@ssj3gohan en Wijnands: Vogels fotograferen met een flitser lijkt me niet echt aan te raden. Vaak ben je te ver weg om te flitsen en je verstoort de vogels nog al.
Daarnaast ben ik wel benieuwd naar je reactie hierop, ssj3gohan:
ssj3gohan schreef op maandag 01 februari 2010 @ 14:38: Goed, even terug naar het begin. Ik ga nu proberen de essentie uit de vraag van TS te halen:
averagegamer wil een hogere beeldkwaliteit dan zijn huidige apparatuur hem geeft. vooral scherpte en ruisprestaties zijn belangrijk En hij wil dit in één klap verbeteren door zijn gear te herorganiseren. Er is geen specifiek fotografie-gebied dat getarget wordt, alles van supergroothoek tot supertele moet gaan werken. Gear is momenteel 2000e waard, dus dat is het budget. Laten we het hele platformgezeik even voor ons houden. Allereerst is dit geen budget om de beeldkwaliteit uitmuntend op te krijgen op al die vlakken. Wat TS zoekt aan lenzen is: - Een lichtsterke portretprime - Een UWA - Een macrolens - Een supertele - Een walkaround.
Ten eerste bedankt voor je uitgebreide en concrete post. Wat betreft de lenzen, dat hoeft niet allemaal in 1 keer hoor

