"man is not truly one, but truly two,"
Hij is in ieder geval wel eerlijk:franssie schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 23:19:
[...]
Geen interesse
[...]
Artikel staat hier - waar het door je aangehaalde artikel op doelt : http://www.malcolmsteward.co.uk/?p=2479
met de opmerking van de schrijver eronder:
[...]
Die zien we niet snel hier.
Hartelijk dank overigens voor de link naar deze vermakelijke artikelen!
bijvoorbeeld:
[...]
inter-moleculair vocht
"I know full well that it is ‘scientifically’ not possible for a data cable to exert such influence but I know what we heard and hoped that maybe someone might be able to throw some light on what might be going on."
Les 1 voor audiophielen, schakel de wetenschap uit, en roep dat het pas over een heel aantal jaren te meten is!
Heel vermakelijk.
Hanze HiFi. Ben er een keer in de pauze van werk langsgelopen en dacht: hee, eens even op hun website kijken. Het begint al goed:
Via deze website kunt u meer te weten komen over een van de leukste muziekwinkels in Noord Nederland
Dan weet je nog niet half hoe leuk het gaat worden. Nemen we het volgende verhaal:
Moet dat kosten, zo'n kabeltje van < 1meter? 110 euro ! Gelukkig mag je em wel terugbrengen als je niet tevreden bent. Schiet maar raak zou ik zeggenWat doet een betere stroomkabel?
Eigenlijk is het heel eenvoudig. Een goede netkabel haalt en houdt een heleboel "rommel" uit uw audioapparatuur.Je zou kunnen zeggen dat audioapparatuur z'n eigen nest bevuilt. BAH! Dat werkt zo: in het algemeen geeft de voeding van apparaten een "rimpeling" in de netspanning die het apparaat verlaat. Die rimpeling staat "heftig te dansen" op de binnenkomende spanning en dat vindt de apparatuur niet leuk (en wij ook niet). Wanneer je nu een netkabel neemt die zo gemaakt is dat de spanningsdippen en pieken (en die rimpel) worden afgevlakt (gedempt) dan is dat veel prettiger voor de apparaten en voor onszelf. Het leuke is dat wanneer de netkabel langer is dan een meter dit ook daadwerkelijk te horen is! Gelukkig is de grootst hoorbare verbetering al vanaf een meter, want op een netsnoer van 10 meer aan ieder apparaat zit natuurlijk niemand te wachten! Een goede netkabel moet ook voorzien zijn van een goede afscherming. Zeker in deze tijd van talloze draadloze apparaten! Want óók een netkabel werkt als een antenne die van alles opvangt. Een soort potje met hele grote oren. Wij hebben een kabel ontwikkeld die bovenstaand ongerief heel doeltreffend bestrijdt. Zuiver koper, 99,99%, een isolatie- materiaal met voortreffelijke diëlectrische eigenschappen en een dubbele afscherming van een dicht gevlochten stalen netwerk en een afschermende folie. Je kunt em zo als grondkabel gebruiken. En kan dat laatste metertje kabel alles goedmaken wat die kilometers koper tussen de centrale en het stopcontact al verprutst hebben? Natuurlijk niet! Maar het doet wel heel erg veel. Hoorbaar. Meetbaar.
Graag stellen we u in de gelegenheid voor uzelf uit te maken of zo'n netsnoer in uw muziekinstallatie een verbetering betekent.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Veel apparatuur waar je (al dan niet op afspraak) uitgebreid naar mag luisteren en een luistergarantie op apparatuur is geen probleem. So far, so good.
Maar net als alle andere high-end winkels moeten ze hun spullen ook aan de man brengen. En veel van hun clientèle bestaat uit zelfbenoemde audiofiel hotemetoten met meer geld op zak dan technische kennis. En daar maken ze gebruik van. Ze moeten tenslotte ook marge draaien en verkopen.
Ik heb er een aantal keren gestaan en meegemaakt hoe zo'n audiofiel, zonder dat hij ook maar een noot gehoord had, richting een apparaat gepraat werd en vervolgens voor dat hij ging luisteren al wist dat het subliem moest zijn. En na 10 min. luisteren werd de bestelling geplaatst.
Naïef, onwetend en eenvoudig beïnvloedbaar, wat wil je nog meer als verkoper.
Maar je kunt er best lachen hoor. Stel ze maar eens voor of ze op een set met een blinde luistertest hun eigen power-cable kunnen onderscheiden van een standaardkabeltje met een lengte van 50cm. Als ze dat lukt koop je 100 kabels van ze. Doen ze niet!
Een van hun nieuwste 'eigen' producten is ook een nieuwe interlink. Jarenlang moesten die dingen dik zijn en voorzien van veel isolatie. Nu is het ineens een flinterdun zilveren kabeltje dat (volgens hen) gebruikt wordt in de medische wereld. Echt, nog net 1 mm2 met een flinterdun doorzichtig kunstof manteltje. Een hoop gebroddel om die dunne kabel toch stevig in een Nutrik plugje te bevestigen en iets van €100,- voor een setje van 2 X 50cm (zoiets). En voor zover na te gaan vliegt het over de toonbank. Lachend naar de bank gaan!
Ja, niet twijfelen aan je eigen faalbaarheid en misschien moeten accepteren dat je luisterervaring door veel meer beïnvloed wordt dan alleen maar sec het geluid, maar in plaats daarvan maar twijfelen aan de natuurkunde en het gooien op onbekende en nog onmeetbare fenomenen.Gotez schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:42:
[...]
Hij is in ieder geval wel eerlijk:
"I know full well that it is ‘scientifically’ not possible for a data cable to exert such influence but I know what we heard and hoped that maybe someone might be able to throw some light on what might be going on."
Les 1 voor audiophielen, schakel de wetenschap uit, en roep dat het pas over een heel aantal jaren te meten is!
Heel vermakelijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Killer op 20-08-2010 11:11 ]
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Verwijderd
Bi wiring dacht ik.Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:13:
Even en domme vraag tussendoor. Hoe heet het ook alweer als je de bekabeling van je recierver naar je boxen dubbel uitvoert?
Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie
Bi-wire is als je van een uitgang van de versterker naar de dubbele ingang van de speaker gaat.gjkamstra schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:16:
[...]Bi wiring dacht ik.
Bi-amp is als je twee apart versterkte uitgangen hebt vanaf de versterker:
Al lijkt het soms bi-amp, maar is het bi-wire: sommige versterkers gebruiken dezelfde eindtrappen voor meerderekanalen. Dus extern heb je dus bi-amp, maar intern is het dezelfde versterker en dus bi-wire.

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 20-08-2010 18:36 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Dat is niet helemaal de correcte beschrijving: bi-amp is het gebruik van 2 losse versterkers (hoeft niet 2 losse kasten te zijn).FeaR1986 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:21:
[...]
Bi-amp is als je twee uitgangen hebt vanaf de versterker:
Dat zeg ik op het einde toch ook: dat het bij veel versterkers wel op bi-amp lijkt, maar intern het gewoon bi-wire is omdat het intern om dezelfde versterker gaat.mr_petit schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:53:
[...]Dat is niet helemaal de correcte beschrijving: bi-amp is het gebruik van 2 losse versterkers (hoeft niet 2 losse kasten te zijn).
Wat zal dan het nut zijn bij sommige versterkers om te bi-wiren behalve dan minder weerstand. Ik kijk naar mijn marantz sr5003FeaR1986 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:21:
[...]
Al lijkt het soms bi-amp, maar is het bi-wire: sommige versterkers gebruiken dezelfde eindtrappen voor meerderekanalen. Dus extern heb je dus bi-amp, maar intern is het dezelfde versterker en dus bi-wire.

[ Voor 3% gewijzigd door fozzie op 20-08-2010 13:10 ]
Het blijft heerlijk om te lezen, en het blijven mooie sociologische en psychologische fenomenen om te bestuderen. Ik ben ook blij dat ondanks de verschillen in opvattingen die ook op dit forum bestaan deze bij lange na niet zo absurd zijn als deze heren bedenken.Killer schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 11:06:
...
[...]
Ja, niet twijfelen aan je eigen faalbaarheid en misschien moeten accepteren dat je luisterervaring door veel meer beïnvloed wordt dan alleen maar sec het geluid, maar in plaats daarvan maar twijfelen aan de natuurkunde en het gooien op onbekende en nog onmeetbare fenomenen.
Overigens heb ik geen problemen met dure kabels. Ik heb een netkabel van ongeveer 20 euro, met overspannings beveiliging ect . Stel dat iemand een kabel koopt van 100 euro maar dan ook 5 keer zoveel geniet van zijn 'sonic quality' dan is dat een goede investering. Ongeacht of dit meetbaar is of niet. Ik vind het pas een probleem als er gezegd wordt dat deze kabel ook invloed heeft op het eigenlijke geluid, dat dit meetbaar is, of dat dit nog niet meetbaar is ondat de wetenschap dit nog niet kan. Dan gaan mijn haren overeind staan. Zeg gewoon: ik heb een dure kabel en ik geniet ervan! Prima!
Technisch gezien heeft het totaal geen nut. Zelfs de lagere weerstand is volledig verwaarloosbaar (gewoon versterker een minuscuul tikje harder zetten). Marketing technisch gezien heeft het echter wel nut. Een soort selfforfilling prhopecy. Bi-wiren is beter, dus heb ik een versterker nodig die het kan. Ik heb een versterker die het kan, dus wil ik bi-wiren. Dat bijna niemand er bij stil staat het enige wat je echt verbetert de verkoop van de kabelboeren is doet even niet ter zake:fozzie schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:01:
[...]
