zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 104 Laatste
Acties:
  • 641.818 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Wat is niet duidelijk aan mijn uitleg over de invloed van het aantal tests op het optreden van type-I of type-II fouten?

[ Voor 197% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
...

[ Voor 100% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:21:
Wat is niet duidelijk aan mijn uitleg over de invloed van het aantal tests op het optreden van type-I of type-II fouten?
Met name waarom je er mee komt aangezien het gewoon om een weddenschap gaat in plaats van statistiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Waarom luisteropstellingen maken als je ook munten op kan gooien, het gaat tenslotte om een weddenschap. Munten opgooien is veel minder gecompliceerd.

De basis van 'de weddenschap' is nu eenmaal een bepaalde stelling.

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2011 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:39:

Precies. Er werd gesteld dat ik geen verschil kon horen.

Ik denk dat ik dat wel kan. Nou, op basis daarvan ga ik de weddenschap aan. Als ik minimaal 60% zou scoren bij een goed uitgevoerde test, dan is de kans dat ik ga winnen minimaal 50%.

Veel moeilijker is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Geen matches
begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:39:
Waarom luisteropstellingen maken als je ook munten op kan gooien, het gaat tenslotte om een weddenschap. Munten opgooien is veel minder gecompliceerd.

Tja, vraag is dan weer : Wat is er momenteel nog van de stelling over.

Waar we begonnen met de claims
- ik hoor sowieso wel verschil tussen de diverse sets op goede luidsprekers die niet meteen in de absolute topklasse vallen
- Dan helpt het natuurlijk wel om met dezelfde CD a-b vergelijkingen te doen.

Zitten we nu op :
- Ik hoor waarschijnlijk in meer dan 60% van de gevallen verschil als het op mijn eigen set in mijn omgeving op mijn eigen volume en met mijn eigen balansinstellingen gebeurt.
- Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat het gaan hebben over verschillende CD's helemaal uit den boze is

Maarja, ik ga nog even op zoek naar de luck-staatjes en voor de rest ga ik hier voorlopig maar even lurken. Ik wil namelijk geen DS04 afschrikken, want het lijkt mij schitterend als hij de standaard natuurkunde wetten op de een of andere manier verslaat. Ik verwacht echter van niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 08:57:
[...]
Nee, we zouden de versterker nemen die jij voorstelde. Waarom moet die nu weer ineens gewijzigd worden? Je mocht hem nota bene zelf kiezen!
Omdat de versterker die Burne uitkoos een beter advies was. De versterker die ik aandraag heeft minder vermogen. Als de door jou gebruikte luidsprekers inderdaad echt zoveel vermogen nodig hebben zal bij de door mij aangedragen eerder de fan aanspringen en dat staat een blind vergelijk in de weg. Mijn advies was dus iets te kort door de bocht. Als we de versterker van Burne gebruiken lopen we iets minder snel tegen de grenzen aan en testen we nog steeds de stelling.

Maar goed, dan doen we het met de door mij aangedragen versterker en moeten we zorgen dat we op een luisterniveau spelen waarbij de fan niet aanslaat (of we schakelen hem definitief uit, maar dan moeten we nog op dat vermogen blijven anders raakt de versterker oververhit).
[...]
Er is maar één eerlijke test en dat is de test op een niveau welke normaal is. En voor mijn part kom je vooraf een keer langs om te horen wat ik daarmee bedoel, het enige wat ik wil is een eerlijke test en dat vereist dat ik kan luisteren op een normaal niveau voor mij en dat is dus niet zo extreem dat men een dorp verderop kan meeluisteren, want ik woon best ruim, maar ik heb nog steeds buren en die worden ook echt niet vrolijk als ik een paar uur lang op vol volume tekeer ga.
Dat wil ik ook, maar ik wil wel een versterker inzetten die binnen zijn operationele grenzen blijft. Dat is tenslotte één van de essenties van mijn stelling.
Ik bepaal het volume van de Bryston dus... Je mag dus vooraf komen luisteren of je er iets mee kan, maar verder niet.
Fair enough. Ik draag dan de versterker aan die met dat volume iets kan. Dat kan een andere zijn als die ik eerder in een opwelling adviseerde, omdat ik niet weet wat voor jou een normaal volume is.
[...]
Pardon? Hoezo 18x? Waarom is het bij 17x niet genoeg? Is dat ineens niet meer significant?
Net zoals jij bepaalt onder welke condities de test uitgevoerd moet worden (een door jou gespecificeerd volume) bepaal ik in deze het aantal trials. Waarom 20? Omdat dan de kans voor mij klein genoeg is dat je een hoge score haalt puur op mazzel
En dan nog: er kan zo maar eens muziek zijn waarbij het verschil niet te horen is. Ik moet dus ook de mogelijkheid hebben om aan te geven dat bij een bepaald muziekstuk geen verschil te horen is.
Jij mag de muziek uitkiezen. Het is wel verbazingwekkend dat je eerder claimt duidelijke verschillen te horen en als we gaan testen bestaat er ineens muziek waarop er geen verschillen hoorbaar zijn? Maar dat is geen issue, jij mag kiezen.
Bovendien is 20 stuks wel erg veel. Als we 10 minuten per test bezig zijn (en dat is bepaald geen ruime inschatting) zijn we ruim 3 uur verder... De mens is helemaal niet in staat om meer dan 3 uur achtereen geconcentreerd te zijn. Kortom: dan testen we buiten de ontwerpspecificaties van de mens! ;)
Als de verschillen groot genoeg zijn, dan zijn ze ook na 3 uur wel hoorbaar. Tevens luister je geen 3 uur constant maar met onderbrekingen en dat kan de mens prima. ik doe voor mijn werk soms 8 uur met 30 min. pauze niets anders. 20 trials is het minimum.
Prima, maar ik zit eerder te denken aan 9 stuks, verdeeld over drie losse sessies van een half uur (ongeveer), met daartussen gewoon een half uur pauze, ook wel goed voor de inwendige mens...
Pauzes zijn prima. het aantal trials wordt niet aan getornd. Indien het aantal trials omlaag moet, dient het aantal testpersonen omhoog te gaan, om op die manier gokkans uit te sluiten.
Dat is wel weer anders dan dat de overige componenten geen invloed hebben... Ik was het al lang en breed eens met de stelling dat de luidsprekers de meeste invloed hebben.
In mijn ogen niet. Indien de gebruikte apparatuur voldoende gedimensioneerd is om de gebruikte luidsprekers aan te sturen op het gewenste volume, zou de apparatuur onhoorbaar moeten zijn in mijn beleving.
De 802D van B&W beter dan de MB2... Het is maar goed dat over smaak niet te twisten valt... :D

De verschillen tussen de MB2S en de MB2i zijn enorm klein en zijn voor het overgrote deel cosmetisch. De tweeter is iets anders, meer niet.
Waarin zit dan het enorme verschil in aanbevolen versterkervermogen? Voor de i is dat 200 Watt als ik het goed heb. (dit is overigens een oprechte vraag. Ik zal hem ook aan PCM stellen).
Op zich snap ik dat je niet altijd kan, maar voor mij is ergens de derde week oktober dit jaar haalbaar en anders zal het ergens volgend jaar april worden vermoed ik. Ik zeg het ook maar even.
Duidelijk
Ik blijf bij mijn standpunt om te gaan voor de versterker waarvan jij meende dat die een goed alternatief zou zijn voor de Bryston. Die kan volgens jou op oor-splitting niveau spelen, dus die moet voldoen. Ik ken die versterker niet en het is de versterker op basis waarvan ik het aanbod deed en gestand wens te doen.

Ik hoor het wel.
Het probleem is dat deze wel op hoog niveau (qua volume) kan spelen, echter gaat er dan een fan hoorbaar draaien. Dat maakt hem minder geschikt voor een blind luistervergelijk.

Na er nog eens over nagedacht te hebben vraag ik mij eigenlijk af wat we nu gaan testen. Mijn stelling was dat een versterker, mits deze binnen zijn grenzen functioneert, niet anders klinkt dan een andere versterker die dat ook doet. Vervolgens stel ik dat goede versterking geen duizenden euro's hoeft te kosten.

Jij stelt vervolgens een vergelijk voor met een versterker die aan best wel extreme eisen dient te voldoen qua vermogen en eist als tegenkandidaat een versterker die maar max. €500,- mag kosten. En dan testen we dus niet de essentie van mijn stelling die jij aanvecht.

Dan testen we of ik beneden de €500,- een versterker kan vinden met dezelfde operationele specificaties als de Bryston. Lukt mij dat niet dan hebben we bewezen dat je specificatie-eisen kunt stellen die zich automatisch laten vertalen naar een prijs >€500,-

Als je mijn stelling echt zou willen testen, dan zou ik eigenlijk op zoek moeten gaan naar een versterker die voldoet aan de vermogens eis en geen duizenden euro's kost.

Maar goed. Ik heb de spec-sheet opgevraagd van PCM speakers en van die €129,- versterker, zodat ik aan de hand daarvan kan bepalen welke geluidsniveaus ik kan halen zonder dat de koeling actief dient te zijn. Zo snel als ik dat weet kan ik een uitspraak doen of de €129,- versterker geschikt kan zijn voor de voorgestelde test.
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 09:31:
Ik heb inmiddels meetgegevens gevonden die ik eventueel zou kunnen faxen (scannen zou ik even na moeten zien, niet alles werkt hier op dit moment naar behoren), ze zijn bovendien gewoon gepubliceerd. Ik haal ze uit AutoHifi (op korte termijn vond ik een wat oudere editie, nl. 7/2004). Weliswaar gaat het dan om autoversterkers, maar dat zou geen verschil moeten maken.
[etc.]
Ik weet niet wat je hier wilt bewijzen. Ik beweer niet dat elke versterker automatisch bij 4 Ohm tweemaal zoveel vermogen levert als bij 8Ohm. Dat hangt helemaal van de versterker en zijn ontwerp af. Ik vind trouwens een stabiliteitsverschil uitgedrukt in % raar.

Als je dit aandraagt om aan te tonen dat niet elke versterker identiek is, dan heb je gelijk. Maar dat beweer ik ook niet. Ik beweer dat elke versterker, mits deze opereert binnen zijn ontworpen grenzen, niet op gehoor te onderscheiden is (= klinkt hetzelfde) van een andere versterker die opereert binnen zijn ontworpen grenzen (bij gelijk volume ter volledigheid).

Als een versterker onstabiel wordt bij een bepaalde impedantiedip, dan opereert deze buiten zijn grenzen en is dan voor die specifieke toepassing een slechte versterker en valt deze buiten mijn stelling.
Frogmen schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 10:32:
Vindt het wel erg grappig worden, dat het verschil in kabeltjes niet geloofd wordt snap ik nog wel maar hier glashard beweren dat je geen verschil tussen versterkers hoort slaat echt nergens op. Loop lekker voor je test de eerste de beste hifi zaak in en luister even, als je het daarne met droge ogen blijft beweren, mag je door naar de KNO arts.
Toevallig dit weekend thuis de versterker vervangen en mijn vrouw kon onbevooroordeelt duidelijk het verschil horen.
Ik ga regelmatig naar de KNO arts om een audiogram te laten maken. Met mijn gehoor is niets mis. Hoe is het met jou cognitieve vermogen?.....Of kun jij bij de eerste de beste HiFi-zaak de volumes gelijk regelen op 0.5 dB?

Heb je überhaupt wel eens een luistertest meegemaakt waarbij dat gebeurt is? Zo ja: Waarom roep je dan van die domme dingen? Zo nee....Lees dit topic eens door voordat je wat de wereld in blaat.

Heb jij toevallig dat weekend ook blind vergelijkend geluisterd met uitgangsvolumes gelijk geregeld binnen 0.5dB? En hoezo was je vrouw onbevooroordeeld? Wist ze niet dat jij met de stereo bezig was geweest?
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 12:09:
[...]

Klopt, maar waarom zou ik al het risico moeten dragen in deze weddenschap?

Beide partijen moeten accepteren dat ze ondanks hun "gelijk" verliezen.
Dat draag je niet. Jij beweert dat je verschillen kan horen. Ik beweer dat dat niet kan onder de door mij gestelde randvoorwaarden. Ik wil ook best 20 trials doen om aan te tonen dat ik het verschil niet hoor. Dat bewijst echter niets. Als jij een acceptabele test kunt bedenken, waarbij duidelijk aangetoond wordt dat er hoorbare verschillen zijn doe ik daar graag aan mee en draag ik het volledige risico dat mijn stelling niet klopt.
alex3305 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:36:
Voor die HDMI kabels kun je een hele gemakkelijke wetenschappelijke test maken. Gewoonweg een testbeeld op de televisie plaatsen en dan met een spectrograaf (toch? :$) de kleuren meten en kijken of er verschillen zijn tussen verschillende kabels. Misschien is dit iets wat Tweakers zou kunnen reviewen, hebben we meteen een goede, betrouwbare bron waarheen te verwijzen valt :).
Die test is al eens gedaan door kassa (link wel ergens in deze thread): HDMI kabels werden geleid door een enorm sterk inductieveld en het digitale signaal aan de ingang werd vergeleken met het signaal dat eruit kwam. Conclusie: Geen verschil tussen de 3 geteste kabels (één no-name, één van rond de €40,- en een Monsterkabel van €140,- als ik het mij goed herinner.

Dat is het voordeel van digitale signalen. Daar kun je de mens uitschakelen en eenvoudig aantonen of wat er in gaat ook is wat er uit komt.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 08:34

Part

Helemaal niets.....

Geen matches
Als een fabrikant een bepaald vermogen opgeeft en dat alleen weet te behalen met een fan dan is er toch al een hoorbaar verschil tussen de twee versterkers.
Dan heb je bij deze al aangetoond dat niet alle versterkers binnen de opgegeven specs een gelijk geluid neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 19:57:

Tja, vraag is dan weer : Wat is er momenteel nog van de stelling over.

Waar we begonnen met de claims
- ik hoor sowieso wel verschil tussen de diverse sets op goede luidsprekers die niet meteen in de absolute topklasse vallen
- Dan helpt het natuurlijk wel om met dezelfde CD a-b vergelijkingen te doen.

Zitten we nu op :
- Ik hoor waarschijnlijk in meer dan 60% van de gevallen verschil als het op mijn eigen set in mijn omgeving op mijn eigen volume en met mijn eigen balansinstellingen gebeurt.
- Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat het gaan hebben over verschillende CD's helemaal uit den boze is
Het blijft voor sommigen heel moeilijk om zich bij de feiten te houden.

De stelling waarmee alles begon was dat er geen verschil hoorbaar was, period! Die 60% voldoet gewoon aan de norm om die stelling te falcificeren.

Ik heb geen stelling geponeerd, dat was Killer!
Maarja, ik ga nog even op zoek naar de luck-staatjes en voor de rest ga ik hier voorlopig maar even lurken. Ik wil namelijk geen DS04 afschrikken, want het lijkt mij schitterend als hij de standaard natuurkunde wetten op de een of andere manier verslaat. Ik verwacht echter van niet...
Welke natuurkundige wet heb jij het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Ok dan, ik kan het niet laten (en ik kan de staatjes niet meer vinden van het jref forum, ergens daar staat een linkje maar ik kan hem niet meer naar boven halen)
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:19:
[...]
Die 60% voldoet gewoon aan de norm om die stelling te falcificeren.
Welke norm is dat dan precies? Ik ken geen norm die 60% bij 9 trials goedkeurt als er geluk in het spel is...
Ik heb geen stelling geponeerd, dat was Killer!
Je begrijpt dat de claims die ik opschreef letterlijke copy/pastes uit jouw bericht waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Killer schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:03:

Omdat de versterker die Burne uitkoos een beter advies was. De versterker die ik aandraag heeft minder vermogen. Als de door jou gebruikte luidsprekers inderdaad echt zoveel vermogen nodig hebben zal bij de door mij aangedragen eerder de fan aanspringen en dat staat een blind vergelijk in de weg. Mijn advies was dus iets te kort door de bocht. Als we de versterker van Burne gebruiken lopen we iets minder snel tegen de grenzen aan en testen we nog steeds de stelling.

Maar goed, dan doen we het met de door mij aangedragen versterker en moeten we zorgen dat we op een luisterniveau spelen waarbij de fan niet aanslaat (of we schakelen hem definitief uit, maar dan moeten we nog op dat vermogen blijven anders raakt de versterker oververhit).
Nogmaals, van mij mag je langskomen om te kijken op welk niveau ik wil spelen. Zo idioot is dat ook weer niet.
Fair enough. Ik draag dan de versterker aan die met dat volume iets kan. Dat kan een andere zijn als die ik eerder in een opwelling adviseerde, omdat ik niet weet wat voor jou een normaal volume is.
Mocht het noodzakelijk zijn, dan wil ik daar nog best soepel in zijn.
Net zoals jij bepaalt onder welke condities de test uitgevoerd moet worden (een door jou gespecificeerd volume) bepaal ik in deze het aantal trials. Waarom 20? Omdat dan de kans voor mij klein genoeg is dat je een hoge score haalt puur op mazzel
Ik heb al uit den treure uitgelegd waarom 20 teveel is op een dag en waarom geluk en pech beide kanten evenveel beïnvloed.

Het is een eis die niet meer, maar minder nauwkeurigheid biedt!
Jij mag de muziek uitkiezen. Het is wel verbazingwekkend dat je eerder claimt duidelijke verschillen te horen en als we gaan testen bestaat er ineens muziek waarop er geen verschillen hoorbaar zijn? Maar dat is geen issue, jij mag kiezen.
Waar heb ik geclaimd dat er altijd duidelijke verschillen zijn? Er zijn uitersten en minder extremen. Natuurlijk zijn er ook versterkers die heel erg op elkaar lijken kwa geluid. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik de door jou aangedragen opponent wil, omdat jij die niet koos als opponent... ;)

Mensen lijken ook niet allemaal op elkaar, maar je kan een dubbelganger hebben... dat kan bij versterkers ook natuurlijk. Met name ook omdat mensen nog meer variabelen hebben dan versterkers (i.e. de kans op een dubbelganger is bij een versterker wat groter).
Als de verschillen groot genoeg zijn, dan zijn ze ook na 3 uur wel hoorbaar. Tevens luister je geen 3 uur constant maar met onderbrekingen en dat kan de mens prima. ik doe voor mijn werk soms 8 uur met 30 min. pauze niets anders. 20 trials is het minimum.
Ga je nu met een dealbreaker er onderuit willen komen?

Ik heb niet gesteld dat de verschillen heel groot zijn. Jij hebt gesteld dat er geen verschil is. Het valt mij wel op dat er net gedaan wordt alsof die stelling niet op tafel ligt aangezien ik op de een of andere manier alles moet bewijzen... Ik moet hoge percentages halen met correcte keuzes, ik moet ruim 3 uur geconcentreerd luisteren...

Maar zo werkt het niet. Ik doe een aanbod welke door jou onmiddellijk zou moeten worden aanvaard als jouw stelling klopt, want jouw winstkans is dan hoe dan ook groter dan 50%!!!

En dat neem je niet aan? Waarom?

Misschien toch niet zo zeker van de eigen stelling?
Pauzes zijn prima. het aantal trials wordt niet aan getornd. Indien het aantal trials omlaag moet, dient het aantal testpersonen omhoog te gaan, om op die manier gokkans uit te sluiten.
Zelfs met 500 tests kan je de kans op geluk niet UITSLUITEN. Dus is het argument invalide.
In mijn ogen niet. Indien de gebruikte apparatuur voldoende gedimensioneerd is om de gebruikte luidsprekers aan te sturen op het gewenste volume, zou de apparatuur onhoorbaar moeten zijn in mijn beleving.
Maar zelfs 60% bij 9 tests is voor jou onvoldoende om te happen.

Tsja... Tussen woord en daad zit wat licht zal ik maar zeggen.
Waarin zit dan het enorme verschil in aanbevolen versterkervermogen? Voor de i is dat 200 Watt als ik het goed heb. (dit is overigens een oprechte vraag. Ik zal hem ook aan PCM stellen).
200w tot 800w. Ook voor de i.
Het probleem is dat deze wel op hoog niveau (qua volume) kan spelen, echter gaat er dan een fan hoorbaar draaien. Dat maakt hem minder geschikt voor een blind luistervergelijk.
Waarbij aangetekend dat dat alleen al iets is waar een high end apparaat nimmer mee wegkomt. Maar verder snap ik de opmerking.
Na er nog eens over nagedacht te hebben vraag ik mij eigenlijk af wat we nu gaan testen. Mijn stelling was dat een versterker, mits deze binnen zijn grenzen functioneert, niet anders klinkt dan een andere versterker die dat ook doet. Vervolgens stel ik dat goede versterking geen duizenden euro's hoeft te kosten.

Jij stelt vervolgens een vergelijk voor met een versterker die aan best wel extreme eisen dient te voldoen qua vermogen en eist als tegenkandidaat een versterker die maar max. €500,- mag kosten. En dan testen we dus niet de essentie van mijn stelling die jij aanvecht.

Dan testen we of ik beneden de €500,- een versterker kan vinden met dezelfde operationele specificaties als de Bryston. Lukt mij dat niet dan hebben we bewezen dat je specificatie-eisen kunt stellen die zich automatisch laten vertalen naar een prijs >€500,-

Als je mijn stelling echt zou willen testen, dan zou ik eigenlijk op zoek moeten gaan naar een versterker die voldoet aan de vermogens eis en geen duizenden euro's kost.

Maar goed. Ik heb de spec-sheet opgevraagd van PCM speakers en van die €129,- versterker, zodat ik aan de hand daarvan kan bepalen welke geluidsniveaus ik kan halen zonder dat de koeling actief dient te zijn. Zo snel als ik dat weet kan ik een uitspraak doen of de €129,- versterker geschikt kan zijn voor de voorgestelde test.
Wat we m.i. vooral testen is in hoeverre we achter onze eigen woorden staan. Ik kan prima aangeven waarom mijn voorstel geaccepteerd zou moeten worden door jou aangezien als jij gelijk hebt jouw winstkansen groter zijn dan jouw verlieskansen en v.v.

Als er dan iemand is die toch niet mee wil doen, dan heb ik het idee dat die persoon niet zo geloofd in de eigen woorden.
Ik weet niet wat je hier wilt bewijzen. Ik beweer niet dat elke versterker automatisch bij 4 Ohm tweemaal zoveel vermogen levert als bij 8Ohm. Dat hangt helemaal van de versterker en zijn ontwerp af. Ik vind trouwens een stabiliteitsverschil uitgedrukt in % raar.

Als je dit aandraagt om aan te tonen dat niet elke versterker identiek is, dan heb je gelijk. Maar dat beweer ik ook niet. Ik beweer dat elke versterker, mits deze opereert binnen zijn ontworpen grenzen, niet op gehoor te onderscheiden is (= klinkt hetzelfde) van een andere versterker die opereert binnen zijn ontworpen grenzen (bij gelijk volume ter volledigheid).
Hoezo blijft het volume dan gelijk? Het verandert nu juist door het frequentiebereik heen! Dat is nu juist het punt: er komt dan ook meetbaar iets anders uit de luidspreker! Alleen als de stabiliteit gelijk(waardig) is of de luidspreker in het gehele bereik dezelfde impedantie heeft zou het volume echt gelijkgetrokken kunnen worden over het gehele frequentiebereik.
Als een versterker onstabiel wordt bij een bepaalde impedantiedip, dan opereert deze buiten zijn grenzen en is dan voor die specifieke toepassing een slechte versterker en valt deze buiten mijn stelling.
Niet instabiel... Gewoon, anders... Je kan alles wel beschouwen als een slechte versterker, maar of dat dan ook terecht is...
Dat draag je niet. Jij beweert dat je verschillen kan horen. Ik beweer dat dat niet kan onder de door mij gestelde randvoorwaarden. Ik wil ook best 20 trials doen om aan te tonen dat ik het verschil niet hoor. Dat bewijst echter niets. Als jij een acceptabele test kunt bedenken, waarbij duidelijk aangetoond wordt dat er hoorbare verschillen zijn doe ik daar graag aan mee en draag ik het volledige risico dat mijn stelling niet klopt.
Ik hoor van velen dat mijn test niet acceptabel is. Ik kan onderbouwen waarom hij dat wel is. Een onderbouwing a contrario moet ik nog zien... Men komt niet verder als "toeval heeft invloed". Nou, dat klopt! Beide kanten op en in gelijke mate. Dat moeten we maar accepteren, want ook met 20 tests is toeval nog een niet geringe factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Geen matches
Ik lees dat er nogal wat commotie is/was over muziekstukken waarbij mogelijk geen verschil te houten zou kunnen zijn en daaraan vast het aantal trials dat benodigd is.

Misschien dat het de test wat minder leuk maakt, maar wat is er mis om elke keer hetzelfde stukje muziek te gebruiken? Bijvoorbeeld een intro van een paar seconde uit een zeer dynamisch stuk? Verschil = verschil dat hoeft niet aantoonbaar gemaakt te worden door verschillende muziekstukken, toch? Op deze manier kun je die 20 benodigde trials ook in vrij korte tijd uitvoeren, temeer tijd er overblijft voor gezellig luisteren en voor de inwendige mens...

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:32:

Welke norm is dat dan precies? Ik ken geen norm die 60% bij 9 trials goedkeurt als er geluk in het spel is...
Er is bij 9 trails en ook bij 20 trails ALTIJD geluk in het spel.

Dat is een factor die we moeten accepteren, tenzij de test echt goed opgezet wordt.

En vooruit: als Killer dat echt goed wil doen, dan doe ik mee en zet ik er 250 euro op. Maar dan ook echt een gedegen onderzoek!

Want kennelijk is het heel belangrijk om geluk uit te sluiten en dan is dat Killer ook wel veel tijd en moeite waard natuurlijk....
Je begrijpt dat de claims die ik opschreef letterlijke copy/pastes uit jouw bericht waren?
Je weet dat het een reactie was op?

Volslagen onzin om alles maar op mijn bordje te willen schuiven. Het is opvallend zoveel moeite men heeft uitgaande van de rotsvaste overtuiging die men uit draagt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:45:
[...]
Er is bij 9 trails en ook bij 20 trails ALTIJD geluk in het spel.
En ook bij 1 trial is er geluk in het spel. 20 trials is een heel normale norm voor een test om het geluk te minimaliseren. 9 niet en zeker niet met 60%.
En vooruit: als Killer dat echt goed wil doen, dan doe ik mee en zet ik er 250 euro op. Maar dan ook echt een gedegen onderzoek!

Want kennelijk is het heel belangrijk om geluk uit te sluiten en dan is dat Killer ook wel veel tijd en moeite waard natuurlijk....
Is dat dan onder de voorwaarden die Killer gepost heeft? Want dan ben ik wel bereid om Killer's 250 te dragen..
[...]
Het is opvallend zoveel moeite men heeft uitgaande van de rotsvaste overtuiging die men uit draagt!
QFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:50

Sorcerer8472

Mens sana?

Geen matches
begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:25:
[...]

Als de kans de juiste mogelijkheid te kiezen 0,5 is, is de kans dat 63 of meer van de 104 vragen goed worden beantwoord op basis van toeval kleiner dan 0,02
Ik kom uit op 0.0477 (dus nét significant). Mijn statistiek is erg roestig en ik heb geen SPSS-licentie meer dus ik moet het even van een internet-calculatortje hebben :P
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 16:18:
[...]

Toeval valt nimmer uit te sluiten, zoals ik eerder aangaf, in de praktijk worden kansen van kleiner dan 1:1.000.000.000.000.000.000 nog "benut".

De vraag is alleen of die 60% voldoende is als die test veel vaker wordt gedaan. En voor mijn part: iedere dag gedurende 25 jaar. Dan komen we op ruim 9.000 tests. Is dan 60% voldoende?
Die eerste alinea uit je reactie vind ik enorm ongelukkig gekozen, maar het klopt wel. Het kán altijd toeval zijn. Alleen door meerdere proefpersonen te gebruiken en een setup met een controlegroep sluit je het wel voor een flink deel uit.

Ook vind ik het nog belangrijk wat 60% is. "60% goed"? Ik zou liever gescheiden willen zien hoeveel 'wel verschil' je goed hebt en hoeveel 'geen verschil'. Daarnaast zou ik het ook erg belangrijk vinden dat je het Clever Hans-effect vermijdt:
Wikipedia: Clever Hans (must read!)

Zeker als mensen er 250 euro op inzetten 8)7

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Sorcerer8472 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:00:
[...]
Zeker als mensen er 250 euro op inzetten 8)7
Ach, ik heb iets van alle correct uitgevoerde ABX-testen met me mee. Dan vind ik het al snel geen gok meer.

En ach, als hij de 1e is die een correct uitgevoerde ABX-test doorstaat. Dan heeft hij het wmb ook wel verdiend...
[...]
Ook vind ik het nog belangrijk wat 60% is. "60% goed"? Ik zou liever gescheiden willen zien hoeveel 'wel verschil' je goed hebt en hoeveel 'geen verschil'.
Geen verschil is simpelweg niet goed, oftewel fout. Of de test moet aangevuld worden tot er een voldoende grote sample size is met wel antwoorden.
Je kan niet zomaar de sample size gaan verlagen met 'geen verschil' (het is notabene zijn eigen uitgezochte muziek)

[ Voor 40% gewijzigd door Gomez12 op 29-08-2011 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:08:

Geen verschil is simpelweg niet goed, oftewel fout. Of de test moet aangevuld worden tot er een voldoende grote sample size is met wel antwoorden.
Je kan niet zomaar de sample size gaan verlagen met 'geen verschil' (het is notabene zijn eigen uitgezochte muziek)
Dat vind ik weer een reële eis. Bij geen verschil een ander stuk toevoegen en dus 9 keer kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:52:

Is dat dan onder de voorwaarden die Killer gepost heeft?
Ik vraag alleen om een gedegen onderzoek. Het is niet aan mij om dan daar weer randvoorwaarden aan te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:27:
[...]

Dat vind ik weer een reële eis. Bij geen verschil een ander stuk toevoegen en dus 9 keer kiezen...
Killer zegt 20x
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:28:
[...]
Ik vraag alleen om een gedegen onderzoek. Het is niet aan mij om dan daar weer randvoorwaarden aan te stellen.
Ok, dus de voorwaarden zoals Killer die neergezet heeft zijn acceptabel?

Het begint er dan echt op te lijken dat er een test gaat komen en Killer zonder risico 250 kan verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:08:

Ach, ik heb iets van alle correct uitgevoerde ABX-testen met me mee. Dan vind ik het al snel geen gok meer.

En ach, als hij de 1e is die een correct uitgevoerde ABX-test doorstaat. Dan heeft hij het wmb ook wel verdiend...
Dat doet mij er aan denken...

Ik postte iets en het bleef oorverdovend stil...

http://sound.westhost.com/amp-sound.htm

Ik ben overigens benieuwd wat een correct uitgevoerde ABX test is... Is dat een test met gewenst resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik wil nog wel akkoord gaan met 2x 9 en dan gemiddeld 60%.
Ok, dus de voorwaarden zoals Killer die neergezet heeft zijn acceptabel?
Stond dat er, of liet ik dat nu net even in het midden omdat ik het voorstel graag op alle merites wens te beoordelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Geen matches
@Killer met betrekking tot die HDMI test.

Die test heb ik gezien en vond ik ook redelijk goed. Het brakke aan die proefopstelling vond ik echter dat er door mensen werd getest bij het kijken en deze echt verschil kon zien, dus een bias hadden (ook al koos de testpersoon voor de goedkoopste kabel). Als tweede hekel punt werden er ook nog eens vijf verschillende televisies gebruikt in verschillende hoeken. Dus dat is eigenlijk ook niet helemaal eerlijk.

