Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1989
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-11-2023
Artuzzo schreef op maandag 01 maart 2010 @ 17:41:
amsn is de betere alternatief. Hij heeft alles wat je nodig hebt.
Thanks! amsn is echt geniaal, veeel beter dat msn voor de mac! 8)

Ik zie echter nergens een optie om te laten zien welk nummer je luistert, klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

CasC schreef op maandag 01 maart 2010 @ 11:32:
"naast de gewenning vond ik het niet moeilijk", de gewenning zelf was dus wel lastig? Wat wil je nu zeggen?
Gewenning is altijd lastig ;) ga jij van een Fiat naar Volvo zal het ook altijd even wennen zijn, niet dat dat per sé moeilijk hoeft te zijn. Lastig is ook niet per definitie moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:55
Nickalicious schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 10:18:
[...]

Gewenning is altijd lastig ;) ga jij van een Fiat naar Volvo zal het ook altijd even wennen zijn, niet dat dat per sé moeilijk hoeft te zijn. Lastig is ook niet per definitie moeilijk
Gewenning kan zeker leuk zijn, stap maar in die nieuwe wagen, toch fantastisch om al die nieuwe snufjes te ontdekken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 20:21
Ben benieuwd of de nieuwe MBP's vandaag komen :).

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-12-2024

Dutch

Alfisti

Eldariel schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 10:22:
Me too.....

Visit my homepage | System Specs | Tweakers.net Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Frits Flits schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:59:
Ja, Memtest+ en de andere testtooltjes voor PC ken ik wel. Ik heb nog wel een paar Hiren's, UBCD's en Wintools CD's hier liggen. Even kijken welke de meest recente is. Kan ik ook gelijk kijken of ik Seatools aan de praat kan krijgen om de harde schijf te testen. AHCI wil wel eens lastig zijn. Bedankt voor de tips :)

Adium beta ga ik later proberen! :)
AHCI, onder OSX of onder Windows? Ik heb zo het idee dat het onder windows/bootcamp niet echt aan staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Laatst online: 02-09 11:07

DancePlaza

ninja

iig staat software update 10.6.3 klaar :P ik ben ook wel stiekum benieuwd naar de nieuwe MBP.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-09 11:48
DancePlaza schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 11:27:
[...]

iig staat software update 10.6.3 klaar :P ik ben ook wel stiekum benieuwd naar de nieuwe MBP.
Um... waar zie je 10.6.3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:53

page404

Website says no

ik gok dat die een dezer dagen beschikbaar komt. hij is in januari al ter test aangeboden dus het wordt wel eens tijd.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-09 15:35
en waarop baseer jij dat? Informatiebron? Of gewoon uit het niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05-2021
peak schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:38:
[...]

Ik ben benieuwd of ik deze maand de staatsloterij win. :P

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1989
Ik ben net mijn macbook aan het opladen. Hij staat op 17% nu en ik ben gewoon aan het internetten en muziek aan het luisteren. Als ik kijk hoelang het opladen nog duurt staat er dik 9 uur.

Is toch niet normaal neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebenik?
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-03-2022
peak schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 14:38:
[...]

Hij vraagt zich alleen OF er nieuwe mbp's komen vandaag.....
Verder kun je eigenlijk nooit weten wanneer ze komen, ook niet uit informatiebronnen (tenzij apple de informatiebron is :P). Dat zijn altijd geruchten die niet zeker zijn.
Waarschijnlijk hoopt hij (net als ik) dat ze vandaag komen :), dan koop ik er direct een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasmac
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:45
Ik blijf erbij dat ik het een prachtig apparaat vind. Ik heb hem zelf ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
raoul1989 schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 17:17:
Ik ben net mijn macbook aan het opladen. Hij staat op 17% nu en ik ben gewoon aan het internetten en muziek aan het luisteren. Als ik kijk hoelang het opladen nog duurt staat er dik 9 uur.

Is toch niet normaal neem ik aan.
Als het een nieuwe is: waarschijnlijk moet de boel nog gecalibreerd worden. als het een oude is: misschien moet hij opnieuw gecalibreerd worden, dit zou vanzelf moeten gaan. Als het probleem blijft zou je je PRAM en NVRAM kunnen resetten, en eventueel je PMU. Misschien dat het dan beter gaat, anders zou je accu aan zijn einde kunnen zitten.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:43
OMG, krijgen we dat iedere dinsdag ... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1989
Ik heb een DivX player gedownload. Wil ik een film opstarten krijg ik de melding dat ik enkel audio kan horen indoen ik code 8192 download.
Op internet vind ik genoeg decoders, maar deze zijn alle voor windows.

Kent iemand mss een AC3 / 8192 codec voor de mac??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:36

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Ik zou zeggen, pak dan VLC for Mac OS X. Dit progseltje speelt zo'n beetje elk formaat af wat je je maar bedenken kunt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uiterlix schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:33:
[...]

OMG, krijgen we dat iedere dinsdag ... |:(
Ja, krijgen we elke dinsdag. En elke dinsdag komt ie maar niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-09 13:35
Verwijderd schreef op dinsdag 02 maart 2010 @ 21:58:
[...]

Ja, krijgen we elke dinsdag. En elke dinsdag komt ie maar niet :p
maar vooral op de eerste dinsdag van de maand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 13:37
raoul1989 schreef op maandag 01 maart 2010 @ 23:44:
[...]

Thanks! amsn is echt geniaal, veeel beter dat msn voor de mac! 8)

Ik zie echter nergens een optie om te laten zien welk nummer je luistert, klopt dit?
Geen probleem! Ik weet het niet of het kan? Het is voor mij niet relevant. In adium mis ik vooral de cam en die heb ik nu met amsn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Hebben hier nog mensen last van backlight bleeding? viel me gisteren ineens op aan de zijkanten bij zwart beeld. En nu ik het eenmaal gezien heb valt het steeds meer op. Ik kan me echt niet herinneren dat ik het eerder heb gezien. De MBpro is ongeveer een half jaar oud. Als ik er op let zie ik het met donkere achtergronden, echt ineens heel irritant.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 22:13

Frits Flits

SOUND! Designer

Memtest nachtje laten draaien (9 passes) en dat is allemaal goed gegaan. Seatools en andere HDD-testprogramma's krijg ik niet aan de praat, omdat ze de harde schijf niet zien. En om hem er nou uit te halen.. hij zit nog in de garantie. Maargoed, Memtest zegt ook niet alles, zeker niet gezien het feit dat ik hem niet zo lang hem laten draaien als m'n gemiddelde uptime (3 á 4 dagen). Heb een keertje een PC 2 dagen laten testen en in de laatste uurtjes kreeg ik daarbij toch wat fouten (na 30 passes of zo).

Als iemand toevallig ook dezelfde problemen heeft (na een paar dagen uptime kan hij rare dingen gaan doen) en een oplossing heeft dan houd ik me aanbevolen. :)

Ik heb ook wel last van blacklight bleeding, maar dat zie je alleen echt duidelijk als het scherm volledig 'zwart' is.

[ Voor 8% gewijzigd door Frits Flits op 03-03-2010 13:29 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1989
Hoe zorg je ervoor dat de levensduur van je accu zo hoog mogelijk blijft ook na meerdere maanden/jaren.

