Toon posts:

Beeldscherm + fps

Pagina: 1
Acties:
  • 1.243 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag, Heeft een beeldscherm veel invloed op je frames per seconde in een console game als counter strike source. Ik vraag me dit af omdat ik een nieuwe videokaart wil kopen maar misschien ligt het tog aan het beeldscherm?. ( ik haal maar 30 fps)

mijn beeldscherm is een Octigen Lcd.

Graag antwoord
B.v.D.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:37

RnB

Nope, het aantal fps heeft puur met je videokaart te maken. Als je te weinig fps haalt, is het tijd om een nieuwe, betere te halen. ;) Maar het zou evengoed aan andere specs kunnen liggen (denk aan processor, geheugen), maar die geef je niet op.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je een kleiner scherm koopt met een lagere resolutie haal je een hogere framerate.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:25

M2M

medicijnman

RnB schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 09:39:
Nope, het aantal fps heeft puur met je videokaart te maken. Als je te weinig fps haalt, is het tijd om een nieuwe, betere te halen. ;) Maar het zou evengoed aan andere specs kunnen liggen (denk aan processor, geheugen), maar die geef je niet op.
niet helemaal correct, meestal ligt de cap van de framerate bij de videokaart, maar elk onderdeel, inclusief beeldscherm kan een cap voor de framerate zijn. Als de processor het niet kan trekken is de processor de limiterende factor, als je scherm niet sneller weer kan geven dan 30 Hz dan is je scherm de limiterende factor, als je videokaart het niet bij kan houden is je videokaart de limiterende factor, enzovoort.

Maar misschien zou het handig zijn als de TS iets meer informatie zou geven over welke hardware hij nu eigenlijk in zijn pc heeft zitten... (en ook het model en type monitor, het liefst nog met een link naar de specs pagina)

-_-

Verwijderd

M2M schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 09:42:
[...]Maar misschien zou het handig zijn als de TS iets meer informatie zou geven over welke hardware hij nu eigenlijk in zijn pc heeft zitten... (en ook het model en type monitor, het liefst nog met een link naar de specs pagina)
inderdaad, ga even naar apparaatbeheer en zoek de volgende info:
videokaart (beeldschermadapter)
processor

en dan de schermresolutie even opzoeken (rechtsklik op bureaublad)

plus de game die je wil spelen, dan kunnen wij conclusies trekken :)

edit: wacht...
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 09:37:
Ik heb een vraag, Heeft een beeldscherm veel invloed op je frames per seconde in een console game als counter strike source. Ik vraag me dit af omdat ik een nieuwe videokaart wil kopen maar misschien ligt het tog aan het beeldscherm?. ( ik haal maar 30 fps)
voor je xbox/ps3/wii maakt het geen zak uit welk scherm je hebt, zolang hij het maar doet ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een link naar de computer http://www.topproduct.nl/...571583/specificaties.html

beeldscherm
http://www.shoppydoo.nl/p...-octigen_280039nsotg.html

en mijn videokaart is ati radeon xpress 1200 896 mb ( deze videokaart lijkt me niet slecht maar ik haal maar 30 fps bij een spel dat niet veel fps nodig heeft)

Processor: Amd athlon 64X2 4800+

edit: op school deden we trouwens een testje als je een oude videokaart en een nieuwe erin brengt ( eerst scoorde de computer een 3,1 voor overal) en met een goede videokaart 6,0 dus dat lijkt me wel dat het aaneen videokaart ligt.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2010 14:28 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:25:
en mijn videokaart is ati radeon xpress 1200 896 mb ( deze videokaart lijkt me niet slecht maar ik haal maar 30 fps bij counter strike source)
Dat is een onboard video-chip, geen dedicated grafische kaart.

Verder is het zo dat een normale TFT je limiteert tot een framerate van 60fps, omdat 60Hz de refreshrate van je scherm is, een 100Hz scherm heeft dus een max van 100fps. Dat de hardware dan maar tot 30fps komt is de tekortkoming van de grafische kaart of te zware instellingen, maar ligt hem niet aan je scherm.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 19:13

Tjark

DON'T PANIC

Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:25:
en mijn videokaart is ati radeon xpress 1200 896 mb ( deze videokaart lijkt me niet slecht maar ik haal maar 30 fps bij counter strike source)
Bingo! Een onboard videokaart met shared memory... dat is dus (helaas) 3x niks...

*insert signature here

• M2M

M2M

medicijnman

Tjark schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:29:
[...]

