Een d50 heeft geen mirror lock up, enkel een 'mirror up' die dient op de sensor proper te maken. Een aftandsbediening kan je voor een euro of 2 van dealextreme.com halen, anders is de zelftimer een idee, maar dan moet je al goed timen natuurlijk.
Die remote heb ik idd al van dealextreme, prima ding (gebruik ik voor groepsfoto's en onweer, zelf timer vind ik zo'n onding).
Jammer van de mirror lock, maar ik heb nog genoeg te leren. Wilde ook nog een adaptor kopen voor mijn telescoop maar zolang ik dit objectief niet onder de knie heb ga ik daar al helemaal niet aan beginnen
Jammer van de mirror lock, maar ik heb nog genoeg te leren. Wilde ook nog een adaptor kopen voor mijn telescoop maar zolang ik dit objectief niet onder de knie heb ga ik daar al helemaal niet aan beginnen
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nu wil ik ook een nieuwe lens aanschaffen voor mijn NIkon D90.
Ik heb al:
-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VR IF ED Type II
-Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
Nu zou ik graag een combi van deze twee willen.
De groothoek (of zelfs groter) van de 18-200 en het vaste brandpunt van de 35mm
Is er een lens die hieraan voldoet? Een ultra groothoek??
Ik wordt er namelijk niet wijzer van
Ik heb al:
-Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VR IF ED Type II
-Nikkor AF-S DX 35mm f/1.8G
Nu zou ik graag een combi van deze twee willen.
Is er een lens die hieraan voldoet? Een ultra groothoek??
Ik wordt er namelijk niet wijzer van
PSN: Von_Smallhausn
Nikon AF-S 16-35 f/4G IF ED VR N
Die misschien?
Die misschien?
[ Voor 66% gewijzigd door Zandpad op 18-01-2011 16:49 ]
Kijk de OP eens door, daar staan heel veel objectieven in
Verwijderd
Heeft de leeftijd van een objectief nog veel invloed op de waarde? Ik probeer mijn 70-300vr te verkopen om een 85mm 1.8 af-d te bemachtigen (de nieuw prijzen zijn praktisch gelijk). Maar vooral de 85mm is al enorm lang op de markt. Heeft dat invloed op de prijs? En hoe kan ik de eventuele leeftijd zien?
Bedoel je het vaste brandpunt (35mm) of het vaste (maximale) diafragma (f/1.8) van die Nikkor 35mm f/1.8?Mon0lith schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:47:
...
...
Anyway, een lens die significant wijder is dan je 18-200 is inderdaad een ultragroothoek (UWA). Over het algemeen zijn dat tegenwoordig (beperkte) zoomlenzen. Een groot diafragma daarbij ga je niet vinden. Beter dan f/2.8 wordt het niet.
- Erg goed: pricewatch: Tokina AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8 (Nikon)
- Nog wijder, maar geen vast diafragma: pricewatch: Sigma 8-16mm f4.5-5.6 DC HSM (Nikon)
- Minder extreem, meer allround: pricewatch: Tokina AT-X 124 AF PRO DX 12-24mm f/4 (Nikon)
- Duurdere Nikon versie: pricewatch: Nikon AF-S DX 12-24mm f/4.0D AF DX
- Ook leuk: pricewatch: Nikon AF-S DX 10-24mm f/3.5-4.5G ED
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Vast brandpunt en wijder dan 18mm.. Daar is weinig aanbod en het is duur. De tokina zou mijn keuze zijn. Als je fish wilt kijk dan 's bij samyang.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
De leeftijd heeft beperkte invloed, de kans op sommige defecten zoals een vuil diafragma en schimmel wordt groter, je zult dus beter moeten opletten.Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 17:16:
Heeft de leeftijd van een objectief nog veel invloed op de waarde? Ik probeer mijn 70-300vr te verkopen om een 85mm 1.8 af-d te bemachtigen (de nieuw prijzen zijn praktisch gelijk). Maar vooral de 85mm is al enorm lang op de markt. Heeft dat invloed op de prijs? En hoe kan ik de eventuele leeftijd zien?
Dat gezegd hebbende, mijn oudste lens is nu een 50mm f1.8 vrij vroeg uit de allereerste serie dus rond 1987. Mijn 28-105 is een stuk jonger maar toch in mindere staat.
Ouderdom kun je inschatten met de informatie op http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#85 persoonlijk zou ik bij de zoektocht ook open staan voor een f1.8, die distance chip is wel 's handig maar niet essentieel.
Daar heb ik gekeken en daar kwam ik dus niet helemaal uitPowerUp schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 16:49:
Kijk de OP eens door, daar staan heel veel objectieven in
Toch bedankt!
Ik bedoel inderdaag een vast brandpunt.Fiber schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 18:00:
[...]
Bedoel je het vaste brandpunt (35mm) of het vaste (maximale) diafragma (f/1.8) van die Nikkor 35mm f/1.8?
Anyway, een lens die significant wijder is dan je 18-200 is inderdaad een ultragroothoek (UWA). Over het algemeen zijn dat tegenwoordig (beperkte) zoomlenzen. Een groot diafragma daarbij ga je niet vinden. Beter dan f/2.8 wordt het niet.
Maar is het niet zo als je bijv. een 11-16mm aanschaft dat het eigenlijk zo'n extreme groothoek is dat een vertekend beeld opleverd (soort van fish-eye effect)??
Zat zelf dan te denken aan een 14 of 16 mm
Oordeel zelf over de Tokina 11-16.
http://www.flickr.com/groups/tokina11-16mm/
Er is ook nog de Sigma 8-16. Extreme groothoek, maar wel eens stukje minder lichtsterkt.
Maar van de andere kant, als je echt met zo'n extreme hoek gaat werken moet je ook weer weer aan het statief.
