Ik heb sinds 1999 een Magnat Victory Sub20. Deze heeft voornamelijk aan een stereo versterker gehangen en is de afgelopen 6mnd niet gebruikt. Nu heb ik sinds kort een DTS receiver en heb de sub op de pre out aangesloten. De sub geeft bijlange na niet de sound meer die er vroeger uit kwam. Op laag volume is het geluid in orde, maar zodra je wat meer vraagt, dan is het vnl een en al vervorming zodra de sub echt lage frequenties moet weergeven en de echt lage frequenties zijn niet eens meer hoorbaar. Om er zeker van te zijn dat het de sub is heb ik hem aangesloten zoals ie eerder al 3 jaar aangesloten geweest is en de vervorming ed blijft. De sub is 60Watt en zit nu op de pre out van een yamaha rx v440. Kan het zijn dat er een of ander filter gammel is of dat de woofer zelf beschadigd is ? Er is geen schade aan de conus.
Kloten met uitgangsniveau op de receiver laag en op je sub hoog en andersom, probeer dat is. En kijk ook is op welke freq. je filter in je amp ingesteld staat, als je dat op een 440 kan instellen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Ik kan niet instellen op welk freq. bereik ik zit. Heb alle instellingen nagelopen, maar zonder enig effect.
Niet alleen nalopen, maar ook ff experimenteren.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Anoniem: 86389
waarschijnlijk staan je frontspeakers op ''large'' hierbij worden de lage frequenties gewoon naar je fronts gestuurd. Zet je fronts bij de setup op ''small'' dan stuurt je amp de lagere frequenties naar je sub
Ja, dat bedoelde ik ook
Heb met de instellingen gespeeld, zonder enig effect., zodra ik gewoon het geluid harder wil, is er vnl vervorming. Als ik de sub direct op m'n geluidskaart zet en dus voor de volle 100% de mogelijkheden van de versterker van de sub gebruik, heb ik al last van de vervorming bij zo'n 33%. Ik weet zeker dat dit voorheen niet zo was.
Standaard 3,5mm jack naar dubbel cinch...Ook al andere geprobeerd en ik speel een ori cd af, geen 128kbit mp3s oid
Anoniem: 86389
btw. let er wel op dat de rx-v440 2 sub-outs heeft, heb je hem misschien op de sub/6ch gezet
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 86389 op 05-11-2003 15:10 ]
Sub is goed aangesloten en ingesteld. Het ligt niet aan de manier waarop de sub aan de receiver hangt, want los aangesloten op willekeurige bron geeft dezelfde vervorming.
Download eens een toongenerator en zet eens een laag frequent signaal op de sub (iets van 10Hz ofzo). Stel dan het volume in dat ie een behoorlijke uitslag maakt (niet overdrijven en met volume dicht beginnen). En beschrijf dan eens wat voor geluid de sub maakt.
10Hz ?? De woofer beweegt wel, maar veel te weinig om ook maar geluid te produceren.
Je kan in de versterker ook aangeven of je wel of niet een sub eraan hebt zitten staat die wel op aan???? En je kan ook nog proberen om het volume naar de sub te verhogen. En zit de stekker er goed in en niet half????
Op 10Hz heb ik dus helemaal geen geluid. Op 41Hz @ 33% van max is er een duidelijke toon te horen, net onder de 39Hz is het al een stuk minder en op 37 is er vrijwel niets te horen onder de 35 is er stilte @33% van de sub. Op 35Hz en de sub half open hoor ik weer een duidelijke toon(doet pijn aan me oren!) en dan is tevens een bijgeludi te horen. Het lijkt wel alsof er lucht door kieren heen gaat oid, beter kan ik het niet omschrijven.
Dat kan ook door port noise komen. Maar als je bij 10Hz geen geluid hebt, loopt de voice coil iig niet aan.
Maar goed, ik zou proberen te achterhalen waar het bijgeluid vandaan komt.
Maar goed, ik zou proberen te achterhalen waar het bijgeluid vandaan komt.
Ik heb de woofer verwijderd. Het achterpaneel heb ik losgeschroefd, maar dat zit nog steeds vast lijkt het wel(lijm?). Er zitten geen losse dingen, er zit wel een printplaat die met redelijk gemak wat op en neer bewogen kan worden, misschien dat die plaat resoneert en zodoende die bijgeluiden produceerd.
Wat kan ik doen om de woofer zelf te testen ?
Wat kan ik doen om de woofer zelf te testen ?
Mja, op de een of andere manier is de vervorming voor het grootste gedeelte weg
Het klinkt weer zoals eerst, echter in de loop der tijd ben ik schijnbaar kritischer geworden qua geluid, aangezien ik het kut vind klinken
Veel geld heb ik niet, dus ik dacht aan zelfbouw. Nu is het zo dat het duurste aan zelfbouw subs, de amp is. De amp die in m'n huidige sub(60Watt) zou dat wat zijn om een andere woofer aan te sturen(in uiteraard een zelfgebouwde kast) ? M'n kamer is niet al te groot en die 60 Watt is zat. Als ik wat meer geld in een goede woofer stop, produceert het sowieso wel de nodige dB's. Hoe kan ik er trouwens achterkomen in welk frequentie gebied de versterker versterkt ? Is dat enkel te meten ?
heb je misschien fase problemen? De meeste drivers geven op 60watt toch een belachelijke bak geluid hoor.
Thuis haal ik alleen de 1watt als pap en mam weg zijn
En de drivers die ik heb zijn best low-end qua gevoeligheid (87dB)
Overigens is 35Hz niet ech laag voor een sub als jij zegt niks meer te horen. Met mijn zelfbouwzuiltjes 'hoor' ik de 15Hz nog goed. M'n versterker zegt dan maar 0.5watt te leveren maar gezien de uitslag die de woofer dan maakt geloof ik daar niet veel van
iig, leen eerst eens een andere sub van iemand, weet je of het aan de sub ligt, aan de versterker of aan de combi van beide
Overigens is 35Hz niet ech laag voor een sub als jij zegt niks meer te horen. Met mijn zelfbouwzuiltjes 'hoor' ik de 15Hz nog goed. M'n versterker zegt dan maar 0.5watt te leveren maar gezien de uitslag die de woofer dan maakt geloof ik daar niet veel van
iig, leen eerst eens een andere sub van iemand, weet je of het aan de sub ligt, aan de versterker of aan de combi van beide
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
Ligt aan de sub:) Heb nl ook 2 Magnat Project 4.1 zuilen aan m'n receiver gehangen en die gaan echt _veel_ lager dan me sub. M'n sub was samen met 2 satelieten 299,- gulden. Net zoveel als 1 project 4.1
Op techno, hardhouse ed beukt de sub wel, maar diepe bassen klinken echt zwaar ruk. Dat nummer van Ja Rule, dat op de soundtrack van The Fast and The Furious staat, die bass is dus niet om aan te horen op me sub. Nu wil ik dus zelf een sub gaan maken en ik hoop dat ik de amp kan hergebruiken.
Op techno, hardhouse ed beukt de sub wel, maar diepe bassen klinken echt zwaar ruk. Dat nummer van Ja Rule, dat op de soundtrack van The Fast and The Furious staat, die bass is dus niet om aan te horen op me sub. Nu wil ik dus zelf een sub gaan maken en ik hoop dat ik de amp kan hergebruiken.
Dat zou moeten kunnen, tenzij er ranzige filters zijn gebruikt natuurlijk.Razkin schreef op 10 november 2003 @ 15:31:
Ligt aan de sub:) Heb nl ook 2 Magnat Project 4.1 zuilen aan m'n receiver gehangen en die gaan echt _veel_ lager dan me sub. M'n sub was samen met 2 satelieten 299,- gulden. Net zoveel als 1 project 4.1![]()
Voeding en koeling verzwaren dan houd je er iets moois aan over zo lijkt me.
