Twee vragen: Waarom moet dat? En wie moet daarvoor zorgen?
Er zijn velen designs gemaakt door Fresco voor alles wat je zojuist opnoemt. De wereld kent genoeg resources om aan al onze wildste dromen te voldoen. De vraag is hoe we die dromen realiseren zodat andere daar geen hinder van ondervinden.
En wees nou eens concreet: als je alle unlimited resources hebt dan nog betwijfel ik of je voldoende leefbare ruimte op de wereld (laat staan in Nederland) hebt om vrijstaande woningen met alle mogelijke features voor iedereen te genereren.
v-c schreef op zondag 30 december 2012 @ 01:31:
Wie bepaald wat? Iedereen die daar genoeg kennis over bezit. Wie die kennis niet bezit wordt gratis bijgeschoold zodat het weet wat voor en achter is en is daarna vrij in te bepalen wat zijn keuze wordt.
En wie bepaalt of iemand voldoende kennis heeft? Wat dat aangaat moet ik 't eens zijn met de uitspraak "you will always have "those who have" and "those who have not's".
Er bestaan geen merken meer in een RBE (tenzij je dat zelf gaat promoten)
Ow, dus eigenlijk geen verschil met nu? Want nu zijn al die merken ook door henzelf gepromoot...
v-c schreef op zondag 30 december 2012 @ 01:54:
Voorbeeld: als we een vliegtuig bouwen heeft het te maken met bepaalde condities die bepalend zijn. Als we dit door andere waar dan ook in productie laten brengen dan moet er geen gevalletje van verschillende interpretatie in de formules zitten anders kan het wel eens heel erg gevaarlijk gaan worden. Ons educatieve programma's zullen ook zo min mogelijk gebaseerd moeten zijn op meningen maar in een universele taal aangeleerd moeten worden zodat ze minder vatbaar worden voor verschillende interpretaties.
ALLES is onderhevig aan interpretatie. Als je 'n enquete invult, en er zijn bij de vraag "geslacht" 2 mogelijkheden: 1) man, 2) vrouw, dan is er altijd die ene uitzondering die antwoord met "ja, in november nog".
Een universele taal gaat niet helpen, zeker niet omdat taal functioneel streekgebonden is. Om 't meest simpele voorbeeld te geven: in de Sahara heb je niet zoveel nut voor 10 verschillende woorden voor "sneeuwstorm". In Groenland is die verscheidenheid wel nuttig.
v-c schreef op zondag 30 december 2012 @ 02:37:
Dan heb ik het waarschijnlijk niet goed uitgelegd. Je wordt geschoold om een effectief mogelijk een oordeel te kunnen fellen. Dat betekend dus niet dat je maar te gehoorzamen hebt. Eerder dat men juist meer naar mekaars presentatie luisterd omdat er veel minder bs (bad science) wordt toegepast waardoor bijna elk toevoeging in de discussie een waarde kan bevatten die de ander misschien over het hoofd heeft gezien omdat niet iedereen exact hetzelfde is.
Ik vind het schattig hoor, maar er zijn nog steeds mensen die ik niet aan 't roer wil hebben zien staan, ongeacht of ze nou wel of niet die scholing met goed gevolg hebben afgerond. Er zijn nog steeds mensen die absoluut niet kunnen presenteren, er zijn nog steeds mensen die absoluut niet kunnen leiding geven, er zijn nog steeds mensen die niet kunnen of willen leren.
Het klinkt leuk: "maar dan hoeven die mensen dat ook niet" - en dat betekent automatisch dat er mensen zijn die óver hen zullen beslissen. En hoewel ik het lang niet altijd prettig vind dat ze nu kunnen stemmen, vind ik 't wel goed dat ze kunnen stemmen.