http://www.flickr.com/groups/1454059@N25/
http://www.flickr.com/groups/tokina11-16mm/
Er is ook nog de Sigma 8-16. Extreme groothoek, maar wel eens stukje minder lichtsterkt.
Maar van de andere kant, als je echt met zo'n extreme hoek gaat werken moet je ook weer weer aan het statief.
http://www.flickr.com/groups/1454059@N25/
[ Voor 60% gewijzigd door yzf1kr op 19-01-2011 09:21 ]
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Ook die vertekenen. Oordeel zelf, 14mm f2.8: http://www.flickr.com/groups/nikkor/pool/tags/14mmf28d/Mon0lith schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 08:59:
Ik bedoel inderdaag een vast brandpunt.
Maar is het niet zo als je bijv. een 11-16mm aanschaft dat het eigenlijk zo'n extreme groothoek is dat een vertekend beeld opleverd (soort van fish-eye effect)??
Zat zelf dan te denken aan een 14 of 16 mm
Dat is mooi spulWijnands schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 09:36:
[...]
Ook die vertekenen. Oordeel zelf, 14mm f2.8: http://www.flickr.com/groups/nikkor/pool/tags/14mmf28d/
Wel een beetje 2x boven m'n budget
pricewatch: Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED
Ik vind de vignetting bij de Nikkor erg aanwezig. Dat de Tokina toch veel beter.
[EDIT] Ik zie het al, dit is een FX lens, die vignetting is alleen aanwezig op een FX camera, op een DX camera is hij niet meer zichtbaar.
Hier ook de tests op Photozone:
http://www.photozone.de/n...ina_1116_28_canon?start=1
De tokina zit wel op een Canon, maar dat maakt verder weinig uit.
[EDIT] Ik zie het al, dit is een FX lens, die vignetting is alleen aanwezig op een FX camera, op een DX camera is hij niet meer zichtbaar.
Hier ook de tests op Photozone:
http://www.photozone.de/n...ina_1116_28_canon?start=1
De tokina zit wel op een Canon, maar dat maakt verder weinig uit.
[ Voor 26% gewijzigd door yzf1kr op 19-01-2011 09:55 ]
Nee, het ging om deze lens: pricewatch: Nikon AF 14mm f/2.8D ED AF de vraag was immers naar primes.De sigma kost ovrigens een stuk minder. pricewatch: Sigma 14mm f/2.8 EX ASP IF HSMMon0lith schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 09:41:
[...]
Dat is mooi spul
Wel een beetje 2x boven m'n budget
pricewatch: Nikon AF-S 14-24mm f/2.8G ED
Welke voordelen biedt die 14mm F2.8 AF-D ten opzichte van de 14-24 F2.8 AF-S? Qua prijs scheelt het niks en ik geloof ook niet dat de zoomlens optisch voor de prime onderdoet...
Voor een D90 zou ik gewoon voor de Tokina 11-16 2.8 gaan. Ook lichtsterk en optisch prima van kwaliteit. Qua zoombereik sluit hij mooi aan op de 18-200VR. Voor DX zijn er tot zover ik weet geen echt extreme groothoekprimes (<14mm)
Voor een D90 zou ik gewoon voor de Tokina 11-16 2.8 gaan. Ook lichtsterk en optisch prima van kwaliteit. Qua zoombereik sluit hij mooi aan op de 18-200VR. Voor DX zijn er tot zover ik weet geen echt extreme groothoekprimes (<14mm)
Ik ga hier ook eens om jullie hulp vragen om mee te denken.
Ik maak op dit moment gebruik van een D200 met 18-55 DX (de oude D50 kitlens). Ik wil nu toch wel eens gaan investeren in mijn lenzen. Zit daarom te kijken om de 16-35 F4 te gaan kopen, ik fotografeer voornamelijk in discotheken.
Deze wil ik kopen met het oog op de 'toekomst', want ik wil ook over naar FX, de D700 of hoger. Daarom lijkt het me in eerste instantie niet handig om de 17-55 2.8 aan te schaffen, hoe denken jullie hier over? Het budget is ongeveer 1000 euro.
Mijn eerste keus is op dit moment dus de Nikon 16-35 F4 N met een paar maandjes later de D700 er bij. Hebben jullie meer ideeën/opties?
Iemand enig idee hoe de 17-55 2.8 presteert op een fullframe?
Ik maak op dit moment gebruik van een D200 met 18-55 DX (de oude D50 kitlens). Ik wil nu toch wel eens gaan investeren in mijn lenzen. Zit daarom te kijken om de 16-35 F4 te gaan kopen, ik fotografeer voornamelijk in discotheken.
Deze wil ik kopen met het oog op de 'toekomst', want ik wil ook over naar FX, de D700 of hoger. Daarom lijkt het me in eerste instantie niet handig om de 17-55 2.8 aan te schaffen, hoe denken jullie hier over? Het budget is ongeveer 1000 euro.
Mijn eerste keus is op dit moment dus de Nikon 16-35 F4 N met een paar maandjes later de D700 er bij. Hebben jullie meer ideeën/opties?
C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase
Ik zou ook de 11-16 of de 12-24 aanraden, afhankelijk van je wens naar UWA of UUWA
.
@Cyberrobin - Ik zou inderdaad voor de 16-35 gaan. Zoals Ken Rockwell schrijft: "There's no question that it's time to sell your 14-24mm and get this smaller, lighter and far more practical 16-35mm instead."
@Cyberrobin - Ik zou inderdaad voor de 16-35 gaan. Zoals Ken Rockwell schrijft: "There's no question that it's time to sell your 14-24mm and get this smaller, lighter and far more practical 16-35mm instead."
[ Voor 55% gewijzigd door Garyu op 19-01-2011 11:36 ]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Dat hij op zoombereik aansluit op de 18-200 snap ik niet..Metten schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:06:
Welke voordelen biedt die 14mm F2.8 AF-D ten opzichte van de 14-24 F2.8 AF-S? Qua prijs scheelt het niks en ik geloof ook niet dat de zoomlens optisch voor de prime onderdoet...

