Killer schreef op zaterdag 27 augustus 2011 @ 13:39:
Ik ben daar maar al te goed van op de hoogte. Feit is alleen dat tegenwoordig versterkers over het algemeen al voldoende stabiel zijn. En de beredenering slaat ook niet op mijn stelling. Als de versterker niet voldoende stabiel is om lineair binnen het audiospectrum de aangesloten luidspreker aan te sturen, dan is de versterker niet geschikt voor de luidspreker en opereert dan buiten zijn gedefinieerd werkgebied.
En dat is nu net het zwakke aan jouw stelling: als een versterker niet doet wat jij voorspelt, dan roep jij dat deze dus buiten zijn gedefinieerd werkgebied valt, of niet goed functioneert, of... whatever...
En mijn stelling is dat versterkers, mits ze binnen hun werkgebied goed functioneren, op gehoor niet van elkaar te onderscheiden zijn.
Ja en in die stelling zit dus een escape die je altijd kan gebruiken.
Een LandRover rijdt prima door 40 cm modder tegen een helling op en een Ferrari niet. De Ferrari opereert buiten zijn werkgebied en dus is het geen eerlijke test. Zo ook met versterkers die de aangesloten belasting niet aankunnen tegen één die dat wel kan. Logisch dat er dan verschillen zijn.
Maar dan zijn we er eigenlijk wel: er zijn verschillen. Fijn dat we daar uit zijn.
Luistertest na luistertest onderstreept dat het geen fabeltje is. Metingen doen dat ook. Dat jij het niet wilt geloven en met oneigenlijke argumenten komt om dat gegeven te ontkrachten veranderd daar echter niets aan.
Ik hoor jou hier dat steeds zeggen, maar ik zie geen enkele verwijzing naar die luistertests en metingen... Hoe kan ik nu iets ontkrachten wat ik niet ken? Je geeft feitelijk niets om direct op te reageren, ook al heb ik er nu meermaals om gevraagd.
En dan is het wel heel zwak om te stellen dat ik met oneigenlijke argumenten kom.
Weet je wat: Schrijven wij ons beide in voor dat luistervergelijk. Laat mij maar zien dat ik ongelijk heb.
Mag ik nu eerst eens weten wat er getest gaat worden? Dat is zoveel belangrijker dan de uitslag!
Je weet dat acceleratie voornamelijk bepaald wordt door koppel in combinatie met gearing?
Nee, door vermogen icm gearing.
Ik zal het je uitleggen. Bij 50 km/u levert motor A 100 Nm en 50 Pk en motor B 200 Nm en 50 Pk. Motor A zal op dat moment het dubbele toerental hebben van motor B. De versnelling is dus korter en wel factor 2.
Wat je nu hebt is dat beiden gelijk accelereren omdat motor A weliswaar de helft van het koppel levert, maar ook met een kortere gearing draait. En dan kom je op kracht * arm... 0,5 kracht, 2 arm, 0,5*2=1.
Zo simpel is het. Beiden met gelijk koppel en andere gearing is dus andere acceleratie.
Hoe wil je het anders zien dan? Als een versterker niet in staat is de aangesloten belasting (de luidspreker) goed aan te sturen, dan is de versterker niet geschikt voor die combinatie en bewijs je ook helemaal niets als je die versterker vergelijkt met één die wel de belasting kan aansturen. Dat is een oneigenlijk vergelijk.
Ik kan best een 2 X 8Watt transistorbakje aan een paar Magnetostaten hangen om erachter te komen dat dat voor geen meter klinkt. Vervolgens schakel ik er een dikke Krell voor en ineens klinkt het fantastisch. Als ik echter die 2 X 8Watt aan een ultra hoog renderend hoorn-systeem hang, dan klinkt het ding opeens fantastisch en is op normaal luistervolume in een normale ruimte ineens niet meer hoorbaar te onderscheiden van de Krell aangesloten op dat zelfde hoorn-systeem .
En als het wel hoorbaar is, dan is er wel weer een excuus, nl. dat nu de Krell ineens buiten het juiste werkgebied zat... of hoe anders moet ik het lezen?
En dan nog: ook in de hoortest is er altijd een excuus. Als ik zeg dat X=A en X=B, dan bewijst het dat ik niet kan horen welke versterker X is (wat nog iets anders is dan geen verschil horen!!!!!) en zeg ik dan X=B dan had ik 50% kans, dus ook dat kan eruit komen en is dus niet bewezen dat ik kan horen welke versterker X is.
En misschien is de test wel heel anders van aard en is het op zeker moment wel zo dat de luistertests bewijzen wat jij stelt, maar dan moeten we eerst eens weten over welke test jij het hebt en voorlopig heb ik geen enkele indicatie dat er werkelijk getest wordt wat jij beweert... integendeel!
Hoe wil je het bewijs geleverd hebben?
Link is prima. Je mag ook faxen. Een ISBN nummer is lastiger, maar soms ook prima.
Ik nodig je wederom uit voor het luistervergelijk. Daar kun je zelf ervaren dat je puur op gehoor hoogstwaarschijnlijk geen verschillen gaat horen?
Je nodigt mij uit voor iets vaags. Ik wil best langs komen indien ik tijd heb, maar mag ik dan even weten waar ik heen ga (en dan heb ik het niet over de routebeschrijving...).
Metingen? Ik kan ze wel produceren, maar geloof je ze ook?...
Controleerbare of gepubliceerde metingen... ja. Het simpel oplepelen van metingen die jij verricht zou hebben is natuurlijk zo oncontroleerbaar als de pest en dus niet heel erg waardevol. Ik zal zelf overigens eens kijken of ik metingen kan vinden, maar veel zit in de verhuisdozen momenteel, dus voor mij is het nu even niet zo makkelijk te produceren.
Geef aan hoe ik het dien te bewijzen en ik zal proberen het te doen.
Zie boven.
Heb je helemaal gelijk in. Je moet alle informatie hebben om te kunnen oordelen of het geteste juist is. Maar ik kan de vraag ook aan jou stellen: Jou argumenten zijn tot nu toe ook niet ondersteund door empirisch bewijs, anders dan dat ik aanlever
Als ik de gegevens die ik heb zo kon vinden en het alleen een kwestie van inscannen was had ik dat nog gedaan ook, maar ik blijf er wel bij: het is aan jou om eerst eens wat aannemelijk te maken, met name ook omdat jouw stelling wel aardig afwijkt van hetgeen in het algemeen wordt aangenomen.
De dag is al gepland, dus die kun je in je agenda zetten en kijken of je die dag vrij kunt plannen. Wat er precies getest wordt weet ik niet. Dat zul je in dat topic moeten vragen. Ik ben er in het geheel niet bij betrokken. Ik weet wel dat daar hele kundige mensen uit de audio-industrie vertoeven op dat forum en zij kunnen je tot op detail uitleggen wat er precies getest gaat worden, onder welke omstandigheden en met welke uitgangspunten.
Link naar het topic waar jij op doelt zou dan helpen...