Sowieso niet in de oplader laten zitten als die op 100% staat.
Ook moet je bij de eerste keer gebruik hem helemaal leeg laten gaan en dan tot 100% opladen in 1 keer.

Maar dan. Ik heb vaak, zit die onder de 50% en dan laat ik hem op tot 80%. Dit doe ik elke dag wel.
Maar is het ( in theorie ) beter om de accu echt elke keer tot 0 te laten gaan en dan weer vol opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:24
raoul1989 schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 15:42:
Hoe zorg je ervoor dat de levensduur van je accu zo hoog mogelijk blijft ook na meerdere maanden/jaren.

Sowieso niet in de oplader laten zitten als die op 100% staat.
Ook moet je bij de eerste keer gebruik hem helemaal leeg laten gaan en dan tot 100% opladen in 1 keer.

Maar dan. Ik heb vaak, zit die onder de 50% en dan laat ik hem op tot 80%. Dit doe ik elke dag wel.
Maar is het ( in theorie ) beter om de accu echt elke keer tot 0 te laten gaan en dan weer vol opladen?
Eens in de maand de accu leeg laten gaan en dan weer volledig opladen, en zo af en toe opnieuw calibreren. Dat zou verder voldoende moeten zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:46
Niet toch? Er is echt een paar pagina's terug een hele discussie over geweest en volgens mij kwamen we met zn allen tot de conclusie dat je hem vooral moet gebruiken zoals het je uit komt + indien mogelijk aan netstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Nouja, ligt er ook een beetje aan hoe vaak je je accu gebruikt. Als je bijna altijd op de netstroom zit, zou ik het wel doen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kloos2
  • Laatst online: 28-04 19:33
Ik gebruik hem zoals ik wil, hang hem aan de adapter als hij op mijn buro staat, en maak hem los wanneer ik hem ergens anders even nodig heb. Na 3/4 jaar nog 98% health.

Volgens mij wordt ook de accu afgekoppeld als hij 100% geladen is, zodat je dus eigenlijk gewoon alleen aan de adapter werkt. Je kunt de adapter dus gewoon laten zitten bij 100%.

Gebruik hem gewoon zoals je hem nodig hebt, elke keer hele cycles maken (zorgen dat hij leeg is voordat je oplaadt) is niet nodig. Gewoon 1x in de maand legen en opladen zoals adyta zegt is voldoende. Staat ook op de Apple website dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kim72
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-03 14:55
Een tip om de accu langer mee te laten gaan:

- niet dichtklappen maar echt uit doen (of een hibernate tool gebruiken)
- wel dichtklappen maar dan aan de stroom laten zitten

In standby gebruikt ie toch nog de batterij waardoor je sneller door je cycles heen bent. Heeft me al de accu van mn oude macbookje gekost (MacBook 1,1 :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mint
Rijst bij mij echter wel de vraag: hoeveel cycles hoort een accu gemiddeld mee te gaan bij normaal gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

adyta schreef op woensdag 03 maart 2010 @ 17:41:
Rijst bij mij echter wel de vraag: hoeveel cycles hoort een accu gemiddeld mee te gaan bij normaal gebruik?
Gemiddelde Li-Ion gaat zo'n 1000 cycles mee voordat deze echt "dood" is... Ik had in 3/4 jaar zo'n 120-130 cycles met me Macbookje dus gok dat ik er zo'n 8 jaar mee zou kunnen doen als je reguliere veroudering, temperatuur verschillen, e.d. buiten beschouwing laat.

me Macbook Pro zit nu op zo'n 13 cycles in ongeveer 5 weken tijd. Bij best veel gebruik. Ik denk er niet bij na het is een gebruiksvoorwerp en als ik over twee/drie jaar een accu nodig heb dan komt dat wel tegen die tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jammer genoeg vandaag mijn laptop ter reparatie weg moeten brengen, gister is er iemand in de bus over mijn tas gestruikeld waardoor deze naar buiten is gevallen. Macbook Pro zat in een sleeve en de sleeve zat in het laptopvak van een crumpler tas. Vanmiddag zag ik een barst linksonder in het scherm lopen, ik dacht dus dat ik even het glasplaatje moest laten vervangen. Jammer genoeg zag ik toen ik hem dichtdeed dat de laptop schuin dicht ging, aan de kant van de barst is de behuizing van het scherm open gesprongen. Het scherm werkt echter nog wel volledig. Bij de APR werd mij verteld dat er waarschijnlijk ook een nieuw scherm in gezet werd, is dit nodig en hoeveel denken jullie dat me deze reparatie ongeveer gaat kosten totaal?

offtopic:
Oja, en persoon die gister is gestruikeld over mijn tas, als je dit leest zou je even kunnen PM'en zodat we er via de WA verzekering uit kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ehhh nieuwe scharnieren + glasplaat lijkt mij genoeg... als de display gewoon nog werkt. een Led backlit scherm is behoorlijk prijzig en kan je reparatie kosten echt met 300-400 euro verhogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mij werd dus verteld dat ik op 450 euro moest rekenen... Ben gewoon bang dat ze het vervangen terwilj het niet nodig is.. Maargoed ik zal de komende dagen even de kosten afwachten, hoeveel zouden nieuwe scharnieren en een nieuwe glasplaat ongeveer kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

ehhhh als je het zelf zou doen

Glasplaat: rond de 100 euro (weet niet of het een 13" of 17" is?)
Scharnieren 25 euro per stuk

niet via Apple officieel. oftewel draai er een kleine 200-300% marge overheen ofzo :O

Prijzen afkomstig van:
ifixit.com
usedmac.com
powerbookmedic.com

[ Voor 14% gewijzigd door Pat-Juh op 03-03-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat om een 15,4" model. Weet zo goed als zeker dat LCD en LED beiden volledig intact zijn. Als dit niet zo was had ik dit toch moeten zien? Kan ik dus uitgaan voor mijzelf dat de reparatie tegen de 250/300 euro aankomt inclusief arbeidsloon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

no idea... arbeidsloon is is vaak ook nog wel 90 euro per uur ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jizzaa
  • Laatst online: 14-04 22:50
als het gaat om een unibody model, moet het volledige scherm vervangen worden.
Onlangs wegen kleine barstjes in de behuizing een macbook moeten binnenbrengen, daar beweerden ze dat het moest gaan om accidentiële schade. Het bestek zou rap rond de 400€ draaien meldden ze mij.

Aangezien het bij jouw gaat om een 15" model, zou ik wel op nog wat meer rekenen...