Nogal verschil tussen 16 en 200 mm.
Tussen 16mm en 18mm zit geen groot verschil, dit is wat bedoelt wordt met de aansluiting.Mon0lith schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:11:
[...]
Dat hij op zoombereik aansluit op de 18-200 snap ik niet..![]()
Nogal verschil tussen 16 en 200 mm.
Ik ook niet maar de 14mm is van 2000, de 14-24 is vele jaren nieuwer.Metten schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:06:
Met een 11-16 heb je een dijk van een lens en, naar mijn mening, eigenlijk het enige serieuze alternatief voor het echt dure nikon glas.Voor een D90 zou ik gewoon voor de Tokina 11-16 2.8 gaan. Ook lichtsterk en optisch prima van kwaliteit. Qua zoombereik sluit hij mooi aan op de 18-200VR. Voor DX zijn er tot zover ik weet geen echt extreme groothoekprimes (<14mm)
Persoonlijk zou ik van een tokina 12-24 of zelfs een sigma 10-20 ook niet droef worden.
17-55 op FX is een tijdje terug hier nog langs gekomen. 16-35, zijn een aantal reviews van (Ken R. neem ik met een baal strooizout, die vent iscyberrobin schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:31:

Wat ik zo zie zijn de voornaamste klachten over scherpte in de hoeken wat voor jou wat minder relevant zal zijn.
Weinig andere optie's eigenlijk, zowel de tamron als de sigma zijn niet full frame.
LOL... Wellicht had hij het andersom moeten zeggen: 18-200 sluit mooi aan op 11-16. Is echt een hele mooie lens op een D90. Helaas (voor mij) nauwelijks gebruikt te vinden.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
klachten over scherpte in de hoeken was voor mij met de 16-35 ook een struikelpunt, maar bleek later eigenlijk gewoon schromelijk overdreven. Sterker nog, ik vond dat de 17-55 er (op DX) meer last van had. En dan nog, het weegt totaal niet op tegen de rest van de lenseigenschappen.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Hoeveel rek zit er in je budget? Maybe is de 14-24mm f/2.8 iets voor je, toch wat lichtsterker en bruikbaar op zowel je D200 als je toekomstige D700. Als je de overstap zeker gaat maken, zou ik de 17-55mm links laten liggen, hoewel de lens erg goed is. Dan zou ik voor de 16-35mm f/4 gaan of misschien wel een 17-35mm f/2.8 als je die 2e hands of zo kunt vinden. Nieuw is die duurder dan de 14-24mm...cyberrobin schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:31:
Precies, aangezien Mon0lith in principe voor een primelens wilde gaan lijkt de 11-16 met zijn beperkte zoombereik en F2.8 lichtsterkte mij het meest redelijke alternatief. Ik zou zelf het beetje overlap van bijvoorbeeld een 10-24 met de 18-200 ook wel waarderen. Maar voor mij is die keus toch makkelijker omdat de 11-16 geen AF doet op mijn D5000Frunz schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:19:
[...]
Tussen 16mm en 18mm zit geen groot verschil, dit is wat bedoelt wordt met de aansluiting.
Ik heb overigens recent uitgebreid gefotografeerd met die 11-16 op mijn D5000 en ben er prima over te spreken. Let wel op met filters trouwens, deze geven erg snel zwarte hoeken op deze lens!
Ik denk dat jij je met het oog op de toekomst geen buil kan vallen aan een 35mm F2 primelens. Mocht je budget te rekken zijn dan is een 24-70 F2.8 natuurlijk ook interessant voor jouw gebruik...cyberrobin schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 11:31:
Dan snap ik het niet meer..Frunz schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:19:
[...]
Tussen 16mm en 18mm zit geen groot verschil, dit is wat bedoelt wordt met de aansluiting.
Bij de Tokina 11-16 is de 11 toch het getal van de groothoek?? Net zoals de 18 bij de 18-200mm??
Omdat jullie het erover hebben dat het verschil tussen nikon 18 en Tokina 16 geen groot verschil is..
Is dat bij Tokina andersom ofzo

