Killer schreef op maandag 29 augustus 2011 @ 01:07:
Ik wil de Bryston niet aanpassen, sterker nog ik brand mijn vingers niet aan andermans versterkers zonder daar specifiek opdracht voor te hebben. Ik ga ook geen regels aanpassen, maar ik wil wel een valide ABX test. Ik stel het volgende voor:
We nemen de versterker die Burne voorstelde,
Nee, we zouden de versterker nemen die jij voorstelde. Waarom moet die nu weer ineens gewijzigd worden? Je mocht hem nota bene zelf kiezen!
We testen op een volume dat jij prettig vindt en waarbij de Burne versterker niet oververhit raakt, anders herken je hem aan het vreemde geurtje dat eraf komt.
Er is maar één eerlijke test en dat is de test op een niveau welke normaal is. En voor mijn part kom je vooraf een keer langs om te horen wat ik daarmee bedoel, het enige wat ik wil is een eerlijke test en dat vereist dat ik kan luisteren op een normaal niveau voor mij en dat is dus niet zo extreem dat men een dorp verderop kan meeluisteren, want ik woon best ruim, maar ik heb nog steeds buren en die worden ook echt niet vrolijk als ik een paar uur lang op vol volume tekeer ga.
Nadat we het volume bepaald hebben,
Ik bepaal het volume van de Bryston dus... Je mag dus vooraf komen luisteren of je er iets mee kan, maar verder niet.
meet ik het uitgangsniveau van jou Bryston en meet ik of er volume verschil zit tussen het linker en het rechter kanaal. De Burnebak regel ik vervolgens af op hetzelfde niveau als de Bryston, met dezelfde eventuele kanaals-ongelijkheid.
Dat is allemaal prima.
Het zou mooi als je een voorversterker hebt met 2 uitgangen, dan kunnen we heel eenvoudig schakelen.
Pre is de Bryston BP25P.
Vervolgens doen we 20 trials. Jij bent geblinddoekt en ik laat willekeurig de Bryston of de Burnebak horen en laat je weten welke speelt (Het AB gedeelte). Vervolgens laat ik wederom of de Burnebak of de Bryston spelen zonder dat jij weet welke speelt en dien jij te vertellen of de versterker die je hoort gelijk of ongelijk is aan de versterker die je daarvoor hoorde (Het X gedeelte). De X test doe je geblinddoekt. Met andere woorden:
Je hoort eerst een bekende versterker (of A, of B ) en vervolgens een onbekende. Jij dient aan te geven of de onbekende gelijk of ongelijk is aan de bekende die je daar voor hoorde. Voor de A-B volgorde kiezen we een random reeks en zo ook voor de X.
We moeten dan nog zorgen voor een getuige die wij beiden vertrouwen.
Indien jij X 18X correct weet te benoemen is de test geslaagd. Alles minder dan 18 is niet geslaagd.
Pardon? Hoezo 18x? Waarom is het bij 17x niet genoeg? Is dat ineens niet meer significant?
En dan nog: er kan zo maar eens muziek zijn waarbij het verschil niet te horen is. Ik moet dus ook de mogelijkheid hebben om aan te geven dat bij een bepaald muziekstuk geen verschil te horen is.
Bovendien is 20 stuks wel erg veel. Als we 10 minuten per test bezig zijn (en dat is bepaald geen ruime inschatting) zijn we ruim 3 uur verder... De mens is helemaal niet in staat om meer dan 3 uur achtereen geconcentreerd te zijn. Kortom: dan testen we buiten de ontwerpspecificaties van de mens!

Jij mag de muziek uit kiezen waarmee je wilt testen.
Prima, maar ik zit eerder te denken aan 9 stuks, verdeeld over drie losse sessies van een half uur (ongeveer), met daartussen gewoon een half uur pauze, ook wel goed voor de inwendige mens...
Indien je wilt testen op niveaus die de Burnebak niet aan kan zonder actieve koeling, gaat de test niet door, aangezien we dan niet meer blind kunnen testen. Maar ik mag aannemen dat de geluidskwaliteit van jou systeem niet afhankelijk is van het volume waarop gedraaid wordt. Op normaal luisterniveau zal deze net zo goed klinken als op oorlogssterkte mag ik toch aannemen? Ik mag er tenminste van uit gaan dat we geluidskwaliteit willen testen toch, geen kwantiteit?