Mijn ideale test zou een kleurmeter hebben op een vaste afstand (dus met statief) van één enkel scherm en één enkele bron met verschillende kabels van dezelfde lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:35:
[...]
Ik lees het wel weer als Killer reactie geeft, ik ben best bereid om een simpele duidelijke test (imho pijnloos) te sponsoren waar ik vertrouwen in heb, maar ik heb weinig zin om een koehandel te sponsoren.

2x9 bedoel je volgens mij mee dat je het over 2 dagen wilt verdelen en ik vermoed dat dat logistiek simpelweg niet rond te krijgen is. 60% heb ik me al over uitgelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ja, verdelen over twee dagen.

Dat dat logistiek niet rond te krijgen is, is onzin.

De reden waarom ik 9 tests op 1 dag voldoende vind heb ik gegeven. Ik heb ieder onderbouwd verzoek om mijn eisen bij te stellen ingewilligd. Tot een vergelijk komen doe je met z'n tweeën. Ik ben dus benieuwd naar de reactie van Killer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
...
Ik kom uit op 0.0477 (dus nét significant). Mijn statistiek is erg roestig en ik heb geen SPSS-licentie meer dus ik moet het even van een internet-calculatortje hebben :P
Ik heb een rechtszijdige toets op een hypothese met binominale verdeling met een kans op beide uitkomsten van 0.5 gekozen. Lijkt me in dit geval van toepassing. Kritiek is welkom, ik wil altijd wat bijleren. Dan kom ik op net wat minder dan 0,02 voor de p.

Online zijn tegenwoordig best wel wat R-interfaces te vinden, de R-code:
code:
1
binom.test(63,104,(1/2),alternative="greater")
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:35:
...
...
De p van 0,24 die daaruit resulteert (bij 11/18 dus) is in mijn ogen dan wel weer wat onbevredigend, in de jouwe ook neem ik aan.
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 21:28:
Dan moet je niet de hele tijd bepaalde kritiek wegwuiven zonder dat voldoende te beargumenteren lijkt me.

[ Voor 30% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2011 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Geen matches
60%, waar hebben we het over? Met een enkel muziekstuk, waarbij volgens de testnemer verschil hoorbaar is, moet er toch richting 100% gescored kunnen worden? Als er kans bestaat dat er muziekstukken van het niveau telefoon tap kwaliteit, kan ik me voorstellen dat e meer richting de 50% gegaan moet worden. Maar met een stuk naar keuze met bijvoorbeeld veel dynamiek, is het toch vrij snel even een paar keer de juiste te pikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Geen matches
Leuk leesvoer: http://www.hometheaterfoc...lifier-sound-quality.aspx

"You hear it all the time in hi-fi audio system reviews, phrases like:

You need a warm sounding amp to mellow out your bright speakers sound.

Audiophiles have been associating acoustic qualities to the choice in amplifier for decades. There must be some difference in sound, otherwise there wouldnt be such a wide disparity between the really exotic amplifiers that cost thousands versus the mainstream amplifiers that cost less than $500. The differences certainly arent in the specifications. Cheaper amps these days always go for the 100 Watt per channel rating on their specs sheet. It seems even a $200 Sony receiver desires to be called a 100W amp"

"Editors of Stereo Review magazine (now called Sound and Vision) conducted a high profile test of their own, recruiting expert double blind tester David Clark of DLC Designs (who does such tests professionally for CD players and hi-fi VCRs). The test was reported in detail by Ian G. Masters and published in Stereo Review magazine. The test was designed to be as objective as possible, using the same system, speakers, playback etc. They had a panel that consisted of some 25 listeners all audio/hi-fi professionals with an equal number of hi-fi objectivists who believed there would be little to no perceptible difference between amplifiers, and audiophiles who believed there was a huge difference between expensive or tube amps and their cheaper counterparts."

spoiler:
"What does it mean? It means that people who advise you to buy expensive amplifiers because they believe amps contribute coloration to acoustic quality probably couldnt tell the difference between their favorite exotic amp and a $200 Pioneer. It doesnt mean that you should only choose the cheapest amp you can. There are other considerations not the least of which is the longevity of the unit. A $200 receiver is more likely to have a short lifespan, but a decent quality power amp could last a lifetime. There are also other considerations: the one thing that will certainly present problems is clipping. In the test they set the gain equally to all amps, so there was no difference in the power output, and the gain was set well within the specified limitations of the amp itself. This might not be the case at home; the speakers you use could be of all different efficiency ratings. You have to ensure your amp has plenty of reserve power for handling spikes in the soundtrack without clipping. Clipping is distortion, and distortion is the simple explanation for the coloration people claim to hear from certain amps. So, the weak highs or muddy bass you might hear from a cheap amp is probably clipping, or it could be a placebo."

[ Voor 16% gewijzigd door Devster op 29-08-2011 22:27 ]

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
Part schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:11:
Als een fabrikant een bepaald vermogen opgeeft en dat alleen weet te behalen met een fan dan is er toch al een hoorbaar verschil tussen de twee versterkers.
Dan heb je bij deze al aangetoond dat niet alle versterkers binnen de opgegeven specs een gelijk geluid neerzetten.
Ik doelde op het geluid dat ze produceren via de luidsprekers. niet op zoomen van fans, brommen van trafo's en klapperen van relais
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 20:42:
Nogmaals, van mij mag je langskomen om te kijken op welk niveau ik wil spelen. Zo idioot is dat ook weer niet.
Dat hoeft niet vooraf. Dat bepalen we op de dag zelf.
[...]
Mocht het noodzakelijk zijn, dan wil ik daar nog best soepel in zijn.
Fijn.
[...]
Ik heb al uit den treure uitgelegd waarom 20 teveel is op een dag en waarom geluk en pech beide kanten evenveel beïnvloed.

Het is een eis die niet meer, maar minder nauwkeurigheid biedt!
Kun je lang en breed over uitweiden, maar het is een wiskundig gegeven dat naarmate het aantal trials met een willekeurige uitkomst stijgt het gemiddelde van die uitkomst steeds meer binnen de binomiale verdeling valt. De kans op hoge scores wordt dus bewezen kleiner naarmate het aantal trials stijgt. Mijn eis ligt op 20 trials. Per trial luister je 1 minuut naar de muziek. Omdat 1 trial bestaat uit een A of B en 1 X component ben je per trial niet veel meer dan 2 minuten kwijt. Dat maakt ongeveer 1 uur aan luistertijd (40 min trials met wat speling per trial). Doen we 2 minuten per trial ben je 2 uur kwijt. Helemaal niet ondoenlijk lijkt mij.

Met minder trials ga ik niet akkoord omwille van de binomiale verdeling die ik wil halen. Bij 20 trials waarbij je per trial of goed of fout kunt zitten en je minimaal 18 keer goed moet raden de kans op 18 keer goed puur door gokken statistisch gezien 0.018%. De kans dat je meer dan 18 goed gokt is 0.020% De kans dat er minder dan 18 goed zijn is 99.98%.

Bij 10 trials met minimaal 6 goed liggen die cijfers op 20.5%, 37.7% en 62.3% en dat is voor onacceptabel laag om de stelling te bewijzen. Kun je je een slag in de ronde redeneren maar jou redenatie klopt niet. De binomiale verdeling is een geaccepteerde en bewezen wiskundige formule die gehanteerd wordt bij ABX testen.

Waar heb ik geclaimd dat er altijd duidelijke verschillen zijn? Er zijn uitersten en minder extremen. Natuurlijk zijn er ook versterkers die heel erg op elkaar lijken kwa geluid. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik de door jou aangedragen opponent wil, omdat jij die niet koos als opponent... ;)
Hier onder andere:
Ik vind het leuk dat er grenzen zijn aan het gehoor (dat ontken ik ook niet), maar dat is iets anders dan de vraag of de verschillen tussen (b.v.) versterkers zo miniem zijn dat ze niet boven de drempelwaarde uitkomen.

Dat laatste is wat ik betwist.
Ga je nu met een dealbreaker er onderuit willen komen?

Ik heb niet gesteld dat de verschillen heel groot zijn. Jij hebt gesteld dat er geen verschil is. Het valt mij wel op dat er net gedaan wordt alsof die stelling niet op tafel ligt aangezien ik op de een of andere manier alles moet bewijzen... Ik moet hoge percentages halen met correcte keuzes, ik moet ruim 3 uur geconcentreerd luisteren...
Nee, ik geef gewoon de voorwaarden voor de test op. Ik heb je al voorgerekend dat je geen 3 uur hoeft te luisteren. De stelling zoals ik die gesteld heb, staat nog steeds. Ik kan niet 100% onomstotelijk bewijzen dat iets niet bestaat (in dit geval het niet bestaan van hoorbare verschillen), ik kan het alleen maar aannemelijk maken. Iemand kan altijd stellen dat er iets is wat niet gemeten is of niet meegenomen is in de bewijsvoering. Als jij beweert dat er wel hoorbare verschillen zijn en dat jij ze kunt waarnemen, is het aan jou om dat te bewijzen. Als ik zou kunnen bewijzen dat er geen verschillen zijn, dan hoor ik graag hoe ik dat zou moeten doen.
Maar zo werkt het niet. Ik doe een aanbod welke door jou onmiddellijk zou moeten worden aanvaard als jouw stelling klopt, want jouw winstkans is dan hoe dan ook groter dan 50%!!!
En dat neem je niet aan? Waarom?
Misschien toch niet zo zeker van de eigen stelling?
Ter volledigheid: Ik bood in eerste instantie jou iets aan (het bijwonen van een luistervergelijk) Iets dat jij niet afdoende vond, waarna je met een eigen test op de proppen kwam. Daar ben ik op in gegaan, maar ik stel wel de voorwaarden waarop die test gedaan moet worden zodat de uitkomsten ook werkelijk iets zeggen.
Ik neem het aanbod van jou onder jou voorwaarden niet aan omdat deze een te grote kansfactor in zich hebben en dus niets bewijzen. Dat heeft niets te maken met zekerheid of onzekerheid over mijn stelling, dat is alleen een juiste manier van een gedegen test opzetten. Mijn stelling staat onverminderd overeind todat iemand aannemelijk het tegendeel kan bewijzen. Ik mag dan toch hopelijk, net als jij, uitmaken wat ik aannemelijk acht?
Zelfs met 500 tests kan je de kans op geluk niet UITSLUITEN. Dus is het argument invalide.
Nee, maar de kans daarop wordt wel exponentieel kleiner.
Maar zelfs 60% bij 9 tests is voor jou onvoldoende om te happen.

Tsja... Tussen woord en daad zit wat licht zal ik maar zeggen.
Dat is vind ik dit redelijk onder de gordel en dus niet echt noodzakelijk, maar dat zal ik laten gaan. Ik pleeg tests uit te voeren die valide en reproduceerbaar zijn volgens de gangbare wetenschappelijke normen. 60% uit 9 trials zegt helemaal niets en dat kun je weten als je enige kennis van de statistische wiskunde zou hebben.
Ik heb de vraag voor onderbouwing daarvan uit staan bij PCM. meneer van Dale wacht op antwoord.
[...]
Waarbij aangetekend dat dat alleen al iets is waar een high end apparaat nimmer mee wegkomt. Maar verder snap ik de opmerking.
Dat klopt. Ik doe ook geen uitspraken over wat wel en niet acceptabel is in termen van bouw en uitvoering, alleen over het geproduceerde geluid via de luidsprekers.
[...]
Wat we m.i. vooral testen is in hoeverre we achter onze eigen woorden staan. Ik kan prima aangeven waarom mijn voorstel geaccepteerd zou moeten worden door jou aangezien als jij gelijk hebt jouw winstkansen groter zijn dan jouw verlieskansen en v.v.

Als er dan iemand is die toch niet mee wil doen, dan heb ik het idee dat die persoon niet zo geloofd in de eigen woorden.
Ik wil nog steeds meedoen. Alleen wel onder gangbare en acceptabele voorwaarden. Ik zie daar geen probleem in.
[...]
Hoezo blijft het volume dan gelijk? Het verandert nu juist door het frequentiebereik heen! Dat is nu juist het punt: er komt dan ook meetbaar iets anders uit de luidspreker! Alleen als de stabiliteit gelijk(waardig) is of de luidspreker in het gehele bereik dezelfde impedantie heeft zou het volume echt gelijkgetrokken kunnen worden over het gehele frequentiebereik.
Begrijp je het nu echt niet, of wil je het niet begrijpen?

Een versterker wordt idealiter ontworpen om binnen de grenzen van de aangesloten belasting over het gehele frequentiebereik lineair te versterken, zonder fase-fouten. Dat wil zeggen dat een versterker bij een bepaalde frequentie en bepaalde impedantie voor zijn kiezen krijgt en bij een gegeven versterkingsfactor deze een berekenbaar vermogen naar de luidspreker zal sturen. Een andere versterker zal exact hetzelfde doen bij een gelijke versterkingsfactor (dat is immers de essentie van lineair versterken). Het uitgestuurde vermogen bij beide versterkers dient bij die belasting identiek te zijn bij een gegeven versterkingsfactor. Is dat niet het geval dan is één van de twee versterkers niet bemeten op die belasting bij die versterkingsfactor en opereert deze buiten zijn ontworpen werkgebied of vertoont deze geen lineair gedrag. Er zitten natuurlijk wel een marge tussen in werkelijkheid, die is echter te klein om hoorbaar te zijn.
[...]
Niet instabiel... Gewoon, anders... Je kan alles wel beschouwen als een slechte versterker, maar of dat dan ook terecht is...
Ik heb al een aantal malen uitgelegd wat voor mij een goede versterker is. ik ga dat niet nog een keer doen.
[...]
Ik hoor van velen dat mijn test niet acceptabel is. Ik kan onderbouwen waarom hij dat wel is. Een onderbouwing a contrario moet ik nog zien... Men komt niet verder als "toeval heeft invloed". Nou, dat klopt! Beide kanten op en in gelijke mate. Dat moeten we maar accepteren, want ook met 20 tests is toeval nog een niet geringe factor.
Ik zie graag die onderbouwing tegemoet. Ik heb aan de hand van de binomiale verdeling aangetoond dat bij 20 trials de kans op toeval statistisch gezien kleiner is dan 1%. Leg mij eens uit hoe het anders zou zijn dan, want de onderbouwing die je tot nu toe gegeven hebt blijkt aantoonbaar niet juist te zijn. Of twijfel je aan de validiteit van de statistische binomiale verdeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:10:

Dan moet je niet de hele tijd bepaalde kritiek wegwuiven zonder dat voldoende te beargumenteren lijkt me.
Wat wuif ik volgens jou weg dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Ejorne schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:17:
60%, waar hebben we het over? Met een enkel muziekstuk, waarbij volgens de testnemer verschil hoorbaar is, moet er toch richting 100% gescored kunnen worden? Als er kans bestaat dat er muziekstukken van het niveau telefoon tap kwaliteit, kan ik me voorstellen dat e meer richting de 50% gegaan moet worden. Maar met een stuk naar keuze met bijvoorbeeld veel dynamiek, is het toch vrij snel even een paar keer de juiste te pikken?
Muziekstuk kiest in dit geval de te testen persoon zelf uit. Dus ik ga ervanuit die de voor hem voordeligste muziek uitkiest en geen telefoon tap kwaliteit.
100% is ook weer onzin, iemand moet fouten kunnen maken.

Enkel moet de te testen foutkans lager liggen dan random, en normaal gesproken betekent dat al dat de foutkans vrij laag moet liggen, maar als je ook nog eens de "geen verschil" kaart erin wil betrekken dan wordt de foutkans nog lager (anders kan je bij het kritieke omslagpunt simpelweg blijven zeggen geen verschil en zo met (uitgaande van de 9 van ds04) 6 van 20 pogingen (14 geen verschil) alsnog claimen dat je "gewonnen" hebt)

@DS04 : Nog even over die "geen verschil", wil jij dan enkel meetellen waar je een foutief verschil hoort? Alles waar Killer zijn stelling opgaat dat wil je niet meetellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ejorne schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:17:
Even voor de goede orde: de stelling waar het om draait is dat je GEEN verschil zou kunnen horen. Dat is gewoon te weerleggen door de genoemde 60% (mits genoeg proeven, maar daar gaat het niet om).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:28:
...
Wat wuif ik volgens jou weg dan?
De methodologische en statistische kritiek op je aanpassingen van het testvoorstel.