Bingo! Een onboard videokaart met shared memory... dat is dus (helaas) 3x niks...
ik vind het eigenlijk nog best knap dat zo'n onboard chippie er nog 30 FPS uit weet te persen...

maargoed, als de TS in de pricewatch kijkt naar een videokaart van pakweg 40 euro, zal hij er op FPS gebied natuurlijk een ENORM stuk op vooruit gaan.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik dus een nieuwe videokaart koop ( de club3d HD5770 1GB) moet je daar nog op speciale dingen voor als die past). Ik ben net naar een computershop geweest en die zei dat ik alleen op de voeding op moest letten) maar ik moet wel zeker weten of die past dus denken jullie dat hij er in zal passen?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dus denken jullie dat hij er in zal passen?
Maak je kast even open, en kijk of het gaat passen.

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-05 16:24
Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:39:
Maar als ik dus een nieuwe videokaart koop ( de club3d HD5770 1GB) moet je daar nog op speciale dingen voor als die past). Ik ben net naar een computershop geweest en die zei dat ik alleen op de voeding op moest letten) maar ik moet wel zeker weten of die past dus denken jullie dat hij er in zal passen?
Let er wel op dat je voeding dit ook trekt!

Specs

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:37

RnB

M2M schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 09:42:
[...]

niet helemaal correct, meestal ligt de cap van de framerate bij de videokaart, maar elk onderdeel, inclusief beeldscherm kan een cap voor de framerate zijn. Als de processor het niet kan trekken is de processor de limiterende factor, als je scherm niet sneller weer kan geven dan 30 Hz dan is je scherm de limiterende factor, als je videokaart het niet bij kan houden is je videokaart de limiterende factor, enzovoort.
Daarom zette ik er toch bij dat andere onderdelen eventueel een probleem zou kunnen vormen. ;)
En dat het beeldscherm een limiterende factor is, is pure onzin. FPS en de refresh rate van je monitor zijn losstaande onderdelen.

Maargoed, nvm, want we zijn er al achter waar de limitatie zit.

• pizzaislekker
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:50

pizzaislekker

1 pizza maakt nog geen zomer

En dat het beeldscherm een limiterende factor is, is pure onzin. FPS en de refresh rate van je monitor zijn losstaande onderdelen.
Inderdaad, je videokaart kan er best 250fps uitpompen, terwijl je monitor zichzelf maar met 60Hz ververst. Dat is ook de reden waarom 'tearing' zich voor kan doen. In games heb je de optie Vsync vaak, wat ervoor zorgt dat ie de fps op bijvoorbeeld 60 limiteert. Dan heb je geen last van tearing meer.

Ik denk dat de videokaart fysiek wel in de kast past, maar check het toch even! kwestie van het meetlint er even bijpakken. De HD5770 is zo'n 22cm. Hou er nog een beetje ruimte vrij achter en je zit helemaal goed. ik heb je linkje gevolgd, maar daar staat niets over de voeding. Daarvoor moet je even op de voeding kijken, daar staat het namelijk op :) Succes iig!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:39:
Maar als ik dus een nieuwe videokaart koop ( de club3d HD5770 1GB) moet je daar nog op speciale dingen voor als die past).
Een HD5770 lijkt mij wel wat overdreven en dat zit je ook met de voeding. Een HD5670 lijkt mij ook meer dan voldoende voor jouw en die moet gewoon werken zonder iets bijzonders aan de PC hoeven te doen.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-05 19:32
Volgens deze site zit er een "Industry Standard 250 Watt" PSU in, waarbij ik 'industry standard' in mijn hoofd vervang door 'crappy'.

Een Athlon 64 X2 4800+ heeft een TDP van 89 Watt.
Voor een HD5770 reken ik 90 Watt
Voor een HD en DVD 20 Watt erbij.
Nog 20 Watt reserve geeft 219 Watt, maar dit moet door de 12v lijn(en) geleverd worden.
Die moet(en) dus (219/12=) 18,25 Ampère leveren.

Dat gaat je voeding niet trekken, want de 250 Watt van je voeding is gebaseerd op alle lijnen en niet alleen de 12v lijn.
Als je zeker wilt weten wat je voeding kan leveren kan je op de voeding zelf kijken, daar staat meestal een tabel die het een en ander uitlegt.
Dan weet je meteen of een HD5670 wel kan.

Ik heb ook de spec's van je monitor even bekeken.
Op 1280*1024 heb je echt geen geweldige videokaart nodig om lekker te kunnen gamen.
De HD5670 geeft in Call of Duty: World at War op 1280*1024 met 4xAA en 16AF nog een gemiddelde framerate van 45fps en een minimum van 31fps.