Wat zal dan het nut zijn bij sommige versterkers om te bi-wiren behalve dan minder weerstand. Ik kijk naar mijn marantz sr5003en dan nog meer aansluitingen
Dat is ook al vaak gezegd hier. Het maakt mij echt niet uit, ook al geef je 100.000den euro's uit aan allerlei audio-voodoo. Dat moet een ieder helemaal zelf weten. Ook als je het idee hebt dat met al die Voodoo je systeem veel beter klinkt, is dat je goed recht en zal ik daar niets van zeggen. Het is pas als je onwaarheden en suggesties gaat presenteren als waarheden en feiten dat ik (wel eens waar steeds minder) in het gareel spring. Want dan zul je je claims moeten onderbouwen en bewijzen.Gotez schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:09:
[...]
[knip]
Overigens heb ik geen problemen met dure kabels. Ik heb een netkabel van ongeveer 20 euro, met overspannings beveiliging ect . Stel dat iemand een kabel koopt van 100 euro maar dan ook 5 keer zoveel geniet van zijn 'sonic quality' dan is dat een goede investering. Ongeacht of dit meetbaar is of niet. Ik vind het pas een probleem als er gezegd wordt dat deze kabel ook invloed heeft op het eigenlijke geluid, dat dit meetbaar is, of dat dit nog niet meetbaar is ondat de wetenschap dit nog niet kan. Dan gaan mijn haren overeind staan. Zeg gewoon: ik heb een dure kabel en ik geniet ervan! Prima!
En daar gaat het ook steeds de fout in. Als iemand roept dat iets waar is, hoef ik niet te bewijzen dat het niet zo is. Het is aan diegene die het roept te bewijzen dat het wel zo is. Alleen bij audio moet je 9 van de 10 keer bewijzen dat iets niet waar is. De valse claims en grote overdrijvingen worden zonder slag of stoot aangenomen. Beetje de omgekeerde wereld.
Dat heb ik idd over het hoofd gezienFeaR1986 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 12:58:
[...]
Dat zeg ik op het einde toch ook: dat het bij veel versterkers wel op bi-amp lijkt, maar intern het gewoon bi-wire is omdat het intern om dezelfde versterker gaat.

Maar ja, als het plaatje is geweest, dan is de drempel om weer text te lezen ook zo hoog
Niet zonder slag of stoot, gelukkig zijn wij er nog!Killer schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:20:
[...]
...
[...]
...
En daar gaat het ook steeds de fout in. Als iemand roept dat iets waar is, hoef ik niet te bewijzen dat het niet zo is. Het is aan diegene die het roept te bewijzen dat het wel zo is. Alleen bij audio moet je 9 van de 10 keer bewijzen dat iets niet waar is. De valse claims en grote overdrijvingen worden zonder slag of stoot aangenomen. Beetje de omgekeerde wereld.
Het schijnt dat hogere frequenties meer in de buitenmantel van een ader gaat zitten dan lage frequenties.
Dat betekend dus dat een kabel met één dikke ader (massief) een hogere weerstand heeft voor hoge frequenties dan voor lage frequenties.
Mij is dus geleerd dat het beter is om een kabel te nemen die uit zeer veel zeer dunne adertjes bestaat, dan een kabel met maar een paar strengen...
Of je het verschil daadwerkelijk hoort, schiet mij maar lek...
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Heb de volgorde even verandertmr_petit schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 13:51:
[...]Dat heb ik idd over het hoofd gezien
Maar ja, als het plaatje is geweest, dan is de drempel om weer text te lezen ook zo hoog
Klopt, heet ook wel het 'skin effect'.Swerfer schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 18:19:
Het schijnt dat hogere frequenties meer in de buitenmantel van een ader gaat zitten dan lage frequenties.
Waarbij het hele audio gebied nog wel onder de lage frequenties valt.Dat betekend dus dat een kabel met één dikke ader (massief) een hogere weerstand heeft voor hoge frequenties dan voor lage frequenties.
Hier een leuk artikel waarin wat gemeten wordt aan kabels en skin effect.
Inderdaad meten ze minder dan 3% weerstandverandering bij 20kHz - wat je op zich al bijna verwaarloosbaar kan noemen - maar als je de absolute getallen vergelijkt met de ingangsweerstand van een luidspreker mag je het denk ik al helemaal verwaarlozen.
Skin effect is een mooi marketing-instrument: je noemt wat heftig klinkende wetenschappelijke termen die enigzins op waarheid gebaseerd zijn en gebruikt dat om mensen die niet genoeg verstand van techniek hebben angst aan te praten, om ze daarna een duurdere kabel aan te praten.
Och, vanuit een praktisch oogpunt: een kabel die uit dunne aders is opgebouwd is makkelijker te hanteren, buigt makkelijker dan een enkel-ader kabel en als er dan per ongeluk toch een adertje breekt, dan kan dat geen kwaad.Mij is dus geleerd dat het beter is om een kabel te nemen die uit zeer veel zeer dunne adertjes bestaat, dan een kabel met maar een paar strengen...
[ Voor 9% gewijzigd door vanaalten op 20-08-2010 19:08 ]
Maar voor de bestrijding van een eventueel skin-effect doet het niets. Daarvoor heb je 'echte' litze nodig, een (meestal gevlochten) kabel die uit individueel geisoleerde draden bestaat. Omdat het verwerken een kutklus is (je moet de isolatie van tientallen of honderden draadjes verwijderen) wordt het in de praktijk alleen gebruikt waar het onvermijdbaar is, zoals zware zender-eindtrappen.vanaalten schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 19:06:
Och, vanuit een praktisch oogpunt: een kabel die uit dunne aders is opgebouwd is makkelijker te hanteren, buigt makkelijker dan een enkel-ader kabel en als er dan per ongeluk toch een adertje breekt, dan kan dat geen kwaad.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ik heb er zelf nooit aan gemeten (ben niet van de praktische elektronica), maar het artikel waar ik naar linkte maakte er wel een opmerking over:burne schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:37:
Maar voor de bestrijding van een eventueel skin-effect doet het niets. Daarvoor heb je 'echte' litze nodig, een (meestal gevlochten) kabel die uit individueel geisoleerde draden bestaat.
"Although un-insulated multi stranded wire is not considered true Litz wire, it still behaves somewhat as such and thus reduces the overall skin effect problem."
... niet dat het dan wat uitmaakt, want het skin effect, of het nou litzedraad, gewoon luidsprekerdraad of single-wire draad is, blijft verwaarloosbaar bij audiofrequenties.
Nee en als jij of de maker van het artikel er aan gemeten had, dan waren jullie erachter gekomen dat multi-stranded draad zich helemaal niet enigszins als litze-draad gedraagt voor wat betreft het skin-effect, maar veel meer als een solide kabel.vanaalten schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:39:
[...]
Ik heb er zelf nooit aan gemeten (ben niet van de praktische elektronica), maar het artikel waar ik naar linkte maakte er wel een opmerking over:
"Although un-insulated multi stranded wire is not considered true Litz wire, it still behaves somewhat as such and thus reduces the overall skin effect problem."
... niet dat het dan wat uitmaakt, want het skin effect, of het nou litzedraad, gewoon luidsprekerdraad of single-wire draad is, blijft verwaarloosbaar bij audiofrequenties.
Maar zoals je zelf ook al zegt. Het hele skin effect is een non-issue, omdat het zich binnen het audiodomein niet afspeelt. In het beste (of slechtste geval, ligt eraan hoe je er naar kijkt) is het minimaal meetbaar, nooit hoorbaar.
Skin-effect, single kristalijn koper, OFC koper, etc, etc..Allemaal marketing geneuzel voor de 'gullible'.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik ben namelijk opzoek naar een niet al te dure hdmi 1.4 kabel van 15 meter zodat ik mijn pc kan aansluiten op mijn 3d tv plasma. Maar er is nogal veel onduidelijkheid met alle verschillende hdmi specs die door elkaar gebruikt worden. Het gaat mij er dus om of dit een high speed kabel is, want een standard speed met ethernet kunnen ze natuurlijk ook hdmi 1.4 noemen.
Bij allekabels verkopen ze een kabel die er op de foto exact het zelfde uit ziet. Deze moet volgens de website wel high speed zijn, maar hun zijn ook gelijk weer veel duurder.
IMHO is er toch wel overtuigend bewijs dat goedkope kabels eigenlijk even goed zijn.h40d schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:40:
... Heb over de dure kabels t.o.v. goedkope kabels alleen nog veel wellus-nietus discussies gelezen maar overtuigend bewijs ....?
De kabels van Electronica-online zijn in dit geval identiek aan de van allekabels.nl. Deze laatste verdient er echter meer aan. Ik heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen met Electronica-online. Allekabels.nl daarintegen niet. Dat wil zeggen, ze doen hun werk prima, alleen zijn ze vaak veel duurder dan de concurrenten.Rutger Mulder schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 14:36:
Heeft iemand hier ervaring met de HDMI 1.4 kabels van elektronica online?
Ik ben namelijk opzoek naar een niet al te dure hdmi 1.4 kabel van 15 meter zodat ik mijn pc kan aansluiten op mijn 3d tv plasma. Maar er is nogal veel onduidelijkheid met alle verschillende hdmi specs die door elkaar gebruikt worden. Het gaat mij er dus om of dit een high speed kabel is, want een standard speed met ethernet kunnen ze natuurlijk ook hdmi 1.4 noemen.
Bij allekabels verkopen ze een kabel die er op de foto exact het zelfde uit ziet. Deze moet volgens de website wel high speed zijn, maar hun zijn ook gelijk weer veel duurder.
Kan iemand ook bevestigen dat het hier een high speed kabel betreft want ik wil wel graag 1080p kunnen doorsturen.
Je kan toch ook die winkel zelf even mailen? Maar aan de specificaties te zien gaat dat makkelijk lukken ja.Rutger Mulder schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 00:44:
Kan iemand ook bevestigen dat het hier een high speed kabel betreft want ik wil wel graag 1080p kunnen doorsturen.
