Bejit schreef op dinsdag 24 mei 2011 @ 15:16:
[...]
Goed dat je het narekent, zit niet op te letten
En nee mensen blijven niet op hun geld zitten. Mensen willen ten eerste altijd meer(TV's, auto's e.d.) en hebben basisbehoeftes(Eten, drinken, huis e.d.)
Dat klopt, maar als de geldhoeveelheid toeneemt (inflatie) willen ze
nu meer, omdat later hun geld minder waard is en ze dus 'minder meer' kunnen krijgen. Als de geldhoeveelheid afneemt (of gelijkblijft bij toenemende produktie) willen ze
later meer, omdat ze dan 'meer meer' kunnen krijgen. En als ik als bedrijf
nu produkten maak wil ik ze
nu verkopen, omdat ik anders geen winst maak en failliet ga, en er helemaal geen 'later' is voor mij.
En je begrijpt imo de goudstandaard niet helemaal. Ja je kan meer producten kopen, maar relatief gezien blijf je even rijk.
Jawel, ik wel, maar anderen niet. Dat is de crux. Als ik 'rijk' ben en overhoud, kan ik goud uit roulatie nemen. Daardoor stijgt de praktische waarde van goud-in-roulatie. Als ik daarna mijn goudvoorrad dump om er produkten mee te kopen kan ik kortstondig misbruik maken van die toegenomen waarde van goud-in-roulatie.
Natuurlijk kan je op je geld gaan zitten en leven als een krent om later er rijker ervan te worden, maar in de praktijk gebeurde dit vroeger nauwelijks toen de goudstandaard nog een feit was.
En je voorbeeld loopt helemaal mank. Je schrijft even dat je 4/5 van al het goud bezit

.
Ja, dat is gechargeerd, natuurlijk

Feit blijft dat mensen die in staat zijn goud uit roulatie te nemen zichzelf rijker maken, en mensen die dat niet kunnen armer - tenzij die mensen minder gaan produceren.
Zo zit de wereld niet in elkaar. Daarnaast klopt je redenering ook niet. Want als jij het productieaparaat koopt, zal je goud uitmoeten geven aan andere mensen.
Jawel, maar ik hoef minder geld uit te geven om het terug te kopen dan om het aan te schaffen. Althans, zolang mensen niet beseffen dat ik mijn goudvoorrad uit mijn schuurtje aan het aanspreken ben en daarmee de hoeveelheid goud in roulatie laat toenemen.
Daarnaast zullen ze van mensen die meer goud hebben ook meer vragen(Vraag en aanbod, zie monopoly en het gevecht om straten te handelen

