Er is voor mij weer een tijd aangebroken om mijn fotografie hobby goed uit te breiden
Ergens rond eind juni is er een leuk bedrag beschikbaar om wat leuks te kopen.
Zie mijn sig, dat is wat ik momenteel heb.
Ik ben niet tevreden over mijn 400D. Hij presteerd redelijk bij goed belichte shoots, als buiten in de zon en studio met lichte achtergronden. Maar in een studio met een zwarte achtergrond en weinig licht heb ik moeite met de AF (op een F2.8 lens).
Dus ik wil een andere body. Momenteel is de 50D of een 7D een mogelijke kandidaat, waarbij de 7D eigenlijk net te duur is

Stiekem hoop ik ook dat er voor/rond juli de 60D uitkomt. De reden is dat ik stiekem ook graag de filmfunctie wil hebben, en waarschijnlijk (hopelijk) is/wordt de 60D goedkoper als de 7D (als deze komt).
Maar goed, het is een topic over lenzen, dus mijn vraag moet ook over lenzen gaan

Ik heb afgelopen zondag een strobist meeting meegemaakt, en heb daar met een 24-70 L (F2.8) mogen spelen op mijn body. Qua bereik is dit (denk ik) wel voldoende. Maar wil toch graag jullie feedback en visie over lenzen van ongeveer hetzelfde bereik.
Zo heb ik ook gekeken (niet uitgeprobeerd) naar de volgende lenzen:
• 24-105 L (F4) : Mooi bereik maar wil liever een F2.8
• 17-40 L (F4) : Iets minder bereik, en weet eigenlijk niet of ik het bereik <24mm ga missen. Liever ook een F2.8
• 17-55 (F2.8) : Mooi bereik, heeft IS & F2.8, maar is geen L en kan niet op een FF
1
• 16-35 L (F2.8) : Minder bereik, duurder dan de 24-70.
1: Met het oog op de toekomst, misschien wil ik wel een FF, denk het niet ivm het bereik van 70-200 en dansfotografie en ander sport.
Ik stel toch de vraag samen (body en lens) in dit topic, omdat de lens keuze ook afhankelijk kan zijn van de body.
Key question: wat wil ik fotograferen?
Eigenlijk alls

Ik vind gebouwen ook wel leuk, maar is geen pre (WA / UWA). Wat wel een pre is, is dat ik een aanvullend bereik heb op mijn 70-200. Toevallig heb ik de 24-70 kunnen testen, maar de 24-105 en de 17-55 lijken mij ook interessant. Het bereik wat ik wil, is dat ik het volgende kan fotograferen:
• Modellenwerk
• Studio (kan ook met mijn 70-200, maar wil meestal wat dichterbij staan, en meer lichaam op foto zetten)
• Vind strobist fotografie ook wel erg leuk
• Op vakantie (bijvoorbeeld in museums of gebouwen) wil ik ook leuke foto's kunnen schieten, zonder gelijk veel ingezoomd te zijn.
• Nacht fotografie (70-200 is meestal te groot)
Sommige zeggen "Eenmaal een L, altijd een L", weer anderen zeggen "L is meestal overgewaardeerd"
Gezien ik mijn 70-200 een heerlijke lens vind, wil ik wel graag een L lens
Budget
Ik had nu het volgende gezien:
50D + Batterygrip + 24-70 = € 1800
7D + Batterygrip + 17-55 = € 2200
Ik heb ongeveer € 1500 euro te besteden, maar gezien mijn keuze/smaak/wens zie ik dat ik dat al moet oprekken naar 1800 a 2000. Ook is het natuurlijk niet zeker of de 60D gaat komen, en zo ja, wat deze gaat kosten. Ik denk tussen de 50D en 7D, rond de 800 a 900....
Heel verhaal, maar denk wel duidelijk wat ik wil.
Ohja, een paar voorbeelden van afgelopen strobist meeting (was helaas net ff te veel licht voor veel stobist fotografie):
Uiteraard geen show-/testcase, maar meer om een indruk te geven wat ik dan zou fotograferen