[ Voor 9% gewijzigd door Brad Pitt op 22-08-2010 10:55 ]
Nickname does not reflect reality
Profigold 2m
http://kabeltje.com/profi...nnect-2-meter-p-1048.html
HQ 2.5m
http://kabeltje.com/hq-tulp-aansluitkabel-25m-p-27.html
Ik ga deze kabels gebruiken om mijn Asus Xonar Essence ST aan te sluiten op mijn stereo versterker. Gevoelsmatig zegt iets mij dat die HQ kabels ongeveer even goed zijn (afscherming etc) als de Profigold kabels. Alleen betaal je voor de Profigold kabels meer voor de naam. Hoe denken jullie hierover?
Nou zijn de meningen bij analoge signaal kabels (tulp / component) wel wat genuanceerder dan digitaal (HDMI / SPDIF etc) natuurlijk.burne schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 23:25:
Waarom lees je het topic en z'n vier voorgangers niet even door? Dan weet je gelijk hoe 'we' 'er over denken'.
Maar ik zeg niet dat het hoorbare verschillen zijn
[ Voor 18% gewijzigd door The-Source op 23-08-2010 20:38 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Laatste keer bij de Hobo was ik aan het luisteren naar een paar Focal Chorus 826W. Speakers waren aangesloten op een Denon Blu-ray speler (2500 BT) met Denon receiver (AVR-4310). Als interlink hadden ze een gewone RCA kabel liggen, maar in een kastje lag ook een Nirvana kabel van €625,- (en dat was zelfs een aanbieding, want het was SummerSale). Voor de grap af en toe de kabels lopen verwisselen, maar kon echt geen verschil opmaken. Nu was dit natuurlijk echt de slechtste test ooit doordat ik zelf wisselde, maar verschil hoorde ik toch echt nietklaasbram schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:36:
[...]Nou zijn de meningen bij analoge signaal kabels (tulp / component) wel wat genuanceerder dan digitaal (HDMI / SPDIF etc) natuurlijk.
Maar ik zeg niet dat het hoorbare verschillen zijnverder is het ook bij analoge signalen afhankelijk hoeveel storing (electra kabels bv) er mogelijk is.
Tja, als non-believer *wilde* je natuurlijk ook geen verschil horen!FeaR1986 schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:45:
Nu was dit natuurlijk echt de slechtste test ooit doordat ik zelf wisselde, maar verschil hoorde ik toch echt niet
Je geeft het zelf al aan: een slechte test. Het werkt natuurlijk twee kanten op, als je iets wilt horen, dan zal je het horen ook al is het er niet - maar wil je iets niet horen, dan hoor je het niet ook al is het er wel. (mmmm, ik moet filosoof worden...)
Ik zou mijzelf indelen in de 'non-believer' categorie, deze test (ondanks dat 'ie 'mijn' kant bevestigd) neem ik ook niet serieus...
En dat is ook min of meer de reden dat men bij beweringen over verschillen aandringt op een ABX luistertest. Dan weet je niet wat je hoort en speelt je voorkeur dus geen rolvanaalten schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:35:
[...]
Tja, als non-believer *wilde* je natuurlijk ook geen verschil horen!![]()
Je geeft het zelf al aan: een slechte test. Het werkt natuurlijk twee kanten op, als je iets wilt horen, dan zal je het horen ook al is het er niet - maar wil je iets niet horen, dan hoor je het niet ook al is het er wel. (mmmm, ik moet filosoof worden...)
Ik zou mijzelf indelen in de 'non-believer' categorie, deze test (ondanks dat 'ie 'mijn' kant bevestigd) neem ik ook niet serieus...
Excuus van de verkoper was trouwens dat de RCA kabel die ze origineel gebruiken ook van een zeer goed merk is (merk weet ik even niet meer). En dat de Denon niet goed genoeg is om het voordeel van een dergelijke kabel te benutten. Neem je het dan nog wel serieus?vanaalten schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 22:35:
[...]Tja, als non-believer *wilde* je natuurlijk ook geen verschil horen!![]()

M'n punt was meer de ongelovelijke luiheid die spreekt uit de vraag. Er is vier jaar discussie terug te lezen en blijkens de vraag heeft 'ie dat niet gedaan. Dat is een erg respectarme binnenkomer in een topic, vragen 'wat moet ik kopen' en daarmee laten zien dat je te beroerd bent om zelfs maar een paar pagina's terug te bladeren.klaasbram schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 20:36:
Nou zijn de meningen bij analoge signaal kabels (tulp / component) wel wat genuanceerder dan digitaal (HDMI / SPDIF etc) natuurlijk.
Excuses dat het zo op jou overkomt, maar ik volg deze discussie al langer en heb de moeite genomen om terug te lezen. Wat je vaak voorbij ziet komen is de vergelijking tussen dure (kwaliteits)kabels en standaard dropveters. En dat HQ prima kabels zijn voor digitale signaaloverdracht. Ik vroeg me vervolgens af hoe de prestaties van de HQ analoge tulp kabels zijn ten opzichte van Profigold of (nog) duurdere kabels.burne schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 01:13:
[...]
M'n punt was meer de ongelovelijke luiheid die spreekt uit de vraag. Er is vier jaar discussie terug te lezen en blijkens de vraag heeft 'ie dat niet gedaan. Dat is een erg respectarme binnenkomer in een topic, vragen 'wat moet ik kopen' en daarmee laten zien dat je te beroerd bent om zelfs maar een paar pagina's terug te bladeren.
Maar eerlijk gezegd had ik na jouw reactie zoiets van: Laat maar, als ik zo'n antwoord krijgt ga ik mijn aandacht niet meer aan deze discussie besteden. Zonder hier nu een heel groot punt van te maken, zou je misschien kunnen nadenken over hoe je reactie overkomt op een ander. Ik heb het in ieder geval vriendelijk proberen te houden.
Grote vriend Burne is misschien geen meester der subtiliteit, maar na het lezen vanWouter Rebel schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:55:
[...]
Excuses dat het zo op jou overkomt, maar ik volg deze discussie al langer en heb de moeite genomen om terug te lezen. Wat je vaak voorbij ziet komen is de vergelijking tussen dure (kwaliteits)kabels en standaard dropveters. En dat HQ prima kabels zijn voor digitale signaaloverdracht. Ik vroeg me vervolgens af hoe de prestaties van de HQ analoge tulp kabels zijn ten opzichte van Profigold of (nog) duurdere kabels.
Maar eerlijk gezegd had ik na jouw reactie zoiets van: Laat maar, als ik zo'n antwoord krijgt ga ik mijn aandacht niet meer aan deze discussie besteden. Zonder hier nu een heel groot punt van te maken, zou je misschien kunnen nadenken over hoe je reactie overkomt op een ander. Ik heb het in ieder geval vriendelijk proberen te houden.
.. denk ik ook: Dat mag inmiddels toch wel duidelijk zijn! Ouwe koeien.Gevoelsmatig zegt iets mij (...) Alleen betaal je voor de Profigold kabels meer voor de naam. Hoe denken jullie hierover?
I mentioned it once, but I think I got away with it.
Maar om inhoudelijk op de vraag te reageren: Profigold versus HQ?
Ik heb Profigold nog niet echt kunnen betrappen op prijzen naar naam. Hun 'naam' is een kabelland nu niet direct verbonden met kwaliteit (als in Siltech, Cardas etc.), dus daar zullen ze ook niet echt op proberen te cashen schat ik. Ik heb een aantal kabels van Profigold en één uit de HQ serie. Gehoormatig zit er echt geen verschil tussen, maar Profigold gebruik iets degelijkere connectoren. (alhoewel 1 kabel van HQ niets zegt over al hun kabels). Dus als je wat vaker verwisselt zou ik de Profigold doen.
Dat werd dan niet duidelijk uit je vraag. Je hebt niet eerder gereageerd, dus je vraag ziet er niet anders uit dan een willekeurige andere vraag van het soort 'wat moet ik kopen' en die zijn eigenlijk altijd van het soort 'ik ben te lui om terug te lezen' en bovendien met naam en toenaam genoemd in het moderatie-beleid.Wouter Rebel schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 14:55:
maar ik volg deze discussie al langer en heb de moeite genomen om terug te lezen.
Maakt dat de knorrige reactie wat begrijpelijker? En kun je met bovenstaande je vraag dusdanig verfijnen dat er zinnig over te praten valt?Maar dagelijks vragen voorbij zien komen als "ik heb 500 euro en ik wil een 5.1 set" of "wat is een beetje een goede stereo versterker" is ronduit saai. Dit soort vragen gaan dan ook (bijna) altijd op slot.
--8<--
"Wat moet ik kopen topics" krijgen meer overlevingskans door de volgende stappen: Aangeven wat je te besteden hebt, wat je zoekt, wat je voorkeuren zijn, wat je zelf al ondernomen hebt, welke types je al gevonden hebt (shortlist, plaatjes, links naar fabrikant/review sites, prijzen), wat de sterke en zwakke punten zijn van de bepaalde types zijn en waarom je nog twijfelt.
Zegt natuurlijk wel wat over die andere kabel waarbij er blijkbaar dus ook video only displayport kabels zijn...
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Toch geef ik burne wel gelijk.Killer schreef op dinsdag 24 augustus 2010 @ 20:15:
Het is een beetje lastig te plaatsen. Er zijn al 4 threads helemaal vol gepraat over dit onderwerp. Het is ondoenlijk omdat allemaal door te lezen.
Eigenlijk als je de TS gewoon leest zou je er uit kunnen afleiden dat dit meer een topic is waar op een filosofisch danwel wetenschappelijk niveau wordt gediscussieerd over kabels en tweaks die meer zijn / meer beweren te doen dan de essentie, en dat een vraag als 'welke zal ik kopen' hier überhaupt niet gesteld zou mogen worden, tenzij er een specifiek effect beweerd zou worden waar de betreffende persoon over wil praten.
Da's mijn mening
Verwijderd
Maar als er een test komt, dan doe ik mee!!