@Killer, ik vind jou dan wel weer behoorlijk streng, met 17 (of ook 16) uit 20 zit je bijvoorbeeld nog steeds ruim onder een p van 0,01, wat toch een best gangbare en wat strengere significantiegrens is, al snap ik het gezien de stelligheid waarmee DS04 beweerde de verschillen te kunnen herkennen ook wel weer.

[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 29-08-2011 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:31:
[...]
Dat is gewoon te weerleggen door de genoemde 60% (mits genoeg proeven, maar daar gaat het niet om).
En dan kom je dus maar aanzetten met niet genoeg proeven...

Nee, ga dan lekker ergens anders trollen...

Als je echt totaal niets van statistiek snapte dan zijn er genoeg uitleggen geweest, maar hierboven toon je imho simpelweg aan dat je enkel aan het trollen bent...
begintmeta schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:37:
[...]
@Killer, ik vind jou dan wel weer behoorlijk streng, met 17 (of ook 16) uit 20 zit je bijvoorbeeld nog steeds ruim onder een p van 0,01, wat toch een best gangbare en wat strengere significantiegrens is, al snap ik het gezien de stelligheid waarmee DS04 beweerde de verschillen te kunnen herkennen ook wel weer.
Aan de andere kant heb je ook nog de "geen verschil" optie waar killer volgens mij niet op gereageerd heeft. Als je die overweegt moet je daar ook weer voor compenseren.

[ Voor 38% gewijzigd door Gomez12 op 29-08-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devster
  • Laatst online: 14-08 18:08

Devster

-=+CLOUDBARISTA+=-

Geen matches
Killer schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:27:
[...]
Of twijfel je aan de validiteit van de statistische binomiale verdeling?
Daar begint het wel op te lijken...

Maar je kunt(kon?) er trouwens 10.000 dollar mee verdienen: http://www.tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm

[ Voor 20% gewijzigd door Devster op 29-08-2011 22:48 ]

"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" ~Abraham Lincoln, 1864.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:43:
...
Aan de andere kant heb je ook nog de "geen verschil" optie waar killer volgens mij niet op gereageerd heeft. Als je die overweegt moet je daar ook weer voor compenseren.
Die moet je zoals ik (en jij) gepost hebben ook gewoon niet overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
[...]

De methodologische en statistische kritiek op je aanpassingen van het testvoorstel.

Ik vind de test redelijk streng gesteld. 2 X 600 Watt lineair onder de €500,- Dat is in mijn ogen in het extreme trekken van mijn stelling. Ik wil zulke extremen best aangaan, maar dan moet de test ook wel inhoudelijk goed zijn. Dan accepteer ik geen 'bijna goed' of 'dicht in de buurt'. Maar in het echt ben ik best een heel toegankelijk en meegaand persoon hoor :*)
[...]
Die wil ik niet meenemen om het niet nog verder te compliceren. De afwijking die die optie met zich meebrengt neem ik voor lief (en is statistisch gezien ook niet zo heel groot bij 20 trials)

-edit- Ik reken hem net even door. Bij 20 trials wordt de kans op 18 goed dan zelfs nog kleiner. Ik ben dus heel meegaand om hem niet mee te nemen :+

Ik heb er niet op gereageerd overigens omdat ik hem gewoonweg gemist heb. Excuses :X

[ Voor 7% gewijzigd door Killer op 29-08-2011 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Killer schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:27:

Kun je lang en breed over uitweiden, maar het is een wiskundig gegeven dat naarmate het aantal trials met een willekeurige uitkomst stijgt het gemiddelde van die uitkomst steeds meer binnen de binomiale verdeling valt. De kans op hoge scores wordt dus bewezen kleiner naarmate het aantal trials stijgt. Mijn eis ligt op 20 trials.
De handreiking is 2x9.
Met minder trials ga ik niet akkoord omwille van de binomiale verdeling die ik wil halen. Bij 20 trials waarbij je per trial of goed of fout kunt zitten en je minimaal 18 keer goed moet raden de kans op 18 keer goed puur door gokken statistisch gezien 0.018%. De kans dat je meer dan 18 goed gokt is 0.020% De kans dat er minder dan 18 goed zijn is 99.98%.

Bij 10 trials met minimaal 6 goed liggen die cijfers op 20.5%, 37.7% en 62.3% en dat is voor onacceptabel laag om de stelling te bewijzen.
Hoho... we hebben het over JOUW stelling dat je GEEN VERSCHIL hoort. En dan moet ik 90% scoren?

Dat is absurd en toont voor mij aan dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in een eerlijk vergelijk. Het slaat werkelijk nergens op dat pas bij 90% aannemelijk is dat ik verschil hoor.

En dan nog iets: leuk dat de kans dat ik gelijk krijg terwijl ik dat niet heb maar 0,02% mag zijn, maar heb je voor de aardigheid eens uitgerekend hoe groot de kans is dat jij gelijk krijgt terwijl je dat niet hebt?

Vind je die verschillen nu echt eerlijk, of is het gewoon dat je graag aan de wedstrijd begint met 10-0 voorsprong?
Kun je je een slag in de ronde redeneren maar jou redenatie klopt niet. De binomiale verdeling is een geaccepteerde en bewezen wiskundige formule die gehanteerd wordt bij ABX testen.
Ik hoef niets te bewijzen. Jij moet iets bewijzen. Schijn je steeds maar weer te "vergeten".
Hier onder andere:
Ik lees en zie het niet. Kun je nu even aanwijzen waar ik stel dat er altijd duidelijke verschillen zijn? Want dat staat er dus niet.
Nee, ik geef gewoon de voorwaarden voor de test op. Ik heb je al voorgerekend dat je geen 3 uur hoeft te luisteren. De stelling zoals ik die gesteld heb, staat nog steeds. Ik kan niet 100% onomstotelijk bewijzen dat iets niet bestaat (in dit geval het niet bestaan van hoorbare verschillen), ik kan het alleen maar aannemelijk maken. Iemand kan altijd stellen dat er iets is wat niet gemeten is of niet meegenomen is in de bewijsvoering. Als jij beweert dat er wel hoorbare verschillen zijn en dat jij ze kunt waarnemen, is het aan jou om dat te bewijzen. Als ik zou kunnen bewijzen dat er geen verschillen zijn, dan hoor ik graag hoe ik dat zou moeten doen.
Als ik op 60% kom na 18 tests, dan is de kans dat ik met geluk zover ben gekomen aanmerkelijk kleiner dan dat ik daadwerkelijk verschil hoor. Bij 90% is de kans dat ik met pech het net niet haal terwijl ik daadwerkelijk verschil hoor aanmerkelijk groter.

Je daagt mij kortom uit tot een duel, maar geeft wel als voorwaarde mee dat jij een AK47 mag meenemen en ik een aardappelschilmesje!
Ter volledigheid: Ik bood in eerste instantie jou iets aan (het bijwonen van een luistervergelijk) Iets dat jij niet afdoende vond, waarna je met een eigen test op de proppen kwam. Daar ben ik op in gegaan, maar ik stel wel de voorwaarden waarop die test gedaan moet worden zodat de uitkomsten ook werkelijk iets zeggen.
Ik neem het aanbod van jou onder jou voorwaarden niet aan omdat deze een te grote kansfactor in zich hebben en dus niets bewijzen. Dat heeft niets te maken met zekerheid of onzekerheid over mijn stelling, dat is alleen een juiste manier van een gedegen test opzetten. Mijn stelling staat onverminderd overeind todat iemand aannemelijk het tegendeel kan bewijzen. Ik mag dan toch hopelijk, net als jij, uitmaken wat ik aannemelijk acht?
Als kansfactor een probleem is... waarom eis je dan 90%?

Kennelijk vind je alleen kansfactor een probleem als jij daarmee kan verliezen. Als jij door de kansfactor meer winstkansen haalt is het geen probleem.

Kortom, je meet met twee maten.
Nee, maar de kans daarop wordt wel exponentieel kleiner.
Dat is ook niet waar... Denk daar maar eens over na!
Dat is ten eerste vind ik dit redelijk onder de gordel en dus niet echt noodzakelijk, maar dat zal ik laten gaan. Ik pleeg tests uit te voeren die valide en reproduceerbaar zijn volgens de gangbare wetenschappelijke normen. 60% uit 9 trials zegt helemaal niets en dat kun je weten als je enige kennis van de statistische wiskunde zou hebben.
Ik weet genoeg van statistiek om te weten dat die 90% die jij eist helemaal nergens voor nodig is. Als je maar genoeg test is 60% ruim voldoende om aan te tonen dat er kennelijk verschil gehoord wordt. En de eis verhogen naar 90% maakt weliswaar de kans kleiner dat ik ten onrechte als overwinnaar uit de strijd kom, maar de kans ook levensgroot dat jij als winnaar uit de strijd komt.

Ik kies voor 50-50 verdeling van het risico mbt het toeval. Jij wil zelf maar enkele promilles accepteren en laat dus ruim 99% van het toevalsprobleem aan mijn zijde.

Niet chique, niet sportief en getuigt niet van vertrouwen in de eigen stelling.
Ik wil nog steeds meedoen. Alleen wel onder gangbare en acceptabele voorwaarden. Ik zie daar geen probleem in.
Wat is er nu acceptabel als je de foutmarge vrijwel geheel voor rekening van de ander wil laten komen?
Begrijp je het nu echt niet, of wil je het niet begrijpen?

Een versterker wordt idealiter ontworpen om binnen de grenzen van de aangesloten belasting over het gehele frequentiebereik lineair te versterken, zonder fase-fouten. Dat wil zeggen dat een versterker bij een bepaalde frequentie en bepaalde impedantie voor zijn kiezen krijgt en bij een gegeven versterkingsfactor deze een berekenbaar vermogen naar de luidspreker zal sturen. Een andere versterker zal exact hetzelfde doen bij een gelijke versterkingsfactor (dat is immers de essentie van lineair versterken). Het uitgestuurde vermogen bij beide versterkers dient bij die belasting identiek te zijn bij een gegeven versterkingsfactor. Is dat niet het geval dan is één van de twee versterkers niet bemeten op die belasting bij die versterkingsfactor en opereert deze buiten zijn ontworpen werkgebied of vertoont deze geen lineair gedrag. Er zitten natuurlijk wel een marge tussen in werkelijkheid, die is echter te klein om hoorbaar te zijn.
Op basis van wat jij hier schrijft moet ik inmiddels begrijpen dat ALLE door Autohifi geteste versterkers niet volledig voldoen aan jouw normen en bijzonder veel uitstekend geteste versterkers dusdanige afwijkingen vertonen dat ze in jouw beleving slecht zijn.

Maar dat kan niet aan jouw normering liggen natuurlijk, dat ligt aan mij omdat ik te dom ben om het te begrijpen...
Ik heb al een aantal malen uitgelegd wat voor mij een goede versterker is. ik ga dat niet nog een keer doen.
Dat heb ik eerder al eens aangegeven: je kan niet stellen dat een stelling op gaat voor goede versterkers en vervolgens iedere versterker die iets anders doet dan jij wil in de hoek zetten met het bordje "slecht".

Wat wel en geen goede versterker is, is niet objectief, maar om nu jouw mening daarvoor als norm te nemen, dat is het andere uiterste.
Ik zie graag die onderbouwing tegemoet. Ik heb aan de hand van de binomiale verdeling aangetoond dat bij 20 trials de kans op toeval statistisch gezien kleiner is dan 1%. Leg mij eens uit hoe het anders zou zijn dan, want de onderbouwing die je tot nu toe gegeven hebt blijkt aantoonbaar niet juist te zijn. Of twijfel je aan de validiteit van de statistische binomiale verdeling?
Je kijkt, nogmaals (!), alleen naar de kans dat ik ten onrechte als winnaar uit de bus kom. Dat jij ten onrechte als winnaar uit de bus komt zal jou jeuken. Nou snap ik dat wel, maar het is niet chique en vasthouden aan die eis maakt voor mij duidelijk dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in een eerlijk vergelijk.

Dat mag jij dan onder de gordel vinden, ik heb voorlopig genoeg bewogen en bij jou zie ik verstarring. Komt niet over als iemand die zelfverzekerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Geen matches
Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 22:31:
[...]

Muziekstuk kiest in dit geval de te testen persoon zelf uit. Dus ik ga ervanuit die de voor hem voordeligste muziek uitkiest en geen telefoon tap kwaliteit.
100% is ook weer onzin, iemand moet fouten kunnen maken.
Ik ging er vanuit dat het een aantal random gekozen muziekstukken zouden zijn, omdat er ook sprake was van een 'geen verschil' optie of uitweg. Maar in geval van een test met maar 1 muziekstuk die gekozen is wegens zijn eigenschappen zou daar inderdaad geen sprake van hoeven zijn.

Ik heb het overigens ook over richting de 100% waarbij ik ook de aangehaalde 60% als richting de 50% beschouw...

[ Voor 3% gewijzigd door Ejorne op 29-08-2011 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches

Mijn stelligheid wordt iedere keer aangehaald. De stelligheid van Killer (die de hele discussie begon, ik reageerde slechts daarop) wordt nu pas echt weggewuifd.

Verschil is verschil. Indien geen verschil hoorbaar kom je rond de 50% uit. Daar zit 60% ruim voldoende boven.

De kans op verkeerde winnaars sluit je niet uit door de norm te verhogen, maar door het aantal tests te vergroten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches

En dan kom je dus maar aanzetten met niet genoeg proeven...

Nee, ga dan lekker ergens anders trollen...

Als je echt totaal niets van statistiek snapte dan zijn er genoeg uitleggen geweest, maar hierboven toon je imho simpelweg aan dat je enkel aan het trollen bent...
Welja.. nu ben ik aan het trollen. Ik heb mijn standpunt prima onderbouwd, maar genoeg zaken die ik aandraag worden gewoon genegeerd. 60% is voldoende, wil je toeval uitsluiten moet je gewoon vaker testen. Hogere percentages is gewoon het verleggen van het risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:05:
[...]
Verschil is verschil. Indien geen verschil hoorbaar kom je rond de 50% uit. Daar zit 60% ruim voldoende boven.
Gooi eens 9 x met een dobbelsteen, ik voorspel dat er in 60% van de gevallen een 4 of 5 of 6 boven komt te liggen... Als dat gebeurt dan is het dus geen toeval meer? Dan ben ik opeens voorspeller geworden? Of heb ik dan opeens jouw dobbelsteen mentaal aangestuurd?
Of zou misschien bij 9 worpen het toeval niet altijd een 50/50 verdeling zijn? Nee, dat zal niet...
De kans op verkeerde winnaars sluit je niet uit door de norm te verhogen, maar door het aantal tests te vergroten.
Oh ja, en wat wilde jij ook al weer? Het aantal tests verkleinen van 20 naar 9...

Ik gok dat als je echt aan die 60% wilt vasthouden dat een Killer of een Beginmeta je vast wel kan voorrekenen hoeveel proeven er nodig zijn om hetzelfde resultaat als Killer wil te bereiken, maarja als je 2x9 al een handreiking vindt...
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:08:
[...]
Ik heb mijn standpunt prima onderbouwd
Nope, je hebt gewoon een algemeen geaccepteerde neutrale ABX-test eerst enigszins omgezet naar je eigen voordeel en toen je daarin tegemoet werd gekomen heb je het hele principe van kansberekening zo ongeveer verkracht met jouw idee van 60%

Killer durfde het aan met een versterker die hij (volgens mij) op inet vond en die hij zeer waarschijnlijk nog nooit gehoord heeft en dan onder naar jouw voorkeur aangepaste standaard test-methodiek.

