Verschil in klank Denon PMA-700AE en DRA-700AE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02
Vandaag de PMA-700AE geluisterd en ik was erg tevreden over het geluid. Nu zit ik echter in de folder te bladeren en daar zie ik de DRA 700 AE staan.

De extra opties die op de DRA 700AE zitten (tuner, ipod aansluiting, sub aansluiting) bevallen mij wel. De enige reden waarom ik niet de DRA zou willen kopen is omdat het geluid erg anders is dan de PMA.

Gezien het type nummer verwacht ik dat ze hetzelfde zijn, maar als je de fotos op denon.com bekijkt van het binnenwerk is te zien dat wel dezelfde componenten zijn gebruikt, maar in een andere opstelling. Ook verschillen de specs ietwat.

PMA 700
Afbeeldingslocatie: http://www.denon.de/site/datadir/dg/1_dg_eb_PMA700AE_inside1.jpg

DRA 700
Afbeeldingslocatie: http://www.denon.de/site/datadir/dg/1_dg_eb_DRA700AEDAB_inside1.jpg

Mijn vraag is dus eigenlijk: wie heeft beide wel eens gehoord of kan iets zinnigs zeggen over de verschillen tussen beide.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

BCC schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:38:
...maar als je de fotos op denon.com bekijkt van het binnenwerk is te zien dat wel dezelfde componenten zijn gebruikt, maar in een andere opstelling.
Offtopic en ook niet het antwoord op je vraag:
Als je een foto van een Sony receiver of elk ander merk receiver bekijkt zou je dezelfde conclusie kunnen trekken. "dat wel dezelfde componenten zijn gebruikt".
Ik denk dat je dan de plank misslaat, hoewel het natuurlijk goed kan dat Denon in deze 2 modellen zo goed als identieke componenten gebruikt. Als dat daadwerkelijk zo zou zijn, zou de klank van de versterker ook niet verschillen.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 27-05-2008 20:43 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Ja, ik ben ook bang dat ik ze beide gewoon moet gaan luisteren. Zijn er trouwens andere merken die net als denon zo'n mooi warm geluid geven? Heb vandaag ook Marantz, Nad en Rotel geluisterd, maar de Denon klank vind ik duidelijk het mooist (en de kast het lelijkst :/)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 20:40
BCC schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 21:39:
Ja, ik ben ook bang dat ik ze beide gewoon moet gaan luisteren. Zijn er trouwens andere merken die net als denon zo'n mooi warm geluid geven? Heb vandaag ook Marantz, Nad en Rotel geluisterd, maar de Denon klank vind ik duidelijk het mooist (en de kast het lelijkst :/)
luister eens naar harman/kardon; yamaha kan je denk ik links laten liggen. verder zijn er nog wat engelse merken die wat warmer klinken.
luister ook eens naar cambridge audio en, als budget toestaat, arcam (prijsklasse rotel). ik meen dat cyrus ook wat warmer klinkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Als ik zo naar het ontwerp kijk denk ik niet dat de DRA slechter zal zijn dan de PMA. Ik zie bijvoorbeeld een nette dubbele diodebrug bij de DRA, wat al een teken is dat er aandacht is besteedt aan de versterker. Probeer ze gewoon beiden te beluisteren. Bel wat rond naar zaken om te vragen of ze er toevallig eentje hebben...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
jpvk007 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 19:52:
[...]

luister eens naar harman/kardon; yamaha kan je denk ik links laten liggen. verder zijn er nog wat engelse merken die wat warmer klinken.
luister ook eens naar cambridge audio en, als budget toestaat, arcam (prijsklasse rotel). ik meen dat cyrus ook wat warmer klinkt
Heb ik al gedaan, maar ik kan in de regio hier (enschede) eigenlijk geen zaak vinden die Harman Kardons heeft staan (ja, de media markt :X) . Cambridge audio lijkt mij ook nog wel mooi om te luisteren. Weet iemand nog iets in regio Utrecht (daar kom ik volgende week een paar keer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:48
ik kom nog wel eens in deze zaak : http://www.hobo.nl/webwinkel/catalog/home.php

welke luidsprekers wil je er op aan sluiten. Warme luidspreker op een warme (engelse ) versterker word een zooitje. tenzij je met de Bass & Treble knop wil gaan flikflooien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134214

BCC schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 21:02:
[...]

Heb ik al gedaan, maar ik kan in de regio hier (enschede) eigenlijk geen zaak vinden die Harman Kardons heeft staan (ja, de media markt :X) . Cambridge audio lijkt mij ook nog wel mooi om te luisteren. Weet iemand nog iets in regio Utrecht (daar kom ik volgende week een paar keer)?
RAF in utrecht mis?!?
http://www.raf.nl/winkels/utrecht.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Roderiktweaker schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 21:42:
ik kom nog wel eens in deze zaak : http://www.hobo.nl/webwinkel/catalog/home.php

welke luidsprekers wil je er op aan sluiten. Warme luidspreker op een warme (engelse ) versterker word een zooitje. tenzij je met de Bass & Treble knop wil gaan flikflooien....
zeker waar... de topicstarter geeft niet aan welke speakers hij zal gebruiken. heb in het verleden wel eens geluisterd naar cyrus op mission speakers. dat klonk zeker aardig, Was een combinatie van Cyrus 5 icm mission 700 serie... op en top engels, maar een (voor engelse begrippen zeker) vrij neutrale versterker. Huidige cyrus weet ik weinig van. (ben uiteindelijk voor een marantz pm-66KI signature gegaan... verbluffende kwaliteit voor dat geld moet ik zeggen... kon/kan nog steeds goed meekomen met de meridian 551)

ARCAM is neutraal... maar uiteindelijk moet je toch zelf gaan luisteren. bij een goede hifi winkel is wellicht mogelijk een versteker op demo thuis te krijgen, dan kan je echt luisteren hoe het thuis klinkt... hier een link met hifiwinkels die cambridge audio verkopen... kan je ze eens bellen of afspraken maken. Verder, behalve geluidskwaliteit wil het design ook wat (tenzij hij in een kast staat), zeker als je wat ouder wordt :p. daarom ben ik ook aan t kijken naar een cambridge audio ipv mijn marantz sr7300 met pm66ki (als stereo eindversterker :P)

http://www.qualityhifi.nl/Producenten/Cambridge_Audio.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07 20:48
Ik denk dat je voor deze prijs niet echt veel concurrenten gaat vinden met dezelfde klank. HK is nog warmer (ik vind het te warm, lijkt het geluid naar mijn mening mooier te willen maken dan het is). CA is een goed alternatief, maar volgens mij wat duurder, net als Arcam (dat ik persoonlijk weer minder vind dan CA).
Overigens zijn de gebruikte componenten in de twee versterkers absoluut niet hetzelfde. Kijk maar naar de eerder genoemde dubbele diodebrug die wel in de DRA en niet in de PMA zit en kijk maar eens goed naar de transformator die ook absoluut anders is in beide modellen.
Ik denk inderdaad dat je zal moeten gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
Prijs van CA valt meestal wel mee (vergelijkbaar met mid-price denon/marantz/yamaha etc; zo'n 500 euro). zie hier: http://www.eastwestaudios...php?id=viewcat&subcat=238
Azur 340A : 365
Azur 540A v2: 459
Azur 650A v2: 569
Azur 850A v2: 1399

ze hebben wel wat minder features dan denon (geen subwoofer of tuner), maar daar moet je voor kiezen (wel een veeeeeeeel mooier design en exclusiviteit)

maar ik kan je geen antwoord geven op je eerste vraag, alleen over evt soortgelijke versterkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:40

mace

Sapere Aude

BCC schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 21:02:
[...]

Heb ik al gedaan, maar ik kan in de regio hier (enschede) eigenlijk geen zaak vinden die Harman Kardons heeft staan (ja, de media markt :X) . C
Hifi studio city, aan de Heurne, en Hobo hifi, aan de Haaksbergerstraat, tegenover het ziekenhuis.

Die hobo hifi in enschede hoort niet bij die keten overigens, hifi studio city weer wel, maar die heet dan weer geen hobo, snap je het nog? 8)7

[ Voor 33% gewijzigd door mace op 29-05-2008 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
de topicstarter geeft niet aan welke speakers hij zal gebruiken.
Ik heb zelf 2 Jamo E 350 Zuil speakers. Ik heb die gebruikt om te luisteren en als referentie een set midrange B&W speakers. Mijn speakers hebben iig al van zichzelf een warm geluid.
mace schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:20:
[...]
Hifi studio city, aan de Heurne, en Hobo hifi, aan de Haaksbergerstraat, tegenover het ziekenhuis.
Beide hebben geen Harman Kardon of Cambridge in hun assortiment.
Bij de RAF utrecht kan ik op hun website niet vinden dat ze uberhaupt versterkers verkopen. Er staat eigenlijk alleen witgoed op de site.
Oh, wacht (wat een brakke webshop): http://www.raf.nl/webshop/index.php?manufacturers_id=488
jpvk007 schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 17:16:
Prijs van CA valt meestal wel mee
ze hebben wel wat minder features dan denon (geen subwoofer of tuner), maar daar moet je voor kiezen (wel een veeeeeeeel mooier design en exclusiviteit)
Die Azur 540A v2 begint mij steeds meer aan te staan... eens kijken waar ik dat ding kan beluisteren. Als ik features wou, kocht ik wel een sony receiver.

