Nu gaat het wel een beetje een onproductieve kant op met deze 'discussie'....
Je kunt in principe met beide camera's de ruisreductie toepassen op de PC (als je in RAW schiet) en dan zie je hierin geen verschil.
Geen rekening houdende met equivalente foto's ;P
De kwaliteit van een sensor is niet zo makkelijk te definieren omdat je alles eromheen moet meenemen. Maar het verschil tussen een 1Dx sensor en een kleine sensor in een compactcamera is vooral de grootte. Dat scheelt heel veel in kosten. Voor de rest is het verschil kleiner dan dat je misschien zou denken.witeken schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 14:40:
[...]
Wie doet hier de aannames? Een low-end 1/2.3 inch CCD gaat echt van even goede kwaliteit zijn als een FF 1Dx sensor.
Minder ruis is niet het geval, het algoritme wordt door de processor uitgevoerd. Het algoritme bepaalt de hoeveelheid ruis, de processor de snelheid van uitvoeren. Zonder details over het algoritme kun je vrij weinig zeggen over de hoeveelheid ruis. UC zegt dus niet dat er meer ruis is bij de ene camera.[...]
Weer een aanname. En minder ruis vind jij geen betere beeldkwaliteit opleveren?!
Ik vraag me af hoe goed een FF dslr zou presteren met dezelfde pixeldichtheid als de compact waarmee je vergelijkt. Of als je het aantal pixels van een compact verlaagt zodat de pixeldichtheid gelijk is aan de dslr.
Je kunt in principe met beide camera's de ruisreductie toepassen op de PC (als je in RAW schiet) en dan zie je hierin geen verschil.
Als je iets gewoon kan uitrekenen en bewijzen dan heb je weinig voorbeelden nodig...[...]
Het is nog steeds f4 in termen van lichtsterkte. Daar was het me om te doen! Waat maakt mij die DOF nu uit? Maar ik heb inderdaad verwarring veroorzaakt.
Door die rare discussie heb ik (alleszins) wel weer wat geleerd.
[...]
Laat jij eerder meer voorbeelden zien! Ik vind het gewoon na 1 foto al conclusies voor real life omstandigheden een beetje rap.
Met een fullframe heb je gewoon meer vrijheid en andere voordelen. Als je altijd dezelfde foto's maakt als met een crop dan merk je totaal geen verschil. Maar als je juist andere foto's wilt maken dan met een crop, dan merk je wel het verschil van de grotere sensor.Ik denk dat niet iedereen zo weinig belang hecht aan ruis en high iso performance. Als het toch dezelfde foto oplevert, moet je me eens uitleggen waarom je toch een high end full frame camera hebt genomen
.
De mate van diffractie ter plekke van de sensor wordt door het diafragma bepaalt, of het te zien is op de foto's (dus of je pixels ver genoeg van elkaar staan) door de sensor. De diffractielimiet van het gehele systeem wordt dus bepaald door lens+sensor.Diffractie ligt toch aan de lens? Als ik de lens op f8 zet ga ik niet opeens net zoveel last van diffractie krijgen als f22 op FF... Maar ik ga wel van een equivalente DOF kunnen profiteren als een 810mm f22, door m'n lens slechts op f8 te zetten!
Geen rekening houdende met equivalente foto's ;P
Ctrl+k