Motions schreef op maandag 18 februari 2013 @ 17:01:
Juist de samenwerking van de gehele bevolking van de aarde, inplaats van een kleine groep mensen, zorgt ervoor dat het grootschalig wel lukt. Zo heb je dan toegang tot alle kennis, grondstoffen en arbeiders van de gehele wereld. Massaproductie voor de gehele bevolking is ook veel efficiënter dan voor een selecte groep. Klimaatverschillen kunnen efficiënter zijn voor bepaalde processen, etc.
Ik weet niet of het veel zin heeft maar ik ga het toch proberen. Het is wellicht verstandig om bepaalde posts 2 of 3x door te lezen. Wellicht dat je dan inziet waar je de grote denkfout maakt.
Ik zal proberen om de belangrijke punten met een - te starten zodat het makkelijk te lezen is
- Hoe ga jij ervoor zorgen dat de gehele bevolking van de aarde samenwerkt. Hoe is jou wereldvisie op dit moment? Amerika VS Rusland, Israel VS Palestina, Iran + N-korea VS de rest van de wereld, Protestanten VS Katholieken in Ierland, Islam/Sharia vs Christendom, Religie VS Atheisme en zo kan ik nog wel even doorgaan hoe ONTZETTEND verdeeld de wereld is.
- Waarom zou Rusland resources aan Amerika geven (en zie ook alle voorbeelden hierboven) en waarom zou Amerika massaproductie doen voor Amerika. De enige reden is dat ze er zelf beter op worden (lees meer geld aan verdienen)
- Massaproductie is al iets dat gebeurd. Kijk maar naar de fabrieken in China. Of wil je dit allemaal automatiseren? Zullen al die chinezen leuk vinden die geen baan = geen geld meer hebben.
Verder heb ik niet alle pagina's van dit topic zorgvuldig gelezen, maar zaken als cultuur en opvoeding kunnen veranderen.
Doe dit aub even. Voorkomt een hoop herhaling en het is voor jezelf denk ik ook zeer interessant. Zelf zat ik er bijv ook zo in als jou in het begin. Het concept is natuurlijk ontzettend mooi. Daar zijn we het allemaal over eens. Het is een utopie.
Zo ben ik zelf ook opgegroeid in een rijk kapitalistisch land en heb ik zelf de RBE ontdekt en ben ik er voorstander van geworden.
Ik denk dat de meeste mensen in een niet rijk, niet kapitalistisch land nog nooit van RBE gehoord hebben. Dit argument heeft 0 toegevoegde waarde. Zelfde als ik zou zeggen dat ik ben opgegroeid in een christelijk land en nu moslim ben geworden. Dus dan moet het wel waar zijn want tja ik ben immers christelijk opgevoed.
Religie is trouwens geen probleem in een RBE, geen groter probleem dan in de huidige maatschappij in ieder geval.
Dit moet je even goed uitleggen dan. Religie is nu al een gigantisch probleem in de GEHELE wereld. Jij denkt toch niet dat ze in de arabische wereld staan te springen om het christelijke westen te helpen (en andersom)
Wat er met gegrafisch wordt bedoeld weet ik niet. Economisch is een RBE veel verantwoorder dan de hudige economie die zeer inefficiënt is.
Hoe is dit verantwoorder. Leg eens uit.
Waarom is de huidige economie inefficient en blijkbaar is er nu een veel beter alternatief? RBE niet want dat kan in iedergeval op dit moment absoluut niet geimplementeerd worden.
De vorming van de EU is inderdaad een zeer kleine stap richting een RBE, er is immers meer samenwerking.
Nee, de vorming van de EU is een stap richting samenwerking. Heeft verder vrij met de RBE te maken
Motions schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:49:
Deze groep is totaal niet religieus, hij is juist zo wetenschappelijk als hij maar kan zijn. De hele RBE draait om wetenschap, overal waar het kan wordt deze toegepast. Wetenschap heeft geen ego, wetenschap zorgt voor uitkomsten die door ieder gecontroleerd en verbeterd kunnen worden.
Gambieter heeft al mooi uitgelegd wat wetenschap is. Dat is iets anders dan Startrek denken.
In de bijbel of ergens anders vandaan zul je nergens vinden hoe je een maatschappij moet ontwerpen.
Wel eens van de Koran en van de Sharia gehoord?
