1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8
6) Registratie voor verlengde garantie moet binnen 8 weken na aankoop plaatsvindenphotofreak schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 11:07:
De 3 jaar garantie bestaat uit de standaard 1 jaar garantie plus nog 2 jaar extra garantie van sigma en daar het je niet de bon voor nodig. Je hoeft alleen deze punten in te voeren Barcodenummer, Serienummer, Aankoopdatum, Gekocht bij, Gevestigd te.
Het moet wel aan de voorwaarden voldoen https://www.sigmabenelux....garantie_januari_2010.pdf
Maar die regeling is wel een beetje te omzeilen.
zie dit wel staan.. dus dat maakt het wel een stuk moeilijker denk ik

Volgens mij zit er wat bewegingsonscherpte in.JamesB009 schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 13:53:
Ik ben sinds gisteren de troste eigenaar van de Sigma EX 150mm Macro! \o/ (Ben helemaal verliefd!)
Het eerste resultaat van een beetje spelen.
<snip>
Vergeet ook niet met je diafragma te spelen om je DOF te verkleinen of te vergroten. Ga experimenteren tot welke waarde je zelf geen diffractie ziet, en laat je niet leiden door formuletjes op internet.
Die lens ga je vast veel plezier aan beleven.
had je anders die 70-200 toen kunnen kopen ?Fairy schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:47:
Ik heb mijn 150mm Sigma macro ooit verkocht en heb er nog altijd spijt van....
Want if memory serves me right, verkocht je toen de 70-200 sigma en 150 sigma + bijbetaling voor de 70-200 2.8 IS ?
De 100L op mijn 500D, gemaakt mijn mijn goede ouwe Ixus 800IS welke ik nog wel eens gebruik wanneer ik mijn 500D niet mee heb.

En hier een paar test macro en gewone test shots. Eventuele onscherpte is user error
Plaatjes zijn clickable voor full size.

---
@universal creations
My bad. Is aangepast
@Servertje
Ja ik was al aan het rondkijken voor wat meer tele en heb nog even kort met een 70-200 f4 IS gespeeld maar toen ik de 100L op mijn cam had was ik verkocht. Vooral omdat ik in het verleden ook wel macro dingetjes deed met mijn Ixus 800IS en nog geen geschikte macro lens had. Maar dat probleem is nu opgelost
[ Voor 33% gewijzigd door FongWan op 16-05-2010 12:33 . Reden: resize plaatjes en correcte links ]
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |
Verder wel lekker scherp en mooie bokeh.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik heb op dit moment de 70-200 non-IS en soms merk ik met 200mm al dat ik teveel tril bij stilstaande objecten, met een beetje bereik word dit alleen maar erger, dus IS is sowieso aan te raden. Als ik dan toch meer bereik wil lijkt me de 100-400 het beste. Veel verhalen over onscherpte gelezen, maar als ik sommige foto's op f8 zie dan is er mijn inziens niet echt een probleem, die zijn echt goed scherp. Ik zou er in theorie maar 30mm voor moeten inleveren om er 200mm extra voor terug te krijgen.. Met name voor de motorsport fotografie zal dat toch wel erg fijn zijn..
Hoe zijn de ervaringen?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |
Verwijderd
Ziet er trouwens nog aardig lomp uit, op zo`n 500D
Met wat voor sluitertijden schiet je dan op 200mm, want dat is wel een belangrijk gegeven. Je moet uitgaan van maximaal 1/320sec op een crop camera. De 100-400 is trouwens een prima objectief, maar ik ben bang dat je met motorsport fotografie toch moet uitkijken voor al dat opstuivende zand i.c.m. de pompzoom van de 100-400. Er zijn hier op GoT een paar eigenaren van de 100-400, dus misschien dat zij daar iets zinnigs over kunnen zeggen.CasGas schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:23:
Zijn er hier meer mensen die hun 70-200 verkocht hebben voor meer bereik en daarvoor bijvoorbeeld een 100-400L gekocht hebben?
Ik heb op dit moment de 70-200 non-IS en soms merk ik met 200mm al dat ik teveel tril bij stilstaande objecten, met een beetje bereik word dit alleen maar erger, dus IS is sowieso aan te raden. Als ik dan toch meer bereik wil lijkt me de 100-400 het beste. Veel verhalen over onscherpte gelezen, maar als ik sommige foto's op f8 zie dan is er mijn inziens niet echt een probleem, die zijn echt goed scherp. Ik zou er in theorie maar 30mm voor moeten inleveren om er 200mm extra voor terug te krijgen.. Met name voor de motorsport fotografie zal dat toch wel erg fijn zijn..
Hoe zijn de ervaringen?
Hij is best groot op een 500D maar het ziet er minder lomp uit dan een 70-200 f4 of f2.8 op een 500D. Dat is pas lomp.Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:27:
Leuk ding, die 100 L Macro! Wordt ook mijn eerstvolgende nieuwe lens.
Ziet er trouwens nog aardig lomp uit, op zo`n 500D.
| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |
Verwijderd
Lol, dan heb je zeker nog geen Sigma 150-500 op een 1000D gezien, dat is echt niet normaalFongWan schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:40:
[...]
Hij is best groot op een 500D maar het ziet er minder lomp uit dan een 70-200 f4 of f2.8 op een 500D. Dat is pas lomp.
Maar is wel een super vette lens die 100L macro.
Als het te zwaar wordt los een grip al veel opFongWan schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:40:
[...]
Hij is best groot op een 500D maar het ziet er minder lomp uit dan een 70-200 f4 of f2.8 op een 500D. Dat is pas lomp.
* Radiant loopt hele dagen met een 70-200 F4 op een 450D
Maar een 2.8 zou ik niet blij van worden, dan moet er eerst een xxD/xD komen
Verwijderd
Hoe zit dit met compatibiliteit tussen de body en de lens, wat werkt er wel en wat werkt er niet? Geeft deze lens ook de brandpuntsafstand door aan de camera, en hoe zit het met de garantie?
Dat gaat allemaal prima hoorVerwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 22:30:
Ik ben van plan om een Canon 50D te gaan halen, en als standaard groothoek zoom heb ik mijn oog laten vallen op een Tamron 17-50 f2.8.
Hoe zit dit met compatibiliteit tussen de body en de lens, wat werkt er wel en wat werkt er niet? Geeft deze lens ook de brandpuntsafstand door aan de camera, en hoe zit het met de garantie?
Alles zou moeten werken. Sommige verkopers melden soms nog wel dat t minder zou kunnen zijn en dat je vooral gevaar loopt met toekomstige toestellen (wellicht veranderd canon hun systeem dan licht, waardoor 3rd party lensen t minder doen). Maar volgens mij zijn dat verkooppraatjes.Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 22:30:
Ik ben van plan om een Canon 50D te gaan halen, en als standaard groothoek zoom heb ik mijn oog laten vallen op een Tamron 17-50 f2.8.
