[DIY] Budget zelfbouw subwoofer

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 22:43
Het is toch ook ongelofelijk. Ik netjes alles besteld en vandaag al binnen.

Kan ik alles dus gewoon weer terug sturen :D Ja moet je daar nou blij om zijn? Dacht het wel aangezien er gisteren op htforum.nl een peerless xls 10 met PR en een hypex 2.0 werd aangeboden voor 300 euro. Nou is dat uiteindelijk wel 80 euro duurder maar ik denk kwalitatief wel een factor of wat meer.

Enkele voordelen natuurlijk is dat deze driver al zo vaak is gebouwd dat ik er niets meer aan hoef te simuleren.

Het budget is er zo wel een beetje vanaf alhoewel is een stijging van 80 euro nog wel te overzien.

Dit topic blijft uiteraard gewoon doorlopen met de bouw e.d.

Voodeless en alle anderen nog ontzettend bedankt voor jullie input en niet denken dat het allemaal voor niets is geweest :)

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-05 18:40

voodooless

Sound is no voodoo!

Anders gewoon een subje bouwen en verkopen ;) Gesloten of BR, van de Dayton kun je een leuke sub maken.

XLS10 met PR is best leuk natuurlijk (ik hoop 12" PR? ).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Ik denk dat het terug sturen goedkoper is :) Kost ook weer tijd om alles in elkaar te zetten. Uiteindelijk zou ik voor de dayton 300 inclusief materialen e.d. kwijt zijn. Ik denk niet dat ik dat eruit haal met de verkoop ervan. Dus liever het zekere voor het onzekere dat ik straks me zelf in de vingers snij.

Ik had inderdaad al gelezen dat je beter wat meer oppervlakte kan hebben bij het gebruik van een PR maar als ik Sullivan (HTforum, peerless xls 10 stap voor stap topic) mag geloven valt hier helemaal niets aan op te merken. Prima bass en uitermate hoog vermogen.

Iig geval ben ik er een heel stuk op vooruit gegaan met die XLS. Eigenlijk ook wat mijn insteek was in het begin. Een sub met 2 drivers. :D Gellukig nu dus wel een amp met regelbare bass-boost :)

[ Voor 3% gewijzigd door Mistacal op 26-02-2010 12:50 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06:52
Ik heb zelf ook een subwoofer met de peerless xls10 + passieve radiator. Ik heb op aanraden van Sander Sassen in zijn artikel op www.hardwareanalysis.com de passive radiator verzwaard en zijn berekende kastinhoud aangehouden. Ik heb er wel een downfiring subwoofer van gemaakt. Zie het artikel op: http://www.hardwareanalys...ur-own-10-inch-subwoofer/
Let wel op dat je de subwooferkast goed luchtdicht maakt. Die van mij lekt zeer minimaal en dat merk je echt al direct. De sub gaat echt lekker en is een mooie aanvulling op de fronts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Hout aangeschaft

Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/1739/p1030992.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img685.imageshack.us/img685/1739/p1030992.th.jpg

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Gooi aub wel die schroeven weg! Geen schroeven gebruiken voor speakers. De schroefgaten ga je namelijk altijd zien na een tijdje, hoe goed je ze ook afwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:35
voodooless schreef op zondag 28 februari 2010 @ 18:12:
Gooi aub wel die schroeven weg! Geen schroeven gebruiken voor speakers. De schroefgaten ga je namelijk altijd zien na een tijdje, hoe goed je ze ook afwerkt.
Tenzij je gaat fineren - zo'n strook hout dekt zo'n schroef wel redelijk permanent af.
Kan mij voorstellen dat schroeven + lijm dan ook beter is dan spijkers + lijm - sterker, met name - maar alleen als je gaat fineren of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zelfs dan zou ik het niet doen. De schroef drukt altijd naar buiten naar verloop van tijd, en dan krijg je gewoon een bultje in je fineer.

Lijm en lijmklemmen is meer dan voldoende. Eventueel kun je natuurlijk met deuvels aan de gang gaan (maar dat is wel best lastig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Ook met RVS en stof? Schroeven worden vast gezet met constructielijm.

