Om nog even terug te komen op het boomy group delay verhaal:
- The bass sounds can actually be delayed from the rest of the music by a number of factors, the most important being group delay (an equalization effect), but also resulting from speaker driver and box design. If you minimize this delay, then the bass should feel more in "sync" with the rest of the music. This is punchiness.
- The bass can resonate, again for all sorts of reasons. Perhaps there's a filter that's too steep or too peaking, or it's a factor of a sub design. In any case, if you can minimize the resonance to where the SPL matches the current signal as much as possible, I guess you're getting a "tighter" response, while increasing the resonance makes for a "boomier" sound. It's also possible to make a "boomy" sound through equalization simply by boosting the bass levels by an inordinate amount. These are more suggestions to look at than hard and fast
Bron:
http://www.hydrogenaudio....t=0&p=255601&#entry255601
Kortom:
- De directheid wordt bepaald door de group delay
- De boomerigheid wordt bepaald door het in overmate aanwezig zijn van één bepaalde frequentie
Dat klopt op zich ook wel, want zoals je zelf al eens zei: goedkope subwoofers zijn meestal afgestemd op 40hz, omdat ze klein moeten zijn, waardoor deze frequentie dus in hogere mate aanwezig is, zeker als de gebruikte woofer een Fs heeft rond die frequentie. De extra group delay levert dan nog eens een vertraging erachteraan.
Dit zou ook verklaren waarom mijn Peerless XXLS 12" met z'n group delay op 20hz van 50ms (Hypex high-pass) nog steeds gewoon strak klinkt.
Edit:
Op GoT vond ik in
dit topic:
Razkin schreef op maandag 10 november 2003 @ 20:48:
Het is niet meer echt on topic, maar om er nu een nieuw topic voor te maken...
Ik heb op GoT en inet wat(vnl diysubwoofer.org)gelezen over zelfbouw. Een aantal dingen zijn mij niet duidelijk. Aanbevolen wordt om de groupdelay*freq. niet boven de 400ms te laten komen. Is dit om de sub niet "boomy" te maken ? Als je de group delay*freq. onder de 400ms houdt minimaliseer je dan de kans op een boomy sub en kan je daardoor dichter in de buurt van de Fs gaan zitten of zelfs lager met de tuningsfrequentie ? Stel je hebt een groupdelay curve die pas bij 25Hz ontzettend omhoog gaat is dit dan erg slecht voor het geluid, je hoort die 25Hz toch haast niet(beperkt door het menselijk gehoor).
400ms... Lijkt me wat veel. 40ms is realistischer
Maar als dit waar is, dan zou group delay (bijna) nooit een probleem moeten zijn.
Echter, de vent daaronder zegt dat het product van frequentie en group delay niet groter mag zijn dan 400.
Dus op 20hz 20ms. Dat is weer erg moeilijk te halen...
Maar iemand daaronder zegt weer dat door het effect van de kamer group delay bij wijze van spreke verwaarloosd kan worden.
Dus
Edit2: nieuwe vonst:
http://forum.showyoursoun...CHIVE=true&TOPIC_ID=42251
Even scrollen naar de post van MarcoSQ
Deze geeft dus aan dat de group delay niets te maken heeft met het vertragen van de output, maar alles te maken heeft met de de faseverandering (radialen) bij een bepaalde frequentie (radialen per seconde) als de frequentie met een oneindig kleine hoeveelheid verandert...
Hoe ik dit nog precies moet interpreteren
(iemand formules?)
Als ik dit dus begrijp, dan betekent dat boomy en group delay dus niks met mekaar te maken hebben?
Alleen maar als je twee of meerdere speakers hebt?
Hier nog een quote na een hoop uitleg en onderbouwing:
But what we still don't know is: "How much bass delay is AUDIBLE?"
My current opinion would go something like this: "One cycle or so of delay in the bass range is probably just audible under controlled listening conditions (phones) and with the most challenging program material (clicks and pops). Under less well controlled listening conditions and with less difficult program material the audibility thresholds are somewhat higher."
Volledige verhaal:
http://www.trueaudio.com/post_010.htm
[
Voor 48% gewijzigd door
masser120 op 06-03-2010 23:09
]