Edit: een leuke revieuw waarin alle audio onzin aan bod komt.
http://www.audiophilia.com/wp/?p=4718#more-4718
pseudo wetenschap (resonances, crystalline structure)
olie op kabels
burn in
ect ect
Heerlijk leesvoer
[ Voor 36% gewijzigd door Gotez op 26-08-2010 09:36 ]
Daniel Rutter schrijft vaak (en vaak erg leuk ook nog) over de Magische wereld der Audio Exotica
Dit is een voorbeeld http://dansdata.blogsome.com/ en hier http://www.google.com/cus...A0000FF%3BFORID%3A1&hl=en heb je ze allemaal op een rijtje.
Ow wacht, voor kabels is de meter niet eens nodig...Dus eigenlijk is het alleen maar de ruimte...Die heb ik helaas niet tot mijn beschikking.
Leuke links overigens. Kostelijk leesvoer voor deze regenachtige avonden
[ Voor 21% gewijzigd door Killer op 27-08-2010 01:23 ]
Als je iets begrepen hebt van Kirchhoff weet je dat twee mono-blokken of een stereoversterker best zonder meters qua uitgangs-niveau gelijkgetrokken kunt krijgen. Identiek aansturen en afregelen op minimaal volume.Killer schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:19:
en een meter om de uitgang-volumes gelijk te trekken.
(ja, ze zijn wel essentieel want anders hoor je niks, maar jullie snappen wat ik bedoel).
Op het HT-Forum komen 2 grote DBT tests hopelijk gaat dat wat duidelijkheid scheppen.Gotez schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 09:25:
Ik denk dat het wachten meer is op de juiste omstandigheden om een dergelijke test uit te voeren. Het is niet makkelijk om een blinde test op te zetten.
Maar als er een test komt, dan doe ik mee!!
Edit: een leuke revieuw waarin alle audio onzin aan bod komt.
http://www.audiophilia.com/wp/?p=4718#more-4718
pseudo wetenschap (resonances, crystalline structure)
olie op kabels
burn in
ect ect
Heerlijk leesvoer
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Anoniem: 362476
Goede discussie met heldere uiteenzettingen van Killer en Burne. Goed dat jullie er zoveel energie in steken.
Hier nog een winkel met producten waarvan mij de tenen gaan krommen:
http://degroefaudio.nl/dg_audiophile.php?vNr=10
Deze zaak in Groningen drijft audiomagie tot het uiterste! Ik heb eens serieus overwogen om een klacht in te dienen bij de reclamecodecommissie, maar de procedure lijkt mij nogal intensief. Dit omdat je de klacht (als de commissie de klacht accepteert) mondeling zal moeten toelichten aan niet technisch geschoold publiek. Dat vereist zorgvuldige voorbereiding denk ik.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie van het idee vinden.
Groet
Edwin
Persoonlijk vind ik dat de idioten die dit aanschaffen het verdienen om genaaid te worden. Wij kunnen als een stelletje witte ridders ten strijde trekken maar iedereen heeft het recht om stom te zijn. Laat de kopers lekker geld weggooien en steek er niet teveel moeite in.Anoniem: 362476 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:23:
Beste mensen,
Goede discussie met heldere uiteenzettingen van Killer en Burne. Goed dat jullie er zoveel energie in steken.
Deze zaak in Groningen drijft audiomagie tot het uiterste! Ik heb eens serieus overwogen om een klacht in te dienen bij de reclamecodecommissie, maar de procedure lijkt mij nogal intensief. Dit omdat je de klacht (als de commissie de klacht accepteert) mondeling zal moeten toelichten aan niet technisch geschoold publiek. Dat vereist zorgvuldige voorbereiding denk ik.
Groet
Edwin
http://www.kempelektronik...te-Power/Audio-Group.aspxAnoniem: 362476 schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:23:
Beste mensen,
Groet
Edwin
Hier wordt het eigenlijk duidelijker beschreven wat werkelijk het nut is. Misschien nuanceert het dan het gegeven wat.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Een echte audiophile draait toch op accu's??Wicked-Game schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 11:30:
[...]
http://www.kempelektronik...te-Power/Audio-Group.aspx
Hier wordt het eigenlijk duidelijker beschreven wat werkelijk het nut is. Misschien nuanceert het dan het gegeven wat.
Maar ja, men speculeert op volslagen onwetendheid op technisch gebied. En hoe mensen die wel voldoende technisch onderlegd zijn ook roepen, men blijft die onzin geloven.
Inderdaad zou het wenselijk zijn om dergelijke misleidende praktijken eens aan te pakken.
Ik heb zelf al jaren contact met Ron Kemp en ken de meeste van zijn producten. Wat ik er van vind is op dit punt niet belangrijk maar als je wilt oordelen ga eens met hem praten. Ga eens kijken in zijn werkplaats en laat dingen demonstreren. Kom dan gerust terug met je onderbouwde mening.
Ik heb ook nog nooit met de mensen van de 'flat earth society' gesproken, en toch heb ik hier ook een duidelijke mening over en zal ik dat in een relevant tweaker topic ook zeker postenRay schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:22:
tja de pagina van Ron Kemp is in elk topic al eens voorbij gekomen. Voor allen die direct met de bekende termen gaan gooien als 'idioten' 'verdient om genaaid te worden' zonder ooit met de man gesproken te hebben of de producten te hebben getest lijkt het me beter gewoon niet te reageren.
Ik heb zelf al jaren contact met Ron Kemp en ken de meeste van zijn producten. Wat ik er van vind is op dit punt niet belangrijk maar als je wilt oordelen ga eens met hem praten. Ga eens kijken in zijn werkplaats en laat dingen demonstreren. Kom dan gerust terug met je onderbouwde mening.
Toch ben ik wel benieuwd wat jij ervan vindt, of je ze getest hebt en wat de resultaten hiervan waren. Ik denk juist dat dit op dit punt wel heel belangrijk is. Kortom, leg uit waarom dit wel geweldige producten zijn en geen snake-oil.
Zie de vorige topics daarin ben ik al uitgebreid op vrij wel alle tweaks van oa Kemp ingegaan. Ik test zelf en geef dan een mening. Niet andersom......Gotez schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:56:
[...]
Ik heb ook nog nooit met de mensen van de 'flat earth society' gesproken, en toch heb ik hier ook een duidelijke mening over en zal ik dat in een relevant tweaker topic ook zeker posten
Toch ben ik wel benieuwd wat jij ervan vindt, of je ze getest hebt en wat de resultaten hiervan waren. Ik denk juist dat dit op dit punt wel heel belangrijk is. Kortom, leg uit waarom dit wel geweldige producten zijn en geen snake-oil.
Ook heb ik al diverse malen aangegeven best gelegenheid te hebben voor DBX bij oa W en W audio en ik weet zeker dat de jongens van de Tripple M shop ook geen enkel probleem hebben om hun spullen te demonstreren. Echter tot nu toe is er nog vrijwel niemand geweest, die als ik, de moeite heeft genomen daadwerkelijk op pad te gaan en dingen te onderzoeken.
Je hebt helemaal gelijk, ik kom nooit buiten en heb nog nooit een audiowinkel van binnen gezien. Verder lees ik op internet alleen dit topic en lees ik alleen de Donald Duck. Met mijn vrienden praat ik alleen over vrouwen en hoewel mijn twee beste vrienden electrotechniek gestudeerd hebben, één is er zelfs in gepromoveerd, en jaren ervaring hebben in pro audio is dit nog nooit een onderwerp van discussie geweest. Gelukkig hebben we jou nogRay schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:16:
[...]
...
Echter tot nu toe is er nog niemand geweest, die als ik, de moeite heeft genomen daadwerkelijk op pad te gaan en dingen te onderzoeken.
Even een andere vraag dan, denk jij dat ik, als ik met Kemp ga praten en naar zijn producten ga luisteren, overtuigd wordt? Of zal ik alleen maar halstarriger vasthouden aan mijn eigen gelijk?
Ik heb iets van Kirchoff begrepen (tenminste, dat meen ik te denken, ik ken zijn stroomwet en zijn spanningswet), maar ik zie niet helemaal hoe die hier van toepassing zijn.burne schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 01:32:
[...]
Als je iets begrepen hebt van Kirchhoff weet je dat twee mono-blokken of een stereoversterker best zonder meters qua uitgangs-niveau gelijkgetrokken kunt krijgen. Identiek aansturen en afregelen op minimaal volume.
Voor kabeltjes hoef ik niets na te meten (alhoewel het fijn is om te weten dat de weerstand van de te vergelijken kabeltjes niet veel verschilt). Maar als ik 2 versterkers wil testen, zal ik ze toch zoveel als mogelijk op exact gelijk volume willen laten spelen. Zo ook 2 bronnen (bv cd-spelers) wil ik dat ze beide een zo uniform mogelijk uitgangsvolume hebben. Op die manier sluit ik detectie door volume verschil uit. En dat kan ik niet zonder een meter, ook niet met Kirchoff in mijn broekzak.
Ik zou zeggen: Regel het! Ik ben van de partij! Laat ik wel duidelijk zijn, ik wil een ABX, geen demonstratie.Ray schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:16:
[...]
Ook heb ik al diverse malen aangegeven best gelegenheid te hebben voor DBX bij oa W en W audio en ik weet zeker dat de jongens van de Tripple M shop ook geen enkel probleem hebben om hun spullen te demonstreren. Echter tot nu toe is er nog niemand geweest, die als ik, de moeite heeft genomen daadwerkelijk op pad te gaan en dingen te onderzoeken.
Je laatste zin zal ik maar opvatten als niet tegen mij gericht. Ik heb zelfs al eens aangeboden om jou kant op te komen en bij je thuis een ABX te doen, om de zin\onzin van de magische geluidsstaaf te onderzoeken.