Ik hoef die dingen niet te gebruiken natuurlijk. Ik zat in eerste instantie ook met duivels maar is toch wat lastiger om ze netjes te krijgen. De schroeven had ik meer voor de voorplaat aangezien deze tussen 4 andere platen komt.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

Je moet echt serieus overwegen om voor de deuvels te gaan. Er zijn handige insteekjes te gebruiken zodat je gaten wel matchen :) Het is netter, fraaier, mooier, strakker enzovoorts...

[ Voor 73% gewijzigd door Fid3lity op 28-02-2010 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ook met RVS en zeker met stof heb je kans dat je het gaat zien. Vast zetten met lijm heeft geen nut, 't komt toch altijd weer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Wat je ook kan doen... Zoeken naar 90 graden profiel van Alu, en van binnenuit daarin schroeven...

Dan zit je met het probleem dat je die niet helemaal kan afsluiten, maar dan kun je de laatste plank met deuvels doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 11:01
@ voodooless
Zou je me ajb het belang van group delay kunnen uitleggen?
Met de bouw van mijn sub (Peerless XXLS-12 titan) had je het ook al over het belang daarvan.
Echter, als ik bijvoorbeeld op andere fora zoals The Home Theater Shack ga kijken echt werkelijk niemand die het erover heeft. Als ik dan ook kijk naar van die standaardkits van bijvoorbeeld CSS of Exodus Audio, dan zit de group delay al gauw op 35ms of meer.
Zo is mijn Peerless nu op 20hz 24ms. In combinatie met de high-pass van de Hypex DS2.0 versterker op 12hz van de 4e orde zelfs 40ms.
Maar werkelijk: ik merk er helemaal niks van! De subwoofer klinkt totaal niet 'boomy' of wat dan ook, zelfs heel strak. Slechts room-gain die af en toe op bepaalde frequenties een extra duw kan geven (geen equalizer zit erop), maar dat valt alleen op als je een sweep van 10-xxx hz laat gaan. Zeker bij films valt hier niks van te merken en bij muziek, tja onder de 40hz zijn daar überhaupt geen echte tonen meer van aanwezig.
Was er niet een duimregel dat de group delay niet hoger moet zijn dan één periode? Ofwel bij 20hz een kleine 50ms?
Graag wat duidelijkheid hierover, het lijkt erop dat jij nogal wat meer weet dan ik. Binnenkort ga ik nog een subje maken en daarvoor wilde ik de Exodus Shiva-X2 nemen icm. de 15" passive radiator, maar group delay is zonder filter 38ms op 20hz en met filter zelfs 50ms. Bij 30hz is dit alweer 11ms en 40hz zelfs 6ms.
Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

masser120 schreef op zondag 28 februari 2010 @ 23:02:
@ voodooless
Zou je me ajb het belang van group delay kunnen uitleggen?
Met de bouw van mijn sub (Peerless XXLS-12 titan) had je het ook al over het belang daarvan.
Echter, als ik bijvoorbeeld op andere fora zoals The Home Theater Shack ga kijken echt werkelijk niemand die het erover heeft. Als ik dan ook kijk naar van die standaardkits van bijvoorbeeld CSS of Exodus Audio, dan zit de group delay al gauw op 35ms of meer.
Group delay is de vertraging die een bepaalde frequentie heeft.Als je alle frequenties op een gelijk moment laat beginnen, zullen de laagste tonen later komen dat de hogere. Je krijgt dus eigenlijk een uitsmering van je frequenties over de tijd, wat ervoor zorgt dat het laag modderig en boomerig gaat worden. Ik kan me best voorstellen dat de mensen bij Home Theater Shack hier niet echt veel aandacht aan schenken. Bij HT wil je vooral dat je een berg herrie krijgt, en het belang van een mooie bas wordt hier toch vaak ondergesneeuwd. Toch is dat ook bij HT wat mij betreft zeker niet ongelangrijk.
Zo is mijn Peerless nu op 20hz 24ms. In combinatie met de high-pass van de Hypex DS2.0 versterker op 12hz van de 4e orde zelfs 40ms.
Tja, ook een filter zorgt helaas voor een extra fase draaing, daar doe je weinig aan. Ik zou echter wel durven te zeggen dat je onder de 20 tot 30 Hz niet meer zo super veel aandacht aan de group delay zou moeten schenken. Dermate lage tonen gaan sowiso helemaal op in de ruimte, en zijn toch al zo gigantisch boomerig dat de colleratie met hogere tonen toch al erg lastig is te maken. Je kunt liever het subsonic filter gewoon aan hebben om je woofer te beschermen en de extra group delay daar voor lief nemen op dergelijke frequenties. Ik denk dat tussen de 40 en 80 Hz, de group delay doorgaans wel het meest kritiek is.