Tamron doet uiteraard ook gewoon garantie op zn lenzen. En t zal canon een worst wezen wat je op hun body's plakt. Niet alsof een 3rd party lens de garantie van je body doet vervallen.
Fujifilm X-Pro1
Geweldige lens en als werkt zoals het moet (dus ook focal length in exif enzo). Of hij het in toekomstige modellen nog doet... niet te voorspellen, maar ik denk dat Tamron ondertussen lang genoeg canon mounts maakt om het geintje door te hebben. Ik heb zowieso nooit gehoord van compatibiliteitsproblemen met Tamron. De enige waar ik over heb gelezen is hele, hele oude sigma's (uit de pre-10D tijd, die het op nieuwere bodies niet goed zou doen. Ook die waren allemaal te re-chippen.
Heb je zo'n goed geheugen of heb je het opgezochtNomad schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:05:
[...]
had je anders die 70-200 toen kunnen kopen ?
Want if memory serves me right, verkocht je toen de 70-200 sigma en 150 sigma + bijbetaling voor de 70-200 2.8 IS ?
Was idd voor de 70-200, waar ik overigens enorm blij mee ben. Echter haalt de 70-200 + tussenringen het natuurlijk net niet bij een echte macro.
Voorlopig geen centjes meer uitgeven aan het spul. We zijn nu een huisje aan het bouwen, en dat heeft toch even voorrang
Ik ben een van de volgende twee lenzen aan het overwegen als vervanging voor mijn kitlens die ik bij de 550d heb gekregen.
Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM
Canon EF-S 17-85 f/4-5.6 IS USM
Qua bereik verschillen ze niet veel van elkaar, maar welke is kwalitatief de betere tussen de twee? Ik neem aan de duurdere. De diafragma van 3.5 is eigenlijk wel fijn. En de tweede heeft toch wel wat last van vignetting volgens de OP, is dit over het hele bereik of alleen in het extreme groothoek/tele gebied? Heb wat rond gelezen maar niet echt een directe vergelijking van de twee lenzen gevonden. Mijn vraag is hoeveel verschillen ze kwalitatief van elkaar en welke van de twee is het uberhaupt waard om vanaf mijn kitlens naar up te graden.
Met de andere lens heb ik geen ervaring, echter is die natuurlijk ook een stuk duurder. En beter voor wat ik erover gelezen heb.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
De 15-85mm is veruit de betere lens, met dito prijs. Net wat meer bereik en veel scherper! Vignetting heeft de 15-85mm echter ook erg veel last van is mijn ervaring. Met polarizer filter afgelopen vakantie een aantal foto's overgehouden waar het laatste stukje niet eens te corrigeren is en er dus een klein stukje zwart in de hoeken overblijft... De 17-85mm is volgens mij qua optische kwaliteit niet veel beter dan de 18-55 IS, bouwkwaliteit is natuurlijk een ander verhaal. Maar zoals altijd ga goed zelf inlezen, het zijn dure beslissingendangerpaki schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:29:
Hoi Tweakers,
Ik ben een van de volgende twee lenzen aan het overwegen als vervanging voor mijn kitlens die ik bij de 550d heb gekregen.
Qua bereik verschillen ze niet veel van elkaar, maar welke is kwalitatief de betere tussen de twee? Ik neem aan de duurdere. De diafragma van 3.5 is eigenlijk wel fijn. En de tweede heeft toch wel wat last van vignetting volgens de OP, is dit over het hele bereik of alleen in het extreme groothoek/tele gebied? Heb wat rond gelezen maar niet echt een directe vergelijking van de twee lenzen gevonden. Mijn vraag is hoeveel verschillen ze kwalitatief van elkaar en welke van de twee is het uberhaupt waard om vanaf mijn kitlens naar up te graden.
Dank dat speelde zeker een rol in m'n hoofd. Dan geef je geld uit maar heb je optisch eigenlijk niet een betere lens. Bouwkwaliteit speelt zeker ook een rol, maar goed als je toch het geld uitgeeft mag het optisch ook wel beter.ajhaverkamp schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:44:
Als je nu de 18-55 IS (dus die met stabilisatie) hebt, dan is de 17-85 het in elk geval niet waard. Voor dat geld kun je beter iets erbij kopen in een ander bereik (bv tele).
Met de andere lens heb ik geen ervaring, echter is die natuurlijk ook een stuk duurder. En beter voor wat ik erover gelezen heb.
Dank.Banjy schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:19:
[...]
De 15-85mm is veruit de betere lens, met dito prijs. Net wat meer bereik en veel scherper! Vignetting heeft de 15-85mm echter ook erg veel last van is mijn ervaring. Met polarizer filter afgelopen vakantie een aantal foto's overgehouden waar het laatste stukje niet eens te corrigeren is en er dus een klein stukje zwart in de hoeken overblijft... De 17-85mm is volgens mij qua optische kwaliteit niet veel beter dan de 18-55 IS, bouwkwaliteit is natuurlijk een ander verhaal. Maar zoals altijd ga goed zelf inlezen, het zijn dure beslissingen!
Zijn er andere alternatieven die qua kwaliteit beter zijn dan de 15-85 die ik zou moeten overwegen? Wel ongeveer dezelfde range maar dan minder last van vignettering, dus optisch beter en qua prijs zelfde klasse? Wel met IS en USM/HSM natuurlijk. Ik ben een beetje huiverig voor Sigmas door de slechte kwaliteitscontrole en mijn matige ervaring waardoor ik nu waarschijnlijk de artefacten niet zou zien bij een slechte lens.
De vignettering zal waarschijnlijk met name optreden in de uiterste breedhoek stand en zal bij gebruik vanaf ongeveer 20-25mm minimaal zijn bij de lens neem ik aan?
[ Voor 5% gewijzigd door dangerpaki op 17-05-2010 10:43 ]
goed geheugenFairy schreef op zondag 16 mei 2010 @ 23:26:
[...]
Heb je zo'n goed geheugen of heb je het opgezocht![]()
![]()
Was idd voor de 70-200, waar ik overigens enorm blij mee ben. Echter haalt de 70-200 + tussenringen het natuurlijk net niet bij een echte macro.
Voorlopig geen centjes meer uitgeven aan het spul. We zijn nu een huisje aan het bouwen, en dat heeft toch even voorrang
Hier een vergelijking tussen de twee objectieven. Ik wil zelf ook een 550D aanschaffen, maar met name de keuze tussen deze 2 obectieven vindt ik een erg moeilijke. De 15-85 is duidelijk beter dan de 17-85, maar helaas ook 2 x zo duur.dangerpaki schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:29:
Verwijderd
Fairy schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:47:
Ik heb mijn 150mm Sigma macro ooit verkocht en heb er nog altijd spijt van....
Thanks, hij is dus in ieder geval beter in de hoeken dan de 17-85 en de sigma moet ik dus schijnbaar maar goed uit de buurt blijvenupje schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:58:
[...]