Zijn beide zoomlenzen. De Tokina kan zoomen van 11 mm tot 16 mm en de Nikon van 18 mm tot 200 mm. Daardoor heb je een klein gaatje tussen 16mm en 18mm waarbij je met de voetzoom zal moeten werken, maar dat is maar een paar cm, dus niets noemenswaardigs.Mon0lith schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:40:
[...]
Dan snap ik het niet meer..
Bij de Tokina 11-16 is de 11 toch het getal van de groothoek?? Net zoals de 18 bij de 18-200mm??
Omdat jullie het erover hebben dat het verschil tussen nikon 18 en Tokina 16 geen groot verschil is..
Is dat bij Tokina andersom ofzo
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Verwijderd
Ik lees dat de distance chip vooral helpt bij flitsen, en aangezien een fatsoenlijke flitser nog in de planning staat wil ik sowieso een AF-D en geen AFWijnands schreef op dinsdag 18 januari 2011 @ 20:37:
[...]
De leeftijd heeft beperkte invloed, de kans op sommige defecten zoals een vuil diafragma en schimmel wordt groter, je zult dus beter moeten opletten.
Dat gezegd hebbende, mijn oudste lens is nu een 50mm f1.8 vrij vroeg uit de allereerste serie dus rond 1987. Mijn 28-105 is een stuk jonger maar toch in mindere staat.
Ouderdom kun je inschatten met de informatie op http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#85 persoonlijk zou ik bij de zoektocht ook open staan voor een f1.8, die distance chip is wel 's handig maar niet essentieel.
Oke duidelijk!Jaap-Jan schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:45:
[...]
Zijn beide zoomlenzen. De Tokina kan zoomen van 11 mm tot 16 mm en de Nikon van 18 mm tot 200 mm. Daardoor heb je een klein gaatje tussen 16mm en 18mm waarbij je met de voetzoom zal moeten werken, maar dat is maar een paar cm, dus niets noemenswaardigs.
Maar de groothoek is wel 11 bij de Tokina?
De brandpuntsafstand loopt van 11 mm tot 16 mm.Mon0lith schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:04:
[...]
Oke duidelijk!
Maar de groothoek is wel 11 bij de Tokina?
'Groothoek' is alleen maar een term om objectieven aan te duiden met een kleine brandpuntsafstand. Het is een term afkomstig uit het Engels: 'Wide Angle'.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Het grappige vind ik dat Ken van alle reviews de spijker het vaakst op z'n kop slaatWijnands schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 12:29:
[...]
17-55 op FX is een tijdje terug hier nog langs gekomen. 16-35, zijn een aantal reviews van (Ken R. neem ik met een baal strooizout, die vent is)
Wat ik zo zie zijn de voornaamste klachten over scherpte in de hoeken wat voor jou wat minder relevant zal zijn.
Weinig andere optie's eigenlijk, zowel de tamron als de sigma zijn niet full frame.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Mijn ervaring is dat je behoorlijk extreme situatie's moet willen flitsen voordat je uberhaupt verschil merkt, maar goed.Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 14:52:
[...]
Ik lees dat de distance chip vooral helpt bij flitsen, en aangezien een fatsoenlijke flitser nog in de planning staat wil ik sowieso een AF-D en geen AF
Het denkt anders wel de lading. Over het algemeen geldt: hoe kleiner de brandpuntsafstand, hoe groter de beeldhoek.Jaap-Jan schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:15:
[...]
De brandpuntsafstand loopt van 11 mm tot 16 mm.
'Groothoek' is alleen maar een term om objectieven aan te duiden met een kleine brandpuntsafstand. Het is een term afkomstig uit het Engels: 'Wide Angle'.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Waar het verschil maakt is als je een persoon hebt die 3 meter voor je staat en nog eens 3 meter daarachter een tweede persoon. Zonder de chip moet de camera gokken wie je nu eigenlijk goed belicht wil hebben. met de distance-chip is dat beter in te schatten, maar in de praktijk denk ik niet dat je dat gaat missen.Wijnands schreef op woensdag 19 januari 2011 @ 15:37:
[...]
Mijn ervaring is dat je behoorlijk extreme situatie's moet willen flitsen voordat je uberhaupt verschil merkt, maar goed.
Verwijderd
Eindelijk m'n eerste fatsoenlijke maanfoto met de 70-300 VR en uit de hand:

debiele instellingen

debiele instellingen

Verwijderd
Mooi! Mijn 300mm lens komt morgen als het goed is binnen en ik ga ook eens proberen een maanfoto te maken.
Hoezo heb je gekozen voor 1/3600 sluitertijd trouwens? En wat heb je gedaan met nabewerken? sharpen / vergroten ?
Hoezo heb je gekozen voor 1/3600 sluitertijd trouwens? En wat heb je gedaan met nabewerken? sharpen / vergroten ?
Verwijderd
De maan beweegt, Aarde beweegt, /me beweegt.Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:49:
...
100% Crop. Nabewerking? Smart Sharpen. Amount 79%, Radius 0,7
@Krusher, die heb in de najaars vakantie ook gemaakt met de 70-300VR op 300mm 1/400 f/8 ISO200. Uit de hand 

Terschelling 156.jpg by Zandpad, on Flickr
100% crop:

Maanshot, 70-300VR f/8 1/400 ISO200 by Zandpad, on Flickr
50 verscherpt radius iets van .7 denk ik.