Dat is ook de rede dat de goepkopere subje juist vaak boomerig zijn. Die komen meestal niet zo diep, en vallen dus al veel eerder af, waardoor de piek in de group delay juist in een kritisch gebied komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
voodooless schreef op zondag 28 februari 2010 @ 20:51:
Ook met RVS en zeker met stof heb je kans dat je het gaat zien. Vast zetten met lijm heeft geen nut, 't komt toch altijd weer los.
Uhmz lijkt me vrij sterk dat deze door 2mm RVS zullen trillen. Bij het stof is het een ander verhaal. Ik twijfel een beetje aan de sterkte van de lijm namelijk. 5kg/cm2

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
voodooless schreef op maandag 01 maart 2010 @ 09:27:
[...]

Group delay is de vertraging die een bepaalde frequentie heeft.Als je alle frequenties op een gelijk moment laat beginnen, zullen de laagste tonen later komen dat de hogere. Je krijgt dus eigenlijk een uitsmering van je frequenties over de tijd, wat ervoor zorgt dat het laag modderig en boomerig gaat worden. Ik kan me best voorstellen dat de mensen bij Home Theater Shack hier niet echt veel aandacht aan schenken. Bij HT wil je vooral dat je een berg herrie krijgt, en het belang van een mooie bas wordt hier toch vaak ondergesneeuwd. Toch is dat ook bij HT wat mij betreft zeker niet ongelangrijk.

[...]

Tja, ook een filter zorgt helaas voor een extra fase draaing, daar doe je weinig aan. Ik zou echter wel durven te zeggen dat je onder de 20 tot 30 Hz niet meer zo super veel aandacht aan de group delay zou moeten schenken. Dermate lage tonen gaan sowiso helemaal op in de ruimte, en zijn toch al zo gigantisch boomerig dat de colleratie met hogere tonen toch al erg lastig is te maken. Je kunt liever het subsonic filter gewoon aan hebben om je woofer te beschermen en de extra group delay daar voor lief nemen op dergelijke frequenties. Ik denk dat tussen de 40 en 80 Hz, de group delay doorgaans wel het meest kritiek is.

Dat is ook de rede dat de goepkopere subje juist vaak boomerig zijn. Die komen meestal niet zo diep, en vallen dus al veel eerder af, waardoor de piek in de group delay juist in een kritisch gebied komt te liggen.
Bedankt voor de uitleg :)
Verklaart ook waarom mijn ooms Bose sub (6,5" prutgeval eigenlijk :s) zo boomerig klinkt!
Ik dacht dat het te maken had met plaatsing (maar nou zal dat ook wel een rol spelen)
En tja Amerikanen he ;)

Wil dat eigenlijk zeggen dat group delay als dit op zich wel acceptabel is?

Afbeeldingslocatie: http://www.drumschool.nl/Maarten/GD_2.PNG

(echt veel alternatieven voor een goed sub die compact is met een PR zijn er nou ook weer niet)

Betekent dat overigens wél dat je dat op een of andere manier digitaal kan compenseren? In principe kan je digitaal wel 50ms in de toekomst kijken, dus ja...?

[ Voor 8% gewijzigd door masser120 op 01-03-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Digitaal compenseren kan theoretisch wel. Dan moet je het gehele signaal een delay geven, en de frequentiecomponenten met de grootste group delay het minste. Daarvoor heb je echter FIR filters nodig die behoorlijk lang zijn gezien de lage frequenties. Dat is behoorlijk duur (veel silicium) en kom je daarom niet vaak tegen. Daarnaast heb ik nog nooit een fase-EQ gezien in een DSP. Theoretisch kan het, maar practisch...

Wat betreft je group delay. Als het goed klinkt zou ik me geen zorgen maken, al vind ik 40 ms wel behoorlijk veel.