En wat bedoel je met "ergens anders vandaan"? Er zijn genoeg boeken of mensen die zeggen te weten hoe je een maatschappij moet ontworpen. Ik denk dan even aan het communisme van Stalin, het Facisme van Mussoline, de reichtstaat van Hitler en zo zijn er nog wel meer mooie ideeen over hoe je een maatschappij moet ontwerpen. Veeeeeeeeeeeeeeeel meer zelfs (denk ook aan de romeinen en perzen bijv)
Het is ook totaal onlogisch om een maatschappij te ontwerpen aan de hand van iemand zijn mening, religie of ideologie.
Waarom? Leg eens uit.
Een mening hoeft niet perse slecht te zijn
Soms is een maatschappij ontwerpen om een religie de beste optie
RBE is een ideologie...
[/quote]
Alles is wetenschappelijk te bepalen.
[/quote]
Ik nodig je van harte uit om eens in dit topic te neuzen
Zin & Onzin van Religie Rebooted [ZT]
Geef denk ik al een mooi beeld hoe religie een probleem gaat zijn.
Als jij van A naar B wilt komen, dan kan de wetenschap zeggen hoe je dat zo snel mogelijk, met de meeste comfort en zo efficiënt mogelijk kan doen.
Dat kan ik je ook vertellen. Wat is je punt?
Gaat iemand zeggen dat hij het daar niet mee eens is? Nee ik vind dat een vliegtuig van papier gemaakt moet worden, dus dan moet dat gebeuren?
Nee, wat is je punt?
Verder wordt een RBE totaal niet opgedwongen aan mensen. Het is juist het doel om mensen te overtuigen, niet op te dwingen. Wie zal er nog voor het huidige systeem kiezen, waar er elke dag duizenden mensen aan armoede sterven, waar je vrijheid enorm ingeperkt wordt, waar er constant oorlog op de wereld is, waar we de wereld waarin we leven, kapot maken, etc etc. ?
Niet opgedwongen? Maar iedereen MOET toch mee doen? want het moet een wereldwijde RBE worden. Als je niet mee doet raak je economisch heel erg achter.
-1 Waarom zouden er bij een RBE niet elke dag duizende mensen aan armoede sterven
-2 Waarom zou er bij een RBE niet je vrijheid beperkt worden
-3 Waarom zou er bij een RBE geen oorlog zijn?
Voor punt 1 wil jij iedereen gelijk maken (communisme). Dus alle mensen in Afrika, Azie, Zuid Amerika moeten minimaal net zo kunnen leven als iedereen in het Westen of Amerika toch? Want anders gaat met er op achteruit. Dit is NIET te realiseren.
Daarnaast, wat is dat "iedereen". Is dat Piet modaal of Freek de miljonair of Kees de 3x modaal? Hoe dan ook ga je mensen heel boos maken als ze even alles in moeten leven en verder moeten als een "normaal persoon"
Voor punt 2. Hoe zie jij het voor ogen dat ik maar kan doen en laten wat ik wil? Heb ik zin om te werken dan ga ik werken (mag ik zelf weten wat? Ook al is er geen behoefte aan? Of kan een machine het sneller en efficienter?) Of als 99% van de mensen gewoon niet gaat werken, kunnen wij dit dan ff opvangen met machines? Alles machinaal en electronisch en computer gestuurd? Weet je wat voor resources dat kost? Waar haal je die vandaan. Op de aarde zijn die in iedergeval niet. Moeten we maar gelijk ff Mars kolonialiseren toch.
Voor punt 3 ga je er maar voor het gemak van uit dat Saoedi zijn olie voor de rest van de wereld beschikbaar stelt, China hun electronica verdelen en Zuid Amerika hun vlees productie eerlijk distribueren. Juist.
Geen inhoudelijke argumenten? Er worden zo ontzettend veel inhoudelijke argumenten naar voren gebracht, als je maar wilt kijken. Om er maar eens een paar te noemen:
- Afschaffen van bezit. Het is inefficiënt dat iedereen een auto heeft als hij maar een klein deel van de dag gebruikt wordt. In een RBE gaat het erom dat er vervoer beschikbaar is, niet dat je een auto hebt alleen maar om hem te hebben.
Dus iedereen dezelfde auto ook toch? Allemaal een superluxe mercedes. Want ik ga echt niet in een fiat panda rijden... En uiteraard zijn BMW, Opel, Mitsubitshi het hier ook mee eens dat ze allemaal weg gaan of samengaan. Prima idee.
- Afschaffen van de markteconomie. Competitie in de markt zorgt er onder andere voor dat bedrijven hun producten zo goedkoop mogelijk gaan maken om te kunnen blijven verkopen. Hierdoor komt de kwaliteit van het product ontiechelijk hard onder te lijden wat tot enorme verspilling en inefficiëntie leidt.
Een lesje markteconomie zou niet heel verkeerd zijn

- Automatiseren waar het kan. Robots werken sneller, accurater en hoeven geen vakantie. Verder bevrijdt dit de mens van arbeid waardoor mensen meer tijd voor zichzelf hebben en ook meer kunnen werken aan technologische ontwikkelingen.
- Waar komen alle resources vandaan
- Waar komt het geld vandaan dat deze mensen nodig hebben om zichzelf te onderhouden
- Automatiseren waar het kan gebeurd al. Ik zie niet in wat een RBE hier extra aan toevoegd.
- Samenwerken. Opensource alles, iedereen werkt gezamelijk voor het gemeenschappelijk goed. Er zijn geen persoonlijke belangen meer om elkaar tegen te werken.
Communisme dus. En ik heb het idee dat jij nog naar school gaat en weinig met het bedrijfsleven te maken heb gehad. Is verder niet erg maar je visie is nogal rooskleurig zeg maar

Zo zijn er nog tientallen, zo niet hondertallen aan inhoudelijke argumenten voor een RBE, je hoeft ze maar te zoeken.
Zo zijn er nog duizenden, zo niet tienduizenden aan inhoudelijke argumenten tegen een RBE, je hoeft ze maar te zoeken.
Volgens mij heet het Resource Based, omdat resources het belangrijkste op de wereld zijn. Zo kan niemand leven zonder water bijvoorbeeld. Resources zijn heel kwetsbaar en kunnen opraken. De huidige economie houdt daar niet veel rekening mee en deze economie wel aan daarom noemen ze het denk ik zo. Geen idee of dat ook echt de reden is.
En wat als er in een land een resource opraakt? Dan kan die niet meer meedoen aan een RBE. Ze hebben immers geen resources meer. En ze kunnen niet even een andere resources gebruiken want die is veel minder waard. Want ik neem aan dat niet elke resources evenveel waard is. Hier is een liter zand, mag ik van jou een liter olie en van jou een kilo diamand?
Een ander aspect van een economie is dat het 'economized'. Dat wil zegen dat het verspilling zoveel mogelijk probeert te voorkomen, iets wat mist in de huidige economie.
Dat mist helemaal niet in de huidige economie. Dat er niet veel verbeterd kan worden is een andere zaak. Heeft echt niets met een RBE te maken. Denk bijv aan recycling, uitstoot CO, overstap op zonnepanelen en windenergie ipv kolen. Dit is nu al gewoon aan de gang. Niets nieuws onder de zon.
Wat betreft geld. Geld of een ander ruilmiddel zijn niet nodig als er van iets een overvloed is. Zo zal niemand lucht gaan verkopen, we hebben er immers genoeg van. In een RBE creërt men zo'n overvloed van alles, geld is daarin dus niet nodig.
Verzin jij er dan ff een oneindige bron van silicum, diamand, uranium etc. Er is niet zo'n overvloed en dat creeert met ook niet ff. Er is niet overal een overvloed van en alles kan op. Helaas pindakaas. Wat moet Saoedi Arabie gaan verhandelen als hun olie op is. Zand? Is dat evenveel waard?
Wij leven op dit moment inderdaad op veels te grote voet en die voet zal inderdaad niet snel verminderen door betere techniek, omdat we in een economie leven die die techniek niet gebruikt. Zo heeft ieder een auto zodat hij voor de huis geparkeerd kan staan. Zo heb ik vorig jaar nog een moederbord weg moeten gooien, omdat het te duur was om überhaubt te kijken wat er kapot aan was. Zo flikkeren we elke dag tonnen aan plastic flessen en zakken weg. Totale verspilling.
Dus we moeten soberder leven en dus inboeken op onze huidige welvaart. Succes met dit idee. Er is al eerder gezegd dat RBE een achteruitgang is. Je hebt dit zelf net hierboven mooi beschreven
We kunnen mobiele telefoons zo goed als mogelijk maken met de laatste technologie, we kunnen ervoor dat ze makkelijk te updaten zijn als de wetenschap nieuwe technologie ontwikkelt, we kunnen ervoor zorgen dat als ze uiteindelijk kapot gaan ze makkelijk te recyclen zijn. Doen we allemaal niet! De technologie is er, maar de economie laat het niet toe. Het is 'te duur'.
We kunnen van alles. Er komt echter waar meer bij kijken dat "het kunnen". Dat is ook het grote probleem van de RBE en zeitgeist. Leuk dat we "het kunnen". Er is echter nog iets dat "de realiteit" genoemd wordt waar je rekening moet houden met bijv de huidige economie, resources, geld etc.
Wij kunnen dus zeker onze grote voet flink verminderen.
Dus we moeten rekening gaan houden van alles en nog wat. Ik vind het maar lastig hoor. Klinkt niet als een vooruit gang.
Verder wordt de wetenschap enorm gestimuleerd door een RBE en deze voet zal waarschijnlijk dus ook veel kleiner worden. Verder worden we ook verlost van arbeid. Geen 8 uur per dagen werken meer, maar misschien nog maar 4 uur per week. Er is veel minder stress en ik kan zo nog wel 20 meer voordelen van een RBE in Nederland noemen.
Klinkt heerlijk. Waar teken ik? en moet iedereen 4 uur per week werken of mag je kiezen? Leuk dat je al die voordelen kan noemen maar kan je ze ook onderbouwen. Ik kan er ook wel 20 noemen.
- Gratis ijsjes voor iedereen
- Iedereen kan in de meeste luxe resorts verblijven overal op de aarde voor vakantie en je drankjes worden voor je gehaald (door jou dan want jij gaat wel 4 uur werken toch?)
- First class voor iedereen uiteraard
- Een flinke TV en home cinemaset want resources zijn geen probleem toch?
Er is meer dan genoeg voor iedereen op de wereld. We produceren nu al, met onze enorm achtergestelde landbouwmethoden al genoeg voedsel voor 11 miljard mensen. Er zijn ook berekeningen gedaan naar de energiebehoefte van de mensheid. Volgens mij was de uitkomst dat het volledig benutten van windenergie in de 4 daarvoor het meest geschikte staten in de Verenigde Staten genoeg energie opleverde voor de gehele wereldpopulatie.
Er is niet meer dan genoeg voor iedereen en dat wordt alleen maar minder als de populatie van de wereld op deze manier blijft groeien
Wikipedia: Wereldbevolking
Zoals eerder genoemd, hoe ga je al die energie verdelen en wie gaat dat betalen?
Het is dus zeker niet waar dat het Westen lijdt onder een RBE en ook niet dat er niet genoeg is voor Afrika/Azië.
Volgens mij blijkt juist dat we allemaal een stuk zuiniger moeten doen en veel meer moeten letten op van alles en nog wat.
Waarom zou dat niet kunnen? Er zijn nu al maglev-treinen in onder andere Japen en er is gratis vervoer in de hoofdstad van Talinn.
Gratis? Gratis? je bedoeld wordt betaald met belastinggeld? Of is er ergens een miljardair die dit regelt? Die bestaan niet meer in een RBE he, want iedereen is gelijk.
Ten opzichte van het systeem dat we nu hebben, kan ik inderdaad geen rationele reden bedenken waarom je niet in een RBE zou willen stappen. Kan jij er een bedenken?
Ik kan er genoeg bedenken. De eerste ben ik de wereldleider en werkt iedereen voor mij. Ik kan dit wetenschappelijk aantonen met mooie filmpjes dat dit het beste is. Je moet alleen even zoeken.
Alle gekheid op een stokje. Niemand zegt dat het huidige stelsel het beste is en niet te verbeteren is. Dat lijk jij wel te insinueren.
Tuurlijk zullen er mensen zijn die voor wat voor reden dan ook niet mee willen werken, maar zolang dat er niet te veel zijn kun je die mensen gewoon hun gang laten gaan. Een inwoner in een RBE tijdperk is vrijer dan de vrijste mens die er nu leeft.
