Verwijderd schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 12:18:
[...]
Dat verschil is nou net één van de drijfveren voor mensen om activiteiten te ontplooien.
[...]
Wat heb je daar nou aan? Als je landbouwgrond gaat geven aan iemand die er niets mee doet is dat misschien 'eerlijk', maar wel verspilling.
[...]
De bulk van die landen zit in de shit omdat hun leiders het geld verbrassen. Dat verander je echt niet door ze er zomaar meer van te geven.
[...]
Er is niemand die voor alle kapitaal kan vertellen wat het optimum is, en dus ook niet hoe het verdeeld zou moeten worden. Je kunt daar een democratisch proces op loslaten, maar dan heb je in feite een gemuteerde markteconomie, met dus precies dezelfde problemen.
[...]
Je haalt sowieso al de begrippen 'eerlijk' en 'optimaal' door elkaar. Eerlijk is niet optimaal, en optimaal is niet eerlijk.
[...]
Gebaseerd op wat? Waarom zou je bij een extra belastingschaal van 100% bij een inkomen boven de Balkenende-norm ineens alle corruptie, machtsmisbruik en fraude kwijt zijn? Je neemt de hebzucht niet weg, alleen de manier waarop die bevredigd gaat worden zal (marginaal) anders zijn.
[...]
Dat ligt aan je definitie van 'slecht'. Als je hoogproduktieve factoren wilt afremmen en nietsnutten wilt belonen is het niet slecht, nee.
[...]
Het heeft niets met de uitvoering te maken. Het principe dat iedereen precies dezelfde produktiviteit kan leveren klopt al niet. Een verdeling gebaseerd op die aanname klopt dus ook niet.
[...]
Ideëen die erop gebaseerd zijn dat mensen het leuk vinden om hun tijd te besteden aan dingen die ze niet leuk vinden terwijl ze daar ook nog eens niet voor beloond worden, worden de grond in geboord, ja. Omdat ze niet werken.
[...]
Als ik problemen die ik nu heb in een democratisch systeem ga inwisselen voor dezelfde problemen, maar dan in een totalitair systeem, wat is dan de winst van dat laatste? Bovendien zijn er helemaal geen problemen ontkracht, en al helemaal niet meerdere malen. Er worden wel allerlei aannames gedaan waarvan in het verleden allang gebleken is dat ze niet kloppen.
Let wel, ik beweer geenszins dat we de boel maar de boel moeten laten, maar dat zeitgeist-gedoe zit er op bepaalde punten gewoon naast, bombardeert enkele excessen tot standaard, en gaat die drogredenering vervolgens misbruiken om een totalitair regime te promoten met daarin bovendien verscheidene elementen waarvan al bekend is dat ze problemen veroorzaken, en ook waarom dat gebeurt. Het is niet veel meer dan op een populistische manier inspelen op ongefundeerd onderbuikgevoel.
Dit is echt precies wat ik nu net een aantal posts hierboven heb genoemd. Je gaat in op problemen die er niet zijn. Om het spelletje van "ik ga elke zin ontkrachten" ook maar mee te doen het volgende:
- Activiteiten zullen zich ook ontplooien als daar niet een beloning zoals geld tegenover staat. Men kan meer tijd besteden aan hun hobby, maatschappelijk werk, dingen doen die ze leuk vinden zonder dat ze daar eerst 5 dagen in de week 10 uur per dag kwijt zijn aan werken etc. Je zal altijd iets vinden dat je kan doen. Juist is dat systeem wordt doorgevoerd heb je meer tijd en middelen om jou passie uit te voeren.
- Waar heb ik gezegd dat je landbouwgrond gaat geven aan mensen die er niets mee kunnen. Dat is echt een compleet non argument. Natuurlijk ga je dat niet doen

Moet ik dat echt gaan verdedigen of vond je het nodig om elke zin te gaan ontkrachten. Een beetje logisch nadenken mag wel... Volgens mij zijn we hier bezig om alles efficienter, effectiever en eerlijker te verdelen (over het begrip eerlijk kom ik zo terug)
- Ik heb ook nergens gezegd dat we iedereen maar zomaar meer gaan geven en dat ze dan nog meer shit kunnen creeeren. Het idee is dus, zoals al eerder is gezegd dat het efficienter, effectiever en eerlijker moet. Dit is absoluut niet iets dat je van de een op de andere dag kan doen. Dit is absoluut niet iets dat hetzelfde effect heeft op iedereen. Dit is iets dat zich moet ontwikkelen. Bij de een zal het sneller gaan dan de ander. Ik heb ook nergens gezegd dat het makkelijk is. Dat is het ook niet. Dit is een concept, een idee, een visie. Het is ook niet gelukt om overal een democratie in te richten. Wil men hier niet aan meewerken dan zal het uiteindelijk tegen hun gaan werken. Hoe hier mee om te gaan etc mogen de hoge pieten gaan beslissen maar er zijn genoeg (niet aggressie) manieren om dit te bereiken. Maar ik kan niet in de toekomst kijken.