De opstelling heeft trouwens ook heel veel te maken met de boomerigheid van het uiteindelijke resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
voodooless schreef op maandag 01 maart 2010 @ 19:34:
Digitaal compenseren kan theoretisch wel. Dan moet je het gehele signaal een delay geven, en de frequentiecomponenten met de grootste group delay het minste. Daarvoor heb je echter FIR filters nodig die behoorlijk lang zijn gezien de lage frequenties. Dat is behoorlijk duur (veel silicium) en kom je daarom niet vaak tegen. Daarnaast heb ik nog nooit een fase-EQ gezien in een DSP. Theoretisch kan het, maar practisch...

Wat betreft je group delay. Als het goed klinkt zou ik me geen zorgen maken, al vind ik 40 ms wel behoorlijk veel.

De opstelling heeft trouwens ook heel veel te maken met de boomerigheid van het uiteindelijke resultaat.
Daarbij komt toch in principe dat je tonen van 20hz en lager eigenlijk niet eens echt kan horen?
Meer voelen althans.
Maar dat zou dan een sub zijn die ik voor iemand ga maken, ik heb zelf 25ms op 20hz en dat klinkt naar mijn idee gewoon strak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-05 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Gebruik anders van die spijkers zonder kop. Volstaan bij het in elkaar zetten en maken na het inslaan met een drevel goed plamuurbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Drivers and amp arrived :D

Afbeeldingslocatie: http://img94.imageshack.us/img94/8931/p1040002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img32.imageshack.us/img32/7765/p1030998o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/7236/p1030995e.jpg

Morgen lijmen  O0

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Ziet er netjes uit! Goede keus de Hypex DS2.0
Welke driver en PR zijn het nou uiteindelijk geworden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Peerless XXLS 10 en PR (XLS) :D

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Dat is niet verkeerd nee!
Kun je misschien wat WinISD plaatjes plaatsen wat betreft tuning (en daarmee boxgroottes enzo) e.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Ja zal ik nog wel doen maar in het weekend. Ik heb voornamelijk de sheet aangehouden van www.tymphany.com

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masser120
Om nog even terug te komen op het boomy group delay verhaal:
- The bass sounds can actually be delayed from the rest of the music by a number of factors, the most important being group delay (an equalization effect), but also resulting from speaker driver and box design. If you minimize this delay, then the bass should feel more in "sync" with the rest of the music. This is punchiness.
- The bass can resonate, again for all sorts of reasons. Perhaps there's a filter that's too steep or too peaking, or it's a factor of a sub design. In any case, if you can minimize the resonance to where the SPL matches the current signal as much as possible, I guess you're getting a "tighter" response, while increasing the resonance makes for a "boomier" sound. It's also possible to make a "boomy" sound through equalization simply by boosting the bass levels by an inordinate amount. These are more suggestions to look at than hard and fast
Bron: http://www.hydrogenaudio....t=0&p=255601&#entry255601

Kortom:
- De directheid wordt bepaald door de group delay
- De boomerigheid wordt bepaald door het in overmate aanwezig zijn van één bepaalde frequentie

Dat klopt op zich ook wel, want zoals je zelf al eens zei: goedkope subwoofers zijn meestal afgestemd op 40hz, omdat ze klein moeten zijn, waardoor deze frequentie dus in hogere mate aanwezig is, zeker als de gebruikte woofer een Fs heeft rond die frequentie. De extra group delay levert dan nog eens een vertraging erachteraan.
Dit zou ook verklaren waarom mijn Peerless XXLS 12" met z'n group delay op 20hz van 50ms (Hypex high-pass) nog steeds gewoon strak klinkt.

Edit:
Op GoT vond ik in dit topic:
Razkin schreef op maandag 10 november 2003 @ 20:48:
Het is niet meer echt on topic, maar om er nu een nieuw topic voor te maken...
Ik heb op GoT en inet wat(vnl diysubwoofer.org)gelezen over zelfbouw. Een aantal dingen zijn mij niet duidelijk. Aanbevolen wordt om de groupdelay*freq. niet boven de 400ms te laten komen. Is dit om de sub niet "boomy" te maken ? Als je de group delay*freq. onder de 400ms houdt minimaliseer je dan de kans op een boomy sub en kan je daardoor dichter in de buurt van de Fs gaan zitten of zelfs lager met de tuningsfrequentie ? Stel je hebt een groupdelay curve die pas bij 25Hz ontzettend omhoog gaat is dit dan erg slecht voor het geluid, je hoort die 25Hz toch haast niet(beperkt door het menselijk gehoor).
400ms... Lijkt me wat veel. 40ms is realistischer
Maar als dit waar is, dan zou group delay (bijna) nooit een probleem moeten zijn.