(mijne is bij switch shop aangekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even nog terugkomend op dat batterijverhaal; Ik heb mijn 15" Unibody MacBook Pro nu sinds 11 juni (laatste versie, met ingebouwde batterij). Die zou zo'n 1000 cycles mee moeten gaan. Ik heb hem nu dus 9 maanden, en de teller staat op 76 cycles (met redelijk intensief gebruik). Dus de batterij zou volgens Apple meer dan lang genoeg mee moeten gaan, zeker gezien ik toch wel eens in 3 of max. 4 jaar een nieuwe laptop koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist kosten opgave per e-mail gekregen, reparatiekosten 1983,40. Logic board, harde schijf en het gehele scherm dient vervangen te worden. Hoe serieus moet ik dit nemen? Werkelijkwaar alles deed het nog toen de laptop werd gebracht, er was alleen optische schade en de laptop kon moeilijk dicht.. Zijn er bepaalde self-checks die ik kan runnen op de macbook pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1989
Ik zie niet in waarom de harde schijf überhaupt vervangen zou moeten worden? Kosten zijn ook wel erg hoog, ondanks de arbeidsuren er ook in verrekend zijn ( neem ik toch aan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:50

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Of het logicboard, zeker als de laptop nog werkt en er alleen optische schade is snap ik dat niet. Tenzij het logicboard gebogen is. Ik zou in ieder geval om een verklaring vragen waarom een reparatie duurder moet zijn dan een nieuwe.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 21:04

janklp

FortyTwo Capital

Apple service centres verzinnen volgens mij vaak een hoop overtollige schade om deze maar bij de verzekeraar te kunnen declareren. Ik had onlangs waterschade aan mijn Macbook Pro, gevolg was een reparatiefactuur van ruim 1700 euro voor de verzekeraar, inclusief vervanging van de harde schijf. Dit terwijl de harde schijf niet eens in de laptop zat terwijl deze de waterschade opliep. Dit terzijde, om alleen maar aan te geven dat je erg kritisch moet zijn bij de opgaves der reparatiekosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 05 maart 2010 @ 22:40:
Zojuist kosten opgave per e-mail gekregen, reparatiekosten 1983,40. Logic board, harde schijf en het gehele scherm dient vervangen te worden. Hoe serieus moet ik dit nemen? Werkelijkwaar alles deed het nog toen de laptop werd gebracht, er was alleen optische schade en de laptop kon moeilijk dicht.. Zijn er bepaalde self-checks die ik kan runnen op de macbook pro?
Het nadeel is dat het scherm bij de MacBook Pro's een onderdeel is. Heb zelf twee keer een raar defect gehad (leek op beschadiging aan de binnenzijde van de glasplaat), maar toen is ook het complete scherm (glasplaat+scherm+aluminium achterkant) vervangen. Het scherm repareren kost normaal al 800 euro (bij mij was het gelukkig garantie). Logicboard is volgens mij zelfs 1000 en dan zitten we vrij snel op jouw totaalbedrag :). In die zin is het totaalplaatje niet heel bijzonder (lijkt ook sterk op bedragen die ik voorbij zag komen toen ik bij een APR werkte).

Of het terecht is natuurlijk altijd een beetje dubbel. Als er optische schade aan de behuizing zit kan het natuurlijk best zijn dat er ook wat beschadigd is aan het logicboard (zonder dat het nu lijkt of er functionaliteit defect is). Dat is moeilijk zelf te testen. Wat ook een rol speelt is een kwestie van aansprakelijkheid. Wat als ze nu alleen het scherm vervangen en over een maand gaat alsnog het logicboard kapot? Wie zegt er dan dat het geen gevolg is van de val? (En dat dus de vorige diagnose niet volledig juist was) Zeker als de schade nu vergoedt wordt door een verzekeraar zou ik geen risico nemen! Mocht er over een maand iets kapot gaan, dan zal de verzekering het in ieder geval niet meer betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dus het probleem, ik heb geen enkele verzekering die dit dekt. Alleen de WA verzekering van de persoon in kwestie, waar ik geen naam van heb, zou dit dekken... Aan de onderzijde van de laptop, het deel waar het logicboard dus in zit, is NIETS beschadigd, dit heeft ook bovenop gelegen toen de tas de grond raakte. Een harde schijf moet naar mijn weten wanneer deze uit staat, wat het geval was, zeker een 30G kunnen hebben. Laten we ervan uit gaan dat de laptop MAX 3G heeft gehad en het dus echt niet nodig is deze te vervangen. Bovendien kan ik voor het bedrag dat zij rekenen, er een nieuwe intel 80GB SSD inzetten en dan heb ik nog 50 euro over... Ik denk dat ik onderdelen via ifixit ga bestellen, de laptop als veredelde iMac ga gebruiken en maar ene nieuwe MBP haal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

hmmm als je echt heel "nasty" wilt zijn. open je gewoon een verzekering en wacht je nog een paar weken en dan meld je het... heel erg achterbaks in principe maar goed..

Als het alleen de glasplaat en scharnieren zijn kan je in principe net zogoed zelf de klus klaren als je niet zo "nasty" wilt zijn. Kost je natuurlijk ook gewoon geld maar niet zoveel als laten repareren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 14-09 19:16

Aight!

'A toy robot...'

Zoiets heb ik ook gehad, was thee over mijn MBP unibody 15inch gekomen, bij de apple store zou het 1499 kosten, ik heb er zelf 1500 voor betaald dus niet echt de moeite waard.

Moet hem alleen zelf nog een keer schoonmaken, misschien doet hij het dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:25
@Pat-Skim. Dit is gewoon verzekeringsfraude. Mochten ze er achter komen dat heb je een heel erg groot probleem.. Je komt dan soms voor een aantal jaren op een zwarte lijst te staan, waardoor je alleen een verzekering krijgt met speciale voorwaarden en extra duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Ja daarom zei ik ook dat het "nasty" is. best is gewoon die 140 eu zelf uit tegeven aan onderdelen en een middagje klussen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 10:32:
Dat is dus het probleem, ik heb geen enkele verzekering die dit dekt. Alleen de WA verzekering van de persoon in kwestie, waar ik geen naam van heb, zou dit dekken... Aan de onderzijde van de laptop, het deel waar het logicboard dus in zit, is NIETS beschadigd, dit heeft ook bovenop gelegen toen de tas de grond raakte. Een harde schijf moet naar mijn weten wanneer deze uit staat, wat het geval was, zeker een 30G kunnen hebben. Laten we ervan uit gaan dat de laptop MAX 3G heeft gehad en het dus echt niet nodig is deze te vervangen. Bovendien kan ik voor het bedrag dat zij rekenen, er een nieuwe intel 80GB SSD inzetten en dan heb ik nog 50 euro over... Ik denk dat ik onderdelen via ifixit ga bestellen, de laptop als veredelde iMac ga gebruiken en maar ene nieuwe MBP haal..
Het voordeel van een prijsopgave is natuurlijk ook dat je niet alles hoeft te laten doen ;). Harde schijf en het logic board kun je aangeven dat je niet wilt dat ze dit repareren (omdat hij nog goed functioneert). Dan kun je desnoods alleen het scherm door de AASP laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15
Ik ben op zoek naar een extra powercord voor mijn MBP. De normale verlengkabel zit bij mij weggewerkt onder mijn bureau. Onderweg gebruik ik de losse stekker, maar die is vaak te kort. Iemand enig idee waar ik die los kan kopen?

Hij is onder andere meegeleverd bij de Airport Express Cableset, maar daar vragen ze 39,= voor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

SyS_ErroR schreef op zondag 07 maart 2010 @ 12:19:
Ik ben op zoek naar een extra powercord voor mijn MBP. De normale verlengkabel zit bij mij weggewerkt onder mijn bureau. Onderweg gebruik ik de losse stekker, maar die is vaak te kort. Iemand enig idee waar ik die los kan kopen?