(ben zelf op trial and error manier (meer error dan trial) aant proberen een versterker te bouwen) het is iig erg leuk om te doen.
Het is niet meer echt on topic, maar om er nu een nieuw topic voor te maken...
Ik heb op GoT en inet wat(vnl diysubwoofer.org)gelezen over zelfbouw. Een aantal dingen zijn mij niet duidelijk. Aanbevolen wordt om de groupdelay*freq. niet boven de 400ms te laten komen. Is dit om de sub niet "boomy" te maken ? Als je de group delay*freq. onder de 400ms houdt minimaliseer je dan de kans op een boomy sub en kan je daardoor dichter in de buurt van de Fs gaan zitten of zelfs lager met de tuningsfrequentie ? Stel je hebt een groupdelay curve die pas bij 25Hz ontzettend omhoog gaat is dit dan erg slecht voor het geluid, je hoort die 25Hz toch haast niet(beperkt door het menselijk gehoor).
Ik heb op GoT en inet wat(vnl diysubwoofer.org)gelezen over zelfbouw. Een aantal dingen zijn mij niet duidelijk. Aanbevolen wordt om de groupdelay*freq. niet boven de 400ms te laten komen. Is dit om de sub niet "boomy" te maken ? Als je de group delay*freq. onder de 400ms houdt minimaliseer je dan de kans op een boomy sub en kan je daardoor dichter in de buurt van de Fs gaan zitten of zelfs lager met de tuningsfrequentie ? Stel je hebt een groupdelay curve die pas bij 25Hz ontzettend omhoog gaat is dit dan erg slecht voor het geluid, je hoort die 25Hz toch haast niet(beperkt door het menselijk gehoor).
Dat kan heel goed kloppen. Hoe lager je gaat, hoe minder vermogen je "nodig" hebt om een bepaalde excursie te halen. Zet maar eens een 1 Hz signaal op je woofer en dan je versterker 10 Watt laten leveren, moet je eens kijken wat een excursie je dan krijgtAtgast schreef op 10 november 2003 @ 15:18:
heb je misschien fase problemen? De meeste drivers geven op 60watt toch een belachelijke bak geluid hoor.
En trouwens, waarschijnlijk hoor je alleen maar harmonische vervorming van die 15Hz. 15Hz is waarschijnlijk heel ver onder de poort frequentie van je zelfbouw speakers, en dan houdt het al snel op met de respons (24 dB/octaaf afval).
De groupdelay niet tever laten oplopen is om te voorkomen dat het laag heel erg flubberig wordt zeg maar (bij gebrek aan een betere term).Razkin schreef op 10 november 2003 @ 20:48:
Het is niet meer echt on topic, maar om er nu een nieuw topic voor te maken...
De stelregel is dat het produkt van de group delay en de frequentie van die group delay onder de 400 moet blijven. Dus stel dat je een group delay van 15 ms bij 20 Hz, dan blijft dan onder de 400 (300).
Wat is je budget trouwens?
Ik wou zo'n 60-75 euro uitgeven voor een driver. Ik heb een beetje lopen "spelen" met een visaton w250s in winisd, met deze woofer kom ik met een 80liter kast niet echt laag zonder onder de 30Hz erg hoge group delay's te krijgen. Ik vroeg me daarom ook af of een hoge group delay nou erg is bij frequenties van <25Hz.
Nee, volgens mij niet. Al die group delay effecten worden zoiezo ontzettend gemaskeerd door kamer effecten die volgens mij veel heftiger zijn.
60-75 euro is trouwens wel erg weinig.
1hz lijkt mij teveel op gelijkspanningJag schreef op 11 november 2003 @ 01:49:
[...]
Dat kan heel goed kloppen. Hoe lager je gaat, hoe minder vermogen je "nodig" hebt om een bepaalde excursie te halen. Zet maar eens een 1 Hz signaal op je woofer en dan je versterker 10 Watt laten leveren, moet je eens kijken wat een excursie je dan krijgt.