[ Voor 21% gewijzigd door Gomez12 op 29-08-2011 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:12:

Oh ja, en wat wilde jij ook al weer? Het aantal tests verkleinen van 20 naar 9...
Wat is de reden dat je zo opzettelijk draait met de feiten? Ik heb al lang en breed 2x9 aangeboden. Ik vind gewoon 9 tests op één dag voldoende tests.
Ik gok dat als je echt aan die 60% wilt vasthouden dat een Killer of een Beginmeta je vast wel kan voorrekenen hoeveel proeven er nodig zijn om hetzelfde resultaat als Killer wil te bereiken, maarja als je 2x9 al een handreiking vindt...
Ze komen maar met een voorstel waar in ieder geval recht wordt gedaan aan de belangen van beide partijen.
Nope, je hebt gewoon een algemeen geaccepteerde neutrale ABX-test eerst enigszins omgezet naar je eigen voordeel en toen je daarin tegemoet werd gekomen heb je het hele principe van kansberekening zo ongeveer verkracht met jouw idee van 60%

Killer durfde het aan met een versterker die hij (volgens mij) op inet vond en die hij zeer waarschijnlijk nog nooit gehoord heeft en dan onder naar jouw voorkeur aangepaste standaard test-methodiek.
Killer durft geen sodemieter, want eist vanaf het begin 90%, wat simpelweg nergens op slaat.

Er is geen enkele intentie bij de wederpartij om eruit te komen momenteel. Jammer. Ik stelde mijn woning er voor open. Maar nee... het is killer die zo lief en aardig is en ik ben de enige met een boude stelling die ik maar moet bewijzen en het is natuurlijk heel reëel dat alle risico's op een verkeerde winnaar op mij afgeschoven worden.

Kennelijk wordt dit draadje een beetje geregeerd door een specifiek clubje, die de meer objectieve personen al lang en breed hebben weggepest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Geen matches
'Zesjes-mentaliteit'. En blijkbaar weinig vertrouwen in je eigen kunsten.

Je hebt mijn voorspelling van 'smoesjes' wel waargemaakt. Chapeau.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:27:
[...]
Ze komen maar met een voorstel waar in ieder geval recht wordt gedaan aan de belangen van beide partijen.
Hmmm, was puur geluk dan jouw partij?

Ik zou zeggen lees je een wat in over ABX-testen, ga eens kijken bij die luistertest die Killer in het begin al voorstelde, bezoek eens wat willekeurige sceptici fora, ga eens kijken op dat hifi-forum wat die luistertest verricht.

En zie dan wat simpelweg de geaccepteerde standaarden zijn waar uitzonderlijke claims aan moeten voldoen.

Maarja, nogmaals. Ik ben bang dat je die grotendeels al kent (getuige je kennis dat 60% wel afdoende is bij voldoende tests om daarna simpelweg met niet-voldoende tests op de proppen te komen) maar dat je simpelweg wilt blijven trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:28
Geen matches
Ik zie de post steeds langer worden en toch is er steeds minder nieuws te melden. Ik stel voor eerst eens een statisticus te raadplegen en/of even in te lezen.
Deze links zijn zelfs voor mij voldoende om met mijn kennis daar iets over te zeggen.
http://www.bostonaudiosoc...s_speaker/abx_testing.htm
Depending on the numbers of trials, there is a definite number of correct answers beyond which one can say that the probability of a listener's getting that number by chance is less than five percent. This is what is known as a 95% confidence level. Assuming independence, with six trials one has to get all six correct to satisfy this criterion. With 24 trials, 17 correct answers is the threshold. The percent of correct answers needed to qualify for `reliably hearing differences' decreases as the number of independent trials increases.
http://home.provide.net/~djcarlst/abx_p9.htm
http://home.provide.net/~djcarlst/abx_bino.htm

Als we het al niet eens kunnen worden over het aantal tests dan voorspel ik dat ook deze ABX test niet uitgevoerd zal worden. Statistiek is een hulpmiddel, een methode om de geldigheid van de test te toetsen. Als het aantal te laag is, is de uitslag simpelweg niet betrouwbaar en dus nietszeggend. Wil je hieraan niet voldoen, begin er dan niet aan. Je hebt dan toch niet de insteek gehad een objectieve test te doen.

PS Voor een tweaker moet het toch een klein kunstje zijn om de fan van de burne amp te voorzien van een constante DC zodat deze altijd met constand toerental en geluidsproductie draait. Gezien het verwachte luistervolume zal dze toch niet hoorbaar zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
Ik zal nog één keer de moeite nemen. Ik poog inhoudelijk te reageren en met onderbouwing van mijn stelling te komen:
Ik heb je uitgelegd waarom ik 20 trials wil.2 X 9 = 18 trials. Waarom die 2 minder? Overigens ga ik er geen 2 dagen voor uittrekken. 2X10 trials, op één dag.

Maar goed, 18 trials wil ik ook wel doen: 18 trials, 17 goed.
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:01:
[...]
Hoho... we hebben het over JOUW stelling dat je GEEN VERSCHIL hoort. En dan moet ik 90% scoren?

Dat is absurd en toont voor mij aan dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in een eerlijk vergelijk. Het slaat werkelijk nergens op dat pas bij 90% aannemelijk is dat ik verschil hoor.
Nogmaals: Ik kan nooit en te nimmer bewijzen dat iets niet bestaat. Ik wil best 20 trials zelf doen om aan te tonen dat ik geen verschil hoor, maar dan bewijs ik niets, want dan is eenvoudig te stellen dat ik doof zou zijn.
Als mijn stelling klopt kan ook jij geen verschil horen. Door uitgebreid te testen zoals ik voorstel kan ik bewijzen dat ook jij geen verschil hoort en daarmee men stelling onderbouwen. Dat jij het wilt aangrijpen om te bewijzen dat er wel verschillen zijn moet je zelf weten. Ik bewijs dus wel degelijk wat met de luistertest.

Waarom slaat 90% nergens op? Hoe nauwkeuriger de test en hoe kleiner de kans op fouten door kans, des te sterker de bewijsvoering. Bij 60% kan de believer claimen er is verschil en de non-believer claimen dat er geluk is het spel was. Andersom kan de believer bij 60% aandragen dat de test niet goed was, omdat men geen 100% scoorde, ondanks de gouden oortjes en kan de non-believer claimen dat 60% juist wel aantoont dat de test valide is. Bij 99.9% zoals ik voorstel kunnen beide kampen tevreden zijn met de uitslag. Die enkeling die dan nog in die 0.1% kans gelooft die moet dat zelf maar weten.
En dan nog iets: leuk dat de kans dat ik gelijk krijg terwijl ik dat niet heb maar 0,02% mag zijn, maar heb je voor de aardigheid eens uitgerekend hoe groot de kans is dat jij gelijk krijgt terwijl je dat niet hebt?

Vind je die verschillen nu echt eerlijk, of is het gewoon dat je graag aan de wedstrijd begint met 10-0 voorsprong?
Ik snap werkenlijkwaar niet waar je het over hebt. Ik start niet met een voorsprong nog is de kans dat ik gelijk heb, terwijl ik dat niet zou hebben, groot. Als jij verschillen kunt horen dan moet je zelfs 100% kunnen scoren. We zijn hier niet bezig met een weddenschap maar een degelijke test waaruit conclusies te trekken zijn. Dan wil je niets overlaten aan het toeval
[...]
Ik hoef niets te bewijzen. Jij moet iets bewijzen. Schijn je steeds maar weer te "vergeten".
Ik wil ook bewijzen dat jij geen verschil kunt horen d.m.v. de test...Wat vergeet ik dan steeds?
[...]
Ik lees en zie het niet. Kun je nu even aanwijzen waar ik stel dat er altijd duidelijke verschillen zijn? Want dat staat er dus niet.
Ik heb het zo geïnterpreteerd. Blijkbaar niet correct, waarvoor excuses.
Als ik op 60% kom na 18 tests, dan is de kans dat ik met geluk zover ben gekomen aanmerkelijk kleiner dan dat ik daadwerkelijk verschil hoor. Bij 90% is de kans dat ik met pech het net niet haal terwijl ik daadwerkelijk verschil hoor aanmerkelijk groter.
:? :? :?

Je haalt twee soorten 'kans' door elkaar. Bij 60% is de kans dat je goed gokt groter dan bij 99.8%. De kans dat je 99.8% minder snel haalt dan 60% is logisch....Dat is het element geluk\gokwerk dat ik uit wil schakelen. Dat is de essentie van de hele test: Testen of je het verschil kunt horen tussen de beide versterkers, niet hoe goed jij in gokken bent...
Je daagt mij kortom uit tot een duel, maar geeft wel als voorwaarde mee dat jij een AK47 mag meenemen en ik een aardappelschilmesje!
Ik daag je niet uit voor een duel. Ik wil een luistertest doen, waaruit blijkt dat mijn stelling klopt, omdat jij geen aantoonbare verschillen kunt horen. Dat jij het ziet als een duel tussen jou stelling (er zijn wel hoorbare verschillen) en de mijne is voor je eigen rekening. Of denk je de verschillen nu niet elke keer waar te kunnen nemen? Ik neem geen enkel voordeel mee in de test: 2 versterkers..20 trials..18 goede duidingen. Waar zit de AK47 en waar het schilmesje?
[...]
Als kansfactor een probleem is... waarom eis je dan 90%?
Duhuh...Dat leg ik nu al 2 keer uit...Om de kansfactor juist uit te sluiten.
Kennelijk vind je alleen kansfactor een probleem als jij daarmee kan verliezen. Als jij door de kansfactor meer winstkansen haalt is het geen probleem.

Kortom, je meet met twee maten.
Mensenkinderen!! Ik creëer geen ongelijke kansen en ik heb niets te verliezen. Ik wil ook niets 'winnen'! Ik wil mijn stelling laten testen door jou. Niet halfslachtig, maar gedegen en volgens gangbare normen
[...]
Dat is ook niet waar... Denk daar maar eens over na!
Heb ik gedaan en blijkt nog steeds waar te zijn:

De binomiale verdeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~delanger/tweak/binomial.jpg

Waarbij
p de kans op succes is bij elke trial (in ons geval 0,5)
n het aantal waarnemingen is (het aantal trials, in ons geval 18)
k het aantal gewenste successen is (in ons geval 18)

Reken mij eens voor hoe meer trials niet voeren tot minder 'kans'?

Ik weet genoeg van statistiek om te weten dat die 90% die jij eist helemaal nergens voor nodig is. Als je maar genoeg test is 60% ruim voldoende om aan te tonen dat er kennelijk verschil gehoord wordt. En de eis verhogen naar 90% maakt weliswaar de kans kleiner dat ik ten onrechte als overwinnaar uit de strijd kom, maar de kans ook levensgroot dat jij als winnaar uit de strijd komt.

Ik kies voor 50-50 verdeling van het risico mbt het toeval. Jij wil zelf maar enkele promilles accepteren en laat dus ruim 99% van het toevalsprobleem aan mijn zijde.

Niet chique, niet sportief en getuigt niet van vertrouwen in de eigen stelling.
Je geeft met deze onderbouwing juist aan statistiek niet voldoende begrepen te hebben, preciezer het onderdeel kansberekening niet...
Toeval, kans, geluk...Dat wil ik juist zo veel als mogelijk uitsluiten....
Als jou bewering klopt is de kans dat ik als 'winnaar uit de strijd' kom fenomenaal klein. Als jij geen verschillen kunt horen is de kans dat ik als 'winnaar uit de strijd' kom fenomenaal groot...Dat is toch wat we willen, of niet soms?
[...]
Wat is er nu acceptabel als je de foutmarge vrijwel geheel voor rekening van de ander wil laten komen?
Ik wil gewoon geen foutmarge. Dat is goed algemeen gebruik bij testen
[...]
Op basis van wat jij hier schrijft moet ik inmiddels begrijpen dat ALLE door Autohifi geteste versterkers niet volledig voldoen aan jouw normen en bijzonder veel uitstekend geteste versterkers dusdanige afwijkingen vertonen dat ze in jouw beleving slecht zijn.

Maar dat kan niet aan jouw normering liggen natuurlijk, dat ligt aan mij omdat ik te dom ben om het te begrijpen...
Je wilt het niet begrijpen dus:

Versterker A krijgt een zuivere sinus van 1Khz met 2V top-top als ingangssignaal. De ingestelde versterkingsfactor is 10X. De aangesloten luidspreker heeft bij 1Khz een impedantie van 8Ohm. Bij een versterkingsfactor van 10 bedraagt het uitgangssignaal dus 20V top-top. Wat is de hoeveelheid stroom die versterker A moet leveren?

Versterker B krijgt exact hetzelfde verhaal voor zijn kiezen. Wat is de hoeveelheid stroom die versterker B moet leveren? (ik voorspel je, dat is gelijk aan versterker A)

Indien één van beide versterkers na meting niet de berekende hoeveelheid stroom levert is deze niet berekend op zijn belasting bij de gegeven versterkingsfactor. Is dat een slechte versterker over het algemeen?: nee, dat hoeft niet. Is het een slechte versterker voor de gegeven situatie?: Ja.

Vandaar de toevoeging in mijn stelling: VERSTERKERS DIENEN BINNEN HUN GRENZEN TE OPEREREN.

Het kan ook zijn dan één van de versterkers niet lineair is en bij versterkingsfactor 10 in werkelijkheid maar 9X versterkt. Is dat een slechte versterker?: In mijn ogen wel, een goede versterker dient voor mij lineair te opereren en derhalve 'onhoorbaar' te zijn. Deze versterkers kom je echter niet vaak tegen in de praktijk. Ze zijn er wel.
[...]
Dat heb ik eerder al eens aangegeven: je kan niet stellen dat een stelling op gaat voor goede versterkers en vervolgens iedere versterker die iets anders doet dan jij wil in de hoek zetten met het bordje "slecht".

Wat wel en geen goede versterker is, is niet objectief, maar om nu jouw mening daarvoor als norm te nemen, dat is het andere uiterste.
Nou dan nog maar een keer: Een goede versterker is voor mij een versterker die binnen grenzen waar ik hem voor wil inzetten een lineair gedrag vertoont. En dat is als je goed leest wat de meeste audiofielen ook willen.
Ik zeg verder niets over bouwkwaliteit, uiterlijk, etc. Het gaat in de door mij geponeerde stelling puur en alleen om geluidskwaliteit.
[...]
Je kijkt, nogmaals (!), alleen naar de kans dat ik ten onrechte als winnaar uit de bus kom. Dat jij ten onrechte als winnaar uit de bus komt zal jou jeuken. Nou snap ik dat wel, maar het is niet chique en vasthouden aan die eis maakt voor mij duidelijk dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in een eerlijk vergelijk.

Dat mag jij dan onder de gordel vinden, ik heb voorlopig genoeg bewogen en bij jou zie ik verstarring. Komt niet over als iemand die zelfverzekerd is.
Tot nu toe getuigd alleen jou stoïcijnse afwijzing van de 20 trials als teken van onzekerheid, of interpreteer ik dat verkeerd? De enige beweging die jij hebt gemaakt is het accepteren van een andere versterker, waarvan ik al heb aangegeven dat indien nodig we het bij de voorgestelde hielden. Voor de rest verstar je net als mij op het aantal trials en op de gebruikte volumes: Iets met verwijten, ketels en potten.
Mijn aanpak zorgt juist voor een eerlijk vergelijk omdat deze er voor zorgt dat kans zo veel mogelijk uitgesloten wordt en er allen getest wordt op het beweerde (Ik: er zijn geen hoorbare verschillen, jij: die zijn er wel en ik hoor ze.). Als ik jou redenering volg zou ik maar 1 trial moeten doen. Is de kans 50-50 en bewijzen we helemaal niets, maar hebben we wel gelijke kansen......Nogmaals het is geen wedstrijd, het is een test.