Hij is onder andere meegeleverd bij de Airport Express Cableset, maar daar vragen ze 39,= voor!
voordat geld gewoon 11 euro meer uitgeven en op marktplaats een 2e adapter scoren :). zit dan die kabel bij en je kan die adapter ergens anders gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:15
Ik was alleen niet van plan om zoveel geld uit te geven voor één kabel. ;) Misschien iemand op ebay oid een oplossing? Of ergens een repair-centre dat die dingen heeft liggen?

Op eBay heb ik er 1 gevonden, voor 5,50. Komt alleen 6 pond aan verzendkosten bij, zucht..:P

[ Voor 39% gewijzigd door SyS_ErroR op 07-03-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinLin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 13:49
Hier bij de apple shop kosten die kabels 10 euro.

AM bridge in geleen

[ Voor 19% gewijzigd door YinLin op 07-03-2010 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qyx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05-2021

Qyx

industrieel ontwerper

Ik vraag me nou nog steeds af wat een beetje normale temperatuur is voor je macbook. Wat bij mij vrijwel altijd tegelijk draait:

- Safari
- MSN for Mac
- iTunes
- Transmission
- Pages

Fans op minimaal, dan loopt hij al gauw naar de 60 graden.

Als ik dan Football Manager erbij speel gaat hij al gauw naar de 80 graden. Is dat nou niet schadelijk? Ik ben snel geneigd de fans zo'n 3500 RPM te laten draaien, zodat hij tussen 50-70 graden blijft.
Maar is dat eigenlijk wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 21:56
Qyx schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:37:
Ik vraag me nou nog steeds af wat een beetje normale temperatuur is voor je macbook. Wat bij mij vrijwel altijd tegelijk draait:

- Safari
- MSN for Mac
- iTunes
- Transmission
- Pages

Als ik dan Football Manager erbij speel gaat hij al gauw naar de 80 graden. Is dat nou niet schadelijk? Ik ben snel geneigd de fans zo'n 3500 RPM te laten draaien, zodat hij tussen 50-70 graden blijft.
Ik heb even snel op ark.intel.com gekeken, en daar zie je (niet elk mobiele C2D gecontroleerd), dat bij Tcase = 105 graden Celcius. De maximale temperatuur waarvoor ze ontworpen zijn is dus 105 graden, dus er zou niks schadelijks aan moeten zijn. Bij een temperatuur van 80 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de volgende generatie Pro's een 13" krijgt die kan tippen aan de specs van de 15" en de 17". Ik zou wel een 13" willen hebben (want handig onderweg en thuis aansluiten op een grote monitor), maar ik wil niet inleveren op performance.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

posttoast schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:15:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de volgende generatie Pro's een 13" krijgt die kan tippen aan de specs van de 15" en de 17". Ik zou wel een 13" willen hebben (want handig onderweg en thuis aansluiten op een grote monitor), maar ik wil niet inleveren op performance.
IDD. Heb nu een 15 inch voor mijn vader en gebruik hem wel is. Als ik hem op mijn monitor aansluit werkt het echt snel en kan ik ook gewoon een beetje gamen op de 9600. Nou had ik hem van de week mee genomen naar school om te werken maar het is toch best wel een fors ding dan in je tas. Maar ik vreest dat de ruimte in een 13 inch misschien te klein is ook met name voor een goede koeling etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

voor gamen is een laptop sowiezo niet het lekkerste. Zelf ben ik zeer content met mijn 2,53ghz 4gb MBP13". Deze is echt behoorlijk rap, oke het is geen 3,06ghz 8gb 15/17" maar goed altijd baas boven baas.

Gamen is de mbp niet echt geschikt voor met de 9400M. Ik hoop/ga er alleen vanuit dat deze Starcraft II wel gewoon aankan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
Pat-Skim schreef op maandag 08 maart 2010 @ 21:54:
voor gamen is een laptop sowiezo niet het lekkerste. Zelf ben ik zeer content met mijn 2,53ghz 4gb MBP13". Deze is echt behoorlijk rap, oke het is geen 3,06ghz 8gb 15/17" maar goed altijd baas boven baas.

Gamen is de mbp niet echt geschikt voor met de 9400M. Ik hoop/ga er alleen vanuit dat deze Starcraft II wel gewoon aankan :).
Ik ben geen die-hard gamer, maar World of Warcraft (ook na de volgende uitbreiding met meer visueel geweld) en Starcraft wil ik wel goed kunnen draaien ja. Geen idee of de huidige 13" dat kan (en ook kan op een grotere monitor). Van de volgende generatie weet ik het al helemaal niet ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Over SC2 weet ik het niet, maar ik speel WoW met mijn 8600M GT op medium met een resolutie van 1280 x 800 en dat gaat vaak niet echt lekker. In de 'oude' gebieden gaat het zonder problemen, maar in Northrend heb je geregeld gewoon lage framerates en dan heb ik nog niet over een stad als Dalaran waar je soms 5 frames per seconde haalt.

In 25man raids met veel actie is het soms een diashow. Als je ook nog eens weet dat de 9400M een stuk trager is dan een 8600M GT, dan zou je genoegen moeten nemen met een lagere resolutie of alles op low zetten. Met Cataclysm zou ik dan eigenlijk helemaal niet vanuit gaan dat het soepel gaat draaien op medium. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
Hmmm, dan maar even in spanning wachten op de volgende generatie. Als WoW ook kansloos is op de 15", dan ga ik sowieso voor 13" denk ik. Ik zal hem vooral gebruiken al ontwikkelbak (waarbij ik ook grote PSD's moet openen), dus dan heb ik verder niet zoveel aan een wat rappere GPU. Kan mijn pc toch nog niet de deur uit helaas.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

http://www.youtube.com/watch?v=md5H2wkNRF0
15" MBP unibody met SC2. Ziet er netjes uit... vast en zeker wel op de 9600GT maar toch. dan kan de 9400M het ook wel goed aan.

SC2 in in principe Age of Empires III + Havok Engine + tweaking.... Dus zou denk ik wel op de 9400M speelbaar moeten zijn, het zij niet op super high oid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoul1989
Ik wordt echt gek. Kan geen enkele fatsoenlijke youtube to mp3 converter vinden voor de mac. Die ik op m'n windows laptop gebruikte was super fijn maar is puur .exe Ik dacht eindelijk een goede gevonden te hebben namelijk go tube. Maar om de een of andere reden converteert die niks, al geeft die aan dat die het wel gedaan heeft.

Ik wil geen ander download programma or so maar heeft iemand een goede youtube converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
raoul1989 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:26:
Ik wil geen ander download programma or so maar heeft iemand een goede youtube converter?
Je kunt evt. Audacity proberen. Hiermee kun je o.a. naar MP3 exporteren.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
Qyx schreef op maandag 08 maart 2010 @ 18:37:

- Safari
- MSN for Mac
- iTunes
- Transmission
- Pages

Mijn 13"er sluit ik bij Photoshop werk aan op een externe monitor en als ik veel de brush- of healingtools gebruik dan stijgt de temperatuur soms ook naar 90 graden. Gemiddeld zit ik met Photoshop werk ron de 70 graden. Zolang je temperatuur maar zakt als je stopt met zware taken is er volgens mij niets aan de hand.

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:42
Ik heb zelf ook de 13'' met 9400m dus , wel 4gb dan. Maar daar draai ik half-life 2, 1280x800 alles max (niet echt nieuw spel, maar ziet er aardig uit, + physics etc ) en dan mooi boven de 30 fps.