Inmiddels is deze test wel gedaan bij een andere audiofiel, die ook zo'n ding had aangeschaft. Deze is inmiddels verwikkeld een een legale procedure om zijn geld terug te krijgen, maar dat terzijde.
Goh jij ook al?! Ik lees trouwens de Okki, die vind ik wat meer terzake doend op het gebied van elektronica.Gotez schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:51:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, ik kom nooit buiten en heb nog nooit een audiowinkel van binnen gezien. Verder lees ik op internet alleen dit topic en lees ik alleen de Donald Duck. Met mijn vrienden praat ik alleen over vrouwen en hoewel mijn twee beste vrienden electrotechniek gestudeerd hebben, één is er zelfs in gepromoveerd, en jaren ervaring hebben in pro audio is dit nog nooit een onderwerp van discussie geweest. Gelukkig hebben we jou nog
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door Killer op 27-08-2010 14:56 ]
http://www.zester.nl/zest...F19F7800110A64368A%29/.doKiller schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:50:
[...]
...
Goh jij ook al?! Ik lees trouwens de Okki, die vind ik wat meer terzake doend op het gebied van elektronica.
I beg to differ
Goh laat Ron Kemp en Mathijs de Vries nou ook een dergelijke vooropleiding hebben. En laat Mathijs nou ook gepromoveerd zijn. Dat jou vrienden iets weten zegt niets over jezelf lijkt me.Gotez schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 13:51:
[...]
Je hebt helemaal gelijk, ik kom nooit buiten en heb nog nooit een audiowinkel van binnen gezien. Verder lees ik op internet alleen dit topic en lees ik alleen de Donald Duck. Met mijn vrienden praat ik alleen over vrouwen en hoewel mijn twee beste vrienden electrotechniek gestudeerd hebben, één is er zelfs in gepromoveerd, en jaren ervaring hebben in pro audio is dit nog nooit een onderwerp van discussie geweest. Gelukkig hebben we jou nog
Even een andere vraag dan, denk jij dat ik, als ik met Kemp ga praten en naar zijn producten ga luisteren, overtuigd wordt? Of zal ik alleen maar halstarriger vasthouden aan mijn eigen gelijk?
Daarnaast zitten we inmiddels in topic deel 4 waar je binnenvalt. Met dezelfde respectloze aanpak die ervoor gezorgd heeft dat ik vanaf deel 2 al vrijwel niet meer reageer.
@Killer (en Burne natuurlijk) okz ik liet me even afleiden van het feit dat er ook serieuze mensen in het topic zitten die normaal reageren. Je bent nog steeds welkom. De staaf heb ik nog evenals een nieuwe fles Oban
Volgens mij gaan we hier het doel van dit topic voorbij maar toch...
Het punt was dat jij beweerde dat jij de enige was die onderzoek deed. Ik deed een poging om te laten zien dat dit niet het geval is. (Daarnaast is het goed mogelijk dat mijn vrienden heilig geloven in dit soort dingen, ik heb hier niets over gezegd.)Ray schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:09:
[...]
Goh laat Ron Kemp en Mathijs de Vries nou ook een dergelijke vooropleiding hebben. En laat Mathijs nou ook gepromoveerd zijn. Dat jou vrienden iets weten zegt niets over jezelf lijkt me.
....
Allereerst val ik geen topic binnen. Ik poste een link, plaatste een reactie en deed mee aan een discussie. Daarnaast ben ik al langer lid van tweakers, en volg ik dit topic al heel lang, en met heel veel genoegen.Ray schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:09:
[...]
...
Daarnaast zitten we inmiddels in topic deel 4 waar je binnenvalt. Met dezelfde respectloze aanpak die ervoor gezorgd heeft dat ik vanaf deel 2 al vrijwel niet meer reageer.
...
Ten tweede heb ik geen aanpak, en al helemaal geen respectloze. Ik deed niets op voorbedachte rade om jouw te treiteren, integendeel, ik ging in op jouw punten, nodig je uit tot discussie en ben oprecht benieuwd naar jouw ervaringen en ideeën. Ik heb in dit deeltje al meer gepost en ben telkens met respect omgegaan met anderen, ook met diegene waar ik het niet mee eens was (bv met Killer). Ik heb niemand beschuldigd van onwetendheid of iets dergelijks. Ik denk dat jouw reacties richting mij wel in de catagorie 'respectloos' vallen, maar dat terzijde.
Ik denk dat dit weer een duidelijke sneer in mijn richting is. Prima, moet je vooral doen, leef je uit.Ray schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:09:
[...]
...
@Killer, okz ik liet me even afleiden van het feit dat er ook serieuze mensen in het topic zitten. je bent nog steeds welkom. De staaf heb ik nog evenals een nieuwe fles Oban
was voldoende aanleiding om mijn reactie uit te lokken.....Gotez schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:44:
[...]
Persoonlijk vind ik dat de idioten die dit aanschaffen het verdienen om genaaid te worden. Wij kunnen als een stelletje witte ridders ten strijde trekken maar iedereen heeft het recht om stom te zijn. Laat de kopers lekker geld weggooien en steek er niet teveel moeite in.
laten we het dus niet hebben over respectvol discussiëren.
heb je werkelijk interesse in mijn ervaringen. loop de topics dan door, zoek op mijn naam en je hebt alle reacties onder elkaar. Heb je dan vragen of opmerkingen over de door mij geprobeerde tweaks kom er gerust mee op een neutrale manier
Ok, mijn excuses, het was niet zo bedoeld.Ray schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:02:
[...]
was voldoende aanleiding om mijn reactie uit te lokken.....
laten we het dus niet hebben over respectvol discussiëren.
heb je werkelijk interesse in mijn ervaringen. loop de topics dan door, zoek op mijn naam en je hebt alle reacties onder elkaar. Heb je dan vragen of opmerkingen over de door mij geprobeerde tweaks kom er gerust mee op een neutrale manier
Had ik al gedaan, maar bedankt voor de tip.
edit: sterker nog, ik las de topics al toen jij daar poste, maar dat terzijde
[ Voor 6% gewijzigd door Gotez op 27-08-2010 19:56 ]
OK dan is dat uitgepraat en afgerondGotez schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:03:
[...]
Ok, mijn excuses, het was niet zo bedoeld.
Had ik al gedaan, maar bedankt voor de tip.
Welke winkels ben je zelf wezen kijken / luisteren ? Er zijn best wel een paar leuke te vinden namelijk waar je normaal geholpen wordt en lekker op je eigen manier dingen kan proberen.
Dus jij mag wel denigerend doen maar ik niet? Prima, jouw feestje.Ray schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:07:
[...]
OK dan is dat uitgepraat en afgerond![]()
Welke winkels ben je zelf wezen kijken / luisteren ? Er zijn best wel een paar leuke te vinden namelijk waar je normaal geholpen wordt en lekker op je eigen manier dingen kan proberen.
Uitgepraat en afgerond
[ Voor 5% gewijzigd door Gotez op 28-08-2010 09:11 ]
Nou, daar wil ik nog wel een discussie aan wagen en mijn twijfels bij zetten! Oban is niets mis mee hoor, maar een lekkere whisky op cask-strenght is in mijn ogen een betere tweak. Dat werkt namelijk sneller!blissard schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 18:41:
Een fles Oban is de beste tweak die je je installatie kan geven :-)
De staaf is voor mij al niet interessant meer, de Oban nog wel. Moeten we toch eens doen. Lijkt mij best gezellig eens lekker discuzeuren over onze hobby en de verschillende manieren van die benaderen, onder het genot van een lekkere versnapering.Ray schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 17:09:
[...]
[knip]
@Killer (en Burne natuurlijk) okz ik liet me even afleiden van het feit dat er ook serieuze mensen in het topic zitten die normaal reageren. Je bent nog steeds welkom. De staaf heb ik nog evenals een nieuwe fles Oban
Voor zover ik Ray ken uit dit topic, bedoeld hij zijn laatste opmerking helemaal niet denigrerend, maar oprecht als vraag\tip.Gotez schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 21:50:
[...]
Dus jij mag wel denigerend doen maar ik niet? Prima, jouw feestje.
Uitgepraat en afgerond
Laten we het aub hier gewoon netjes en respectvol houden. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening en overtuiging en soms komen we wat hard uit de hoek. Maar laten we het niet op de man spelen. Hoe vreemd ik de keuze van sommigen ook vind en hoezeer ik het ook oneens ben met hun meningen en stellingen, ik respecteer de bijdragen die ze doen.
Het probleem bij winkels is voor mij (ja ik haak in op een vraag die niet aan mij gesteld werd) dat een ABX daar zelden mogelijk is. Natuurlijk is het leuk om te luisteren naar nieuwe apparatuur en alle mooie verhalen eromheen te horen, maar het is voor mij nooit een basis voor een luistervergelijk. Uiteindelijk neem ik de apparatuur mee naar huis en doe ik een echt blinde luistertest. Op basis daarvan beslis ik uiteindelijk. En ik heb met steeds verder stijgende verbazing moeten concluderen dat ik het verschil vaak niet kan horen.Ray schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:07:
[...]
Welke winkels ben je zelf wezen kijken / luisteren ? Er zijn best wel een paar leuke te vinden namelijk waar je normaal geholpen wordt en lekker op je eigen manier dingen kan proberen. [...]
De moeilijkste en meest ontluisterende conclusie kwam toen ik echt niet het verschil kon duiden tussen mijn hyperdepiep getweakte Marantz versterker van een paar duizend euro en een leuke Sony uit de middenklasse. Dat was slikken. Niet omdat mijn gehoor slecht was, maar het plotselinge inzicht dat ik mij jaren had laten lijden door reclamepraat en mooie verhalen en dat me dat werkelijk duizenden euro's gekost heeft. Met de wetenschap van nu had ik dat nooit gedaan en had ik al dat geld ergens anders aan uit kunnen geven. Dat was echt wel even slikken. En daar wil ik de beginnende muziekliefhebber voor behoeden.
