Illidan schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 13:42:
[...]
Verder is deze 5.1 namelijk identiek aan de 7.1, op SD --> HD sampeling na, maar ik ben er nog niet over uit of ik dat ga missen, ik kijk namelijk geen dvd's maar uitsluiten HD (waarbij het goed kan zijn dat ik nu dus volledig de plank mis sla en niet heb begrepen wat dat verschil dus nu echt betekend).
Ik ben zelf sinds enkele weken in het bezit van de Denon 1611 en de Panasonic G20. De Denon geeft SD signalen door via HDMI naar de TV, zonder sampling/scaling inderdaad. Echter bleek uit verschillende tests dat de G20 dit heel goed zelf kan. Jij hebt die functie, net als ik, niet nodig in de Denon 1611
Ik gebruik de Denon in combinatie met de Energy RC Micro 5.1 set en 2 zuilluidsprekers van Koda (niet lachen :x). Ik gebruik dus alleen de subwoofer, center en surround speakers van de Energy: de speakers van Koda geven toch net dat beetje extra bij gewoon stereo muziek luisteren. Ik heb nog niet de MultiEQ calibratie met microfoon gedaan, dat komt zodra alles staat en hangt zoals het moet (net verhuisd).
Ik had de Denon 1610 online besteld, echter kreeg ik per abuis de 1611 thuis bezorgd: blijkbaar was de 1610 niet meer leverbaar. Ik had gekozen voor de 1610 vanwege de uitgebreidere aansluitmogelijkheden, en ik het de meerprijs van 100 euro niet waard vond voor HDMI 1.4 support en 1 HDMI aansluiting extra. Maar 349 euro voor de Denon 1611 is natuurlijk goed te doen
Tot nu toe ben ik erg tevreden, er komt een helder, ruim geluid uit, met diepe bass en mooie hoge tonen. Er valt genoeg in te stellen bij de Denon, ik moet me nog flink verdiepen in de handleiding. Maar in eerste instantie kan je al snel genieten van je home cinema set: even de speaker setup handmatig instellen en je kan los. Ik stream films vanaf mijn pc via HDMI met bitstreaming van DTS(HD)/TrueHD, werkt perfect. Je merkt ook daadwerkelijk verschil in kwaliteit tussen normaal DTS en de HD varianten, maar dat kan ook tussen de oren zitten
Het enige negatieve wat me tot nu opvalt, is dat het volume vrij ver open moet om er flink wat geluid uit te krijgen: dat kan echter ook aan mijn woonkamer liggen want die is vrij groot met 30m^2.
PS: de Denon 1611 heeft een pre-out voor 7.1: hier kan je dus een losse (eind-)versterker aan hangen om 2 extra speakers aan te sturen. Het aanbod in 7.1 is echter beperkt, en je woonsituatie moet maar net ruimte bieden voor die 2 extra speakers.