ShittyOldMan schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 01:01:
[...]
Dat volume verschil is niet lineair, het volgt (neigt naar) de impedantiecurve. Ik geloof dat je zelfs je crossoverpunt in een filter ermee verschuift.
Het hele ding met die kabel discussie is dat er wel degelijk een verschil is, dat kun je met een liniaal en een binasboekje gewoon aantonen en uitrekenen. De verschillen zijn echter zo klein dat ze niet hoorbaar zijn. Maar het wordt dan wel aangegrepen om de meest fantastische effecten te verklaren. Daarom is de discussie na 50(?) jaar ook nog steeds gaande
Maar laten we wel correct blijven en niet zelf ook de wetten van de natuur naast ons neerleggen.
Er zijn verschillen tussen kabel, dat is gewoon een gegeven feit. Ik hoor duidelijk verschil tussen een dropveter snoertje met matige afscherming en een goede prefer met dubbele afscherming. Maar dat verschil zit vooral in ruisniveau en duurzaamheid. En in sommige gevallen kan ik wel wat verschil horen horen kabels, maar dan praat ik weer over de dropveter en een kabel als een prefer, niet over de extreem dure audio-kabels waarover dit topic ooit is begonnen.
Er zijn bij audio-interlinks simpelweg 2 zaken van belang, namelijk afscherming (bepaalt het ruisniveau) en de impedantie. Die laatste moet 75Ohm in het frequentiebereik van 20 Hz tot 20 kHz. Een eenvoudige
RG-59 voldoet daar bijvoorbeeld al perfect aan. Het enige nadeel is dat die nogal stug is en
door de massieve koperkern vrij kwetsbaar.
Het grote verschil met bijv. een kabel van Prefer is dat de Prefer vaak dunner en flexibeler is, en dus makkelijker in gebruik.
Bij podium-gebruik speelt trouwens nog een ander punt in de kwaliteit van de kabels, namelijk de sterkte van het dialectrum (isolatie tussen kern en mantel). Bij een matige kabel kan heftig bewegen namelijk een spanningspiek veroorzaken
doordat lokaal de impedantie sterk veranderd. Een voorbeeld daarvan is wanneer je met een aangesloten kabel (op een microfoon) een zweepslag op de grond geeft, er
door de speakers ook een soort zweepslag te horen is die veroorzaakt wordt
door het mechanisch veranderen van het dialectrum. Dat effect zie je bij sommige "high-end" kabels ook aangehaald worden, alleen kan dat alleen optreden als je slechte kabels gebruikt die veel bewogen worden. En laten interlinks nou
doorgaans juist doodstil liggen.
Het grappige is dat veel van de kabelproblemen prima en relatief eenvoudig op te lossen zijn. Gebruik gebalanceerde interlinks met XLR-connectoren (nagenoeg geen ruis meer) of 75Ohm BNC met RG59 kabels. Gebalanceerde in- en uitgangen zie je nog wel op de betere apparaten, al kosten die erg veel ruimte en lukt het om die reden vaak niet om er veel kwijt te kunnen. BNC is maar iets groter dan RCA en zou wel prima kunnen. Maar dat zie je eigenlijk nooit bij audio-toepassingen, alleen professionele video waar nog analoog gewerkt wordt.
Maar er worden wel allemaal moeilijke kunstgrepen uitgehaald om een inferieure RCA (die nauwelijks kan voldoen aan 75 Ohm impedantie) toch te laten voldoen, met het bijbehorende prijskaartje.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier