Vorige week ben ik van mijn Nikon D2X overgestapt naar een Canon 40D. Een snellere en modernere camera voor de helft van het geld, ook al is de body ook bijna de helft qua grootte en knoppen haha. Ik ben er inmiddels al aardig aan gewend en vind 'm prima werken. Elk van de camera's heeft wel duidelijk zijn voor en nadelen maargoed daar gaat dit topic niet over.
Dan de lenzen, ik ben hobby fotograaf en ga binnenkort misschien wat bruidsreportages doen/proberen. Omdat ik het liefst de lenzen ook van Canon wou en niet zo heel veel uit te geven had (max 300 voor standaard bereik en 500 voor een telelens) heb ik er gelijk een 17-85 IS USM lens bijgekocht, ik vind 'm vrij scherp maar dat ik kan zeggen haarscherp nou nee. Op de D2X had ik een Sigma 18-50 f2.8 EX Macro die ik echt helemaal te gek vond qua scherpte, bokeh, bouw enzovoort. Ik zit dus sterk te twijfelen om de 17-85 weer van de hand te doen en toch weer de Sigma aan te schaffen. Ik vind het bereik en de IS van de 17-85 wel erg fijn, dat ga ik denk ik wel missen, 18-50 is toch wat minder allround. Maar voor de reportages lijkt me een f2.8 ook wel fijn. Of toch de 17-85 met de IS gebruiken als er toch een extra flitser aan komt... Lastige keuzes.
Daarnaast heb ik ook wekenlang reviews en ervaringen vergeleken tussen de 70-200 f4 L usm en de 70-300 IS USM, blijkbaar spelen erg veel mensen met een keuze tussen die twee lenzen bij een budget onder de 500 euro. Ik wou de lens vooral gaan gebruiken voor auto/motor evenementen, vliegshows enzovoort, natuurfotografie, vooral in de buitenlucht dus. Na een boel twijfelen uiteindelijk toch gekozen voor de 70-200 f4 omdat het toch een L lens is en er minder verschillende ervaringen mee zijn dan met de 70-300. Maandag een dagje naar het TT circuit Assen geweest, maar de lens viel me erg tegen om uit de hand "meetrek" foto's te maken van de sprintjes en races op het circuit, waar je toch een lagere sluitertijd moet pakken om de snelheid erin te krijgen, duidelijk het gemis van IS dus (of een statief, maar dat wil niet echt op een drukke tribune). Met de 17-85 op 85mm ging dat een stuk fijner, vooral met de IS aan. Met wat hogere sluitertijden en/of statief is de F4 wel echt superscherp, een stuk beter dan de 17-85 lens. Nu zeggen sommigen dat de 70-300 IS qua glaswerk ook een stuk beter is dan de 17-85 IS. Omdat ik met eigen ogen wil zien of de 70-300 veel verschilt met mijn 70-200L heb ik deze ook besteld om het zelf eens goed te kunnen vergelijken in de praktijk, ik word helemaal gek van die reviews en uiteenlopende ervaringen dus liever eerst zien en dan geloven, ben ook best wel erg benieuwd

De één zegt ook dat de foto's met de IS aan onscherper zijn en meer vertekeningen geven dan wanneer de IS uit staat, de ander spreekt dat weer tegen. Die tegenspraken zie je ook over het glaswerk, de één noemt de 70-300 een stiekeme L lens terwijl de ander 'm duidelijk onscherper vind dan de 70-200 f4. De voor mij minst geschikte gaat dan de verkoop weer in want ik zit nu even behoorlijk over mijn budget

. Jullie kunnen dus mijn ervaringen binnenkort verwachten.
Edit 30 mei:
Na een boel vergelijken in de praktijk tussen de 70-200 f4 L en de 70-300 IS usm kan ik alleen maar concluderen dat de link naar het vergelijkings materiaal die Floppie86 hieronder post (The digital picture) overeenkomt met wat ik zelf terugzie in de test shots. De 70-300 is vrij scherp tot aan de 200mm, daarna wordt het snel minder. Ook in de hoeken is deze in het algemeen een stuk minder scherp dan de 70-200. De IS van de 70-300 is echter wel heerlijk werken, gisteren op de open dagen van de Landmacht heb ik er veel profijt van gehad, het is ook zoveel rustiger in de zoeker. Omdat ik toch bij beide lensen wat mis (dus bij de 1 stabilisatie om uit de hand snelheidsfoto's te schieten, de ander een stukje scherpte) ga ik toch doorsparen voor de gulden middenweg in de vorm van een 70-200 f4 IS of de 70-200 2.8 IS.
[
Voor 22% gewijzigd door
Neofloppy op 30-05-2010 15:25
]