Verwijderd

Topicstarter
@ Daan en andere hartelijk bedankt

Maar ik ben aan het denken om een videokaart te kopen van 60 euro, maar dan heb ik weer een vraag of dat wel zal helpen met je fps ( en counter strike source is niet zo zwaar als cod, met een normale videokaart kan je daar nog zelfs 100 fps mee halen.) die goedkoperen videokaarten zullen wel goed zijn voor mijn voeding ofniet?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 17:59 ]

Verwijderd

Voor 60 euro kun je ongeveer een HD5570 halen, alleen is die nog niet te koop helaas, anders misschien een HD5450 met 512MB DDR3 (niet de DDR2 of 1GB versie). Of een tweedehands kaartje.

Voeding zou dan geen probleem mogen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2010 18:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet opletten dat ik een DDR 3 moet kopen?, en ik zie daar 512 MB staan en bij mijn eigen videokaart/chip 896 mb. Waar zit het verschil dan eigenlijk in? ( ik ben niet zo bekend met zon dingen:P)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

geheugen is op moderne kaartjes bijna altijd genoeg, 512MB is genoeg voor een HD5670 en 1GB is pas echt nuttig voor een HD5750 of hoger. Een goedkoper kaartje met heel veel geheugen zorgt niet zozeer voor goede prestaties, het is vooral voor de marketing bedoeld :| (een kaartje met 1GB verkoopt natuurlijk lekkerder dan een kaartje met 512MB, weet de consument veel dat het niets toevoegt :+).

Bij jouw videochippie staat wel leuk 896MB, maar dat is de hoeveelheid geheugen die dat chippie van je intern geheugen af kan pikken, zelf heeft die helemaal geen geheugen (als ik de posts hierboven mag geloven), dat heet "shared memory" en is niet goed.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Er wordt steeds de HD5670 genoemd maar bedoelen jullie die van ATI-Radeon?(en zo ja, waneer komt die uit?? :P)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje research gedaan en ben van plan om deze videokaart te kopen(saphire hd5670), dus heb ik nog een paar vraagjes. Moet ik de drivers voordat ik de nieuwe videokaart erin plaats deinstalleren of nadat ik hem erin heb gestopt?. ( me oude videokaart is een on-board videokaart) en moet ik ati drivers installeren bij die sapphire videokaart?.

En moet ik opnieuw internet installeren (met wachtwoord enz) nadat ik de kast heb opengemaakt en die videokaart erin heb gedaan?. (draadloos internet)

Dit is me 1ste keer dat ik me pc uit elkaar zet dus ik wil wel graag dat het goed verloopt. ( en is het makkelijk om nieuwe drivers te installeren?)

en moet ik die onboard chip gewoon laten zitten in de moederbord?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2010 14:09 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Voor je drivers kun je Overstappen van NVidia naar ATi (én vice versa) er bij pakken.

De onboard-chip van je moederbord kun je niet verwijderen, die zit er op gesoldeerd en wordt automatisch overruled door de losse videokaart die je op je moederbord drukt.

Verwijderd

Topicstarter
Wilt iemand ff serieus kijken of die videokaart erin past , ( kwa voeding enz ) http://azerty.nl/producte...e-visuele-interface-.html. Want ik heb daar egt 0 verstand van. Eerst werd gezegd dat ik een DDR 3 moest kopen. Maar op die videokaart staat DDR 5. De links van specs staan hierboven.

Graag antwoord,
Bij voorbaat dank

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 11:20 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het type GDDR (3 of 5) hoef je je niet druk om te maken, in beide gevallen ga je er qua performance veel op vooruit.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet het maar ik weet niet of die op mijn moederbord (AMD 740G) past omdat daar DDR2 staat en andere hier op forum zeggen dat die van mij DDR3 is(aangezien jij zegt dat 3t/m5 niks uitmaakt maar dan moet 2 dus wel wat uitmaken. en ook bij mijn specificaties staat bij RAM DDR2. Ik wil zeg maar alleen een soort bevestiging dat deze videokaart daadwerkelijk past. (voeding 250w)

Verwijderd

Topicstarter
Of kan ik beter deze kopen? ( er staat ddr2 dus ik denk dat deze zeker wel past)
pricewatch: Sapphire HD 3650 512MB DDR2 AGP

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het geheugen op je moederbord (RAM DDR2) heeft niks te maken met het geheugen op je videokaart. Daar kan dus prima DDR5 op.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Dus je zegt hierbij dat hij in me pc past?:D (niet kwa cm want dat moet wel goed komen denk ik)

en ook met agp/pci en die rest allemaal?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 11:39 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ddr5 is nog beter :) als je ddr5 op je kaart krijgt, is positief ;) zolang je maar geen ddr2 krijgt, want dan is het pe0p.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Videokaart is PCI-E en moederbord is PCI-E. Dus als het qua vermogen van de voeding en qua ruimte past dan kan het inderdaad.