Echter, de vent daaronder zegt dat het product van frequentie en group delay niet groter mag zijn dan 400.
Dus op 20hz 20ms. Dat is weer erg moeilijk te halen...

Maar iemand daaronder zegt weer dat door het effect van de kamer group delay bij wijze van spreke verwaarloosd kan worden.

Dus :?

Edit2: nieuwe vonst:

http://forum.showyoursoun...CHIVE=true&TOPIC_ID=42251

Even scrollen naar de post van MarcoSQ

Deze geeft dus aan dat de group delay niets te maken heeft met het vertragen van de output, maar alles te maken heeft met de de faseverandering (radialen) bij een bepaalde frequentie (radialen per seconde) als de frequentie met een oneindig kleine hoeveelheid verandert...

Hoe ik dit nog precies moet interpreteren |:(
(iemand formules?)

Als ik dit dus begrijp, dan betekent dat boomy en group delay dus niks met mekaar te maken hebben?
Alleen maar als je twee of meerdere speakers hebt?

Hier nog een quote na een hoop uitleg en onderbouwing:
But what we still don't know is: "How much bass delay is AUDIBLE?"

My current opinion would go something like this: "One cycle or so of delay in the bass range is probably just audible under controlled listening conditions (phones) and with the most challenging program material (clicks and pops). Under less well controlled listening conditions and with less difficult program material the audibility thresholds are somewhat higher."
Volledige verhaal:
http://www.trueaudio.com/post_010.htm

[ Voor 48% gewijzigd door masser120 op 06-03-2010 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Update: Hier wat fotos :)

Afbeeldingslocatie: http://img710.imageshack.us/img710/2271/p1040003a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img130.imageshack.us/img130/7118/p1040004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/2825/p1040007z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/4145/p1040011in.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img16.imageshack.us/img16/1705/p1040014k.jpg

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Oei, beetje uitgeschoten aan de achterkant ;)
Geeft niet! MDF-vuller en het is zo weg! :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Hé, ik ken die workmate :+ Alleen die van ons zit onder de verf...

Goed gereedschap is het halve werk he? Wou dat ik die spullen had :P Het ziet er mooi uit, maar waar is nou dat rechthoek voor? Voor de amp? Want daarvoor lijkt 't gat me nogal groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 275731

Dat zal voor de hypex zijn neem ik aan?

Stom trouwens.. ik gebruik regelmatig een bovenfrees, maar nog nooit cirkels gemaakt. Ik zie nu dan ook voor het eerst hoe dat netjes kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
B_FORCE schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 00:34:
Oei, beetje uitgeschoten aan de achterkant ;)
Geeft niet! MDF-vuller en het is zo weg! :)
Ja inderdaad een beetje uitgeschoten maar hij wordt gestoffeerd dus zie je niets meer van straks :)
Blue-Tiger schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 05:34:
Hé, ik ken die workmate :+ Alleen die van ons zit onder de verf...

Goed gereedschap is het halve werk he? Wou dat ik die spullen had :P Het ziet er mooi uit, maar waar is nou dat rechthoek voor? Voor de amp? Want daarvoor lijkt 't gat me nogal groot...
Dat gat is 190mm bij 170mm dus dat is niet echt een groot gat. Het is ook maar een kleine sub 40x40x40cm
Anoniem: 275731 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 10:43:
Dat zal voor de hypex zijn neem ik aan?

Stom trouwens.. ik gebruik regelmatig een bovenfrees, maar nog nooit cirkels gemaakt. Ik zie nu dan ook voor het eerst hoe dat netjes kan. :)
Ja en heel makkelijk ook. Goed kijken hoe de geleider eruit ziet en met een beetje geluk kan je deze zo ombouwen. Bij deze frees heb ik gewoon een stukje hout eronder gemaakt. Er zat al een gat in de geleider dus dat scheelde. Je kan er natuurlijk altijd een gat in boren.

__/`\__/`\__

Pagina: 1 2 Laatste