Maar goed: That's a completly different story.
[ Voor 56% gewijzigd door Killer op 28-08-2010 13:57 ]
Je soldeert even een Y-kabeltje, zodat je beide kanalen identiek aanstuurt. Je knoopt je speaker tussen de beide uitgangen, net zoals je met een brug-opstelling zou doen. En je regelt af op minimaal geluid uit het speakertje. Je kunt vervolgens nog even met een scope kijken hoe hard je uitstuurt, want je oren zijn natuurlijk niet perfect. Als je vlak voor het punt van clippen nog geen hoorbare of meetbare output hebt kun je aannemen dat de versterking van beide versterkers behoorlijk identiek is. Als je kabels in het pad opneemt kun je ook minieme verschillen tussen kabels wegpoetsen. Ik kan me zo voorstellen dat een boron-iongeïmplanteerde connector uit puur rhodium een hogere weerstand zal hebben en dus verschillen op kan leveren.Killer schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 14:50:
Ik heb iets van Kirchoff begrepen (tenminste, dat meen ik te denken, ik ken zijn stroomwet en zijn spanningswet), maar ik zie niet helemaal hoe die hier van toepassing zijn.
Een interessant vervolgexperiment zou zijn om te kijken of je versterkers danwel versterker-kanalen identiek clippen, maar dat kan luidruchtig en dodelijk voor het speakertje zijn.
Ik ben bij dat soort experimenten overigens regelmatig tegen een ander leuk effect aangelopen wat electrostrictie heet. De stroomdichtheid in je eindtorren wordt dan zo hoog dat het silicium krimpt en uitzet als functie van de stroom, en dus geluid gaat maken. Siliciumspeakers.
Ik ben druk bezig met streaming audio. Momenteel heb ik dus een losse music server met de HiFace Evo (jaja ik heb hem al
ABX is vrijwel onmogelijk gezien de tijd die nodig is om om te pluggen / verplaatsen etc dus een extra grote uitdaging.
Oban is aanwezig dus als je interesse hebt ?
[ Voor 21% gewijzigd door Ray op 28-08-2010 14:51 ]
...
[...]
Voor zover ik Ray ken uit dit topic, bedoeld hij zijn laatste opmerking helemaal niet denigrerend, maar oprecht als vraag\tip.
Laten we het aub hier gewoon netjes en respectvol houden. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening en overtuiging en soms komen we wat hard uit de hoek. Maar laten we het niet op de man spelen. Hoe vreemd ik de keuze van sommigen ook vind en hoezeer ik het ook oneens ben met hun meningen en stellingen, ik respecteer de bijdragen die ze doen.
...
Ik doelde ook meer op zijn eerdere inbreng.
Veder hoop ik ook dat er niet meer op de man gespeeld wordt, en dat we gewoon weer fijn kunnen babbelen over audiophile zekeringen.
Volgens mij is een goede ABX hier onmogelijk omdat je geen X hebt die je met een A of B kunt vergelijken. Je bent gewoon op zoek naar de beste combi, geen ABX op mogelijk.bbv dRay schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:47:
...
ABX is vrijwel onmogelijk gezien de tijd die nodig is om om te pluggen / verplaatsen etc dus een extra grote uitdaging.
...
X is A of B..Gotez schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:38:
Volgens mij is een goede ABX hier onmogelijk omdat je geen X hebt die je met een A of B kunt vergelijken. Je bent gewoon op zoek naar de beste combi, geen ABX op mogelijk.bbv d
Bij een ABX vergelijk je twee variabelen A en B. Mensen horen eerst A, dan X (waarbij X=A of X=B) en weten niet welke X is. Daarna mogen ze zeggen of X=A was of X=B. Dan horen mensen B en daarna weer X en mogen zeggen of X=A of X=B etc. Dit herhaal je een aantal keren waarbij je X willekeurig A of B laat zijn.Gotez schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:38:
[...]
offtopic:
Ik doelde ook meer op zijn eerdere inbreng.
Veder hoop ik ook dat er niet meer op de man gespeeld wordt, en dat we gewoon weer fijn kunnen babbelen over audiophile zekeringen.
[...]
Volgens mij is een goede ABX hier onmogelijk omdat je geen X hebt die je met een A of B kunt vergelijken. Je bent gewoon op zoek naar de beste combi, geen ABX op mogelijk.bbv d
Wacht...betere uitleg:
Wikipedia: ABX test
Lijkt me gezellig, heb ik nog een hele leuke audiofiele verrassings-DAC om mee te nemen (en nee, geen geintje van een prut DAC in een duur doosje). Kun jij beluisteren wat je daarvan vind. Hoe gaan we dat aan de vork steken?Ray schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 14:47:
@Killer, thx voor je reply. Ik kan binnenkort best een paar goede en objectieve oren gebruiken
Ik ben druk bezig met streaming audio. Momenteel heb ik dus een losse music server met de HiFace Evo (jaja ik heb hem al) voor een Krell Dac. Binnen een paar weken heb ik de beschikking over de nieuwe tentlabs B-Dac en de Pink Faun Dac2 . Het doel is simpel. De best klinkende combinatie mag blijven.
Oban is aanwezig dus als je interesse hebt ?
Zodra ik duidelijkheid heb wanneer ik alles compleet heb laat ik het je direct weten.
Wat ABX betreft. Feitelijk zou je hier zelfs over ABCX
Dat zeg ik..Killer schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 22:20:
[...]
Bij een ABX vergelijk je twee variabelen A en B. Mensen horen eerst A, dan X (waarbij X=A of X=B) en weten niet welke X is. Daarna mogen ze zeggen of X=A was of X=B. Dan horen mensen B en daarna weer X en mogen zeggen of X=A of X=B etc. Dit herhaal je een aantal keren waarbij je X willekeurig A of B laat zijn.
Wacht...betere uitleg:
Wikipedia: ABX test
[...]
Lijkt me gezellig, heb ik nog een hele leuke audiofiele verrassings-DAC om mee te nemen (en nee, geen geintje van een prut DAC in een duur doosje). Kun jij beluisteren wat je daarvan vind. Hoe gaan we dat aan de vork steken?
Het doel van de ABX test is om te meten of er een verschil zit tussen A en B. Deze vraag is hier volgens mij minder aan de orde, je weet dat er verschil zit, je wilt weten welke het beste is. Daarnaast haalt de ABX test zijn legitimiteit uit het feit dat deze met grote getallen uitgevoerd moet worden, 1 of 2 keer een x testen is niet heel significant. In de thuis situatie ga je gewoon luisteren naar een bekende set, je overlegd wat over ruimtelijkheid, stage depth en muzikaliteit en veranderd de stelling om opnieuw te luisteren. Zo gaat dit ook vaak in audiowinkels et cetera. Eventueel kun je er een blinde test van maken, maar een 'echte' ABX test zal het niet snel worden.Ray schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 01:26:
De eerste uitdaging is alle spullen in huis te krijgen. Daar ben ik mee bezig. de B-Dac komt officieel pas in midden september uit maar ik ben bezig met een pre productie. over de Pink Faun dac ben ik nog met Mathijs in gesprek om er een volumeregeling in te krijgen en hoop daar deze week meer duidelijkheid over te krijgen.
Zodra ik duidelijkheid heb wanneer ik alles compleet heb laat ik het je direct weten.
Wat ABX betreft. Feitelijk zou je hier zelfs over ABCXpraten. Je luistert eerst de 3 verschillende combinaties waarna iemand een X maakt waarbij de ander dan moet luisteren of het ABC is. Echter omdat het niet zo maar even omschakelen is lijkt het me in de praktijk lastig uit te voeren. Nu hoeft het voor mij ook niet perse. Ik ga liever lekker een avondje de verschillende setjes luisteren zonder wissel stres...
edit: Overigens ben ik wel benieuwd naar jullie uitkomsten en resultaten. dus post alstublieft jullie bevindingen!
Ray, heb jij trouwens de mogelijkheid om de output van de dacs naar de pc te leiden en deze te analyseren? Dan kan de pc ook een analyse doen, ik ben dan benieuwd hoe de verschillen die jullie horen door de pc berekend worden, wellicht dat dit ook nog tot verassingen zal leiden, b.v. dat twee dacs die jullie heel verschillend vinden voor de pc bijna gelijk zijn en dat dacs die voor jullie gelijk zijn voor de pc heel verschillend zijn. Ik zou ook graag een dergelijke vergelijking zien van de output van versterkers met en zonder audiopiele zekeringen, maar ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is.
