbing ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pCOW
Nou, als het goed is wordt vandaag bij ons binnen het kastje aangesloten. Ik ben benieuwd.
Ondanks dat ben ik er nog steeds niet uit wat ik ga doen. Toch alles in 1 van Ziggo of een van de aanbieders via glas. Eerst maar een nieuwe TV :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
pCOW schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:14:
Nou, als het goed is wordt vandaag bij ons binnen het kastje aangesloten. Ik ben benieuwd.
Grr, bij jou werd op het zelfde moment gegraven als bij ons, maar ik heb nog steeds niets gehoord over het aansluiten van het kastje. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pCOW
En het kastje zit erin. Ik kreeg trouwens slechts 1 week vantevoren bericht dat ze de aansluiting wilden maken. Dus @jvdmast, het zou kunnen dat het bij jou volgende week ook gaat gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
pCOW schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 10:14:
Ondanks dat ben ik er nog steeds niet uit wat ik ga doen. Toch alles in 1 van Ziggo of een van de aanbieders via glas. Eerst maar een nieuwe TV :-)
ik vind dat als je de eerste bent op dit hele forum die zo'n aansluiting krijgt, dat je hem dan ook moet gebruiken ook verdorie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
datadevil schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 16:46:
[...]

ik vind dat als je de eerste bent op dit hele forum die zo'n aansluiting krijgt, dat je hem dan ook moet gebruiken ook verdorie >:)
Ja, want nu wil iedereen weten hoe snel je er dan internet op hebt. En hoe dat bevalt, natuurlijk!

Maareh, kan je wellicht nagaan welk type ze hebben geplaatst? Er zijn namelijk 100Mbit en 1Gbit uitvoeringen, ik hoop dat de hier in Houten de Gbit plaatsen. (merk en type is volgens mij genoeg om te vinden of die 100Mbit of 1Gbit is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pCOW
datadevil schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 16:46:
[...]

als je me (maandelijks genoeg) wilt sponsoren vraag ik het meteen aan >:)
Ik zal even in de kast duiken om te kijken welk model het is... Alleen jammer dat ik net alles weer ervoor heb gezet.
Wat mij trouwens wel al opviel is dat er alleen maar 1 kabel (de glasvezelkabel) ingaat en verder niets erin/ eruit. Dus ook geen stroom kabel. En ik begreep van een van de info avonden dat het kastje wel degelijk aan het electriciteitnet moest worden aangesloten, maar ik kan het mis hebben.
Trouwens absoluut geen documentatie erbij gekregen, dus ik zal het zelf uit moeten zoeken.
Later meer.

en nu is later. Ik heb de kast weer vrij gemaakt zodat ik het kastje wat meer in detail kon bekijken. Daar valt echter vrij weinig aan te zien. Er zit 1 rond gat aan de linkerbovenkant en dat is het. Het lijkt in ieder geval niet op plaatjes zoals je op internet kunt vinden. Wellicht dat je, bij het afnemen van een abbonement, een monteur in huis krijgt die de kap die er nu op zit vervangt voor een kap met de nodige aansluitingen?
Kan in ieder geval de huidige kap er niet makkelijk af krijgen en kan dus ook niet kijken naar type nummers.
Beetje bedroevend :-(

Na nog even verder gezocht te hebben: Hij lijkt verdomd veel op dit kastje: http://www.genexis.nl/products.php?id=ftu

[ Voor 29% gewijzigd door pCOW op 19-05-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
Daar staat ook bij de specs:
  • Dummy cover for fiber installation only.
Kan dan dus wel kloppen dat het een doos zonder aansluitingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
pCOW schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:42:
[...]
Na nog even verder gezocht te hebben: Hij lijkt verdomd veel op dit kastje: http://www.genexis.nl/products.php?id=ftu
Dat ding is modulair. Als je KPN, Plinq of Tweak neemt dan wordt er alleen een Ethernet+VoIP module in gezet en als je Lijbrandt neemt dan wordt er ook een CATV module in gezet. (en als je puur alleen internet afneemt dan is een Ethernet module zonder VoIP in principe al voldoende)

Het zal dus aan de provider liggen welke module het wordt. Betekent helaas dat het tot op het laatste moment onbekend zal zijn of het een 100Mbit of 1000Mbit module wordt.
Zou je nu 25/30/50Mbit internet kiezen dan zou een 100Mbit Ethernet (+VoIP) module voldoen, voor hogere snelheden zullen ze er dan toch een 1000Mbit Ethernet (+VoIP) in moeten zetten. Of ze gaan meteen op safe en zetten er gewoon bij alle aansluitingen een 1000Mbit in, maar dat weten we dus niet.
Bij de meeste providers maakt het eigenlijk niet eens zoveel uit want je prikt je eigen spullen dan toch in hun router die zij aan de Genexis hangen. Alleen bij Lijbrandt moet je zelf een router aanschaffen en heb je dus rechtstreeks met het Ethernet poortje op de Genexis te maken.

Zelf had ik het wel fijn gevonden om nu alvast te weten of het nut heeft om, mocht ik voor Lijbrandt kiezen, een router te zoeken met een 1000Mbit WAN poort. (ik kan ze weer mailen, maar er staan al 3 vragen van me open bij hun)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

Tegen de tijd dat 100+ mbit een beetje normaal betaalbaar is, is het vroeg zat om een duurdere router te kopen toch? Een tijdje terug heb ik iets geroepen over een TP-link TL-WL1043ND. Voldoet prima aan de gevraagde bandbreedte :) Zelfs tot en met de 100mbit aansluitingen.

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Ik quote mijzelf ff:
sjimmie schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:05:
[...]

Grr, bij jou werd op het zelfde moment gegraven als bij ons, maar ik heb nog steeds niets gehoord over het aansluiten van het kastje. :-(
Vanmiddag is er een putje gegraven bij ons "achter" en ze zijn nu druk bezig om glas-aders te lassen. Er ligt hier dus een punt waar glas vanaf meerdere kanten bij elkaar komt. De huis-aansluiting heeft natuurlijk pas nut als de kabels buiten klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Oke, daar had ik een beetje over heen gelezen. Maar wat ik me nu dus af vraag: Heb ik een CI+ kaart nodig, of zit de tuner in de tv.
Momenteel kijk ik hier naar:
http://www.panasonic.nl/h...l?p=TX-L42V20&p=TX-L42D25
moet ik hier nog een CI+ kaart bijkopen? Of steek ik gewoon de coax er in en heb ik DVB-C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
MikeT80 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 18:59:
[...]

Oke, daar had ik een beetje over heen gelezen. Maar wat ik me nu dus af vraag: Heb ik een CI+ kaart nodig, of zit de tuner in de tv.
Momenteel kijk ik hier naar:
http://www.panasonic.nl/h...l?p=TX-L42V20&p=TX-L42D25
moet ik hier nog een CI+ kaart bijkopen? Of steek ik gewoon de coax er in en heb ik DVB-C?
Even een paar korte toelichtingen (het is puur zoals ik het begrepen heb dus als iemand een foutje ziet dan hoor ik dat graag):

CI staat voor Common Interface, waarbij CI+ een uitbreiding van CI is.
Dit is niets anders dan een slot waarin een CAM module kan worden geplaatst.

CAM staat voor Conditional Access Module.
Dit is nodig om een smartcard te plaatsen voor het decoderen van gecodeerde DVB signalen.
In de CAM kan dus een smartcard worden geplaatst.

De smartcard wordt door de aanbieder van gecodeerde content geleverd.
Op de smartcard staan de "sleutels" om te decoderen waar je recht op hebt.

Maar aan dit alles gaat vooraf:
DVB-C, wat een combinatie is van Digital Video Broadcasting en Cable.
Dus digitale video over de (antenne-)kabel.
Om dit te kunnen gebruiken heb je een DVB-C ontvanger nodig. Er zijn losse DVB-C ontvangers (de bekende Ziggo kastjes bijvoorbeeld) en er zijn TV's met een ingebouwde DVB-C ontvanger.

Als het DVB-C signaal ongecodeerd is heb je geen smartcard nodig en omdat je geen smartcard nodig hebt heb je geen CAM nodig en als je geen CAM nodig hebt dan heb je ook geen CI+ nodig.
In de Panasonic TV's die je noemt zit al een DVB-C ontvanger dus meer heb je niet nodig om ongecodeerde DVB-C te bekijken. (zelfs de CI+ die in die TV's zit is theoretisch overbodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

sjimmie schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 17:07:
Ik quote mijzelf ff:

[...]

Vanmiddag is er een putje gegraven bij ons "achter" en ze zijn nu druk bezig om glas-aders te lassen. Er ligt hier dus een punt waar glas vanaf meerdere kanten bij elkaar komt. De huis-aansluiting heeft natuurlijk pas nut als de kabels buiten klaar zijn.
Bij mij in de buurt waren ze gisteren ook druk bezig met het lassen, dus er zit schot in de zaak!

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
BdB schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:42:
[...]

Bij mij in de buurt waren ze gisteren ook druk bezig met het lassen, dus er zit schot in de zaak!
Zelfde buurt wellicht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

De beste man was bezig op de hoek naast dat appartementencomplex als je de Campen binnen komt. :) Hij had het er over dat er eerst nog vanalles getest moest worden en dan zou het na drie weken een keer voor elkaar zijn. Dat het zo lang mag duren :(

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oef, dan hebben wij toch meer geluk (stukje verderop toch). De mannen hier waren 's avonds rond 8 uur klaar en vertelden dat bij de huizen in "ons wijkje" nu alles wel klaar was. Zij dachten dat het aansluiten van de binnen-kastjes (Genexis) wel de komende week zou kunnen gaan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Bij ons in de hoeven hangt het kastje nu al een week of 2.5
Maar verder kunnen we nog niks :(

Ben benieuwd wanneer er iets gebeurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Euhm, wat had je nog willen zien gebeuren met het kastje dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnie5
Ik had in de tussentijd wel verwacht dat er hier iemand met een werkende verbinding
zou zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Johnnie5 op 22-05-2010 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Dan moet er wel iemand "met het kastje" ook werkelijk internet aanvragen bij een provider...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
sjimmie schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:21:
Euhm, wat had je nog willen zien gebeuren met het kastje dan?
Dit wil ik:
Modem unit er in.
Werkende verbinding :)

Heb al:
Internet aanvragen bij Lijbrandt

[ Voor 11% gewijzigd door MikeT80 op 24-05-2010 10:14 . Reden: het stond erg onduidelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
volgens mij is het andersom: internet aanvragen (bij Lijbrandt) en dan een kastje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Wat er nu hangt is het enige wat je "gratis" krijgt. Zodra je bij een provider internet aanvraagt komt de rest. Bij Lijbrandt een Ethernet+Telefoon en een Antenne module, bij KPN een Ethernet module, een router en een harddisk recorder enzovoorts.

Lijkt me niet logisch dat je een werkende verbinding krijgt terwijl je nog niets hebt aangevraagd, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeT80
Ik heb het al aangevraagd :)
Dus nu moeten ze opschieten met de rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Spannend, Lijbrandt of KPN (of Tweak) aangevraagd?
Iedereen hier zal benieuwd zijn naar de levering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
sjimmie schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 10:19:
...
Televisie
Digitale Televisie (IPRTV) + €5.00/mnd
Digitale Televisie IPRTV box(normaal €89.00) gratis
Digitale Televisie IPRTV box HD (normaal €150.00) Eenmalig €89.00
Dit is nu aangepast:
Digitale Televisie IPRTV box HD (normaal €150.00) Eenmalig €61.00

Nu nog een digitale harddisk recorder... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
sjimmie schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:19:
[...]

Dit is nu aangepast:

cool. Is wel te verkopen aan moeders de vrouw O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Andere bijkomende kosten die ik eigenlijk wel jammer vind is de router. Je moet hoe dan ook zelf voor een router zorgen.

Een harddisk recorder tegen een mooie aanbiedingsprijs was ook wel fijn geweest, ik heb horen fluisteren dat de "glas-buurman" XMS aan het testen is met een Aminet harddisk recorder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
sjimmie schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:41:
Andere bijkomende kosten die ik eigenlijk wel jammer vind is de router. Je moet hoe dan ook zelf voor een router zorgen.

Een harddisk recorder tegen een mooie aanbiedingsprijs was ook wel fijn geweest, ik heb horen fluisteren dat de "glas-buurman" XMS aan het testen is met een Aminet harddisk recorder!
glas-buurman? Snap het ff niet. Weet wel dat XMS ook een interessante aanbieder is. De router is volgens mij voor veel mensen geen probleem omdat je die bij veel providers ook al nodig had (alice etc.) Ik heb een fijne Apple Time Capsule die routeert en backupped bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
datadevil schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 15:44:
[...]

glas-buurman? Snap het ff niet. Weet wel dat XMS ook een interessante aanbieder is. De router is volgens mij voor veel mensen geen probleem omdat je die bij veel providers ook al nodig had (alice etc.) Ik heb een fijne Apple Time Capsule die routeert en backupped bv.
Glas-buurman, concullega, hoe je het wilt noemen. In ieder geval een andere glasvezel aanbieder (die hier overigens niet aanbiedt).
Zelf kom ik van ADSL en aan mijn ADSL router (met wireless, telefonie, enzovoorts) heb ik straks niets meer.
Een router van iets wat je eerder al had is vaak een ADSL router, dus een modem+router. Zo'n apparaat heeft als WAN een ADSL modem en als LAN je netwerk. Wil je zo'n apparaat op glas gaan gebruiken dan heb je geen bruikbare WAN aansluiting.
Alleen als je een provider had die alleen een modem aanbood (zoals Ziggo bijvoorbeeld) dan moest je zelf al een eigen router aanschaffen en die is inderdaad wel opnieuw in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
sjimmie schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 18:25:
[...]

Glas-buurman, concullega, hoe je het wilt noemen. In ieder geval een andere glasvezel aanbieder (die hier overigens niet aanbiedt).
Ah ja, maar die bieden dan weer geen dvb-c aan nog geloof ik.
Zelf kom ik van ADSL en aan mijn ADSL router (met wireless, telefonie, enzovoorts) heb ik straks niets meer.
Een router van iets wat je eerder al had is vaak een ADSL router, dus een modem+router. Zo'n apparaat heeft als WAN een ADSL modem en als LAN je netwerk. Wil je zo'n apparaat op glas gaan gebruiken dan heb je geen bruikbare WAN aansluiting.
Alleen als je een provider had die alleen een modem aanbood (zoals Ziggo bijvoorbeeld) dan moest je zelf al een eigen router aanschaffen en die is inderdaad wel opnieuw in te zetten.
Ja, dat is waar, maar zoals elders ook gezegd, zo duur is een router niet (meer), 2e hands zou je ook nog kunnen kijken. Een aanrader voor een beetje tweaker is een router waar op je de Tomato firmware kan zetten (WRT54G(L)) bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

sjimmie schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:19:
[...]

Dit is nu aangepast:

Ben ik even blij dat ik nog niet dat contract ingevuld had!

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
datadevil schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 19:57:
[...]

Ah ja, maar die bieden dan weer geen dvb-c aan nog geloof ik.
Inderdaad, alleen XMS zal eind van het jaar met DVB-C komen en die is in Houten niet te krijgen.
Veel mensen kijken momenteel toch al "via een kastje" (Ziggo) dus de gratis settopbox van bijvoorbeeld KPN, Plinq en Tweak zullen voor hun geen probleem zijn.
datadevil schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 19:57:
[...]
[...]

Ja, dat is waar, maar zoals elders ook gezegd, zo duur is een router niet (meer), 2e hands zou je ook nog kunnen kijken. Een aanrader voor een beetje tweaker is een router waar op je de Tomato firmware kan zetten (WRT54G(L)) bv.
Uiteraard, maar het gaat om het verschil. Bij KPN, Plinq en Tweak krijg je wel een router en bij Lijbrandt moet je zelf maar wat regelen. Voor de tweakers en hobbyisten geen probleem maar Houten kent ook best een aantal digibeten die gewoon willen internetten, bellen en TV kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datadevil
sjimmie schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 09:23:
[...]

Inderdaad, alleen XMS zal eind van het jaar met DVB-C komen en die is in Houten niet te krijgen.
Veel mensen kijken momenteel toch al "via een kastje" (Ziggo) dus de gratis settopbox van bijvoorbeeld KPN, Plinq en Tweak zullen voor hun geen probleem zijn.
Nee, klopt an sich, alleen het is wel zo dat vermoedelijk veel van die Ziggo mensen op hun slaapkamer nog wel analoog kijken. Dat was ik zelf ook van plan in ieder geval.
Is het ook al zeker dat XMS hier niet komt? Vind het maar raar dat er tot nu toe maar 3 aanbieders gaan aanbieden, waarbij we van Plinq ook nog eens niks vernemen....
Misschien eens wat aanbieders aanschrijven nog..?
Uiteraard, maar het gaat om het verschil. Bij KPN, Plinq en Tweak krijg je wel een router en bij Lijbrandt moet je zelf maar wat regelen. Voor de tweakers en hobbyisten geen probleem maar Houten kent ook best een aantal digibeten die gewoon willen internetten, bellen en TV kijken.
Dat klopt. Zou me niks verbazen als Lijbrandt echt gaat lopen dat ze daar zelf ook achter komen en een aanbieding erbij doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdB

BdB

sjimmie schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 09:23:
[...]

[...]

Dit is ook het punt dat ik aan Lijbrandt heb proberen duidelijk te maken, maar ze reageren er niet op. Ik heb inmiddels al een router in huis, dus laat maar komen die aansluiting.
Echter zal het gros van de mensen niet snappen waarom hun 2e computer ineens niet meer op internet kan...

[ Voor 23% gewijzigd door BdB op 26-05-2010 13:19 ]

Drommels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnnie5
Mocht je direct contact willen hebben, dan kan je sinds gisteren terecht bij de Servicewinkel
in het Oude Dorp.
Pagina: 1 2 ... 13 Laatste