) omdat je 80% van het goud in handen hebt.(Totaal besteedbare goud is 400) Ze weten dat je meer kan uitgeven.
Dat zij weten dat ik veel goud heb is voor hun niet relevant. De bakker gaat niet ineens meer goud vragen aan Jantje met als redenering 'Ja, Iknik heeft veel goud, dus ik moet aan jou ook wel veel vragen, want anders komt Iknik straks langs en die koopt mijn hele zaak op'. Dat kan hij wel doen, maar dan verkoopt hij niets aan Jantje, want die heeft niet zoveel.
Wat zou kunnen gebeuren is een soort van prijsdifferentiatie, waarbij ze specifiek
aan mij meer goud vragen omdat ze weten dat ik dat heb. Maar ook dan graven ze hun eigen graf: de bakker wil mij een brood verkopen voor 4 goud, aan aan Jantje voor 1; dan vraag ik aan Jantje om een brood te kopen en dat door te verkopen aan mij voor 2. Een 'win-win'-situatie voor iedereen, behalve de producent, die nog steeds maar de helft krijgt van wat er 'objectief economisch' voor betaald zou moeten worden. Een ander effect daarvan is dat op een gegeven moment niemand meer weet wie nou hoeveel heeft, en dan ben je dus weer terug bij af, waarbij je 'stiekem' goud in je schuurtje kunt vasthouden, en begint het hele spel weer van voren af aan.
Maar al zouden ze dat niet doen, dan krijgen ze nog steeds een boel goud van je
Nee, want ik heb dat destijds eerlijk geruild voor produkten. Dat er nu 2 keer zoveel produkten zijn betekent niet dat je met terugwerkende kracht de prijs die ik heb betaald kunt gaan aanpassen en met één of andere naheffing op de proppen kunt komen.
en je wordt in goud alleen maar armer. Met die producten wordt jij niet automagisch rijker, sterker nog ze worden minder waard! Dit heeft te maken hoeveel goud er te besteden is, naast je eigen goud.(Vraag en aanbod weer, er is maar 100 goud om jouw producten te kopen, dus producten zijn nog minder waard geworden)
Ja, dat klopt, maar ik heb 400 goud in mijn schuurtje liggen. Omdat er minder goud in roulatie is wordt goud duurder, en produkten goedkoper. Als ik dan na verloop van tijd mijn 400 goud ga besteden kan ik, zolang mensen niet beseffen dat er ineens meer goud beschikbaar is, dus heel veel produkten kopen.
Deflatie leidt niet tot de (onrealistische) scenario die jij beschrijft. Ja als je 80% van alle goud in de wereld hebt zou je daar misbruik van kunnen maken, maar dat 1 iemand zoveel bezit is erg onrealistisch en heeft opzich niks met deflatie of goudstandaard te maken.
Nee hoor, ook met hele kleine beetjes word mijn opzij gezette vermogen meer produkten waard zolang de produktiviteit stijgt. Weliswaar niet zoveel dat ik eigenhandig de hele markt kan manipuleren, maar het gegeven dat ik verdien aan jouw toegenomen arbeidsproduktiviteit blijft gewoon bestaan. Het zorgt ervoor dat jij, gemeten in de hoveelheid produkten,
armer wordt (ten opzichte van mij) naarmate je
harder werkt. Daarom remt het de produktiviteit.
En dat is juist goed en niet slecht.(En ook de bedoeling!) Het systeem houdt namelijk overproductie tegen. Je krijgt minder snel "booms" en "busts". In tijden van oorlog is dit vervelend, maar als je dit strikt hanteert in elk land in de wereld, zouden overheden ook zwaar beperkt worden in oorlog voeren. Win-win lijkt me zo.
Klopt, deels. Zolang niemand significante hoeveelheden goud in zijn schuurtje kan houden om de complete markt te manipuleren zullen er minder sterke fluctuaties zijn. Het voorkomen van 'bubbels' gaat echter niet; de tulpenmanie bijvoorbeeld is ontstaan in een situatie waarin er nog gewoon een goudstandaard bestond.
Bovendien moet je continu overal in de wereld de produktiviteit in de gaten houden. Wanneer de produktiviteit in Amerika harder stijgt dan in Nederland wordt Amerikaans goud, gemeten in produkten, meer waard ten opzichte van Nederlands goud, en krijg je uitvoer van goud van Nederland naar Amerika. In zijn algemeenheid gaat goud van gebieden met lage produktiviteit naar gebieden met hoge produktiviteit, en produkten vice versa. Het systeem blijft alleen in evenwicht wanneer de produktiviteit overal exact gelijk is en blijft.
Op het eerste gezicht zou je zeggen: dat is goed, want zo vul je een produktentekort in de gebieden met lage produktiviteit aan, en maak je nuttig gebruik van de hogere produktiviteit in andere gebieden. Er zit wel een addertje onder het gras, namelijk dat het goud in gebieden met lage produktiviteit wel eens op zou kunnen raken. Je hebt uiteindelijk met goud dus eigenlijk precies hetzelfde probleem als met exponentiële geldroei in een fiat-geldsysteem, namelijk dat het proces eindig is. Het stopt wanneer het goud aan één kant op is.
Je kunt dat ondervangen door een wisselkoers in te voeren voor goud, zodat Nederlands goud (gemeten in produkten) duurder wordt naarmate er meer vraag naar is. Maar dat vinden Nederlandse consumenten niet leuk. Ze moeten dan immers méér goud betalen voor hun produkten. Amerikaanse producenten vinden dat ook niet leuk. Zij krijgen immers minder goud voor hun produkten; als Nederlands goud duurder wordt, wordt Amerikaans goud goedkoper. Daardoor maken ze minder winst, dalen de lonen, daalt de Amerikaanse vraag, daalt daardoor ook Nederlands goud weer in waarde en begint het opnieuw. Je hebt dus nog wel degelijk 'boom-bust-cycles', alleen met andere oorzaken - over- en undershoot van de wisselkoers. Bovendien heb je als land zelf je binnenlandse economie niet in de hand wanneer er een significant deel daarvan bestaat uit export of import.
Een andere manier om dat te ondervangen en te zorgen dat dit systeem blijft draaien is het gebied met de hoge produktiviteit goud uit roulatie te laten nemen en dat stiekem terug te sluizen naar het gebied met lage produktiviteit, waar het weer in roulatie wordt gebracht. Maar dan heb je
de facto een oneindige goudhoeveelheid gecreëerd, een systeem waarbij de waarde van het ruilmiddel niet langer wordt bepaald door de fysieke hoeveelheid ervan. Een fiat-ysteem, dus.
Dat zeg ik, daarom de goudstandaard, dan kan je de geld hoeveelheid niet manipuleren.
Maar de hoeveelheid goud in roulatie wel, en dat heeft precies hetzelfde effect: de hoeveelheid tegenwaarde in de economie verandert; net als wanneer je bij gelijkblijvende produktie geld uit de hoge hoed tovert, dan verandert ook de verhouding geld - tegenwaarde.
Onzin. Sorry, maar dat is je eigen aanname en (foutieve) analyse.
Je kunt met economische middelen niet voorkomen dat ik de door mij geproduceerde overwaarde vastleg in goud in mijn schuurtje, en er ook niet met zekerheid voor zorgen dat ik dat weer in roulatie breng wanneer het jou uitkomt. De goudhoeveelheid in roulatie heb je dus niet in de hand.
Nu is dat met fiat-geld natuurlijk ook zo, want je kunt niet voorkomen dat ik balen geld in mijn schuurtje stop. Je kunt het echter wel onaantrekkelijk maken door de geldhoeveelheid - langzaam en gecontroleerd - te laten groeien. Dan wordt het voor mij al snel onaantrekkelijk om dat te doen. En een centrale bank kan nu eenmaal wel fiat-geld, maar geen goud maken.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 25-05-2011 09:44
]