Als jou vader de moeite neemt om inhoudelijk te reageren, dan doe ik dat ook en aangezien ik van jou persoonlijk verder geen opmerkingen zie, ga ik er van uit dat je mijn nuancering\excuses hebt aanvaard.
Dat laatste stel ik op prijs, ik discussieer graag over inhoud, niet over personen. Dus verder op de inhoud en ik zal het proberen zo normaal (niet te wetenschappelijk) mogelijk houden:
1) Bij getwiste dunne aders die ongeisoleerd in 1 isolatie zitten onstaat zg. cross-over vervorming, het signaal springt a.h.w. van de ene ader naar de ander (en terug), dit vertroebelt het klankbeeld en maakt het geluid ondoorzichtig en minder strak. Dit gebeurt vooral bij speakerkabel omdat hier veel hogere stromen lopen dan in signaalkabel.
Niet van elkaar geïsoleerde geleiders hebben altijd interactie, dat is een feit. De zogenaamde cross-over vervorming is echter binnen het audio-spectrum (zeg 10Hz t/m 30KHz) geheel en al niet aanwezig, dit treed pas op bij extreem hoge frequenties. Een geleidende ader, opgebouwd uit afzonderlijke dunne strengen gedraagt zich binnen het audiospectrum elektrisch gezien als een massieve ader. De voornaamste reden waarom men kiest voor deze ader samenstelling is omdat je met deze opbouw een flexibele kabel krijgt, die makkelijker toe te passen is dan een massieve.
Mocht dit fenomeen werkelijk optreden (binnen het audiospectrum) dan hebben we een groot probleem: Neem een versterker, hierin zitten tientallen componenten op een print. De meeste componenten hebben aansluitdraden (pootjes, voetjes, etc.) gemaakt van metaal (1
ste niet geïsoleerder geleider), die worden op de printplaat gesoldeerd met soldeertin (2
de niet geïsoleerde geleider), waarbij de printbanen bestaan uit koper (3
de niet geïsoleerde geleider). Dus elke component zou volgens die beredenering cross-over vervorming toevoegen aan het signaal. Als dat werkelijk zo zou zijn, dan zou alleen al een versterker een sterk vervormend apparaat zijn en maken kabels dat niet nog erger.
Overigens vraag ik mij af hoe een klankbeeld vertroebeld kan zijn, maar nog veel meer hoe geluid minder doorzichtig en strak kan worden. Dit is marketing-praat, ik zie graag onderbouwing.
Als jouw vader de kennis echt heeft, weet hij ook dat cross-over vervorming optreed bij doorslag (tussen 2 juist wel van elkaar geïsoleerde geleiders = dikke vonken, voor de leek) of bij extreem hoge frequenties van ver boven de Gigaherzen. De effecten die optreden binnen het audiospectrum zijn onmeetbaar klein, dus al helemaal niet hoorbaar.
2) Voor een goede en strakke laagweergave is de koperdikte van belang, hoe dikker het koper hoe lager (en constanter) de weerstand en hoe beter het laag. Het beste laag krijg je bv. met massief koperen elektra montage draad van bv 1,5mm2
Dit is in mijn ogen gewoon kolder. De weerstand (of beter gezegd impedantie) van een koperkabel gedraagt zich binnen het audiospectrum volledig lineair. Er zit enige waarheid in de bewering dat de dikte van de koperkabel van invloed is op de impedantie van de kabel. Maar omdat we het hier over een lineair gedrag hebben, heeft deze weerstand alleen maar invloed op de uiteindelijke geluidssterkte en geen specifieke beïnvloeding van een frequentiegebied (binnen het audiospectrum). Met laagweergave heeft dat niets te maken. Het is een feit dat een massieve draad elektrisch gezien de voorkeur geniet, omdat dat de enige manier is om zoveel mogelijk koper per kubieke cm te krijgen, wat de geleiding ten goede komt.
3) Hoge tonen kruipen echter naar de rand van het koper, dus voor goed hoog heb je wel veel aders nodig.
Door nu met 6 dunnere aders te werken die onderling van elkaar geisoleerd zijn met speciaal isolatiemateriaal, maar toch voldoende dik zijn om goed laag weer te geven, los je alledrie de bovengenoemde bezwaren op en bereik je een perfecte balans tussen sprankelend hoog, rustig midden en warm en vol maar toch strak laag.
En dit geeft voor mij toch wel de doorslag. Het fenomeen dat hier benoemt wordt is het zogenaamde skin-effect. Misschien moet je vader dit artikel eens lezen:
Wikipedia: Skin effect.