[ Voor 255% gewijzigd door Killer op 30-08-2011 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Geen matches
jeronimo schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:45:
PS Voor een tweaker moet het toch een klein kunstje zijn om de fan van de burne amp te voorzien van een constante DC zodat deze altijd met constand toerental en geluidsproductie draait. Gezien het verwachte luistervolume zal dze toch niet hoorbaar zijn..
Zet de versterkers in een andere kamer. Problem solved.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Geen matches
Zowiezo versterkers in je huiskamer met hoorbare fans. lijkt me niet echt bevordelijk voor de luisterervaring vooral van de wat zachtere passages.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Geen matches
Killer schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:55:

De binomiale verdeling:
[afbeelding]

Waarbij
p de kans op succes is bij elke trial (in ons geval 0,5)
n het aantal waarnemingen is (het aantal trials, in ons geval 18)
k het aantal gewenste successen is (in ons geval 18)
Voordat er iemand over gaat vallen: je bedoelt natuurlijk k = 17.

Verder @ DS04: Ik vind het vreemd dat jij tegen een hoog betrouwbaarheidsinterval bent, zo lijkt het net alsof je niet achter jezelf/je apparatuur staat. Juist jij zou een betrouwbaarheidsinterval van >95% moeten eisen, want jij weet dat je gelijk hebt. Je wilt toch niet dat de mensen in dit topic straks kunnen zeggen "tja, het was puur geluk dat hij het verschil hoorde", terwijl het helemaal geen geluk was, maar jouw mooie versterker en goede gehoor?

Met een betrouwbaarheidsinterval van 60% bij een sample grootte van 18 is de kans veel te groot dat dat gebeurt. Dat wil je uitsluiten, en door een kleine p na te streven sta jij straks ontzettend sterk in je argument dat de rest ongelijk heeft en is deze discussie in een klap voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
sub0kelvin schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 01:55:
[...]

Voordat er iemand over gaat vallen: je bedoelt natuurlijk k = 17.
Scherp, scherp...Nee eigenlijke bedoelde ik n=20. Maar zoals ik aangaf mag de verdeling 18-17 van mij ook, dus dan heb jij weer gelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Geen matches
Killer schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 02:01:
[...]

Scherp, scherp...Nee eigenlijke bedoelde ik n=20. Maar zoals ik aangaf mag de verdeling 18-17 van mij ook, dus dan heb jij weer gelijk :+
Owja, dat kon natuurlijk ook. :D Ik dacht tussen de (vele) regels door een soort van acceptatie van de gulden middenweg (n=18) te hebben gelezen, en wilde dat natuurlijk wat duidelijker maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
burne schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:39:

'Zesjes-mentaliteit'. En blijkbaar weinig vertrouwen in je eigen kunsten.

Je hebt mijn voorspelling van 'smoesjes' wel waargemaakt. Chapeau.
Hoe is het met Statler eigenlijk, Waldorf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:43:

Hmmm, was puur geluk dan jouw partij?
Kijk, daar doe je het weer!

Ik heb al lang een breed aangetoond dat de kans op een valse negatief even groot is als een valse positief in mijn voorstel, maar toch blijf je doen alsof ik alle valse resultaten mijn kant op wil laten vallen, terwijl dat nu net is wat Killer doet.

Objectiviteit wordt hier heel duidelijk NIET nagestreefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Killer schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:55:
Ik zal nog één keer de moeite nemen. Ik poog inhoudelijk te reageren en met onderbouwing van mijn stelling te komen:

Waarom slaat 90% nergens op? Hoe nauwkeuriger de test en hoe kleiner de kans op fouten door kans, des te sterker de bewijsvoering.
Ik probeer het ook nog één keer: de stelling was dat het niet te horen was en DUS zou je juist een FALSE NEGATIVE moeten zien te voorkomen.

Desondanks ben je bezig met het voorkomen van een false negative. Dat snap ik vanuit de insteek, maar dat is nu net het probleem. OFWEL je onderzoekt het goed en dan zorg je dat zowel false positive als false negative even onwaarschijnlijk is, OFWEL je accepteert false positive EN false negative. Wederom in gelijke mate.

Hier graag reactie op, want als ik op de hele post ga reageren wordt het toch een gevalletje bomen-bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:06

servies

Veni Vidi Servici

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 08:39:
[...]
:O

Eigenlijk ben je best wel zielig en voorspelbaar...

[ Voor 3% gewijzigd door servies op 30-08-2011 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:05:
...
Dat had ik inderdaad al gepost. Ik had trouwens begrepen dat je dat onzinnig vond, kennelijk kom je daar nu wat van terug.

Gomez12 schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 23:12:
...
Ik gok dat als je echt aan die 60% wilt vasthouden dat een Killer of een Beginmeta je vast wel kan voorrekenen hoeveel proeven er nodig zijn om hetzelfde resultaat als Killer wil te bereiken, ...

192 uit 320

Ik snap het punt van DS04 ook wel een beetje, Killer vind je niet ook dat je de type-I fouten wel erg ten koste van de type-II fouten minimaliseert? Zoals ik schreef snap ik het wel, het zou tenslotte niet echt over zeer twjfelachtig waarneembare randverschijnselen gaan maar best duidelijk zijn, maar iets gebalanceerder mag de verdeling wel zijn lijkt me.

Je kan ook kijken of je een andere nulhypothese kan vinden (al zal dat weer andere complicaties met zich meebrengen. Of je formuleert een alternatief model ernaast (zoals DS04 herkent in 75% van de gevallen een verschil tussen twee versterkers naast geen verschil tussen de versterkers is waarneembaar.) en je kijkt bij welk model de gevonden waarden het beste passen (dmv een likelihood ratio test oid). Maar goed heeft allemaal weer complicaties
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 08:47:
... de stelling was dat het niet te horen was ...
Lijkt me niet direct heel duidelijk, in mijn ogen was de stelling dat verschil wel te horen was door jou.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2011 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
sub0kelvin schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 01:55:

Verder @ DS04: Ik vind het vreemd dat jij tegen een hoog betrouwbaarheidsinterval bent, zo lijkt het net alsof je niet achter jezelf/je apparatuur staat.
Moet ik alles blijven herhalen?

1. we testen de stelling van Killer, immers daar is alles mee begonnen en die stelling luidt dat er geen verschil hoorbaar is.

2. Dat versterkers invloed hebben op de klankkleur wil niet zeggen dat iedere versterker meteen heel anders klinkt. Je hebt verschillen onderling en die kunnen groot zijn, maar ook heel klein en in een enkel geval zelfs onhoorbaar.
Juist jij zou een betrouwbaarheidsinterval van >95% moeten eisen, want jij weet dat je gelijk hebt.
Die zou ik graag willen eisen, maar dan zou ik zelfs onder de 60% mogen scoren... immers, de stelling is dat het niet hoorbaar is en dus moet de false negative worden voorkomen.

Het is wel leuk om maar steeds te wijzen op de false positive, maar dat is nu net de truuk die wordt toegepast om de stelling dat de verschillen niet hoorbaar zijn te bewijzen...

Laat ik het simpel stellen: als ik 100 proeven meedoe met 10 luistertests en ik scoor 60% gemiddeld, dan is de kans dat er een false positive is te klein om nog rekening mee te houden. Maar ik blijk zelfs 70% te halen...

Bij die 10 luistertests scoorde ik gemiddeld 70%, merendeels scoor je 6, 7 of 8 natuurlijk. De kans dat ik bij twee tests achter elkaar 10-8, 10-9, 10-10, 9-10, 8-10 of 9-9 scoor is bijzonder klein.

Ondanks dat ik dus in staat zou zijn om aan te tonen dat ik verschillen hoor en ook nog met een forse significantie is de kans dat ik de test zoals wordt voorgesteld haal gewoon enorm klein.

Dat kan eigenlijk twee dingen betekenen:

1. er is geen enkele intentie om objectief te testen, men wil alleen maar de eigen stelling bewezen zien en zoekt derhalve testmethoden uit om het eigen gelijk te "bewijzen" (al dan niet onbewust).

2. dit draadje wordt bevolkt door een stel malloten die helemaal niets snappen van deze materie en dat laatste betwijfel ik... Immers, ik doe al heel lang geen donder meer met statistiek, maar ik kan uit mijn hoofd bedenken dat de kans op een false negative hier enorm groot wordt gemaakt... en dan moet het toch anderen makkelijk lukken om dat te snappen als ze daar meermaals op worden gewezen.

Kortom: mijn gedachte is thans dat er een klein groepje is van "believers" die hier bezig is met het scheppen van een eigen realiteit en die alle meningen a contrario te vuur en te zwaard bestrijden om maar anderen te overtuigen van hun eigen gelijk. Een soort van Jehova's dus... maar dan audiofiel. En daarmee geen haar beter dan het kleine clubje die kabels van tienduizenden euro's nodig heeft om een "open klankbeeld" te krijgen.

Waarvan akte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
servies schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 08:48:

Eigenlijk ben je best wel zielig en voorspelbaar...
Bite me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:44
Geen matches
Dit was altijd een leuk topic om te lezen, maar nu gaat het de verkeerde kant op.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:03:
...
Ondanks dat ik dus in staat zou zijn om aan te tonen dat ik verschillen hoor en ook nog met een forse significantie
...
Je stelt nou juist dat je dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
begintmeta schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 08:56:

Dat had ik inderdaad al gepost. Ik had trouwens begrepen dat je dat onzinnig vond, kennelijk kom je daar nu wat van terug.
Nu pas?

Echt, ik heb dat gisteren ook meermaals gepost...

Wordt er hier nu echt zo slecht en/of selectief gelezen?
Lijkt me niet direct heel duidelijk, in mijn ogen was de stelling dat verschil wel te horen was door jou.
Allemaal duidelijk na te lezen. Ik verzin het niet, ik hou mij bij de feiten:

Hier begon het mee...
Killer schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 00:00:
Dat ligt maar net aan waar die prijsverschillen tussen de sets door ontstaan. Indien bij beide sets de luidsprekers gelijk zijn, zul je geen verschil kunnen waarnemen.
mijn reactie:
Verwijderd schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 20:30:

Dat is niet zo want ook versterkers kunnen de klankkleur beïnvloeden. Net als de kabels (die dat overigens nimmer zouden moeten doen). En de DAC.

De invloed van de luidsprekers is weliswaar in beginsel het grootst, (...)
En vervolgens:
Killer schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 10:10:

Probleem is alleen dat ze dat niet doen. Indien versterkers in staat zijn de aangesloten luidsprekers goed aan te sturen, zul jij in een blinde luistertest een versterker van €300,- niet kunnen onderscheiden van een van €10.000,-
En let dan even op!!!! Ik stel dat versterkers de klankkleur KUNNEN beïnvloeden.

En Killer stelt dat dat NIMMER hoorbaar is en een versterker van 300 euro kan tegenover een versterker van 10K (en werd er later niet geklaagd dat ik de norm op 500 euro zette?).

Vanuit dit perspectief ben ik al verdomd meegaand door 60% te accepteren, aangezien ik nergens claim dat de verschillen altijd hoorbaar zijn (dat is onzin, hetgeen ik eerder aangaf), laat staan altijd eenvoudig hoorbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
begintmeta schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:07:
Je stelt nou juist dat je dat niet kan.
A. dat stel ik niet.

B. je pikt nu een stukje uit de tekst waar ik een hyopothese neer leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:50

Sorcerer8472

Mens sana?

Geen matches
Klinkt alsof die testavond heel gezellig gaat worden :P

Wel interessant hoeveel klankkleur een versterker kan bepalen, ben benieuwd hoeveel hoorbaars daar uit komt :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:03:
[...]

Moet ik alles blijven herhalen?

1. we testen de stelling van Killer, immers daar is alles mee begonnen en die stelling luidt dat er geen verschil hoorbaar is.

[...]
Hey, beetje vriendelijk blijven a.u.b., ik reageerde met de beste intenties voor jou.

Maar goed, mea culpa: Ik dacht dat we jouw stelling "er is wél een verschil" aan het testen waren. Dit omdat je op meerdere momenten aangaf dat je/men dit verschil kan horen, de test bij jou thuis is en aan jouw gekozen voorwaarden (op gelijk volume&balans en sample size na) moest voldoen. In dat geval moet de nadruk wél op de false positives liggen.
2. Dat versterkers invloed hebben op de klankkleur wil niet zeggen dat iedere versterker meteen heel anders klinkt. Je hebt verschillen onderling en die kunnen groot zijn, maar ook heel klein en in een enkel geval zelfs onhoorbaar.
Je was hier en daar een stuk uitgesprokener in je mening dat er wel een verschil is, en daar ging ik dan ook van uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berry.dekruijff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 22:55
Geen matches
Jongens... Ga nou gewoon luisteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Geen matches
Wat Berry zegt...

Volgens mij zijn de meesten erg benieuwd naar de uitkomst, maar het hele gehuil over randvoorwaarden e.d. doen jullie maar over de DM ofzo. Mijns inziens heeft jullie discussie niets te doen met audio, noch (ja, dat schrijf je echt zo...) met debiele audiofiele producten, maar met kansrekening enzovoort.

Ik volg dit topic net als (volgens mij) de meesten om meer te weten te komen over de zin en onzin van audio-producten en uiteraard om te lachen over debiele dingen als gedemagnetiseerde glasvezelkabels.

Dus beëindig deze semi-offtopic discussie, zoek een leuke externe partij die een geschikte test bedenkt en ga testen! Volgens mij hebben jullie onderling al zoveel irritatie opgewekt dat het er bijna niet meer van kan komen op een goede manier...

Kalm aan! En rap een beetje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Geen matches
Ik heb een tijdje het topic niet kunnen volgen, maar ik kwam deze uitspraak nog tegen waar ik het niet mee eens ben :
Gomez12 schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 22:06:
[...]
Dat krijg je nu eenmaal als je dingen te simplistisch neerzet...

Er zijn genoeg el-cheapo tv's etc op de markt die bij een hdmi 1.0 kabel een zichtbaar ander beeld geven dan bij een hdmi 1.4 kabel. Dit kan dan ook resulteren in (licht zichtbaar) andere kleuren etc.
In zoverre is de theorie dat een kabel het wel of niet doet een fabel. Er speelt wel meer mee dan enkel wel / niet werken.
Dat kan alleen als de TV/DVD-speler of wat dan ook detecteert dat het een 1.0 kabel is en aan de hand daarvan een andere datastroom over de lijn stuurt en deze aan de andere kant via een ander protocol weer omzet en daarbij zelf dingen erbij gaat verzinnen (oftewel niet voldoet aan de HDMI-standaard)
Enkel, heb je het dan (qua verschil) niet meer over de kabel, maar puur over de data die er overheen gejaagd wordt en hoe die geinterpreteerd wordt ( 1.4 staat hogere resoluties toe dan 1.0, een el-cheapo tv gaat dan ook interpreteren wat er bij een 1.0 kabel in de missende pixels moet staan, een el-cheapo chinese fabrikant hoeft niet altijd een licentie te nemen op het officiele stukje software, maar kan besluiten om een alternatief stukje software erin te stouwen )
Precies wat ik hierboven al zeg dus, jij gaat nu uit van een TV-combi die aan de hand van de kabel andere data gaat verturen. Ik ben die bakken nog niet tegengekomen dus ik ben benieuwd over welke TVs je het dan hebt ? (en sowieso gaat het niet om de TV maar vooral de andere kant die andere data aan het versturen is)

Maar dan nog, als je het protocol zonder problemen aan mag passen zoals in jouw voorbeelden zul je inderdaad wel verschillen kunnen genereren. Als je echter een HDMI-TV/DVD-speler e.d. aan elkaar hangt zul je geen verschil tussen kabels zien/horen. De grens tussen wel en niet werken is zo klein dat je er wel kunt stellen dat als je niet direct verschil ziet/hoort de kabel goed is (onafhankelijk of het er eentje is van 25 ct/m of 100e/m
En dan heb je het dus ook nog over een combinatie van een kabel die niet optimaal bij de tv hoort.