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 09:45
Als je een PCI-E slot (16x) hebt, kan zowat elke videokaart erin. (Plaatje!, bovenste lange slot http://www.techpowerup.com/reviews/Abit/AL8/images/slots.jpg )

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar ik heb egt 0 verstand van PCI dingen. hoe kom ik aan de PCI van mijn eigen pc of heeft elke pc dezelfde en aan welke pci moet ik die videokaart inklikken als ik van plan ben om hem erin te zetten. ( en is een voeding van 250w genoeg om deze videokaart te kopen) dit zijn eigenlijk mijn belangrijkste vragen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2010 11:54 ]

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:53:
Ja maar ik heb egt 0 verstand van PCI dingen. hoe kom ik aan de PCI van mijn eigen pc of heeft elke pc dezelfde en aan welke pci moet ik die videokaart inklikken als ik van plan ben om hem erin te zetten. ( en is een voeding van 250w genoeg om deze videokaart te kopen) dit zijn eigenlijk mijn belangrijkste vragen
sorry hoor, maar volgens mij was het niet de bedoeling dat we álles voor gingen kauwen... Een beetje inlezen (wikipedia & google!) is toch eigenlijk wel het minimale. Maargoed, het is vandaag dinsdag, dus:

Nee je voeding gaat een high-end videokaart niet trekken. Wil je dus een nieuwe videokaart, dan moet je ook een andere voeding in je systeem zetten. Wees echter niet getreurd, een voeding behoud zijn waarde en kan in bijna alle gevallen mee naar het volgende systeem. Een A-merk voeding (zie het voedingen topic in het overige hardware subforum van GOT) is ten zeerste aan te raden. 350 - 400W zou dan voldoende moeten zijn.

En over het PCI verhaal, er zijn verschillende standaarden insteeksloten aanwezig. PCI is daar een van, maar is relatief beperkt kwa bandbreedte. Gelukkig is er ook PCI-E (pci express). Die worden normaliter gebruikt om videokaarten in te stoppen. Een PCI-E videokaart in een PCI sleuf drukken gaat fysiek niet, andersom ook niet. Dus je moet even twee dingen doen. 1: google naar PCI-E en zoek een plaatje op van een PCI-E sleuf.
2: schroef je kast open en kijk of je een dergelijk vrij PCI-E sleufje op je moederbord hebt zitten.
Zo ja? dan is het mogelijk om een videokaart daar in te drukken, zo nee, dan ben je verder van huis.

edit: zie hier:
klik
voor een plaatje van verschillende mogelijk aanwezige insteeksloten. Je bent dus op je eigen moederbord op zoek naar een PCI-E 16x slot (in het plaatje heet dat een PCI-E x 16).

[ Voor 8% gewijzigd door M2M op 09-02-2010 12:25 ]

-_-

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-04 13:23
Zou je aub ff willen letten op je taalgebruik? Het is zeer irritant om steeds jouw fouten te moeten lezen.

Je videokaart past trouwens prima in jouw moederbord.
Het is misschien wel handig om ook een nieuwe voeding te kopen, want met een 250 watt voeding red je het waarschijnlijk niet.

@M2M: Niet te hard aanpakken, hij is net nieuw.

[ Voor 8% gewijzigd door michaelmou op 09-02-2010 17:59 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:23

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat ondertussen ronduit offtopic...

TS, als je echt geen verstand hebt van iets, is het doorgaans aan te raden je in te lezen. Hoe denk je dat anderen wel verstand ervan gekregen hebben?

In dit geval aan te raden:
PMG FAQ
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
OH FAQ
Welke voeding heb ik nodig? Deel 24
- en daarnaast allicht een basic guide voor hoe een PC in elkaar te zetten.

Daarbij geldt dat nauwkeurigheid, met name in terminologie essentieel is. B is iets anders dan b, PCIe is iets anders dan PCI. Als je consequent en nauwkeurig bent in je zoektermen vind je meer en kun je sneller samenhang zien.

Maar goed, voor nu gaat dit dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.