Hier een vergelijking tussen de twee objectieven. Ik wil zelf ook een 550D aanschaffen, maar met name de keuze tussen deze 2 obectieven vindt ik een erg moeilijke. De 15-85 is duidelijk beter dan de 17-85, maar helaas ook 2 x zo duur.
Nu heb ik dus een nieuw lensje nodig. Ik ga hoofdzakelijk foto's van mijn zoontje maken (nu 4 maanden dus veel binnen) en vakantie kiekjes.
Ik merk nu dat het focussen binnen wat langzaam gaat en dat ik nogal eens bewogen foto's heb.
Ik zit dus te twijfelen om een IS of IS USM lens terug te kopen.
Heb ik echt baat bij USM bij het foto's maken binnenshuis van de kleine op het juiste moment.
Ik heb begrepen dat die USM lenzen ook wat zwaarder zijn, ik heb zelf een 1000d, zijn deze lenzen te zwaar om comfortabel mee te kunenn werken?
Ik zal zelf te denken aan de 18-85 lens IS USM lens, alleen de hoge prijs weerhoud me nog, vandaar deze vraag.
Beschikbaar voor ontwikkeling van (webbased) applicaties en dataconversies
De 17-85 of 15-85 is erg duur en lost je problemen niet op. Jij hebt gewoon last van te weinig licht. Ik maak uit je commentaar niet op dat je problemen hebt met je huidige bereik, dus je kunt prima bij een 18-55ish apparaat blijven. Ik zou dan een Tamron 17-50/2.8 aanraden.
IS helpt niet met het voorkomen van bewogen foto's van je zoontje, het compenseert enkel het trillen van je handen, niet het bewegen van je onderwerp. Gezien je onderwerp continu aan het zwieren is met zijn ledematen, is dat vrij nutteloos.
edit: overigens, ik vergeet bijna te zeggen dat je voor binnenshuis en mensen ook een Canon 50mm f/1.8 II, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 24mm f/1.8, Sigma 28mm f/1.8 of één van de vele 50mm f/1./4's kunt overwegen. Deze zijn nog een factor miljard lichtsterker en prima geschikt voor je doeleinden, maar het zijn lenzen met een vast brandpunt, dus waarschijnlijk zul je daarnaast, bij genoeg licht, nog een 18-55-achtig apparaat willen. Of je kunt de gok wagen en het voorlopig even met een prime proberen, als het niet bevalt die weer verkopen.
[ Voor 25% gewijzigd door mux op 17-05-2010 13:16 ]
Overweeg dan ook een 430 EX II of zijn grotere broer als externe flitser. Zoals ssj3gohan zegt; het zal vooral om de sluitertijd gaan omdat het onderwerp zelf ook beweegt. IS voegt daar dan weinig aan toe. Een externe flitser helpt echter zeer goed met het focussen bij weinig licht, met het overige budget helpt een f/2.8 lens dan met een nog snellere sluitertijd/of minder gebruik van je flits (dus dat is beetje lastige cirkelSjakskus schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:52:
Ik heb laatst mijn 18-55 standaard non IS lensje laten vallen (en die is dus kapot).
Nu heb ik dus een nieuw lensje nodig. Ik ga hoofdzakelijk foto's van mijn zoontje maken (nu 4 maanden dus veel binnen) en vakantie kiekjes.
Ik merk nu dat het focussen binnen wat langzaam gaat en dat ik nogal eens bewogen foto's heb.
Ik zit dus te twijfelen om een IS of IS USM lens terug te kopen.
Heb ik echt baat bij USM bij het foto's maken binnenshuis van de kleine op het juiste moment.
Ik heb begrepen dat die USM lenzen ook wat zwaarder zijn, ik heb zelf een 1000d, zijn deze lenzen te zwaar om comfortabel mee te kunenn werken?
Ik zal zelf te denken aan de 18-85 lens IS USM lens, alleen de hoge prijs weerhoud me nog, vandaar deze vraag.
Zelf heb ik ook nog een vraagje. Zoals ik al aangaf heeft de 15-85mm met (slimm versie) CPL toch wel pittig last van vignetting. Nu ga ik binnenkort waarschijnlijk een nieuwe kopen omdat de Hoya Pro1 inmiddels flink bekrast is, vooral omdat hij zo afschuwelijk slecht schoon te maken is. Logischerwijs (en meest betaalbaar) neem ik dan weer een 72mm, alleen wat nou als ik de 77mm neem met een verloop ring naar 72mm? Het lijkt mij dat het filter zelf dan geen vignetting issue meer is, maar hoe zit het met het polariserend effect; is dat vergelijkbaar, slechter of beter in dat geval? Het enige wat mij echt tegenstaat hieraan is het feit dat ik dan de zonnekap niet tegelijkertijd kan gebruiken, nu zie ik dat ik toch nog best veel foto's maak met cpl en zonnekap wat volgens mij het beste resultaat oplevert op zonnige dagen
Edit\ Schiet nu een constructie mijn hoofd in: 77mm ronde zonnekap, 77mm CPL filter en dan een verloop ring naar 72mm. Dan kan ik het effect bepalen door aan de zonnekap te draaien
Edit2\ Qua polarisatie effect vraag ik mij dan vooral af of het in de wide angle stand ook geen invloed heeft op het coning effect?
[ Voor 8% gewijzigd door Banjy op 17-05-2010 13:30 ]
En verder: inderdaad, flitser is ook een goede optie. 430EX II is dé keuze, neus maar eens rond in de verschillende flitsertopics.
Op maximaal open diafragma werkt het objectief prima. A/F gaat prima, maar nu komen de problemen... Als het diafragma geknepen wordt krijg ik Err 01 (Communicatie tussen camera en lens is foutief. Reinig lenscontacten.) Kan momenteel niet controleren met mijn eigen EOS. Misschien dat iemand een suggestie heeft... Bij voorbaat dank!
Die lens kan dus bij het oud vuil.. Nou ja.. je kunt hem dus wel gebruiken met het diafragma volledig open.
[ Voor 17% gewijzigd door WVL_KsZeN op 17-05-2010 16:26 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
je zou ook de sigma 17-70 kunnen overwegen. De oude is voor een schappelijke prijs te krijgen. Erg scherp en mooie kleuren. Je kunt er ook een paar centen bijdoen, en de nieuwe versie halen. Dan krijg je OS en HSM erbij! M.i. een goed alternatief voor de 17-85upje schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:58:
[...]
Hier een vergelijking tussen de twee objectieven. Ik wil zelf ook een 550D aanschaffen, maar met name de keuze tussen deze 2 obectieven vindt ik een erg moeilijke. De 15-85 is duidelijk beter dan de 17-85, maar helaas ook 2 x zo duur.
wat betreft de sigma... ik vind het een beetje een flauw vergelijk. De goedkoopste lens heeft de grootste zoomfactor. Geen wonder dat deze het slechtst presteert. Ik had het vergelijk liever gezien met een 17-70 OS HSM.dangerpaki schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:12:
[...]