Belangrijk aan het begin zijn: telelens minimaal 400 mm hoge kwaliteit, tamron 90mm 2.8 macrolens, en dan iig 1 lens in het groothoekgenre, voor landschappen en architectuur. Het zou wel handig zijn om ook een lensje te hebben waarmee je op een feestje om maar wat te noemen wat foto’s te maken waarbij je niet constant van lens kan wisselen. Misschien dat dit al deels of geheel ondervangen kan worden door de groothoeklens en evt. de macrolens. Anders mag deze lens ook later komen of een goedkoop alternatief zijn, dat die kwaliteit dan wat minder is vind ik niet zo erg. Andere aanvullingen kunnen later komen, ik ben bereid te investeren en dit ook deels te spreiden.
Dan lenzen. Sony is godsgruwelijk duur dus je bent aangewezen op third party hier. Als groothoek snap ik met je obsessie voor maximale kwaliteit de keuze voor Sigma 10-20 niet helemaal - de 11-16/2.8 van Tokina is samen met Canon 10-22 de koning. Standaardbereik dan.
Ik heb hele mooie resultaten gezien van de Sigma 10-20, maar ik neem gerust van je aan dat de Tokina en Canon nog beter zijn.
Walkaround. Ik neem aan dat maximale kwaliteit hier niet het doel is? Zoniet, dan voldoen alle huidige kitlenzen uitstekend (Canon 18-55IS, 17-85IS USM, Nikon 18-55VR, 18-105VR, CZ 16-80, Pentax 18-55WR, etc.). Als kwaliteit hier wel uitmaakt heb je de Canon 17-55/2.8IS, Nikon 17-55OMGWATDUUR, uhm, de rest ken ik niet zo goed. En de Tamron 17-50/2.8VC natuurlijk sinds kort.
Idd, hier ligt een bezuinigingspunt: De lenzen hoeven niet allemaal in 1 keer. Belangrijk aan het begin zijn: telelens minimaal 400 mm hoge kwaliteit, tamron 90mm 2.8 macrolens, en dan iig 1 lens in het groothoekgenre, voor landschappen en architectuur. Het zou wel handig zijn om ook een lensje te hebben waarmee je op een feestje om maar wat te noemen wat foto’s te maken waarbij je niet constant van lens kan wisselen. Misschien dat dit al deels of geheel ondervangen kan worden door de groothoeklens en evt. de macrolens. Anders mag deze lens ook later komen of een goedkoop alternatief zijn, dat die kwaliteit dan wat minder is vind ik niet zo erg. Andere aanvullingen kunnen later komen, ik ben bereid te investeren en dit ook deels te spreiden.
Supertele is een hele lastige. Canon heeft natuurlijk een weergaloze 400/5.6 die je gewoon moet hebben, de 100-400 is wel aardig maar niet L-prime-*goed*, het blijft een zoom. Dan kun je net zo goed je bigma houden. Nikon is onmogelijk duur op dit gebied, net als Sony, dus dat wordt ook de bigma houden.
Ja, en ik denk dat de Bigma met een D90 of 50D geen hele grote verschillen op gaat leveren. Dan ligt de keus dus automatisch op Canon. De telelens en vogelfotografie is namelijk wel een belangrijk onderdeel. Wat ik een nadeel vind van die 400mm 5.6 is dat ie geen IS heeft, dan kun je op dat vlak nog beter de matige IB IS van Sony hebben of toch de 100-400mm van Canon nemen, die is ook L en dat beetje kwaliteit dat de 400 prime wint ben je denk ik toch weer kwijt aan bewegingsonscherpte.
Nee, het lijkt me qua specs en tests al zo te zijn, maar ik zou graag ervaringen horen en gecombineerd daarmee denk ik dat je dan wel kan stellen of die combi beter is of niet.
Elke nieuwere body heeft een weer iets betere IS / AS / SSS / ..., waarmee in één klap je hele verzameling lenzen beter gestabiliseerd is.
Maar dan nog, bij de huidige IB IS ben je vooral op 400-500mm beter uit met IS in de lens den ik, zeker als je dat vergelijkt met een A700 of A550 die ik als verbetering zou willen kopen wanneer ik bij Sony blijf.
De A700 heeft wel DOF / scherptedieptecontrole! En, op Sony na, heeft geen enkel merk een snelle Live View.
Dat zat verkeerd in mn hoofd, een minpuntje minder voor de A700, Snelle livview is leuk, maar bij foto’s waar ik een snelle AF nodig heb fotografeer ik toch via de optische zoeker, dan heb ik liever een camera/lens met snellere en nauwkeurige AF, welke dat dan ook mag zijn (welke is dat eigenlijk?)
Met ISO400 ruis? Hoe doe je dat? Elke set, van Sony maar ook van Nikon, is een compromis. Je hebt een budget, daarmee schaf je apparatuur aan. Maar dan ben je er nog niet, met die apparatuur moet je keuzes maken hoe je je belichting goed krijgt: sluitertijd, diafragma, filmgevoeligheid, ... Als je dat onder de knie hebt, ben je een goede fotograaf.
Ik durf rustig te stellen dat vogel en mss ook ander wild fotografie met voorsprong de meest veeleisende tak van fotografie is. Je onderwerp zit altijd te ver weg, beweegt altijd te snel, met tegenlicht, tussen takken door, of tegen een egale lucht, je wilt croppen, je bent niet wendbaar met je statief, je sluitertijden zijn niet snel genoeg, je foto’s zijn te donker, je ISO is te hoog, Je diafragma staat te groot etc etc, geloof me, je hebt altijd teveel ruis en te weinig scherpte, behalve bij die enkele keer dat je wel dichtbij kan komen, de vogel stil zit en de zon van de goede kant komt, maar dat gebeurd niet zo vaak, daarnaast zijn de telelenzen vaak optisch niet de beste, het is heel wat anders dan portretfotografie, wat veel mensen doen. Dus elke winst hierin is meegenomen en dat geld voor elke vogelfotograaf. Wat ik misschien nog was vergeten te vertellen, omdat die vogel altijd zo verrekte ver weg blijft zitten crop je vaak ook behoorlijk, dus dat is ook erg belangrijk.
Zo zie je maar dat zelfs een hele goede lens verkeerd uit kan pakken als hij voor jouw gebruik niet voldoet. Lenzen, daar draait het om in de fotografie!
En daarom dat ik nu zo uitgebreid probeer uit te zoeken hoe ik mn set kan verbeteren, maar met alleen reviews en tests kom ik er niet uit, dus vandaar dat ik jullie vraag. Ik snap dat ik zelf de beslissing moet maken, maar tot nu toe bleken de meeste feiten geen vaststaande feiten te zijn, dus vandaar dat ik nog steeds twijfel en meer info wil.
De Sony A500 (of A550) is het antwoord op jouw vraag, de oplossing voor jouw probleem, de enige camera die ruisvrije foto's maakt en Quick Live View heeft. Wat zoek je nog meer?
Goede lenzen, maar mss dat ik bij de telelenzen voor die 70-400 moet gaan sparen omdat ik daar mss wel een stap vooruit kan maken? En dan nog op groothoekgebied, mss toch maar de Zeiss verkopen? Maar ik hoorde dat Tokina en Canon hier vooral koning zijn? En waarom is de A550 beter dan de A700? Op Dpreview zijn ze niet helemaal overtuigd van de A550.
ik ben het met je eens dat er nog een A750 moet komen. Maar de A5x0 modellen zitten boven de instapmodellen, die volstaan voor de meeste amateurs. [...] Hoe meer pixels op een bepaald oppervlak, kleiner de pixels, dus hoe minder licht elke pixel opvangt, dus hoe meer het signaal versterkt moet worden, waardoor je meer ruis hebt: jouw kennis heeft gelijk. Daarom is een A300 ook beter dan een A350. Bij de A500 en A550 is het verschil minder groot.
Dat is dus ook wat ik altijd dacht, niet voor niets heb ik een A300, geen A350, moet er wel bij zeggen dat extra MP erg welkom zijn zodat je meer kan croppen bij vogelfotografie. Maar iemand anders, ik dacht gohan, zegt dat meer mp wel voor meer ruis zorgt, maar dat het fijnere ruis is en die als minder ruis ervaren wordt.
En die zou je voor Nikon dus opnieuw aan moeten schaffen = kapitaalvernietiging... Maar goed, als het jeukt, moet je krabben, en als je overtuigd bent dat je je Sony set moet inruilen, dan moet je dat zeker doen. Als je dat maar op basis van voor jou valide criteria doet! En dan verzoek ik jou om mij even een berichtje te sturen...

Haha ok

Nou ja, ik wil op zich wel bij Sony blijven, maar dan wil ik wel een betere body en goede opties op tele en groothoekvlak zoals hierboven uitgelegd. En mn twijfels zijn er nog steeds, daarom ben ik extra kritisch op Sony en speel ik wat dat betreft even advocaat van de duivel. Maar het is in werkelijkheid echt niet zo dat ik al besloten heb Sony aan de kant te zetten.