Daarnaast, het bulk van die landen zit in de shit omdat ze grote schulden hebben aan de westerse wereld en in een neerwaartse spiraal zitten
- Het bepalen wat het maximum is of het minimum zal zich moeten ontwikkelen. Daar is niets anders dan wat er nu gebeurd. Alleen de insteek is wat anders (al hebben ze veel overeenkomsten). Denk hierbij aan minimum loon, basis behoeftes, uitkeringen, ziekenzorg etc. Dat gebeurd nu ook. Niets nieuws dus, zoals jij het doet lijken. Het idee is alleen iets groter dan jij het voor ogen ziet. Maakt het er niet makkelijker op, helemaal mee eens. Maar dat maakt het niet gelijk een slecht streven.
- Eerlijk en optimaal. Volgens mij begrijp je prima wat ik er mee bedoel en zoek je gewoon iets om het te ontkrachten. Maar om het spelletje mee te spelen. Wie bepaald dat eerlijk niet optimaal is....(ps zie je wat ik hier doe....). Wellicht dat het meest eerlijke wel het meest optimale is dat men kan bereiken. Of is voor jou optimaal dat iedereen een groot zwembad heeft, een villa met 12 kamers en een prive jet.... Wat in ieder geval eerlijk is is dat iedereen minimaal goede basis voorzieningen heeft zoals onderdak, eten, kleding, ziekenzorg (en internet......) Is dit optimaal... nee, niet in de manier zoals jij die blijkbaar voor ogen hebt.
- Ik adverteer niet met een oplossing die ineens 100% van de problemen wegneemt. Dat maak jij er van. Corruptie etc zal er echt nog wel zijn. Ik geloof echter (zie ook zeitgeist) dat bijvoorbeeld zaken als corruptie ontstaan door bijv het monetaire systeem. Elimineren zal je het waarschijnllijk niet kunnen. Inperken, beperken en controleren wel (de problemen dan, niet de rechten etc. Moet natuurlijk geen dictatuur worden....)
- Het afremmen van hoogproductive factoren en belonen van nietsnutten is wederom een redelijk kansloos argument. Welk weldenkend mens zal dit stimuleren.... Dat maak je er zelf van. Een hoop mensen doen niet de dingen die ze doen alleen voor het geld maar omdat ze het leuk vinden, interessant vinden, belangrijk vinden. Daarnaast zijn er vast wel manieren om mensen op een bepaalde manier te belonen. Het verschil zal echter niet zo zijn als in een krot wonen of in een 12 kamer tellende villa. Maar meer als een rijtjeshuis vs 2 onder 1 kap. Een golf vs een passat (ipv een dacia vs een audi rs) etc etc
- Ik ga ook nergens er van uit dat iedereen dezelfde productiviteit kan leveren. Zie ook hierboven. Vandaar dat ik ook zeg dat de uitvoering zoals die in bijv rusland/china is (van het communisme) niet de manier van doen is.
- Volgens mij verkondig ik net dat mensen kunnen gaan doen wat ze leuk vinden. Jij maakt er nu ineens weer van dat mensen dingen moeten gaan doen die ze niet leuk vinden. Waar tover je dat vandaan? Of ben je teveel gefocussed op communisme. Dat dit absoluut niet is of mag worden.....
- Ik volg niet helemaal welke problemen je gaat inwisselen voor dezelfde problemen.... Het zeitgeist verhaal gaat er over dat we efficienter, effectiver en eerlijker gebruik maken van de middelen die we hebben. Hierdoor kan je juist een hoop problemen zoals armoede, honger, ziekte, stress en meerdere zaken (crimineel gedrag, psychoses etc) in iedergeval beperken.
Verder ben ik erg benieuwd naar welke aannames er in het verleden zijn gedaan die allang ontkracht zijn
Let wel op, ik zeg niet dat het zeitgeist systeem alle problemen gaat oplossen maar wel dat de manier van denken op veel punten, goede punten heeft.
En als laatste nog even een quote:
"bombardeert enkele excessen tot standaard, en gaat die drogredenering vervolgens misbruiken om een totalitair regime te promoten met daarin bovendien verscheidene elementen waarvan al bekend is dat ze problemen veroorzaken, en ook waarom dat gebeurt. Het is niet veel meer dan op een populistische manier inspelen op ongefundeerd onderbuikgevoel."
Dat is echt een dooddoener zeg. Dat kan ik van elke manier van anders denken zeggen..... Welke excessen heb je het over. Welke drogrederingen, welk totalitair regime (dat klinkt als dictatuur....), welke elementen die al problemen veroorzaken. Populistische manier van inspelen op onderbuik gevoel? Als je bedoelt dat we niet in de toekomst kunnen kijken dan heb je gelijk... maar verder.
Nogmaals, ik zeg niet dat dit een 100% oplossing is, dat ze overal gelijk in hebben etc. Integendeel. Ik ben mij er zeer van bewust dat het een gigantische impact op de manier van leven is. Ook dat dit er waarschijnlijk niet snel zal komen (tenminste niet voor 2050 als we tegen het tekort aan gaan lopen van fossiele brandstof en vers water etc). Ik denk echter wel dat er serieus naar dit soort ideeen gekeken moet worden en dat we tegen onszelf op een manier of een ander beschermd moeten worden (zonder het uiteraard te veranderen in een totalitaire dictatuur of iets dergelijks).