[ Voor 12% gewijzigd door Gotez op 29-08-2010 10:39 ]
een ABX test wordt betrouwbaarder als die vaker herhaald wordt zonder in statistische details te gaan, als blijkt met enkele tests (10-20 tests met 5 a 6 personen) dat er geen hoorbaar/registreerbaar (50/50 verdeling) verschil is dan zal dat ook bij meer tests er niet uit komen. zeker als de mensen die er aan deel nemen ook eerlijk zijn als ze zeggen het niet te weten (geen geval van bij twijfel nog steeds roepen dat het A of B is) als je laat aangeven a,b,weetniet dan heb je direct veel meer inzicht, ook of er eventueel bij de groep iemand zit die wel het verschil zou kunnen horen (ieder antwoord a of b en meer dan 75% goed) met die persoon zal je dan eventueel meer tests moeten doen
Het mag duidelijk zijn dat ik daar heel anders over denk en zo zijn we al 4 topic onderweg
UItgaande van de eerste stelling zou het dus zo moeten zijn dat in een abcx ik / anderen ze niet uit elkaar kunnen houden. Dat wordt nog leuker als we ook met kabels gaan wisselen..... Echter zit ik daar thuis niet zo op te wachten maar zoals gezegd ben ik best bereid een sessie bij een bekende dealer te regelen (3 luisterruimtes beschikbaar met een ruime keus aan apparatuur en kabels)
Mijn huidige HiFace Evo is een usb/spdif convertor en kan dus prima uitgelezen worden. ook de B-Dac heeft een digitale uigang. Van de Dac2 weet ik dit niet zeker. Ik heb geen mogelijkheid om ze analoog aan te sluiten op een pc. Mijn eindversterker is nogal een bruut (voeding van 2 x 4kva) en zonder de juiste kennis / apparatuur lijkt het me nogal tricky hem met een pc te verbinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 29-08-2010 10:51 ]

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het zoals zovaak in dit topic gewoon een veel te groot gat is tussen de fysieke realiteit/wetenschap aan de ene kant en de audiofiel aan de andere kant. De gemiddelde Ray audiofiel hier kan wel proberen om een ABX-test te doen, maar dit zal zeker weten leiden tot grote hiaten die de test insignificant of simpelweg incompleet maken. Zodra je wel een serieuze test wil doen kom je in het gebied van de wetenschap, en daar is volgens mij niemand echt bereid om de moeite te nemen om op zijn minst:
- De elektronica door te lichten
- Het menselijk gehoor en perceptie te beschrijven
- Hypotheses op te stellen aan de hand van de gebruikte apparatuur en de kennis over de mens
- Een volledig gecontroleerde (signaal aftappen en opnemen op alle interessante punten along the way) setup maken
- Rigoreus en statistisch significant te werk gaan (zeg dat je een klassieke 13-secondetest doet per persoon, 3 samples per set, 3x2 sets, minstens 200 personen, dan zit je op een week aan alleen luister- en wisselwerk)
- een redelijke en sluitende analyse doen
- conclusies trekken
Disregard this post als je het niet interessant vindt, want dit is volgens mij al vaak genoeg gezegd
Ik bedoelde inderdaad om de analoge uitgangen van de dac te analyseren, ik vermoed dat hier wel een verschil tussen zal zitten. Zoals ik in een korte discussie met Killer al aangaf hoor ik zelf ook verschillen tussen componenten. Dit verschil is bij bronnen en dacs veel groter dan bij versterkers en pre's maar wel aanwezig. Daarom ben ik ook benieuwd naar de uitkomsten.Ray schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:49:
@Gotez, de stelling van veel mensen in dit topic is dat er eigenlijk geen hoorbaar verschil zou mogen zijn in de 3 varianten. Immers 1=1 0=0 dus alle kwalitatief goede dacs zouden gelijk moeten klinken. Datzelfde geld voor voorversterker mits het uitgangs nivo hetzelfde is.
Het mag duidelijk zijn dat ik daar heel anders over denk en zo zijn we al 4 topic onderweg
UItgaande van de eerste stelling zou het dus zo moeten zijn dat in een abcx ik / anderen ze niet uit elkaar kunnen houden. Dat wordt nog leuker als we ook met kabels gaan wisselen..... Echter zit ik daar thuis niet zo op te wachten maar zoals gezegd ben ik best bereid een sessie bij een bekende dealer te regelen (3 luisterruimtes beschikbaar met een ruime keus aan apparatuur en kabels)
Mijn huidige HiFace Evo is een usb/spdif convertor en kan dus prima uitgelezen worden. ook de B-Dac heeft een digitale uigang. Van de Dac2 weet ik dit niet zeker. Ik heb geen mogelijkheid om ze analoog aan te sluiten op een pc. Mijn eindversterker is nogal een bruut (voeding van 2 x 4kva) en zonder de juiste kennis / apparatuur lijkt het me nogal tricky hem met een pc te verbinden.
edit:
Ik ben juist heel benieuwd naar een dergelijk test, en vooral naar de wetenschapelijk setup van een dergelijke test. Ik zou het interessant vinden om een dergelijke setup, inclusief hyphotheses, verwachte alpha's en controle mechanismes te bedenken, en ik denk dat de inbreng van Ray hierin heel zinvol is.ssj3gohan schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:10:
...
Zodra je wel een serieuze test wil doen kom je in het gebied van de wetenschap, en daar is volgens mij niemand echt bereid om de moeite te nemen om op zijn minst:
- Hypotheses op te stellen aan de hand van de gebruikte apparatuur en de kennis over de mens
- Een volledig gecontroleerde (signaal aftappen en opnemen op alle interessante punten along the way) setup maken
...
Disregard this post als je het niet interessant vindt, want dit is volgens mij al vaak genoeg gezegd
[ Voor 23% gewijzigd door Gotez op 29-08-2010 11:39 ]
Uiteraard is de volgende stap dan een test met meerdere mensen waarbij het schakelen blind wordt uitgevoerd, maar de eerste barriëre bij het opzetten van een dergelijke test is het uitgangsniveau.
FF reactie op vorige 2 posts:Ray schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 10:49:
@Gotez, de stelling van veel mensen in dit topic is dat er eigenlijk geen hoorbaar verschil zou mogen zijn in de 3 varianten. Immers 1=1 0=0 dus alle kwalitatief goede dacs zouden gelijk moeten klinken. Datzelfde geld voor voorversterker mits het uitgangs nivo hetzelfde is.
Lijkt me leuk, laat maar weten wanneer je het rond hebt. Neem ik nog een verrassings DAC mee, waarvan ik zeker weet dat je verbluft zult zijn. Deze heeft echter geen volume-regeling, maar kan wel weer rechtstreeks op een USB aangesloten worden en dan kun je het volume met de PC regelen. Ik heb trouwens ook helemaal geen behoeft aan een ABX bij je thuis. Jij en ik heb 2 verschillende meningen over dat soort zaken en die gaan we niet oplossen (hoeft ook niet). Maar een middag\avond lekker onbevangen en heerlijk bevooroordeeld luisteren naar van allerlei moois en daar lekker onbevangen over discuzeuren sla ik niet af.
Voor wat betreft de sessie bij de dealer kun je hooguit 3 ABX'en doen, want 3 luisterkamers. In elke kamer 1, waarbij je in elke kamer 2 componenten vergelijkt. Maar dat is heel intensief. Gewoon 1 luisterkamer en dan wisselen tussen alleen maar 2 verschillende interlinks: 1 goede dropveter en 1 topkabel. De apparatuur en al het andere blijft ongewijzigd. Diegene die daar met 90% juistheid steeds de juiste kabel aanduid krijgt van mij die topkabel.
Nog een leuk uittreksel van een bijeenkomst van een paar topnamen uit de audio wereld op een conventie over audiovoodoo:
YouTube: Audio Myths Workshop
Waarom zou je een zekering moeten koelen?Met al deze voordelen van Vlakdraad (optimale koeling van de smeltdraad etc...) zou het leuk zijn om binnenkort te mogen vernemen van Rogier dat niet alleen voor de klankmodule maar ook voor je apparatuur beschikbaar zal zijn in de Vlakdraad uitvoering.
De hele werking ervan is gebaseerd op warmte; als hij te warm wordt (door overbelasting of kortsluiting, bijvoorbeeld; ik noem maar een zijstraat), hoort hij te smelten.
Als zo'n vlakdraad-zekering hierdoor later smelt dan een normale, is het risico op schade aan je dure apparatuur dan niet veel groter?
Dan krijg je echt het effect van "een buis van 300 euro zal eerder kapot gaan om een zekering van een kwartje te sparen", en dat kan toch niet de bedoeling zijn.
Overigens klinken de verhalen van Ron Kemp heel plausibel, totdat hij het over de weerstand van het aardscherm gaat hebben (waarbij ik me ook afvraag waarom een installateur in godesnaam VMvK-AS zou gebruiken als normaal installatiedraad goedkoper is.
Ja, het aardscherm werkt ook als afscherming, maar het spul is een bitch om binnenshuis aan te leggen en niet logisch als eerste gedachte voor een elektrische groep. Behalve een buitengroep, en zelfs die wordt meestal naar buiten gebracht met normaal installatiedraad.
Ja, en dat is nou juist het kardinale punt. Hij draaft ongelooflijk door op een aantal punten. Voor absoluut niet technisch onderlegd zijnde mensen zijn eenvoudige zaken waarmee hij hier en daar een betoog begint nog wel begrijpelijk. Daardoor wordt bij hen de indruk gewekt dat het hele betoog ook wel geloofwaardig zal zijn, ook al gaat de argumentatie hen (begrijpelijk) boven de pet. Gevolg is het niet kunnen onderscheiden van zin en onzin.Kaj. schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 08:22:
http://www.degroefaudio.nl/dg_ve.php?vNr=194
[...]
............
Overigens klinken de verhalen van Ron Kemp heel plausibel, totdat hij het .........
Als technisch wel behoorlijk opgeleide mensen dan zulke betogen lezen, dan kun je verwachten dat ze wel eens moeten glimlachen. Of zou het eigenlijk meer verontwaardiging moeten zijn? Deze heren hebben naar wordt gezegd een meer dan gemiddelde opleiding gehad in electrotechniek en electronica. Bij mij komen dan toch gedachten op van bewuste misleiding teneinde de goedgelovigen heel veel geld uit de zak te kloppen. In mijn beleving is het op het randje van wat nog acceptabel is.
Cool!!! Deze test heb ik vorig jaar met vrienden gedaan dus ik zou heel graag ook hier aan meedoen! Welke topkabel gaat het over?Killer schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 17:27:
[...]
Voor wat betreft de sessie bij de dealer kun je hooguit 3 ABX'en doen, want 3 luisterkamers. In elke kamer 1, waarbij je in elke kamer 2 componenten vergelijkt. Maar dat is heel intensief. Gewoon 1 luisterkamer en dan wisselen tussen alleen maar 2 verschillende interlinks: 1 goede dropveter en 1 topkabel. De apparatuur en al het andere blijft ongewijzigd. Diegene die daar met 90% juistheid steeds de juiste kabel aanduid krijgt van mij die topkabel.
I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...
Verwijderd
Danku voor de linkKiller schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 17:27:
[...]