Maar het is dus (mits ik de tv en de kabels mag uitzoeken) voor mij wel mogelijk om een verschil te tonen tussen kabel a en kabel b.
- Niet zo duidelijk als enkel rood / bas laten verdwijnen.
- Niet bij kabels die volgens dezelfde specs gecertificeerd zijn
+ Maar wel tussen een hdmi 1.0 kabel van 0,25 ct/mtr vs een hdmi 1.4 kabel van 5000 euro/mtr ( of tussen een hdmi 1.4 kabel van 0,25 ct/mtr vs een hdmi 1.0 kabel van 5000 euro/mtr )
Een HDMI 1.4 kabel van 0.25ct/mtr zal hetzelfde beeld geven als een HDMI 1.0 kabel van 5000 euro/meter. De laatste zal nl. altijd zo gemaakt zijn dat ie ruim de spec haalt en dus ook HDMI 1/4 wel door kan geven ;)
Daarom ageer ik tegen het soort simpele uitspraken als dat hdmi digitaal is en dat er daarom nooit verschil te zien zou kunnen zijn. Qua kabel is er geen verschil, qua beeld kan er wel een verschil optreden.
Het grote probleem is dat het gewoon zo simpel is, als jij goed beeld hebt is de kabel goed. TVs e.d. erbij halen die niet aan de HDMI standaard voldoen (en dus data erbij gaan verzinnen, minder data gaan versturen e.d. ) doen niets af aan die uitspraak. Als een combi voldoet aan de HDMI standaard is het gewoon zo dat je of heel duidelijk verschil ziet (slecht beeld -> kabel is niet OK) of geen verschil ziet tussen een dure en een goedkope HDMI-kabel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Niet online
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 08:39:
[...]

Ik vind je inhoudelijk er maar wat op los zwammen, maar om deze opmerking moest ik toch even grinniken :)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
brama schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:56:

Ik vind je inhoudelijk er maar wat op los zwammen, maar om deze opmerking moest ik toch even grinniken :)
Gelukkig kan er nog een beetje gelachen worden, want dat mis ik hier wel een beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:11:
...
aangezien ik nergens claim dat de verschillen altijd hoorbaar zijn (dat is onzin, hetgeen ik eerder aangaf), laat staan altijd eenvoudig hoorbaar zijn.
Volgens mij is het dan gewoon onverstandig om gevallen te gaan testen waarvan je geen verschil verwacht, maar kan je beter voor je gaat testen of nadenken over de statistiek etc gaan zoeken naar de relevante gevallen.

Killer en jij geven aan dat in bepaalde gevallen wel en in bepaalde geen verschillen hoorbaar zijn.

Zoek dan naar de gevallen waarvan de een zegt dat vrij zeker geen verschillen bestaan en de ander vrij zeker wel en ga die testen, ik dacht dat een dergelijk scenario al gevonden was.

Het moet ook geen probleem zijn bepaalde gevallen op te zoeken: je bent behoorlijk stellig, je schrijft dat je weet dat je verschillen hoort. Killer kan dan weer zeer stellig gevallen aangeven waarin door hem geen verschillen worden verwacht. Het ligt dan voor de hand de gevallen te gaan opzoeken door die je te weten bent gekomen dat jij wel verschillen hoort. Dan kan Killer kijken of hij dat snapt of niet en kunnen die gevalen desgewenst methodologisch verantwoord worden getest.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2011 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 09:13:
[...]

A. dat stel ik niet.

B. je pikt nu een stukje uit de tekst waar ik een hyopothese neer leg.
|:(

Wat een gekeffel :F wat probeeren jullie nou te bewijzen? ik lees its in de trand van: "ik durf niet mee te doen aan een test waar: de opstelling perfect is, m'n intentie "minieme verschillen" horen is (en niet genieten van mooie muziek)en ik durf niet mee te doen omdat de eisen te hoog zijn. Tegelijkertijd is het wel belangereijk heel veel geld uitgeven zodat die zelfde "minime verschillen" beter zijn. 8)7 |:( :F ;w

Zeg nou gewoon ik heb een hobby en dat is audiofilie en ik hoor er in het dagelijks leven ook geen fuck verschil tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:51

fstieger99

www.Isaia.it

Geen matches
+1 ik heb aan Akai die doet het prima met mp3

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:23:

|:(

Wat een gekeffel :F wat probeeren jullie nou te bewijzen? ik lees its in de trand van: "ik durf niet mee te doen aan een test waar: de opstelling perfect is, m'n intentie "minieme verschillen" horen is (en niet genieten van mooie muziek)en ik durf niet mee te doen omdat de eisen te hoog zijn. Tegelijkertijd is het wel belangereijk heel veel geld uitgeven zodat die zelfde "minime verschillen" beter zijn. 8)7 |:( :F ;w

Zeg nou gewoon ik heb een hobby en dat is audiofilie en ik hoor er in het dagelijks leven ook geen fuck verschil tussen.
Het heeft helemaal niets te maken met durven. Ik wil gewoon een eerlijk vergelijk. En bij eerlijk is het zo dat dat deel van de test waar geen invloed op is (het toevalsdeel) gelijkelijk wordt verdeeld.

Het meeste geld zit bij mij in de luidsprekers en naar ik mag aannemen is er geen enkele discussie over dat luidsprekers niet allemaal hetzelfde klinken, hoewel het mij inmiddels niet meer zou verbazen als er straks nog iemand komt roeptoeteren dat dat eigenlijk ook al niet meer klopt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2011 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Geen matches
als ik jullie was zou ik het maar cancellen, dit wordt helemaal niks

ds04 stop aub met het kicken van je eigen post en gebruik de edit aub.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 18:27
Geen matches
Ik vraag me af of deze test ooit eerlijk gedaan kan worden. Als mensen meedoen die hun punt proberen te bewijzen krijg je nooit een eerlijk oordeel. Dit verzand in een eeuwig gezever over randvoorwaarden. Als je de test dubbelblind wilt doen moet je willekeurige mensen hebben die luisteren. Daar kunnen audiofielen tussen zitten.

Ik denk dat je zo wie zo nooit een eerlijk oordeel krijgt daar geluid door ieder anders ervaren wordt. (buiten het feit dat mensen frequenties verliezen met de tijd) Er zijn mensen die een Yoko (bestaat dat nog ?) fantastisch vinden klinken waarbij de ander over zijn nek gaat. Geluid is erg persoonlijk. Wat ik mooi vind wordt bepaald door de technische kwaliteit van mijn oren en niet eens zo zeer door de technische kwaliteit van de apparatuur.

Gezien het bovenstaande vraag ik me af of de stelling ooit wel bewezen kan worden omdat iedereen gewoonweg 'anders' hoort.

Just my two cents........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Geen matches
Modbreak:Ik ga geen namen noemen, maar bepaalde mensen hier mogen de toon van hun posts flink aan gaan passen; stoppen met trollen en (veel) minder op de man gaan spelen. Dit topic liep zo lekker en we gaan op die manier ook weer verder.

En als we dan toch aan het MBR-en zijn: het meerdere malen (tot soms wel vier keer toe!) achter elkaar posten is niet nodig. Gebruik de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif-edit knop als je iets toe te voegen hebt aan een vorige post.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Akemi schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 10:55:
Ik vraag me af of deze test ooit eerlijk gedaan kan worden.
Eerlijk kan, dat probeer ik ook voor te stellen en ik wil mijn eisen ook best aanpassen mits onderbouwd waarom. Sterker nog: ik heb dat ook gedaan.

Nauwkeurig is in dit verband gewoon niet mogelijk, althans, je kan geen norm opstellen waarbij je EN false positives EN false negatives voor het overgrote deel uit sluit. Je kan dan kiezen om alleen false positves uit te sluiten (voor zover dat kan natuurlijk), om alleen false negatives uit te sluiten, of de gulden middenweg.

Ik vind die gulden middenweg eerlijk en claim ook niet dat daarmee iets bewezen wordt, alleen is het gewoon dan een leuke test en een leuke weddenschap. Ik ben nog steeds bereid om daar aan mee te doen. Waar ik niet toe bereid ben is een test waarbij een false positve zo goed als uitgesloten wordt en de kans op een false negative enorm groot wordt gemaakt. Net zo goed als dat Killer niet bereid zal zijn om mee te doen aan een test waar een false negative zo goed als uitgesloten wordt (immers, hij vindt de gulden middenweg al niet kunnen).

Het is ook zinloos om een test te houden waarbij de kans op of een false positive of een false negative zo groot is dat de uitslag eigenlijk bij voorbaat vast staat ongeacht de vraag of de een of de ander gelijk heeft. Immers, ongeacht het resultaat heeft er dan niemand ook maar iets aannemelijk kunnen maken. Dan is het inderdaad verworden tot een weddenschap met het opgooien van een muntje, alleen dan met (in het voorstel van killer) kop en munt wint de een en valt het muntje op de zijkant wint de ander.

Vind maar eens iemand die die weddenschap aan wil gaan. Ik ben iig niet zo gek. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 18:27
Geen matches
Zal wel aan mij liggen maar ik zie dat verhaal van false positives en false negatives niet zo.

Je hoort verschil of je hoort het niet. Punt. Zolang de apparatuur en omgeving exact gelijk is (muv de versterker natuurlijk) kun je wel honderd keer luisteren maar dat zou geen verschil moeten maken. Als het verschil zo miniem is dat je al met false positives en negatives gaat werken is er voor mij geen verschil meer.

Zoals ik al eerder zei, iedereen hoort anders. Als je een eerlijke uitslag wil dan zal je met meer verschillende mensen moeten werken die geen belang heeft bij de uitslag van deze test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Akemi schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:53:
Zal wel aan mij liggen maar ik zie dat verhaal van false positives en false negatives niet zo.

Je hoort verschil of je hoort het niet. Punt. Zolang de apparatuur en omgeving exact gelijk is (muv de versterker natuurlijk) kun je wel honderd keer luisteren maar dat zou geen verschil moeten maken. Als het verschil zo miniem is dat je al met false positives en negatives gaat werken is er voor mij geen verschil meer.
Dat mag jij vinden, maar zo werkt het in de praktijk niet, al helemaal niet omdat verschil horen en verschil duiden nog wel iets anders is.
Zoals ik al eerder zei, iedereen hoort anders. Als je een eerlijke uitslag wil dan zal je met meer verschillende mensen moeten werken die geen belang heeft bij de uitslag van deze test.
Resultaten van verschillende mensen op één hoop gooien is niet zo goed, want het kan best zo zijn dat er ook een groep is die het verschil niet hoort (wat zeg ik: dat is hoe dan ook zo, want niet iedereen heeft een prima gehoor).

Reeds daarom is het zo lastig om goed te testen of er wel of geen hoorbaar verschil is. Eigenlijk zou je dan met heel veel versterkers moeten werken en heel veel tests per persoon en nog vele personen.

Dan weet je pas echt niet alleen of er verschillen zijn die hoorbaar zijn, maar ook in hoeverre dat uitmaakt per versterker (en dat kun je dan ook weer vertalen naar de vraag of high end werkelijk beter/anders klinkt), hoeveel mensen het wel en hoeveel het niet horen. En in hoeverre mensen die het verschil horen ook dat verschil kunnen duiden.

Dat is gedegen onderzoek en dat laat zich verdomd lastig passen in de weddenschap die voorligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Laatst online: 13:52
Geen matches
Ik snap het ook even niet meer.
Jullie gingen toch een ABX-test doen tussen twee versterkers?

Dus:
- Versterker A speelt.
- Versterker B speelt.
- Versterker X speelt.

Jij zegt X=A of X=B

Of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen?
Want dan zie ik het hele verhaal van false-positives en false-negatives ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
DS04, je hebt het over gulden middenweg, maar hoe weet je hoe groot de kans op een type II fout is? Dat lijkt me wel nodig om de gulden middenweg te kunnen bepalen.

Wellicht is het toch een goed idee te gaan kijken naar een manier waarop de waarschijnlijkheid dat uitkomst van de proef bij een van de twee alternatieve modellen past wordt bepaald en boven een van tevoren vastgesteld niveau komt.

Anders is het wellicht zinvol om gewoon te wedden dat je een bepaalde sensitiviteit en specificiteit haalt en van tevoren te kijken welke mate van toeval jullie daarin willen toestaan en dat toetsen.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:19:
...
Reeds daarom is het zo lastig om goed te testen of er wel of geen hoorbaar verschil is.
...
Dat lijkt me niet, we zijn juist in de prettige omstandigheid dat we iemand gevonden hebben die weet dat hij verschil hoort, dat betekent vanzelfsprekend ook dat hij min of meer weet wanneer hij verschil heeft gehoord. Het enige wat dan nu te doen staat is zoals ik eerder aangaf: de boel nog een grondig repliceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Maar ook jij gaat nog even voorbij aan het punt dat verschil horen en verschil duiden niet hetzelfde is.

En voordat mensen nu weer gaan claimen dat dat niet bestaat... Je kan een kamer binnenlopen die je goed kent kwa inrichting en waar een stoel verplaatst is. Soms kun je dat meteen duiden, maar soms weet je wel dat er iets anders is zonder dat je het kan duiden.

Nou kan je dan zeggen: als je het niet kan duiden is het niet van belang, maar dat lijkt mij bij de ervaring van muziek, wat toch iets is wat op je gevoel werkt, het voldoende dat je verschil registreert.

Met hersenscans zou men het probleem van duiden weg kunnen nemen. Dat zou de beste test zijn, maar ik weet niet of iemand daar de middelen voor heeft hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
Geen matches
Ik wordt langzamerhand knap kriegel van het geheel hier :( terwijl het allemaal zo simpel is.

Jij meent verschillen te kunnen waarnemen onder omstandigheden & randvoorwaarden zoals door Killer gedefinieerd zijn. En hij heeft daar een keurige statistische onderbouwing bij gegeven die in wetenschappelijke gebieden gewoon geaccepteerd is ook.

Persoonlijk vind ik 20 tests wat magertjes maar ik heb er begrip voor dat jij als luisteraar op gegeven moment horendol wordt.

Het enige wat het proefpersoon hoeft te doen is aangeven of er verschil is of niet. Of dat beter / slechter / whatever is is niet relevant en vertroebeld de zaak alleen maar. Er hoeft niets "geduid" te worden.

Later we svp niet gaan discussieren over hoe het exact moet. Killer c.s. hebben de technische details wel door. Laat hen maar een correcte ABX test uitvoeren.

[ Voor 10% gewijzigd door fractal op 30-08-2011 13:04 . Reden: discussie over dit bericht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:34:
Maar ook jij gaat nog even voorbij aan het punt dat verschil horen en verschil duiden niet hetzelfde is.
... maar soms weet je wel dat er iets anders is zonder dat je het kan duiden.
Je gaat er de hele tijd aan voorbij dat je niet hoeft te duiden. (ik heb zoals denk ik wel duidelijk mag zijn net als een aantal anderen de hele tijd eerder een 'two-alternative forced choice test'-achtigere zaak in gedachten dan een 'ABX test')

Je stelt dat je verschillen tussen versterkers waar kan nemen. Dan kan je klaarblijkelijk zeggen dat er verschillen zijn, dat is dus in ieder geval geen probleem. Hersenscans zijn dus sowieso niet nodig.

en kabouters en afwas enzo

Ik ben ook nog benieuwd of je de vraag in begintmeta in "zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen ..." hebt gelezen. En wat denk je van de 'gulden-middenweg-voorstellen' die ik heb gedaan?

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2011 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Geen matches
fractal schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:50:
Ik wordt langzamerhand knap kriegel van het geheel hier :( terwijl het allemaal zo simpel is.

Jij meent verschillen te kunnen waarnemen onder omstandigheden & randvoorwaarden zoals door Killer gedefinieerd zijn. En hij heeft daar een keurige statistische onderbouwing bij gegeven die in wetenschappelijke gebieden gewoon geaccepteerd is ook.

Persoonlijk vind ik 20 tests wat magertjes maar ik heb er begrip voor dat jij als luisteraar op gegeven moment horendol wordt.