Terschelling 156.jpg by Zandpad, on Flickr
100% crop:

Maanshot, 70-300VR f/8 1/400 ISO200 by Zandpad, on Flickr
50 verscherpt radius iets van .7 denk ik.
[ Voor 32% gewijzigd door Zandpad op 20-01-2011 01:41 ]
Verwijderd
Dat de maan beweegt is 1 ding, maar hoezo ben je niet voor 1/1800 gegaan en iso400 bijv,? 1/3600 is wel hel extreemVerwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 01:01:
[...]
De maan beweegt, Aarde beweegt, /me beweegt.
100% Crop. Nabewerking? Smart Sharpen. Amount 79%, Radius 0,7
Omdat je geen statief had? of omdat je toch geen last had van ruis en er eigenlijk geen reden was om niet voor iso800 te gaan.
Wat was je diafragma? Weinig contrast heeft ie helaas, anders was ie perfect geweest.Verwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 00:43:
Eindelijk m'n eerste fatsoenlijke maanfoto met de 70-300 VR en uit de hand:
[afbeelding]
debiele instellingen
1/1800 is al heel extreem, 1/200 ~ 1/400 is al zat. Dan kan je makkelijk zakken met die iso voor meer detailVerwijderd schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 01:44:
[...]
Dat de maan beweegt is 1 ding, maar hoezo ben je niet voor 1/1800 gegaan en iso400 bijv,? 1/3600 is wel hel extreem
Omdat je geen statief had? of omdat je toch geen last had van ruis en er eigenlijk geen reden was om niet voor iso800 te gaan.
En een halve maan is interessanter dan een volle maan, vanwege de kraterschaduwen.. bij volle maan krijg je een platte schijf.
Wat betreft die groothoeklens voor de D90, zou ik ook voor de Tokina 11-16 gaan. Dat is echt een heel mooi ding
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Toen ik laatst naar 2e hands lenzen aan het zoeken was, zag ik ergens een "spiegellens". Deze lenzen zouden 500mm kunnen bereiken met een heel klein formaat. Die dingen waren 150 euro dus zal wel crap zijn, maar ik ben benieuwd of iemand er hier een heeft of er iets meer over weet. Google wil niks zeggen...
voorbeeld :

voorbeeld :

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q
Zoek maar eens op mirror lens. Eigenschappen zijn het vaste diafragma en de lelijke donutbokeh.
Lijkt verdacht veel op een Pro Optic spiegellens, http://www.alphamountworl...mm-f63-mirror-lens-review. Ik zou het niet doen.
offtopic:
Als goedkoop alternatief voor veel bereik 55-200 VR met teleconverter ("goedkoop" of "duur" ?) of toch maar doorsparen voor een lens met meer bereik?)
Als goedkoop alternatief voor veel bereik 55-200 VR met teleconverter ("goedkoop" of "duur" ?) of toch maar doorsparen voor een lens met meer bereik?)
i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q
Van een 55-200 met teleconverter wordt je ook niet blij. Ik zou doorsparen voor een 55-300 VR DX of een 70-300 VR.
Poor man's super tele van o.a. Samyang en Falcon. Google weet er echt wel wat over te vinden! Er zijn fotografen die er best leuke reultaten mee boeken: http://www.pws-online.nl/...Mirror/mirror%20index.htm Is in ieder geval een stuk betaalbaarder dan een 500mm Nikkor
Je statief zal waarschijnlijk meer gaan kosten. http://www.cameranu.nl/ar...yang_800mm_Mirror_F8.html
Review van de AF-S 200 mm f/2 VR van Photozone. Niet heel verassend 'highly recommended'.
Statief die tot 4kg heb ik al 
Ik zie hier ook een 70-300 voor 130,- Alleen geen beelstabilisatie
Verschil van 230,- tussen wel een geen stabilisatie.
Weet iemand nog een alternatief ?
-Ik wil redelijk bereik
-Hoewel ik AF heel erg waardeer, vindt ik het niet erg om MF (aangezien ik meer afstand kan houden maakt snelheid toch niet zo veel uit...)
-scherp, minstens even scherp als mijn 18-55 VR zoniet scherper
-Ik ben een scholier met een supermarkt baantje, dus ik kan mij geen lens van 600,- veroorloven (Of ik moet erg lang sparen)
- Mijn max is 300 euro maar dan moet hij zeker aan al deze eisen voldoen, het liefst goedkoper eigenlijk.
Ik twijfel nu tussen
*Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED Zoom (369,- eigenlijk iets te duur maar nog wel te doen.)
*Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR (279,-)
Ik zie hier ook een 70-300 voor 130,- Alleen geen beelstabilisatie
Verschil van 230,- tussen wel een geen stabilisatie.
Weet iemand nog een alternatief ?
-Ik wil redelijk bereik
-Hoewel ik AF heel erg waardeer, vindt ik het niet erg om MF (aangezien ik meer afstand kan houden maakt snelheid toch niet zo veel uit...)
-scherp, minstens even scherp als mijn 18-55 VR zoniet scherper
-Ik ben een scholier met een supermarkt baantje, dus ik kan mij geen lens van 600,- veroorloven (Of ik moet erg lang sparen)
- Mijn max is 300 euro maar dan moet hij zeker aan al deze eisen voldoen, het liefst goedkoper eigenlijk.
Ik twijfel nu tussen
*Nikkor AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED Zoom (369,- eigenlijk iets te duur maar nog wel te doen.)
*Nikkor AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR (279,-)
[ Voor 11% gewijzigd door Cornelisjuh op 20-01-2011 15:16 ]
De 70-300 VR is echt wel een stukkie beter dan de 55-300 VR en een goede keus.
Tweedehands ook onder de 300 Euro:
http://kopen.marktplaats....rch.y=0&search=Zoek&ts=on
Edit: @ Jaap-Jan, helemaal mee eens hoor, maar voor dat geld is het best wel een keer leuk experimenteren. Zo'n Bigma is gewoon een serieuze lens voor serieus veel geld.
Tweedehands ook onder de 300 Euro:
http://kopen.marktplaats....rch.y=0&search=Zoek&ts=on
Edit: @ Jaap-Jan, helemaal mee eens hoor, maar voor dat geld is het best wel een keer leuk experimenteren. Zo'n Bigma is gewoon een serieuze lens voor serieus veel geld.
[ Voor 22% gewijzigd door Fiber op 20-01-2011 15:34 ]
Een spiegellens is leuk voor vogeltjes in de lucht, de onvermijdelijke woestijnratten tegen de lucht of blokken hout zoals in één van de voorbeelden., maar als er een achtergrond is, wordt die gigantisch lelijk.Fiber schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:00:
Poor man's super tele van o.a. Samyang en Falcon. Google weet er echt wel wat over te vinden! Er zijn fotografen die er best leuke reultaten mee boeken: http://www.pws-online.nl/...Mirror/mirror%20index.htm Is in ieder geval een stuk betaalbaarder dan een 500mm NikkorJe statief zal waarschijnlijk meer gaan kosten. http://www.cameranu.nl/ar...yang_800mm_Mirror_F8.html
Als je de 500mm wilt halen, zou ik eerder voor de "bigma" (pricewatch: Sigma 50-500mm f/4.0-6.3 EX DG APO RF HSM (Nikon)) gaan. Kost ongeveer 6x zo veel, maar is zoveel beter en praktischer inzetbaar.
En de 70-300 VR is wel een fijne lens ('k heb 'm zelf ook
En deze is volgens mij van een medetweaker.
[ Voor 15% gewijzigd door Jaap-Jan op 20-01-2011 15:33 ]
Het ligt er allemaal aan waarom je een tele wilt. Geen beeldstabilisatie betekend dat je de vuistregel brandpuntsafstand=sluitertijd in de gaten moet houden als je uit de vrije hand schiet. Op 300mm wil je dus 1/320 hebben. Daar komt nog 's bij dat de goedkopere tele's eigenlijk iets afgestopt moeten worden om optimaal te presteren, je zit dus al snel op f8 en dan met 1/320 dan heb je licht nodig.
Wat ik sinds 2006 versleten heb:
Oude sigma 70-210, nog zo eentje met heel groot sigma in relief op de zoomring. Kostte weinig en wasop zich nog niet eens zo slecht. Voorbeeld.
Nikon's 70-300 g-type. Plastic fantastic. Laatste nieuwprijs was even boven de 100 euro. Bij goed licht best te doen maar wel vreselijk CA gevoelig. Voorbeelden zat. Er is ook een low budget tamron in dezelfde prijsklasse die iets beter presteert.
Sigma's 70-300 APO (toen nog zonder motor, nu inmiddels ook met). Kostte me het dubbele van de nikon en dat was 'ie ook best waard. PAs na de 250mm werd het echt slechter. Tamelijk stug in de zoomring. Voorbeelden.
Heb 'm om 2 redenen de deur uit gedaan, de lens liet heel duidelijk zien dat een d300 toch een stuk kieskeuriger is dan een D50 en ik ging me steeds serieuzer met herten bezig houden en dus in de eerste 90 minuten daglicht schieten. Toen begon ik stabilisatie toch erg te missen.
Nikon 70-300 VR.
De beste 70-300 die ik ooit gehad heb. Tot de 250mm subliem, daarna in het midden nog steeds zeer acceptabel. VR kan je inderdaad 4 stops winst opleveren (soms met monopod nog meer, 1/4 seconde
AF-S merk je echt, snel en stil. Ding is van fijne bouwkwaliteit, rubber ring aan de mount kant, heb er mee in de stromende regen geschoten en echt letterlijk ijspegels aan de zoomring en een sneeuwverstuiving in de zonnekap gehad.
Lens deerde het allemaal niet. Oh, samples.
Conclusie, alle waar naar z'n geld.
De 70-300VR gaat, ondanks de recente aanschaf van een 150-500, voorlopig echt niet weg.
Wat ik sinds 2006 versleten heb:
Oude sigma 70-210, nog zo eentje met heel groot sigma in relief op de zoomring. Kostte weinig en wasop zich nog niet eens zo slecht. Voorbeeld.
Nikon's 70-300 g-type. Plastic fantastic. Laatste nieuwprijs was even boven de 100 euro. Bij goed licht best te doen maar wel vreselijk CA gevoelig. Voorbeelden zat. Er is ook een low budget tamron in dezelfde prijsklasse die iets beter presteert.
Sigma's 70-300 APO (toen nog zonder motor, nu inmiddels ook met). Kostte me het dubbele van de nikon en dat was 'ie ook best waard. PAs na de 250mm werd het echt slechter. Tamelijk stug in de zoomring. Voorbeelden.
Heb 'm om 2 redenen de deur uit gedaan, de lens liet heel duidelijk zien dat een d300 toch een stuk kieskeuriger is dan een D50 en ik ging me steeds serieuzer met herten bezig houden en dus in de eerste 90 minuten daglicht schieten. Toen begon ik stabilisatie toch erg te missen.
Nikon 70-300 VR.
De beste 70-300 die ik ooit gehad heb. Tot de 250mm subliem, daarna in het midden nog steeds zeer acceptabel. VR kan je inderdaad 4 stops winst opleveren (soms met monopod nog meer, 1/4 seconde
AF-S merk je echt, snel en stil. Ding is van fijne bouwkwaliteit, rubber ring aan de mount kant, heb er mee in de stromende regen geschoten en echt letterlijk ijspegels aan de zoomring en een sneeuwverstuiving in de zonnekap gehad.