Thanks, hij is dus in ieder geval beter in de hoeken dan de 17-85 en de sigma moet ik dus schijnbaar maar goed uit de buurt blijvenwas m'n gut-feeling toch weer goed. pfff, wel prijzig, maar eens kijken of ik een goede tweedehandsje ergens op de kop kan tikken dan. Ik denk dat het een goede allround lens zal zijn voor mij. Dat ie last heeft op 15mm is natuurlijk wel een beetje te verwachten. Daar zal op termijn waarschijnlijk toch een 10-22 komen. Ik snap meteen al waarom deze zo weinig op marktplaats worden aangeboden.
Verwijderd
ik heb in het verleden de oude gehad maar die was toch echt rond uit waardeloos.en scherp was die al hellemaal niet te noemen en de kleuren vond ik soft.107mb schreef op maandag 17 mei 2010 @ 21:35:
[...]
je zou ook de sigma 17-70 kunnen overwegen. De oude is voor een schappelijke prijs te krijgen. Erg scherp en mooie kleuren. Je kunt er ook een paar centen bijdoen, en de nieuwe versie halen. Dan krijg je OS en HSM erbij! M.i. een goed alternatief voor de 17-85
Huh? Je conclusie over te weinig licht is natuurlijk terecht, maar dit oplossen met een lichtsterke prime is bij het fotograferen van kinderen toch niet de oplossing. Ze bewegen... niet alleen naar links en rechts, ook naar voren en achteren. Ik heb veel mooie portretten gemaakt van mijn kinderen met een f/1.4 lensje, maar ik heb er honderden moeten weggooien (toen nog op film) omdat ze net iets naar voren bewogen o.i.d. IS gaat hier idd ook niet tegen helpen. Om bewegende kinderen te fotograferen moet je gewoon wat extra scherptediepte hebben.ssj3gohan schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:13:
wat focussen betreft helpt het om een f/2.8 lens te hebben en enkel het middelste focuspunt te gebruiken - de focusmotor maakt daarin vrijwel niet uit. USM is niet zwaarder, althans, niet significant (als het al een verschil uitmaakt). IS eigenlijk ook niet.
De 17-85 of 15-85 is erg duur en lost je problemen niet op. Jij hebt gewoon last van te weinig licht. Ik maak uit je commentaar niet op dat je problemen hebt met je huidige bereik, dus je kunt prima bij een 18-55ish apparaat blijven. Ik zou dan een Tamron 17-50/2.8 aanraden.
IS helpt niet met het voorkomen van bewogen foto's van je zoontje, het compenseert enkel het trillen van je handen, niet het bewegen van je onderwerp. Gezien je onderwerp continu aan het zwieren is met zijn ledematen, is dat vrij nutteloos.
edit: overigens, ik vergeet bijna te zeggen dat je voor binnenshuis en mensen ook een Canon 50mm f/1.8 II, Sigma 30mm f/1.4, Sigma 24mm f/1.8, Sigma 28mm f/1.8 of één van de vele 50mm f/1./4's kunt overwegen. Deze zijn nog een factor miljard lichtsterker en prima geschikt voor je doeleinden, maar het zijn lenzen met een vast brandpunt, dus waarschijnlijk zul je daarnaast, bij genoeg licht, nog een 18-55-achtig apparaat willen. Of je kunt de gok wagen en het voorlopig even met een prime proberen, als het niet bevalt die weer verkopen.
De 17-85 heb ik een hele tijd gehad en ik vond het qua werkbaarheid een perfecte lens (snelle AF, lekker bereik) maar ik heb 'm weggedaan vanwege de optische eigenschappen. Misschien had ik wel een slecht exemplaar, maar ik vond scherpte, contrast en CA gewoon onder de maat. Was er toen maar een 15-85 geweest, ik had gen seconde getwijfeld... Die 17-85 heb ik overigens ook rond de 700 euro voor betaald.
Volgens mij is de vraagsteller nog het beste gebaat bij een externe flitser. Dan kun je lekker op f/5.6 fotograferen en knal je de ruimte vol met licht. Als het onderwerp alleen het kind is en de overige belichting van de ruimte niet uitmaakt dan kun je daarmee een boel kanten op.
Dan heb je een verkeerde versie gehad, de mijne doet het prima. Zit er misschien soms naast met de focus maar doet het voor de rest keurig. Vooral voor het geld is het absoluut geen miskoop...Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:04:
[...]
ik heb in het verleden de oude gehad maar die was toch echt rond uit waardeloos.en scherp was die al hellemaal niet te noemen en de kleuren vond ik soft.
XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Ik ben eerder aan het denken om hem te vervangen voor een 180mm f/3.5. Lijkt me een groter positief effect hebben op de macrofoto's die ik maak als 'dezelfde' lens met IS. Al zit daar natuurlijk nog wel een ruime 500 euro marge tussen, dus ik snap dat dat een andere keuze isDeorgere schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:07:
Ik heb mijn Canon 100mm macro F2.8 USM verkocht, en wil er graag een Canon 100mm macro F2.8L IS USM voor terug kopen. Zijn er hier nog meer mensen dit deze stap gemaakt hebben? En hoe bevalt dat?
al heb je een scherptediepte van 0.2m tot de andere kan van de wereld....als je onderwerp binnen de sluitertijd beweegt is je onderwerp gewoon bewogen op de foto.PhilipsFan schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 10:20:
Om bewegende kinderen te fotograferen moet je gewoon wat extra scherptediepte hebben.
Het enige dat helpt is een snellere sluitertijd en daarvoor zou een lichtsterke prime juist heel handig zijn. want meer licht = snellere sluitertijd
Heb je het tegen mij? Want mijn doel is om juist afstand te creëren tot mijn onderwerp en daarbij ook de vertekening in het beeld te veranderen. Daarom de keuze voor een 180mm ipv extenders.ajhaverkamp schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:51:
Zet er eens een extender tussen, die van Canon passen niet. Die van Sigma en Kenko passen wel, geloof ik. Misschien valt het verlies in scherpte mee, zonder is de Canon 100 mm zo scherp dat een beetje verlies misschien nog acceptabel is.
Nouja, ergens zit wel een optimum hè ;-)Scirocco schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:53:
[...]
al heb je een scherptediepte van 0.2m tot de andere kan van de wereld....als je onderwerp binnen de sluitertijd beweegt is je onderwerp gewoon bewogen op de foto.
Het enige dat helpt is een snellere sluitertijd en daarvoor zou een lichtsterke prime juist heel handig zijn. want meer licht = snellere sluitertijd
Ik merk dat foto's met mijn 24/1.8 op f/2.5-3.5 een prima scherptediepte krijgen (en haarscherp zijn), maar ik heb met zulke diafragma's al niet genoeg licht meer in de meeste sociale omstandigheden @ ISO 800. De flitser is dan al noodzakelijk. En mooier nog, met de flitser kun je dan gelijk ook terug naar ISO 100-200.