Nog een leuk uittreksel van een bijeenkomst van een paar topnamen uit de audio wereld op een conventie over audiovoodoo:
YouTube: Audio Myths Workshop
Precies waarom ik gewoon dik koper naar m'n speakers heb, en zelfmaak interlinks, ipv interlinks en speaker kabels van >200 euro

Meetbaar verschil: vast wel, hoorbaar verschil: yeah right
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2010 12:04 ]
Mee eens. Alleen sommigen hebben dat helaas niet door, met als gevolg dat ze menige volstrekte lariekoek bloedserieus nemen. En als klap op de vuurpijl worden mensen die er terdege wel verstand van hebben soms ook nog van hooghartigheid beticht.ssj3gohan schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 10:49:
Dit hele topic draait om het bestuderen van wat grootendeels een industrie van oplichting is.
Misschien zijn mensen er wel toe bereid, maar volgens mij is het vrij lastig om voor elkaar te krijgen. Ik vermoed (maar heb veel te weinig kennis om dit ook maar enigszins hard te maken) dat er vooral op het gebied van het menselijk gehoor en -perceptie nog een wereld te winnen valt. Oftewel, dat er dingen zijn die van invloed zijn op hoe wij geluid waarnemen die we nog niet helemaal begrijpen.ssj3gohan schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 11:10:
[...]
Zodra je wel een serieuze test wil doen kom je in het gebied van de wetenschap, en daar is volgens mij niemand echt bereid om de moeite te nemen om op zijn minst:
- Rigoreus en statistisch significant te werk gaan (zeg dat je een klassieke 13-secondetest doet per persoon, 3 samples per set, 3x2 sets, minstens 200 personen, dan zit je op een week aan alleen luister- en wisselwerk)
- een redelijke en sluitende analyse doen
- conclusies trekken
Overigens in de categorie "Elven en maanlicht": http://www.hifi.nl/nieuws...oduceert-de-CA-Plate.html
Moet zeggen dat mij dit soort dingen ook te ver gaat. Ik heb nog wel eens dempende voetjes gebruikt die in mijn beleving (wetenschappelijk volkomen onverantwoord) iets hielpen, maar dit is nog wel even wat erger.
Even terugkomend op de "Antipodes" kabels die een paar pagina's geleden langskwamen: ik heb even naar de site van de fabrikant gekeken, en ik daar stonden wat dingen over (blind) testen, burn-in en kabels in het algemeen die mij wel bevielen - o.a. dat je ook langere luisterperiodes nodig hebt bij testen. Misschien hebben anderen hier daar ook naar gekeken / zich er een mening over gevormd?
In our experience, burn in is very real with all components. We see burn in as being similar to any other conditioning process that can be applied to wire. For example, if we anneal a wire, the sound improves, and if we cryogenically treat a wire, the sound also improves. Despite the wire measuring the same before and after the treatment, the sound can change sufficiently for it to be picked up in blind tests"
Dit gaat mij boven de pet. Wat gebeurd percies bij dit inbranden? Wordt de koper/goud/zilver stuctuur anders? En waarom moet dit ook bij componenten? Wat is nou de wezelijke verandering die optreedt? Alleen bij buizen en speakers kan ik hier een begrip van krijgen.
Ik denk dat de eerste regel van de tweede allinea tekenend is:
"While we have conducted a lot of experiments on this phenomenon we still don’t know why it happens."
[ Voor 53% gewijzigd door Gotez op 31-08-2010 13:54 ]
1
2
3
4
5
6
7
| [ O ] (speaker) [ O ] | | (voetjes) | | ----- (plaat) ----- | | (meer voetjes) | | ----- (plaat) ----- | | (voetjes) | | ___________________________ |
Maargoed, zoals gezegd is het eigenlijke effect hiervan super-afhankelijk van zwevende/vaste vloer, etc., en ik heb nu vast een of ander bedrijf geinspireerd om nog een overpriced plank te verkopen.
Dat een goede, doordachte test moeilijk is om op te zetten is begrijpelijk. En dat perceptie de zwakste schakel is... dat staat helemaal vast
edit: burn-in van draden lijkt me bullshit. De stroomdichtheden zijn volgens mij veel te laag om enige veranderingen op atoomniveau te veroorzaken, en de temperaturen zijn te laag om migratie langs kristaldefecten te veroorzaken waardoor je dingen als de reflectiekarakteristieken verandert. Daarnaast hebben we het hier over effecten die niet eens in de buurt van frequenties onder de 20kHz spelen - kristaldefecten hebben elektrische frequenties van gigahertzen tot terahertzen, zelfs met de grootste hoeveelheid fantasie kun je daar geen harmonische op 20kHz van maken die sterker is dan -120dB ofzo.
[ Voor 25% gewijzigd door mux op 31-08-2010 14:03 ]
Kies en lever er eventueel maar één. Als je hem kunt duiden, kost het je niets en is het de kans van je leven om gratis een topkabel te verkrijgen. Jou Siltechs tegen een dropveter van mij lijkt mij ook wel leuk. Vooral de advertentie op Marktplaats naderhand.GreenGras schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 11:24:
[...]
Cool!!! Deze test heb ik vorig jaar met vrienden gedaan dus ik zou heel graag ook hier aan meedoen! Welke topkabel gaat het over?Gezien de testresultaten die we toen hadden (100% aanduiding, zeer goed hoorbaar verschil) kan die kabel bijna niet missen. Oh en ik herhaal wat ik eerder heb gezegd: Als er inderdaad geen verschillen hoorbaar zijn, plaats ik de opvolgende dag al mijn Siltechs op marktplaats!
Maar even een kleine toevoeging. Het vergelijk moet zijn tussen passieve kabels. kabels met een kastje ertussen of één waar batterijen bij te pas komen, komen niet in aanmerking voor het vergelijk.
Een goede doordachte test met kabels is heel eenvoudig op te zetten. Een door de testers geaccepteerde voldoende goede installatie en dan blind luisteren en wisselen maar.ssj3gohan schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:59:
In principe helpt ontkoppeling wel, maar het is helemaal afhankelijk van je ondergrond wat het effect is. Je hebt het bovendien over een bijzonder breedbandig gebied dat je probeert te ontkoppelen, dus net als bij elektronische ontkoppeling zou je eigenlijk een opstapeling van voetjes moeten hebben om het helemaal goed te ontkoppelen. Dus:
[code]
[knip]
Dat een goede, doordachte test moeilijk is om op te zetten is begrijpelijk. En dat perceptie de zwakste schakel is... dat staat helemaal vast
[ Voor 28% gewijzigd door Killer op 31-08-2010 14:04 ]
Vind je het niet juist eerlijk? In plaats van een onzinverhaal te verzinnen, zeggen ze gewoon eerlijk dat ze het niet weten. Lijkt mij toch de betere keuze.Gotez schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 13:52:
"Burn In
In our experience, burn in is very real with all components. We see burn in as being similar to any other conditioning process that can be applied to wire. For example, if we anneal a wire, the sound improves, and if we cryogenically treat a wire, the sound also improves. Despite the wire measuring the same before and after the treatment, the sound can change sufficiently for it to be picked up in blind tests"
Dit gaat mij boven de pet. Wat gebeurt percies bij dit inbranden? Wordt de koper/goud/zilver stuctuur anders? En waarom moet dit ook bij componenten? Wat is nou de wezelijke verandering die optreedt? Alleen bij buizen en speakers kan ik hier een begrip van krijgen.
Ik denk dat de eerste regel van de tweede alinea tekenend is:
"While we have conducted a lot of experiments on this phenomenon we still don’t know why it happens."
Een test tussen twee mensen is niet statistisch significant, en een test zonder verklaring of directe meting van de effecten van de kabel is ook waardeloos. Het is moeilijker dan je op het eerste gezicht denkt (maw: alleen het experiment is maar een klein deel van de test).Killer schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 14:02:
Een goede doordachte test met kabels is heel eenvoudig op te zetten. Een door de testers geaccepteerde voldoende goede installatie en dan blind luisteren en wisselen maar.
Eerlijk en geen onzin? En wat is "For example, if we anneal a wire, the sound improves, and if we cryogenically treat a wire, the sound also improves." dan?!dtjv schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:01:
Vind je het niet juist eerlijk? In plaats van een onzinverhaal te verzinnen, zeggen ze gewoon eerlijk dat ze het niet weten. Lijkt mij toch de betere keuze.
Nickname does not reflect reality
Snap ik eerlijk gezegd niet helemaal. Kan niet ook een enkele persoon als meetinstrument fungeren? Als een persoon in een goed opgezette luistertest van zeg 1000 waarnemingen 950 keer het juiste zegt, hoe groot is de kans op die uitkomst als resultaat van toeval?ssj3gohan schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:07:
Een test tussen twee mensen is niet statistisch significant, en een test zonder verklaring of directe meting van de effecten van de kabel is ook waardeloos. ...
De verkeerde variabele dus.
edit: hetzelfde dus als je gaat experimenteren zonder van tevoren een hypothese op te stellen en te begrijpen waar je mee bezig bent: je kunt dan alleen maar conclusies uit de lucht grijpen, in plaats van specifiek één (of meerdere) zaken te testen en te ontkrachten. Een wetenschappelijk correct experiment dient enkel om een gestelde hypothese te ontkrachten, niet te bevestigen (want dat kan niet).
[ Voor 60% gewijzigd door mux op 31-08-2010 15:16 ]
Waarom? De hypothese is dat er geen (hoorbaar inderdaad) verschil is tussen de kabels toch? het meetinstrument (de proefpersoon) geeft dan toch een onwaarschijnlijk resultaat?ssj3gohan schreef op dinsdag 31 augustus 2010 @ 15:15:
Dan meet je de acutantie van het gehoor van 1 persoon, niet de verschillen tussen verschillende kabels.
De verkeerde variabele dus.
[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 31-08-2010 15:18 ]
Dit topic is gesloten.
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]