Kort samen gevat komt het er op neer dat dit binnen het audiospectrum voorkomt, maar geen hoorbare invloed heeft. Het skin-effect zorgt ervoor dat naarmate de frequentie stijgt de weerstand van de geleider hoger wordt (dit is een hele versimpelde uitleg). In theorie hebben hogere frequenties het dus moeilijker en ontstaat er een volume verschil tussen de hoge en lage tonen. Maar nu de praktijk even voorrekenen met standaard telefoonkabel van 24 AWG, je weet wel, zo'n dunne (doen ze ook in de WiKi, maar ik reken in meters):
1 HZ -
Specifieke weerstand per 3000 meter: 52.49 Ohm
10 Hz -
Specifieke weerstand per 3000 meter: 52.50 Ohm
10 KHz -
Specifieke weerstand per 3000 meter: 52.61 Ohm
20 KHz -
Specifieke weerstand per 3000 meter: 52.72 Ohm
100 KHz -
Specifieke weerstand per 3000 meter: 57.89 Ohm
-edit-
Het doorgestreepte is feitelijk onjuist. Ik probeerde het simpel te verwoorden, maar daarmee doe ik de waarheid geen eer aan. Vandaar nu doorgehaald. Zonder verdere onderbouwing (en dat kan niet, dan wordt het echt veel te technisch), moet je bovenstaande waarden slechts puur als indicatie aanhouden
Als je nu weet dat de impedantie-curve van een gemiddelde luidspreker fluctueert tussen de 4Ohm en de 16Ohm, afhankelijk van de aangeboden frequentie, moet jou vader mij echt eens uitleggen hoe een verval van 0.3Ohm van enige hoorbare invloed kan zijn binnen het audiospectrum.
De afsluiter: '
een perfecte balans tussen sprankelend hoog, rustig midden en warm en vol maar toch strak laag.' Zou ik graag uitgelegd zien in meetwaarden....Want wat is in hemelsnaam sprankelend hoog, rustig midden en vol, maar strak laag?
Trouwens heb ik nog steeds niet de voor mij meest belangrijke uitleg gezien en dat is hoe de specifieke frequenties nu exact het voor hun beste aderpaar uitkiezen (ik had begrepen dat de kabel zou bestaan uit solide en litze ader-paren en dat op die manier elke frequentie zo ideaal mogelijk vervoerd werd).
Dus tot nu toe kan ik alleen maar constateren dat jou vader valse voorwendselen aanheft om te onderbouwen wat niet te onderbouwen valt. En daarmee is hij dus op het gebied van het aanprijzen van de kabel mijns inziens niet netjes bezig. Hij verteld niet de waarheid mijns inziens. Maar mijn beweringen zijn voor iemand die er onderzoek naar heeft gedaan, zoals jouw vader, eenvoudig te weerleggen met meetrapporten. Ik zou die graag zien en ik snap dat hij niet alles kan laten zien, omdat anders zijn 'geheime' samenstelling aan het licht komt. Maar een frequentieplot, eventueel met waarden voor de decay\rise waarden per frequentie is eenvoudig te realiseren en zou alle beweringen direct helder onderbouwen, zonder inzicht te geven in de 'geheime' werking van de kabel.
Als ik nu een eens een wedervraag zou mogen stellen aan jou (of indirect aan je vader):
Je schreef dat je vader zijn best moet doen om de zaak drijvende te houden, aangezien het geen makkelijke tijden zijn. Ik kan dat waarderen en respecteren. Maar ik weet ook heel erg goed hoe de zaken in audioland (en eigenlijk elke andere business) in elkaar steken. Als je een bedrijf draaiende wil houden, zul je je omzet zo groot mogelijk moeten maken, terwijl je je kosten zo laag mogelijk houdt. Het verschil tussen twee is je winst en bekijk je dat per product, dan is dat je marge. Vraag je vader nu maar eens om eerlijk aan te geven op welke productgroepen hij relatief gezien de grootste marge haalt. 10 tegen 1 dat kabels in de top 3 voorkomen. En je kunt wel nagaan dat je kabels eenvoudiger verkoopt dan 1 hele dure versterker. M.a.w. weinig en risicoloos investeren (relatief gezien) en hoge marges. Easy Money als je het goed weet te doen.
(Overigens is dit een aanname van mijn kant en hoeft dus zeker geen feit te zijn en is ook niet bedoeld als verwijt.)
Met de tot nu toe aangedragen feiten, kan ik niet anders blijven concluderen dan dat jou vader op het gebied van bekabeling een scheve schaats bereid. Overigens is die schaats niet schever dan bij elke willekeurige andere high-end kabelboer en neemt hij nog de moeite om inhoudelijk te reageren. Dat hij dat doet om zijn bedrijf te behouden is begrijpbaar, maar veranderd niets aan de zaak.
[
Voor 4% gewijzigd door
Killer op 28-04-2011 22:56
]