Conclusie, alle waar naar z'n geld.
De 70-300VR gaat, ondanks de recente aanschaf van een 150-500, voorlopig echt niet weg.
Nou dan gaat het denk de 70-300 VR worden.
Mocht ik toch meer bereik willen, dan kan ik toch gewoon een teleconverter gebruiken ?
Mocht ik toch meer bereik willen, dan kan ik toch gewoon een teleconverter gebruiken ?
offtopic:
En wijnands wat zijn jouw foto's belachelijk scherp!
[ Voor 25% gewijzigd door Cornelisjuh op 20-01-2011 15:53 ]
Teleconverter zou ik niet doen op de 70-300. Enkel op de lichtsterkere telezooms en vaste tele's (type 70-200 f/2.8 en 300 f/4) kun je zonder veel kwaliteitsverlies met teleconverters werken.
Nee. Er zijn wat mensen die experimenteren met een kenko 1.4x maar dan kun je autofocus grotendeels al vergeten.Cornelisjuh schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 15:49:
Nou dan gaat het denk de 70-300 VR worden.
Dank je!offtopic:
Die 70-300 APO Sigma is idd best een leuke lens, Ik had deze als eerste Telelens, in de aanbieding toen voor 180 euro ongeveer. Ik heb me er goed mee vermaakt, Echter was de focus-snelheid te langzaam voor me sportfotografie (van veraf naar dichtbij was gewoon te lang!). Kunnen verkopen voor 150 euro. Kostte me dus totaal 30 euro voor anderhalf jaar plezier.
De 70-200 Sigma HSM Macro II 2.8 die ik daarna kocht was een enorme stap vooruit in focus snelheid en in beeld kwaliteit. Hier een voorbeeld op 200mm f2.8 vlak voor zonsondergang, ongeveer 20-30 minuutjes ervoor. Mocht ik meer mm nodig hebben kan ik er nog een 2x teleconverter tussen stoppen, de beeld kwaliteit knalt onderuit maar vanaf ongeveer f8 is het niet verkeerd (gezien de prijs van de Sigma 2x converter die ik tweedehands voor 75 euro op de kop had getikt niet verkeerd!).
De 70-200 Sigma HSM Macro II 2.8 die ik daarna kocht was een enorme stap vooruit in focus snelheid en in beeld kwaliteit. Hier een voorbeeld op 200mm f2.8 vlak voor zonsondergang, ongeveer 20-30 minuutjes ervoor. Mocht ik meer mm nodig hebben kan ik er nog een 2x teleconverter tussen stoppen, de beeld kwaliteit knalt onderuit maar vanaf ongeveer f8 is het niet verkeerd (gezien de prijs van de Sigma 2x converter die ik tweedehands voor 75 euro op de kop had getikt niet verkeerd!).
Dan heb je het wel over een lens in een iets andere prijsklasse. Vind 70-200 overigens nou echt zo'n typisch sportbereik maar, zoals ik al zei, het ligt er allemaal aan wat je ermee wilt doen.
Sport, portret, landschap, (huis)dieren, concerten,...
Mijn 70-200 kan meer dan m'n 70-300 of 80-400 konden
Mijn 70-200 kan meer dan m'n 70-300 of 80-400 konden
Heb een 70-200 2.8 Sigma Nikon HSM (de voorlop vd Macro variant) voorbij zien komen voor onder de 500 euro tweedehands. Maar het ging me even meer om de HSM/AF-s vergelijkingWijnands schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 16:18:
Dan heb je het wel over een lens in een iets andere prijsklasse. Vind 70-200 overigens nou echt zo'n typisch sportbereik maar, zoals ik al zei, het ligt er allemaal aan wat je ermee wilt doen.
@Flukee: Ja? Ik ben nu bijna 2 maanden vriendjes met mijn 70-200 VR I, en op dit moment ben ik er inderdaad zwaar happy mee.
Van de lente wordt er weer buiten gesport en vind dat altijd toch wel erg leuk. (honkbal voornamelijk).
Volgens mij ga ik dan toch wel een beetje mm's te kort komen..ik hen op dit moment mijn 70-300 VR nog simpelweg omdat ik nietgoed weet wat ik wil.. De 100mm extra maakt zeker een verschil vind ik, en het blijft een erg fijne lens met snelle AF en goeie scherpte.
Ik wil er wel vanaf, maar de vraag is een beetje wat ik er voor terug koop.. een 400mm prime? Een 1.7x of zelfs 2.0x teleconverter? Choices..
Van de lente wordt er weer buiten gesport en vind dat altijd toch wel erg leuk. (honkbal voornamelijk).
Volgens mij ga ik dan toch wel een beetje mm's te kort komen..ik hen op dit moment mijn 70-300 VR nog simpelweg omdat ik nietgoed weet wat ik wil.. De 100mm extra maakt zeker een verschil vind ik, en het blijft een erg fijne lens met snelle AF en goeie scherpte.
Ik wil er wel vanaf, maar de vraag is een beetje wat ik er voor terug koop.. een 400mm prime? Een 1.7x of zelfs 2.0x teleconverter? Choices..
HSM of AF-S scheelt in de praktijk niet veel volgens mij. Ik doelde op het bereik, ik vind 200mm akelig kort voor beestjes maar inderdaad voor portretten en evenementen waar je redelijk in de buurt kan komen zijn het hele fijne lenzen.
De sigma 70-200 zonder stabilisatie gaat nu inderdaad voor aantrekkelijke prijzen op de 2e hands markt.
De sigma 70-200 zonder stabilisatie gaat nu inderdaad voor aantrekkelijke prijzen op de 2e hands markt.
Dit was mijn traject:
70-300 van Sigma => 80-400 van Nikon => 70-200 + 300 f/4 + 1,4TC.
Ik ben een hele tijd tevreden geweest over mijn 80-400 maar ik wilde er graag een 300 f/4 bij omwille van de betere inzetbaarheid voor vogel- en andere beestjesfotografie. De logische stap vond ik dan maar de 80-400 weg te doen en iets snellers in de plaats nemen. Met de introductie van de nieuwe 70-200 VRII heb ik een oude VRI kunnen kopen aan een schappelijke prijs. Naar wat ik hoor is de 1,4TC op de 70-200 een hele goede combinatie als je wat meer tele wilt gaan.
70-300 van Sigma => 80-400 van Nikon => 70-200 + 300 f/4 + 1,4TC.
Ik ben een hele tijd tevreden geweest over mijn 80-400 maar ik wilde er graag een 300 f/4 bij omwille van de betere inzetbaarheid voor vogel- en andere beestjesfotografie. De logische stap vond ik dan maar de 80-400 weg te doen en iets snellers in de plaats nemen. Met de introductie van de nieuwe 70-200 VRII heb ik een oude VRI kunnen kopen aan een schappelijke prijs. Naar wat ik hoor is de 1,4TC op de 70-200 een hele goede combinatie als je wat meer tele wilt gaan.
[ Voor 9% gewijzigd door FLuKee op 20-01-2011 18:02 ]
Nog een vraag over de 70-300 ; De lens weegt 744.4g. Mijn camera weeg 536 gram.
Ik denk zelf dat dit een beetje onstabiel op mijn statief staat aangezien het ook nog een best lange lens is..
Zijn daar oplossingen voor ?(want er zit geen statiefmount op de lens)
Ik denk zelf dat dit een beetje onstabiel op mijn statief staat aangezien het ook nog een best lange lens is..
Zijn daar oplossingen voor ?(want er zit geen statiefmount op de lens)
[ Voor 8% gewijzigd door Cornelisjuh op 20-01-2011 18:11 ]
Als je een degelijk statief hebt, dan moet dat gewicht of balans geen probleem zijn. Ik heb hier een combi die tegen de 2 kilo aanzit en dat is met een stevig statief geen probleem.
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Het is meer de balans eigenlijk waar ik me zorgen over maak.
Verwijderd
Valt wel mee, zelfs op mijn super elcheapo konig statief stond het nog in balans. De poten van het statief zijn breed genoeg om onbalans op te vangen. Als je echt de kleine trillingen wilt tegengaan zal je een beter statief moeten hebben, maar op een goedkoop statief valt het echt niet zomaar om hoor. Ik gebruikte 'm trouwens amper op een statief. Statief is meer voor landschappen of nachtwerk, en daarvoor gebruik ik liever een wideangle.Cornelisjuh schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 19:59:
Het is meer de balans eigenlijk waar ik me zorgen over maak.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2011 21:56 ]
AF-D vs AF-S/HSM doelde ik op, niet zozeer AF-S SWM vs HSM xDWijnands schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 17:49:
HSM of AF-S scheelt in de praktijk niet veel volgens mij. Ik doelde op het bereik, ik vind 200mm akelig kort voor beestjes maar inderdaad voor portretten en evenementen waar je redelijk in de buurt kan komen zijn het hele fijne lenzen.
Sigma zonder OS/VR/IS/what ever, kost nu maar 619 NIEUW!
Verwijderd
Bedankt voor de tips wbt m'n 70-300VR, ik vrees dat ik niet meer dan dit eruit krijg:

