Ik weet niet wie net die pagina heeft geplaatst van het "bezoek bij AudioQuest", maar dat is echt te hilarisch voor woorden. Dat er nog mensen intrappen is mij een raadsel, of eigenlijk ook weer niet, met al die onzinreclame erbij.
Wat DBS is? Hier is het antwoord (geen digital bullshit hoor!

)
We bekijken nog een paar bijzondere producten van AudioQuest. De duurste series van zowel interlinks, luidsprekerkabels als de nieuwe USB- en netwerkkabels (daarover straks meer) zijn voorzien van een klein kunststof kastje waarin een batterij zit die er voor zorgt dat de moleculen in de isolatie van de geleiders op elektrostatische wijze gericht worden. Op deze manier wordt verstoring van het kostbare signaal in de geleider voorkomen. Deze vinding heet DBS (Dielectric Bias-System), en zorgt voor een duidelijk hoorbare verbetering van de signaaloverdracht. De nieuwste serie gebruikt daar een spanning van 72 volt voor, omdat bij luisterproeven (daar zijn ze weer) bleek dat hier nog betere resultaten mee konden worden behaald dan met de 48 volt van de oudere serie.
Je zou het bijna gaan geloven....
Vervolgens de reactie van hifi.nl
De werking van de DBS technologie is eigenlijk heel simpel, maar toch lastig uit te leggen zonder in technische terminologie te vervallen. Ik kreeg van Richard echter een uitstekende white-paper van AudioQuest toegestuurd, dus ik durf wel een poging te wagen: de signaaldragende delen van een kabel staan energie af aan de isolatie, die deze energie met enige tijdvertraging (uit fase dus) weer terugbrengt in het signaal. Dat werkt bij elke frequentie en amplitude verschillend, en het gevolg is dus een bepaald aandeel vervorming in het signaal. Langdurig inspelen van een kabel vermindert dit effect doordat de moleculen in de isolatie zich langzaam maar zeker richten onder invloed van de stroom die door de geleiders loopt. Dat verklaart waarom kabels hoorbaar beter gaan klinken als ze een tijdje gebruikt worden, maar de isolatie raakt nooit voldoende ‘geladen’ om alle vervorming tegen te gaan, en als de kabel een tijdje niet wordt gebruikt raakt het effect van het inspelen verloren.
De DBS technologie gebruikt een spanning die veel hoger is dan een muzieksignaal ooit zal kunnen leveren, en ‘richt’ de isolatie daarom volledig. Daarom vindt er dus ook geen opname en afgifte van energie door de isolatie meer plaats, met een extreem zuiver signaal tot gevolg. De kabel is als het ware al ingespeeld op het moment dat hij de fabriek verlaat, en blijft dat zelfs als de kabel niet wordt gebruikt. De batterij die de spanning van 72 volt afgeeft gaat trouwens jaren mee; er loopt immers geen stroom door het DBS circuit. De batterij kan getest worden door een knopje op de DBS-module in te drukken: brandt het lampje, dan is hij nog goed.
Wat een complete onzin, mijn handen beginnen enorm te jeuken
edit; stukje over netwerkkabels; om te gieren!!
In de werkplaats zie ik ook netwerk-kabels liggen die duidelijk in deze nieuwe serie thuishoren. “Ja, die zijn er sinds kort ook.” Zegt Richard. “Als je een streaming systeem in je huis installeert krijg je onherroepelijk met netwerkkabels te maken. Wifi is leuk voor draadloos internetten, maar voor audio en video is een bedraad systeem echt beter. En je wil niet weten hoeveel verschil het maakt of je je NAS via een standaard UTP kabel aansluit of met eentje van ons.”
Ik ben wel benieuwd waar dat verschil dan in zit....
edit2;
“Dat kan toch helemaal niet?” was een veel gehoorde opmerking tijdens de USB kabel demonstratie van AudioQuest bij de Dutch Dealer Days en de AV-NU. Na de demo werd ongeloof omgezet in verbazing.
Het kan dus wel; geluid vanaf een PC of iMac beter laten klinken door gebruik te maken van andere USB kabels. Dit komt onder andere door de toename van zilver in de kabel. Dit zorgt ervoor dat de hoge frequenties in de flanken van de blokgolf beter worden doorgegeven. Los van natuurkundige principes en mooie verhaaltjes vindt men bij Unique Music dat de overtuiging in het luisteren ligt.
Daarom zijn diverse digitale USB en coax kabels van AudioQuest te horen bij Unique Music. Daarnaast zijn de nieuwe analoge interconnects uit de Bridges & Falls serie leverbaar.
Hoge frequenties in de flanken van de blokgolf.... dus daar zat mijn probleem! Fijn dat dat even uit de doeken wordt gedaan.
[
Voor 20% gewijzigd door
SgtStrider op 02-03-2012 08:42
]
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600