Dus eigenlijk zou ik zeggen dat zolang je in situaties bent waar je kunt flitsen, de flitser grotere waarde heeft dan lichtsterkte. Een lichtsterke lens is echter natuurlijk in werkelijk elke situatie in te zetten, waar de flitser soms - in mijn geval dacht ik vaak, bleek niet echt waar te zijn - ongewenst is. Ik had dus eerst een setje lichtsterke primes gekocht, daarna pas flitser, dat was de verkeerde volgorde.
Ja, mijn bericht stond onder het jouwe en dan is het een beetje overdreven om te quotenTranceSetter schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:01:
[...]
Heb je het tegen mij? Want mijn doel is om juist afstand te creëren tot mijn onderwerp en daarbij ook de vertekening in het beeld te veranderen. Daarom de keuze voor een 180mm ipv extenders.
Maar jouw redenen zijn goed genoeg om extenders niet als een optie te zien. Het is dat mijn Canon extenders niet passen en ik het een beetje overdreven vind om er een Kenko 1,4x bij te halen, anders....
Ik laat de iso-waarde ook met flitser hoog staan, zodat de lens meer omgevingslicht binnentrekt. De flitser zorgt voor invullicht en het bevriezen van je onderwerp.ssj3gohan schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:11:
[...]
Nouja, ergens zit wel een optimum hè ;-)
Ik merk dat foto's met mijn 24/1.8 op f/2.5-3.5 een prima scherptediepte krijgen (en haarscherp zijn), maar ik heb met zulke diafragma's al niet genoeg licht meer in de meeste sociale omstandigheden @ ISO 800. De flitser is dan al noodzakelijk. En mooier nog, met de flitser kun je dan gelijk ook terug naar ISO 100-200.
Dus eigenlijk zou ik zeggen dat zolang je in situaties bent waar je kunt flitsen, de flitser grotere waarde heeft dan lichtsterkte. Een lichtsterke lens is echter natuurlijk in werkelijk elke situatie in te zetten, waar de flitser soms - in mijn geval dacht ik vaak, bleek niet echt waar te zijn - ongewenst is. Ik had dus eerst een setje lichtsterke primes gekocht, daarna pas flitser, dat was de verkeerde volgorde.
Als je een lens wilt die beter is geschikt voor macrofotografie is de overstap naar een 180 f/3.5 de meest voor de hand liggende (meer mm = meer werkafstand =TranceSetter schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 13:49:
[...]
Ik ben eerder aan het denken om hem te vervangen voor een 180mm f/3.5. Lijkt me een groter positief effect hebben op de macrofoto's die ik maak als 'dezelfde' lens met IS. Al zit daar natuurlijk nog wel een ruime 500 euro marge tussen, dus ik snap dat dat een andere keuze is
Ik zelf stond in de winkel voor een nieuwe macro lens, voor mijn de sigma 150 en canon 100L. Toch voor de 100L gekozen vanwege het all-round karakter van deze lens.
Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Dat heeft in de meeste gevallen geen zin, de verhouding flitslicht/omgevingslicht verandert niet wanneer je alleen de ISO omhoog gooit. (tenzij je rondom de maximum of minimum flitskracht van je flitser zit te werken)universal creations schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:26:
[...]
Ik laat de iso-waarde ook met flitser hoog staan, zodat de lens meer omgevingslicht binnentrekt. De flitser zorgt voor invullicht en het bevriezen van je onderwerp.
Sluitertijd is de enige variabele die die verhouding aanpast.
[ Voor 6% gewijzigd door abrakadaver op 18-05-2010 17:39 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Maar hmm misschien ooit nog een keer, 100mm is voor mij lang genoeg (op crop). Heb tot die tijd nog een 50mm macro van sigma, die voldoet goed voor aaaallll die macro opnamen die ik maak hehe.
huh, tuurlijk welabrakadaver schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:35:
[...]
Dat heeft in de meeste gevallen geen zin, de verhouding flitslicht/omgevingslicht verandert niet wanneer je alleen de ISO omhoog gooit. (tenzij je rondom de maximum of minimum flitskracht van je flitser zit te werken)
Sluitertijd is de enige variabele die die verhouding aanpast.
Stel ik heb hem op 1/20e sluiter staan, met F/4 en iso 100. Stel ik kom dan 10 te kort qua licht en dat ga ik bijflitsen.
Nu zet ik mijn camera op iso1600, waardoor mijn tekort aan licht slechts 5 wordt en zal mijn flits minder hard gaan flitser.
Zo behoud ik dus meer sfeer, of begrijp ik de discussie niet en zijn we het wel eens?
edit:
je edit zag ik over het hoofd.

(Ik vind dit een interessant.)
Maar als je dus je iso hoger zet flitst de flitser minder hard?
Ik heb dit eigenlijk nooit. Hij blijft even hard flitsen.
Bij mij is het bijna altijd overbelicht..
Dan heb je of je camera of je flitser niet goed staan.Servertje schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:31:
Sorry volgens mij mis ik nu een hoofdstuk.
(Ik vind dit een interessant.)
Maar als je dus je iso hoger zet flitst de flitser minder hard?
Ik heb dit eigenlijk nooit. Hij blijft even hard flitsen.
Bij mij is het bijna altijd overbelicht..
En zelf flits ik alleen in de M stand, omdat het bij av of tv te veel van de omstandigheden afhangt en je dus niet echt kijk hebt op wat je flitser doet. Wel is het zaak om zowel flitser op ETTL, en dan daarbij geen belichtingscompensatie in de flitser of camera zelf in te stellen (tenzij nodig natuurlijk).
Alleen sinds de 5D alleen in M want als ik daarmee op Av flits word het een platgeflitste bende
Naja, ik wil meer controle hebben op de sluitertijd bij het flitsen, zeker in een discotheek waar het licht continu verandert. Niets is vervelender dan dat je opeens een sluitertijd hebt van 5sec terwijl je op 1/10 of zo rekende.sapphire schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:20:
Ik heb jaren op Av geflitst met m'n 30D en dan zat hij 95% van de gevallen goed
Alleen sinds de 5D alleen in M want als ik daarmee op Av flits word het een platgeflitste bende
Flitsen met Av is volgens mij alleen aan te raden als je in principe ook een redelijke exposure kan krijgen zonder flitser.
Voor binnen gebruik ik liever een flitser los in de hand met radiotriggers. Soms zet ik er ook twee ergens in de hoeken weg. Geeft een mooi egale belichting.
't Is wel even wennen, maar nu werkt dat voor mij veel fijner.
[ Voor 17% gewijzigd door TweakMDS op 18-05-2010 23:29 ]
ja nou kom ik gelukkig _nooit_ in een disco.universal creations schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:32:
[...]
Naja, ik wil meer controle hebben op de sluitertijd bij het flitsen, zeker in een discotheek waar het licht continu verandert. Niets is vervelender dan dat je opeens een sluitertijd hebt van 5sec terwijl je op 1/10 of zo rekende.