En vergeet niet gelukkiger en vrolijker en fitter en gezonder *schrikt wakker*
Klinkt trouwens als de hemel he. RBE geen religie toch?
Verder moet zo'n inwoner helemaal niks, hij kan wonen waar hij wil met de levensstijl die hij wil. Het is slechts logisch dat enorme maglev treinen die mensen van de ene kant van een continent naar de andere kant vervoeren in de buurt van steden / het middelpunt van een populatie worden gebouwd.
Finmeccanica belde, ze zien dit als een leuk project om een transatlantische trein over de oceaan te bouwen. Ik bedoel, wat kan er fout gaan en het kost niets.
Mensen in dorpen krijgen andere vormen van transport en kunnen naar de steden gaan voor langeafstandstransport. Ik ben nogmaals geen expert op gebied van transport, maar het uitgangspunt is om mensen zo efficiënt mogelijk te vervoeren naar waar ze naartoe willen.
Nee dat blijkt

De RET en de NS hebben al toegezegd dat ze meer treinen en metro's gaan laten rijden naar de dorpen trouwens. Oh dat is niet efficient....
Sorry maar hoe kom je erbij dat je in een RBE geen auto's hebt, geen computers hebt of geen moderne technologie? Ik kan niet zien waarop je deze aanname basseert? Het is onze huidige staat van economie die zoveel resources vreet, niet technologie.
En als je iedereen op de hele wereld toegang wilt geven tot auto's, computers, telefonie, vervoer etc heb je natuurlijk een stuk minder resources nodig..... Jaaaaaaaa maaaaaaaaaar nu is het niet efficient. Je hebt gelijk hoor, ik gebruik nu mijn telefoon niet dus wil jij hem even? Ik bel wel even als ik hem terug wil... oh wacht...
Waarom we er niet op achteruit gang heb ik hierboven al gepost. Verder heb ik ook al uitgelegd waarom dit niet op kleine schaal kan. Een RBE is geen utopie en er zullen dus zeker ook mislukkingen zijn. Ik weet dat een RBE kan lukken, dat is uit te rekenen. Als er iets een mislukking is dan is het die rotzooi die we nu hebben om redenen die ik hierboven ook al gepost heb.
- Je hebt nergens uitgelegd waarom we er niet op achteruitgaan. Je hebt een hoop verzonnen maar dat kan ik ook
- Als het niet op kleine schaal kan waarom dan wel op grote schaal met alle gigantische verschillen in de hele wereld
- RBE is een utopie, ongeacht hoe hard je ook NEENENENNEEENENE blijft roepen. Als het geen utopie had geweest hadden we al geleeft zoals is Starwars
- Reken eens voor mij uit dan waarom een RBE kan gaan lukken. Wordt een aardige rekensom denk ik dan?
Ik heb een hoop van de inhoud van deze post hierboven net besproken. Over de stappen die gemaakt dienen te worden: De eerste stap is inventariseren hoeveel grondstoffen we hebben en waar met de mate waarin deze grondstoffen regenereren.
Dat weten we al. Er zijn te weinig resources om iedereen evenveel te geven.
Vervolgens moeten we gaan bepalen wat mensen nodig hebben, hoeveel eten, onderdak, vervoer, recreatie, etc. Elk mens is gelijk en dient hiervan te worden voorzien. Vervolgens bepalen we wat de meest efficiënte en duurzame manier is om dit voor elkaar te krijgen.
Dat weten we ook al. Elk mens heeft een mercedes nodig, een butler, eerste class vliegtickets, minimaal 300 vakantiedagen per jaar, 100GB internet verbinding, overal gratis toegang tot de nieuwste films en muziek. Wat is je punt?
[/quote]
Veel zogenaamd wetenschappelijke resultaten worden vaak uitgebracht voor eigen belang of voor belang van het bedrijf waarvoor men werkt. Wetenschappelijke voorspelingen en resultaten zijn te controleren en ook altijd te verbeteren. Natuurlijk blijft een voorspelling maar een voorspelling. Als wetenschappelijke resultaten elkaar tegenspreken dan dient er simpelweg meer onderzocht te worden en dan wordt de theorie gewoon geupdate.
[/quote]
Ja, en?
[
Voor 82% gewijzigd door
thewizard2006 op 19-02-2013 09:55
]