Nee, we gaan testen of ik verschil kan horen tussen wat ik normaal beluister en een andere versterker. Zo simpel is het en dat is de enige relevante test.
Indien de test niet geslaagd is (= je scoorde <18) neem jij de Burnebak over. Betaling per direct, voordat ik de deur uitloop. (dit omdat er na luistertests die niet uitvallen zoals de testpersoon gedacht had, vaak een hele stoot aan excuses komen, waarom de test niet valide zou zijn. Dat is geen verwijt naar jou, maar puur gebaseerd op eerdere ervaringen. Ik zit er niet op te wachten om na een test opgescheept te zitten met een PA versterker van >600Watt.
De betaling van die 129 euro doe ik wel even aan de neutrale persoon vooraf (let wel, we testen met de versterker die je zelf aandroeg), mag die beslissen hoe en wat.
Ik heb nooit beweerd dat je teveel geld uitgegeven hebt, waar haal je dat nu weer vandaan?
Jij niet, maar Burne wel en daar was mijn opmerking op gericht.
Het enige wat ik beweer is dat het geluidsbeeld van een installatie naast de akoestiek voor het merendeel bepaald wordt door de gebruikte luidspreker.
Dat is wel weer anders dan dat de overige componenten geen invloed hebben... Ik was het al lang en breed eens met de stelling dat de luidsprekers de meeste invloed hebben.
De sound van een luidspreker is heel persoonlijk. Ik kan dus nooit een vergelijkbaar geluidsbeeld neerzetten met andere luidsprekers, omdat elke luidspreker anders klinkt en ik niet weet wat jij wel en niet mooi vindt klinken. Ik kan geen meting of label verzinnen om een geluidskwaliteitsniveau van een luidspreker te noemen. Wat ik geweldig vind klinken kun jij wel bagger vinden en andersom
Het ging even om de opmerking van Burne dus...
Ja en nee. Dat wil zeggen, ik ken de MB2i, de consumentenversie van de MB2S monitor naar ik meen. Voor zover ik weet is de uiterlijke afwerking van de kast anders en is het filter iets anders dan de monitor versie omdat deze niet ingezet wordt als near-field\studio monitor. Ik vond de basweergave een beetje tegenvallen, maar dat vind ik vaak van transmissielijn luidsprekers. Niet dat die slecht is, maar het is niet mijn sound. Overigens heb ik deze luidsprekers beluisterd op normaal luistervolume in een akoestisch nette ruimte. Het is voorwaar geen slechte luidspreker, maar ik vond 802 Diamond van B&W die er naast stond te spelen veel mooier klinken. (maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk). Het beste dat ik persoonlijk tot nu toe gehoord heb is de Sonore, daar kan niets aan tippen, maar goed dan hebben we het ook weer over een hele andere prijsklasse.
De 802D van B&W beter dan de MB2... Het is maar goed dat over smaak niet te twisten valt...
De verschillen tussen de MB2S en de MB2i zijn enorm klein en zijn voor het overgrote deel cosmetisch. De tweeter is iets anders, meer niet.
P.S. 1 - Ik dien hier nog wel aan toe te voegen dat die test ergens tegen het einde van dit jaar pas plaats kan vinden door persoonlijke omstandigheden. Niet dat ik straks als chicken wordt bestempeld omdat ik niet direct kan.
Op zich snap ik dat je niet altijd kan, maar voor mij is ergens de derde week oktober dit jaar haalbaar en anders zal het ergens volgend jaar april worden vermoed ik. Ik zeg het ook maar even.
P.S. 2 - Mag de test ook plaatsvinden met mijn Luxman bak? Scheelt een investering van €250,- waar ik niet zo op zit te wachten en is een versterker die ik van haver tot gort ken. Dat is een versterker die origineel weliswaar meer dan €250,- koste, maar nog steeds een fractie koste van de Bryston en inmiddels al 25 jaar op de klok heeft. Die zou makkelijk te onderscheiden moeten zijn volgens jou overtuiging. Maar ik kan mij voorstellen dat je ziet als het veranderen van de regels, dus we kunnen ook doorgaan met de Burnebak.
Ik blijf bij mijn standpunt om te gaan voor de versterker waarvan jij meende dat die een goed alternatief zou zijn voor de Bryston. Die kan volgens jou op oor-splitting niveau spelen, dus die moet voldoen. Ik ken die versterker niet en het is de versterker op basis waarvan ik het aanbod deed en gestand wens te doen.
Ik hoor het wel.