Handheld, 300mm, VR uit, 1/400s, f/8 en ISO 200.
Oja, Koog aan de Zaan is smogville

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 00:01 ]
Is de nikkor 80 -200 f2.8 (draai zoom) een geschikte lens voor een nikon d700?
Als je kan leven met de relatief trage autofocus welmtenbos schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 09:24:
Is de nikkor 80 -200 f2.8 (draai zoom) een geschikte lens voor een nikon d700?
Da;s wel een groot verschil, tenminste, voor wat ik schiet. Ik heb regelmatig situatie's waar je maar heel kort de kans hebt om de foto te nemen. AF-D is al wat trager en als een lens gaat hunten is het helemaal te traag.Pat-Juh schreef op donderdag 20 januari 2011 @ 22:07:
[...]
AF-D vs AF-S/HSM doelde ik op, niet zozeer AF-S SWM vs HSM xD
[ Voor 46% gewijzigd door Wijnands op 21-01-2011 09:50 ]
Als je kan leven met de relatief trage autofocus wel, Welke versie is het? AF-D of de AF-S 80-200. Als je snellere focus nodig hebt zou ik ook eens kijken voor die 80-200 AF-S tweedehands, Of een Sigma 70-200 f2.8 HSM... Bij Sigma's moet je wel even als extra maatregeltje goed testen of er geen sprake is van back of frontfocus, deze staan hier om bekend dat ze dit kunnen hebben vanaf de fabriek af.
Dat bedoel ik[...]
Da;s wel een groot verschil, tenminste, voor wat ik schiet. Ik heb regelmatig situatie's waar je maar heel kort de kans hebt om de foto te nemen. AF-D is al wat trager en als een lens gaat hunten is het helemaal te traag.
[ Voor 0% gewijzigd door Pat-Juh op 21-01-2011 11:01 . Reden: foutjes tags ]
Geldt dat ook voor de AF-S? Hij zegt niet welke hij op het oog heeft, dus het kan de AF-D of de AF-S zijn.Wijnands schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 09:48:
[...]
Als je kan leven met de relatief trage autofocus wel
Edit: Pat-Juh verkloot de quote- tags en vraagt hetzelfde.
[ Voor 10% gewijzigd door Jaap-Jan op 21-01-2011 10:51 ]
Goed punt. Ik nam aan dat het om de ongemotoriseerde ging. De AF-S variant is lekker rap.
Jaap-Jan schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 10:50:
[...]
Geldt dat ook voor de AF-S? Hij zegt niet welke hij op het oog heeft, dus het kan de AF-D of de AF-S zijn.
Edit: Pat-Juh verkloot de quote- tags en vraagt hetzelfde.
offtopic:
My Bad... heb het aangepast.
My Bad... heb het aangepast.
80-200 AF-S is een pracht ding imho! Vind het jammer dat ze de AF-D versie voor 1000 verkopen en niet de AF-S... als tegen hanger vd Canon 70-200 2.8 USMWijnands schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:00:
Goed punt. Ik nam aan dat het om de ongemotoriseerde ging. De AF-S variant is lekker rap.
De AF-S is opgevolgt door de 70-200 natuurlijk. Dat de 80-200 AF nog in het assortiment zit verbaast me ook wel een beetje, daar kunnen ze er nooit veel meer van verkopen
Weet ik niet. Hij is bijna 1000 Euro goedkoper en mist eigenlijk 'alleen maar' de VR. Dus als je daar zonder kan? En hij heeft nog een diafragma ring en werkt dus ook op oude MF (film) camera's.Wijnands schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:11:
De AF-S is opgevolgt door de 70-200 natuurlijk. Dat de 80-200 AF nog in het assortiment zit verbaast me ook wel een beetje, daar kunnen ze er nooit veel meer van verkopen
Over die AF snelheden, er zit veel verschil tussen 'snel' en 'traag'. Ondertussen is de 70/80-200 al aan haar 6de versie toe. Onderstaande filmpjes geven de AF-snelheden aan:
Schuifzoomen:
http://www.youtube.com/watch?v=99kSX7nxMr8
AFD draaizoom op 0:37
http://www.youtube.com/watch?v=cpKrkeAJgr4
AFS 80 200
http://www.youtube.com/watch?v=W0VAV2zQNto
Conclusie: de eerste schuif is tergend traag, voor mij de reden om die te verkopen. De tweede is al heel wat sneller. De eerste draaizoom is bijna even snel (maar niet zo stil) als de AFS 80-200. Dat verschil wordt imho vaak overdreven.
Schuifzoomen:
http://www.youtube.com/watch?v=99kSX7nxMr8
AFD draaizoom op 0:37
http://www.youtube.com/watch?v=cpKrkeAJgr4
AFS 80 200
http://www.youtube.com/watch?v=W0VAV2zQNto
Conclusie: de eerste schuif is tergend traag, voor mij de reden om die te verkopen. De tweede is al heel wat sneller. De eerste draaizoom is bijna even snel (maar niet zo stil) als de AFS 80-200. Dat verschil wordt imho vaak overdreven.
[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 21-01-2011 14:47 ]
Daar laten ze de draaizoom op een D80 zien.
Kijk hier eens op een D2H, dan is die AF-S opeens niet meer zo veel sneller:
YouTube: Nikon 80-200 AF-D
Zeggen dat een draaizoom langzaam is, is dus niet zondermeer waar. Het ligt echt aan de camera waar je hem op zet.
Hier op een D90, als je kijkt naar de snelheid wanneer hij begrenst is, dan zie ik het nut niet om een AFS te kopen.
YouTube: 80-200_af_speed.MOV
Kijk hier eens op een D2H, dan is die AF-S opeens niet meer zo veel sneller:
YouTube: Nikon 80-200 AF-D
Zeggen dat een draaizoom langzaam is, is dus niet zondermeer waar. Het ligt echt aan de camera waar je hem op zet.
Hier op een D90, als je kijkt naar de snelheid wanneer hij begrenst is, dan zie ik het nut niet om een AFS te kopen.
YouTube: 80-200_af_speed.MOV
[ Voor 44% gewijzigd door yzf1kr op 21-01-2011 17:30 ]
Leuke camera ook, die D2H
Heb het zelf ook ervaren, op de D2H schieten AF-D lenzen gewoon vooruit.
Heb het zelf ook ervaren, op de D2H schieten AF-D lenzen gewoon vooruit.
Verwijderd
Heb net mijn 70-300vr geruild voor 85mm 1.8 af-d + uv filter. Getest met AF en is soepel en maakt prima foto's (voor zover ik dat kan testen met iso1600+ in het donker). Alleen als ik 'm op manual zet heb je elke keer een klein tikje als je van richting veranderd op de focus ring (dus van ver naar dichtbij of andersom. Als je snel heen en weer beweegt met de ring kan je dus tik-tik-tik-tik geluidjes maken), de ring is voor de rest gewoon soepel zonder vreemde dingen. Is dat normaal? Lijkt mij wel toch, gewoon een beetje speling in de tandwieltjes of whatever?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 21:23 ]
Speling in die aandrijving komt wel vaker voor, dit is wel wat veel maar als het verder werkt zou ik me niet al te druk te maken.
Verwijderd
Je voelt het niet, je hoort het alleen. Ook geen vertraging in het scherpstellen zelf.Wijnands schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 21:28:
Speling in die aandrijving komt wel vaker voor, dit is wel wat veel maar als het verder werkt zou ik me niet al te druk te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2011 21:32 ]
Verwijderd
Heeft iemand ervaring met een Soligor 1,7 (óf een 2.0) teleconverter icm. de Nikkor 70-300VR? (of enig ander merk behalve die van Nikon zelf- debiel duur) Voor rond de 100 Euro kan ik er niet echt een buil aan vallen, maar als het echt rommel en ellende is hoef ik dat ook weer niet
Geen AF is wel het minste probleem voor mij overigens.
Geen AF is wel het minste probleem voor mij overigens.
ik heb er geen ervaring mee, maar wat ik kon vinden is dat niet alle extenders passen (die van Nikon i.i.g. niet). Van Kenko passen ze kennelijk wel.
zie dit topic.
Maarre, geen AF is een ding, maar je gaat aan het lange eind naar f/9 of f/11
Dat wordt wel heel erg donker. Vraag me af wat je dan nog door je zoeker ziet.
En lees ook vooral de laatste opmerking uit het topic hierboven. Men praat hier over de mogelijkheid van een 1.4 extender. Jij wilt 1.7 of 2.0
Een 2.0 extender wordt op bijv. een 70-200 f/2.8 al als tricky beschouwd. Niet dat ik de 70-300 de grond in wil boren, want het is een prima lens, maar hij is absoluut niet van het kaliber 70-200.
Ik zou m'n geld ergens anders aan besteden.
zie dit topic.
Maarre, geen AF is een ding, maar je gaat aan het lange eind naar f/9 of f/11
Dat wordt wel heel erg donker. Vraag me af wat je dan nog door je zoeker ziet.
En lees ook vooral de laatste opmerking uit het topic hierboven. Men praat hier over de mogelijkheid van een 1.4 extender. Jij wilt 1.7 of 2.0
Een 2.0 extender wordt op bijv. een 70-200 f/2.8 al als tricky beschouwd. Niet dat ik de 70-300 de grond in wil boren, want het is een prima lens, maar hij is absoluut niet van het kaliber 70-200.
Ik zou m'n geld ergens anders aan besteden.
Ik zou zelf geeen 1.7 of 2x op een 70-300 gebruiken. op mijn 70-200 2.8 is het soms al moeilijk voor het beestje AF te houden in verschillende situaties. en zelf focussen met f8-11.2 is bijna niet te doen...
van mijn oom gekregen maar toch voor mij ''nieuw''
wil al tijden beginnen met filmen maar had het lichtsterke glas er niet voor en zocht eigenlijk MF lenzen, gezien mijn oom vroeger fotografeerde (met Nikon) gepolsd wat voor primes hij had en dit waren voor mij de 2 lenzen die wel interessant leken.
Moet zeggen dat het echt prima bevalt met de converter van nikon > eos
U ziet :
Nikkor 85mm 1:1.4
Nikkor 35mm 1:2
icm met een nikon>eos converter past deze prima op mijn Canon 5d II