Empire total war wil hij ook wel aardig draaien, resolutie wel wat terugdraaien.
Modern warfare 2 wil hij ook op 1280x800 spelen met settings op medium, online doe ik hem op 1024x768 voor iets betere constante framerate.

Maar er valt dus wel aardig mee te gamen dus, maar je moet er ook niet teveel van verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 09:42
raoul1989 schreef op maandag 08 maart 2010 @ 23:26:
Ik wordt echt gek. Kan geen enkele fatsoenlijke youtube to mp3 converter vinden voor de mac. Die ik op m'n windows laptop gebruikte was super fijn maar is puur .exe Ik dacht eindelijk een goede gevonden te hebben namelijk go tube. Maar om de een of andere reden converteert die niks, al geeft die aan dat die het wel gedaan heeft.

Probeer anders deze website eens: http://www.video2mp3.net/nl/
Werkt voor mij uitstekend. Hoef je verder ook geen programma's te installeren...

[ Voor 3% gewijzigd door matz op 09-03-2010 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Handig al die tips hier te lezen als aankomend Apple user. Zit te wachten op de update, als dat voor mij niet interresant is dan een huidige versie MBP 13".

Kan amper wachten, vandaag of morgen komt ook de Iphone al binnen, helemaal verappled :+

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Capo schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:13:
Handig al die tips hier te lezen als aankomend Apple user. Zit te wachten op de update, als dat voor mij niet interresant is dan een huidige versie MBP 13".

Kan amper wachten, vandaag of morgen komt ook de Iphone al binnen, helemaal verappled :+
gefeliciteerd, nu hoor je ook tot de outcasts van tweakers.net ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Laatst online: 14-09 19:16

Aight!

'A toy robot...'

weet iemand een site, waar opstaat hoe je logicboard kan schoonmaken?Voor macbookspro unibody's.

ifixit heeft alleen die oudere versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Sorry hoor, maar hoe lang blijft Apple zn MBPs verkopen:
nieuws: Dell brengt nieuwe Vostro's met Core i-cpu's uit

Helft van de prijs en met USB3. Tuurlijk niet als n gek specificaties gaat kijken, maar dit gaat echt de spuigaten uitlopen. Kan niet lang meer duren :9
Oja, met dit soort nieuws is de kans groter dat Apple de nieuwe MBPs uitrust met een goede graphics kaart:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=875290

[ Voor 17% gewijzigd door vogelaarke135 op 09-03-2010 16:35 ]

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Waarom? Apple heeft zich nooit wat aangetrokken van gamers.

Laten ze eerst maar eens zorgen dat hun eigen graphics API wat efficienter omgaat met de beschikbare hardware. Ik heb een paar maanden terug wat testjes gedaan met spellen; OSX native versies en Wintel versies onder bootcamp. Ik vond de verschillen schokkend groot; varierend van 40% tot 70% hogere framerates onder Windows.

Met zulke verschillen wordt ik echt niet warm van dit nieuws, dan blijf ik liever Bootcamp gebruiken.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelaarke135
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-03 18:43
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:58:

Laten ze eerst maar eens zorgen dat hun eigen graphics API wat efficienter omgaat met de beschikbare hardware. Ik heb een paar maanden terug wat testjes gedaan met spellen; OSX native versies en Wintel versies onder bootcamp. Ik vond de verschillen schokkend groot; varierend van 40% tot 70% hogere framerates onder Windows.

Met zulke verschillen wordt ik echt niet warm van dit nieuws, dan blijf ik liever Bootcamp gebruiken.
Tadaa: http://www.techzine.nl/ni...dersteunt-opengl-3-0.html

Denk je echt dat Valve zijn games gaat uitbrengen om vervolgens er achter te komen dat ze slecht draaien op de Mac? Dit zorgt er wel voor dat Apple nu kan zeggen, naast "It does Office", "Mac does science", nu ook "Mac does gaming".

vogelaarke135

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Het zou inderdaad mooi zijn als Apple OSX iets beter geschikt zou maken voor games, maar ik heb maar weinig hoop. Apple trekt zich eigenlijk nooit iets aan van dat soort dingen... Misschien zijn beginnen ze dat inzicht nu langzaam te krijgen nu ze zien hoe goed games op de iPods/iPhones lopen.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
page404 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 11:31:
[...]

gefeliciteerd, nu hoor je ook tot de outcasts van tweakers.net ;)
Outlaw, Outcast, 't is wat hier op tweakers.net ;)

Blijf met 1 voet in Windows/VMware/Citrix hangen ivm werk, maar prive.............. ;)
Maar de nieuwe MBP's mogen wel eens komen :9~

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
vogelaarke135 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:05:
[...]

Tadaa: http://www.techzine.nl/ni...dersteunt-opengl-3-0.html

Denk je echt dat Valve zijn games gaat uitbrengen om vervolgens er achter te komen dat ze slecht draaien op de Mac? Dit zorgt er wel voor dat Apple nu kan zeggen, naast "It does Office", "Mac does science", nu ook "Mac does gaming".
Tadaa? Een nieuwe versie van OpenGL? Waar we sinds jaar en dag al aan vast zitten onder OSX en OS8/9? Terwijl alle games zo'n beetje onder DX draaien van origine? Geloof je echt dat dit het verschil zal verkleinen? Ik heb er nog niet veel fiducie in, ik game al 25 op de Mac en performance-wise heeft het nooit bij een PC in de buurt kunnen komen. Eerst zien, dan geloven. Benchmarks or it didn't happen.

'Slecht draaien' is relatief. HL2 zal met de huidige hardware echt wel 50+ fps eruit pompen op zelfs mindere Macs, en Mac gamers zijn wat minder kritisch (persoonlijk vind ik een fps onder de 60fps niet lekker lopen). Ik merk nu echter al dat een oud spel als CoD2 onder OSX op een 13inch MBP niet lekker draait met full details, terwijl het dat wel doet onder bootcamp.

Maar zolang ik hier mensen zie posten die vinden dat ze MW2 goed kunnen draaien op een 9400M dan begrijp ik wel dat de eisen zo laag liggen dat Apple ook maar weinig hoeft te doen om de klant tevreden te stellen. Let wel dat ik dus niet zeg dat deze mensen het mis hebben; ik zou wensen dat ik net als in de old days genoegen nam met 25fps gemiddeld en lows rond de 10 maar dat doe ik niet meer sinds ik een PC als game machine heb. Ik wil niets liever dan dat ding inruilen voor een Mac maar zolang Apple zich niet inspant om top of the line videokaarten aan te bieden EN het ook nog eens vertikt om de reeds beschikbare hardware tot het uiterste te strekken, dan blijft mijn desktop een Windows bak.

[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 09-03-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Laatst online: 12:17
Dan ligt het aan OSX? Dat Microsoft een 'windows' only systeem heeft gemaakt aka DirectX? De meeste games die 'voor OSX worden verkocht' zijn geen directe ports, maar gewoon 'wine in een package' aka alle windows calls omzetten naar OSX calls, geen wonder dat je performance verlies hebt.

Native games zullen qua performance (pak dan maar even een OpenGL game, dat draait tenminste onder Windows en OSX mits goed gedaan) niet veel uitmaken.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
World of Warcraft is voor zover ik weet geen 'wine in a package' en draait ook tot 40% trager.

Een directe port is ook fors trager overigens, daar heb ik er genoeg van gespeeld de afgelopen 25 jaar. Apple moet gaming gewoon serieuzer gaan nemen maar de hoop daarop heb ik allang verloren. Gaming doe je op de console of in het geval van Apple op de iPhone, maar niet meer op een computer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn-HK
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 21:56
Het jeukt... Dell Vostro 3300 :9~, ach, Windows 7 is ook niks mis mee zit zelf pas 2 maanden op Hackintosch, en Windows 7 werkt voor mij net zo goed, dus waarom niet?, totdat je de batterij ziet :( . 4 cel, 40 Watt uur. Hoelang gaat deze laptop het dan uithouden met een Core i5 en Intel HD-Graphics, waarschijnlijk worden de 7 uur van de macbook niet gehaald toch? Kan iemand een voorspelling geven? Ik heb echt een lange batterijduur nodig voor school, en ik wil echt wel iets anders dan een netbook en ook weer geen 15" notebook, waar alles zoveel betaalbaarder is :'( . Wat stel ik toch veel eisen :P . Mijn oog is gevallen op de normale witte Macbook uit Nederland of de Macbook Pro via Ebay. Dan is de Macbook Pro een euro'tje of 50 duurder, ik weet niet of ik van me ouders wel een laptop uit het buitenland mag halen... anders wordt het de normale witte Macbook, ook niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 18:57:
World of Warcraft is voor zover ik weet geen 'wine in a package' en draait ook tot 40% trager.

Een directe port is ook fors trager overigens, daar heb ik er genoeg van gespeeld de afgelopen 25 jaar. Apple moet gaming gewoon serieuzer gaan nemen maar de hoop daarop heb ik allang verloren. Gaming doe je op de console of in het geval van Apple op de iPhone, maar niet meer op een computer :(
Wat bedoel je met Wine in a package? En 40% trager? Damn...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoBaDijk schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:27:
Het zou inderdaad mooi zijn als Apple OSX iets beter geschikt zou maken voor games, maar ik heb maar weinig hoop. Apple trekt zich eigenlijk nooit iets aan van dat soort dingen... Misschien zijn beginnen ze dat inzicht nu langzaam te krijgen nu ze zien hoe goed games op de iPods/iPhones lopen.
De games van Valve zijn niet echt zwaar voor PC's. Dus onder OSX zou het prima moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vogelaarke135 schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:33:
Sorry hoor, maar hoe lang blijft Apple zn MBPs verkopen:
nieuws: Dell brengt nieuwe Vostro's met Core i-cpu's uit

Helft van de prijs en met USB3. Tuurlijk niet als n gek specificaties gaat kijken, maar dit gaat echt de spuigaten uitlopen. Kan niet lang meer duren :9
Oja, met dit soort nieuws is de kans groter dat Apple de nieuwe MBPs uitrust met een goede graphics kaart:
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=875290
Wel jammer van die GT330M kaart. Ik wil een ATI kaart erin!. Niet duur voor ook een aluminium behuizing. Ben wel geinteresseerd in een 9 cell battery, 15 inch LED met 500 gb 7200 rpm HDD voor die prijzen.

Die Apple laptops worden echt om hun oren gewassen nu. Laat die update maar snel komen want ik ga echt geen MBP van de huidige generatie kopen voor deze prijzen van Apple. 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2010 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Alle problemen direct opgelost.

Heb pc gaming al jaren opgegeven, drivers, betere hardware, vastlopers, nog betere hardware met crappy software, etc

PS3 gekocht en Wii. Stukken minder stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
posttoast schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 20:10:
[...]

Wat bedoel je met Wine in a package? En 40% trager? Damn...
Wine is van origine een programma onder linux, wat het mogelijk maakt om Windows programma's onder linux te draaien, nu is dit met een klein beetje aanpassen ook werkend gemaakt voor OSX met bijvoorbeeld het project 'Darwine'.

Het idee van dit systeem is:

Onder windows gaat het (voor bijvoorbeeld DX, erg versimpeld)
DX-Call kleur pixel x -> driver-call kleur pixel X
Wine vangt de DX call af, en maakt er een OpenGL call van naar de harware dacht ik.
Dus dan heb je dit:
DX-Call kleur pixel x -> Wine -> OpenGL call kleur pixel X -> driver call kleur pixel X
Er zijn dus meer stappen nodig om hetzelfde effect te bereiken, tel daarbij op dat 'windows' niet opensource is, dus elke 'call' moet gereverse-engeneerd worden, en omgezet zodat ook dat werkt in Wine. Waardoor je eigenlijk constant achter de feiten aanloopt, als in windows iets veranderd, duurt het altijd even voordat dat in wine wordt doorgevoerd. (Momenteel zit wine op een 'half tot redelijk werkende' DX 9 implementatie)

Een voorbeeld van wat ik bedoelde met 'wine-in-een-package' is Cider, welke gewoon Wine is, maar wat je niet ziet, omdat dit in de .app zit verwerkt. Hierdoor kan je gewoon klikken op je .app, en wordt op de achtergrond wine geladen, waar het spel in wordt geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 17:31:
[...]

Tadaa? Een nieuwe versie van OpenGL? Waar we sinds jaar en dag al aan vast zitten onder OSX en OS8/9? Terwijl alle games zo'n beetje onder DX draaien van origine? Geloof je echt dat dit het verschil zal verkleinen? Ik heb er nog niet veel fiducie in, ik game al 25 op de Mac en performance-wise heeft het nooit bij een PC in de buurt kunnen komen. Eerst zien, dan geloven. Benchmarks or it didn't happen.

'Slecht draaien' is relatief. HL2 zal met de huidige hardware echt wel 50+ fps eruit pompen op zelfs mindere Macs, en Mac gamers zijn wat minder kritisch (persoonlijk vind ik een fps onder de 60fps niet lekker lopen). Ik merk nu echter al dat een oud spel als CoD2 onder OSX op een 13inch MBP niet lekker draait met full details, terwijl het dat wel doet onder bootcamp.

Maar zolang ik hier mensen zie posten die vinden dat ze MW2 goed kunnen draaien op een 9400M dan begrijp ik wel dat de eisen zo laag liggen dat Apple ook maar weinig hoeft te doen om de klant tevreden te stellen. Let wel dat ik dus niet zeg dat deze mensen het mis hebben; ik zou wensen dat ik net als in de old days genoegen nam met 25fps gemiddeld en lows rond de 10 maar dat doe ik niet meer sinds ik een PC als game machine heb. Ik wil niets liever dan dat ding inruilen voor een Mac maar zolang Apple zich niet inspant om top of the line videokaarten aan te bieden EN het ook nog eens vertikt om de reeds beschikbare hardware tot het uiterste te strekken, dan blijft mijn desktop een Windows bak.
Ik neem ook geen genoegen met 25 fps wat dat is net zo hinderlijk als een vrachtwagen die een vrachtwagen in gaat halen met dezelfde snelheid, alleen mw2 loopt wel gewoon 35+ fps ( bij mij iig). En volgens mij kan jij het verschil tussen 50 en 60 fps ook niet zien, maargoed dat is mijn mening. Misschien kan jij dat wel! :P

Ben wel met je eens dat windows alle games (misschien dan tot nu toe) altijd beter draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Als CoD2 in high settings amper 35fps haalt, dan doet MW2 dat zeker niet. Als je al het detail omlaag kiepert misschien ja.

Ik heb CoD4 ook nog gebenched op een nieuwe iMac met de 4650, die dipt onder de 15fps in de openingsscene op het schip met full detail (AA en AF op resp. 2 en 4). Ik waag ten zeerste te betwijfelen dus of jouw 13 inch 35fps gemiddeld haalt met full detail.

Het boeit mij niet zo zeer of het spel 50 of 60fps draait (en ja, dat is te zien). Waar het om gaat is dat zelfs een oud spel als CoD2 onder de 20fps dipt met de 9400M (i.e. dead meat in MP) terwijl datzelfde spel onder bootcamp niet dipt onder de 40.

Ik heb dit debat al eerder gevoerd in de Apple fora op GoT, maar het is het enige onderwerp waarop ik zelf als Apple fanaat moet toegeven dat Apple gebruikers soms echt blind zijn voor de fouten van Apple. Als je met identieke hardware 50% van de fps neer zet dan een concurrerend OS dat doet, dan ben je gewoon niet goed bezig, wat voor verklaring je er ook voor hebt.

Heb overigens allang niet meer de illusie dat ik iemand hiervan overtuig, net zo min als dat ik er vertrouwen in heb dat de situatie verbeterd ;) Ik hou dus maar lekker mijn bootcamp install.

[ Voor 55% gewijzigd door Dr. Strangelove op 10-03-2010 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

Dr. Strangelove schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 00:05:

Ik heb dit debat al eerder gevoerd in de Apple fora op GoT, maar het is het enige onderwerp waarop ik zelf als Apple fanaat moet toegeven dat Apple gebruikers soms echt blind zijn voor de fouten van Apple. Als je met identieke hardware 50% van de fps neer zet dan een concurrerend OS dat doet, dan ben je gewoon niet goed bezig, wat voor verklaring je er ook voor hebt.

Heb overigens allang niet meer de illusie dat ik iemand hiervan overtuig, net zo min als dat ik er vertrouwen in heb dat de situatie verbeterd ;) Ik hou dus maar lekker mijn bootcamp install.
ik ben het anders volkomen met je eens hoor. Volgens mij heb je met het Mac platform de hardware én de OS-kernel in huis (want ik weet zeker dat er meer uit een UNIX-achtige kernel te persen is qua performance dan uit een Windows kernel, dat zag ik al wanneer ik sommige games als port of via Wine onder Linux draaide, bv NWN) . Enige probleem is dat softwarebouwers massaal de rug aan OpenGL toegekeerd hebben en het hevig gesloten DirectX ervoor in de plaats hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Dat is dan ook het grote probleem. Een ander probleem is dat de interface van OS X ook van OpenGL gebruik maakt, maar dat probleem heeft Windows 7 ook als je Aero aanzet.
Ik geloof niet dat de OS X kernel "traag" is, op het gebied van audio software en plug-ins ben ik dik tevreden over de stabiliteit en souplesse; ik deed jaren terug live on-stage dingen met een iBook G4 wat collega muzikanten met een (qua cijfers) snellere Windows laptop niet aandurfden ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Maar het is het enige onderwerp waarop ik zelf als Apple fanaat moet toegeven dat Apple gebruikers soms echt blind zijn voor de fouten van Apple. Als je met identieke hardware 50% van de fps neer zet dan een concurrerend OS dat doet, dan ben je gewoon niet goed bezig, wat voor verklaring je er ook voor hebt.
COD 2 is volgens mij geen native app onder OSX, maar gewoon gewrapped in wine. COD 2 is namelijk een DX9 (en voor low settings was DX7 dacht ik ook mogelijk) game.

Dus het is niet verwonderlijk dat hij minder snel speelt. En dat ligt hem in dit geval dan aan de maker van het spel, ipv Apple zelf, immers is DirectX niet open, en kan dus ook niet 'even geintregreerd' worden in OSX.

De enige faire vergelijking zou zijn een OpenGL game (op beide platformen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
WoW dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
Dr. Strangelove schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 00:05:
Als CoD2 in high settings amper 35fps haalt, dan doet MW2 dat zeker niet. Als je al het detail omlaag kiepert misschien ja.

Ik heb CoD4 ook nog gebenched op een nieuwe iMac met de 4650, die dipt onder de 15fps in de openingsscene op het schip met full detail (AA en AF op resp. 2 en 4). Ik waag ten zeerste te betwijfelen dus of jouw 13 inch 35fps gemiddeld haalt met full detail.

Het boeit mij niet zo zeer of het spel 50 of 60fps draait (en ja, dat is te zien). Waar het om gaat is dat zelfs een oud spel als CoD2 onder de 20fps dipt met de 9400M (i.e. dead meat in MP) terwijl datzelfde spel onder bootcamp niet dipt onder de 40.

Ik heb het ook nooit gehad over details op vol, dat is gewoon niet iets wat je op een laptop doet. En ik ben ook geen apple fanaat, want mijn macbook is ook meteen het enige stukje apple hardware in huis, en zelfs daar staat windows 7 op. Dus die discussie probeer ik ook niet te voeren, baas boven baas ( bij gamen dan) windows wint gewoon op dat vlak.

Gaat er bij een laptop ook meer om ( in mijn opinie ) dat een spel speelbaar kan worden gespeeld, als je details wilt moet je maar elke maand nieuwe desktop kopen (ben geen bill gates) of een Xbox 360 (check). En bij mw2 is dat nog wel het geval, 1280x800 met optimized settings draait prima zonder fps onder de 30.

Heb trouwens nog een keer gekeken, maar er zit geen verschil tussen low en medium texture settings, of iig minimaal. Vond ik wel raar... zag trouwens ook niet veel verschil in de textures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Niet online
Is hier toevallig ook iemand die COD6 speelt met een optie aan? Ik draai op 1280x800 met 2xAA (17" scherm), zonder AA merk ik geen verschil in fps. Maar zet ik een optie aan (shadows, of depth of field, etc, nooit 2 tegelijk), dan zie ik echt drops in de framerate. 9600M, overclocked naar 9700M (met fans op 3500rpm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 09 maart 2010 @ 16:58:

Dat is vaak vrij makkelijk te verklaren. De spellen draaien in Windows native, in OS X maken ze vaak nog gebruik van allerlei vertalingslaagjes zoals WINE. Daardoor heb je al weer heel wat meer overhead dan in Windows wat zich dan vertaald in mindere performance. Je zult dus echt native met native moeten vergelijken wil dat goed gaan. Datzelfde verhaal speelt ook bij Linux. Als men dat doet dan is er ineens een mindere performance aan de Windows-zijde en juist een wat betere performance bij de unix(achtige) systemen zoals OS X en Linux. Zo even uit het hoofd zijn die verschillen nou niet echt supergroot dus het is nog maar de vraag of je dat als gebruiker echt merkt.

Zonder erbij te vermelden welke games (en versies) je nou hebt gebruikt voor het testen plus nog meer informatie rondom wat je precies hebt zitten testen maakt je resultaten totaal onbruikbaar omdat het echt helemaal nietszeggend is. Het zou al heel wat helpen als je daar wat meer over zou uitwijden, maakt het verhaal ook interessanter of een Mac echt geschikt is voor gaming (wat 3D zaken betreft zijn het prima machines dus gaming zou niet veel anders moeten zijn simpel gedacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

http://www.youtube.com/watch?v=X2aTsLlKgO4

om terug te komen op het Starcraft II verhaal. Het ziet er dus naar uit dat de game goed speelbaar is met een Intel GMA X3100. de 13 en 15" zullen de game dus heel wat lekkerder en mooier kunnen draaien met de 9400M welke ruwweg zo'n 5x sneller is op sommige vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
ppl schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 21:20:
[...]

Zonder erbij te vermelden welke games (en versies) je nou hebt gebruikt voor het testen plus nog meer informatie rondom wat je precies hebt zitten testen maakt je resultaten totaal onbruikbaar omdat het echt helemaal nietszeggend is. Het zou al heel wat helpen als je daar wat meer over zou uitwijden, maakt het verhaal ook interessanter of een Mac echt geschikt is voor gaming (wat 3D zaken betreft zijn het prima machines dus gaming zou niet veel anders moeten zijn simpel gedacht).
Dr. Strangelove in "[MacBook Pro] Ervaringen & Discussie - d..."

Zoek maar op andere posts van me hier, ik heb CoD, CoD2 en WoW met verschillende settings getest. Welk punt van mijn betoog trek je precies in twijfel, dan kunnen we wat gerichter discussieren. Of draai zelf wat benches.

Ik test alles op native resoluties. Met full detail (niet extra in CoD). Geen optimized settings, dat gooit alles naar beneden afhankelijk van je graka waardoor je geen idee meer hebt waarnaar je precies kijkt. Ik geloof best dat MW2 optimized 35fps haalt, maar vraag niet wat er dan nog van over blijft.

[ Voor 20% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-03-2010 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dog4life
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 22:51:
[...]

Zoek maar op andere posts van me hier, ik heb CoD, CoD2 en WoW met verschillende settings getest. Welk punt van mijn betoog trek je precies in twijfel, dan kunnen we wat gerichter discussieren. Of draai zelf wat benches.

Ik test alles op native resoluties. Met full detail (niet extra in CoD). Geen optimized settings, dat gooit alles naar beneden afhankelijk van je graka waardoor je geen idee meer hebt waarnaar je precies kijkt. Ik geloof best dat MW2 optimized 35fps haalt, maar vraag niet wat er dan nog van over blijft.
Zoals ppl al zegt: die spellen draaien niet native onder OSX. Dus je benchmark slaat nergens op.
Als je een game vindt die daadwerkelijk is geport of native al ondersteuning biedt aan OSX, dan kan je een "goeie" benchmark draaien. Steam komt ook naar OSX (native volgens de site van steam), spellen zoals Half Life zouden ook native moeten draaien, ben wel benieuwd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 22:51:
[...]

De gebruikte games in dit geval. Zoals dog4life al aanhaalt zijn dat games die middels technieken zoals wine zijn geporteerd naar de Mac. Daardoor is de performance al een stuk minder. Het geeft vaak ook nog andere problemen zoals het niet online kunnen spelen met anderen. WoW is zo'n beetje de enige die wel native is. Afgezien hiervan zijn ook overige zaken zoals de systeemspecs van de gebruikte machines en de gebruikte settings in de games van belang (die heb je dus op default gezet met native resoluties (wat moge die dan zijn?)). Als je een systeem hebt met een betere videokaart dan is het natuurlijk niet zo raar als die beter presteert dan de andere. Zelfde geldt voor bepaalde instellingen.

Het gaat mij er meer om dat je wat meer uitlegt hoe je precies hebt zitten testen. Zonder dat verhaal is het ook niet mogelijk om er een bepaalde waarde aan te hechten omdat niet na te gaan is wat bepaalde zaken nou betekenen. Ook hier geldt dat je resultaten van o.a. benchmarks ook goed moet kunnen interpreteren. Synthetische benchmarks geven een bepaalde waarde maar wat betekent dat voor de praktijk? Vaak zijn benches die wat meer op gevoel zijn gedaan veelzeggender dan de synthetische benchmarks. Die discussie loopt overigens ook in diverse game fora. Sommige mensen staren zich volledig blind op het aantal fps zonder erbij na te denken wat dat getalletje nou daadwerkelijk inhoudt. Kortom, het gaat om de betekenis achter de getalletjes, niet de getalletjes zelf.

Overigens is het gebruik van allerlei extra lagen zoals dat wine beslist geen fout van Apple. Het is een designfout van de game fabrikant die zich er heel eenvoudig van af probeert te maken. Door dat soort dingen te gebruiken hoeven ze verder weinig aan code te veranderen. Uiteraard is dat voor ons gebruikers ook aantrekkelijk omdat op relatief eenvoudige wijze de wat oudere games ook voor de Mac beschikbaar gemaakt kunnen worden. Bij nieuwe games kan men dan zich gaan richten op meer dan 1 platform (wat DirectX vervangen door OpenGL zou impliceren), het probleem is alleen dat men dat vaak niet doet en domweg maar met games bovenop allerlei lagen zet. Dat soort dingen zijn van groot belang om te weten als je met dat vingertje wil gaan lopen wijzen. Jij noemt het blindheid van Apple gebruikers maar heb je ooit wel eens zelf bedacht dat jij dingen misinterpreteert en dat die Apple gebruikers wel eens gelijk konden hebben? Het probleem bij de Mac is dus niet de performance maar de onwil van de game fabrikanten om fatsoenlijke native ports te maken. Juist door dat laatste lijkt het alsof de Mac geen goed gamingplatform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
MacBook Pro 2,0Ghz 9400M, 2GB geheugen, native res 1200x800 (dit weet je allemaal allang van mijn vorige posts). In WoW overall video quality slider op high, m.u.v. Shadow quality, die staat op low (fps killer). Ik haal dan in de beginstad in de Alliance harbor in Northrend (zeker niet de zwaarste test van het spel) ongeveer 20-25 fps (WoW heeft geen ingebouwde benchmark dus 1 gemiddeld getal geven is niet mogelijk) met dips naar 10-12. Dit is onder OSX. Ga ik naar Bootcamp dan ligt de gemiddelde framerate rond de 35-40 met dips naar 25. Trek je conclusies. Het boeit niet of ik test op een MBP of een iMac of met een 4650 of een 9400M, omdat het mij niet gaat om de fps zelf maar om het verschil in die framerate op dezelfde machine onder OSX vs XP.
Kortom, het gaat om de betekenis achter de getalletjes, niet de getalletjes zelf.
De betekenis achter de getalletje is dat WoW langzamer loopt onder OSX dan onder XP. Niks meer, niks minder.

Hetzelfde geldt voor CoD, Wine of niet. Het gaat mij om de performance - ik streef gewoon naar gelijke performance op gelijke hardware. Als dat betekent dat die Wine-achtige toepassingen gedumpt worden, I don't care. Ik begrijp de verklaring best, ben er alleen niet blij mee en ik denk dat het beter kan en moet.

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 12-03-2010 08:31 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.