[ Voor 86% gewijzigd door BCC op 29-05-2008 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 21:27
.

[ Voor 99% gewijzigd door SirNobax op 21-08-2008 01:26 ]

Pentaxiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:51

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ondanks dat het inderdaad erg uit de buurt is is Correct wel een aanrader. Hebben veel staan, in de koopjeskelder ook nog wat CA spul. Heb daar vorige week ook de NAD C325BEE vandaan gehaald. Ben er érg tevreden mee.

Ik heb uiteindelijk dus voor de NAD gekozen boven de CA (540A V2) vanwege de goede recensies, prijs, opbouw, uiterlijk en gevoel. Die 250,- geldt overigens alleen voor het antraciet grijs, titanium hebben ze in de 'normale' winkel voor de 'normale' prijs.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

BCC schreef op donderdag 29 mei 2008 @ 18:06:

Bij de RAF utrecht kan ik op hun website niet vinden dat ze uberhaupt versterkers verkopen. Er staat eigenlijk alleen witgoed op de site.
Oh, wacht (wat een brakke webshop): http://www.raf.nl/webshop/index.php?manufacturers_id=488
Je kan ook eens een keer een kijkje nemen in hun winkel en dan kan ik Amsterdam aanbevelen. Wat cd's meenemen en een paar uurtjes lekker vertoeven in hun luisterkamers :)

Niet gelijk een winkel beoordelen op een website wat maar een gedeelte van hun assortiment weergeeft. Ik kom er al 25 jaar en dat doe ik niet voor niets en ik koop niet alleen bij RAF maar ze hebben vaak en leuke aanbiedingen en een leuk assortiment, kom je eens met spul in aanraking waar je normaal gesproken niet in een doorsnee winkel in aanraking mee zou komen ;) En zelf beluisteren blijft de enigste manier om geluid te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:22
BCC schreef op dinsdag 27 mei 2008 @ 20:38:
De enige reden waarom ik niet de DRA zou willen kopen is omdat het geluid erg anders is dan de PMA.
Het staat er alsof je dit zelf hebt vastgesteld of als een feit aanneemt. Of is dit gewoon een iets te sterk uitgedrukte aanname? Ik vraag het omdat ik een beetje in de war ben; eerst stel je dat het geluid erg anders is en vervolgens vraag je of mensen daar ook ervaring mee hebben.

Ik zou gaan luisteren maar mijn aanname is dat je amper verschil zult horen (als je het al hoort) :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
? Ik begrijp niet helemaal hoe je dat uit die tekst opmaakt, want dat staat er volgens mij niet :).

Ik heb de PMA wel geluisterd, maar de DRA niet. En ik durf te beweren dat ik iig verschillen zal horen :). Mijn originele vraag was of mensen wisten of de DRA anders klinkt dan de PMA.

Ik heb overgens ook de Nad C325 geluisterd en dat is duidelijk niet my cup of tea. Niet zo klinisch als Marantz of Roterl, maar zeker niet zo mooi warm als Denon.

Maar ik zal morgen de RAF eens bellen of ik daar volgende week met mijn speakers terecht kan.

[ Voor 27% gewijzigd door BCC op 30-05-2008 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00

nFo

Die: Denon DRA-700 scoort redelijk in het duitse blad: Audio
Denon PMA-700 scoort een stuk beter.
Achterin zit altijd een waslijst aan Audio appartuur wat ze getest hebben.

Ik probeer het wel even te scannen.

O wacht, ik heb die bestelisten al op de pc staan.
Download hier die lijst: http://infomb.googlepages.com/aud0108Bestenliste.pdf

[ Voor 26% gewijzigd door nFo op 30-05-2008 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
Bedankt! Probleem is alleen altijd dat in audiofielen land de meest transparant klinkende versterker vaak als beste uit de bus komt. En die vind ik vaak het minst mooi klinken. Maar zo kan idd wel zien dat er volgens hun verschillen zijn tussen de PMA en de DRA (74 vs 60 punten). Ik ga maar eens proberen een afspraak bij de RAF te maken. Hopelijk kun je daar een beetje in de buurt parkeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Audiofielen land is een ruim begrip en ieder stelt zijn set in zoals hij/zij het het prettigste vind luisteren, het is gewoon erg induvidueel :) Ik ken mensen die zich al audiofiel noemen met een paar Jamo speakers uit 1980, maar dat is juist leuk, we zijn allemaal ergens begonnen, ik met Lenco vroeger :)

Parkeren voor de deur kost een dubbeltje per uur en de koffie is gratis. En voor de goede orde, ik werk er niet :)
Pagina: 1