Ik denk dat we 'n behoorlijk efficiënte, effectieve samenleving hebben gecreeerd, met voldoende groei- en ontwikkelingsmogelijkheden. Juist de strijd tussen de verschillende overtuigingen maakt dat er verandering en ontwikkeling is: jij bent het niet eens met hoe het nu gaat, dus je probeert daar verandering in te brengen. Ja, er zijn "the 1%". Ja, die zijn oneerlijk, onmogelijk rijk. Maar die kunnen niet bestaan zónder een base van mensen die gemiddeld "rijk" zijn (en leiding geven in de bedrijven die de winst produceren), mensen die "ongeschoold werk doen (en werken in diezelfde fabrieken - en samen met de gemiddeld rijken de grootste afnemers zijn), en mensen die heel arm zijn (en dus voor minder dan 'n hongerloontje zwaar werk verrichten, zodat de producten "betaalbaar" blijven).
v-c schreef op zondag 30 december 2012 @ 03:26:
Het gaat mij niet lukken om in 1 avond alles duidelijk uit te leggen. Omdat ik daar A. niet zo'n breed referentie kader heb. en B. het zoals eerder aangeven jaren kost om vat te leggen op wat een RBE in zijn geheel werkelijk inhoud. Het is niet iets wat je even doorneemt een papiertje voor wint waarop staat dat je het snapt nee het is een proces dat continu je aandacht vraagt. Loop morgen maar eens naar buiten en stel je de vraag of wat je ziet niet veel beter geproduceerd had kunnen worden of onnodig is vandaag de dag.
Je vat het probleem dat ik heb met RBE/TVP goed samen: je ideeën zijn leuk, en allesomvattend, maar het is simpelweg niet mogelijk om àlles in eens te veranderen.
Daarnaast moet je het onveranderlijkste veranderen dat er te veranderen is: de mens.
Ik bedoel dat een democratie vandaag de dag enorm gevaarlijk is omdat we in een maatschappij leven die amper zijn eigen bottom kan afvegen.
En het alternatief is?
Je kunt pas meebeslissen als je op de hoogte bent van de factoren die meespelen.
En al die mensen die zich die kennis niet kunnen of willen verwerven? Mogen die simpelweg niet mee beslissen?
Persoonlijk bezit zal juist afnemen waardoor productie niet continu op vol vermogen hoeft te draaien.
(De wens tot) persoonlijk bezit zal pas afnemen als iemand weet dat op ieder door hem gewenst moment, het gewenst item/dienst hem ter beschikking staat. Kijk naar het OV: waarom willen mensen toch een auto zelf voor de deur hebben? Omdat ze dan op ieder gewenst moment, naar ieder gewenst punt kunnen rijden, zonder afhankelijk te zijn van derden. Ja, je moet soms nog even lopen en moet betalen voor parkeren, maar dat valt in 't niet tegen de nadelen van OV. Ja, je kan in de file komen, maar dat kun je met de bus net zo hard. Daarnaast heeft het OV heel wat vaker (onverwachte) vertraging dan 'n auto, sta ik rustig 10 minuten of langer te wachten op 'n bus of tram, heb ik meestal geen relaxte stoel waar ik in zit, heb ik last van de buurman die zich net 'n dag te lang niet gedouched heeft, kan ik niet om 3 uur 's nachts terug terwijl ik dat wel wens. On top of it, 't is nauwelijks goedkoper. Nee, geef mij dan maar het persoonlijke bezit van een auto, met alle lasten die daarbij komen.
Pas als het OV mij kan garanderen dat ik binnen dezelfde tijd, met dezelfde luxe, op ieder door mij gewenst moment, tegen dezelfde kosten, dezelfde bewegingsvrijheid heb als een auto mij biedt, pas dan ben ik bereid af te zien van mijn persoonlijk eigendom.
Ehm, ja? Daar leven we in.
Jíj bent degene die 'n alternatief wil bieden, maar je uitleg zo vaag en algemeen houdt, dat niemand er ook maar iets tegen in kán brengen.