En trouwens, waarschijnlijk hoor je alleen maar harmonische vervorming van die 15Hz. 15Hz is waarschijnlijk heel ver onder de poort frequentie van je zelfbouw speakers, en dan houdt het al snel op met de respons (24 dB/octaaf afval).
[...]
ik ken mezelf, dan ga ik vanzelf te ver...
Ik vond het al raar dat ik de 15Hz zo goed kon horen (-3dB punt zit op 28Hz theoretisch), harmonische vervorming is een nieuw begrip voor mij. Ik ben er bekend mee bij versterkers, maar ik vraag me af hoe dit ervoor wil zorgen dat ik zo'n lage tonen op me af krijg geslingerd bij zo weinig vermogen?
edit:
sorry voor de offtopic
sorry voor de offtopic
Dat is ook weer relatief, veel mensen die ik ken vinden dat mijn speakers geweldig laag weergeven, de woofers die ik gebruik kosten 32,- per stuk...Jag schreef op 11 november 2003 @ 14:21:
Nee, volgens mij niet. Al die group delay effecten worden zoiezo ontzettend gemaskeerd door kamer effecten die volgens mij veel heftiger zijn.
Maar als je een kamer van >25m² ermee zou moeten vullen dan zou het geen pretje meer zijn denk ik...Dus TS, geef eens wat info over je luisterruimte.
[ Voor 24% gewijzigd door Arjan op 11-11-2003 14:33 ]
Ik ben ook geen audifiel
Dus het hoeft allemaal niet super spul te zijn. Op dit moment hangt er een 5 speaker set van sony aan me receiver 69,- in de aanbieding
tzt komen er betere speakers, echter budget was er op dat moment niet...
Op zich ben ik best bereid om wat meer uit te geven aan een driver... echter €200 voor een speaker is me te gortig. 100 tot 125 wil ik er ook nog wel aan kwijt, maar ik ben niet van plan om een nieuwe sub amp te kopen, dit kan eventueel later nog. Wat voor driver zou je me aanraden ?
Op zich ben ik best bereid om wat meer uit te geven aan een driver... echter €200 voor een speaker is me te gortig. 100 tot 125 wil ik er ook nog wel aan kwijt, maar ik ben niet van plan om een nieuwe sub amp te kopen, dit kan eventueel later nog. Wat voor driver zou je me aanraden ?
Het was ook niet serieus bedoelt van die 1 Hz. Mocht je het toch willen proberen, zul je erachter komen dat de volumeknop helemaal niet hoog hoeft te staan om een grote uitslag te krijgen! Ik ken iemand die nieuwe speakers aan het bouwen was en één woofer gesloopt had doordat ie per ongeluk de signaal generator op 1 Hz had staanAtgast schreef op 11 november 2003 @ 14:27:
[...]
1hz lijkt mij teveel op gelijkspanning![]()
ik ken mezelf, dan ga ik vanzelf te ver...
Ik vond het al raar dat ik de 15Hz zo goed kon horen (-3dB punt zit op 28Hz theoretisch), harmonische vervorming is een nieuw begrip voor mij. Ik ben er bekend mee bij versterkers, maar ik vraag me af hoe dit ervoor wil zorgen dat ik zo'n lage tonen op me af krijg geslingerd bij zo weinig vermogen?
En wat betreft die 15Hz, waarschijnlijk hoor je niet die 15Hz, maar 30Hz en 60Hz. Dat is harmonische vervorming. Je geeft een speaker een frequentie en behalve die frequentie krijg je ook meervouden van die frequentie terug. Als je een speaker en beetje fokt heb je al snel 10% harmonische vervorming te pakken. Zeker als je hem zo laag als 15Hz gaat belasten (onder resonantie frequentie van de woofer waarschijnlijk).