nikon by All-rounder Photography, on Flickr
bevalt prima !
wil al tijden beginnen met filmen maar had het lichtsterke glas er niet voor en zocht eigenlijk MF lenzen, gezien mijn oom vroeger fotografeerde (met Nikon) gepolsd wat voor primes hij had en dit waren voor mij de 2 lenzen die wel interessant leken.
U ziet :

bevalt prima !
Is wel aardig hoor, ik heb laatst een 75-300mm gekocht maar krijg er ook niet heel veel uitals ik AF gebruik, mf is al een stuk beter:Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 00:01:
Bedankt voor de tips wbt m'n 70-300VR, ik vrees dat ik niet meer dan dit eruit krijg:
[afbeelding]

DSC_4891A by renbull, on Flickr
en met mijn vivitar series 1 70-210mm f3.5 gaat het zelfs beter! en dan nog wel handmatig gefocust.

DSC_4888A by renbull, on Flickr
Oh en vandaag ook mijn eerste 28mm binnen voor €1,- per mm,

AF 28mm f2.8 by renbull, on Flickr
[ Voor 13% gewijzigd door renbull op 22-01-2011 13:52 ]
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
fijne oom heb jij.angel00008 schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 12:55:
van mijn oom gekregen maar toch voor mij ''nieuw''
U ziet :
[afbeelding]
bevalt prima !
Die 85 f/1.4 is serieus een pareltje.
helaas is de focus ring erg ''stroef'' waarschijnlijk vanwege het feit dat de lenzen al een tijd stillagen.YellowCube schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 19:51:
[...]
fijne oom heb jij.
Die 85 f/1.4 is serieus een pareltje.
leuke sidenote

Gefeli mensen, die oude primes...
Maar ook een 28mm voor nog geen 30 euro, koopje! Ik zit zelf af en toe nog over een 24mm te fantaseren maar als ik zie hoe goed m'n 18-55 landschappen doet.. dan zou dat meer luxe dan noodzaak zijn.
Naisrenbull schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:21:
[...]
[afbeelding]
soms moet je gewoon geluk hebben zoals jij nu hebt

Aghja gelukkig mag dromen altijd
Stond een tijdje terug op het Rangefinder forum een topic over spullen die mensen door de jaren heen heel goedkoop hebben kunnen kopen.Pat-Juh schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 23:27:
[...]
Nais. Heb zelf een oude (heel erg lawaaierige maar perfect werkende) Sigma 24mm SuperWide II f2.8 voor €1,04 per mm, op de kop kunnen tikken een jaar geleden:)... *rug weg*
soms moet je gewoon geluk hebben zoals jij nu hebt. Ben zelf stiekem aan het hopen op een cheapo 35mm f2 of 1.8 (Nikon/3rd Party) in goede staat... gewoon om de 50mm normaal benaderen... Heel stiekem hoop ik op een D40(x) of D3000/3100 voor weinig te vinden en daar een 35mm AF-S 1.8G op te draaien als "meeneem" cameraatje naast de D300s welke dan wel wat "te" groot is om lekker ergens weg te stoppen
.
Aghja gelukkig mag dromen altijd. Congratz met de aanwinsten, wel wat beeld materiaal showen hé
.
Stond een reactie bij van iemand die bij een yard sale bij hem in de buurt een set leica's (M6) met objectieven vond voor zo'n 190 dollar....
Het kan dus wel, krijg bij dat soort berichten meteen zin om al die rommelmarkten af te struinen.
Leica MM + Sony A9
Hier ligt nog een d40 te verstoffen....
Dacht dat ik hem wel kon gebruiken als tweede body, nadat ik zag hoe laag de biedingen waren op MP en V&A, maar doe dat echt nooit.
Zelf zoek ik nog een macro lens ergens rond de 100 mm die ook dienst kan doen als prime voor concertfotografie (bands) Zal er wel niet zijn of wel?
Dacht dat ik hem wel kon gebruiken als tweede body, nadat ik zag hoe laag de biedingen waren op MP en V&A, maar doe dat echt nooit.
Zelf zoek ik nog een macro lens ergens rond de 100 mm die ook dienst kan doen als prime voor concertfotografie (bands) Zal er wel niet zijn of wel?
I can't wait to shoot!
Geweldig zulke verhalenRobertJRB schreef op zondag 23 januari 2011 @ 00:47:
[...]
Stond een tijdje terug op het Rangefinder forum een topic over spullen die mensen door de jaren heen heel goedkoop hebben kunnen kopen.
Stond een reactie bij van iemand die bij een yard sale bij hem in de buurt een set leica's (M6) met objectieven vond voor zo'n 190 dollar....
Het kan dus wel, krijg bij dat soort berichten meteen zin om al die rommelmarkten af te struinen.
Als je geen probleem hebt met MF zijn er zatthe mod man schreef op zondag 23 januari 2011 @ 09:03:
Hier ligt nog een d40 te verstoffen....
MF op een d40 wil ook meteen zeggen dat je geen lichtmeting hebt, je zal dan alles zelf manueel moeten instellen, sluitertijd, iso en diafragma. Sigma en Tamron hebben wel enkele erg goede macrolenzen, die optisch niet moeten onderdoen voor de nikon micro varianten.
pricewatch: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro (Nikon)
[ Voor 22% gewijzigd door Teun_2 op 23-01-2011 11:27 ]
die heb ik ook gehad, maar ik was niet bepaald onder de indruk van de kwaliteit.renbull schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 13:21:
[...]
[afbeelding]
Op een crop is het een beetje een net-niet lens. Daarnaast moet je 'm behoorlijk afstoppen om het softe er af te krijgen.
Kan hem altijd weer verkopen op MP voor €100,-YellowCube schreef op zondag 23 januari 2011 @ 11:49:
[...]
die heb ik ook gehad, maar ik was niet bepaald onder de indruk van de kwaliteit.
Op een crop is het een beetje een net-niet lens. Daarnaast moet je 'm behoorlijk afstoppen om het softe er af te krijgen.
Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5
En vergeet Tokina niet.Teun_2 schreef op zondag 23 januari 2011 @ 11:27:
MF op een d40 wil ook meteen zeggen dat je geen lichtmeting hebt, je zal dan alles zelf manueel moeten instellen, sluitertijd, iso en diafragma. Sigma en Tamron hebben wel enkele erg goede macrolenzen, die optisch niet moeten onderdoen voor de nikon micro varianten.
pricewatch: Tokina AT-X M100 AF PRO D 100mm f/2.8 Macro (Nikon)
Dit topic is gesloten.
Let op:
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport! Wij zullen niet meer inhoudelijk reageren in het topic :)
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport! Wij zullen niet meer inhoudelijk reageren in het topic :)