Als ik stel "Als we maar lief voor elkaar zijn, wordt de wereld een stuk mooier, en zal alle leed verdwijnen" kan niemand ontkennen dat ik (iig voor 'n groot deel) de waarheid spreek en volledig gelijk heb. Probleem is dat ik niets zeg over hóe we lief voor elkaar kunnen zijn, wát lief zijn is, en dus dat ik helemaal niet concreet ben. Eigenlijk zeg ik dus helemaal niets, en gebruik daar heel veel woorden voor.
Zeg ik "we mogen niet van elkaar stelen, er komt een grote tovenaar die bepaalt wat we nodig hebben en alles wat we niet nodig hebben moeten we geven aan anderen die nog niet hebben wat ze nodig hebben" dan ben ik al veel concreter, en kan ik "de grote tovenaar" gaan verdedigen/uitleggen.
Jij blijft niet concreet, je geeft nergens een gedragswijziging die voor een wijziging in de wereld kan zorgen. Je zegt nergens "als je x doet, gebeurt er y, dus daarom vind ik dat iedereen x moet gaan doen".
Probeer het eens op die manier: Wat Moet Ik, volgens jou, Nu Doen om een door jou gewenste wijziging in de wereld te bewerkstelligen? Moet ik stoppen met het kopen van niet-noodzakelijke producten? Moet ik meer vrijwilligers werk gaan doen? Moet ik stemmen op Wilders/Fransesco? Moet ik m'n huis verkopen en verhuizen naar het TVP? Wat vind jij dat ik moet gaan dóen?
Je wilt me niet serieus, nog daar de moeite voor nemen, Toch blijf je in een topic hangen dat juist dat bespreekbaar wilt maken. Waarom verdoe je er je tijd mee als je het toch niet wilt onderzoeken?
Waarom zie je niet wat voor je neus ligt? Wij (gambieter, Gomez, ikzelf, furby-killer) zijn wél oprecht geïnteresseerd in dergelijke ideeën, alleen willen we graag concrete ideeën horen, geen dromen gebaseerd op idealistische overtuigingen, onderbouwd met mooie filmpjes waarmee je niet kunt discuseren.
Je draait de wereld om: jíj bent overtuigd van iets, en wilt anderen overtuigen. Wij willen ons best laten overtuigen, míts je met overtuigende argumenten/bewijzen komt. Het simpele feit dat we in dit topic actief zijn, geeft dat al aan. Zeker gezien jouw eigen levensovertuiging (nl. dat mensen geen tijd willen besteden aan dingen die mensen niet leuk vinden/waar ze niet van willen leren/geen verbetering uit kunnen halen), zou uitgerekend jíj ervan overtuigd moeten zijn dat onze aanwezigheid hier in dit topic voortkomt uit goedwillendheid, niet uit negativiteit.
Ik kan daar dagen mee discusseren
Overigens is dat wel een groot deel van waar ik moeite mee heb: het praten, en praten, en praten, zonder actie. Wat heb jíj nu al gedaan, gebouwd, ontwikkeld om die RBE/TPV te realiseren?
Betrouwbaarheid is ver te zoeken in een monetair economisch systeem. Ik kan niet meer zekerheid zeggen of mijn kiezen er wel of niet perc uitmoeten (als ik daar zelf geen kennis over heb) en ik weet niet of mijn tandarts of arts het beste met mij voorheeft of graag zijn salaris zo hoog mogelijk wil houden.
Helemaal mee eens. Laten we de tandarts af schaffen. Je hoeft overigens niet naar de tandarts te gaan hè? We kunnen er ook voor kiezen om onze tanden met 'n jaar of 40 weg te laten rotten. Of hoopte je eigenlijk dat de tandarts in kwestie betrouwbaar werd doordat hij pro-bono gaat werken? Dat hij voor z'n lol in 'n stinkende bek gaat kijken? Of voor de "dankbaarheid die hem ten deel zal vallen"? Ik denk dat je van 'n koude kermis thuis zult komen.
Overigens zou ik óók geen tandarts vertrouwen die voor de lol in m'n stinkende bek wil werken... Daar zit m.i. ook 'n steekje los.