Het waren situaties waar het licht gewoon continue slecht was
Verwijderd
Ik vind het verschil in kwaliteit best meevallen gezien het prijsverschil.upje schreef op maandag 17 mei 2010 @ 10:58:
[...]
Ja, de 15-85 is beter, maar inderdaad erg duur in vergelijk.
Ik zit zelf ook nog steeds te denken om ook mijn standaard 18-55 IS te vervangen door een lens met iets meer bereik.
De 17-85 geeft dan net wat meer bereik dan de kitlens en heeft het voordeel van een USM.
De vervorming op 17mm is vrij groot, maar de kitlens heeft dat op 18mm ook.
Dit is uiteindelijk wel op te heffen met Canon DPP.
Voor ongeveer dezelfde prijs is er ook de 18-135 IS van Canon. Deze heeft dan weer meer bereik, maar geen USM. Volgens de test op photozone is de beeldkwaliteit op wide open echter niet zo goed.
Daar wordt aangeraden f/8 of zelfs f/11 te gebruiken bij deze lens.
Was de keus maar zo makkelijk

Ik vind het verschil tussen 55 en 85 mm niet echt wereldschokkend in ieder geval niet zo groot om er €300,- aan uit te geven waarbij je er optisch niet echt op vooruit gaat. Dus de 17-85 zou ik niet echt aanbevelen.Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 14:55:
[...]
Ik zit zelf ook nog steeds te denken om ook mijn standaard 18-55 IS te vervangen door een lens met iets meer bereik.
De 17-85 geeft dan net wat meer bereik dan de kitlens en heeft het voordeel van een USM.
De 18-135 IS lijkt mij wat betreft bereik wel interessant en is een lens die je er eigenlijk nooit af hoeft te halen want je hebt best veel tele, alleen optisch schijnt die niet zo best te zijn. Maar als je dit voor lief neemt en je bereik belangrijker vind is het zeker een optie.
De 15-85 IS heeft net even wat meer groothoek en net even wat meer tele dan je kitlens en schijnt optisch erg goed te zijn. Nadeel is het verlopende en wat kleine maximale diafragma. en natuurlijk de prijs. Voor deze prijs kan je ook optisch erg goede lenzen komen met alleen wat minder bereik 17-40L/ 17-55IS. Ook de 24-105F4/L IS is dan niet eens heel veel duurder mocht je toch al een hoop geld uitgeven (~€200), alhoewel ik in dit topic wat mindere berichten las over deze lens mbt de scherpte.
De vergelijking tussen de 15-85 enerzijds en de 17-40 L of 17-55 IS vindt ik (als leek zijnde) een aparte. De 17-40L is ongeveer dezelfde prijs maar heeft geen IS en een veel kleiner bereik (zowel groothoek als tele). De 17-55 IS heeft ook een kleiner bereik (ook weer aan beide zijden), maar is 200 euro duurder. De lichtsterkte is van beide lenzen dan wel weer (veel) beter.silencedead schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 16:44:
[...]
Voor deze prijs kan je ook optisch erg goede lenzen komen met alleen wat minder bereik 17-40L/ 17-55IS. Ook de 24-105F4/L IS is dan niet eens heel veel duurder mocht je toch al een hoop geld uitgeven (~€200), alhoewel ik in dit topic wat mindere berichten las over deze lens mbt de scherpte.
De vergelijking met de 24-105 heb ik wel eens vaker voorbij zien komen, maar daar begrijp ik helemaal niets van; op een cropcamera is dit toch helemaal geen walkaround lens door het ontbreken van groothoek?
Wie bepaalt wat een ''walk around lens'' is ?upje schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:07:
[...]
op een cropcamera is dit toch helemaal geen walkaround lens door het ontbreken van groothoek?
Voor sommigen kan een 10-22 walk-around zijn, en voor sommigen een 300mm L een walk-around ?
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
[ Voor 22% gewijzigd door upje op 19-05-2010 17:56 ]
Inderdaad, maar de 17-40 en de 15-85 dienen - door het grote verschil in bereik - daarmee toch ook een heel andere doel, of zo je wilt doelgroep. Een 15-85 lijkt me mede prettig doordat het wat tele heeft; dit heeft de 17-40 niet, en daarom zou ik deze 2 lenzen niet snel met elkaar vergelijken.sapphire schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 17:12:
silencedread zegt toch ook optisch goed, dat het bereik kleiner is geeft hij zelf al aan.
1 Ik wil een beetje meer macromogelijkheden en vroeg mij af wat de beste oplossing hiervoor is (buiten een macrolens kopen
2 Ik ga deze vakantie een vakantiejob doen en ik zou hier een deel van willen uitgeven aan een lens. Ik wil dat als een soort van vervanging van mijn 18-55IS (die ik overigens wel ga bijhouden).
Vereisten? Lichtsterk, dus liefst f2.8, budget maximum zo'n 500€. Wat had ik op het oog? Een pricewatch: Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Canon) of een pricewatch: Sigma 24-70mm f/2.8 EX DG Macro (Canon). In dit geval houdt ik mijn 18-55IS bij voor als ik groothoek nodig heb, dan heb ik meestal toch geen f2.8 nodig. Welke van de twee presteert beter op crop? Het viel mij op dat ik weinig info over deze lenzen vind over het gebruik op crop (omdat het fullframe standaardlenzen zijn). Weten jullie waar ik een review kan vinden op crop van deze lenzen? Of jullie eigen bevindingen?
Een tweede optie zou een pricewatch: Sigma 18-50mm F2.8 EX DC Macro (Canon) of pricewatch: Tamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Canon). Hoe verhouden deze zich kwalitatief gezien met de 2x-7x die eigenlijk voor fullframe zijn? Ik ga ervan uit dat de 2x-7x betere kwaliteit zullen leveren omdat ik dan gebruik maak van de 'sweet spot'? Of gaat dat niet veel uitmaken kwalitatief gezien?
Ik twijfel tussen een 1x-50 en een 2x-7x omdat ik de beperkingen van mijn kitlens vooral lichtsterkte en bereik (naar de telekant) zijn. Aan de andere kan als ik een 1x-50 koop, dan heb ik mijn 18-55IS niet meer nodig... En dat zou goed aansluiten bij mijn 55-250IS. Ik heb dan schrik dat ik die niet veel zal gebreuken vanwege het bereik (zie ik nu met mijn 18-55IS, die gebruik ik veel minder dan mijn 55-250 omdat ik liever rond de 70 mm trek
Jammer genoeg bestaat er geen 17-70 f2.8
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Klopt ze dienen inderdaad een ander doel, maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je voor ongeveer hetzelfde geld toch een enigszins vergelijkbare lens koopt. Ok het is precies datgene wat Marcj3 niet wil (meer bereik) maar je krijgt er optisch toch een veel betere lens voor terug.upje schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 18:08:
[...]