Het enige wat het proefpersoon hoeft te doen is aangeven of er verschil is of niet. Of dat beter / slechter / whatever is is niet relevant en vertroebeld de zaak alleen maar. Er hoeft niets "geduid" te worden.
Aangeven dat er verschil is gaat natuurlijk niet werken, want dat is nu net waar het om gaat.
Dus gewoon zeggen, "A speelt nu" of "B speelt nu". Verder hoeft er inderdaad niks 'geduid' te worden.

Verder helemaal met je eens.

Ik krijg langzaam het idee nu dat iedereen hier een ander soort test voor ogen heeft, waardoor er misschien ook een hoop misverstanden ontstaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sleepie op 30-08-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Sleepie schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:54:
... Aangeven dat er verschil is gaat natuurlijk niet werken, ...
Snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 19:55
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:34:

En voordat mensen nu weer gaan claimen dat dat niet bestaat... Je kan een kamer binnenlopen die je goed kent kwa inrichting en waar een stoel verplaatst is. Soms kun je dat meteen duiden, maar soms weet je wel dat er iets anders is zonder dat je het kan duiden.
Als je verschil kan duiden dan betekent dat toch gewoon dat er voor jou verschil is, ondanks dat je het niet meteen kan benoemen? Zou genoeg moeten zijn om te kunnen zeggen X=A of X=B. Daar gaat het toch om? Klinkt het gelijk of niet? Ik zie het probleem niet zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Peenutzz op 30-08-2011 13:01 . Reden: aanvulling ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Geen matches
Nou misschien snap ik niet hoe je die test wil opzetten dan?
- Versterker A speelt
- Versterker B speelt
- Proefpersoon zegt "ik hoor verschil" of hij zegt "ik hoor geen verschil" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Sleepie schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:59:
...
Nou misschien snap ik niet hoe je die test wil opzetten dan?
- Versterker A speelt
- Versterker B speelt
- Proefpersoon zegt "ik hoor verschil" of hij zegt "ik hoor geen verschil" ?
Versterker A speelt : versterker A speelt : proefpersoon zegt 'ik hoor geen verschil'
Versterker A speelt : versterker B speelt : proefpersoon zegt 'ik hoor geen verschil'
Versterker B speelt : versterker B speelt : proefpersoon zegt 'ik hoor verschil'
Versterker A speelt : versterker B speelt : proefpersoon zegt 'ik hoor verschil'
Versterker A speelt : versterker A speelt : proefpersoon zegt 'ik hoor verschil'
Versterker B speelt : versterker A speelt : proefpersoon zegt 'ik hoor geen verschil'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
Geen matches
Ok, verkeerd begrepen dan. Ik dacht dat er een gewone ABX gedaan ging worden.
Excuses.

Overigens is het dan nog steeds zo dat dat verhaal van 'verschil duiden' niet echt opgaat imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Sleepie schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 13:17:
...
Overigens is het dan nog steeds zo dat dat verhaal van 'verschil duiden' niet echt opgaat imo.
Juist niet inderdaad, dat verhaal snap ik dan ook niet zo.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2011 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik had inderdaad een andere test in gedachte, nl. je hoort een stuk op A, dan op B en dan op X en je moet vertellen of het A, dan wel B is.

Maar ik wil het voorstel wel wat anders maken, ik vermoed dat de weddenschap die erin zit de zaak lastig maakt.

We kopen samen die versterker van 129 euro. 65 euro de man, dat kan het probleem niet zijn.

Vervolgens gaan we testen.

Ik krijg A en B te horen, daarna A of B, daarna nog een keer A of B en ik moet aangeven of ik verschil hoor. Indien ik verschil zeg te horen is het goed of fout (want er is dan ofwel sprake van twee verschillende versterkers ofwel sprake van dezelfde versterker). Indien ik geen verschil hoor is het geen resultaat (telt dus niet mee). Voor het nageslacht is het wel interessant om bij te houden hoe vaak ik geen verschil hoor terwijl er toch sprake was van verschillende versterkers en hoe vaak ik geen verschil hoorde bij gebruik van dezelfde versterkers.

We doen drie keer een half uur luisteren, met pauze van een half uur. Aantal tests zien we aan het eind wel.

De resultaten mag iedereen achteraf duiden, hebben we daar ook geen discussie meer over (op dit moment dan...).

Na afloop wordt de versterker verkocht en de opbrengst gedeeld.

Lijkt mij dat dit een prima opzet is waar geen bezwaar tegen kan zijn.

Voor de goede orde: ik stel de Bryston in, de andere versterker wordt daar weer op afgesteld. Dat blijft wel zo, om de genoemde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:08:
...
Maar ik wil het voorstel wel wat anders maken, ik vermoed dat de weddenschap die erin zit de zaak lastig maakt.
...
Ik mis de weddenschap in je verhaal eerlijk gezegd.
Ik krijg A en B te horen, daarna A of B, daarna nog een keer A of B en ik moet aangeven of ik verschil hoor. Indien ik verschil zeg te horen is het goed of fout (want er is dan ofwel sprake van twee verschillende versterkers ofwel sprake van dezelfde versterker). Indien ik geen verschil hoor is het geen resultaat (telt dus niet mee). Voor het nageslacht is het wel interessant om bij te houden hoe vaak ik geen verschil hoor terwijl er toch sprake was van verschillende versterkers en hoe vaak ik geen verschil hoorde bij gebruik van dezelfde versterkers.
Waarom zou je bepalen dat geen verschil horen geen resultaat is? Zeker omdat je ook schrijft dat de resultaten 'door iedereen achteraf mogen worden geduid'. Het lijkt me om eerder genoemde redenen ook een slecht idee waarden zonder goede reden weg te laten.

Verder ben ik benieuwd of je mijn vraag over de gulden middenweg nog hebt overdacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:02
Geen matches
Deze discussie lijkt niet op regilieuze discussies ;(

Gelovigen: Bewijs maar eens dat het er niet is!!!
Ongelovigen: Bewijs maar dat het er wel is!!!

Hoe dan ook kan de ene partij nooit de andere overtuigen, tenzij hij/zij daarvoor open staat, maar dat zijn ze 95% van de gevallen ook nooit.

In mijn opinie:

Zodra je na een sessie van 15-30 minuten geen verschil zien of horen kan, is het verschil zoiezo al verwaarloosbaar. Wel of geen verschil in de zin van meetbaar boeit niet echt zolang het geen hoorbaar verschil opleveren kan.

Bovenstaande gaat tevens voor video,

Lang geleden voor de grap bij een, redelijke, audio/video zaak de "dure" set kabels gewisseld met de "el-cheapo" set. Vervolgens de verkoper gevraagd of hij nu werkelijk verschil hoorde. En tsja, uiteraard wees hij de set aan met de "el-cheapo" set, daar de instellingen het enige werkelijke verschil gaf :+

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Thalaron schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:39:
... Wel of geen verschil in de zin van meetbaar boeit niet echt zolang het geen hoorbaar verschil opleveren kan. ...
Volgens mij boeit zelfs een direct hoorbaar verschil niet noodzakelijk.1,2 Alleen boeiende verschillen boeien ;)

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 08:47:
[...]

Ik probeer het ook nog één keer: de stelling was dat het niet te horen was en DUS zou je juist een FALSE NEGATIVE moeten zien te voorkomen.

Desondanks ben je bezig met het voorkomen van een false negative. Dat snap ik vanuit de insteek, maar dat is nu net het probleem. OFWEL je onderzoekt het goed en dan zorg je dat zowel false positive als false negative even onwaarschijnlijk is, OFWEL je accepteert false positive EN false negative. Wederom in gelijke mate.

Hier graag reactie op, want als ik op de hele post ga reageren wordt het toch een gevalletje bomen-bos.
Goed:

Mijn stelling luidt (met alle nuances aangebracht):

Indien een goede en correct functionerende versterker binnen zijn operationele grenzen functioneert zal deze niet hoorbaar anders klinken dan een andere versterker die dat ook doet bij gelijk geregelde balansverschillen en gelijk geregeld volume.

Nadere toelichting:

1.
Om iets te kunnen zeggen over de kwaliteit van het geproduceerde geluid bij een vergelijk dien je tijdens een test er zo nauwkeurig mogelijk voor te zorgen dat er geen andere variabelen in het spel zijn. Volume en of balansverschillen zijn met het blote oor te detecteren, maar zeggen niets over de kwaliteit van het geluid. Regel je niet gelijk dan zijn de testresultaten niet betrouwbaar. Het is immers niet te achterhalen of iemand nu het volumeverschil gedetecteerd heeft of juist de geluidskwaliteit verschillen.

2. Een goede versterker is voor mij een versterker die zich volledig lineair gedraagt binnen het audiospectrum, bij de gewenste versterkingsfactor met de aangesloten belasting . Indien een versterker niet lineair versterkt is het in mijn ogen (en veel audiofielen met mij zo ik weet) een slechte versterker. Voor dat soort ongein hebben ze bas en treble-knoppen uitgevonden. Is de versterker wel inherent lineair, maar kan hij de gewenste versterkingsfactor niet aan bij een gegeven belasting, dan opereert de versterker buiten zijn operationele grenzen. Als ik spreek over een goede versterker praat ik dus over deze aspecten. Ik zeg daarmee niets over bouwkwaliteit, uiterlijk, gebruikte componenten, verwachte levensduur of wat dan ook.

3. Ervaring heeft mij geleerd dat je je best moet doen on een niet lineaire versterker te kopen van een gerenommeerd merk. Wat je wel vaak ziet is dat een versterker buiten zijn kunnen wordt gedreven, omdat de gepubliceerde specs. niet met de realiteit overeenstemmen. Er zijn overigens wel niet lineaire versterkers by design, maar daar moet je naar zoeken.

4. Een goede versterker (zie 2) hoeft geen duizenden euro's te kosten.

Vervolgens de test in essentie:

Een versterker van €129,- (of €250,- afhankelijk van de opgevraagde specs) wordt op geluidskwaliteit vergeleken met een versterker die meer dan het 10 voudige van de andere versterker kost. Getest wordt of de beide versterkers op een van te voren bepaald (gelijk geregeld) volume puur op basis van gehoor van elkaar te onderscheiden zijn. De persoon die de test gaat doen mag zelf zijn eigen muziek uitkiezen. Er dienen voldoende trials gedaan te worden om het element kans zo veel als mogelijk uit te sluiten.

Nu de uitvoering:

We sluiten de 2 versterkers aan en regelen ze op een voor de tester prettig volume af. Vervolgens mag de tester zijn muziek uitzoeken. Hij kan dan zo lang hij wil niet blind luisteren en schakelen tussen de 2 versterkers om zo een muziekstuk te vinden waarmee hij duidelijk verschillen waarneemt.

Over het aantal trials:

20 is een geaccepteerd gemiddelde voor ABX testen waarbij er maar 1 testpersoon aanwezig is. Omdat het aantal testpersonen niet opgehoogd kan worden dient het aantal testen hoog te zijn. Door het effect van de binomiale verdeling wordt bij een hoger aantal trials de gokkans kleiner.

Over false-positives\negatives:

Aangezien de tester het geluidsfragment mag uitzoeken in een niet blinde situatie, is de kans op fals-positives minimaal. Met het uitgekozen geluidsfragment is de tester immers in staat om de door de tester niet-blind geconstateerde verschillen voldoende duidelijk te maken.

Indien de verschillen zo minimaal blijken te zijn en het voor de tester onmogelijk is om een geluidsfragment te selecteren op basis waarvan de minimale verschillen duidelijk te detecteren zijn kan er afgeweken worden van de testprocedure. Aangetoond is dan in ieder geval wel dat indien er detecteerbare verschillen zouden zijn, deze wel heel minimaal zijn en de door mij verkondigde stelling in ieder geval de waarheid geen groot onrecht aandoet.

Resume:

20 trials van 1 of 2 minuten per trial. 18 correct. False positives zijn geen issue. (18/17 mag ook nog) en de factor kans is voldoende geminimaliseerd.
Thalaron schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:39:
Deze discussie lijkt niet op regilieuze discussies ;(

Gelovigen: Bewijs maar eens dat het er niet is!!!
Ongelovigen: Bewijs maar dat het er wel is!!!
[knip]
Daar zit het probleem. je kunt niet bewijzen dat iets niet waar is:
Sleepie schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 12:25:
Ik snap het ook even niet meer.
Jullie gingen toch een ABX-test doen tussen twee versterkers?

Dus:
- Versterker A speelt.
- Versterker B speelt.
- Versterker X speelt.

Jij zegt X=A of X=B

Of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen?
Want dan zie ik het hele verhaal van false-positives en false-negatives ook niet.
Nee niet helemaal. Om false-positives uit te sluiten doe je een variant op de ABX test:

Vooraf aan de test mag de testpersoon uitgebreid (niet blind) luisteren naar versterker A en B en een geluidsfragment kiezen waarbij hij\zij duidelijk verschillen hoort. Vervolgens gaan we testen:

Tester hoort eerst versterker A. Er wordt de tester ook meegedeeld dat hij\zij naar A aan het luisteren is.
Vervolgens speelt versterker X (= A of B.). De tester moet aangeven of wat hij hoort overeenkomt met A, of juist niet.
vervolgens speelt versterker B (wordt bekend gemaakt), daarna weer X en tester geeft aan of X=B of niet.
De volgorde van bekend A of B en de gebruikte versterker bij X worden bij willekeur gekozen. Zoiets als dit:

A (X)
A (X)
B (X)
A (X)
B (X)
B (X)
B (X)

De verdeling bekende A of B dient volgordekijk willekeurig te zijn, maar over het gehele aantal trials wel 50-50 verdeeld zijn, zo ook de variabele X

[ Voor 15% gewijzigd door Killer op 30-08-2011 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Killer schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 16:03:
.... Aangetoond is dan in ieder geval wel dat indien er detecteerbare verschillen zouden zijn, deze wel heel minimaal zijn en de gestelde stelling in ieder geval de waarheid geen groot onrecht aandoet....
Als je kleine afwijkingen wil kunnen vaststellen moet je een test met een hoge sensitiviteit kiezen. De sensitiviteit van een test kan je verhogen door de drempelwaarde (in dit geval het benodigde aantal juiste metingen) te verlagen. Door een heel streng significantiniveau te vereisen ontneem je je toch wel het recht om na de test te kunnen zeggen dat is aangetoond dat eventueel niet-gedetecteerde verschillen minimaal zouden zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
begintmeta schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 15:26:

Ik mis de weddenschap in je verhaal eerlijk gezegd.
Omdat ik die eruit gehaald heb...
Waarom zou je bepalen dat geen verschil horen geen resultaat is? Zeker omdat je ook schrijft dat de resultaten 'door iedereen achteraf mogen worden geduid'. Het lijkt me om eerder genoemde redenen ook een slecht idee waarden zonder goede reden weg te laten.
Ze worden wel genoteerd, dus iedereen mag er nog steeds vanalles van vinden.
Verder ben ik benieuwd of je mijn vraag over de gulden middenweg nog hebt overdacht.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:04
Geen matches
Nou... ik volg dit topic al een hele poos (maar post niet of nauwelijks) , maar nu begint het toch wat vervelend te worden. een hoop gekibbel om niks, op de man spelen, op een vervelende manier posten... ik ga geen namen noemen , maar is dat nou echt allemaal nodig? Ik neem aan dat we hier allemaal volwassen zijn , gedraag jullie er dan ook een beetje naar.

Is er niet een soort van standaard-ABX test die jullie kunnen doen? dan heeft iedereen gelijke "kansen" en dan werk je in ieder geval via iets universeels, daar heeft denk ik iedereen het meeste aan. ook ik ben benieuwd naar de uitslag, maar zo komt het er denk ik niet van.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen matches
Jammer, vond het wel grappig dat je het had over een middenweg terwijl je volgens mij onmogelijk kon weten waar het midden is en was benieuwd hoe je'm had gevonden.

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 30-08-2011 16:47 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Voor HDMI-kabels hebben we <a href="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1370856">HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2</a>~~~[/html]