Killer schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:45:
[...]
Voor zover ik weet beweert ook niemand dat er geen onder\bovengrenzen zijn. De discussie spitst zich meer toe op waar die grenzen zich dan bevinden (en dat deze verschillen van persoon tot persoon)
[...]
Of er naar te luisteren valt is een hele persoonlijke kwestie. Ik ken genoeg mensen die gelukkig zijn met een set waarvan mij de rillingen over de rug lopen (qua geluidskwaliteit). Mijn wekkerradio is bijvoorbeeld prima in staat om een een gesprek (bv journaal) weer te geven en ook muziek komt er acceptabel uit. Niet voldoende voor een echt mooie muzieksensatie of luistersessie en het mag ook zeker geen HiFi genoemd worden, maar prima om naar te luisteren als ik net wakker ben.
[...]
Dat valt echt heeeeel erg mee. Versterker-ontwerpen pak je zo van de plank, onderdelen kosten niet heel veel. De kast, afwerking en de voeding(trafo) kosten het meeste. Maar ik bouw voor pak 'm beet €300,- euro een versterker die niet onderdoet voor een commerciële van +€3000, alleen kan ik er niet een hele mooie gelikte kast omheen maken. Maar in (semi)massaproductie vallen die kosten echt wel mee.
En vermogen zegt al helemaal niets. Een 10Watt versterker kan nog wel eens veel moeilijker te maken zijn dan een 100Watt. Dat hangt helemaal van het ontwerp af. En als je een 10Watt versterker een paar gevoelige luidsprekers laat aansturen, dan kan die ook op hoog volume wel eens veel beter klinken dan een 100 watt versterker op een set ongevoelige luidsprekers. Het hangt echt helemaal af van de combinatie van die 2. Zoek je die goed bij elkaar dan is vermogen nagenoeg onbelangrijk.
[...]
Alhoewel het een prima uitgangspunt is, zul je je nog kunnen verbazen in hoeverre je oren je kunnen bedriegen en in hoeverre je oren te beïnvloeden zijn door bijvoorbeeld suggestie of andere niet geluidsmatige beïnvloeding.
Alleen al je bovenstaande uitlatingen zullen er waarschijnlijk voor zorgen dat je heel anders luistert naar een 10Watt setje dan naar een 100Watt setje, terwijl ze misschien wel identiek klinken.
Zeker is het een persoonlijke kwestie, en van volume..
Zet je wekker radio een halff uurje hard, en dan kijken hoe je het ervaaart, of een gemideld mens het vind, ik weet dat het dan minder "persoonlijk" word en meer algemeen als , niet om aantehoren zal worden omschreven.
ergens heb je de bel horen luiden maar weet niet war de klepel hangt, en trekt van alles uit z,n verband.
Volgens mij beweer ik het tegendeel ook niet , en stel alleen iets vast,en zolang het met geluid/muziek te maken heeft past het prima in dit topic.
Als jij een b.v de harman kardon avr8300 voor 300 euro kunt bouwen of alleen het versterker gedeelte uit deze voor 150 wil ik er wel weer 1 .
Ik verbaas me niet snel na 32 jaar erg veel verschillende soorten, maten,en prijs klasse,s gehoort te hebben , inklusief wekker radio
En de formule mbt vermogens die je nodig hebt om lucht in trilling om te zetten zijn er ook al een tijdje .
Als je erg bescheiden met je volume knopje omgaat zou je, zoals als ik al eerder heb geschreven geen verschil horen, maar ergens houd jou 10watt op waar de 100 wat nog vrolijk een aantal db,s verder gaat zonder vervorming.en dat is in een grotere ruimte soms wel pettig/nodig.
Voor alle duidelijkheid , de arena vol draaien met 10 watt gaat je niet lukken.
Dat wat ik daar schreef zo bedoeld werd, had je zo te lezen niet begrepen.
En dan begin je over gevoelige luidsprekers erachter te hangen, andersom werkt ook niet krijg je rook pluimpje,s uit je speakers. en ik mag er vanuit gaan dat als jij een versterker beoordeelt je dat wel met de zelfde speakers doet,en verschillende speakers met de zelfde versterker, vandaar dat ik het een nuttuloze opmerking vind , maar dat is persoonlijk natuurlijk.
soms maak ik liever geintjes....