Inderdaad, maar de 17-40 en de 15-85 dienen - door het grote verschil in bereik - daarmee toch ook een heel andere doel, of zo je wilt doelgroep. Een 15-85 lijkt me mede prettig doordat het wat tele heeft; dit heeft de 17-40 niet, en daarom zou ik deze 2 lenzen niet snel met elkaar vergelijken.
Maar wat ik ook wil zeggen is dat het verschil in tele tussen 55mm en 85mm in de praktijk voor mij geen onoverkomelijk verschil is. Een (paar) stap(pen) naar voren of naar achter en je hebt een bijna gelijk shot. In veel gevallen is er ook wel de mogelijkheid om wat naar voren te lopen. Als hij echt meer tele wil zonder lenzen te wisselen denk ik dat hij toch zal moeten kijken naar de 18-200/250/270's, wellicht de 18-135, maar je levert dan wel flink in op de kwaliteit.
Verwijderd
Tja, mijn gevoel zegt eigenlijk ook dat het verschil niet enorm zal zijn. Ik kan achteraf ook nog altijd iets croppen.silencedead schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:01:
[...]
Maar wat ik ook wil zeggen is dat het verschil in tele tussen 55mm en 85mm in de praktijk voor mij geen onoverkomelijk verschil is. Een (paar) stap(pen) naar voren of naar achter en je hebt een bijna gelijk shot. In veel gevallen is er ook wel de mogelijkheid om wat naar voren te lopen. Als hij echt meer tele wil zonder lenzen te wisselen denk ik dat hij toch zal moeten kijken naar de 18-200/250/270's, wellicht de 18-135, maar je levert dan wel flink in op de kwaliteit.
Ik maak bijv. vaker foto's van groepen mensen (kinderen, sport, optochten). Vaak wil je dan een overzichtsfoto, maar ook snel kunnen inzoomen op iemand.
Daarom leek die 18-135 me wel wat, maar ik lees veel negatieve dingen over de beeldkwaliteit.
de 18-200 van Canon schijnt zelfs nog iets minder in kwaliteit te zijn dan de 18-135.
Maar dat komt waarschijnlijk door het grotere bereik.
De 55-250 is ook een alternatief om naast de kitlens te gebruiken, maar ik denk dat ik dan te vaak de lens moet wisselen in de hierboven beschreven situaties. En dan duurt dat net te lang.
Misschien moet ik eens proberen zo'n lens te lenen zodat ik een beter idee krijg van het bereik.
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Even een vraagje, hoe verhoudt die 58mm rokkor zich tov de 50mm van sigma? Je hebt (als een van de weinigen) beide lenzen nu een tijdje in bezit, en ik vraag me af of ik al 't gedoe op m'n hals wil halen met die rokkor (eerst een goede zien te vinden, spiegel schaven, lens converteren of een goede adapter vinden enz) of dat de sigma daar erg bij in de buurt komt.
[ Voor 4% gewijzigd door abrakadaver op 19-05-2010 22:46 ]
Er is wel een redelijk verschil in brandpuntsafstand. Mijn Rokkor 45/2 heeft nagenoeg dezelfde beeldhoek als de Sigma, dus die ligt eerder op 45/46mm dan op 50mm.
De Rokkor geeft wel een aparte tekening in de bokeh, iets meer uitgesproken. Kom naar de meeting en je kunt wat spelen met ze. Mijn Rokkor kan ik tot 10m focusafstand gebruiken zonder dat de spiegel blijft haken, maar er gaan geruchten dat de 5D2 een klein tikje meer ruimte heeft tussen de mount en de spiegel.
Niemand een antwoord op mijn vragen?
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Verwijderd
Sigma heeft een 17-70 die op f/2.8 begint, maar dan wel tot f/4.0 oploopt:freddyronny schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 20:56:
Jammer genoeg bestaat er geen 17-70 f2.8Is dat qua constructie niet haalbaar? Ze zouden dat moeten maken vind ik
Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 HSM DC OS macro.
Hij is dus niet over het hele bereik f/2.8, maar misschien toch een alternatief?
1. Ik heb alleen ervaring met de raynox 250 en die ervaring is goed, zeker gezien de prijs.
2. Heb geen ervaring met de genoemde lenzen, maar dat zijn volgens mij ook de enige die een beetje aan jouw wensen voldoen. Een optie is de tamron 17-50 F2.8, tegenwoordig is die er ook met IS (of hoe tamron dit ook noemt), alhoewel ik me afvraag of het verschil met je huidige lens wel groot genoeg is om een paar honderd euro te rechtvaardigen, maar dat kan je misschien zelf beter bepalen
Het gemis aan aan het beetje extra tele ten opzichte van een 2x-7x vind ik zoals eerder gezegd niet zo groot.
Die heb ik idd ook eens bekeken maar heb ik afgeschreven vanwege de onscherpte op 70mm f4. De andere lenzen zijn ook niet zo scherp op hun maximum tele maar dan zit ik wel op f2,8, op f4 zijn die wel (redelijk) scherp.Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 20:18:
[...]
Sigma heeft een 17-70 die op f/2.8 begint, maar dan wel tot f/4.0 oploopt:
Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 HSM DC OS macro.
Hij is dus niet over het hele bereik f/2.8, maar misschien toch een alternatief?
Ik heb er nog eens over nagedacht, ik ga wss geen 1x-50 nemen omdat ik dat toch wat te weinig bereik vind aan de telekant.
Heeft er iemand hier ervaring met de Tamron 28-75 of de Sigma 24-70 op crop? Ikzelf twijfel erg tussen de twee, de Tamron zou iets betere IQ hebben, maar aan de andere kant zou de Sigma een snellere focus hebben en een betere bouw. Beide zouden wel vrij veel last hebben van maandagochtendexemplaren... Goed testen in de winkel dus... Welke van de twee zouden jullie nemen?
thnx, eigenlijk waar ik al een beetje op hoopte, de sigma is gewoon een stuk praktischer. De rokkor heeft een unieke(re) look. Ik heb alleen geen camera met micro-adjust dus ik zal er dan eentje moeten zoeken die goed scherp stelt. Nouja, voorlopig doe ik wel even door met de canon 50/1.4, maar ik ben gewoon niet zo enthousiast over die lens dus ik denk niet dat 't een blijvertje is
@FreddyRonny
De tamron is een stuk compacter en lichter, de sigma heeft 24mm. Beeldkwaliteit van beiden is vergelijkbaar: niet extreem goed op f/2.8 (midden scherpte is hoog, aan de randen minder, contrast is wat minder dan bij geknepen diafragma) en de randen en 't contrast worden beter van f/4 tot f/5.6.
Ik heb die sigma gehad en vond 't een fijne lens op crop (20d) en later op FF, maar aan de reacties van anderen te merken had ik wel een goed exemplaar te pakken. De focus maakt nogal geluid, maar ik vond dat niet zo'n probleem... ga ze eens testen dan weet je vrij snel of 't wat voor je is.
De 17-50 is trouwens niet slechter dan de 28-75, dus wat dat betreft hoef je niet per sé voor de 28-75 te kiezen.
Dat de Sigma zo veel zwaarder en groter is, stoort mij niet echt. Het belangrijkste is de IQ. Heb je mss nog foto's die met die sigma op crop gemaakt zijn?abrakadaver schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 20:54:
@Universal Creations
thnx, eigenlijk waar ik al een beetje op hoopte, de sigma is gewoon een stuk praktischer. De rokkor heeft een unieke(re) look. Ik heb alleen geen camera met micro-adjust dus ik zal er dan eentje moeten zoeken die goed scherp stelt. Nouja, voorlopig doe ik wel even door met de canon 50/1.4, maar ik ben gewoon niet zo enthousiast over die lens dus ik denk niet dat 't een blijvertje is
@FreddyRonny
De tamron is een stuk compacter en lichter, de sigma heeft 24mm. Beeldkwaliteit van beiden is vergelijkbaar: niet extreem goed op f/2.8 (midden scherpte is hoog, aan de randen minder, contrast is wat minder dan bij geknepen diafragma) en de randen en 't contrast worden beter van f/4 tot f/5.6.
Ik heb die sigma gehad en vond 't een fijne lens op crop (20d) en later op FF, maar aan de reacties van anderen te merken had ik wel een goed exemplaar te pakken. De focus maakt nogal geluid, maar ik vond dat niet zo'n probleem... ga ze eens testen dan weet je vrij snel of 't wat voor je is.
De 17-50 is trouwens niet slechter dan de 28-75, dus wat dat betreft hoef je niet per sé voor de 28-75 te kiezen.
Ik zal ze idd goed testen voor aankoop, zou het mogelijk zijn om in de winkel de laptop mee te nemen om beide lenzen op 100% te kunnen vergelijken? En een focushart in de winkel zelf al? In mijn geval gaat het ofwel om foto konijnenberg (in België) of Studio 73 (ook in België)
hier zullen wel wat voorbeelden tussen staanfreddyronny schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:35:
Heb je mss nog foto's die met die sigma op crop gemaakt zijn?Dan kan ik een beetje zien wat ik kan verwachten qua beeldkwaliteit.
Fantastisch, dit is de eerste keer dat ik deze site tegenkom, kende ik nog niet
Hmm... ik heb zo te zien alleen wat full-size foto's online staan met die lens die ik met m'n 1d heb gemaakt: Dus dat is 1,3x crop en slechts 4mpix, hierbij ligt de beperking qua scherpte dus bij de camera ipv bij de lens. Ze zijn klikbaar.freddyronny schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 21:35:
[...]
Dat de Sigma zo veel zwaarder en groter is, stoort mij niet echt. Het belangrijkste is de IQ. Heb je mss nog foto's die met die sigma op crop gemaakt zijn?Dan kan ik een beetje zien wat ik kan verwachten qua beeldkwaliteit.
Ik zal ze idd goed testen voor aankoop, zou het mogelijk zijn om in de winkel de laptop mee te nemen om beide lenzen op 100% te kunnen vergelijken? En een focushart in de winkel zelf al? In mijn geval gaat het ofwel om foto konijnenberg (in België) of Studio 73 (ook in België)

En hier nog wat foto's op lagere resoluties, met de 1d en deze, deze en deze met een 300d (1,6x crop)
Edit:
Anyway, als de beeldkwaliteit 't belangrijkste is zou ik de tamron kopen, de sigma is vooral interessant als je die 4mm extra aan de groothoekkant wil.
[ Voor 4% gewijzigd door abrakadaver op 20-05-2010 22:22 ]
De kwaliteit vind ik persoonlijk echt wel goed! Het ligt mss aan jouw talent, maar de scherpte is in orde vind ik. Het is idd interessant om toch die 4mm aan de groothoekkant nog te hebben, anders krijg je toch erg weinig wide angleabrakadaver schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 22:14:
[...]
Hmm... ik heb zo te zien alleen wat full-size foto's online staan met die lens die ik met m'n 1d heb gemaakt: Dus dat is 1,3x crop en slechts 4mpix, hierbij ligt de beperking qua scherpte dus bij de camera ipv bij de lens. Ze zijn klikbaar.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En hier nog wat foto's op lagere resoluties, met de 1d en deze, deze en deze met een 300d (1,6x crop)
Edit:
Anyway, als de beeldkwaliteit 't belangrijkste is zou ik de tamron kopen, de sigma is vooral interessant als je die 4mm extra aan de groothoekkant wil.
Je zou dan de tamron kopen als beeldkwaliteit het belangrijkste is. Is het verschil groot?
http://4.bp.blogspot.com/...0/Stick-OnTrig_2PosSw.jpg
Kan niks vinden op Conrad en de lokale Rotor heeft ook niks wat hier op lijkt...
[ Voor 11% gewijzigd door Helox-in-a-box op 21-05-2010 14:42 ]
Heb je hier iets aan? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32963Helox-in-a-box schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:40:
Weet iemand waar je een 2-stage trigger kan kopen voor een zelfbouw lensmounted-trigger? Zoals deze van Michael Bass:
http://4.bp.blogspot.com/...0/Stick-OnTrig_2PosSw.jpg
Kan niks vinden op Conrad en de lokale Rotor heeft ook niks wat hier op lijkt...
Kheb al een wired remote en ook een draadloze maar wil nu zo'n MichaelBass lens mounted trigger maken zonder $70Toff schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 15:14:
[...]
Heb je hier iets aan? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.32963

Mijn vraag is dus eigenlijk: Is het de moeite waard om zo'n Tamron lens te kopen, of verlaag ik daarmee de fotokwaliteit tot een compacte superzoom die nog goedkoper is ook?
Ik hoop dat de conclusie is dat zo'n Tamron toch nog behoorlijk beter is, maar erg duidelijk vind ik het niet. Zeker bij weinig licht zal de Tamron wel beter zijn, maar hopelijk is dat op vakantie niet zo'n punt
Ook met 18-270 tamron is de dSLR de betere camera.
Het probleem waar je tegenaan loopt is dat een superzoom het eigenlijk alleen maar fatsoenlijk doet in goed licht. Ja, je hebt maar één objectief, maar zodra je binnen zit moet je al een flitser gebruiken, wat weer een flinke brok is bovenop je camera.
Mensen denken dat brandpuntsafstanden het enige is dat je beperkt, maar niets is minder waar. Naast je superzoom zou ik dus sowieso een lichtsterke prime of flitser meenemen.
Ik vind het niet zo erg om iets aan de groothoek kant in te leveren. Daarbij is mij oog gevallen op:
- Canon EF 70-300mm f/4-5.6 USM IS
- Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Dit topic is gesloten.
Mocht je iets willen melden over de OP (heb je stukjes voor in de OP, is er info onjuist of zie je een spelfoutje) neem dan even contact op via de Topicreport!