15Hz hoor je ook echt maar vanaf 80 dBspl ofzo, dat is frij vors.
Misschien geen audiofiel, maar een beetje sublaag vindt iedereen mooiRazkin schreef op 11 november 2003 @ 14:29:
Ik ben ook geen audifielDus het hoeft allemaal niet super spul te zijn. Op dit moment hangt er een 5 speaker set van sony aan me receiver 69,- in de aanbieding
tzt komen er betere speakers, echter budget was er op dat moment niet...
200 euro is idd erg veel, maar zoveel is ook niet nodig. Tuurlijk kan je voor 75 euro ook wel een driver kopen, maar een beetje 12" (30cm) begint bij 100 euro ofzo. Een Adire audio Shiva MkIII, een zeer populaire driver, kost 125$ geloof ik. Helaas is Europa duurder dan Amerika (en shippen is ook duur).
Maar misschien dat iemand wel een leuke driver voor 75 euro weet.
klinkt logisch natuurlijkJag schreef op 11 november 2003 @ 15:08:
[...]
Het was ook niet serieus bedoelt van die 1 Hz. Mocht je het toch willen proberen, zul je erachter komen dat de volumeknop helemaal niet hoog hoeft te staan om een grote uitslag te krijgen! Ik ken iemand die nieuwe speakers aan het bouwen was en één woofer gesloopt had doordat ie per ongeluk de signaal generator op 1 Hz had staan.
En wat betreft die 15Hz, waarschijnlijk hoor je niet die 15Hz, maar 30Hz en 60Hz. Dat is harmonische vervorming. Je geeft een speaker een frequentie en behalve die frequentie krijg je ook meervouden van die frequentie terug. Als je een speaker en beetje fokt heb je al snel 10% harmonische vervorming te pakken. Zeker als je hem zo laag als 15Hz gaat belasten (onder resonantie frequentie van de woofer waarschijnlijk).
15Hz hoor je ook echt maar vanaf 80 dBspl ofzo, dat is frij vors.
hoewel het eens stuk lager klinkt/voelt dan 30Hz kan het natuurlijk geen 15Hz zijn.
25~30Hz klinkt erg zwak in verhouding tot de rest van de lage tonen, 20hz komt daarentegen weer zwaar de kamer in. Maar genoeg offtopic, bedankt voor de toelichting
op 30hz is het goed te merken dat ik de drivers nog niet met al hun bevestigingspunten heb vastgezet, bij de overgebleven schroefgaatjes is t net een fietspomp...toch de boel maar eens afmaken/dichtkitten
Anoniem: 50944
Goede resultaten zijn ook te bereiken met goedkopere drivers.Jag schreef op 11 november 2003 @ 15:13:
[...]
Misschien geen audiofiel, maar een beetje sublaag vindt iedereen mooi.
200 euro is idd erg veel, maar zoveel is ook niet nodig. Tuurlijk kan je voor 75 euro ook wel een driver kopen, maar een beetje 12" (30cm) begint bij 100 euro ofzo. Een Adire audio Shiva MkIII, een zeer populaire driver, kost 125$ geloof ik. Helaas is Europa duurder dan Amerika (en shippen is ook duur).
Maar misschien dat iemand wel een leuke driver voor 75 euro weet.
Maagpompende bas hoef je niet te verwachten, maar een Raveland AX1010/1212 kan best tot een leuke bas toe worden gezet. Die hebben ook geen asociaal grote behuizingen nodig en kunnen ook wel uit de voeten met je huidige versterker.
Prijzen:
AX1010 €54 (Conrad)
AX1212 €81 (Conrad)
Indoubt heeft er een leuk subje mee gemaakt, zal even voor je zoeken.
edit: Gevonden!:
DIY surround luidsprekerset (lang)
[img]url=http://home.wxs.nl/~bohtl000/Got/Indoubt/Thumb/Image349k.jpg[/img]
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 11-11-2003 15:58 ]
Pagina: 1